Nofollow-links veranderen. Wat betekent dat voor jou?

Nofollow-links veranderen. Wat betekent dat voor jou?

Nofollow links

Is dit het einde van Nofollow-links?

Zo’n vijftien jaar geleden introduceerde Google het “nofollow”-attribuut om spam in bijvoorbeeld reacties te bestrijden. Daarnaast werd het al snel de aanbevolen methode voor het markeren van advertentie-gerelateerde of gesponsorde links. Het web is flink geëvolueerd sinds “nofollow” in 2005 zijn intrede deed en daarom vindt Google het nu tijd om ook het “nofollow”-attribuut aan te passen. Dat doen zij door de introductie van twee nieuwe link-attributen: rel=”sponsored” en rel =”ugc”.We vertellen je graag wat dit voor jou betekent.

Ontvang je compensatie voor een link?

Je gebruikt rel=“sponsored” wanneer je compensatie ontvangt voor een link. Dat kan als onderdeel van advertenties zijn, maar ook sponsoring en andere compensatieovereenkomsten vallen hieronder.

User generated content?

Voor user generated content, oftewel content die door jouw bezoekers wordt gemaakt, gebruik je rel =”ugc”. Van nu af aan ziet Google graag dat je voor bijvoorbeeld reacties en forumberichten, maar ook voor beoordelingen, het link-attribuut rel=“ugc” gebruikt.

Vervalt “nofollow” dan helemaal?

Nee, rel =”nofollow” blijft bestaan. Volgens Google kun je dit link-attribuut het beste gebruiken wanneer je naar een pagina wilt linken, maar daarmee geen enkele vorm van goedkeuring wilt impliceren. Daarnaast voorkom je met het “nofollow”-attribuut dat je jouw Pagerank/waarde doorgeeft aan de andere pagina.

Wat betekent dit voor jouw “nofollow”-links?

Gebruik je nu al “nofollow”-links op je website? Dan kun je die rustig laten staan. Er is geen enkele noodzaak om al je bestaande links tegen het licht te houden en jezelf veel extra werk te bezorgen.
We raden je echter wél aan om bij nieuwe links de nieuwe link-attributen te gebruiken, “sponsored”, “ugc” en “nofollow”. Google ziet deze attributen namelijk als hints om beter te begrijpen hoe ze links binnen hun systemen op de juiste manier kunnen analyseren en gebruiken.
De attributen worden niet volledig genegeerd, zoals bij “nofollow” het geval was, omdat iedere link waardevolle informatie bevat. Informatie die Google kan helpen met het verbeteren van de resultaten voor zoekopdrachten, bijvoorbeeld, of het opsporen van ‘onnatuurlijke’ linkpatronen.

Per wanneer zijn deze link-attributen belangrijk?

De nieuwe link-attributen worden per direct ingevoerd. Google gebruikt ze als hints bij het rangschikken van de zoekresultaten. Het “nofollow”-attribuut wordt pas vanaf 1 maart 2020 een hint voor crawl- en indexeringsdoeleinden. Gebruik je “nofollow”-links op je website om pagina’s te blokkeren voor indexatie? Dan is het nu écht tijd om daar een andere methode voor te gebruiken.

Ga aan de slag en voorkom problemen

Pas de manier waarop je met nieuwe rel:”nofollow”-links aan omgaat op de juiste manier. Zo voorkom je dat je dat je door Google bestraft wordt. Heb je wat hulp nodig of wil je advies? Neem dan contact met ons op, want we helpen je graag.

jgwebmarketing