Content updaten: een strategie in 5 stappen

Blog
31 maart 2022

Sander

SEO Specialist

Content updaten of het vernieuwen van inhoud is een goede manier om het verkeer naar je website te vergroten. Het is bovendien een effectieve methode om de informatie op je website actueel en relevant te houden. 

Het proces voor het vernieuwen van inhoud is echter niet altijd eenvoudig. Sommigen zijn bijvoorbeeld bang dat organisch verkeer op een blogpost drastisch daalt als ze de inhoud aanpassen (een angst die niet onterecht is). Andere mensen vinden dat het gewoon niet de dramatische verkeerstoename oplevert die sommige marketeers beloven, en vinden het daarom de moeite niet waard.

Om te achterhalen waarom bepaalde blogposts na een update beter presteren dan anderen, is een uitvoerig onderzoek gedaan op basis van data. Hier ontdek je de uitkomst en het proces van dat onderzoek.

Wat maakt de ene content succesvoller dan de andere? Is er een strategie voor het updaten van content die bewezen effectief is? In dit artikel ontdek je meer over:

  • welke blogposts je het beste kunt updaten;
  • hoe je dat het beste kunt doen.

Welke blogposts updaten?

In tegenstelling tot wat de meeste mensen denken, zijn niet alle blogposts de moeite van het updaten waard. Geef de prioriteit aan updates voor oude inhoud die meer dan 20 maandelijkse bezoekers opleverde met topprestaties.

Waarom alleen deze blogs? Uit onderzoek blijkt dat 45 procent van de bijgewerkte blogposts minder dan 20 bezoekers per maand bereikten voorafgaand aan de update. Na het updaten van de inhoud was slechts 15% van de totale toename ontstaan uit het updaten van blogposts met minder dan 20 maandelijkse bezoekers. Niet de moeite waard dus.

Waarschijnlijk doen de berichten met meer dan 20 maandelijkse bezoekers het beter omdat ze voorafgaand aan het updaten van de inhoud al voor sommige zoekwoorden op hoge posities (5 tot 10 ranken. Daarom is het veel gemakkelijker om van positie te veranderen en de eerste plek te bemachtigen met je content.

Wat moet je dan doen met blogposts die minder dan 20 bezoekers per maand trekken? Ervan uitgaande dat deze berichten gericht zijn op zoekwoorden die waardevol zijn voor je bedrijf of belangrijke ideeën voor thought leadership bevatten, is het zeker de moeite waard om ze bij te werken. Bovendien zal een kleinere blog over het algemeen veel meer blogposts hebben met minder dan 20 maandelijkse bezoekers.

bron: Ahrefs

Daarom is het nog steeds de moeite waard om ook deze blogposts bij te werken, maar geef eerst prioriteit aan berichten met het meeste potentieel.

Hoe je blogposts moet updaten

Als je eenmaal weet welke posts je kunt bijwerken, moet je nog weten hoe je ze dan daadwerkelijk een update geeft. Hoe moet je content updaten? Veel bedrijven geven hun freelance schrijvers een proces dat er ongeveer zo uitziet:

  • update oude statistieken, feiten en citaten;
  • voeg extra alinea’s toe voor trefwoorden die de berichten missen;
  • verwijder secties die niet langer relevant zijn.

Het lijkt er echter op dat het bovenstaande niet de (enige) effectieve strategie is. Het zorgt er weliswaar voor dat de content meer actueel is maar houdt geen rekening met hoe de blogpost voldoet aan de zoekintentie van je lezer.

Waarom is je content niet meer nuttig voor bezoekers? Gebruik dat als uitgangspunt voor het updaten van content. Als een blogpost niet meer goed scoort, dan is de kans groot dat een andere blogpost:

  • actueler is;
  • meer advies en details bevat;
  • gebruiksgemak dient;
  • beter aansluit op de zoekintentie.

Om deze problemen aan te pakken kun je een aantal stappen doorlopen die je helpen je content te updaten.

