Zijn online beoordelingen belangrijk voor bezoekers? Heel erg belangrijk! Hoe komt dat toch dat de bezoeker meer vertrouwt op online beoordelingen en het zo belangrijk vindt dat jouw onderneming een uitgebreide collectie aan positieve reviews heeft verzameld?
We hechten allemaal veel aan beoordelingen, reviews, referenties ofwel wat ‘review marketing’ wordt genoemd. Het is de wijze om jouw producten of diensten zichtbaar te maken bij de consument. Uit diverse onderzoeken is al gebleken dat beoordelingen van familie, vrienden en collega’s een cruciale rol spelen in het aankoopproces van een product of dienst. Als consument zijn we geneigd sneller naar de aanbevelingen van vrienden of familie te luisteren, dan naar de overtuigende marketingboodschap van een onderneming.
Dat beoordelingen een nog belangrijkere rol gaan spelen op de sociale media is al zichtbaar bij Facebook. Hier is het sinds eind vorig jaar mogelijk om een onderneming of service een sterrenbeoordeling te geven, zowel positief als negatief. En aan het begin van dit heeft het een nog belangrijke rol ingenomen. De beoordelingen van de consumenten zijn nu als eerste te zien op de Facebook-pagina.
Online beoordelingen en winkelen
Dat online beoordelingen ook bij Nederlandse winkelaars één van de belangrijkste factoren zijn voor het aankopen van een product of dienst, blijkt wel uit het review marketing-onderzoek van “naam onderzoeker” (2011). Enkele cijfers die naar voren komen uit dit onderzoek:
- 20% van de Nederlandse consumenten schrijft wel eens een beoordeling op het internet.
- 75% van de consumenten leest beoordelingen op het internet.
- 25% van de aankopen hangt af van een beoordeling.
Het is dus voor ondernemingen nog belangrijker geworden om een perfect product neer te zetten en een service aan te bieden die betrouwbaar is. Gebeurt dit niet? Dan kun je dit terugzien in de beoordelingen die nu bovenaan je Facebookpagina te zien zijn. Een voordeel voor ondernemingen is dat zij sinds februari 2014 de mogelijkheid hebben om te reageren op deze beoordelingen. Zo kun je als onderneming ook nog een gepaste oplossing vinden voor een negatieve recensie. Je kunt er natuurlijk ook nog voor kiezen om de reviews op Facebook uit te schakelen, maar dan volgt de vraag: heb je iets te verbergen?
Veel mensen bekijken twee tot tien beoordelingen. Dit houdt niet in dat je klaar bent met tien beoordelingen want meer beoordelingen geeft bezoekers meer vertrouwen in de betrouwbaarheid van de beoordeling en de hoeveelheid beoordelingen die ze echt lezen.
Reageren
Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op een nieuwsbericht.
Inloggen