Stappenplan: content backlinks verzamelen doe je zo

Blog
9 oktober 2024

Boy

SEO Specialist

Content backlinks verzamelen is ontzettend belangrijk voor je SEO. Vaak vinden we het echter moeilijk om dit te doen. Je website gaat ook wel hoger scoren met bijvoorbeeld alleen een linkbuilding pakket, maar content backlinks zijn zeker een goede aanvulling. Maar hoe verzamel je dit soort backlinks? Wij hebben een handig stappenplan voor je gemaakt.

Wat zijn content backlinks?

Content backlinks zijn links die binnen relevante content op andere websites naar jouw website verwijzen. In tegenstelling tot reguliere backlinks, worden content backlinks geplaatst in artikelen, blogs, of pagina’s met gerelateerde onderwerpen, waardoor ze meer waarde toevoegen voor zowel zoekmachines als lezers.

Zoekmachines zoals Google hechten veel waarde aan deze backlinks omdat ze afkomstig zijn van content die aansluit bij het onderwerp van jouw pagina. Dit helpt jouw website om hoger te scoren op specifieke zoektermen en verhoogt de kans dat geïnteresseerde bezoekers jouw website vinden. Het opbouwen van kwalitatieve content backlinks is daarom één van de linkbuilding strategieën om je autoriteit te verhogen en meer bezoekers te genereren.

Hoe verzamel je meer content backlinks?

Na 15 jaar ervaring met linkbuilding kennen wij de beste technieken om backlinks te verkrijgen voor iedere website. Vaak lees je online in artikelen dat de beste methoden zijn om zelf kwalitatieve content te creëren en vervolgens te wachten tot de backlinks vanzelf binnenstromen. Hoewel wij zeker een voorstander zijn van kwalitatieve content, gebeurd dit helaas maar zelden. Daarom delen we hieronder enkele betere technieken die je sneller resultaat zullen opleveren. Vergeet daarnaast ook niet dat je jouw linkbuilding gewoon bij ons kunt uitbesteden!

Stap 1: Schrijf op voor welke pagina’s je content backlinks wilt

De eerste stap bij het verzamelen van content backlinks is opschrijven voor welke pagina’s je een backlink wilt.  Je gaat straks namelijk zoeken naar websites die relevant zijn aan deze pagina’s. Het is altijd slim om sowieso een aantal content backlinks te verzamelen die verwijzen naar je homepage.

Hoe kies je nu verder uit voor welke pagina’s je een content backlink wilt? Dat is eigenlijk heel simpel. Je kunt hiervoor het beste pagina’s kiezen die al redelijk hoog ranken op populaire zoektermen. Als deze pagina’s een paar plekken stijgen, krijg je waarschijnlijk direct al veel meer bezoekers. Pagina’s die lager ranken in de zoekmachines, komen met een paar backlinks misschien niet eens op pagina één te staan. Je krijgt dan misschien wel iets meer bezoekers op deze pagina’s, maar niet ineens een stuk meer.

Daarnaast kun je jezelf ook afvragen welke pagina’s volgens jou hoger zouden moeten ranken. Dit zijn pagina’s die voor jou meer waarde hebben. Denk bijvoorbeeld aan product- of categoriepagina’s, pagina’s om leads te verzamelen of pagina’s die over het algemeen het beste converteren.

Stap 2: Bedenk welke anchor teksten je wilt

De tweede stap is bedenken welke anchor teksten je wilt. Een anchor tekst is de zichtbare tekst waaronder de link staat. Dat kan bijvoorbeeld ‘op deze website’ of ‘hier’ zijn, maar het kan ook een heel andere tekst zijn. Zoekmachines gebruiken de anchor teksten om te bepalen waar de pagina waarnaar wordt verwezen over gaat.

Je kunt je voorstellen dat anchor teksten als ‘op deze website’ je niet hoger laten scoren op je zoektermen. Het is veel beter om je zoektermen in de anchor teksten te verwerken. Blijf hier echter wel in variëren, zodat het voor de zoekmachines nog steeds natuurlijk over komt. Naast anchor teksten met je belangrijkste zoektermen kun je ook anchor teksten met synoniemen, algemene teksten als ‘op deze website’ en de url van je website of pagina gebruiken.

Stap 3: Maak een lijst met potentiële linkpartners

Nu kun je op zoek gaan naar potentiële linkpartners. Maar hoe vind je die? In 2024 zijn er diverse moderne tools en methoden beschikbaar om het vinden van goede linkpartners efficiënter te maken. Begin met het identificeren van websites die niet alleen inhoudelijk aansluiten bij jouw onderwerp, maar ook voldoende verkeer genereren en het liefst hoge waardes hebben, zoals bijvoorbeeld domein autoriteit.

