• Van Oldenbarneveldtstraat 109, Arnhem
  • 026 820 00 68
  • info@linkbuildingmasters.nl

Zoekmachine optimalisatie

Zoekmachine optimalisatie

Zoekmachine optimalisatie

115 (SEO) Zoekmachine Optimalisatie Tips

 

Op het internet vinden we tal van lijstjes en tips die allemaal iets te zeggen hebben over hoe zoekmachine optimalisatie kan worden uitgevoerd. Doordat je soms door het bos de bomen niet meer ziet en soms lang moet zoeken om juist dat stukje informatie te vinden die je zoekt, hebben we besloten een lijst samen te stellen waarin je vrijwel alle antwoorden kunt vinden op de vragen die je hebt als het gaat om zoekmachine optimalisatie. Zo hebben we maar liefst 115 zoekmachine optimalisatie tips beschreven in dit artikel. We hebben voor het gemak deze 115 tips verdeeld in een aantal categorieën zodat je snel door deze tips kunt navigeren. Tevens is het mogelijk om de tips GRATIS te DOWNLOADEN zodat je deze eens rustig op de bank kunt doorlezen.

 

 

Categorieën: 120 Zoekmachine Optimalisatie Tips

 

Je hebt een mooie website of webshop, maar je begrijpt maar niet waarom andere websites hoger scoren in Google? Door het lezen van deze 115 zoekmachine optimalisatie tips zal ook jij de mogelijkheid hebben om op elke zoekterm binnen jouw markt op nummer #1 te komen in Google.

 

Het lezen van 115 tips doe je niet even binnen een paar minuten. We hebben deze tips dan ook voor het gemak in een Ebook verwerkt zodat je deze als naslagwerk altijd kunt doorlezen wanneer het jou uitkomt.

 

 


Website optimalisatie tips

Als het gaat om zoekmachine optimalisatie dan is je website en of webshop de basis van alles! Als je website niet goed geoptimaliseerd is dan zal je nooit het gewenste resultaat behalen. Dat is dan ook de reden waarom we beginnen bij het begin: Je website optimaliseren.

 

Tip 1: Zorg dat je het verdient om op #1 te staan

Stel jezelf de vraag of je het verdient om op de eerste positie te staan op een bepaalde zoekterm. Wat maakt dat jouw website het verdient om op nummer 1 te staan? Hierbij moet je vooral kunnen reflecteren en de vergelijking kunnen maken tussen jouw website en die van je concurrenten. Denk hierbij aan het volgende:

  1. Bied jij betere informatie?
  2. Bied jij meer informatie?
  3. Zijn jouw producten/diensten beter?
  4. Is jouw assortiment uitgebreider of juist selectiever?

 

Tip 2: Een overzichtelijke website

Zorg ervoor dat jouw website overzichtelijk is ingericht. Als de website niet overzichtelijk is zullen bezoekers niet snel genoeg kunnen vinden waarnaar zij op zoek zijn en je website binnen enkele seconden weer verlaten.

 

Tip 3: Maak jouw website visueel

Zorg ervoor dat jouw website veel visuele aspecten heeft en een bezoeker hierdoor een fijne ervaring beleeft op je website. Je kan hierbij denken aan het toevoegen van video’s en afbeeldingen die je tekst ondersteunen.

 

Tip 4: Wek vertrouwen

Doordat je een bezoeker het vertrouwen wekt, zal deze langer op je website blijven en tevens sneller een actie doen in de vorm van een aankoop of het achterlaten van gegevens. Vertrouwen wekken bij bezoeker kan op verschillende manieren. Denk hierbij aan het toevoegen van social media kanalen, contactgegevens en keurmerken.

 

Tip 5: Correcte teksten schrijven

Schrijf teksten die geschreven zijn voor de lezer, niet met zoekmachine optimalisatie doeleinden. Op het moment dat Google merkt dat jouw teksten worden gewaardeerd door de lezers zal dit meer waarde bieden dan teksten die vol gestopt zijn met zoektermen. Uiteraard kan je wel rekening houden met bepaalde zoektermen, maar overdrijf hier niet in.

 

Tip 6: Beantwoord de vragen van je bezoekers

Veel website bezoekers zijn op zoek naar antwoorden. Zorg er dus voor dat je jouw bezoekers antwoorden geeft op de vragen die ze hebben. Let op: het kan zijn dat je door het geven van antwoorden meer vragen opwekt bij bezoekers. Dat is niet per definitie een probleem, maar zorg er in dat geval voor dat je die vragen ook kan beantwoorden op je website.

zoekmachine optimalisatie vragen beantwoorden

 

Tip 7: Maak gebruik van een zoekfunctie

Door het toevoegen van een zoekformulier op je website bied je jouw bezoekers de mogelijkheid om vragen, diensten of producten te vinden waar hij of zij naar op zoek was. Het is vaak onmogelijk om op één pagina alle vragen te beantwoorden van een bezoeker. Met een zoekfunctie los je dit probleem op. Je moet er dan natuurlijk wel voor zorgen dat alle informatie te vinden is op je website via de zoekfunctie.

 

Tip 8: Blijf kort en bondig

Let op bij het schrijven van teksten dat je niet teveel informatie biedt en dit teveel uitwerkt. Blijf gefocust op de vraag van je bezoekers door to the point te komen. Doordat je alles tot in de diepte omschrijft krijg je lange teksten die niet alleen afschrikken voor je bezoekers maar ook lastig zijn om te lezen.

 

Tip 9: Een duidelijke navigatie

De navigatie is voor Google als voor bezoekers van cruciaal belang. Google wil namelijk makkelijk en snel jouw pagina’s kunnen vinden. Je bezoekers willen niet te veel klikken om te vinden waarnaar ze op zoek zijn. Zorg dat je dus een duidelijke navigatie hanteert in je website.

 

Tip 10: Doorverwijzen

Wanneer je op een bepaalde pagina informatie biedt over bijvoorbeeld een ronde plantenbak, dan kan het goed zijn dat je bezoekers ook meer informatie willen over een vierkante plantenbak. Je kan hiervoor een interne link gebruiken om door te verwijzen naar een andere pagina binnen je website. Dit noemen we in zoekmachine optimalisatie termen ook wel intern linkbuilden.

 

Tip 11: Extern linken

Maak jij weleens een link naar een externe website die gigantisch goede informatie bied of autoritair bekend staat? Bezoekers maar ook Google waardeert het erg als je vanuit je website verwijst naar een website met diepergaande informatie. Stel je bied op jouw website een lijst met 10 tips over zoekmachine optimalisatie aan, dan zou je naar dit artikel kunnen linken om je bezoekers het genot te geven van maar liefst 115 zoekmachine optimalisatie tips ;)…..

 

Tip 12: Duidelijke opbouw

Zorg ervoor dat je website duidelijk is opgebouwd. Wat bedoelen we hier mee? Nou, als je elke pagina anders inricht dan moet je bezoeker steeds zoeken naar de informatie. Zorg daarom dat je jouw content steeds op dezelfde positie plaatst en je dezelfde kleuren laat terug komen in je website. Wat je dus niet moet doen is de ene keer je content onderaan je pagina plaatsen en de andere keer bovenaan. Of wat je ook niet zou moeten doen is op elke pagina andere kleuren gebruiken, houd je aan een vaste huisstijl.

 

Tip 13: Wees uniek

Als ondernemer moet je uniek zijn, zo ook met je website. Wanneer je uniek bent zal je sneller opvallen en eerder gewaardeerd worden. Uniek zijn kan op verschillende manieren, denk hierbij vooral aan de informatie die je bied maar ook het visuele aspect hierin zijn belangrijk.

 

Tip 14: Blijf up to date

Up to date blijven op je website wordt nog weleens onderschat, maar is een erg belangrijke factor als het gaat om zoekmachine optimalisatie. Het kan zijn dat je vandaag een artikel schrijft die geheel up to date is voor nu, maar over een jaar niet meer klopt. Zorg ervoor dat je deze content aanpast zodat je de juiste informatie blijft bieden. Je zal hierbij dan ook merken dat Google je artikel opnieuw zal beoordelen.

