SEO toepassen: 10 concrete tips om je Google rankings te verhogen

Je hebt misschien al heel wat gelezen over zoekmachine optimalisatie en nu wil je graag SEO toepassen voor jouw website. Alleen zie je inmiddels door de bomen het bos niet meer. Waar start je mee en wat is nu echt belangrijk? In dit artikel geven wij je tien concrete tips om je Google rankings te verhogen die je direct in de praktijk kunt toepassen.

Tip 1: Maak een contentplan

Op het gebied van SEO is content eigenlijk het meest belangrijk. Het is daarom aan te raden om regelmatig nieuwe content op je website te plaatsen. In ieder geval eens per twee weken, maar het liefst vaker. De content kan een artikel zijn, maar ook een podcast of een video. Bedenk hoe vaak je nieuwe content kunt en wilt plaatsen en plan hiervoor tijd in je agenda in. Zo weet je zeker dat je je hier ook echt aan gaat houden.

Bij het maken van een contentplan hoort ook het alvast gedeeltelijk bepalen van de onderwerpen van je content. Hiervoor is het goed om te onderzoeken welke relevante zoektermen weinig concurrentie hebben en toch een redelijk aantal maandelijkse zoekopdrachten. Je kunt het beste in elk artikel één zoekterm gebruiken. Aan de hand van de zoekterm bepaal je wat de titel van het artikel wordt.

Je kunt het beste niet alle onderwerpen van tevoren vaststellen. Het is namelijk ook slim om af en toe een artikel te schrijven over een onderwerp dat heel actueel is. Als er eerder weinig over is geschreven, kom je hiermee sneller bovenaan in de zoekresultaten. Wel kan het zo zijn dat hier na verloop van tijd minder mensen op zoeken, omdat het onderwerp alleen een tijdelijke trend is. Voor een snelle boost is het echter wel ideaal.

Tip 3: Houd een goede structuur aan bij het schrijven van je teksten

Bij het schrijven van je teksten is het aan te raden om een vaste structuur aan te houden. Zo maak je het een stuk makkelijker voor jezelf en kun je ook de SEO goed toepassen. Volg in ieder geval deze tips op:

  • Verwerk de zoekterm in de titel en in de url
  • Verwerk de zoekterm in een tussenkop
  • Verwerk de zoekterm op natuurlijke wijze meerdere keren in de tekst
  • Maak je alinea’s niet te lang (maximaal 100 woorden)
  • Gebruik één H1 tag, meerdere H2 tags en eventueel een aantal H3 tags
  • Zet een lijstje of een tabel in je artikel
  • Voeg minimaal één afbeelding toe met de zoekterm in de alt-tekst
  • Voeg enkele uitgaande links toe als dit relevant is
  • Sluit het artikel af met een call-to-action

Tip 4: Maak je website mobile responsive

De meeste websites zijn tegenwoordig wel mobile responsive, maar het kan zo zijn dat jouw website dit nog niet (helemaal) is. Je kunt dit testen door je website zelf vanaf een mobiele telefoon te bezoeken. Is alle content goed zichtbaar, kun je de tekst makkelijk lezen en kun je makkelijk op links en knoppen klikken? Indien dit niet het geval is, kun je kijken hoe je dit zelf kunt aanpassen of dit door iemand laten doen.
Het is nog beter om je website te controleren op beeldschermen van verschillende formaten. Een handige tool die je hiervoor kunt gebruiken is Screenfly.

Tip 5: Zorg voor een HTTPS-verbinding

HTTPS bestaat al enige tijd, maar inmiddels is het eigenlijk wel bijna een verplichting geworden. Een website zonder HTTPS-verbinding wordt door Google lager gewaardeerd. Dat wil je natuurlijk niet, zeker niet als het iets is wat je redelijk makkelijk kunt aanpassen. Om een HTTPS-verbinding tot stand te brengen heeft jouw website een SSL-certificaat nodig. Dit kun je installeren via je hosting provider. In sommige gevallen is dit gratis, maar het kan ook wat kosten met zich meebrengen.

