Backlinks plaatsen: zo verzamel je de juiste links

Blog
18 januari 2021

Sander

SEO Specialist

Je weet dat backlinks plaatsen een belangrijk onderdeel zijn van je SEO strategie. Nu wil je backlinks plaatsen en dat wil je graag zo goed mogelijk doen. Hoe pak je dit aan en waar moet je op letten? Hieronder delen wij vijf handige tips.

Bedenk welke route jouw klanten volgen

Voor je SEO zijn eigenlijk vooral de kwaliteit en de relevantie van je backlinks belangrijk. Maar het is natuurlijk wel fijn als je met een backlink ook meteen bezoekers vanuit de verwijzende website krijgt. Daarom is het aan te raden om hier ook op te letten bij het zoeken naar websites voor het plaatsen van backlinks.

Je wilt eerst een goed beeld krijgen van de websites die direct waardevol voor je kunnen zijn. Breng daarom de route die je potentiële klanten volgen in kaart. Dit doe je door te zoeken op zoektermen die je potentiële klanten mogelijk gebruiken.

Kom je dan ergens bovenaan de zoekresultaten een bedrijvengids of een vergelijkingssite tegen? Dan is het slim om hier een backlink te plaatsen. Heb je een restaurant in de buurt van een parkeerplaats bij het centrum van de stad? Dan kan een backlink vanaf een pagina over het parkeren bij het centrum ook veel bezoekers opleveren. Je klanten kunnen dus heel verschillende routes volgen, maar uiteindelijk wel bij jou terecht komen.

Kies kwalitatieve en relevante websites uit om backlinks te plaatsen

Je hebt waarschijnlijk een aantal websites gevonden waarop je een backlink wilt plaatsen. Nu is het belangrijk om ook naar de kwaliteit en de relevantie van deze websites te kijken. Onderzoek daarom wat de DA, PA, TF en CF van deze websites zijn. Kijk ook hoe relevant deze websites zijn. Het is van belang dat in ieder geval de pagina die verwijst naar een pagina op jouw website relevant is. Vervolgens kies je de meest kwalitatieve en relevante websites uit.

Zijn er websites met een lage kwaliteit of die niet echt relevant zijn, maar waarschijnlijk wel direct veel extra bezoekers opleveren? Dan kun je hier ook een link aanvraag doen. Doe dit echter niet als het een spammy website is met duplicate content of veel externe links.

Nu heb je waarschijnlijk nog een redelijk korte lijst met websites. Kijk daarom verder. Zoek naar websites die zoektermen bevatten waarop je wilt scoren. Ga na wat de grote bedrijven zijn in jouw branche en wie populaire bloggers zijn. Let hierbij ook weer op de kwaliteit en de relevantie van de websites.

Varieer met je anchor teksten

Anchor teksten kunnen je helpen om hoger te ranken op een bepaalde zoekterm. Een anchor tekst is de tekst waaronder de link staat. Dit is dus de tekst die zichtbaar is, zoals ‘klik hier’. Zoekmachines gebruiken anchor teksten om te bepalen waarover een pagina gaat. De juiste anchor teksten kunnen je dan ook helpen om hoger te ranken op bepaalde zoektermen.

Het is daarom verleidelijk om altijd je belangrijkste zoekterm als anchor tekst te gebruiken. Echter is dit toch niet aan te raden. Voor de zoekmachines is dit namelijk een signaal dat je jouw backlinks niet op een natuurlijke wijze hebt verdient. Daarvoor kunnen ze je straffen met een verlaging van je rankings, wat je natuurlijk niet wilt. Varieer daarom altijd in je anchor teksten. Gebruik af en toe exact de belangrijkste zoekterm, af en toe een synoniem en af een toe een langere anchor tekst met de belangrijkste zoekterm erin verwerkt. Wissel dit af met anchor teksten als ‘klik hier’ en anchor teksten met je bedrijfsnaam of merknaam.

Maak waardevolle content

Een van de beste manieren om goede backlinks te krijgen is door waardevolle content te maken. Sowieso is waardevolle content al een belangrijke SEO factor, dus je spendeert hier zeker niet voor niets tijd aan. Daarbij laat je hiermee ook echt je waarde zien, waardoor je websitebezoekers sneller een product of dienst zullen afnemen.

Verder wordt waardevolle content ook vaker gedeeld. Je denkt dan misschien dat het alleen maar op social media wordt gedeeld, maar het kan ook worden gedeeld op bedrijfswebsites en blogs. Besteed daarom tijd aan het creëren van goede content en probeer echt waarde te bieden. Dat kan bijvoorbeeld met een uitgebreid artikel, een podcast, een infographic of een bepaalde tool.

Nodig bezoekers uit om je content te delen

Nu je waardevolle content hebt gemaakt wil je natuurlijk ook graag dat het wordt gedeeld. Daarom is het belangrijk om je bezoekers uit te nodigen je content te delen. Dat kan natuurlijk met de welbekende social media knoppen. Echter is een social media link geen echte backlink. Het geeft geen waarde door.

Wel lijkt het erop dat zoekmachines een social media link zien als een ranking signaal. Het kan dus wel een positieve invloed hebben op je rankings en het kan natuurlijk ook direct meer bezoekers opleveren. Daarom raden wij altijd aan om social media knoppen bij je blogartikelen te plaatsen.

Maar hoe zorg je er nu ook voor dat jouw content wordt gedeeld op andere websites en blogs? Je kunt jouw bezoekers onderaan het stuk content uitnodigen om het te delen. Bijvoorbeeld met een stukje tekst als: ‘Waardevol artikel? Deel dit artikel op jouw website of blog met deze link: ….”

Je kunt ook actiever op zoek gaan naar mensen die een nieuw stuk content van jou willen delen. Stuur bijvoorbeeld een mailtje naar alle influencers in je netwerk met de mededeling dat je een nieuwe waardevolle blog, podcast of video hebt geplaatst. Laat hen weten dat ze vrij zijn dit te delen op hun blog en geef hierbij de link door. Weet je niet zo goed welke influencers je moet benaderen. Kijk dan eens op je social media profielen welke influencers jouw content vaak delen.

Heb jij nog andere ideeën om backlinks plaatsen makkelijker te maken? Deel ze dan gerust hieronder in een reactie op dit artikel.

Reageren

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op een nieuwsbericht.

Inloggen