 

SEO actief blijvenTip 15: Blijf actief

Actief blijven is net zoals tip 14 een onderschat punt bij zoekmachine optimalisatie. Actief blijven op een zakelijke website is soms wat lastiger dan een webshop, maar zeker niet onmogelijk. Actief blijven heeft meerdere voordelen voor Google en je bezoekers. Actief blijven kan bijvoorbeeld door een blog op je website en hier informatie bieden over jouw markt en wat hierin gebeurt.

 

Tip 16: Maak je website persoonlijk

Wanneer je jezelf kan onderscheiden door je website persoonlijk te maken heb je een streepje voor op je concurrenten. Met persoonlijk bedoelen we vooral het koppelen van je content aan jouw als persoon. Google wil graag weten wie er achter bepaalde informatie zit en tevens biedt dit vertrouwen richting bezoekers.

 

Tip 17: Nodig bezoekers uit tot actie

Betrek je bezoekers bij je website door ze uit te nodigen om een reactie te plaatsen op een artikel of door ervaringen te delen op jouw website. Je laat Google hiermee zien dat je bezoekers zich betrokken voelen bij jouw content en dus waardevol zou moeten zijn. Daarnaast bied je jouw bezoekers een fijne ervaring op je website.

 

Tip 18: Maak je content deelbaar

Zorg ervoor dat bezoekers je content kunnen delen met hun netwerk. Denk aan deel mogelijkheden via social media kanalen en e-mail. Zorg ervoor dat je pagina ook als men hem zou delen goed overkomt op deze kanalen.

 

Tip 19: Kies de juiste zoektermen

Het kiezen van de juiste zoektermen bij zoekmachine optimalisatie is erg belangrijk om het gewenste resultaat te behalen. Zo moet je kijken naar het nut van het scoren op een bepaalde zoekterm. Vaak zijn de zoektermen met een lager zoekvolume namelijk veel belangrijker dan zoektermen met een hoog zoekvolume. Hieronder een voorbeeld die wat kenmerken hierover weergeeft.

Voorbeeld zoektermen zoekmachine optimalisatie

 

Tip 20: Maak een content plan

Een content plan is een lijst met zoektermen die belangrijk zijn voor jouw business. In dit plan zet je alle zoektermen waarop je wilt dat bezoekers jou gaan vinden (d.m.v. zoekmachine optimalisatie). Maak hier een onderscheid in door langere- en korte termijn zoektermen. De langere termijn zoektermen zullen zoektermen zijn die je niet binnen enkele maanden kan behalen en als hoofd- zoekterm zullen fungeren. Korte termijn zoektermen zijn de zoektermen waar je verwacht wel te kunnen scoren binnen enkele maanden en dienen als sub zoektermen die je onder de hoofd- zoektermen plaatst.

 

Tip 21: Juiste indeling

Zorg dat je content de juiste indeling heeft. Gebruik koptitels om je content te verdelen in verschillende alinea’s.

structuur zoekmachine optimalisatie

Tip 22: Gebruik aanverwante zoektermen (LSI)

Google herkent bepaalde woorden als een soort van synoniemen. Dit helpt bij het schrijven van zoekmachine optimalisatie teksten. Je hoeft hierdoor niet iedere keer het exacte zoekwoord te gebruiken maar is een synoniem net zoveel waard. Dit is natuurlijk fijn als je wilt schrijven voor de bezoeker en niet voor (Google). Het toevoegen van lidwoorden tussen zoektermen is ook geen enkel probleem.

 

Tip 23: Relevantie

Relevantie is misschien wel de meest belangrijke tip die we je kunnen bieden in deze lange reeks aan zoekmachine optimalisatie tips. Zorg er te allen tijde voor dat je relevante informatie biedt aan je bezoekers. Het heeft geen zin om teveel af te wijken van je doel.

 

Tip 24: Zorg voor terugkerende bezoekers

Het is zonde om bezoekers na een bezoek aan je website uit het oog te verliezen. Probeer daarom deze bezoekers aan je te binden en ervoor te zorgen dat ze terug zullen keren op je website als je bijvoorbeeld een nieuw product aanbiedt of een nieuw artikel hebt geschreven.

 

Tip 25: Inzetten van nofollow links

Zoals je wellicht weet zijn er twee verschillende linkvormen. Zo is de meest voorkomende link dofollow. Maar wanneer moet je een link nofollow maken? Google geeft hierin aan dat advertenties op je website die verwijzen naar een externe website een nofollow moet hebben. Houd je hier dus ook aan en zet banners naar externe website op nofollow. Een link kan je een nofollow meegeven door rel=noffolow toe te voegen aan je link.

Technisch zoekmachine optimalisatieTechnisch optimaliseren

Nu we weten waar je website aan moet voldoen m.b.t. zoekmachine optimalisatie en wil je natuurlijk weten hoe je dit zoekmachine technisch moet inrichten en waar je het verschil mee kunt maken door de juiste techniek toe te passen. Met de tips hieronder willen we je uitleggen waar je op moet letten en hoe je bepaalde zaken zoekmachine technisch correct inricht voor je zoekmachine optimalisatie campagne.

 

Tip 26: Koptitels gebruiken

Eerder gaven we je aan dat het goed is om koptitels in te zetten, maar hoe doe je dit dan en welke regels gelden er hier? Hieronder een lijstje met aandachtspunten als het gaat om koptitels.

  • Per pagina slechts één h1 koptitel gebruiken.
  • De h1 koptitel vat de pagina en de intro alinea samen.
  • Elke volgende koptitel heeft een h2, h3 etc. koptitel.
  • h2 en h3 koptitels vatten de alinea eronder samen.

 

Tip 27: Een sitemap aan je website toevoegen

Een sitemap is noodzakelijk op een website die goed gevonden dient te worden. Let op! Er is een verschil tussen een sitemap voor bezoekers en voor zoekmachines. We hebben het hier uiteraard over de sitemap voor zoekmachines. Een sitemap zorgt ervoor dat zoekmachines je pagina’s binnen je website snel kunnen vinden en indexeren. Er zijn tal van plugins en tools te krijgen waarin je een sitemap.xml kunt aanmaken voor Google.

 

Tip 28: Gebruik een alt= tag

Afbeeldingen geven je bezoekers een fijne ervaring om je content te lezen. Echter wil Google ook graag weten wat er op de afbeeldingen wordt weergegeven. Door een alt= tag aan je afbeeldingen mee te geven weet Google wat er op de afbeelding wordt weergegeven. Zorg dus dat de alt= tag altijd relevant is ingevuld voor je zoekmachine optimalisatie.

 

Tip 29: Bestandsnaam afbeeldingen relevant maken

Net als tip 28 wil Google graag weten wat er op de afbeelding wordt weergegeven. Het is naar mijn weten nog niet bewezen dat Google de bestandsnamen leest en dit meetelt in de positionering van jouw website, maar wij doen het in alle gevallen wel. Noem je afbeelding daarom altijd relevant aan de pagina waar de afbeelding komt te staan.

Mocht iemand hier meer informatie over hebben laat dit dan even weten d.m.v. een reactie onderaan de pagina.

 

Tip 30: Gebruik een robots.txt

Een robots.txt gebruik je om Google bots opdrachten te geven. In dit tekstbestand geef je een Google bot aan welke pagina’s binnen je website hij kan overslaan omdat deze bijvoorbeeld een dubbele content bevat. Daarnaast kan je de Google bot aangeven waar je sitemap te vinden is.

 

Tip 31: Lengte van teksten

De meest voorkomende vraag die wij krijgen is ‘’Hoe lang moet een tekst op mijn website zijn?’’. Op deze vraag is geen enkel antwoord altijd correct. Wat we wel kunnen aangeven is de richting waar je aan moet denken. Een productomschrijving is vrijwel altijd een korte tekst van rond de 150 woorden. Een landingspagina of categorie omschrijving binnen een gemiddelde concurrerende markt is vaak rond de 250 woorden. Echter zullen we je adviseren om binnen een zeer concurrerende markt voor een langere tekst te kiezen (als deze ook wat bijdraagt) om zo een stapje voor te zijn op je concurrentie binnen je zoekmachine optimalisatie campagne.

teksten schrijven zoekmachine optimalisatie

Tip 32: Meta omschrijving

Een meta omschrijving op de juiste manier inrichten kan soms best een moeilijke taak zijn. Hieronder een aantal punten waaraan je moet denken bij een meta omschrijving.