Hoe vind je deze websites en potentiële linkpartners?

  • Gebruik gespecialiseerde tools: Maak gebruik van linkbuilding- en SEO-tools zoals Ahrefs, SEMrush, of Moz om websites te vinden die content backlinks kunnen leveren. Deze tools helpen je ook om het backlink profiel van je concurrenten te analyseren, zodat je kunt zien waar zij hun backlinks vandaan halen. Zo ontdek je nieuwe kansen voor jouw eigen linkbuilding strategie.
  • Top 10 in Google op een bepaald zoekwoord: Je kunt een zoekwoord intypen in Google en zo zoeken naar bedrijven en bloggers in jouw branche. Bijvoorbeeld als je dekbedden verkoopt kun je in Google intypen ”beste dekbedden”, ”dekbedden review” etc. Het voordeel als je een link krijgt uit een artikel dat dekbedden beoordeeld en in de top 10 rankt, dan kun je wellicht direct kopende bezoekers verkrijgen.
  • Gebruik AI-gestuurde zoekopdrachten: Met AI-tools zoals ChatGPT kun je potentiële websites zoeken die passen bij jouw merk. Je vraagt chatgpt dan gewoon om online te zoeken naar betrouwbare- en potentiële partners in jouw branche. Zorg er wel voor dat GPT op dit moment bekend is met jouw website. Is hij dat nog niet? Deel dan een goede omschrijving van je website of je URL en vraag hem deze te bezoeken.

Stap 4: Schrijf enkele standaard e-mails

Om het jezelf een stuk makkelijk te maken, kun je het beste eerst een aantal standaard e-mails schrijven. Voor elk soort voorstel dat je wilt gaan doen schrijf je een standaard e-mail. Zo schrijf je bijvoorbeeld een standaard e-mail met een voorstel om een gastblog aan te leveren en een standaard e-mail voor het organiseren van een winactie. Dit kun je ook deels met Chatgpt doen, maar zorg wel dat de mail menselijk aanvoelt en dat de AI content er niet vanaf spat.

Stap 5: Check de website van de linkpartner

Daarnaast is het belangrijk om de e-mail te personaliseren voor een betere kans op succes. Begin met een grondige blik op de website van de linkpartner. Bekijk welke onderwerpen al worden behandeld en welke nog niet. Zijn er bepaalde onderwerpen die verder uitgediept kunnen worden? Dit biedt je de kans om een waardevol voorstel te doen.

Daarnaast zou je kunnen controleren  of de website ook regelmatig winacties, reviews of specifieke soorten content publiceert. Als dit het geval is, kun je bijvoorbeeld een nieuwe winactie voorstellen of een product aanbieden voor een review.

Stap 6: Doe een persoonlijk voorstel

Nu je wat meer informatie hebt, kun je een persoonlijk voorstel doen. Vermeld altijd de naam van de persoon die je mailt of de bedrijfsnaam. Begin je mail met een compliment en leg uit waarom je denkt dat jullie goed kunnen samenwerken.

Heb je winacties of reviews op het blog gezien? Dan staat dit bedrijf of deze persoon waarschijnlijk ook wel open voor meer winacties of reviews. Je kunt dan voorstellen om samen een winactie te organiseren of gratis een product of dienst te leveren in ruil voor een review.

Als dit niet op de website staat of als je sowieso liever een gastblog stuurt, kun je een voorstel doen om een gastblog aan te leveren. Bedenk titels voor drie onderwerpen die je in de vorige stap hebt uitgezocht en vermeld deze in je e-mail. Laat de linkpartner zelf een onderwerp kiezen.

Stap 7: Controleer of de backlink goed is geplaatst

Als de linkpartner akkoord is gegaan met je voorstel, moet jij natuurlijk eerst leveren. Dit aan een product of dienst zijn voor de winactie of review of een gratis gastblog. Zodra je dit hebt gedaan en de linkpartner geeft aan het artikel en de content backlink te hebben geplaatst, is het belangrijk om dit te controleren.

Check of de link werkt en naar de juiste pagina linkt en controleer of de juiste anchor tekst is gebruikt. Ga ook na of de content backlink dofollow of nofollow is. Is er iets niet goed aan de backlink? Neem dan contact op met de linkpartner en vraag of hij / zij dit kan veranderen.

Koop je liever content backlinks voor je linkbuidling campagne? Wij leveren content backlinks op echte blogs.

Reageren

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op een nieuwsbericht.

Inloggen