De drie meest efficiënte SEO acties voor starters

Blog
19 mei 2015

Sander

SEO Specialist

1: bied informatie aan die met elkaar in verbinding staat

Het is verstandig om de informatie in jouw webshop niet als losse stukjes te presenteren, maar als informatieve onderdelen die een duidelijke  relatie met elkaar hebben. Door semantic markup te gebruiken kun je er voor zorgen dat deze relationele informatie wordt opgepakt door Google.

Voorbeeld: Google’s Hummingbird-algoritme probeert mensen die op zoek zijn binnen een specifieke context zo goed mogelijk te helpen. Het algoritme heeft de voorkeur voor antwoorden op vragen als ‘Waar kan ik de voordeligste iPhone 6 vinden?’ in plaats van het simpel zoeken op ‘iPhone 6’.

Semantic markup

Om Google zo goed mogelijk tegemoet te komen, kun je dit soort relaties omschrijven en daarna in de code van je webshop opnemen. Een goede manier hiervoor is semantic markup, een specifieke vorm van HTML die de relationele verbanden in jouw shop laat zien voor de Googlebot die de shop indexeert. “bedrijf” heeft een aantal schema’s – HTML-tags – die je kunt toepassen om Google tegemoet te komen. In het geval dat je nog geen webshop hebt of denkt om jouw huidige online shop te vernieuwen, dan is het handig deze semantische structuur als basis te nemen.

Nadeel van deze actie: des te beter Google jouw shop begrijpt, des te meer informatie de zoekmachine zelf zal laten zien. Op deze wijze zullen bezoekers jouw shop misschien nooit vinden, omdat ze blijven hangen op Google.

2: kies de juiste zoekwoorden

Het tweede aandachtspunt moet je belangrijke zoektermen gebruiken, die jouw eigen producten en merk zo goed perfect mogelijk beschrijven.

Voorbeeld: de Google-bot die een index maakt van jouw shop kijkt niet alleen naar relaties, maar ook naar keywords. Eigenlijk leest de bot HTML-teksten uit title-tags, meta-tags, heading-tags en bod- teksten. De bot vindt het moeilijk om afbeeldingen te interpreteren, als ook zoekformulieren, Flash- en Java-plug-ins, informatie achter een inlog, Javascript-links, frames en i-frames en teveel links bij elkaar.

Google keyword planner

Probeer voor elk van deze elementen HTML-alternatieven te gebruiken die de bot wel oppakt en verminder het aantal links dat je op een webpagina plaatst. Het kiezen van de juiste zoekwoorden is erg belangrijk. Je kunt gebruik maken van de de Google keyword planner om uit te vinden welke zoektermen het meest efficiënt zijn voor jouw type producten en diensten – zoektermen die zorgen voor het meeste bezoek en omzet – maar Google geeft hierover steeds minder informatie. Om gebruik te maken van de tool moet je je bovendien eerst aanmelden bij Google Adwords.

Pas op voor ‘spamdexing’

Wees er beducht op dat je geen oneigenlijke zoektermen gebruikt. Dit zijn zoektermen die wel veel gebruikt worden, maar niet handig voor je webshop zijn. Google kan je namelijk beschuldigen van ‘spamdexing’ en als straf (delen van) je webshop bijvoorbeeld elimineren uit de lijst met zoekresultaten. Als Google je hiervoor straft vind je dat terug in de Google Webmaster Tools. Een aantal grote Nederlandse ondernemingen kregen vorig jaar een dergelijke straf van Google Zij hadden webpagina’s aangehecht aan hun websites die niet voor de bezoekers bedoeld waren, maar voor Google. Google kwam hierachter en elimineerde de pagina’s uit de lijst met zoekresultaten.

3: linken

Als derde aandachtspunt moet je er zorg voor dragen dat je zoveel mogelijk linken van kwalitatief hoogstaande websites krijgt naar jouw shop en vice versa.

Voorbeeld: één van de algoritmes die invloed heeft op de zoekresultaten van Google is het bekende PageRank-algoritme. Dit algoritme plakt aan elke URL een waarde. Eén van de elementen die van invloed is op deze waarde, is het aantal links dat naar de URL verwijst en het PageRank-gewicht dat aan deze verwijzers zelf hangt. Hierom is het zo belangrijk dat kwalitatief hoogstaande websites linken naar jouw shop-URL’s, omdat deze daardoor omhoog geduwd worden in de lijst met resultaten.

Let er wel op dat je gekochte links niet laat meetellen door Google. Links die je hebt gekocht moeten vergezeld worden met de HTML-waarde ‘nofollow‘. Als je deze waarde er niet aanplakt, dan kan Google jouw shop als straf geheel of gedeeltelijk elimineren uit de lijst met zoekresultaten.

Reageren

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op een nieuwsbericht.

Inloggen