Zo kun je gedateerde content verwijderen uit Google

Blog
3 november 2021

Sander

SEO Specialist

Het kan voorkomen dat er content over je bedrijf op het internet te vinden is die niet meer relevant of accuraat is. Zelfs wanneer je de eigen pagina’s of afbeeldingen aanpast of verwijdert, kunnen ze nog tevoorschijn komen in de zoekresultaten van Google. Het kan weken of zelfs maanden duren voor deze content wordt aangepast.

Gelukkig heeft Google daar iets op bedacht: de Content Removal Tool (in het Nederlands: Verouderde Content Verwijderen). Je kunt een verzoek indienen bij Google om verouderde content te verwijderen. Binnen ongeveer 24 uur wordt zo’n verzoek in behandeling genomen.

Wat is de Google Remove Outdated Content Tool?

In het kort is de Tool Verouderde Content Verwijderen bedoeld om oude teksten of afbeeldingen van een pagina te verwijderen uit de zoekresultaten van Google. Je kunt deze handige tool hier gebruiken. De tool werkt op basis van een formulier en is redelijk simpel in gebruik. Je kunt ook zoeken in Google op ‘verouderde content verwijderen’ om bij dezelfde tool uit te komen.

Wanneer je een verzoek doet om content te verwijderen dan wordt dit verzoek handmatig beoordeeld. Dat betekent dat er geen directe actie wordt ondernomen maar dat iemand je verzoek in behandeling neemt. Meestal krijg je binnen 24 uur bericht op je verzoek maar daarna kan het nog enkele dagen duren voor de content ook echt een update krijgt.

Wanneer de Tool Verouderde Content Verwijderen gebruiken?

Deze handige tool van Google gebruik je alleen in een aantal situaties. Allereerst kun je de content removal tool gebruiken als er content over je bedrijf op een website staat die niet in jouw bezit is. Als de webpagina wel van jou is, dan kun je een verzoek doen om de crawlbots opnieuw je pagina te laten bekijken of de pagina verbergen.

Je kunt de tool ook gebruiken wanneer de pagina’s of afbeeldingen al verwijderd zijn of significant veranderd zijn, maar dit nog niet blijkt uit de zoekresultaten in Google.

Waarom verouderde content verwijderen?

Oude content van het internet verwijderen kan essentieel zijn voor je bedrijf. Verkeerde of gedateerde informatie verspreiden kan je onderneming schaden en zelfs gevaren opleveren, bijvoorbeeld als je in de medische- of voedselindustrie actief bent. Up-to-date informatie is dan van groot belang.

Een aantal specifieke voorbeelden van wanneer verouderde content een probleem kan opleveren zijn:

  • wanneer jij of een klant een product of dienst niet meer aanbiedt maar deze nog wel voorkomen in de zoekresultaten van Google;
  • wanneer het adres of de contactinformatie van je bedrijf is gewijzigd;
  • wanneer promotiemateriaal van een bepaalde actie of prijsverlaging nog zichtbaar is in de zoekresultaten;
  • wanneer de eigenaar van een externe webpagina weigert content over jouw bedrijf aan te passen of te verwijderen.

Wanneer je content niet moet verwijderen

Toch zijn er ook situaties waarin je bepaalde content beter online kunt laten staan. Dat is bijvoorbeeld wanneer de content nuttig is voor het verkeer naar je website. Als de informatie in grote lijnen nog correct is en daarnaast zorgt voor meer bezoekers op je webpagina’s dan kun je het beter laten staan. Het is dan natuurlijk wel belangrijk dat de inhoud niet foutief of gedateerd is.

Ook wanneer de content om juridische redenen verwijderd moet worden, kun je beter niet deze tool gebruiken. Daar is een aparte functie voor die je hier kunt vinden.

Als jij de eigenaar bent van de pagina, dan hoef je deze tool ook niet te gebruiken. Je kunt dan zelf de aanpassingen aan de verouderde content maken of de pagina verwijderen. Hetzelfde geldt wanneer er alleen een ‘recrawl’ nodig is. Het verzoek voor een recrawl van een URL kun je zelf indienen bij Google.

Wanneer je voor het eerst een verzoek tot het verwijderen van oude content gaat indienen bij Google, dan kun je het onderstaande stappenplan volgen.