  1. Vervang verouderde informatie

Goed, we hebben net vastgesteld dat het vernieuwen van inhoud veel meer is dan alleen het bijwerken van verouderde informatie, maar het is wel onderdeel van het proces. Dat betekent meer dan alleen het updaten van oude statistieken en quotes. Vaak moet je de voorbeelden die je gebruikt bijwerken of vervangen om te verbeteren hoe ze overeenkomen met de zoekintentie.

bron: Ahrefs

Heb je bijvoorbeeld een lijstje van bepaalde producten, voorbeelden of diensten gemaakt? De kans bestaat dat er inmiddels veel betere opties bestaan. Zo kun je update updaten en recent blijven, zodat de zoekintentie echt aansluit op wat je blogpost biedt.

  1. Voeg advies toe en verwijder irrelevante details

Hoe vaak heb je een bericht gelezen dat vaag beschrijft wat je moet doen en waarin voorbeelden of actiestappen ontbreken die nodig zijn om het advies uit te voeren? Heb je daarnaast ooit een post gelezen waarin ergens het antwoord op je vraag staat, maar welke is omringd met nutteloze informatie die je niet zoekt?

Beide voorbeelden zijn onhandig en een probleem, maar ook veelvoorkomend (met name in de content marketing).

Laten we eerst de berichten zonder diepgang onder de loep nemen. Helaas er geen specifieke statistiek die je kunt gebruiken om te controleren of je inhoud genoeg diepgang heeft. Er zijn wel een aantal signalen waar je op kunt letten:

  • er staan weinig tot nul voorbeelden in de tekst;
  • het aantal woorden is aanzienlijk lager dan soortgelijke posts;
  • er worden algemene tips gegeven zonder bruikbare informatie.

Je kunt trouwens handige tools zoals Clearscope gebruiken om tussenkoppen te tonen die vaak voorkomen in andere soortgelijke berichten met hoge ranking. Neem deze tools altijd met een korreltje zout, maar realiseer je dat ze wel nuttig kunnen zijn. Probeer te voorkomen dat je de tekst vol gooit met alle zoekwoorden die worden genoemd.

Daarnaast is het simpelweg belangrijk om je te verplaatsen in je publiek. Als ze jouw content lezen, krijgen ze dan wat ze zoeken? Hebben ze nuttig advies en kunnen ze verder?

Probeer wel te voorkomen dat je content onnodig lang wordt. Voorbeelden en tips zijn handig, maar lengte en diepgang is niet altijd nodig of gewenst bij de lezer. Als je bijvoorbeeld een artikel schrijft over hoe je een band wil vervangen, zit niemand te wachten op een handleiding van 2000 woorden. De lezer wil simpelweg zo snel mogelijk zijn band vervangen.

bron: Ahrefs

Dit lijkt een open deur, maar het gaat nog veel te vaak fout. Dan begint een blogpost met lange geschiedenis en onnodige uitleg van een fenomeen of term. Probeer dit te voorkomen door wederom aan de zoekintentie vast te houden.

  1. Verbeter de gebruikerservaring

Bij Google vinden ze gebruikservaring belangrijk en hameren ze al langer op het optimaliseren daarvan. Een groot deel daarvan vindt plaats op site niveau (HTTPS, paginasnelheid en meer). Maar er zijn ook dingen die je kunt doen om de inhoud per post te verbeteren.

Als je bericht lang is, overweeg dan bijvoorbeeld aan het begin een inhoudsopgave te plaatsen. Zo weet de lezer precies waar hij moet zijn om te vinden wat hij zoekt.

Vraag daarnaast een designer om brand design en merkafbeeldingen te maken. Die herkenbaarheid en het gebruiksgemak die het met zich meebrengt heeft een positief effect op de ervaring van de gebruiker.

Zorg ook dat je alinea’s niet te lang zijn en de tekst prettig leest. Een alinea van maximaal vier zinnen is optimaal. Gebruik opsommingstekens om de aandacht vast te houden. Bedenk ook dat de meeste mensen zoeken naar snelle antwoorden.

  1. Vervul de intentie van de zoeker

Zoekintentie is de reden achter de zoekopdracht. Wil de zoeker iets leren of iets kopen? Zijn ze op zoek naar een gedetailleerde gids of een scanbaar lijstje? Willen ze gewoon snel antwoord of veel kennis?

