Interne linkbuilding kan een echte goudmijn voor SEO zijn, met name omdat je al die mogelijkheden volledig onder controle hebt en kunt monitoren. Toch zijn er nog altijd veel websites die niet hun volledige potentieel bereiken door veelgemaakte linkbuilding fouten. Gelukkig zijn die fouten relatief simpel op te lossen of zelfs te voorkomen.
Waarom is interne linkbuilding zo belangrijk?
Wanneer SEO-specialisten het hebben over linkbuilding, dan gaat het vrijwel altijd over het krijgen van meer externe links naar een website toe. Het gaat zelden over de links op de website zelf.
Backlinks zijn een belangrijke factor als het gaat om de ranking van je website; als een pagina veel externe links ernaartoe heeft, neemt de autoriteit van de pagina toe. De kans is dan een stuk groter dat Google de website meeneemt in zoekresultaten, en vaak ook op een hogere positie.
Interne links krijgen helaas zelden de aandacht die ze verdienen, ondanks het feit dat ze een behoorlijk grote rol spelen in het functioneren van een website. Interne links zorgen er bijvoorbeeld voor dat crawlbots makkelijk hun weg kunnen vinden maar ook dat de verschillende pagina’s met de juiste mate van autoriteit worden bekeken door het algoritme van Google.
Voor we verder duiken in de fouten als het gaat om linkbuilding en hoe je deze oplost, moeten we een aantal termen onder de loep nemen.
PageRank – het eerste algoritme van Google dat het aantal links én de kwaliteit ervan evalueert om het belang en de autoriteit van een pagina te bepalen. Simpel gezegd, de links van belangrijke pagina’s dragen bij aan de autoriteit van de pagina, en de links die afkomstig zijn van de niet vertrouwde pagina’s van lage kwaliteit verslechteren het belang van een pagina.
Crawl budget – het limiet tot waar een crawlbot of zoekbot de website zal bekijken. Een zoekmachine bepaalt hoe vaak en hoe grondig je website wordt gecrawld op basis van hoe populair en actueel de inhoud is.
Link equity (link juice) – een term die de verdeling van waarde van de ene pagina naar de andere beschrijft door middel van intern linken. Er zijn een aantal soorten links die je het liefste allemaal opneemt in je linkbuilding strategie:
- interne links – links van de ene pagina naar de andere, binnen hetzelfde domein.
- externe links – links vanaf jouw website naar een externe website toe.
- backlinks – links vanaf een andere website naar jouw website toe.
- nofollow links – links die geen invloed hebben op de ranking van een website
Er zijn meerdere manieren waarop je linkbuilding strategie een negatief effect op je raking kan hebben. Hieronder komen de meest gemaakte fouten aan bod.
1. Kapotte interne links
De eerste en meest voorkomende fout als het gaat om linkbuilding zijn links die niet werken. dit maakt je website moeilijker te crawlen. Kapotte links voegen ook simpelweg niets toe aan je strategie.
Er zijn meerdere redenen waarom een kapotte link optreedt. Misschien is de URL niet meer geldig, of bestaat de pagina waar je naartoe linkt niet meer. In ieder geval is het zaak deze links snel te vinden en op te lossen want veel kapotte interne links hebben een negatief effect op je ranking. Zelfs een enkele kapotte link kan al effect hebben op je positie in Google.
2. Kapotte externe links
Externe links geven de autoriteit van je pagina door aan de gelinkte website; als de link kapot is, wordt de bron verspild. Net als bij de interne links, hebben kapotte externe links bovendien een negatief effect op de kwaliteit van je pagina. Dat geldt trouwens niet alleen in de ogen van Google. Ook je bezoeker zal niet blij zijn met kapotte links.
Controleer of de URL correct is bij een kapotte link. Je kunt alleen je eigen website beïnvloeden, dus als je niet kunt achterhalen waarom de link niet werkt, verwijder hem dan volledig. Liever geen link dan een kapotte link. Je kunt eventueel ook contact opnemen met de eigenaar van de betreffende website.
3. Teveel on-page links
Ja, er bestaat zoiets als teveel links op je pagina. Te veel links geven de indruk dat je pagina veel spam bevat en dat heeft een negatief effect op rankings.
Een pagina bevat niet snel teveel links, maar er zijn websites die op een enkele pagina 3000 links of zelfs meer plaatsen. Dat komt de gebruiksvriendelijkheid niet ten goede, ook niet bij langere pagina’s. Gebruik niet te veel links en bepaal hoeveel het er moeten zijn op basis van de lengte van de pagina en de andere content. Zorg ook dat de links écht waardevol zijn om je bezoeker te helpen navigeren of meer informatie te vinden.
4. Lussen of kettingen in een omleiding
URL-omleidingen, ook wel redirects genoemd, zijn een techniek om een pagina beschikbaar te maken onder meer dan één URL-adres. Wanneer een webbrowser probeert een URL te openen die is omgeleid, wordt een pagina met een andere URL geopend.
Het instellen van omleidingen van de ene pagina naar de andere kan nuttig zijn maar als het verkeer wordt gedaan, schaadt het juist de gebruiksvriendelijkheid van je site. Dat heeft ook weer negatief effect op je rankings.
