Zo gebruik je broodkruimelnavigatie voor de SEO van je website

Blog
15 november 2021

Sander

SEO Specialist

Ben jij ook wel eens verdwaald geweest op een website met geen idee hoe je terug moet komen op de pagina waar alle nuttige info stond? Je bent niet de enige. Daarom is er zoiets als broodkruimelnavigatie (in het Engels breadcrumbs).

Wat is broodkruimelnavigatie?

Met navigatie door middel van broodkruimels op je website maak je het navigeren voor je bezoeker gemakkelijker. Broodkruimels zijn een aantal woorden of termen bovenaan de pagina, dichtbij het menu. Afhankelijk van het type broodkruimel zie je hier op welke pagina of in welke categorie van de website je bent. Door op een woord in dat broodkruimel menu te klikken kun je dan gemakkelijk terug navigeren in de website.

Een voorbeeld: stel, je bezoekt een grote webshop zoals Bol.com. Daar staan ontzettend veel verschillende producten op. Daarom zie je vaak bovenaan de pagina welke route door de website je hebt genomen. Je gaat bijvoorbeeld van de homepage naar de categorie boeken, dan naar fictie en dan naar sci-fi fictie. Dan zou een broodkruimelpad er ongeveer zo uitzien:

home > boeken > fictie > sci-fi boeken

Door op fictie te klikken, kom je terug op de pagina met andere soorten boeken in die categorie. Klik je op home? Dan ben je weer bij het begin. Zo kun je dus een pad van broodkruimels volgen om je een weg terug te vinden in de website.

Als je navigeren door je website of webshop gemakkelijker wil maken dan zijn die broodkruimels dus heel handig. Een van de volgende broodkruimel opties voor navigatie kan passend zijn voor je website:

  • op hiërarchie gebaseerde broodkruimels
  • op een pad gebaseerde broodkruimels
  • attributen gebaseerde broodkruimels

Op een hiërarchie gebaseerde broodkruimels

In vrijwel elk artikel dat je tegenkomt over broodkruimels wordt allereerst die op hiërarchie gebaseerde breadcrumb navigation genoemd. Het wordt ook wel locatie gebaseerde broodkruimelnavigatie genoemd. Dit is dan ook de meest voorkomende soort broodkruimels, met name voor websites met een complexe indeling bestaande uit meerdere lagen.

Dit type broodkruimelnavigatie komt overeen met het voorbeeld hierboven. Vanuit de homepage kies je een bepaalde categorie – vaak gaat het hier om producten – waarna je meerdere subcategorieën kunt kiezen. Door middel van de broodkruimels kun je gemakkelijk een stap terug nemen in de website.

Op een pad gebaseerde broodkruimels

De broodkruimels die gebaseerd zijn op een bepaald pad door de website worden in het Engels ook wel history-based breadcrumbs genoemd. Je kunt dit type navigatie vergelijken met de terugknop in je browser. De broodkruimels laten jouw pad door de website in zijn geheel zien. Deze broodkruimels kunnen dan ook in elke variatie voorkomen, afhankelijk van hoe je navigeert.

Dit type broodkruimelnavigatie is gemakkelijk als je het voor bezoekers mogelijk wil maken om snel terug te keren naar bepaalde zoekresultaten, zoals bij e-commerce websites vaak nodig is. Dit type broodkruimel kan bestaan naast het vorige type broodkruimel om navigatie nog makkelijker te maken. Deze broodkruimels worden echter ook veel gebruikt in formulieren om terug te keren naar de vorige stap.

Attributen gebaseerde broodkruimels

Ook wel attribute-based navigation genoemd zijn deze broodkruimels vooral bedoeld om meta-informatie over een pagina te laten zien, maar dan in het format van een broodkruimel. Dat is handig als een bepaald product in meerdere categorieën valt en dus lastig is weer te geven in een op hiërarchie gebaseerde navigatie.

Vaak kom je dit type breadcrumbs tegen op websites met zogenaamde filters, zoals een webshop voor kleding. Zoek je bijvoorbeeld op jassen, dan heb je filters zoals kleur, maat en lengte. Deze kunnen echter ook van toepassing zijn op schoenen, broeken en meer. Een filter kun je toevoegen of verwijderen en welke filters actief zijn, zie je vaak bovenaan de pagina.

Waarom broodkruimels goed zijn voor SEO

Broodkruimelnavigatie kan een positief effect hebben op de SEO van je website. Hieronder lees je meer over een aantal voordelen van broodkruimels voor je vindbaarheid.