  • Minimale lengte van 140 tekens.
  • Maximale lengte van 160 tekens.
  • Voeg het zoekwoord zo ver mogelijk vooraan de meta omschrijving.
  • Zorg dat de meta omschrijving je pagina goed samenvat.
  • Zorg dat hij wervend is om zo je ctr omhoog te krijgen.

 

Tip 33: Verwijder zoveel mogelijk irrelevante externe verwijzingen

Externe verwijzingen die niet relevant zijn aan jouw website doen meer kwaad dan goed. Verwijder dan ook verwijzingen die deze omschrijving hebben. Onderstaande externe verwijzingen komen we vaak tegen.

  • Verwijzing naar de webdesigner.
  • Verwijzing naar het marketing bureau.
  • Verwijzingen naar privacy verklaringen.
  • Verwijzingen naar de website van het cms.
  • Irrelevante verwijzingen naar partners of betaalde vermeldingen.

 

Tip 34: Intern linking

Interne links zorgen ervoor dat Google bots je content en dus al je pagina’s goed kunnen vinden en zo ook meer relevante pagina’s vinden van je content. Je moet het Google bots zo makkelijk mogelijk maken. Voeg in je content tussen de 1 en 5 interne verwijzingen toe. Let er hierbij wel op dat de content waarnaar je linkt ook relevant is aan de content op deze pagina.

 

Tip 35: Maak lijstjes

Bezoekers en daarmee ook Google is gek op lijstjes en opsommingen. Door opsommingen ofwel lijstjes toe te voegen aan je content maak je jouw content makkelijker leesbaar en zal ook Google je content meer waarderen.

 

Tip 36: Een silo structuur inzetten

Een silo is een manier om je website een duidelijke structuur te geven als het gaat om content verdeling. Een website heeft het kenmerk om vaak onderverdeeld te zijn in verschillende categorieën. Door deze relevante content met elkaar in verbinding te leggen zal je website in de ogen van Google veel duidelijker en meer relevant zijn. Hoe je dit precies doet kan je terugvinden in de video hieronder.

 

Tip 37: Zoekterm verhouding in je content

Wanneer je op een bepaalde zoekterm wilt scoren met een pagina binnen je website zal deze pagina een relevante content moeten hebben rondom dit zoekterm, maar hoe vaak moet je deze zoekterm nou eigenlijk terug laten komen? Binnen je tekst kan je tussen de 2 en 5% de gewenste zoekterm terug laten komen. Let er hierbij wel op dat dit niet een negatief effect heeft op de leesbaarheid van de tekst. Het is ook mogelijk om synoniemen te gebruiken van je target zoekterm. Deze mag je dan mee te tellen in het aantal procent. Tevens is het geen probleem als je lidwoorden gebruikt tussen zoektermen welke bestaan uit meerdere woorden.

 

Tip 38: Gebruik nette url’s

We zien het nog dagelijks gebeuren dat er websites zijn die hun url structuur niet netjes voor elkaar hebben. Stel dat je zoekterm ‘’Batavus fiets kopen’’ is dan zou je url er als volgt uit moeten zijn: www.jouwwebsite.nl/batavus-fiets-kopen. Wat we dus nog vaak zien is dat de url er als volgt uit ziet: www.jouwwebsite.nl/pagina/content/id=15. Dit is dus niet correct!

 

Tip 39: Gebruik je zoekterm in sub koptitels

Wanneer je h2, h3 etc koptitels inzet op je pagina kan je overwegen om hierin ook je zoekterm een keer in voor te laten komen. Dit heeft niet heel veel effect, maar alle kleine beetjes helpen toch….. Let wel op dat je hier niet in overdrijft en het bij alle koptitels inzet.

 

Tip 40: Gebruik je zoekterm in je eerste alinea

Je zoekterm zal in de eerste alinea van je tekst moeten voorkomen. Hierdoor heeft Google direct door waar de pagina over gaat en zal hij hem hier ook op beoordelen.

 

Tip 41: Gebruik je zoekterm slechts 1x!

Stel dat je wilt scoren op een zoekterm als “zoekmachine optimalisatie’’ dan mag je maar 1 locatie voor dit zoekterm inrichten. Het heeft geen zin om 5 pagina’s te maken gericht op dezelfde zoekterm. Je kan in een dergelijk geval beter de 5 pagina’s samenvoegen tot 1 grote pagina.

 

Tip 42: Controleer regelmatig de content op je website

Het zo nu en dan controleren van je content is van groot belang. Google wil namelijk alleen websites weergeven die correcte content/informatie bieden. Het kan namelijk soms mogelijk zijn dat informatie die op je website staat niet meer klopt of is veranderd.

 

Tip 43: Republish je content

Het is bewezen dat pagina’s of berichten op je website opnieuw publiceren effect kan hebben op je posities in Google. Dit komt doordat Google nieuws/verse content graag bovenaan in Google weergeeft en zo meegaat met de tijd. Zo zie je dat nieuwssites vaak direct scoren op nieuwsitems. Wij adviseren wel iets op je pagina aan te passen of te veranderen voordat je hem opnieuw publiceert.

 

Tip 44: Voeg een blog toe aan je website

Zoals hierboven al aangegeven houdt Google van vernieuwende content en waardeert dit erg. Het toevoegen van een blog zorgt ervoor dat je website actief blijft en up to date in de ogen van Google. Daarnaast is het een middel om goed te scoren op vele long tail zoektermen en je bezoekers betrokken te maken met jouw website.

 

Tip 45: Snelle laadtijd

Een snelle website is niet alleen gebruikersvriendelijk, maar is ook voor Google beter. De snelheid/laadtijd van je website heeft invloed op je resultaten. Zorg er daarom voor dat de code goed voor elkaar is en dat er geen onnodige zaken worden geladen en dat afbeeldingen gecomprimeerd zijn. Een goede webhosting partij is hierbij ook van groot belang. Voor WordPress websites is Savvii een goede aanbieder van WordPress hosting.

 

Tip 46: Mobiel vriendelijk zijn

Vandaag de dag surfen steeds meer mensen via mobiele apparaten. Niet alleen Google zal je website niet goed indexeren als je website niet mobielvriendelijk is, maar ook je bezoekers zullen geen goede ervaring hebben met je website. Als je wilt weten of jouw website mobielvriendelijk is, bezoek dan deze tool: https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/?hl=nl

 

Tip 47: Gebruik vetgedrukte of schuingedrukte zoekwoorden

Door een <b> of <i> tag toe te voegen aan enkele woorden op je pagina die verband hebben met je zoekterm of de zoekterm zelf, leg je hier de nadruk op en maak je Google duidelijk waar je pagina over gaat en wat hierin belangrijk is.

 

Tip 48: Overweeg een beveiligde verbinding (ssl)

Websites met een ssl certificaat zijn niet af te luisteren of te tracken waardoor de beveiliging van deze websites beter is. Je herkent deze websites aan het slotje in je browserbalk en de https:// in de url van deze websites. Doordat je website veiliger is geeft Google een klein streepje voor in de zoekresultaten.

ssl certificaat

 

Tip 49: Zorg voor een correcte 404 pagina

Wanneer een pagina niet bestaat krijg je een wit scherm te zien. Google ziet graag dat je een standaard pagina instelt voor deze melding om bezoekers weer het goede pad te wijzen binnen je website en beloont je hiervoor.

 

Tip 50: Gebruik een favicon

Een favicon is een kleine afbeelding die je bovenaan (vaak links) in het tabblad ziet van je website. Ook zie je deze favicon wanneer men je website in zijn/haar favorieten zet. Een schoonheidsfoutje dat vaak wordt gemaakt, maar minimaal meetelt voor de resultaten in Google.

 

Tip 51: Gebruik een redirect voor www

Een website kan op twee manieren worden aangeroepen. Dat kan namelijk met www. of zonder www. zorg ervoor dat één van de twee naar de ander redirect.

