Van website naar aanvraagmachine

Blog
19 maart 2021

Sander

SEO Specialist

Veel mkb-websites zijn nog niet / nauwelijks bekend met de term en de activiteit ‘conversie optimalisatie’ (CRO).

Zo zijn de meeste mkb-bedrijven druk bezig met meer bezoekers naar hun website te krijgen. Ze hebben waarschijnlijk een goed linkbuildbureau die hen hierbij helpt. J Veel kwalitatieve backlinks op een natuurlijke manier verspreid? De organische groei zit er lekker in, maar hoe zit het met de online effectiviteit?

Reageren bezoekers ook goed?

Meer aanvragen bij gelijkblijvend aantal bezoekers!

Dit gebeurt voor die mkb-bedrijven die wel bezig zijn met conversie optimalisatie voor hun website, ze zien dan dat de online effectiviteit van hun website omhooggaat. Zelfs zonder meer bezoekers te ontvangen (niet wenselijk natuurlijk), stijgen de online aanvragen!!!

Wow, dat wil ik ook.

Plaats dan je website in conversieperspectief

Dat is nu precies waar dit artikel over gaat. Over de mogelijkheden om je website meer in een conversie perspectief te plaatsen, zodat bezoekers sneller geneigd zijn om een aanvraag te doen, te bellen, een formulier in te vullen, om je website effectiever te maken!

Het gaat dan vooral om nieuwe bezoekers; terugkerende bezoekers hoeven vaak niet echt meer overtuigd te worden.

Ik doe dit werk al 14 jaar en ik zie groeipercentages van wel 20% door conversie optimalisatie en soms zelfs een verdubbeling! Wil jij dat ook?

De betekenis van conversie optimalisatie

Ik zal kort starten met de betekenis van conversie optimalisatie. Conversie optimalisatie is het optimaliseren van de kans, de hoeveelheid en de frequentie dat een individuele gebruiker van je website converteert, ofwel: een bepaalde actie maakt die jouw bedrijf iets oplevert.

Met andere woorden: je probeert het maximale uit je bezoekers te halen: meer aanvragen, meer offertes, meer leads, meer klanten, meer nieuwsbrieflezers etc.

Van website naar leadmachine

Dat is zo’n beetje de bedoeling en de wens. Dat is wat ik versta onder conversie optimalisatie: je website zo maken dat de aanvragen, leads, klanten (vooral van nieuwe bezoekers) zich als het ware ‘vanzelf’ aanmelden…

Nieuwe klanten weten je te vinden, worden ‘opgewarmd’ in je website en bestellen of voltooien sneller een ander belangrijk doel.

5 conversie optimalisatie tips voor websites

1. Positioneer je website

Een belangrijk onderdeel van conversie optimalisatie is online positionering. Dit betekent dat het erg belangrijk is om de aard van je website helder te maken. Zolang je geen marktplaats.nl of anwb.nl bent, zul je bezoekers moeten vertellen waar jouw website voor staat.

Zodat potentiële klanten zien wie je bent, waar je goed in bent, wat je doet, wat je niet doet, waarom ze voor jou zouden moeten kiezen.

Maak dit helder, het liefst op een prominente plek op jouw website (zichtbaar op iedere pagina), bijvoorbeeld in de header van je website! Wat hier ook bij hoort, is het plaatsen van mooie houtsnijdende USP’s (unique selling points). Meestal hanteer ik er een stuk of vier. Geen generieke (goede service, laag uurtarief), maar op maat, precies passend bij jou als mkb-bedrijf.

Ook kun je deze USP’s en overige positionering goed integreren in de teksten, in je mailhandtekening, in je footer, in promotieblokken etc. Dit is positionering.

2. Kies kwalitatieve verkeerskanalen!

Er zijn vele kanalen om bezoekers te trekken: Google Ads, social media, affiliate marketing, gericht adverteren, via de nieuwsbrief etc. Allemaal mooie kanalen, maar het blijkt dat (nieuwe) bezoekers die binnenkomen via zoekmachines vaak het meest kwalitatief zijn. En dit kanaal kan bijna oneindig opgerekt worden.

Ze zoeken gericht (hebben een koopintentie) en ik zie in vele Google Analytics-accounts die ik beheer dat deze bezoekers erg kwalitatief zijn. Doorgaans is het bouncepercentage een stuk lager dan het gemiddelde van een website en is de gemiddelde sessieduur een stuk hoger. Inzetten op organische bezoekers (SEO / linkbuilding) is inzetten op kwaliteit.

