Dit zijn de 5 belangrijkste SEO factoren

Blog
16 februari 2021

Sander

SEO Specialist

Je wilt graag aan de slag met SEO. Alleen zijn er zoveel tips en tricks te vinden, waardoor je niet meer weet waar je moet beginnen. Welke factoren zijn nu écht belangrijk voor je SEO? In dit artikel hebben we de vijf belangrijkste SEO factoren op een rij gezet.

Je zou misschien denken dat de hoeveelheid waardevolle content op je website de allerbelangrijkste SEO factor is. Dat is echter niet het geval. De hoeveelheid kwalitatieve backlinks staat nog steeds op nummer 1.

Linkbuilding is wel steeds meer veranderd in de loop der jaren. Vroeger kon je nog scoren met grote linkbuilding pakketten met links vanaf spammy websites, maar dat is nu niet meer zo. Je kunt zeker nog wel een linkbuilding pakket kopen, maar het is dan belangrijk dat deze links van hoge kwaliteit zijn.

Verder kun je natuurlijk kiezen voor linkbuilding op maat of je kunt zelf backlinks genereren. Ga dan op zoek naar kwalitatieve websites die relevant zijn aan jouw website, zodat de backlinks ook echt waarde hebben.

2. Waardevolle content

Waardevolle content hoort natuurlijk ook bij de belangrijkste SEO factoren. Vaak wordt gedacht dat de lengte van de content hierbij het meest van belang is, maar dat is niet helemaal waar. Het gaat er vooral om dat de content echt waarde biedt. Dat kan ook een artikel van slechts honderd woorden zijn of een infographic, podcast of tool. Als de content echt waardevol is, zal het hoger scoren in de zoekmachines. Daarbij kan het je soms ook wat extra backlinks opleveren.

In het verleden werden teksten helemaal volgestopt met zoektermen. Inmiddels heeft dat geen zin meer. Zoekmachines kunnen teksten steeds beter begrijpen. Ze hebben sneller door dat je te vaak een zoekterm gebruikt en dat een tekst niet lekker loopt. Je kunt zeker nog wel af en toe een zoekterm in de tekst verwerken en in de titel en een tussenkopje. Maar overdrijf dit dan niet en laat de kwaliteit en leesbaarheid van je tekst altijd voor gaan.

3. Geoptimaliseerd voor mobiel

Optimalisatie voor mobiel behoort ook tot de belangrijkste SEO factoren. De meeste websites zijn tegenwoordig wel mobiel vriendelijk, maar zijn ze ook echt voor mobiel geoptimaliseerd? Veel website-eigenaren letten bij het doen van een aanpassing voornamelijk op hoe het eruit ziet op een laptop of PC. En dat terwijl bijna elke website juist meer mobiele websitebezoekers heeft…

Bij het ontwerpen of aanpassen van je website geldt dus eigenlijk altijd ‘mobile first’. Google hecht ook meer waarde aan je mobiele webpagina’s. Zorg er dus voor dat je website er op mobiel goed uitziet en eenvoudig in gebruik is. Dan zul je namelijk hoger ranken bij mobiele zoekopdrachten.

Ook je mobiele laadtijd moet je niet vergeten. Mobiele gebruikers zijn minder geduldig en zullen sneller afhaken. Daarom hanteert Google strengere eisen voor de mobiele laadtijd. Test dus ook je mobiele laadtijd en breng de nodige verbeteringen aan. Het kan helpen om AMP te implementeren.

4. Zoekgedrag

Zoekmachines letten ook steeds meer op het zoekgedrag van hun gebruikers. Misschien scoort een pagina van jouw website niet heel hoog, maar wordt er wel vaak op geklikt. Ook blijven gebruikers misschien wel lang op deze pagina en klikken ze verder op je website. Dit is voor de zoekmachines een signaal dat jouw content relevant en waardevol is. De kans is groot dat je dan hoger zult gaan ranken.

Google noemt dit ook wel RankBrain. Dat is een soort systeem van de zoekmachine dat zichzelf continu verbetert. De click through rate en de sessieduur zijn hierbij belangrijk. Zijn beide factoren bij jou hoger dan bij je concurrenten die hoger dan jou ranken? Dan is de kans groot dat je pagina een stukje stijgt in de zoekresultaten.

Weet wel dat een hogere click through rate in combinatie met een lage sessieduur niet werkt. Zoekmachines kunnen dit zelfs afstraffen en je pagina lager laten ranken. Je kunt dus niet gebruikers lokken met een aantrekkelijke meta title en description die niet waarheidsgetrouw zijn. De gebruikers vinden na het klikken niet wat ze verwacht hadden en klikken waarschijnlijk snel weer weg.

Om je RankBrain te verhogen is het belangrijk om een meta title en meta description te maken die duidelijk en op een aantrekkelijke wijze aangeven wat de gebruiker op de pagina gaat vinden. Zo verhoog je de CTR en zorg je ervoor dat bezoekers langer op de pagina blijven. Door ook de content op de pagina waardevol te maken en te zorgen voor een goede navigatiestructuur, zorg je ervoor dat bezoekers langer op je website blijven.

5. Structured data

Een goede positie in de zoekresultaten (het liefst op nummer 1) is natuurlijk heel fijn, maar een featured snippet is vaak nog beter. Featured snippets bevatten afbeeldingen, video’s en/of extra links. Ze vallen daarmee veel meer op dan de gewone zoekresultaten, waardoor je ook meer klikken kunt verwachten.

Om ervoor te zorgen dat Google een featured snippet maakt van jouw zoekresultaat, kun je structured data toevoegen. Hiermee richt je de content op de pagina op een bepaalde manier in, waardoor Google het beter begrijpt. Zorg daarnaast ook voor aantrekkelijke kopjes, stukjes tekst en afbeeldingen. Je featured snippet wordt dan aantrekkelijk en zoekmachine gebruikers klikken hier sneller op.

Stappenplan

Je weet nu wat de vijf belangrijkste SEO factoren zijn. Maar hoe pas je dit nu toe in de praktijk? Hieronder vind je een handig stappenplan:

  1. Verzamel drie tot vier kwalitatieve backlinks per week.
  2. Plaats minstens één waardevol stuk content per week.
  3. Verbeter de gebruiksvriendelijkheid van je mobiele website.
  4. Implementeer AMP.
  5. Verbeter de laadtijd van je mobiele website.
  6. Schrijf aantrekkelijke en relevante meta titles en meta descriptions.
  7. Zorg voor een goede navigatiestructuur (menu, call-to-actions en interne links).
  8. Stel structured data in.

Reageren

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op een nieuwsbericht.

Inloggen