 

Tip 52: Redirect verwijderde pagina’s naar vervangende content

Soms kan het zijn dat een pagina niet meer nodig is op een website en hierdoor verwijderd wordt. De URL die bij deze pagina hoort dien je te redirecten naar een andere pagina binnen je website om verschillende redenen. Een reden kan bijvoorbeeld zijn dat bezoekers deze URL vaker bezoeken en nu ineens niet meer kunnen aanroepen. Ook kan het zijn dat je hier mooie backlinks naartoe hebt verwijzen (intern/extern) en dus zal verliezen wanneer je geen redirect aanmaakt.

 

Tip 53: kies een passende domeinnaam

Bij het kiezen van een domeinnaam moet je de afweging maken of je hier je zoekterm in wilt verwerken of niet. Wanneer je dit doet zal dit wel meehelpen aan betere posities, maar een korte en pakkende domeinnaam wordt beter onthouden.

 

Tip 54: Gebruik geen flash

Websites gemaakt in of met flash zullen niet goed gevonden worden. Google kan namelijk geen flashbestanden lezen of de inhoud hiervan inzien. In flash kan je jouw website dus ook nooit relevant maken.

 

Tip 55: Apple touch icon

Een apple touch icon moet je toevoegen voor mobiele apple gebruikers. De Apple touch icon maakt namelijk een snelkoppeling naar je mobiele website voor deze gebruikers.

 

Jasper Gunsing

Jasper Gunsing

Tip 56: Koppel je content aan een auteur

Google wil graag weten wie de content heeft geschreven en de informatie geeft. Dit biedt vertrouwen en zal een kleine verbetering kunnen opleveren voor je posities binnen Google en dus helpen bij je zoekmachine optimalisatie. Koppel je content dus aan een auteur van je website.

 

Tip 57: Voeg social media toe

Door social media toe te voegen aan je website geef je aan dat je website ook actief is op social media, iets wat voor Google vertrouwen geeft dat je website ook daadwerkelijk actief is en bestaat.

Linkbuilding tips

 

Wanneer je website technisch goed in elkaar zit wil dit nog niet direct zeggen dat je ook op al je zoektermen scoort, maar de basis is gereed. Door externe verwijzingen naar je website zal de autoriteit van de website gaan stijgen en hiermee gepaard ook je posities in Google. Als we het hebben over zoektermen met een beetje concurrentie is het krijgen van externe verwijzingen (backlinks) onmisbaar binnen een zoekmachine optimalisatie campagne. Maar hoe zorg je er nou voor dat externe websites naar jouw website gaan linken en waar moet je op letten? Hieronder vind je tal van mooie linkbuilding tips waarmee je dit kan verwezenlijken en je posities kan gaan verbeteren.

 

Tip 58: Maak een linkbuilding plan

Een linkbuilding plan helpt je om je doelen te bereiken. Het is fijn om te werken met een plan naast je zodat je ook kunt zien of bepaalde technieken wel/niet werken en je weet wat je doet. Het is namelijk zo dat veel linkbuilders of mensen die met linkbuilding aan de slag gaan, maar wat doen en elke link die ze kunnen krijgen plaatsen wanneer ze de mogelijkheid hebben. Dit is geen goede manier van werken, want dit zal namelijk betekenen dat bij de start van je campagne het heel makkelijk gaat en er veel links geplaatst worden en dit na verloop van tijd steeds minder worden. Zorg dus voor een goed plan waarin je beschrijft hoe, waar, waarheen en wanneer je backlinks gaat plaatsen.

linkbuilding plan

 

Tip 59: Gebruik voldoende variatie in linktekst

Door linkbuilding in te zetten en zelf backlinks te plaatsen zijn we eigenlijk de resultaten van Google aan het manipuleren. Zorg er daarom voor dat je natuurlijk overkomt. Backlinks met alleen maar zoektermen in de linktekst zullen gaan opvallen. Wij hanteren in veel gevallen de volgende verhoudingen:

  1. 40% zoekterm anchors.
  2. 30% branded anchors.
  3. 30% naked anchors.

 

Tip 60: Gebruik verschillende backlinks

Om een mooi gevarieerd linkprofiel te maken moet je niet alleen letten op de linktekst, maar ook op het soort links die je plaatst. Zorg dat je bijvoorbeeld links plaatst binnen een artikel, binnen een bedrijfsvermelding en marktplaatsadvertentie of een losstaande link op een partnerpagina. Er zijn verschillende manieren waarop je een backlink kan plaatsen t.b.v. je zoekmachine optimalisatie. Naast een tekstlink kun je ook links verwerken achter een afbeelding.

 

Tip 61: Controleer regelmatig je linkprofiel

Doordat je veel tijd kwijt bent aan het vergaren van backlinks voor je SEO campagne wil het nog weleens voorkomen dat je vergeet te controleren wat je doet. Controleer daarom regelmatig of je linkprofiel er nog geloofwaardig uit ziet en of alle verhoudingen nog kloppen. Denk hierbij aan voorgaande tips.

 

Tip 62: Verwijs je backlinks naar de juiste pagina’s

We hebben binnen de zoekmachine optimalisatie tips afgesproken dat we voor elk zoekwoord een aparte pagina hebben. Zorg dat de links verwijzen naar de juiste pagina’s met de juiste linktekst/anchor.

 

Tip 63: Linkbuilding tip voor websites zonder bestaand linkprofiel

Wanneer je een nieuwe website hebt waar je SEO op wilt gaan toepassen en backlinks naartoe wilt gaan plaatsen, moet je rekening houden met de geloofwaardigheid. Je moet in een dergelijk geval je linkbuilding campagne voorzichtig starten met enkele links per maand richting de homepage en dit steeds verder uitbreiden richting dieperliggende pagina’s met meerdere backlinks.

 

Tip 64: Constante linkbuilding

Linkbuilding is een techniek die je gelijkmatig moet toepassen. Het is niet verstandig om binnen één dag 100 backlinks te plaatsen. Wanneer je 100 backlinks wilt plaatsen naar je website kan je dit beter doen door elke dag 3 à 4 backlinks te plaatsen over een periode van een maand. Daarnaast moet je er rekening mee houden dat je deze inzetten dan niet ineens stopt maar regelmatig nieuwe backlinks werft voor je website.

 

Social media bij zoekmachine optimalisatieTip 65: Social links inzetten

Wanneer je een nieuw artikel hebt geschreven en deze hebt gepubliceerd, zorg er dan voor dat anderen je artikel delen op social media. Vraag vrienden, kennissen en collega’s een reactie te geven op je artikel en hem te delen via social media. Social signals zijn ook backlinks. Maak deelbare content!

 

Tip 66: Marktplaats backlinks

Er zijn tal van marktplaatsen te vinden op het internet. Uiteraard kennen we allemaal marktplaats.nl, maar er zijn veel meer soortgelijke websites waar je gratis of tegen een kleine vergoeding een advertentie kunt plaatsen. In veel van deze gevallen kan je hier jouw website in vermelden. Dit is een mooie manier van het vergaren van backlinks. Dit omdat het twee voordelen heeft om een advertentie te plaatsen op al deze marktplaatsen. Het komt namelijk niet alleen ten goede aan je zoekmachine optimalisatie, maar het levert in veel gevallen ook directe bezoekers op. Vooral voor B2C websites is dit een mooie manier van linkbuilding.

 

Hieronder een paar voorbeelden:

Tip 67: Meld je aan bij bedrijvengidsen

Net zoals marktplaatsen kun je behoorlijk veel bedrijvengidsen vinden op het internet. Deze bedrijvengidsen verlenen zich vaak om je bedrijfsprofiel kenbaar te maken. Tevens heb je in de meeste gevallen de mogelijkheid om hier je website op te vermelden.

 

Hieronder ook een paar voorbeelden van bedrijvengidsen:

 

Tip 68: Maak een combinatie van do & nofollow links

Een backlink kan op verschillende manieren worden geplaatst. Zo kan een link do-follow zijn en tevens ook no-follow. Wanneer een advertentie of een betaalde link wordt geplaatst, geeft Google aan dat dit een no-follow vermelding moet zijn. Om je geloofwaardigheid hoog te houden is het daarom verstandig om zo nu en dan ook een no-follow link te plaatsen. Dit kan je doen door aan je link het volgende toe te voegen: rel=nofollow.

