Google Core Web Vitals: dit moet je weten

Blog
12 mei 2021

Sander

SEO Specialist

Heb je al gehoord over Google Core Web Vitals? De afgelopen jaren is de gebruikservaring van websites steeds belangrijker geworden voor Google. Websites die snel laden en van goede kwaliteit zijn krijgen een hogere plek in de zoekresultaten. Google gebruikt verschillende ranking factoren om dit te meten. In juni worden hier een aantal factoren aan toegevoegd, namelijk de Google Core Web Vitals. Wat moet je hierover weten en hoe zorg je ervoor dat jouw website hoog scoort op dit gebied? Hieronder vind je een uitgebreide uitleg en praktische tips.

Wat zijn Google Core Web Vitals?

De Google Core Web Vitals zijn op dit moment al belangrijke metrics voor de gebruikerservaring. Bij de komende update in juni worden deze drie metrics ook ranking factoren en dus nog belangrijker voor je SEO. Er worden drie scores voor gehanteerd: ‘goed’, ‘verbetering nodig’ en ‘slecht’.

Largest Contentful Paint (LCP)

Largest contentful paint gaat over het meten van de laadprestaties van een pagina. Hierbij meet Google hoe lang het duurt voordat het grootste element op de pagina is geladen. Dat kan een video of foto zijn, maar soms ook een stuk tekst.

First Input Delay (FID)

Bij First Input Delay wordt gekeken naar de interactiviteit en de responsiviteit tijdens het laden van de pagina. Dit kan worden vertraagd door JavaScript, waardoor de bezoeker nog geen handelingen kan verrichten.

Cumulative Layout Shift (CLS)

Cumulative layout shift gaat over het meten van de visuele stabiliteit. Als bepaalde elementen later worden geladen, kan de inhoud of de indeling verspringen. Dat komt de gebruikerservaring niet ten goede.

Let op: FID wordt vanaf maar 2024 vervangen door de nieuwe Core Web Vital: Interaction to next paint (INP). Via de link kun je jezelf vast inlezen over deze nieuwe metriek.

Belangrijke feiten

  1. Alleen de mobiele signalen worden meegenomen voor het ranken in de zoekresultaten. Dit is ook logisch, want Google is inmiddels volledig overgegaan op mobile-first indexing.
  2. Je hebt een goede score als meer dan 75% van je gebruikers in de categorie ‘goed’ valt. Als maar  70% in de categorie ‘goed’ valt en 30% in de categorie ‘verbetering nodig’, wordt de pagina dus nog steeds beoordeeld als ‘verbetering nodig’.
  3. Als er niet genoeg data is, wordt data van andere secties van de website of van de gehele website gebruikt.

3 tools om jouw Core Web Vitals te analyseren

Er zijn verschillende SEO tools waarmee je jouw score op de Core Web Vitals inzichtelijk kunt krijgen.

Google PageSpeed Insights

Je hebt waarschijnlijk wel eens eerder je PageSpeed gemeten met Google PageSpeed Insights. Dit is tevens een ontzettend goede tool om je score op de Core Web Vitals te bekijken. Hier vind je ook meteen tips om je scores te verbeteren.

Google Search Console

Wil je direct inzien hoeveel pagina’s van jouw website goed of juist minder goed scoren? Dan is het slim om Google Search Console te gebruiken. Als je in het linker menu klikt op ‘Site-vitaliteit’, krijg je te zien welke pagina’s wel en niet goed scoren. Je kunt hier dan op klikken voor meer informatie over je scores.

Google Chrome Lighthouse

Met een scan via de Lighthouse tool kun je verschillende factoren analyseren, zoals prestaties, toegankelijkheid en SEO. Je kunt deze scan het beste uitvoeren in een incognito tabblad. Met de Lighthouse Scoring Calculator kun je zien welke onderdelen de meeste impact hebben op je score.

Waarom Core Web Vitals zo belangrijk zijn

Er zijn meer dan 200 ranking factoren, dus de Core Web Vitals zijn zeker niet de enige factoren die belangrijk zijn. Als je op alle andere factoren goed scoort en op de Core Web Vitals iets minder goed, hoeft dat niet een groot probleem te zijn. Veel van deze meetwaarden werden ook al door Google gebruikt om de rankings te bepalen.

Toch is het wel goed om jouw Core Web Vitals te analyseren en waar nodig te verbeteren. Niet alleen voor je SEO, maar ook voor de gebruikerservaring van je bezoekers. Uit onderzoek is gebleken dat bezoekers bij websites die hieraan voldoen voor 24% meer geneigd zijn om op de pagina’s te blijven. Bezoekers ervaren ook minder drempels en frustraties, waardoor ze het bezoek als plezieriger ervaren. De kans is groter dat ze jouw website vaker bezoeken én langer blijven, waardoor je conversieratio waarschijnlijk ook verbetert.

Daarbij zijn Core Web Vitals ook belangrijk voor de rest van je marketing. Andere online kanalen hechten hier namelijk ook waarde aan. Zo wordt de mobiele snelheidsscore nu ook gebruikt door Google Ads om de kwaliteit van een pagina vast te stellen. Een hogere kwaliteit zorgt voor lagere advertentiekosten, waardoor je betere resultaten uit een campagne haalt. Het is niet zeker of Google Ads ook de Core Web Vitals gaat gebruiken om de kwaliteit van een pagina te bepalen, maar die verwachting is er wel.

Praktische tips om jouw Google Core Web Vitals score te verbeteren

Als je goed wilt scoren op de Core Web Vitals, moet je zorgen voor:

  • Een LCP van minder dan 2,5 seconden
  • Een FID van minder dan 100 milliseconden
  • Een CLS van minder dan 0,1

LCP verbeteren

  • Verbeter de reactietijd van je server
    • Optimaliseer je server
    • Maak gebruik van een CDN (Content delivery network)
    • Stel caching in

  • Verminder de hoeveelheid JavaScript en CSS die de weergave blokkeert
    • Stel niet-kritieke CSS uit
    • Plaats kritieke CSS inline
    • Verklein CSS
    • Verminder de blokkeertijd van JavaScript
  • Verlaag de laadtijd van resources
    • Optimaliseer en comprimeer afbeeldingen
    • Comprimeer tekstbestanden
    • Laad belangrijke verzoeken als eerste
  • Optimaliseer een client-side gerenderde site
    • Verminder kritieke JavaScript
    • Maak gebruik van pre-rendering
    • Maak gebruik van server-side rendering

FID verbeteren

  • Laat zien dat er iets geladen wordt
  • Verminder de laadtijd van codes van derden
  • Zorg voor minder verzoeken
  • Verklein de overdracht formaten
  • Verminder het ‘main thread’ werk
  • Verkort de JavaScript-uitvoeringstijd

CLS verbeteren

  • Specificeer de afmetingen van afbeeldingen en advertenties
  • Zorg dat elementen in de juiste volgorde worden geladen
  • Voorkom het verplaatsen van content als gevolg van het laden van een lettertype

Reageren

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op een nieuwsbericht.

Inloggen