Zo kies je de juiste zoektermen: 11 gratis keyword research tools

Blog
6 april 2020

Sander

SEO Specialist

Vaak zoeken we naar de juiste zoektermen om beter vindbaar te worden in zoekmachines. Maar wist je dat het zoeken naar keywords ook om andere redenen heel handig kan zijn? Je ontdekt welke content je doelgroep wel en niet interessant vindt, waardoor je weet welke onderwerpen je kunt bespreken in je content. Daarbij kan het vinden van zoektermen ook helpen bij het ontwikkelen van een paid advertising strategie.

Hoe vind je nu de juiste keywords? Wij hebben voor jou uitgezocht wat de 11 beste gratis keyword research tools zijn.

1. Google Trends

Google Trends is een goede keyword research tool om te ontdekken welke onderwerpen nu op dit moment populair zijn. Hiermee kun je inspiratie doen voor nieuwe blogartikelen. Het voordeel van het schrijven over een actueel onderwerp is het hoge zoekvolume (ook al is dit vaak wel tijdelijk) en de vaak lagere concurrentie. Dit is met name het geval als het gaat om een nieuwe trend, innovatie of onderzoek.

Ook kun je met deze tool zien in welke perioden er meer of minder op een bepaalde zoekterm wordt gezocht. Hier kun je op inspelen met je content en je aanbod.

Waarvoor gebruik je Google Trends?

  • Ontdekken welke zoektermen nu populair zijn
  • Terugkomende trends onderzoeken

2. AnswerThePublic

Wil je ideeën opdoen voor nieuwe blogartikelen of wil je een lang artikel over een bepaald onderwerp schrijven? Dan is AnswerThePublic een goede keyword research tool om inspiratie op te doen. Deze tool laat je allemaal vragen, voorzetsels, vergelijkingen en woorden zien rondom de zoekterm die je hebt ingevoerd.

Waarvoor gebruik je AnswerThePublic?

  • Ideeën voor nieuwe blogartikelen
  • Inspiratie opdoen voor lange artikelen over een bepaald onderwerp

3. Google Keyword Planner

De Google Keyword Planner ken je waarschijnlijk wel. Eigenlijk is deze tool bedoeld voor paid advertising. De tool laat je aan de hand van een bod voor laag bereik en een bod voor hoog bereik inzien wat de verwachte kosten zullen zijn. Ook zie je hierbij de hoogte van het zoekvolume en de concurrentie staan. Daarom wordt deze tool ook veel gebruikt om te ontdekken met welke zoektermen je veel verkeer kunt aantrekken en toch hoog kun ranken.

Waarvoor gebruik je de Google Keyword Planner?

  • Paid advertising via Google AdWords
  • Zoektermen vinden met hoog zoekvolume en weinig concurrentie

4. Keyword Sheeter

Keyword Sheeter is een handige keyword research tool om ideeën op te doen voor nieuwe zoektermen. Je geeft één of meerdere zoektermen op en de tool maakt vervolgens een lijst van allerlei zoektermen. Tegen betaling kun je ook gebruikmaken van andere functies, zoals het inzien van zoekvolume en concurrentie of het checken van de 100 websites die het hoogst ranken op de zoekterm.

Waarvoor gebruik je Keyword Sheeter?

  • Ideeën opdoen voor nieuwe zoektermen
  • Zoektermen vinden met hoog zoekvolume en weinig concurrentie (betaald)
  • Concurrentieanalyse (betaald)

5. Soovle

Wil je weten hoe de interesses over een bepaald onderwerp per platform verschillen? Met Soovle kun je eenvoudig en snel inzien op welke termen wordt gezocht op Wikipedia, Google, Amazon, answers.com, YouTube, Bing en Yahoo. Als je zoekt op Nederlandse zoektermen, worden alleen relevante zoektermen voor Google, Bing en Yahoo weergegeven.

Waarvoor gebruik je Soovle?