Hier een paar handige tips:

  • Google houdt van content, veel (lange en unieke) content is goed (het liefst minimaal 750 woorden per pagina).

  • Denk goed na over je zoekwoorden, waar wil je echt op gevonden worden? (Je kunt eenvoudig starten met de zoekwoordplanner van Google te hanteren.)

  • Verwerk deze zoekwoorden in je productcontent, H1, H2, interne linken, navigatie, metatags etc. (Wellicht handig om je door een SEO-bureau te laten adviseren.)

  • Zorg ervoor dat er veel andere sites naar jouw blog gaan verwijzen (linkbuilding). Hierover kan linkbuilding martners je van alles vertellen. Een kwalitatief backlinkprofiel.

  • Zorg ervoor dat je website er netjes en eenvoudig uitziet, lekker snel is (en het vooral goed doet op mobiele devices) en technisch gezien voldoet.

3. Schrijf je websiteteksten vanuit wervingskracht

Veel websites maken de klassieke fout om veel over zichzelf en over hun aanbod te praten. Dat is tot op zekere hoogte goed, maar een conversiegerichte website is vooral geschreven vanuit het perspectief van de bezoeker / klant. ‘Je / jou’ i.p.v. ‘wij / ons’.

Met welke problemen worstelt je bezoeker? Wat is het resultaat van jouw aanbod? Niet de inhoud, maar het resultaat: verkoop gaten, geen boren! Zeer belangrijk om je website in het conversieperspectief te plaatsen. Probeer herkenning te kweken bij je online bezoekers, zodat je teksten ervoor zorgen dat een nieuwe bezoeker een goed gevoel bij jouw website krijgt. En… schrijven is niet voor iedereen weggelegd, maar er zijn voldoende specialisten die dit heel goed kunnen. Ik schrijf ook al 14 jaar wervende websiteteksten.

4. Zorg voor slimme conversiepaden

Wat ik daarmee bedoel, is het volgende. Zorg ervoor dat potentiële klanten / nieuwe bezoekers makkelijk door je website kunnen gaan. Dat er voldoende interne linkjes staan (naar je specialiteiten, je aanbod, je blog, zoekwoordpagina’s etc.), zodat dit helder is. Intern linken is tevens goed voor SEO-doeleinden.

Vaak gebruiken we mooie CTA’s: ‘calls to action’. Dit zijn buttons, vaak opvallend en onderaan de pagina, die je bezoeker uitnodigen om erop te klikken. Bijvoorbeeld:

  • Vraag nu een offerte aan.
  • Meld je aan voor onze nieuwsbrief.
  • Vul een contactformulier in
  • Maak een terugbelafspraak.
  • Etc.

5. Verlaag drempels

Los van de creatie van een ultieme eerste indruk van je website (bij nieuwe bezoekers) is het zaak om mogelijke drempels in je website te verlagen. Hieronder vind je een aantal veelvoorkomende online drempels.

  • Laadsnelheid: Dit is vaak een potentieel irritatiepunt. Dit verhelpen is ook goed voor organische vindbaarheid: een snelle blog doet het beter in de zoekresultaten van de zoekmachine.
  • Slordig design: Wanneer je inzet op conversie optimalisatie, wil je niet dat bezoekers afhaken vanwege een inconsistent, slecht geïmplementeerd design. Wees vooral rustig met diverse kleurencombinaties.
  • Actueel: Wanneer je data gebruikt, zorg dan dat je actueel blijft.
  • Te lange alinea’s: Online lezen is veel vluchtiger. Zijn alinea’s te lang of is je contentkolom te breed, dan haakt men sneller af.
  • Gebruik H2-kopjes: Maak je blogberichten leesbaar met voldoende (H2) kopjes, ook zeer goed voor SEO-doeleinden.
  • Te commercieel: Kijk uit met het gebruik van pop-ups en automatische berichten.
  • Transparantie: Veel bezoekers hechten er waarde aan te weten wie erachter zit. Als deze informatie te summier is, kan dit snel een reden zijn om af te haken.

Er zijn er nog veel meer, vaak zijn dit op maat verbeterpunten die per bedrijf / website verschillen. Bijna altijd is het zo dat conversie optimalisatie een zaak is van cocreatie: business ontmoet online marketing.

Ik hoop dat dit artikel een goed inzicht heeft gegeven van wat de mogelijkheden zijn voor conversie optimalisatie en wat het kan betekenen voor jouw website!

Reageren

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op een nieuwsbericht.

Inloggen