Tip 6: Schrijf teksten met waardevolle informatie

De bovenste plaatsen in Google worden in de meeste gevallen opgevuld met pagina’s met zeer waardevolle informatie. Google wil haar gebruikers het beste zoekresultaat bieden en plaatst daarom de meest waardevolle informatie bovenaan. Bij het toepassen van SEO is het belangrijk dat je hier rekening mee houdt

Kijk eens naar je concurrenten die op een zoekterm scoren en bedenk hoe jij een nog waardevoller artikel kunt schrijven. Vaak betekent dit ook een langer artikel, maar dat hoeft niet altijd. Je kunt ook een artikel maken met betere informatie, meer afbeeldingen of video’s, heldere uitleg met tabellen en een infographic of meer uitgaande links naar kwalitatieve, relevante websites.

Tip 7: Voeg een meta title en description toe aan elke pagina

De meta title en meta description worden vaak vergeten. Maar wil je SEO toepassen, dan is dit toch wel een belangrijk onderdeel. De meta title en description zijn de titel en beschrijving die zichtbaar zijn in de zoekmachines. Des te aantrekkelijker ze zijn, des te groter de kans dat een zoekmachine gebruiker op jouw website klikt. Het opgeven van een meta title en description zorgt niet direct voor een hogere ranking in de zoekmachines, maar het kan je wel meer bezoekers opleveren. En daar doen we het natuurlijk ook voor!

Vergis je trouwens ook niet over de invloed van de meta title en description. Ondanks dat het geen directe invloed heeft op je rankings, kan het wel indirect van invloed zijn. Als meer zoekmachine gebruikers op jouw pagina klikken, zal jouw website door de zoekmachines ook hoger worden gewaardeerd.

Maar hoe zorg je nu voor een goede meta title en description? In ieder geval is het belangrijk om de zoekterm van de pagina in de titel te verwerken en het liefst ook in de beschrijving. Je maakt de meta title aantrekkelijker door er een getal in te zetten (10 tips…), een woord als ‘stappenplan’, ‘handleiding’ of ‘lijst’ of door er een vraag van te maken. Verder is het aan te raden om altijd een call-to-action in de meta description te verwerken, zoals ‘Lees hier meer’ of ‘Ontdek alles over …’.

Tip 8: Verwerk interne links in je teksten

Je wilt natuurlijk graag dat je websitebezoekers zo lang mogelijk op je website blijven en meerdere pagina’s bezoeken. Met interne links kun je ervoor zorgen dat je bezoekers kunnen doorklikken. Probeer daarom in elke tekst enkele interne links te verwerken die verwijzen naar relevante pagina’s.

Tip 9: Implementeer structured data

Veel mensen die SEO toepassen denken nog niet aan het implementeren van structured data. Dit is de laatste jaren echter wel steeds belangrijker geworden. Structured data helpen zoekmachines om jouw website beter te begrijpen. Als je dit implementeert, zullen jouw rankings waarschijnlijk hoger worden. Ook gebruikt Google structured data voor het creëren van rich snippets. Met een rich snippet valt jouw zoekresultaat meer op, waardoor het waarschijnlijk ook meer bezoekers oplevert.

Tip 10: Creëer een XML Sitemap en een Robots.txt

Google indexeert jouw website met behulp van een algoritme. Vaak gaat dat goed, maar het kan zijn dat Google bepaalde pagina´s toch niet ziet. Om ervoor te zorgen dat de zoekmachine precies weet welke pagina´s er wel en niet geïndexeerd moeten worden, kun je een XML sitemap en een robots.txt aanmaken. In de XML sitemap vermeld je de pagina´s die wel geïndexeerd moeten worden en in de robots.txt de pagina´s die niet geïndexeerd moeten worden.