Canonical URL: waarom is dit belangrijk en hoe stel je het in?

Blog
8 mei 2020

Sander

SEO Specialist

Waarschijnlijk heb je wel eens gehoord van een canonical URL, maar misschien heb je hier nog niet veel mee gedaan. Een canonical URL – ook wel rel=”canonical” genoemd – adviseert zoekmachines over de pagina’s die zij moeten indexeren. Als je website identieke of sterk op elkaar lijkende pagina’s heeft, kun je de zoekmachines met een canonical URL laten weten welke pagina het belangrijkst is. Deze pagina wordt dan als enige geïndexeerd, waardoor je duplicate content voorkomt. Bezoekers van je websites zien hier niets van.

Voordelen van canonical URL’s

Waarom zou je eigenlijk canonical URL’s moeten instellen? Hieronder lees je meer over de voordelen.

Je voorkomt duplicate content

Met canoncial URL’s voorkom je interne en externe duplicate content voorkomt. In de meeste gevallen is het wel of niet aanwezig zijn van duplicate content geen ranking factor voor de zoekmachines, behalve als je website spammy lijkt. Als je echter twee of meer pagina’s hebt die op elkaar lijken, zal er slechts een van deze pagina’s goed geïndexeerd worden. Soms kan dit ook wisselen, waardoor de ene pagina eerst hoger rankt en de andere pagina een tijdje later juist hoger in de zoekresultaten staat.

Met een canonical URL laat je zoekmachines zien welke pagina geïndexeerd moet worden, waardoor je voorkomt dat meerdere pagina’s in de zoekresultaten komen te staan. Dit heeft vaak een positieve invloed op je ranking.

Staat je website vol met duplicate content? Dan kan het zijn dat een deel van je website niet wordt geïndexeerd. Als de zoekmachine crawler steeds maar dubbele content blijft tegenkomen, is je website niet interessant genoeg om te blijven crawlen. De crawler kan de tijd die het heeft dan beter besteden aan het crawlen van een site met unieke content. Hierdoor kan de crawler vroegtijdig je website verlaten, waardoor wellicht niet alle pagina’s worden geïndexeerd.

Je bepaalt zelf welke pagina’s moeten worden geïndexeerd

Door het toevoegen van canonical URL’s zien zoekmachines welke pagina’s van je website in de zoekresultaten moeten worden opgenomen. Een canonical URL is slechts een advies, maar het wordt wel vaak door de zoekmachines opgevolgd. Je kunt dan zelf bepalen welke pagina het belangrijkst is en het hoogst moet ranken. Zo heb je meer controle over jouw aanwezigheid in de zoekresultaten.

Wanneer heb je een canonical URL nodig?

Eigenlijk is het altijd goed om een canonical URL te gebruiken voor elke pagina op je website. De zoekmachines Google, Bing en Yahoo hechten hier veel waarde aan en gebruiken dit vaak om te bepalen welke pagina’s wel en niet in de zoekresultaten moeten worden weergegeven.

Waarschijnlijk is niet elke pagina op je website duplicate content. Toch is het goed om voor elke pagina een canonical URL in te stellen. Als een pagina geen (vrijwel) identieke versie heeft, kun je een zogenaamde zelfverwijzende canonical URL instellen. Hiermee zien zoekmachines direct dat dit de enige versie van de pagina is, waardoor ze weten dat deze pagina geïndexeerd moet worden.

Het is dus aan te raden om altijd een canonical URL te gebruiken. Er zijn echter een aantal situaties waarin je dit zeker aan te raden, omdat de kans groot is dat er anders sprake is van duplicate content:

  • Als er query parameters in de URL staan voor bijvoorbeeld de taal, categorie, kleur etc. Als de parameters in een andere volgorde staan, kom je ook op dezelfde pagina uit. De URL’s zijn wel verschillend, waardoor er sprake is van duplicate content.
  • Als pagina’s vrijwel hetzelfde zijn. Dit komt vaak voor bij producten die maar net iets verschillen. Denk bijvoorbeeld aan een jas in de kleur rood en zwart. Deze pagina’s hebben waarschijnlijk dezelfde tekst en zijn vrijwel identiek. Alleen de aangegeven kleur is verschillend en wellicht ook de afbeelding. De canonical URL die je hiervoor instelt kan het beste verwijzen naar de URL zonder kleur (als dat kan) en anders naar de populairste kleur.
  • Bij het testen van verschillende landingspagina’s die vrijwel identiek zijn.
  • Als de desktop- en mobiele pagina een aparte URL hebben.
  • Als je een stuk content van een andere website hebt gekopieerd (met toestemming uiteraard) of als een andere website een stuk content van jouw website plaatst. Hierbij gebruik je de zogenaamde cross-domain canonical tag om aan te geven welke pagina moet worden geïndexeerd.

