Zo wordt uw website beter vindbaar in Google

Blog
30 januari 2018

Sander

SEO Specialist

Voor vrijwel ieder bedrijf is de inzet van online marketing een must om aan nieuwe klanten te komen. Een van de manieren om online nieuwe klanten te werven, is door ervoor te zorgen dat uw website in Google vindbaar is. Maar hoe krijgt u dat voor elkaar?

Voer een zoekwoorden onderzoek uit

De basis van een vindbare website is dat in de teksten, afbeeldingen, downloads en andere content zoekopdrachten zitten verwerkt, die uw doelgroep in Google intypt. Voer daarom altijd eerst een zoekwoorden onderzoek uit, waarmee u in kaart brengt welke woorden uw doelgroep gebruikt en hoe vaak ze dat gemiddeld per maand doen.

Door het uitvoeren van een zoekwoorden onderzoek krijgt uw enerzijds een beeld van de taal die uw doelgroep online spreekt en anderzijds een beeld van de online marktomvang in Google voor uw product of dienst. Door de woorden in de website te verwerken is Google in staat om de zoekopdrachten van uw doelgroep te koppelen aan uw website en die in de zoekresultaten te vertonen.

Vergeet het concurrentie onderzoek niet!

Een belangrijke stap na het zoekwoorden onderzoek, is de uitvoering van het concurrentie onderzoek. Dit onderzoek kunt u het beste door een gespecialiseerd bureau laten uitvoeren, omdat de uitkomsten gevolgen hebben voor het wel/niet vindbaar worden in Google.

Concreet levert het concurrentie onderzoek een set zoekopdrachten op waarvoor u een reële kans maakt om op de eerste pagina in Google te komen. Kiest u zoekopdrachten zonder een concurrentie onderzoek uit te laten voeren? Dan loopt u het risico dat u, vanwege te grote concurrentie, niet op de eerste pagina in Google kunt komen en daarmee online niet goed vindbaar bent. Het gevolg is dat u veel tijd en geld heeft geïnvesteerd, maar weinig resultaat boekt.

Creëer content die de doelgroep aanspreekt en tot actie aanzet

Deze tip kunnen we het beste toelichten aan de hand van een voorbeeld, zodat u zelf ervaart hoe u uw doelgroep met content kunt aanspreken en hoe het vooral niet moet.

Voorbeeld 1

‘’Welkom op de website van bedrijf X. Als u een betrouwbaar administratiekantoor zoekt, dan bent u bij ons aan het juiste adres. Wij hebben kwaliteit en service hoog in het vandaal staan, dus de klant staat voorop. Maak een afspraak via het contactformulier, u kunt ons ook gerust bellen als u meer informatie wenst.”

Beter is om vanuit de doelgroep te schrijven, dat spreekt uw bezoeker een stuk meer aan:

Voorbeeld 2

‘’Als ondernemer bent u iedere dag druk in de weer en is de administratie vaak een sluitpost. U richt zich liever op de groei van uw bedrijf en niet op de plusjes en minnetjes en het bijhouden van de balans. Het gevolg: u zit in het weekend de administratie bij te werken…terwijl u na een week hard werken eigenlijk een leuk uitje met uw gezin of vrienden had gepland. Daarnaast heeft u geen idee of  u niet teveel belasting betaalt en of u onbedoeld aftrekposten over het hoofd ziet. Herkenbaar?

Wat zult u ervan vinden als we dat gaan veranderen? En maakt u zich geen zorgen, u tijd is kostbaar, dus wij komen bij u langs. In een gesprek van slechts een uur brengen wij u administratie ik kaart en krijgt u ter plekke een investeringsoverzicht zodat u weet hoeveel u erop vooruit gaat door de administratie bij ons neer te leggen.

Precies, het uitbesteden van de administratie is een investering, u krijgt er namelijk meer vrije tijd door en bovendien verdienen wij onszelf terug doordat wij weten hoe u zo min mogelijk belasting betaald. Interessant? Vul onderstaand formulier in! Wij bellen u binnen een werkdag terug voor het maken van een afspraak’’.

Naast dat het tweede voorbeeld van de tekst de bezoeker meer aanspreekt en aanzet tot actie (contact opnemen voor het maken van een afspraak), rankt de website ook beter. Omdat de tekst aanspreekt, blijft de bezoeker langer op de website. Dat is voor Google een teken dat hij een goed zoekresultaat aan de zoeker heeft gegeven. Google zal daardoor de website sneller een betere positie in de zoekresultaten geven, omdat hij als zoekmachine als uitgangspunt heeft om goede zoekresultaten te bieden aan de zoeker.

Promoot de gecreëerde content

Als u heeft vastgesteld welke zoekwoorden in uw website verwerkt moeten worden en content hebt geschreven die de doelgroep aanspreekt en aanzet tot actie, is het van belang dat uw website naamsbekendheid gaat krijgen. Zo gaat hij voor Google meer opvallen en krijgt hij sneller een betere positie in de zoekresultaten.

Concreet moet de website dus op het internet worden gepromoot. Dat betekent dat u persberichten, blogs op andere websites, social media berichten enzovoorts moet publiceren. In de berichten zet u hier en daar een verwijzing (ook wel link genoemd) naar uw website. Google ziet dergelijke links als een soort ‘stem’ op uw website, waardoor hij hem langzaam maar zeker hoger in de zoekresultaten zal plaatsen.

Reageren

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op een nieuwsbericht.

Inloggen