Checklist: zo maak je SEO vriendelijke URLs

Blog
1 april 2020

Sander

SEO Specialist

Bij het optimaliseren van een website voor SEO wordt het aanpassen van de URLs helaas vaak vergeten. Het is aan te raden om hier juist wel wat tijd in te investeren. Geoptimaliseerde URLs worden namelijk beter begrepen door zoekmachines én bezoekers. Hoe maak je SEO vriendelijke URLs? In dit artikel vind je een handige checklist.

De opbouw van een URL

Voordat we verdergaan willen we je eerst uitleggen wat een URL (Uniform Resource Locator) is en hoe dit is opgebouwd. Een URL is de locatie van een webpagina. Als je een URL invoert in de adresbalk van je browser, kom je uit op de gewenste webpagina.

Een URL wordt opgedeeld in verschillende delen:

  • HTTP of HTTPS: het protocol waarmee tekst en informatie wordt overgedragen. Dit wordt gevolgd door een dubbele punt (:) en twee slashes (//). Bij HTTPS is er sprake van een beveiligde verbinding.
  • WWW: een algemeen subdomein. Je kunt er zelf voor kiezen of je hier wel of niet gebruik van maakt.
  • Domeinnaam: de naam van de website, zoals Linkbuildingmasters of eBay.
  • TLD: de extensie, zoals .nl, .com of .org.
  • Path (optioneel): het deel na de TLD dat verwijst naar een specifieke locatie, zoals een categorie, pagina of document. De folders en files worden gescheiden met een /.
  • ?query (optioneel): de zoekstring waarmee bepaalde gegevens worden opgevraagd. Dit bestaat uit parameters die de content op een website sorteren of filteren. De zoekstring begint altijd met een vraagteken (?).

Checklist voor SEO vriendelijke URLs

1. Zet je website om naar HTTPS

Een HTTPS-verbinding zorgt ervoor dat de communicatie tussen bezoekers en websites volledig wordt versleuteld. Hiermee wordt het voor anderen onmogelijk om mee te kijken en gegevens te onderscheppen. Google heeft aangegeven dat het gebruik van het HTTPS protocol een positieve invloed heeft op je ranking. Ook laat de zoekmachine in de zoekresultaten zien dat de website gebruikmaakt van een beveiligde verbinding.

2. Houd de domeinnaam kort

In het verleden kon je hoger scoren door zoektermen in de domeinnaam te vermelden. Inmiddels is dit veel minder belangrijk. Als je een website maakt voor je bedrijf, kun je daarom beter kiezen voor een domeinnaam met je bedrijfsnaam.

Zorg dat je domeinnaam kort is en makkelijk te onthouden. Dit is fijner voor bezoekers en zo worden de URLs in de zoekresultaten ook niet te lang. Verder is het belangrijk om niet meer dan één koppelteken (-) in de domeinnaam te zetten, want dit wordt door Google niet gewaardeerd.

3. Maak relevante categorieën aan

Voor een website met slechts enkele pagina’s is het aanmaken van categorieën vaak niet nodig. Als jij echter veel producten aanbiedt of veel blogartikelen plaatst, is het wel slim om dit in categorieën (en eventueel ook subcategorieën) op te delen. Denk goed na over deze indeling. Zorg ervoor dat de categorieën relevant zijn aan je producten of diensten. Ook is het belangrijk dat je de belangrijkste zoekterm in de URL verwerkt en de URL kort houdt.

4. Maak je website niet te ‘diep’

Websites met meer dan drie categorielevels worden door Google niet gewaardeerd. Het toevoegen van meerdere subcategorieën zorgt ook voor langere URLs en dat wil je juist voorkomen. Maak daarom het liefst niet meer dan twee categorielevels aan.

5. Verwerk de belangrijkste zoekterm in de URL

Het is niet alleen van belang om zoektermen in de categorie-URL te verwerken, maar ook in de URLs van je pagina’s en blogartikelen. Zo begrijpen zoekmachines sneller waar de pagina of post over gaat en kunnen ze de content efficiënter indexeren.