 

Tip 69: Gebruik startpagina’s

Er zijn tal van startpagina’s te vinden op het net. Hier kan je gebruik van maken binnen je linkbuilding campagne. Er zijn verschillende manieren waarop je op deze startpagina’s een link kunt krijgen. Zo kun je zelf een pagina binnen deze startpagina’s aanmaken en beheren, maar kan je ook contact opnemen met de beheerders van bestaande pagina’s.

 

Een aantal voorbeelden van startpagina’s:

frisoverzicht.nl
frisseverzameling.nl
goedstart.nl
overzichtdirect.nl
frisbegin.eu
beginfris.eu
startfris.eu
goedestart.eu
startgoed.eu
klassestart.nl
startsuccespagina.nl
startperfectpagina.nl
klassestartpagina.nl
prostartpagina.nl
startpaginadirect.nl
jouw-start.nl
jouw-startpagina.nl
coole-start.nl
coole-startpagina.nl
start-plein.nl
frisseverzameling.be
goedstart.be
beginfris.be
frisbegin.be
overzichtdirect.be
startfris.be
goedestart.be
startgoed.be
directoverzicht.be
frisoverzicht.be

 

 

Gastartikel linkbuildingTip 70: Gastartikelen schrijven

Op het internet zijn veel bedrijven te vinden die in uw sector regelmatig artikelen schrijven. Deze blogs worden vaak veel bezocht door het juiste publiek en beheerders van deze blogs staan in veel gevallen open voor gastartikelen. Door deze bloggers te benaderen met een mooi voorstel kan je wellicht een gastartikel schrijven op deze blogs, om zo in dit gastartikel een linkvermelding te maken naar jouw website.

 

Tip 71: Vind relevante websites voor een linkruil

Net als u willen ook uw concurrenten/concullega’s of andere relevante sites goed scoren in de zoekmachines. Je kunt een win/win situatie creëren door backlinks te ruilen met deze websites. Maar hoe vind je deze websites? Uiteraard kan je in Google zoeken op zoektermen en deze websites benaderen voor een linkruil. Je kan echter ook iets specifieker zoeken in Google door direct websites te vinden die actief zijn met het ruilen van backlinks. Hieronder vind je footprints die je kunt gebruiken om in Google beter en specifieker te zoeken.

 

Footprints:

  1. incontent: ”linkpartners” ”zoekterm”
  2. incontent: ”partners” ”zoekterm”
  3. incontent: ”links” ”zoekterm”
  4. inurl: ”linkpartners” ”zoekterm”
  5. inurl: ”partners” ”zoekterm”
  6. inurl: ”links” ”zoekterm”

 

Tip 72: Maak een minisite voor linkruils

Wanneer je linkruils wilt gaan maken met derden is het handig om een kleine kopie te maken van je huidige website. Eigenlijk een kleine website met wat korte informatie over je bedrijf. Deze website kan je dan gebruiken om links op te plaatsen van de andere partij. Zo voorkom je dat de ‘’main’’ website niet vol komt te staan met verwijzingen naar andere websites en verlies je hier geen waarde door.

 

Tip 73: Controleer potentiële linklocaties op waarde

Wanneer je een link wilt gaan plaatsen op een website, controleer deze dan eerst op een aantal waardes. Zo kun je bijvoorbeeld gebruik maken van waardekenmerken als DA/PA (MOZ) en TF/CF (Majesticseo). Zorg ervoor dat deze waardes gelijk of hoger zijn dan jouw eigen website.

 

Tip 74: Controleer potentiële linklocaties op relevantie

Wanneer je een link wilt gaan plaatsen dient deze altijd relevant te zijn en dus aan te sluiten bij jouw eigen website. Bekijk dus of de website relevante informatie biedt en of dit past bij jouw website. Wanneer je een link plaatst die niet relevant is aan die van jou, zal dit namelijk eerder een negatieve invloed hebben. Zorg dus altijd voor een stukje relevantie.

 

backlinks analyseren voor zoekmachine optimalisatieTip 75: Controleer potentiële linklocaties op uitgaande links

Wanneer je een website hebt gevonden waar je een link op kunt plaatsen, controleer dan of de website veel uitgaande links heeft. Wanneer een website veel uitgaande links heeft, zal de waarde van deze website verspreid worden over al deze uitgaande verwijzingen. Dit houdt in dat een link minder waarde zal toevoegen aan je linkprofiel.

 

Tip 76: Controleer potentiële linklocaties op inkomende links

Om te kunnen bepalen of de waardes die je hebt achterhaald ook daadwerkelijk kloppen van een potentiële linklocatie kan je een aantal inkomende links achterhalen om zo de betrouwbaarheid van deze website te bepalen. Wanneer er veel schimmige links naar deze website verwijzen is het niet aan te raden een verwijzing te maken vanaf deze website.

 

Tip 77: Houd een blog bij

Wanneer je een blog begint over jouw onderwerp dan kan je zeer relevante backlinks creëren die waarde toevoegen aan je linkprofiel. Dit blog zou je dan wel op ander domein moeten plaatsen of op een open source locatie. Hierbij kan je denken aan bijvoorbeeld een blog als WordPress.

 

Tip 78: Maak waardevolle content

Wanneer je waarde toevoegt aan de informatie die je geeft op je website zullen andere websites vanzelf naar je gaan linken. Zo geven ze hun eigen bezoekers immers extra waarde, omdat ze naar jouw informatie verwijzen. Een aantal zaken die hiervoor goed werken zijn als volgt:

 

  1. Lijstjes/opsommingen.
  2. Tips (zoals dit artikel).
  3. Nieuwsitems.
  4. Feitjes.

 

Tip 79: Maak deelbare content

Zorg dat de content die je op je website schrijft ook deelbaar is door middel van share icoontjes. Wanneer een bezoeker je informatie waardevol acht zal hij/zij dit wellicht willen delen op bijvoorbeeld social media. Wanneer deze persoon je content deelt zal dit ook een link opleveren binnen een social media kanaal. Dit is vandaag de dag een belangrijk onderdeel binnen je zoekmachine optimalisatie campagne.

 

Tip 80: Wees actief op Fora

Vrijwel in elke branche is wel een actief forum te vinden waar je een account kunt aanmaken. Door hier eens per week een uurtje aan te besteden en actief te zijn op fora heeft u een nieuw marketing kanaal gecreëerd. Hier kun je niet alleen opdrachten uithalen, maar ook kun je mooie relevante verwijzingen bemachtigen. Op een forum heeft u vrijwel altijd ruimte om te verwijzen naar uw website of een onderschrift toe te voegen aan uw reactie’s of berichten waardoor u verwijzingen maakt naar uw website. Zorg er wel voor dat dit fora zijn die relevant zijn voor jouw branche/website. Daarnaast moet je ervoor zorgen dat je niet als spammer overkomt. Maak dus niet een account aan om links te maken maar om eens in de week het forum te volgen en hier serieus actief in te zijn. Mijn advies zou dan ook zijn om eerst wat berichten te plaatsen voordat je vermeldingen maakt naar je website.

 

Tip 81: Volg bloggers in jouw branche

Door bloggers te volgen die op regelmatige basis een nieuwe post plaatsen kun je hierin actief zijn en vermeldingen maken. Zo heb je vaak bij het schrijven van een reactie de mogelijkheid je website te vermelden welke dan actief wordt onder je naam. Gebruik geen zoekwoorden als je naam, maar vul gewoon je naam in. Zo kom je serieus over en zal de blogger je reactie eerder accepteren en online plaatsen.

Reactie geven op artikelen

 

Tip 82: Meld je aan bij beoordeling gerelateerde sites

Op het internet vind je allerlei sites waar je een account kunt aanmaken en vervolgens je bedrijfsprofiel kunt toevoegen zodat je klanten hier een recensie achter kunnen laten over jouw diensten of producten. Wanneer je dit doet heb je in veel gevallen ook de mogelijkheid om hier jouw website in te vermelden. Zorg er, na het aanmaken van een profiel op een dergelijke site, ook voor dat klanten een recensie kunnen geven. Dit geeft meer body aan je profiel binnen deze sites. Een voorbeeld van een dergelijke site is bijvoorbeeld www.reviewspot.nl.