Dit is een gecompliceerd onderwerp omdat er veel manieren zijn waarop je inhoud kunt verbeteren en afstemmen op de zoekintentie. Er zijn echter wel drie belangrijke manieren die uit het onderzoek naar voren komen.

  1. De stijl van je post sluit niet aan op de inhoud

Google voor je begint met schrijven op het onderwerp om te zien wat voor soort blogposts de zoeker wil vinden. Wil je bijvoorbeeld net een blogpost gaan schrijven met een uitvoerige handleiding voor een term als ‘’beste CRM voor kleine bedrijven’’ dan verspil je tijd. De zoeker is ongetwijfeld alleen op zoek naar een eenvoudige lijst met suggesties en hulpmiddelen. Hij wil helemaal geen gids lezen, maar oplossingen vinden.

  1. Je deelt informatie die niet relevant is voor de lezer en zijn pijnpunten

Een ander probleem dat veel voorkomt bij het updaten van inhoud, is dat er secties met inhoud zijn die simpelweg niet relevant zijn voor de pijnpunten van de lezer. Een bericht over ‘contentmarketing-KPI’s’ mag bijvoorbeeld geen kop hebben met de woorden ‘wat is contentmarketing’. De zoeker weet dat al.

  1. Je schrijft niet op het niveau van je lezer

Ten slotte zijn er helaas nog altijd veel blogposts die niet aansluiten op de zoekintentie omdat tekst en woordkeuze niet aansluiten op het niveau van de lezer. De pijnpunten en wensen van de lezer worden zo ook niet aangesproken en opgelost.

Een voorbeeld: stel je voor dat je een SaaS-marketingtool verkoopt aan contentmarketingmanagers, en het zoekwoord dat je target is ‘contentmarketing-KPI’s’. Dan is het erg tegenstrijdig om te beginnen met een alinea over de waarde van content marketing. Een content marketeer of content manager weet dat al lang.

Dit voorbeeld lijkt voor de hand liggend maar dit soort fouten worden nog altijd veel gemaakt in blogposts. Vraag jezelf bij elke alinea af of je de lezer aanspreekt op zijn eigen niveau. Is dat niet het geval? Pas taalgebruik aan of schrap tekst.

5. Voer overige optimalisatie uit

Nu je het zware werk hebt gedaan, namelijk het daadwerkelijk bijwerken van je content, blogpost of artikel, moet je ervoor zorgen dat je de laatste paar optimalisaties uitvoert die je post naar een hoger niveau gaan tillen. Die maken namelijk het verschil tussen een 2x en 10x ROI.

Bekijk eerst je gemiddelde klikfrequentie (CTR) in Google Search Console. Volgens een onderzoek van Databox is een goede organische CTR 3 tot 5%. Haalt je bericht de benchmark niet? Overweeg dan om de title tag en metabeschrijving bij te werken.

Als je organische CTR écht wilt verbeteren, kun je ook een tool zoals ClickFlow gebruiken om A/B-tests uit te voeren op je tags en beschrijvingen.

Een andere gemakkelijke manier om de prestaties van je vernieuwde inhoud te verbeteren, is door er interne links naartoe te realiseren vanuit andere berichten die relevant zijn (met voldoende externe links van hoogwaardige bronnen).

Conclusie: content updaten levert veel op

Het vernieuwen, verversen of updaten van blogposts en andere content is nog steeds een weinig gebruikte maar zeer effectieve tactiek om meer bezoekers te bereiken. Heb je het eerder geprobeerd maar had het weinig resultaat? Doorloop dan deze stappen en houdt de geleerde trucs in het achterhoofd, want zo gaat het wel lukken. Er kan namelijk een onderliggend probleem zijn zoals een slechte gebruikerservaring of irrelevante content.

Uiteindelijk zal niet elke blogpost beter presteren. Soms keuren zoekmachines bepaalde berichten gewoon niet goed. Maar als je blijft doorzetten en prioriteit geeft aan het vernieuwen om simpelweg de beste content te hebben, dan gaat dat ongetwijfeld resultaat opleveren.

Reageren

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op een nieuwsbericht.

Inloggen