Content verwijderen: een pagina

Er is een verschil tussen het verwijderen van verouderde content en het verwijderen van een afbeelding die niet meer relevant is. We bespreken hier eerst het verwijderen van content van een pagina.

Stap 1: voer je URL in de Google Tool Verouderde Content Verwijderen

Ga naar de tool en klik op ‘new request’ of ‘nieuw verzoek’. Voer vervolgens de URL in van de pagina waar het om gaat. Klik op ‘verzenden’. De tool gaat nu kijken of de pagina nog online is.

Stap 2: voer een woord in dat voorkomt in de oude content

Om te verifiëren dat het om de juiste pagina en content gaat, moet je nu een woord of nummer invoeren dat wel voorkomt in de verouderde content maar niet meer live staat op het web. Zo kan de tool verifiëren dat het om de juiste pagina gaat.

Stap 3: verzoek indienen

Klik vervolgens op ‘verzoek indienen’ of ‘request removal’. Je krijgt dan een melding dat Google je verzoek heeft ontvangen. In de Google Search Console kun je de status van je verzoek bijhouden. Normaal gesproken duurt het ongeveer 24 uur voor je verzoek in behandeling is. Vervolgens doorloopt het de volgende stappen van status:

  • In behandeling: het verzoek wordt beoordeeld. Dit kan een paar dagen duren.
  • Goedgekeurd: je verzoek is gehonoreerd en aangepast in de zoekresultaten.
  • Afgewezen: je verzoek is afgewezen om een van deze redenen.
  • Verlopen: het verzoek is goedgekeurd maar inmiddels verlopen. Dit gebeurt na 180 dagen of als de bewuste URL niet meer bestaat.
  • Geannuleerd: het verzoek is geannuleerd door jou of de eigenaar van de webpagina.

Content verwijderen: een afbeelding

Het kan ook zijn dat je een specifieke afbeelding van een pagina wil verwijderen. Het proces is dan iets anders dan als het om een complete URL gaat.

Stap 1: voer de URL van de site en de afbeelding in

Via de Outdated Content Removal Tool voer je de URL van de webpagina waar de afbeelding staat in. Je voert ook de URL van de afbeelding zelf in. Klik wederom op verzenden.

Stap 2: Verzoek indienen

Google gaat  wederom de pagina eerst analyseren en checken of deze nog live is. Daarna kun je klikken op ‘verzoek indienen’. Je krijgt dan een bevestiging dat Google je verzoek heeft ontvangen en ermee aan de slag gaat.

Net als bij het verwijderen van content kun je de status van je verzoek bijhouden in de Google Search Console.

Je eigen content monitoren

Volledige controle over wat anderen over je producten en diensten schrijven heb je nooit. Je kunt er wel voor zorgen dat je eigen content up-to-date en relevant is. Daarvoor kun je een content audit tool gebruiken. Er zijn meerdere programma’s die je hierbij helpen. Enkele voorbeelden zijn Google Analytics, Web Gnomes en SiteAnalyzer.

Het is van groot belang om te zorgen dat in ieder geval je eigen content actueel en relevant is. Je bouwt zo meer autoriteit en vertrouwen op tussen jou en je klant. Bovendien voorkom je dat je bezoekers kwijtraakt omdat informatie niet relevant is voor hen.

Conclusie: gedateerde content verwijderen

Het is dus erg belangrijk dat je gedateerde of foutieve informatie over je bedrijf verwijdert van het web. Wanneer deze content te vinden is op pagina’s die niet in jouw bezit zijn, dan kun je daar de Google Verouderde Content Verwijderen Tool voor gebruiken (ook wel de Remove Outdated Content Tool).

Een verzoek indienen en monitoren kan via de Google Search Console. Daar kun je zowel een verzoek voor het verwijderen van content als het verwijderen van een afbeelding indienen. Beoordeling van een bezoek gebeurt vaak binnen 24 uur maar houd er rekening mee dat het een aantal dagen kan duren voor de content ook echt verwijderd is. Wil je de content op je eigen webpagina’s monitoren? Dan gebruik je het beste een content audit tool.

Reageren

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op een nieuwsbericht.

Inloggen