 

Tip 83: Zorg voor een aantal keurmerken

Online kan je met name voor webshops een keurmerk aanvragen. Dit keurmerk krijg je uiteraard alleen wanneer jouw webshop aan hun eisen voldoet. Wanneer je bent goedgekeurd door deze keurmerken zullen bezoekers van je website niet alleen meer vertrouwen krijgen, ook zal het keurmerk jouw website opnemen in hun lijst met webshops die zijn aangesloten. Een voorbeeld van een dergelijke site is webwinkelkeur.nl.

 

Tip 84: Ga samenwerkingen aan met derden

Een mogelijkheid om mooie backlinks te krijgen voor je linkbuilding campagne is het aangaan van samenwerkingen met derden. Zo kan je bijvoorbeeld een korting aanbieden voor klanten van een derde partij of diensten/producten uitwisselen. Zodra je een dergelijke samenwerking aangaat kan je dit ook melden op elkaars website en zo een win/win situatie creëren waar beide partijen baat bij hebben.

 

Tip 85: Creëer nieuws

In veel gevallen wordt nieuws gecreëerd met voorbedachte rade. Uiteraard heb ik het dan niet over ongevallen, ongelukken et cetera. Ook jij kan in het nieuws komen en zo onder de aandacht komen binnen jouw sector. Maar hoe kom je dan in het nieuws? In eerste instantie moet je nieuwswaardig zijn. In veel gevallen ben je nieuwswaardig als je iets veroorzaakt of iets doet dat voor jouw markt heel uniek is. Denk aan een uniek product of dienst die je hebt ontwikkeld of een ludiek actie die je hebt gedaan. Op het moment dat je nieuwswaardig bent kan je dit nieuws kenbaar maken bij verschillende nieuwsportalen waar journalisten dagelijks op zoek zijn naar nieuws. Een voorbeeld hiervan is persberichten.com.

 

Tip 86: Je linkbuilding uitbesteden

Je zult begrijpen dat het bijhouden en uitvoeren van een linkbuilding campagne erg veel tijd in beslag neemt en soms iets meer kennis vereist dan je vooraf had ingeschat. Vandaag de dag is linkbuilding echt een vak apart geworden. Dit komt met name door de vele Google algoritme updates die door worden gevoerd door Google en de daarmee gepaarde veranderingen in de markt. Linkbuilding wordt dan ook steeds vaker uitbesteed aan bedrijven zoals ons. Zorg dat de partij waar je de linkbuilding aan uitbesteed ervaring heeft en dit ook kan aantonen. Vraag bijvoorbeeld om eerdere projecten die zijn gedaan en test eventueel hun kennis door een aantal vragen te stellen uit deze tips. Ik zeg dit omdat er veel studenten/bedrijfjes zijn die zich aanprijzen als professionele linkbuilder en vervolgens naar school gaan. Zij zijn vaak beperkt in kennis en mogelijkheden (uiteraard niet allemaal).

Zoekmachine optimalisatie tools

Er zijn tal van handige zoekmachine optimalisatie tools die je kunt gebruiken om bepaalde zaken makkelijker te maken en te automatiseren. Waar je deze zoekmachine optimalisatie tools voor kunt gebruiken en hoe je deze optimaal kunt inzetten, zal ik hieronder uitleggen in de laatste reeks met zoekmachine optimalisatie tips.

zoekmachine optimalisatie tools

 

Tip 87: Google zoekwoordplanner

Google heeft voor zijn Google Adwords een mooie tool waarmee je kan inzien hoeveel er wordt gezocht op bepaalde zoektermen die je zelf invoert, maar geeft daarnaast ook suggesties die wellicht ook van belang kunnen zijn. Google zoekwoordplanner kun je binnen je zoekmachine optimalisatie gebruiken om te onderzoeken of het zinvol is om op bepaalde zoektermen in te zetten. Binnen de zoekwoordplanner kun je ook zoektermen ophalen vanuit een opgegeven URL. Hierdoor kun je ook achterhalen waar online concurrenten hun zoekmachine optimalisatie op focussen. Een misvatting binnen deze tool is dat je kan zien hoe hoog de concurrentie is. De aangegeven concurrentie binnen de zoekwoordplanner is bedoeld voor Adwords campagnes en geeft dus slechts een indicatie over de concurrentie binnen de ‘’gratis’’ resultaten.

 

Tip 88: Google suggest

Vandaag de dag worden we bij het gebruik van Google een handje geholpen om de juiste resultaten te vinden door middel van Google suggest. Google suggest geeft bij het intypen van je zoekopdracht al een aantal mogelijke zoekopdrachten. Tevens vind je onderaan de pagina ook een aantal suggesties die je verder helpen, mocht je niet kunnen vinden waar je naar op zoek was. Deze suggesties worden door Google gegeven op basis van wat gebruikers nog meer zochten toen ze een bepaalde zoekopdracht invoerden. Hierdoor kun je zien welke zoektermen je wellicht zou moeten toevoegen aan je campagne.

 

Tip 89: Google zoeken

Wanneer je een zoekopdracht invoert bij Google zoeken zie je altijd links bovenin het aantal resultaten van je zoekopdracht. Aan de hand van deze informatie weet je hoeveel pagina’s/resultaten er op deze zoekopdracht binnen Google gevonden zijn en dit kun je meenemen in je concurrentieanalyse.

 

Tip 90: Google PageSpeed Insights

Google wil graag resultaten tonen met een fijne surfervaring. Zo is de snelheid van een website ook erg belangrijk voor je zoekmachine optimalisatie. Google vindt dit erg belangrijk en biedt dan ook een tool aan om de snelheid van je website te testen. Deze tool heet Google PageSpeed Insights. Google test je website dan op snelheid op zowel desktop als mobiel. Google PageSpeed Insights geeft een cijfer tussen de 0 en 100 waarbij 100 optimaal is.

 

Tip 91: Google mobielvriendelijke test

Vandaag de dag surfen mensen steeds meer via een mobiel. Dit betekent dat een website die gevonden wordt in Google er dan ook goed uit moet zien en de gebruiksvriendelijkheid in orde moet zijn. Dit is uiteraard belangrijk voor de bezoekers, maar ook voor Google. Om te testen of dit in de ogen van Google goed is hebben ze hier ook een tool voor uitgebracht. Door je website in te voeren in de tool zal Google je website beoordelen op mobielvriendelijkheid.

mobiel vriendelijkheids test

 

Tip 92: Google Search Console

Google Search Console is een tool die bijhoudt of alle zoekmachine optimalisatie facetten op je website goed zijn. Zodra er een fout wordt herkend door Google Search Console zal je hier een melding van krijgen zodat je hierop kan inspringen. Daarnaast vind je wat beperkte gegevens over het aantal weergaven en kliks in Google van jouw website. Tevens is het een fijne tool om te gebruiken omdat eventuele virussen in je site snel worden opgemerkt. Ook hier kijkt Google Search Console dus naar.

 

Tip 93: Google Analytics

Google Analytics is misschien wel de meest bekende tool van Google waarin je kan zien hoeveel bezoekers er op je website komen, wat die bezoekers doen op je website en waar deze bezoekers vandaan komen. Na alle uren die je aan een zoekmachine optimalisatie campagne hebt besteed wil je uiteraard weten of het wat oplevert en of uw doelen ook behaald worden. Dit zijn gegevens die je terug kunt vinden in Google Analytics.

 

Tip 94: Google Trends

Google Trends is een tool van Google waarin je kunt zien waar de zoektrends liggen binnen Google. Zo kan je zien waar er op dit moment een trend ontstaat of in welke maanden er bijvoorbeeld meer wordt gezocht op een bepaald zoekterm. Uit Google Trends kan je de volgende gegevens halen:

  1. Het aantal zoekopdrachten over de afgelopen 10 jaar op zoektermen naar keuze.
  2. Regionale interesses op deze zoekterm.
  3. Gerelateerde trends op basis van je ingegeven zoekterm(en).

