Keyword cannibalization: wat is het en hoe ga je het tegen?

Keyword cannibalization: wat is het en hoe ga je het tegen?

Keyword cannibalization

Je kunt je misschien wel bedenken dat het niet slim is om meerdere pagina’s op dezelfde zoekterm te optimaliseren. Toch gebeurt dit vaak wel, ook al is dat meestal onbewust. We spreken dan van keyword cannibalization. Hier lees je wat dit precies inhoudt en hoe je het tegengaat.

Wat is keyword cannibalization?

Keyword cannibalization houdt dus in dat meerdere pagina’s op dezelfde zoekterm zijn geoptimaliseerd. Dit komt met name voor bij grotere websites met meerdere schrijvers. Echter ook kleinere websites die met enige regelmaat bloggen kunnen onbewust twee of meer pagina’s optimaliseren voor hetzelfde keyword.

Het nadeel van keyword cannibalization is dat je met jezelf concurreert. Hierdoor wordt waarschijnlijk vaak maar één van beide pagina’s aan de zoekmachine gebruikers getoond. De pagina die getoond wordt kan ook een wat lagere ranking hebben en is wellicht niet de pagina die het meest relevant is voor die zoekterm.

Ook is het mogelijk dat keyword cannibalization direct een nadelige invloed heeft op je conversies. Dit is bijvoorbeeld het geval als een van je salespages op dezelfde zoekterm is geoptimaliseerd als een van je blogs en de zoekmachines het blogartikel hoger ranken. Je salespage zal dan lager ranken of wordt zelfs helemaal niet getoond.

Keyword cannibalization opsporen

Om al je pagina’s goed vindbaar te maken en beter te laten ranken, is het belangrijk dat je keyword cannibalization opspoort en herstelt. Maar hoe spoor je het nu op? Hier zijn verschillende manieren voor.

Keyword-cannibalization-opsporen

Google Search Console

Een handige manier om keyword cannibalization op te sporen is met behulp van de Google Search Console. Je gaat dan naar ‘Prestaties’ en vervolgens scroll je naar de zoektermen waar je website op scoort. Selecteer een van de zoektermen en klik op ‘Pagina’s’. Hier zie je welke pagina’s worden getoond als iemand op deze zoekterm zoekt.

Het is niet zo’n groot probleem als er meerdere pagina’s bij staan met enkele vertoningen, want dit komt vaak voor. Als je echter merkt dat twee of meer pagina’s die hier staan veel vertoningen hebben, heb je waarschijnlijk wel te maken met de nadelen van keyword cannibalization. Google kan dan niet kiezen uit deze twee pagina’s.

Zie je dat een pagina die je op deze zoekterm wilde optimaliseren weinig vertoningen krijgt en een andere pagina juist meer? Dan wil je hier waarschijnlijk ook iets aan gaan doen.

Google Search Console en Google Docs

Om sneller te kunnen zoeken in je Google Search Console prestaties kun je Google Search Console en Google Docs met elkaar combineren. Dit doe je met de gratis add-on Search Analytics for Sheets. Je kunt de zoektermen waar je op scoort dan importeren naar een spreadsheet, waardoor je direct een duidelijk overzicht hebt en kunt filteren.

SEMrush of Ahrefs

Als je gebruik maakt van SemRush of Ahrefs, kun je deze tool ook gebruiken om keyword cannibalization op te sporen. Hoe je dit precies kunt doen kun je terugvinden op de websites van deze SEO tools.

Wat kun je doen tegen keyword cannibalization?

Je bent erachter gekomen dat je verschillende pagina’s hebt die geoptimaliseerd zijn op hetzelfde keyword. Nu wil je dit natuurlijk zo snel mogelijk oplossen, zodat je jouw rankings in de zoekmachines kunt verbeteren. Maar hoe doe je dat dan?

Eerst is het belangrijk om voor elke zoekterm te bepalen welke pagina hierop moet ranken. Dit kun je het beste in een Excel document verwerken, zodat je een duidelijk overzicht hebt. Vermeld hierbij ook welke andere pagina’s nu op deze zoekterm ranken. Nu je weet welke pagina’s niet meer geoptimaliseerd moeten zijn op de zoekterm, kun je gaan bepalen wat je hiermee gaat doen. Natuurlijk kun je de pagina gewoon verwijderen, maar dat is zonde van je content (mits het goede content is). Hieronder vind je een aantal andere manieren om keyword cannibalization tegen te gaan.

keyword-cannibalization-oplossen

Herschrijf de pagina

Om ervoor te zorgen dat de pagina niet meer rankt op een bepaalde zoekterm, kun je de pagina herschrijven. Hierbij zorg je er dan voor dat de zoekterm waar de pagina nu onbedoeld op rankt helemaal niet meer in de tekst voorkomt. Scoort de pagina nog niet op andere zoektermen? Dan kun je ook eerst een nieuwe zoekterm bepalen en deze term meteen in de tekst verwerken.

Stel canonical tags in

Het is ook mogelijk om beide pagina’s hetzelfde te laten en gebruik te maken van canonical tags. Dit is ideaal als de pagina’s gerelateerd zijn aan elkaar en toch beide relevant voor je bezoekers. Je kunt dan een canonical tag instellen op de pagina die niet op de zoekterm moet ranken. Daarmee geef je bij de zoekmachines aan dat deze pagina de hoofdpagina ondersteunt. Voor je bezoekers is dit relevant en je hoeft de content dan niet te herschrijven. Het biedt echter minder voordelen voor je SEO, omdat de pagina met een canonical tag niet meer wordt geïndexeerd.

Combineer de content

Je kunt er ook voor kiezen om de content van de pagina´s die op dezelfde zoekterm ranken met elkaar te combineren. Hier maak je dan dus één groot artikel van. Zoekmachines zullen dit vaak enorm waarderen en deze pagina nog hoger laten ranken. Plaats dit artikel op de belangrijkste pagina die op de zoekterm moet ranken. Bezoekers van de andere pagina kun je met een 301- redirect doorsturen naar deze pagina. Het voordeel hiervan is dat de waarde van die pagina ook wordt overgedragen.

GRATIS SEO EBOOK >>>