6 tips om journalisten te stimuleren jouw blogs te delen

Blog
3 juli 2020

Sander

SEO Specialist

Je hebt een fantastisch blogartikel geschreven en urenlang e-mails naar journalisten verstuurd. Maar elke dag weer zie je dat je geen enkele reactie hebt en niemand er iets mee heeft gedaan. Heeft het allemaal wel zin? Hoe doen anderen dit dan? Veel marketeers hebben hier last van, omdat ze niet voldoende effort steken in het schrijven van de e-mail en het maken van de connectie. Wij hebben daarom onze 6 beste tips op een rijtje gezet waarmee je jouw e-mails kunt optimaliseren en kunt opvallen bij journalisten.

Tip 1: Bedenk een opvallend onderwerp

Als je honderden e-mails met linkaanvragen hebt verstuurd en de statistieken goed hebt geanalyseerd, zal je merken dat lang niet alle e-mails geopend worden. Dat komt doordat journalisten dagelijks veel van dit soort e-mails krijgen en niet alles willen of kunnen lezen. Jouw e-mail moet dus interessant genoeg zijn om te openen. Je kunt de interesse van een journalist wekken door een opvallend onderwerp te bedenken.

De volgende punten zijn in ieder geval belangrijk bij het schrijven van het onderwerp:

  • Zet de naam van de persoon die je mailt in het onderwerp;
  • Gebruik de woorden ’story tip’ en/of ‘data’ en/of een soortgelijke term in het onderwerp;
  • Maak gebruik van woorden als ‘beste’, ‘slechtste’, ‘nieuwste’, ‘onthuld’ en ’statistieken’;
  • Zorg dat het direct duidelijk is waar je tekst over gaat.

Tip 2: Vermeld de titel vetgedrukt en in kleur

Als het goed is, heb je al een aansprekende titel bedacht voor je blogartikel. Aan de hand hiervan zouden lezers ook meteen moeten kunnen zien waar de tekst over gaat. Dit geldt natuurlijk ook voor de journalist die je nu een e-mail stuurt. Daarom is het belangrijk dat je deze titel bijna helemaal bovenaan de e-mail vermeldt en opvallend maakt. Dat laatste doe je door de titel een kleur te geven en vetgedrukt te maken.

Tip 3: Vermeld de belangrijkste punten uit het artikel

Je kan de journalisten die je mailt snel de belangrijkste informatie over het artikel geven door de belangrijkste statistieken of punten te vermelden (direct na de titel). Doe dat met drie of vijf bulletpoints en in korte zinnen. Zo kan de journalist direct scannen of het voor hem of haar interessant is.

Tip 4: Houd de e-mail kort

Na de aanhef, titel en de belangrijkste punten uit het artikel, kun je de e-mail het beste al direct afsluiten. Zo houd je de e-mail kort, waardoor de ontvanger sneller de moeite zal nemen om het te lezen. Natuurlijk voeg je wel extra informatie toe, zoals links, afbeeldingen/infographics en eventueel persmateriaal. Als je de interesse van de journalist hebt gewekt met een korte e-mail met de belangrijkste punten, zal die persoon waarschijnlijk zelf al verder gaan kijken.

5. Gebruik emojis om meer op te vallen

Emojis zijn een speelse aanvulling op je tekst. Door emojis toe te voegen trek je meer de aandacht en maak je het leuker om je e-mail te lezen. Natuurlijk is het niet de bedoeling dat je hiermee overdrijft, maar enkele emojis in je e-mail kunnen zeker helpen. Kies emojis uit die relevant zijn aan de content in je e-mail en de branche waar de journalist voornamelijk over schrijft. Het kan ook helpen om één of enkele emoji(s) in het onderwerp te zetten.

 

6. Bouw een relatie op via social media

Voordat je een nieuw blogartikel gaat plaatsen en zomaar journalisten gaat mailen voor linkaanvragen, kun je alvast een relatie opbouwen met de journalisten die je wilt benaderen. Social media is hier ideaal voor. Een paar weken voor de publicatie van het blogartikel kun je wat social media posts van journalisten liken en hierop reageren. Natuurlijk is het hierbij ook niet de bedoeling dat je overdrijft. Ga niet elke post liken, maar alleen af en toe een post die relevant is. Op deze manier bouw je een relatie met hen op.

Verder kun je journalisten van tevoren via social media alvast laten weten dat je binnenkort een blogartikel gaat publiceren met een onderwerp dat voor hen interessant is. Ze weten dan dat er iets aankomt en het kan zelfs zo zijn dat ze een plekje voor je vrijhouden. Als je de journalist vervolgens mailt zodra het artikel is geplaatst, kennen ze jouw (bedrijfs)naam al en weten ze van het artikel af. Ze staan er dan meer voor open om de e-mail te lezen en iets met het artikel te doen. Ontvang je geen reactie op je e-mail? Dan kun je ze een week later nog eens een berichtje sturen via social media zonder opdringerig over te komen.

Reageren

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op een nieuwsbericht.

Inloggen