Sinds begin 2015 heeft Google het bestaande Hummingbird algoritme geüpdatet met het machine-learning systeem RankBrain. Inmiddels wordt RankBrain voor vrijwel alle zoekopdrachten gebruikt en is het een belangrijke ranking factor geworden. Wat is RankBrain nu precies en hoe kun je hier gebruik van maken om hoger te scoren in Google? In dit artikel lees je hier meer over.
Wat is RankBrain?
RankBrain is geen losstaand algoritme. Het is een machine-learning systeem dat aan het huidige Google algoritme is gekoppeld. Google kan hiermee zoekopdrachten beter begrijpen. In eerste instantie gebruikte Google RankBrain alleen voor de 15% van de zoekopdrachten die Google nooit eerder had gezien, maar inmiddels wordt het voor vrijwel alle zoekopdrachten gebruikt.
RankBrain bouwt zijn eigen algoritme door te kijken naar de beste websites en zoekresultaten. Deze websites en zoekresultaten zijn vastgesteld door Google medewerkers. Het systeem maakt geen gebruik van specifieke ranking factoren, maar bepaalt zelf wanneer een website hoog gewaardeerd moet worden. En wordt gekeken naar de volledige website en wat daarom heen gebeurd (met betrekking tot de website).
Verder kan Google door middel van RankBrain de content op je website ook beter begrijpen. Hierdoor kan je website ook in de zoekresultaten komen bij relevante zoekopdrachten op keywords die niet op jouw pagina staan.
Aan de andere kant probeert RankBrain ook de zoekresultaten beter te begrijpen. Een zoekopdracht als ‘beste tips voor zoekmachine optimalisatie’ wordt bijvoorbeeld omgezet naar een meer populaire zoekterm als ‘beste SEO tips’. De gebruiker krijgt dan waarschijnlijk meer zoekresultaten te zien. Zo kunnen ook nieuwe zoekopdrachten die de zoekmachine nog niet eerder heeft gezien goede zoekresultaten opleveren.
Als laatste leert het RankBrain systeem ook van gedragingen van gebruikers. Zoekresultaten waarop vaak wordt geklikt zullen hoger scoren. Ook wordt er gekeken naar de bezoektijd. Als veel bezoekers langer op een pagina blijven, kan deze pagina hoger in de zoekresultaten komen te staan.
De invloed op de zoekresultaten
De RankBrain-update zorgt ervoor dat de kwaliteit van een website steeds belangrijker wordt. Websites die alleen goed scoren op de verschillende ranking factoren en verder van lage kwaliteit zijn, zullen nu waarschijnlijk lager worden beoordeeld. Kwalitatieve websites die niet op alle ranking factoren goed scoren zullen hoger in de zoekresultaten komen te staan. Dit is ook het geval als het exacte keyword niet op de pagina staat.
Het feit dat RankBrain zoekopdrachten beter begrijpt zorgt ook voor een verschil in de zoekresultaten, ondanks dat dit geen ranking factor is. Websites die eerder hoog scoorden op specifieke zoektermen die niet zo populair zijn, kunnen nu lager komen te staan. Dit komt doordat RankBrain de zoekopdrachten op deze zoektermen achter de schermen kan veranderen naar zoekopdrachten op relevante, meer populaire zoektermen.
Verder zullen zoekresultaten waarop veel wordt geklikt en pagina’s met een hogere bezoektijd hoger in de zoekresultaten komen te staan.
Rankbrain vs. BERT Update
Eind 2019 heeft Google de BERT-update uitgerold. De BERT-update vervangt RankBrain niet, maar maakt het juist nog beter. Door de BERT-update kan Google zoekopdrachten en teksten nu nog beter begrijpen.
Tips om te optimaliseren
Hoe kun je nu optimaliseren voor RankBrain en zo hoger scoren in Google? Doordat RankBrain gebruikmaakt van machine-learning en zelfs Google medewerkers niet precies weten hoe het algoritme werkt, is er niet één simpele manier om te optimaliseren voor RankBrain. We weten namelijk niet precies op welke punten dit systeem let.
Het is in ieder geval belangrijk om te weten dat kwaliteit en waarde nu echt voorop staan. Als je website veel waarde biedt en populair is, zal je RankBrain-score ook hoger zijn.
De volgende tips zouden je hierbij kunnen helpen:
- Voeg regelmatig nieuwe content toe
- Creëer content van hoge kwaliteit
- Zorg voor voldoende variatie in je content (teksten, foto’s, video’s)
- Plaats relevante backlinks van hoge kwaliteit
- Verhoog de gemiddelde bezoektijd door meer waarde te leveren
- Reageer snel op negatieve reviews / comments en zorg voor meer positieve reviews
- Verhoog het aantal shares en de engagement op je pagina
- Wees zichtbaar op social media en zorg voor meer likes en shares
Reageren
Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op een nieuwsbericht.
Inloggen