Structured data: 5 meest gestelde vragen + stappenplan

Structured data: 5 meest gestelde vragen + stappenplan

Structured data

Waarschijnlijk heb je wel eens gehoord van structured data. Steeds meer websites maken hier gebruik van. Inmiddels is het eigenlijk onmisbaar voor je SEO. Maar hoe werkt dit nu precies en hoe pas je dit toe? In dit artikel geven wij antwoord op de 5 meest gestelde vragen over structured data en vind je een handig stappenplan. Zo kun je hier direct zelf mee aan de slag!

1. Hoe beïnvloedt structured data jouw rankings?

Soms wordt gedacht dat structured data een ranking factor is. Dat is echter niet helemaal het geval. Structured data zorgen er niet per se voor dat je normale SERP resultaat hoger in de zoekmachines komt te staan. Wel kun je er met structured data voor zorgen dat je pagina als een feature wordt weergegeven in de SERP. Hierbij kun je denken aan een featured snippet, een carousel of een direct antwoord. Deze resultaten worden normaal gesproken bovenaan de zoekresultaten geplaatst. Hierdoor komt je pagina dus hoger in de zoekresultaten te staan én neemt het meer ruimte in beslag. Over het algemeen zorgt dit voor een hogere CTR en dus meer bezoekers op je website.

Wat doet Google dan precies met structured data? Als je structured data aan je pagina toevoegt, zal Google je website niet daardoor meer gaan waarderen. Structured data helpen Google echter wel om de content op de pagina beter te begrijpen.

2. Kunnen structured data ook een negatieve invloed hebben?

Structured data zorgen niet altijd voor meer verkeer. Sommige website geven direct alle informatie weg in hun structured data. De bezoeker hoeft de pagina dan niet meer te bezoeken en dit kan zorgen voor een daling in de bezoekersaantallen. Dat wil je natuurlijk het liefst voorkomen. Denk daarom goed na over de invulling van je structured data. Laat niet direct alle informatie zien. Een uitgebreide uitleg toevoegen die slechts voor een deel in de zoekresultaten past is ook aan te raden. Blijf hiermee stapje voor stapje experimenteren, zodat je uiteindelijk optimaal resultaat behaalt.

3. Hoe kan structured data de time on page verhogen?

time on page

Veel online marketeers merken dat hun gemiddelde time on page hoger wordt na het toevoegen van structured data. Dit is heel eenvoudig te verklaren. Door de toevoeging van structured data begrijpt Google beter waar de pagina over gaat. Hierdoor kan de zoekmachine de pagina aan meer gebruikers laten zien voor wie dit echt relevant is. De bounce rate wordt lager en de time on page wordt hoger (soms tot wel 1.5 keer zo hoog). De bezoekers zijn meer geïnteresseerd en zullen ook sneller lead of klant worden.

4. AMP of structured data: waar kun je beter op focussen?

Je hebt misschien maar een beperkte tijd om je website te optimaliseren en je wilt weten waar je het beste mee kunt beginnen. Kun je je het beste eerst focussen op AMP of op structured data? AMP is een functionaliteit waarmee bezoekers snel informatie tot zich kunnen krijgen. Een AMP pagina wordt een stuk sneller geladen op mobiele telefoons. Dit zorgt voor meer gebruiksvriendelijkheid, een lagere bounce rate en meer geïnteresseerde bezoekers. Daarbij komen AMP pagina’s vaak wat hoger in de mobiele zoekresultaten te staan.

AMP

Met structured data verlaag je ook je bounce rate en trek je meer geïnteresseerde bezoekers naar je website. Als je pagina een featured snippet of een rich card wordt, komt het bovenaan in de zoekresultaten te staan. Dit kan direct veel meer bezoekers opleveren.

Het is dus goed om zowel AMP als structured data toe te voegen. In het ene geval zal AMP meer effect hebben en in het andere geval structured data. Gespecialiseerde websites – zoals websites van lokale bedrijven, receptenwebsites en webshops – kunnen meestal het beste starten met structured data. Dit heeft voor hen vaak het meeste effect. Heb je een meer algemene website? Dan kan het beter zijn om eerst te starten met AMP.

5. Hoe ziet structured data eruit in de toekomst?

De laatste jaren is structured data steeds verder uitgebreid en naar verwachting zullen de ontwikkelingen nog wel even doorgaan. Maar hoe zal structured data er dan uitzien in de toekomst? Blijft het altijd belangrijk om dit toe te voegen?

Zoekmachines zijn tegenwoordig steeds beter in het begrijpen van de content van een pagina. Over een aantal jaren zullen de zoekmachines pagina’s nog veel beter begrijpen. Op een gegeven moment zal het dan niet meer nodig zijn om structured data toe te voegen. Dit zal niet binnen enkele jaren zo zijn, maar het is zeker dat dit moment op een gegeven moment zal komen. Toch is het heel goed om nu alsnog te focussen op structured data, zodat je de komende jaren ook kunt profiteren van een betere positie in de zoekresultaten.

Stappenplan: structured data toevoegen aan je website

1. Verdiep je in rich snippets, rich cards en featured snippets

Voordat je aan de slag gaat met structured data is het belangrijk om hier wat meer vanaf te weten. Er zijn drie verschillende vormen van structured data:

  • Rich snippets zijn kleine stukjes extra informatie die worden toegevoegd aan de bestaande zoekresultaten. Hierbij kun je denken aan openingstijden of review-sterren.
  • Rich cards zijn opvallende vertoningen in de zoekresultaten, zoals in een carousel. Denk hierbij aan recepten en films.
  • Featured snippets worden weergegeven boven de organische én betaalde zoekresultaten. Ze geven een direct antwoord op de ingevoerde zoekopdracht.

2. Onderzoek welke structured data voor jou belangrijk zijn

Er zijn verschillende structured data types die je zou kunnen gebruiken. Je vindt hier een complete lijst met alle structured data die door Google worden ondersteund. Het is aan te raden om dit eerst eens goed te bekijken en vervolgens per pagina te kiezen welke structured data hierbij passen.

Er zijn drie structured data-types die in ieder geval belangrijk zijn om te gebruiken, mits het relevant is voor de betreffende pagina:

  • Lokaal bedrijf. Als je een lokaal bedrijf hebt, versterk je met dit structured data-type de signalen over jouw locatie en werkgebied. Je kunt hier verder onder andere je openingstijden en de bereikbaarheid van je klantenservice mee tonen.
  • Product. Met dit structured data-type kun je ervoor zorgen dat Google uitgebreide informatie over jouw product vertoont. In sommige gevallen wordt dit ook in Google Afbeeldingen gebruikt.
  • Service. Een dienst die je aanbiedt kun je opmaken met dit structured data-type. Hiermee kun je in de zoekresultaten weergeven welke dienst je levert en wat je werkgebied is.

3. Voeg structured data toe

Nu je weet welke structured data types er zijn, kun je dit aan je pagina’s gaan toevoegen. Er zijn twee simpele manieren waarop je dit kunt doen:

4. Test je pagina’s

Als laatste is het nog belangrijk om je pagina’s te testen. Zo kun je onderzoeken of je de structured data op de juiste manier hebt ingesteld. Je kunt dit doen met de Structured data testing tool van Google. Hiervoor hoef je alleen maar de url of broncode in te voeren.

GRATIS SEO EBOOK >>>