  • Ideeën opdoen voor nieuwe zoektermen
  • Verschil in interesses bij verschillende platformen inzien

6. YouTube concurrentieanalyse

Via YouTube kun je eenvoudig bekijken welke onderwerpen van je concurrenten populair zijn. Hiermee kun je inspiratie opdoen voor nieuwe video’s of blogartikelen. Je gaat hiervoor naar de algemene kanaalpagina van je concurrent. Vervolgens ga je naar het tabblad ‘Video’s’, klik je op ‘Sorteren op’ en selecteer je ‘Populairst’.

Waarvoor gebruik je YouTube concurrentieanalyse?

  • Ideeën opdoen voor video’s en blogs
  • Concurrentieanalyse

7. WordTracker

Veel zoekwoordentools die het zoekvolume weergeven kijken alleen naar het zoekvolume van de afgelopen één of twee maanden. Aangezien er soms pieken en dalen zijn in bepaalde seizoenen, geeft dit geen goede weergave van het maandelijks gemiddelde per jaar. WordTracker kijkt wel naar het zoekvolume over het gehele jaar en weergeeft het gemiddelde zoekvolume per maand.

Ook kun je bij deze keyword research tool inzien hoe hoog de concurrentie is en bij hoeveel websites de zoekterm in de title tag en de tekst van een backlink staat.

Waarvoor gebruik je WordTracker?

  • Zoektermen vinden met hoog zoekvolume en weinig concurrentie



8. Side-by-Side SEO Comparison Tool

Als je weten waarom je concurrenten hoger ranken, kun je de Side-by-Side SEO Comparison Tool gebruiken. Je geeft een aantal URLs op en de tool vergelijkt deze vervolgens met elkaar. In het rapport vind je onder andere informatie over de woorden en zinnen die het meest worden gebruikt, de headings en de links.

Waarvoor gebruik je de Side-by-Side SEO Comparison Tool?

  • Concurrentieanalyse
  • Ideeën opdoen voor nieuwe zoektermen en pagina-indeling

9. Bol.com / Amazon Autocomplete

Met Bol.com en Amazon Autocomplete kun je snel vinden op welke zoektermen vaak wordt gezocht in deze webshops. Je hoeft alleen maar je zoekterm in de zoekbalk in te voeren en vervolgens krijg je suggesties voor andere zoektermen. Zo kun je zien welke producten en zoektermen populair zijn.

Waarvoor gebruik je Bol.com / Amazon Autocomplete?

  • Ideeën opdoen voor nieuwe producten
  • Zoektermen vinden die je kunt toevoegen aan je productpagina’s

10. SEMrush

De SEMrush keyword research tool kun je gratis gebruiken voor 10 zoekopdrachten per dag en je krijgt dan 10 resultaten te zien in het rapport. De tool geeft je nieuwe ideeën voor zoektermen met een match en gerelateerde zoektermen. Bij elke zoekterm krijg je ook het zoekvolume en de hoeveelheid concurrentie.

Waarvoor gebruik je SEMrush?

  • Zoektermen vinden met hoog zoekvolume en weinig concurrentie
  • Ideeën opdoen voor nieuwe blogartikelen

11. Ubersuggest

Met Ubersuggest kun je ook het zoekvolume en de hoogte van de concurrentie van zoektermen bepalen. Daarnaast  krijg je een overzicht te zien met keyword ideeën en een overzicht met content ideeën. Dit laatste overzicht bestaat uit de meest populaire relevante artikelen van verschillende websites. Verder kun je met Ubersuggest ook controleren hoe hoog je rankt op bepaalde zoektermen en wat jouw best scorende pagina’s zijn.

Waarvoor gebruik je Ubersuggest?

  • Zoektermen vinden met hoog zoekvolume en weinig concurrentie
  • Ideeën opdoen voor nieuwe blogartikelen
  • Eigen website (of van de concurrent) analyseren

Reageren

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op een nieuwsbericht.

Inloggen