NoFollow-links en DoFollow-links: alles dat je moet weten

Blog
24 mei 2022

Sander

SEO Specialist

Sinds maart 2022 behandelt Google het kenmerk ‘NoFollow’ als een hint voor indexeren en crawlen. Dit is dus het ideale moment om nofollow-links, zowel intern als extern, nader te bekijken. Ze hebben namelijk veel voordelen en je kunt ze op verschillende manieren inzetten. In een eerder blog omschreven we al de veranderingen van deze tags, zie dit blog hier: https://linkbuildingmasters.nl/nofollow-links-veranderen-wat-betekent-dat-voor-jou/

In de online discussie over nofollow-links en dofollow-links wordt duidelijk dat er verwarring is binnen de gemeenschap over de verscheidenheid aan problemen met betrekking tot nofollow. Daarom gaan we in dit artikel verder in op de basis van nofollow en geven we een aantal linkbuilding tips die elke SEO-expert of linkbuilder moet kennen.

Wat zijn nofollow-links?

Google heeft de nofollow-optie voor backlinks in 2005 geïntroduceerd. Toen was het idee met name bedoeld voor bloggers, die worstelen met mensen die commentaarspam gebruikten om links te genereren, in de hoop op specifieke zoekwoorden te rangschikken.

Het nofollow-kenmerk vertelt zoekmachines om de uitgaande link die wordt getagd niet te volgen, wat in wezen betekent dat de website de link niet onderschrijft.

Zo zien follow-links en nofollow-links eruit

Nofollow wordt gebruikt in de HTML van je broncode. Veel CMS systemen bieden een nofollow-optie bij het maken van links, maar als je ze met de hand moet coderen, hebben we enkele voorbeelden voor je.

Zo ziet een follow-link eruit:

<a href=”https://example.com”>Anchor Text Goes Here</a>

En zo ziet een nofollow eruit:

<a href=”https://example.com” rel=”nofollow”>Anchor Text</a>

Opties voor nofollow in Google

In september van 2019 liet Google weten dat er twee nieuwe link attributen beschikbaar worden. Deze geven webbouwers- en beheerders een manier om een type link te identificeren bij Google.

rel=”sponsored”

Google raadt bijvoorbeeld aan om het kenmerk ‘gesponsord’ te gebruiken om links op je site te identificeren die zijn gemaakt als onderdeel van advertenties of sponsoring. Dat is de voorkeursmethode waar ze om vragen als er voor links is betaald.

Gesponsorde link attributen zien er zo uit:

<a href=”http://www.example.com/” rel=”sponsored”>Anchor text</a>

rel=”ugc”

Google raadt aan om links die gegenereerd zijn door gebruikers, zoals opmerkingen en forumberichten, als UGC te markeren. Wil je betrouwbare en erkende reageerders erkennen en belonen? Dan kun je dit kenmerk beter uit de link verwijderen.

Een UGC link attribuut (user generated content) ziet er zo uit:

<a href=”http://www.example.com/” rel=”ugc”>Anchor text</a>

Google raadt aan om de rel-”nofollow” alleen op de volgende manier te gebruiken:

Gebruik de nofollow-waarde wanneer andere waarden niet van toepassing zijn en je niet wil dat Google je website associeert met of de gelinkte pagina van je site crawlt.

Natuurlijke en niet-natuurlijke interne en externe links

Elke link die op je website binnenkomt, wordt geëvalueerd door Google. Zo wordt bepaald of de links er natuurlijk uitzien. Dat wil  zeggen dat ze een normaal linkprofiel hebben met links van  relevante websites die follow- en nofollow-links bevatten. Het aantal links bepaalt ook hoe normaal het linkprofiel beoordeeld wordt.

Voor alles dat er onnatuurlijk uitziet, moet een nofollow-tag gebruikt worden.

Niet-natuurlijke links

Als Google een niet-natuurlijk of onnatuurlijk aantal links constateert, dan krijgen deze de stempel Unnatural Links. Het gaat dan om links die de indruk wekken dat ze niet op een zuivere wijze verkregen zijn, maar dat er gepoogd wordt het algoritme om de tuin te leiden. Voorbeelden daarvan zijn:

Sinds kort deelt Google handmatige acties uit op uitgaande links in gastposts. Google kijkt dus naar alle links die binnenkomen en weggaan vanaf je website. Nofollow wordt gebruikt om handmatige acties vanuit Google te voorkomen, maar vanaf 1 maart 2022 is dat puur een hint. Je kunt de indexering en crawl bots van Google dus sturen met nofollow.

Moet je dan rel=”sponsored” en rel=”ugc” gebruiken?

Google is de originele werkwijze van de nofollow een beetje ontgroeid. Updates zoals deze van maart 2022 zijn een manier om die oude werkwijze aan te pakken. Rel=”ugc” is nog altijd een handige functie voor bloggers en uitgevers, maar het schijnt dat de sponsored-optie niet actief wordt geïnspecteerd momenteel.

