Steeds meer bloggers en influencers plaatsen advertorials op hun website. Misschien doe jij dit ook wel. Hier zijn echter wel een aantal regels aan verbonden. In dit artikel kijken we naar de regels met betrekking tot SEO en de regels van onze wetgeving.
Redactionele content vs. advertorials
Het grootste deel van de artikelen op een website is vaak redactionele content. Deze content is gemaakt en gepubliceerd enkel en alleen om anderen te informeren of inspireren. De redactie vindt deze content zelf interessant of leuk genoeg voor plaatsing.
Een advertorial is een vorm van adverteren. Je wordt betaald om deze content op je website te plaatsen. Dit betekent ook dat je de content niet meer (alleen) plaatst omdat je dit zelf leuk vindt of je doelgroep wilt inspireren, maar (ook) omdat je hiervoor betaald krijgt. Het kan dan nog steeds een product of website zijn die je zelf waardeert, maar er speelt nu ook een ander belang mee.
SEO regels
Google ziet een link naar een andere website als een soort stem. Als je een link naar een andere website plaatst, is dit normaal gesproken omdat je deze website waardeert. Door de links naar een website te tellen en te waarderen ziet Google hoe goed een website gewaardeerd wordt. Dit is een van de factoren die Google helpen om te bepalen hoe goed een website is. Als een website beter is dan een andere website, wordt deze site hoger geplaatst in de zoekresultaten. Op deze manier zorgt Google ervoor dat haar gebruikers de beste resultaten te zien krijgen.
Een linkplaatsing waarvoor is betaald is eigenlijk geen echte stem. Je plaatst deze link omdat je er geld voor krijgt en niet per se omdat je de website zo waardeert. Dit soort links zorgen voor een oneerlijke ranking van websites, waardoor de zoekresultaten niet meer goed kunnen bepalen wat de beste websites zijn. Het is ook niet eerlijk tegenover andere websitebeheerders.
Mogen er dan helemaal geen links meer in advertorials staan? Zeker wel! Het is alleen niet de bedoeling dat Google dit soort links als een stem gaat tellen. Je kunt dit voorkomen door er nofollow links van te maken. De zoekmachine geeft dan geen linkwaarde door, waardoor dit niet wordt meegenomen in de ranking.
Sinds kort zijn daar 2 nieuwe tags aan toegevoegd, namelijk;
- rel=“sponsored”: voor links die voortkomen uit advertenties of gesponsorde content.
- rel=“ugc”: voor links die voort komen uit zogenoemde ”user generated content”. Denk hierbij aan links bij comments op blogs of forums.
Meer informatie hierover vindt je op https://www.searchenginejournal.com/google-nofollow-link-attributes/
Wetgeving
Bij het plaatsen van een advertorial moet je niet alleen de regels voor SEO volgen, maar ook de regels van onze wetgeving. Er is hier namelijk een regel over vastgelegd in de Wet Oneerlijke Handelspraktijken. Volgens deze wet moet je bij een advertorial altijd vermelden dat het om een gesponsord artikel gaat. Zo is het voor de lezer duidelijk dat er betaald is voor het artikel en weet de lezer dat het geen redactionele content is.
Tips
Wil je een advertorial plaatsen op jouw website? Volg dan de onderstaande tips:
- Maak alle links in de advertorial nofollow.
- Vermeld in het artikel dat het om een advertorial gaat. Dit kun je eventueel alleen in een afbeelding vermelden, zodat Google dit (nog) niet ziet. Zo heeft het geen negatief effect op de ranking van het artikel en voldoe je toch aan de wetgeving.
- Plaats een disclaimer op je website om hierin vast te leggen hoe je met samenwerkingen omgaat. Zo maak je het voor je lezer nog duidelijker en transparanter.
Hoe zit het met betaalde linkbuilding?
Een link in een advertorial moet je dus nofollow maken. Maar hoe zit het dan met links waarvoor je direct betaalt of links met gastblogs waarvoor je betaalt? Hiervoor gelden in principe dezelfde regels. Echter is het lastig om zonder betaalde links een uitgebreid linkbuildingprofiel op te bouwen. Je zult eigenlijk altijd wel een aantal links moeten inkopen.
Vrijwel elke websitebeheerder koopt links in. Als koper zul je hier ook meestal niet echt op afgestraft worden. De websites waarop je links staan kunnen – naarmate Google slimmer wordt – wel een penalty krijgen. Als jouw website ook een gevarieerd backlinkprofiel heeft en waardevolle backlinks waarvoor je niet hebt betaald, hoef je je eigenlijk niet druk te maken. Stel dat een aantal websites waarop backlinks naar jouw website staan een penalty krijgen, dan zal jij hier weinig van merken. Alleen zullen de backlinks vanaf deze pagina(‘s) geen waarde meer doorgeven aan jouw website.
Heb je echter een eenzijdig backlinkprofiel met vrijwel alleen maar betaalde links vanaf websites van lage kwaliteit? In dat geval kan je website – als Google hierachter komt – wel een penalty krijgen. Daarom is het zo belangrijk om te zorgen voor een gevarieerd backlinkprofiel met slechts een deel betaalde links en de rest onbetaald. Probeer er ook voor te zorgen dat deze betaalde links gevarieerd zijn. Denk hierbij aan blog-, homepage- en startpaginalinks, dofollow en nofollow links en verschillende anchorteksten.
Linkbuildingmasters.nl helpt jou graag bij het opbouwen van een goed en gevarieerd backlinkprofiel. Onze linkbuilding pakketten bestaan uit kwalitatieve backlinks van verschillende soorten websites, waaronder blogs, startpagina’s en bedrijvengidsen. Liever een plan op maat? Laat ons jou dan helpen met een maatwerk linkbuilding campagne!
Reageren
Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op een nieuwsbericht.
Inloggen