Vijf praktische schrijftips voor het optimaliseren van de content op jouw website

Blog
15 maart 2023

Sander

SEO Specialist

Het is inmiddels algemeen bekend dat de content op je website van groot belang is voor je positie in Google en andere zoekmachines. Jarenlang werd er vooral gehamerd op de lengte van je content. Deze zou zo lang mogelijk moeten zijn om de beste ranking te halen. Goede SEO content maken is echter een stuk gecompliceerder. Content optimaliseren is minstens zo belangrijk als de lengte van je teksten.

Hoe pak je zoiets aan? Waar moeten je teksten en SEO content aan voldoen om goed te scoren in zoekmachines en dus het meeste uit je website te halen? Ontdek hier vijf praktische schrijftips voor het optimaliseren van de content op je website.

 

Zorg dat je content van waarde is

Veel belangrijker dan de lengte van je content is de daadwerkelijke inhoud. Want het belangrijkste doel is dat je lezers waarde biedt. Als dat lukt, zijn mensen niet alleen tevreden met je website, maar is de kans ook groter dat ze naar je gaan linken of je content delen. Dat is iets waar het algoritme van Google rekening mee houdt in het bepalen van je positie in de zoekresultaten.

Je website kan nog zo mooi of lang zijn; als je content geen waarde heeft voor je lezer, bereik je er dus niets mee. Een pagina vol gebakken lucht en woorden puur om het voldoen aan een bepaalde contentlengte heeft geen zin. Je bezoeker verlaat al snel weer je website en komt ongetwijfeld niet snel terug.

De gouden regel is dan ook: kwaliteit boven kwantiteit. Alleen zo maak je van bezoekers betalende klanten.

 

Houd rekening met de zoekintentie van je lezer

Om te bepalen hoe je waarde biedt aan je lezer, moet je weten waar ze naar op zoek zijn. Google wil vooral zo goed en zo snel mogelijk antwoord geven op de vraag van een gebruiker. Als jouw content dus antwoord geeft op die vraag, is de kans groter dat je een goede waardering krijgt van Google.

Die vraag kan een letterlijke vraag zijn, zoals je ook vaak ziet in de zoekresultaten bij een bepaalde zoekterm. Als jouw content antwoord geeft op de vragen die verschijnen in de zoekresultaten bij een voor jouw bedrijf relevante zoekterm dan voldoe je aan de zoekintentie van de lezer. Ook dat is goed voor je positie en waardering door Google.

Het bepalen van de zoekintentie van je ideale klant is dus van groot belang voor het optimaliseren van je SEO content. De meeste zoekintenties zijn onder te verdelen in vier gebieden:

  • Informatie – de gebruiker wil meer informatie over een specifiek onderwerp, product of dienst.
  • Navigatie – de gebruiker is op zoek naar een specifieke pagina of website.
  • Commercieel – de gebruiker wil meer informatie voor hij een product aanschaft.
  • Transactie – de gebruiker wil een product of dienst aanschaffen.

Als je de zoekintentie van de bezoeker hebt geïdentificeerd kun je de content daarop inrichten. Dat kan dus ook verschillen per pagina op je website. Daarom zijn er ook in vrijwel alle gevallen meerdere zoekwoorden of zoektermen van belang voor de inhoud van je website.

 

Pas zoekwoord optimalisatie toe

Zoekwoorden zijn de essentie van goede SEO content. Zoekwoorden of zoektermen zijn de woorden en woordgroepen die gebruikers intikken in een zoekmachine wanneer ze op zoek zijn naar jouw product of dienst.

Een groot onderdeel van SEO is het toepassen van zoekwoord optimalisatie. Je wil de juiste woorden verwerken in je tekst en andere content. De woorden die jouw doelgroep daadwerkelijk gebruikt. Google herkent dat je dezelfde termen in je content gebruikt en zal je dan ook hoger in de zoekresultaten plaatsen bij die specifieke termen.

Maar hoe bepaal je nu welke zoektermen voor jouw website belangrijk zijn? Hoe pas je zoekwoord optimalisatie op de juiste manier toe?