  1. Je helpt bezoekers en zoekmachines de website begrijpen

Broodkruimels geven zowel bezoekers als zoekmachines de benodigde informatie om te opbouw van je website te begrijpen. Ze ontdekken zo sneller waar de content staat die zij nodig hebben. Zoekmachines begrijpen je pagina’s ook beter door deze overkoepelende vorm van navigatie.

  1. Je komt meer voor in zoekresultaten

Google gebruikt onder andere broodkruimels om de content van een site in context te zetten en bij de juiste zoekresultaten te laten voorkomen. Broodkruimels zijn vaak zelfs in de SERPs zichtbaar om bezoekers direct te laten navigeren naar de juiste content zonder elk item in de zoekresultaten te tonen.

  1. Crawlbots én bezoekers kunnen je pagina’s beter scannen

Omdat broodkruimels het makkelijker maken voor bezoekers om je website te begrijpen, is het bounce percentage een stuk lager. Ze zien namelijk sneller of ze op de juiste plek zijn en zo niet, hoe ze daar naartoe moeten navigeren.

Dat geldt ook voor de crawlbots van Google. Door al die interne links en navigatie overzichten is het scannen van de website een stuk gemakkelijker. Beide hebben dus positief effect op je organische verkeer. Dit is dus iets anders dan de backlinks die we gebruiken voor linkbuilding.

Tips voor effectieve broodkruimelnavigatie

Hoe handig broodkruimelnavigatie ook is: het moet wel bij je website passen. Met de volgende vijf tips zorg je ervoor dat broodkruimels ook op jouw website de beste resultaten opleveren.

Gebruik alleen broodkruimels die logisch zijn voor jouw website

Broodkruimels zijn handig, maar pas echt nodig wanneer je website uit twee of meer lagen bestaat. Op een website met slechts een aantal pagina’s die allen in het menu voorkomen zijn ze overbodig.

Denk goed na over de structuur van je website en via welke plek bezoekers binnenkomen. Afhankelijk daarvan kun je bepalen hoe nodig de broodkruimels zijn. Op een e-commerce website met een groot assortiment zijn ze echter vrijwel altijd een goede toevoeging.

Gebruik de juiste broodkruimels voor de behoeften van je bezoeker

Wanneer je twijfelt over welk type broodkruimels past bij jouw website, denk dan aan hoe je bezoekers je site bekijken en gebruiken. Stel jezelf een aantal vragen om dit te bepalen:

  • Welke informatie is het meest relevant voor mijn bezoekers en moet dus het beste vindbaar zijn?
  • Welke pagina’s zijn het meest en het minst populair?
  • Welke pagina’s zijn het meest en het minst goed bereikbaar?

Ken je andere websites die ongeveer dezelfde soort bezoekers trekken? Ga daar dan op onderzoek uit om de beste structuur van je eigen website te bepalen.

Organiseer je broodkruimels op een logische manier

De meeste websites maken broodkruimels bovenaan de pagina zichtbaar voor de bezoekers. Vaak vind je ze direct onder het menu of een zoekbalk voor de website. Die locatie is echter niet een standaard gegeven: de beste optie voor jouw website kan verschillen afhankelijk van je branche, je bezoeker en je website. Als je twijfelt, bekijk dan websites van concurrenten om te zien hoe zij het aanpakken.

Houd het design van broodkruimels simpel en strak

Broodkruimels moeten niet te schreeuwerig of opvallend zijn. Zorg dat ze qua design goed leesbaar en zichtbaar zijn, maar niet eruit springen. Je wil de bezoeker niet te veel afleiden van de rest van de content op de pagina. Daarom zien broodkruimels er vaak uit als normale links, zodat direct zichtbaar is waar ze voor dienen zonder dat ze de blik te veel grijpen.

Het nut van broodkruimelnavigatie

Zoals je nu weet, kan broodkruimelnavigatie dus heel nuttig zijn voor je website. Dat is wel alleen het geval als je site uit meerdere lagen bestaat: pas dan is navigatie nodig om je bezoeker te helpen. Er zijn meerdere soorten broodkruimels en afhankelijk van het soort website gebruik je een of meerdere typen. Zorg altijd dat je de broodkruimels op de meest effectieve manier voor jouw branche inzet, zodat ze ook echt iets voor je doen op het gebied van SEO.

Reageren

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op een nieuwsbericht.

Inloggen