Zoekmachine optimalisatie in 2020

Blog
16 februari 2020

Sander

SEO Specialist

De internetwereld staat nooit stil en ook zoekmachines blijven continu updates uitvoeren om de zoekresultaten te blijven verbeteren. Daarom is het van belang om elk jaar eens uitgebreid naar je zoekmachine optimalisatie te kijken en de nodige veranderingen aan te brengen. In dit artikel vertellen we je meer over de vier belangrijkste zoekmachine optimalisatie trends van 2020.

Content van hoge kwaliteit

De kwaliteit van content is natuurlijk al een tijd steeds belangrijker aan het worden. In 2020 wordt dit nóg belangrijker voor zoekmachine optimalisatie. Google heeft in de afgelopen tijd twee updates gedaan om de kwaliteit van content nog beter te meten en te beoordelen.

RankBrain

De verhoogde focus op de kwaliteit van content wordt mede veroorzaakt door de toevoeging van RankBrain aan het Google-algoritme. Het is nog relatief nieuw algoritme, maar het lijkt erop dat dit toch al tot een van de belangrijkste ranking factoren behoort.

Het RankBrain systeem leert van de zoekopdrachten van gebruikers door middel van machine learning. Google kan hierdoor natuurlijke taal beter begrijpen en betere verbanden leggen tussen woorden en woordcombinaties.

Daarbij kijkt de zoekmachine ook naar het gedrag van gebruikers. Als veel gebruikers bijvoorbeeld op het vierde zoekresultaat van een bepaalde zoekopdracht klikken en een aantal minuten op de pagina doorbrengen, zal dit resultaat hoger in de zoekmachine komen te staan. Klikt vrijwel niemand op dit resultaat? Dan zal dit lager worden beoordeeld.

BERT

Inmiddels is de Google BERT-update ook uitgerold in Nederland. Hiermee kan de zoekmachine natuurlijke taal beter begrijpen en betere verbanden leggen tussen woorden en woordcombinaties. Zoektermen hoeven niet meer in de exacte woordcombinatie en volgorde te staan; de woorden kunnen ook uit elkaar staan. Je hoeft dus niet meer veel moeite te doen om longterm zoektermen in de tekst te verwerken en je kunt je meer focussen op kwaliteit.

Tips

  • Schrijf lange artikelen (1000+ woorden) van hoge kwaliteit, zodat gebruikers langer op de pagina blijven;
  • Zorg ervoor dat de content aantrekkelijk en gestructureerd is. Dit verhoogt de gebruikservaring en helpt Google om de context van de pagina beter te begrijpen;
  • Blijf zoektermen in je teksten verwerken, maar focus je op verschillende woordcombinaties;
  • Voeg afbeeldingen, video’s, tabellen en grafieken toe om de pagina aantrekkelijker te maken;
  • Voeg eventueel een navigatie aan de pagina toe, zodat bezoekers direct kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn;
  • Plaats relevante interne links met passende anchor teksten;
  • Schrijf een goede meta title en meta description, zodat zoekmachine gebruikers sneller op jouw zoekresultaat klikken.

E-A-T

E-A-T staat voor: Expertise, Authoritativeness en Thrustworthiness. Dit is geen directe rankingfactor van Google, maar wel een belangrijke richtlijn voor zoekmachine optimalisatie in 2020. Het is zelfs een van de drie belangrijkste beoordelingen van de kwaliteit van je pagina.

Expertise

Google hecht waarde aan de betrouwbaarheid en bruikbaarheid van content. Het mag geen onjuiste informatie bevatten en artikelen die geschreven zijn door experts worden hoger gewaardeerd.

Autoriteit

Aan de hand van auteursprofielen bij artikelen kan Google jouw autoriteit of de autoriteit van je schrijvers zien. Indien de schrijvers geen experts zijn, is het aan te raden om bronnen toe te voegen. Zo ziet Google dat er voor het schrijven van de tekst research is gedaan.

De autoriteit van je website wordt verder versterkt door het delen van reviews en testimonials van gebruikers over jouw bedrijf. Dit heeft een positieve invloed op de beoordeling van Google en op het aankoopproces van een gebruiker.

Betrouwbaarheid

Bij het bepalen van de betrouwbaarheid van een website let de zoekmachine op de aanwezigheid van persoonlijke, contact- en sociale informatie. Ook het delen van content dat voor de gebruiker – en niet voor de zoekmachine – is geschreven en het delen van standpunten of opinies spelen hierbij een belangrijke rol.

Tips

  • Schrijf content voor de gebruikers en zorg ervoor dat het geen onjuiste informatie bevat;
  • Laat zien dat jij expert bent op je vakgebied of laat experts artikelen voor je website schrijven;
  • Plaats auteursprofielen bij je artikelen;
  • Voeg betrouwbare bronnen toe;
  • Vraag gebruikers om reviews en testimonials te delen;
  • Vermeld je contactgegevens en links naar social media profielen op je website;
  • Vertel meer over jezelf of je team;
  • Genereer links van websites met een hoge autoriteit (zie ook onze linkbuilding diensten);
  • Ga gastbloggen, zodat je meer kwalitatieve links krijgt en je autoriteit als schrijver verhoogt.

FAQ als rich snippet

Rich snippets zijn stukjes informatie die in de zoekresultaten worden vermeld. Hierbij kun je denken aan je adres of telefoonnummer, de bereidingstijd van een recept of de beoordeling van een product. Je kunt rich snippets instellen door bepaalde stukjes code om specifieke informatie op je webpagina te plaatsen. Zo kan Google deze stukjes data herkennen.

Misschien ken je rich snippets al en werk je hier zelfs mee. Ze bestaan namelijk al enige tijd. Nu heeft Google echter even geleden een rich snippet toegevoegd waarmee je een stuk meer ruimte kunt innemen in de zoekresultaten: de FAQ. Hiermee kun je een aantal vragen en antwoorden van je pagina in de zoekresultaten laten weergeven. Je zoekresultaat valt zo meer op en de kans is groot dat je CTR hoger wordt!

Tips

  • Voeg een FAQ rich snippet toe aan artikelen waarbij dit relevant is.

Voice search

Voice search zou vorig jaar al enorm belangrijk worden, maar het lijkt nog niet enorm populair te zijn. Google Home’s en Amazon Alexa’s zijn nog niet in elk huishouden te vinden. Er wordt nu verwacht dat deze manier van zoeken in 2020 enorm in populariteit toeneemt. In ieder geval zal het aantal voice search zoekopdrachten dit jaar sowieso wel hoger worden.

Het grote gevolg hiervan is dat gebruikers minder zullen zoeken op bepaalde zoektermen. In plaats daarvan zal er vaker worden gezocht op volle zinnen en vragen. Aangezien iedereen anders praat, zullen zoektermen met een groot zoekvolume zich opsplitsen in meer zoektermen met een kleiner zoekvolume.

Tips

  • Schrijf teksten in natuurlijke spreektaal;
  • Focus minder op zoektermen en meer op vragen die mensen stellen;
  • Geef korte en duidelijke antwoorden;
  • Voeg een rich snippet toe aan je artikelen. Als dit als featured snippet in de zoekresultaten komt te staan, wordt dit in 7% van de voice search-resultaten voorgelezen.

Reageren

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op een nieuwsbericht.

Inloggen