Als een omleiding naar een andere omleiding leidt, wordt er een ketting of een lus gecreëerd. Lange omleiding ketens vertragen je website en verwarren crawlbots. Het is daarom beter om rechtstreeks naar bestemmingspagina’s te linken. Als je toch moet omleiden, doet dat dan rechtstreeks naar de laatste pagina in de ketting.
Overigens komen problemen met omleidingen veelal voor wanneer er een externe webpagina gebruikt wordt in de ketting. Voor interne pagina’s is dit probleem makkelijk te voorkomen, al komen doodlopende of lussende omleidingen alsnog wel eens voor op websites waar veel migraties hebben plaatsgevonden.
5. Linkbuilding fouten: Tijdelijke omleidingen
Voor een gebruiker is er geen verschil tussen een tijdelijke 302 omleiding en een permanente 301 omleiding. Voor een crawlbot geeft een tijdelijke omleiding aan dat zowel nieuwe als oude pagina’s geïndexeerd moeten worden omdat de oorspronkelijke pagina wordt hersteld.
Zoals de naam 302-omleiding al suggereert, is het een tijdelijke maatregelen. Je hoort deze methode alleen in speciale gevallen en voor een bepaalde periode te gebruiken. Tijdelijke omleidingen die niet (meer) een duidelijk doel dienen moet je verwijderen, want het kan negatieve invloed hebben op niet alleen gebruiksvriendelijkheid maar ook de resultaten van zoekbots.
6. Permanente omleidingen bij linkbuilding fouten
Permanente omleidingen lijken misschien een goede oplossing voor een intern probleem in je pagina’s. Maar elke pagina verbruikt crawlbudget. Dat zorgt ervoor dat zoekbots misschien eerder stoppen dan je wil met het indexeren van de pagina. Sterker nog: misschien stoppen ze wel voor ze de belangrijkste pagina’s hebben gezien.
Het opstapelen van omleidingen werkt bovendien averechts omdat je hierdoor vaak steeds meer omleidingen moet gebruiken, bijvoorbeeld omdat je de website moet migreren. Een goede regel is: gebruik omleidingen alleen als het echt niet anders kan en beperk het aantal tot een absoluut minimum.
7. Nofollow in uitgaande interne links
Een nofollow tag toevoegen aan een link is een manier om crawlbots te laten weten dat ze die link niet hoeven te volgen. Dat kan hartstikke handig zijn om bijvoorbeeld te voorkomen dat een zoekbot een link meeneemt die leidt naar registratieformulieren of soortgelijke minder belangrijke pagina’s.
Er is echter bijna nooit nut om nofollow bij interne links te gebruiken. Neem alle nofollow links op je site daarom onder de loep en bepaal of er een goede reden is om deze tag te gebruiken. Is die er niet? Verwijder dan de tag en laat Google de pagina gewoon meenemen in de beoordeling.
8. Nofollow in uitgaande externe links
Je kunt nofollow ook gebruiken om te voorkomen dat zoekbots naar onbetrouwbare bronnen vanaf jouw website, bijvoorbeeld vanuit spamachtige reacties onder blogposts. Maar je kunt je ook afvragen waarom je deze links überhaupt toelaat op je pagina?
Google raadt aan om een nofollow- of gesponsorde tag te gebruiken op betaalde links, zodat deze de zoekresultaten niet beïnvloeden. Zo’n tag voorkomt misschien dat Google de link volgt, maar je bezoekers kunnen er nog altijd door in de war raken. Het is dus beter om dit soort links gewoon te verwijderen.
9. ‘Orphaned’ pagina’s
Een orphaned page of pagina is een webpagina die geen inkomende interne links heeft. Vaak hebben deze pagina’s geen waardevolle inhoud en is er dus geen reden voor zoekmachines om de crawlbots er overheen te sturen.
Toch is het goed om voor de zekerheid deze pagina’s even te bestuderen. Als een pagina wel waardevolle inhoud heeft, is het zonde als deze niet mee wordt genomen in het beoordelen. Als een pagina in een specifieke behoefte voorziet en geen interne koppeling vereist, overweeg dan of deze moet worden geïndexeerd; verwijder het anders van je sitemap.
10. Pagina’s met maar één inkomende interne link
Tot slot: de webpagina’s die maar een enkele inkomende interne link hebben. Hoe meer inkomende interne links een pagina heeft, hoe groter de kans dat gebruikers en zoekbots de pagina zullen vinden.
Plaats daarom meer inkomende links naar de pagina’s met belangrijke inhoud, maar zorgt ervoor dat de onderling gekoppelde pagina’s echt relevant zijn voor elkaar.
Linkbuilding fouten met een korreltje zout
Welke van de veelgemaakte linkbuilding fouten van toepassing zijn op jouw website, hangt van veel meer af dan alleen dit lijstje. Zoals je nu weet zijn er in ieder geval een aantal veelgemaakte fouten die relatief simpel op te lossen zijn. Houd je website paraat en loop het lijstje af: wie weet kun je een aantal problemen vrij simpel oplossen!
Heb je zelf welleens te maken gehad met linkbuilding fouten of heb je nog andere tips die je kunt toevoegen aan dit artikel? Laat het ons weten in een reactie onder dit blog.
Reageren
Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op een nieuwsbericht.
Inloggen