Canonical URL of 301 redirect

Soms wordt een canonical URL verward met een 301 redirect, maar dit zijn echt twee verschillende dingen. Een canoncial URL gebruik je als verschillende versies van een pagina beschikbaar moeten zijn, maar er slechts één versie door de zoekmachines moet worden geïndexeerd. Bij een 301 redirect is de URL die je redirect niet meer beschikbaar, maar worden bezoekers doorgestuurd naar een andere versie van de pagina.

In het geval van duplicate content kun je zowel met canonical URL’s als 301 redirects werken. Wel hebben 301 redirects enkele voor- en nadelen ten opzichte van canonical URL’s. Er wordt gedacht dat er met een 301 redirect meer linkjuice wordt doorgegeven dan met een canonical URL. Daarentegen zorgt een 301 redirect er wel voor dat een pagina minder snel laadt. Dit is negatief voor de gebruiksvriendelijkheid. Ook kost het crawlers meer tijd om de hele website te crawlen, waardoor ze wellicht een deel van je pagina’s niet indexeren.

Over het algemeen kun je het beste canonical URL’s gebruiken om duplicate content te voorkomen. Toch kun je in sommige situaties beter kiezen voor 301 redirects, bijvoorbeeld:

  • Als de pagina die niet geïndexeerd moet worden een aantal sterke backlinks heeft. Met een 301 redirect wordt er dan waarschijnlijk meer linkjuice doorgegeven.
  • Voor een HTTP naar HTTPS verwijzing.
  • Als een pagina via meerdere domeinen of subdomeinen bereikbaar is, terwijl dit geen specifiek doel heeft.

Ook als je een 301 redirect instelt, is het aan te raden om alsnog een canonical URL in te stellen. Als de redirect niet meer werkt, kan de canonical URL duplicate content voorkomen.

Hoe stel je een canonical URL in?

Canonical URls kun je bij veel CMS systemen instellen via een plugin of extensie. Je kunt het echter ook zelf via de broncode instellen in de <HEAD>-sectie. Voorbeeld:

<head>

<link rel=”canonical” href=”https://linkbuildingmasters.nl/” />

</head>

Ander type content

Gaat het om een ander type content dan een pagina (bijvoorbeeld een PDF)? Dan kun je de canonical URL instellen in de HTTP header. Voorbeeld:

HTTP/1.1 200 OK

Server: nginx

Date: Thu, 28 Apr 2016 11:54:25 GMT

Content-Type: application/pdf

Content-Length: 23629

Last-Modified: Fri, 29 Apr 2016 17:47:17 GMT

Link: <https://linkbuildingmasters.nl/downloads/voorbeeld.pdf>; rel=”canonical”

Desktop en mobiel

Als de desktop- en mobiele versie van een pagina aparte pagina’s zijn, stel je in de <HEAD>-sectie van de desktop-pagina zowel de canonical als de alternate URL in. Voorbeeld:

<head>

<link rel=”canonical” href=”https://linkbuildingmasters.nl/>

<link rel=”alternate” href=”https://m.linkbuildingmasters.nl/” />

</head>

In  de <HEAD>-sectie op de mobiele pagina neem je de canonical URL op:

<head>

<link rel=”canonical” href=”https://linkbuildingmasters.nl/” />

</head>

Waar moet je rekening mee houden?

Je weet nu hoe je een canonical URL instelt. Er zijn echter nog een aantal punten waar je rekening mee moet houden:

  • Stel per pagina maximaal één canonical URL in.
  • Zorg ervoor dat de pagina waarnaar je verwijst indexeerbaar is.
  • Laat geen twijfel bestaan over de pagina die geïndexeerd moet worden en gebruik daarom altijd de complete URL, dus inclusief HTTP of HTTPS, het eventuele supdomein en het domein.
  • Neem alleen de versie waarnaar je verwijst op in de XML sitemap.

 

Heb je hulp nodig bij het instellen van je canonical tags? Neem dan gerust contact met ons op!

Reageren

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op een nieuwsbericht.

Inloggen