Een tag cloud is een lijst met tags die verwijzen naar verschillende pagina’s of categorieën. Het bestaat uit een aantal links die in een soort wolk zijn geplaatst. Tag clouds worden met name gebruikt op blogs en vind je vaak in de sidebar. Soms worden de tags waar vaak op wordt geklikt wat uitvergroot weergegeven. Heeft het zin om een tag cloud op je website te plaatsen of kun je dit beter niet doen? In dit artikel bespreken we de voor- en nadelen.
Makkelijker navigeren
Veel websitebeheerders plaatsen een tag cloud om het navigeren voor bezoekers makkelijker te maken. Ze kunnen zo makkelijk doorklikken naar een onderwerp dat hen interesseert. Hier heb je natuurlijk ook categorieën voor, maar die zijn vaak net iets anders opgebouwd.
Zo kunnen de categorieën van je blog bijvoorbeeld zijn: ‘Webdesign’, ‘Social media’ en ‘SEO’. Terwijl je tags bijvoorbeeld zijn: ‘Backlinks’, ‘Interviews’, ‘Social advertising’ en ‘Matt Cutts’. Deze tags zou je ook als subcategorieën kunnen instellen, maar zoals je ziet gaat dat niet even makkelijk bij elke tag. Kijk maar naar de tags ‘Interviews’. Als hierin interviews over social media en SEO staan, kun je dit niet goed indelen als subcategorie.
Een tag cloud kan dus handig zijn om bezoekers makkelijker te laten navigeren. Dit geldt wel alleen voor blogs of websites met veel verschillende onderwerpen. Anders is dit eigenlijk niet echt nodig. Tag clouds waren in het verleden erg populair, maar dat is in de loop der jaren steeds minder geworden. Daarom zie je ze nu ook steeds minder terug.
Het effect op SEO
Een tag cloud met enkele tientallen links kan zowel een positief als een negatief effect hebben op je SEO. De links in de tag cloud geven wat linkwaarde door aan de pagina’s waarnaar wordt verwezen. Dit betekent ook dat de pagina waarop de tag cloud staat wat minder waarde krijgt (want hij geeft wat van zijn waarde door). Dat kan een voordeel zijn, maar ook een nadeel. Je kunt zo namelijk niet goed bepalen welke pagina’s extra waarde moeten krijgen. Alle pagina’s waarop de tag cloud staat geven wat waarde weg aan de tag pagina’s. Is dat niet wat je wilt? Dan kun je beter geen tag cloud online plaatsen.
Verder is het zo dat meerdere tag clouds op één website of een tag cloud met enkele honderden links door zoekmachines kan worden gezien als keyword stuffing. Zoekmachines zullen de links in de tag cloud dan geen waarde meer meegeven. Keyword stuffing zou zelfs een penalty tot gevolg kunnen hebben. Dat is natuurlijk niet wat je wilt, dus maak niet te grote tag clouds en plaats er niet meer dan één op je website.
Wel of geen tag cloud plaatsen?
Je kunt beter geen tag cloud plaatsen als je:
De tag cloud wilt gebruiken voor keyword stuffing;
Enkele honderden tags hebt en dit niet kunt verlagen naar enkele tientallen;
Waarde wilt doorgeven aan specifieke pagina’s op je website. Je kunt dan beter alleen naar die betreffende pagina’s linken;
De waarde van de pagina’s wilt behouden en niet wilt doorgeven aan tag pagina’s.
Alleen als je denkt dat de tag cloud het navigeren op je website makkelijker maakt voor je bezoekers, zou je eventueel een tag cloud kunt plaatsen. Weeg echter van tevoren goed af of dit voordeel zwaarder weegt dan het effect op je SEO.
Waar moet je op letten als je een tag cloud plaatst?
Plaats niet meer dan één tag cloud;
Gebruik niet meer dan enkele tientallen tags;
Zet de tag cloud liever niet op pagina’s die echt hun waarde moeten behouden;
Zorg ervoor dat de tag pagina’s voor jou waardevol zijn, bijvoorbeeld door hier ook een call to action of product op te plaatsen;
Controleer of bezoekers echt gebruikmaken van de tag cloud. Als dat niet het geval is, kun je vaak beter weer verwijderen.
Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt. Daarnaast worden cookies ook gebruikt om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
Meer informatie over hoe wij gegevens verwerken kan je vinden in onze privacyverklaring.
Strikt noodzakelijke cookies
Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.
Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.
Cookies van derden
Deze site gebruikt Google Analytics om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.
Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.
Meer informatie over hoe Google informatie verwerkt kan je hier vinden.
Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!
Geef een reactie