6. Voorkom keyword stuffing

URLs met veel zoektermen komen niet natuurlijk over en worden daardoor ook minder gewaardeerd door zoekmachines. Ook maken extra zoektermen je URLs alleen maar langer en minder goed leesbaar. Verwerk daarom alleen de belangrijkste zoekterm in je URL. Probeer ook te voorkomen dat dezelfde zoekterm in verschillende delen van de URL staat, zoals in de delen voor de categorie, subcategorie en pagina.

7. Houd het simpel

Zorg ervoor dat je URLs simpel zijn. Dat doe je door ze niet te lang te maken en makkelijk leesbaar. Voor zoekmachines en bezoekers is het dan sneller duidelijk waar de pagina over gaat. Ook kunnen bezoekers de URL makkelijker onthouden. Korte URLs zien er tevens beter uit in de zoekresultaten en hoeven niet afgekort te worden. Het is daarom aan te raden om voor je URLs een maximum van 65 karakters aan te houden.

8. Zet dynamische URLs om naar statische URLs

Dynamische URLs worden gecreëerd door specifieke query’s. In dit soort URLs is de query ook zichtbaar en zie je verschillende parameters staan. De URL wordt lang en onleesbaar. Het is daarom beter om dit soort URLs te herschrijven naar statische URLs die korter en wel duidelijk leesbaar zijn. Statische URLs worden sneller geïndexeerd en ranken hoger in de zoekresultaten.

Kun je sommige URLs niet overschrijven naar statische SEO vriendelijke URLs? Probeer dan in ieder geval de parameters zo kort mogelijk te maken.

9. Maak gebruik van koppeltekens (-)

In een URL duid je een spatie aan met een koppelteken (-). Soms worden hiervoor ook underscores (_) gebruikt, maar dit is niet aan te raden. Zoekmachines begrijpen underscores tegenwoordig steeds beter, maar het blijft toch beter om koppeltekens te gebruiken.

10. Verwijder stopwoorden uit de URLs

Stopwoorden zijn woorden als ‘de’, ‘het’ en ‘een’ die niet veel zeggen over de desbetreffende pagina. Wel zorgen ze ervoor dat de URL langer wordt en minder goed leesbaar. Daarom kun je dit soort woorden het beste uit de URLs verwijderen.

12. Gebruik geen hoofdletters

URLs zijn hoofdlettergevoelig. Als je hoofdletters gebruikt in je URL, kan het zijn dat bezoekers de URL verkeerd invoeren. Kun je de hoofdletter(s) niet uit een URL verwijderen? Zorg dan voor een 301-verwijzing.

13. Zorg voor consistentie

Je kunt het beste kiezen voor een vaste URL-structuur. Zo kun je bijvoorbeeld in de URLs van al je blogartikelen de categorie verwerken of dit bij allemaal juist niet doen. Consistentie in je URL-structuur zorgt ervoor dat je URLs beter te begrijpen zijn voor bezoekers en makkelijker te indexeren door zoekmachines.

14. Verwijs oude URLs door

Het allerbelangrijkste bij het aanpassen van je URLs is het doorverwijzen van de oude URLs. Als je dit niet doet, krijgen alle bezoekers die klikken op de oude URL in de zoekresultaten een foutmelding te zien. Zorg er daarom voor dat je al je oude URLs met een 301-verwijzing doorverwijzen naar de nieuwe URL. Verwijs ook HTTP  door naar HTTPS en WWW naar niet-WWW (of omgekeerd).

Heb je hulp nodig met het inrichten van jouw SEO vriendelijke URLs? Wij helpen je graag op weg of voeren het voor je uit. Neem hiervoor contact met ons op. Denk je dat je een bijdrage kan leveren aan dit artikel? Laat het ons dan ook gerust weten!

Reageren

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op een nieuwsbericht.

Inloggen