Er zijn een aantal handige programma’s waarmee je kunt bepalen welke zoektermen belangrijk zijn voor jouw zoekwoord optimalisatie. Gebruik bijvoorbeeld de Keyword Planner van Google of een externe (soms betaalde) dienst zoals Ubersuggest.

In zo’n programma voer je een basiszoekterm in. Verkoop je bijvoorbeeld schoenen? Dan kun je de term ‘schoenen’ invullen. Je krijgt dan voor die term maar ook andere aanverwante zoekwoorden en longtail zoektermen te zien hoe vaak erop gezocht wordt en hoeveel concurrentie er op die term is (oftewel: hoeveel andere websites ook op die woorden inzetten).

Zo kun je bijvoorbeeld ontdekken dat mensen die naar jouw soort product zoeken niet de term ‘schoenen’ gebruiken maar bijvoorbeeld ‘sneakers dames’. Je kunt zo bepalen welke zoektermen het meeste passen bij wat jij aanbiedt en deze verwerken in je content. Je content optimaliseren betekent ook de juiste zoektermen gebruiken in afbeeldingen en andere content. Houd er ook rekening mee dat specifieker vaak beter is. Een longtail zoekterm (dus niet: schoenen, maar: rode sneakers dames) werkt vaak beter en zorgt voor gebruikers op je website die écht naar jouw product op zoek zijn.

 

Zorg voor de juiste grammatica en spelling

Een tikfoutje hier en daar, is dat echt zo erg? Het antwoord is: ja. Althans, het heeft invloed op je ranking. Daarnaast heeft het invloed op hoe waardevol en betrouwbaar mensen jouw content vinden. Waardevolle content is dus (zo goed als) foutloos geschreven.

Allereerst omdat Google grammaticale fouten ook ziet. Dat wordt afgestraft. Het algoritme kan spel- en taalfouten goed oppikken tegenwoordig en straft het ook af als ze te veel op je pagina staan. Bovendien is er een kans dat je belangrijke zoekwoorden niet gezien worden door het algoritme omdat je ze verkeerd schrijft. Dat is zonde van je moeite en gemakkelijk te voorkomen.

Daarnaast valt het je gebruiker ook op dat je fouten maakt. Teksten met veel fouten worden als onbetrouwbaar gezien. Een klant kan dan al snel vermoeden dat hij met een onprofessioneel bedrijf of zelfs oplichting te maken heeft en zal je website verlaten.

Goed geschreven content is daarnaast simpelweg belangrijk omdat mensen je tekst dan beter begrijpen. Denk dus niet alleen aan de juiste toepassing van ‘t kofschip, maar ook vooral aan duidelijke titels en tussenkoppen, opsommingen en alineaopbouw. Laat je content controleren en proeflezen door meerdere andere personen om te voorkomen dat fouten erin blijven staan.

 

Lengte van je content is nog altijd belangrijk

Hoeveel woorden moet content zijn? Daarover zijn de meningen nog altijd verdeeld. Het feit van hierboven geldt nog altijd: kwaliteit over kwantiteit. Toch is een te korte tekst niet altijd goed voor je ranking. Langere artikelen scoren nog altijd beter in de ranking van Google en goede SEO content mag dus niet te kort zijn.

Het korte antwoord is dat je de lengte moet zien als een onderdeel van je SEO content optimalisatie, maar niet het hoofddoel. Controleer aan het einde van het schrijven de lengte van je teksten in plaats van voorafgaand een bepaald aantal woorden te willen halen. Zo weet je zeker dat je de focus op de inhoud legt. Aan het einde kun je alsnog kijken of je SEO content aan de gewenste lengte voldoet en waar nodig aanvullen. Nog veel belangrijker is echter: geef je antwoord op alle vragen van de lezer? Als dat nog niet het geval is, is er ook ruimte voor uitbreiding.

Het aantal woorden is dus meer een richtlijn en kan je helpen om te bepalen of je inhoud waarde heeft. Uiteindelijk is het altijd de gebruiksvriendelijkheid, betrouwbaarheid en waarde die leidend moeten zijn.

Reageren

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op een nieuwsbericht.

Inloggen