 

Tip 95: Serpfox

Serpfox is een tool waarmee je bij kunt houden waar je zoektermen te vinden zijn in Google of andere zoekmachines. Op basis van zoektermen die je zelf opgeeft controleert Serpfox in het opgegeven land en indien gewenst locatie waar je zoektermen te vinden zijn. We hebben in het verleden verschillende gelijkwaardige tools gebruikt. Echter zijn wij erg te spreken over deze tool omdat hij goede gegevens geeft en daarnaast ook richting klanten succesvol werkt. Je kunt namelijk, indien je een reseller bent, je klant zijn eigen inloggegevens geven als onderdeel van jouw account. Hierin kan de klant zijn gegevens 24/7 bijhouden.

 

Tip 96: Rank Tracker (Seo PowerSuite)

Rank Tracker (affiliatelink) is te vergelijken met de tool Serpfox. Rank Tracker controleert net zoals Serpfox de posities in Google en de veranderingen hierin. Rank Tracker is onderdeel van Seo PowerSuite, dat meerdere tools aanbiedt voor zoekmachine optimalisatie doeleinden. In het verleden hebben wij deze tool ook gebruikt. Wat wij tegen vonden vallen, is dat de posities niet nauwkeurig genoeg waren en soms veel afweken van de werkelijkheid. De mogelijkheden voor het opmaken van rapportages waren daarentegen wel erg netjes geregeld.

 

Tip 97: Website Auditor (Seo PowerSuite)

Net als Rank Tracker is Website Auditor (affiliatelink) een tool van Seo PowerSuite. Deze tool controleert jouw website optimalisatie op verschillende technische punten en geeft je hierin advies. Hieronder een aantal mogelijkheden en functies die je kunt verwachten binnen deze tool.

  • Analyseert jouw website structuur.
  • Checkt iedere pagina op HTML code factoren.
  • Helpt bij laadproblemen op de pagina.
  • Houdt je op de hoogte van gebroken links.
  • Controleert de HTML code op fouten.
  • Helpt pagina titelproblemen ontdekken en oplossen.
  • Volledige controle over de linkstructuur.
  • Verdeelt Google PageRank over jouw pagina’s.
  • Monitoren van de pagina populariteit op social media.
  • Genereert XML Sitemaps van alle belangrijke pagina’s.
  • Laadt de Sitemap naar jouw website en meldt ze aan bij de zoekmachines.
  • Maakt robots.txt regels die de zoekmachines helpen bij het “crawlen” van jouw website.
  • Uploadt het robots.txt bestand naar de website via FTP.
  • Optimaliseert de inhoud van iedere pagina.
  • Optimalisatie advies voor verschillende zoekmachines.
  • Ondersteuning voor pagina’s in verschillende talen (ondersteund UTF-8).
  • Bepaalt de ideale “keyword density” voor jouw specifieke zoekwoorden.
  • Analyseert zoekwoord optimalisatie voor ieder HTML element.
  • Geeft een complete analyse van het zoekwoordgebruik.
  • Indicatie van de probleemgebieden op jouw pagina’s.
  • Vergelijkt jouw pagina’s met de top 10 concurrentie in de zoekmachine naar keuze.
  • Onthult de onpage optimalisatie strategie van de concurrentie.
  • Eenvoudige optimalisatie adviezen.
  • Snelle check van jouw pagina veranderingen.
  • Geavanceerde analyses voor SEO experts.

 

Tip 98: Seo SpyGlass (Seo PowerSuite)

Ook Seo SpyGlass (affiliatelink) is een tool die onderdeel is van Seo PowerSuite. Deze tool is meer gericht op de linkbuilding binnen je zoekmachine optimalisatie campagne. Seo SpyGlass helpt je bij het analyseren van je concurrenten op basis van hun linkprofiel en helpt je bij het opzetten van jouw linkprofiel. Daarnaast controleert hij je linkprofiel zodat deze goed in verhouding blijft en je alarmeert wanneer er slechte backlinks binnen je linkprofiel opduiken. Hieronder een aantal functies die je kunt verwachten binnen deze tool.

  • Bepaalt de beste backlinks van de concurrentie.
  • Analyseert de ankerteksten van de concurrentie.
  • Controleert of websites wel echt linken.
  • Analyseert tot méér dan 1000 backlinks.
  • Bepaal een backlink strategie aan de hand van de concurrentie.

 

Tip 99: Link Assistant (Seo PowerSuite)

Link Assistant (affiliatelink) is ook onderdeel van Seo PowerSuite en helpt je bij het bijhouden van linkruils die je hebt gemaakt en maakt dit proces makkelijker door het te automatiseren. Hieronder weer een aantal functies die je binnen deze tool aantreft.

  • Alle linkbuiliding activiteiten in 1 programma.
  • Vind belangrijke linkpartners en contactinformatie.
  • Genereer jouw eigen link directory.
  • E-mail meerdere linkpartners tegelijk.
  • Manage reciprical links, 1-weg, 3-weg en 4-weg links.
  • Scan automatisch jouw linkpartners en controleer of ze nog wel linken.

 

Tip 100: Site Explorer (Majesticseo)

Site Explorer is een analyse tool van Majesticseo, een SEO tool die wij veel gebruiken. Site Explorer geeft je zeer gedetailleerd weer wat de status van je website is voor zoekmachines. Zo hebben ze een eigen formule om een waarde te hechten aan je website en zijn er nog vele andere toepassingen inzichtelijk gemaakt. Hieronder een lijstje met belangrijke zaken die je hierin terug kunt vinden.

  • Trust flow (TF).
  • Citation flow (CF).
  • Het totaal aantal inkomende links.
  • Het aantal inkomende links vanaf unieke domeinnamen.
  • Het aantal inkomende links vanaf unieke IP adressen.
  • De branches van de websites waar je links van afkomstig zijn en de trustflow hiervan.
  • Het verloop van nieuwe en verloren backlinks.
  • Ankertekst verhoudingen.
  • Linkvormen die gebruikt zijn.
  • De waardes van je backlinks.

 

Majesticseo

 

Tip 101: Bulk Backlink Checker (Majesticseo)

De Bulk Backlink Checker doet eigenlijk exact hetzelfde als de Site Explorer, maar dan in bulk niveau. Met de Bulk Backlink Checker kan je namelijk tot wel 100 000 URL’s controleren waardoor je heel snel een goed beeld kan krijgen van bijvoorbeeld het linkprofiel van jouw concurrenten.

Majesticseo backlink checker

Tip 102: Comparator (Majesticseo)

De Comparator tool van Majesticseo maakt het mogelijk om in één oogopslag de verschillen te bekijken van jouw eigen website en die van vier concurrenten. Zo kan je in één oogopslag de volgende gegevens ophalen van deze vijf websites of URL’s:

  1. Trust flow (TF).
  2. Citation flow (CF).
  3. Verwijzende domeinen.
  4. Externe backlinks.
  5. Geïndexeerde URL’s.
  6. Class C subnetten.
  7. Verwijzende ip adressen.

Majesticseo comparator

Tip 103: Search Explorer (Majesticseo)

Met de Search Explorer van Majesticseo zoek je in de index van majesticseo op basis van zoektermen waarop je wilt scoren. Majestic laadt dan jouw concurrenten met de bijbehorende gegevens en waardes van deze concurrenten. Zo kan je met deze tool de volgende gegevens direct inzien van je concurrenten:

  1. De titel die is gebruikt.
  2. De target url.
  3. De gemiddelde trust flow van de meest belangrijke linkende websites.
  4. De search score volgens Majestic (afgaande van inTitle + inAnchor + inURL + Other) x Multiplier).
  5. Het aantal tekens in de titel.
  6. Het aantal gebruikte ankerteksten.
  7. Het aantal URL’s waar naar gelinkt wordt.

 

Tip 104: Clique Hunter (Majesticseo)

Met de Clique Hunter van Majestic seo kan je heel mooi linkprofielen vergelijken en zo ook nieuwe linklocaties vinden voor je website. Door minimaal twee verschillende websites uit dezelfde branche (liefst concurrenten) in de tool te gooien, zal Clique Hunter op zoek gaan naar links die verwijzen naar alle opgegeven websites. Zo zie je waar je concurrenten links hebben staan en kan je vergelijkingen maken.