De beste manier om deze andere attributen los van de nofollow te gebruiken:

  • UGC gebruik je voor de reacties onder blogposts en op fora.
  • Sponsored gebruik je voor advertorials, betaalde gastblogs en betaalde links.
  • Nofollow gebruik je alleen nog wanneer je niet garant kan staan voor de content van een bepaalde link, en de eerder genoemde twee opties niet volstaan.

NoFollow en NoIndex: wat is het verschil?

Er is enige verwarring over hoe je kunt voorkomen dat Google een pagina indexeert. Het is daarvoor belangrijk om te weten wat het verschil is tussen nofollow en no-index.

Nofollow kun je zoals hierboven uitgelegd dus gebruiken voor individuele links. Nofollow kan ook worden toegevoegd aan de <head> van een pagina die zoekmachines vertelt om alle links op die pagina niet te volgen.

Dan gebruik je deze code bovenaan je pagina:

<meta name=”robots” content=”nofollow” />

Als je deze code gebruikt omdat je wil dat Google je pagina’s niet crawlt, dan pak je het verkeerd aan. Het is namelijk een manier om Google te laten zien dat je pagina niet gecrawld hoeft te worden via een bepaalde link, maar dat weerhoudt Google er niet van om de pagina in zijn geheel alsnog te crawlen.

Als je wil dat Google je pagina volledig overslaat, dan moet je de Noindex tag gebruiken.

Over de Noindex-tag

Een ‘noindex’-tag vertelt zoekmachines dat je niet wil dat een pagina in de zoekresultaten wordt opgenomen. Om zeker te weten dat de noindex zijn werk doet, mag de pagina niet worden geblokkeerd door een robots.txt-bestand. Als de pagina wordt geblokkeerd door een robots.txt-bestand, zal de crawler nooit de noindex-instructie zien en kan de pagina nog steeds worden weergegeven in zoekresultaten, bijvoorbeeld als andere pagina’s ernaar verwijzen.

Noindex kun je op deze manier toevoegen in HTML:

<meta name=”robots” content=”noindex, follow”>

Gebruik nofollow dus niet meer om te voorkomen dat Google een pagina indexeert. Dat is niet hoe het werkt en kan je in de toekomst zelfs tegenwerken.

Het verschil tussen crawlen, indexeren en ranken

Om te begrijpen hoe je deze attributen het beste kunt gebruiken, is het handig om het verschil te weten tussen de drie voornaamste acties die Google onderneemt: crawling, indexing en ranking (oftewel crawlen, indexeren en ranken).

  • Crawling – Google volgt links om te ontdekken of er nieuwe of geüpdatete content op het web te vinden is.
  • Indexing – Google deelt alle content en informatie netjes in die voortkomt uit het crawlen.
  • Ranking – Google beoordeelt al die content die uit het crawlen voortkomt om te bepalen of het aansluit op de zoekintentie, en waar in de zoekresultaten de content thuishoort.

Hoe vind ik nofollow-links op mijn pagina?

Als je wil weten of er nofollows op een pagina staan, dan kun je dat onder andere handmatig doen. Ga naar een pagina, gebruik je rechter muisknop en kies ‘bekijk broncode’ of ‘view page source’.

Daarna gebruik je control/command F en zoek je naar ‘nofollow’. Door de pijltjes te gebruiken kun je elke nofollow-link in de broncode vinden.

Er zijn ook tools die je kunt gebruiken om links in kaart te brengen, al dan niet betaald.

Zijn nofollow-links goed voor linkbuilding?

Veel mensen geloven dat linkbuilding alleen van belang is als je een volglink krijgt. Hoewel kwalitatieve follow-links geweldig kunnen zijn voor SEO, zijn er nog steeds duidelijke voordelen aan het verkrijgen van nofollow-links. Hier zijn er maar een paar:

  • Meer verkeer op je website – hoewel veel grote websites alle uitgaande links op nofollow zetten, zorgen ze toch voor een sterke toename in verkeer.
  • Merkbekendheid – genoemd worden op betrouwbare websites die relevant zijn bij je publiek is waardevol voor je bekendheid.
  • Vertrouwen opbouwen – links op betrouwbare sites dragen bij aan het vertrouwen dat je publiek heeft in jou.
  • Vertrouwen kan ook followlinks opleveren.
  • Geen boete voor slechte links.
  • Verkeer van de juiste kwaliteit – meer verkeer is fijn, maar je wil natuurlijk bezoekers die klanten worden. Met nofollow bereik je soms precies dat publiek.

Nofollow in 2022: een nieuw tijdperk

Er is dus zeker nog wel waarde te vinden in de nofollow tag, ook in 2022. Wel is het goed om te weten hoe je nofollow zo inzet dat je er ook echt iets aan hebt. Soms zijn andere attributen beter toepasbaar.

Houd er bovendien rekening mee dat nofollow niet hetzelfde is als noindex. De twee door elkaar gebruiken voor hetzelfde doel levert dus weinig op. Sterker nog: het kan je zelfs tegenwerken.

Reageren

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op een nieuwsbericht.

Inloggen