 

Tip 105: Majestic Million (Majesticseo)

Majestic Million van Majesticseo is een overzicht van de 1000000 (1 miljoen) best scorende sites volgens Majesticseo. De top 10 websites heb ik hieronder even voor je opgesomd.

  1. Google.com
  2. Facebook.com
  3. Youtube.com
  4. Twitter.com
  5. Microsoft.com
  6. Wikipedia.org
  7. Adobe.com
  8. Plus.google.com
  9. Linkedin.com
  10. Apple.com

Majestic Million

Tip 106: Url Submitter (Majesticseo)

Met de Url Submitter van Majesticseo kan je Majesticseo aangeven welke URL’s je graag opgenomen zou willen hebben bij hun volgende crawl, waardoor de gegevens die je in hun tools kunt achterhalen een goed en vooral recent beeld geven. Je kunt bij deze tool maximaal 100 URL’s toevoegen voor een crawl, daarna betaal je voor extra URL’s.

 

Tip 107: Keyword Checker (Majesticseo)

We kennen natuurlijk allemaal de zoekwoordplanner van Google Adwords. Hiermee kunnen we achterhalen hoe vaak er op bepaalde zoektermen gezocht wordt en wat de concurrentie is voor adverteerders binnen Adwords. Majestic heeft een vergelijkbare tool gemaakt die alle informatie put uit hun indexen en data. Hierdoor krijg je een beter beeld van de concurrentie op zoekmachine optimalisatie gebied i.p.v. die van adverteerders binnen Google Adwords.

 

Tip 108: Neighbourhood Checker (Majesticseo)

Met de Neighbourhood Checker kun je achterhalen welke websites er nog meer zijn gehost op het IP-adres van bijvoorbeeld jouw website. Niet alleen krijg je resultaten te zien van jouw exacte IP-adres, hij zal je ook de websites geven van subnetten van jouw IP-adres. Met de informatie die je hieruit haalt kan je beoordelen of het een zogenoemde bad neighbourhood omgeving is waar jouw website op staat gehost. Bekijk hiervoor de websites uit de resultaten en kijk of je hier iets van spam kunt ondervinden. Mochten er veel websites tussen staan die je als spam beoordeelt, door de website zelf of het linkprofiel achter deze website, dan zou ik willen adviseren je website te verhuizen naar een ander IP-adres (neighbourhood).

 

Tip 109: Link Profile Fight (Majesticseo)

Met Link Profile Fight kun je een grafische vergelijking maken van twee websites. Dit kan je op twee manieren doen.

  1. Referring domains
  2. External backlinks

Wanneer je dit doet krijg je een grafiek te zien met daarin het verloop van de inkomende backlinks van deze twee websites en kan je de verschillen goed zien. Zo kan je de totalen inzien, maar ook de waardes hiervan analyseren.

 

Tip 110: Moz Pro (MOZ)

Moz pro is één van de vier tools die moz te bieden heeft op het gebied van online marketing. Moz pro is een tool die ingezet kan worden voor zoekmachine marketing en is zeer uitgebreid met veel verschillende mogelijkheden die eigenlijk elke andere tool ook te bieden heeft. Moz gaat in veel gevallen net even een stapje verder en heeft net zoals Majestic zijn eigen formule voor de waardes van websites. Deze gegevens zijn dan ook op te halen uit deze tool (DA en PA).

 

Tip 111: Moz Local (MOZ)

Met Moz Local kan je de mobiele en lokale zoekresultaten optimaliseren en managen. Vandaag de dag zoeken we steeds meer via mobiele apparaten en zijn we vaker op zoek naar bijvoorbeeld een restaurant, hotel of uitgaansgelegenheid in de buurt. Met Moz Local zorg je ervoor dat je ook vindbaar wordt daar waar men zoekt. Door het eenmalig invoeren van jouw bedrijfsgegevens zorgt Moz local ervoor dat je wordt weergegeven op alle belangrijke locaties en zullen klanten je makkelijk vinden.

 

Tip 112: Moz Content (MOZ)

Moz Content is een tool die je kan inzetten bij je content marketing. Zo helpt de tool je bij het maken van een goede content marketing strategie. Daarnaast helpt de tool je bij het geven van advies waar je over zou moeten schrijven en kan je concurrenten analyseren. Zo kun je hierop inspringen bij je eigen content marketing strategie. Ook kan je uiteraard bijhouden wat de resultaten zijn van de content marketing campagne die je voert.

 

Tip 113: Followerwonk (MOZ)

Followerwonk is een social media tool die ingezet kan worden op Twitter. Deze tool is handig bij het automatiseren van je social media en daarnaast kan je een goed beeld krijgen van je publiek en wie jij zou moeten volgen en tevens wie jou zou moeten volgen. Een aantal van de functies die Followerwonk je te bieden heeft noem ik hieronder.

  • Wie zijn je volgers?
  • Waar bevinden deze volgers zich?
  • Wanneer zijn ze actief op Twitter?
  • Zoek potentiële nieuwe volgers.

 

Tip 114: Google Algorithm Change History (MOZ)

Moz heeft een mooi overzicht samengesteld waarin alle Google Algoritme updates worden bijgehouden. Zo kan je zien wanneer welke updates zijn geweest. Op deze manier kan je snel genoeg inspringen op veranderingen in je aanpak en structuur wat betreft je zoekmachine optimalisatie campagne.

 

Tip 115: Copyscape

Copyscape is een tool die je kunt gebruiken om de content van je website te controleren op uniekheid. Google houdt niet van dubbele content en zal dit dan ook niet positief beoordelen. Door het invoeren van een url in de zoekbalk zal Copyscape controleren of er ergens anders dezelfde content wordt gevonden. Mijn tip zal zijn om eens in de zoveel tijd je website hier eens in te zetten ter controle. Het komt nog weleens voor dat andere websites je content stelen.

 

Naast deze tools zijn er nog veel meer tools die eigenlijk vrijwel hetzelfde voor je kunnen bewerkstelligen. Omdat het artikel al gigantisch groot is geworden zal ik het hier dan ook bij houden. Een tool die wellicht ook nog interessant kan zijn om eens te bekijken is Screaming Frog Spider.

Laat gerust een reactie achter met nog meer handige tips voor andere lezers van dit artikel.

 

6 Comments

  • Willjan 13 april 2016 at 17:51

    Hoi Jasper,

    Zeer goede tips waar veel mensen zeker wat aan zullen hebben!

    Groeten, Willjan

    Reply
    • Jasper Gunsing 14 april 2016 at 08:14

      Hallo Willjan,

      Bedankt voor je reactie. Ik hoop ook dat veel mensen wat hebben aan deze tips en ze hiermee een stapje verder komen met hun website.

      Reply
  • Dave W 14 april 2016 at 09:06

    Hi Jasper,

    Mooie en zeer duidelijke uitleg voor beginners maar ook zeker voor de ervaren SEO specialisten onder ons, duidelijke stappen plan met duidelijke opzet hoe iedereen nu ook Zoekmachine optimalisatie kan uitvoeren. Zelf ben ik al jarenlang ervaren Search Engine Optimization specialist en heb alsnog hier ook tips uit kunnen halen omtrent het plannen van je diensten, tevens met structuur uit te laten voeren. Wil je als ondernemer ook een start maken binnen het zoekmachine optimalisatie proces dan kan ik je zeker dit artikel aanraden om te starten met de basis van SEO (Zoekmachine optimalisatie) !

    Keep going, Jasper!

    Reply
    • Jasper Gunsing 14 april 2016 at 09:13

      Hey Dave,

      Bedankt voor je reactie, en mooi dat ook jij als specialist hier wat tips van kan gebruiken! We gaan de komende tijd wat dieper in op de stof m.b.t. linkbuilding en zoekmachine optimalisatie.

      Reply
  • Hair 21 juli 2016 at 07:19

    Hallo Wouter, dit is zeker een leuke actie. Je moet hiervoor wel een mooi bestand in handen hebben die je hiertoe kan aanzetten..

    Reply
    • Jasper Gunsing 21 juli 2016 at 12:45

      Hallo, wat bedoel je hier precies mee?

      Reply

Geef een reactie