In dit artikel geven we je 9 seo tips voor jouw Shopify webshop. Shopify is een handig en uitgebreid e-commerce systeem met ingebouwde SEO functionaliteiten. De SEO kan bij Shopify wel iets anders zijn dan je gewend bent. Daarom geven wij je in dit artikel negen handige SEO tips voor jouw Shopify webshop.
1. Plaats links naar je collecties op de homepage
Een van de makkelijkste manieren om snel de SEO van je Shopify webshop te verbeteren is links plaatsen naar je collecties op de homepage. Dit is het centrum van je website en daardoor ook de meest waardevolle pagina. Door te linken naar je collecties geef je veel waarde door, waardoor zoekmachines begrijpen dat dit belangrijke pagina’s zijn. Dit kan ervoor zorgen dat deze pagina’s hoger in de zoekresultaten komen te staan.
Heb je slechts een aantal producten (niet meer dan tien)? Dan is het wellicht beter om vanaf de homepage direct naar je producten te linken.
2. Verbeter de structuur van je website
Er zijn verschillende functionaliteiten die je kunnen helpen om je website structuur en je SEO te verbeteren:
- Gebruik tools als Google’s PageSpeed Insights en GTMetrix om de laadtijd van je website te meten en volg de adviezen op.
- Installeer en koppel Google Analytics.
- Zorg voor een goede robots.txt file en maak een sitemap.xml.
- Maak een Google Search Console account aan en koppel dit aan je website. Voeg je sitemap hieraan toe.
- Corrigeer eventuele crawl errors en redirect problemen.
- Valideer je HTML en CSS.
- Maak op de juiste manier gebruik van H tags (eerst H1, dan H2 en H3 etc.).
3. Verwijder duplicate content
Het kan zijn dat jouw website duplicate content bevat, ook al ben je je daar misschien niet bewust van. Dit betekent dat er op een pagina van je website dezelfde content staat als op een andere pagina van jouw website of die van iemand anders. Duplicate content kan een negatieve impact hebben op je rankings, zeker als het gaat om content die gekopieerd is van een andere site. Je kunt hierdoor zelfs een penalty krijgen.
Duplicate content wil je dus het liefst voorkomen. Maar hoe weet je nu of er duplicate content op je website staat? Heel simpel: voer een test uit met een tool als Copyscape plagiarism checker. Hiermee kun je direct duplicate content opsporen.
Er zijn ook vormen van duplicate content die geen negatieve impact hebben, namelijk:
- Items in je webshop die via meerdere URL’s te bereiken zijn
- Printversies van je pagina’s
- Reguliere en uitgeklede pagina’s voor mobiel van discussieforums
Externe duplicate content kun je tegengaan door de tekst voldoende te bewerken. Denk je dat iemand anders jouw content heeft gekopieerd? Dan kun je de website-eigenaar vragen de content te verwijderen. Als dit niet lukt, kun je alsnog jouw stuk tekst veranderen.
Interne duplicate content kun je voorkomen en tegengaan door canonical tags te gebruiken en 301 redirects in te stellen.
4. Optimaliseer je afbeeldingen met alt tags
De alt tag is een stukje tekst dat je aan een afbeelding toevoegt. Zoekmachines gebruiken dit stukje tekst om te begrijpen wat er op de afbeelding staat. Daarnaast wordt de alt tag ook opgelezen bij personen met een verminderd zicht die een screen reader gebruiken.
Je past de alt tags in je Shopify shop aan door over een afbeelding te gaan met je muis. Vervolgens klik je op de drie puntjes en dan op ‘Alt tekst bewerken’. Voeg een alt tag toe aan elke afbeelding op je website.
Het is aan te raden om een zoekterm in de alt tag verwerken, maar alleen als dit ook relevant is. Het stukje tekst moet wel de afbeelding goed beschrijven. Gebruik hier slechts enkele woorden voor. Zorg er ook voor dat elke alt tag uniek is.
5. Voeg unieke title tags en meta descriptions toe
De title tag en meta description van een pagina zijn de titel en omschrijving die in de zoekresultaten staan. Als je deze gegevens invult, nemen zoekmachines dit meestal over. Een unieke en aantrekkelijke title tag en meta description kunnen zorgen voor een hogere CTR. Dit levert je dan meer websitebezoekers op. Daarnaast helpen title tags en meta descriptions de zoekmachines ook om je pagina’s beter te begrijpen.
Zorg ervoor dat elke title tag en meta description uniek, relevant en aantrekkelijk is. Verwerk hier ook altijd minstens eenmaal de belangrijkste zoekterm van de pagina in. Je kunt deze data in je Shopify shop aanpassen via Online winkel -> Voorkeuren..
6. Verzamel kwalitatieve backlinks naar je shop
Om hoger te ranken in de zoekmachines is een kwalitatief backlinkprofiel nog steeds enorm belangrijk. Verzamel daarom kwalitatieve backlinks van relevante startpagina’s en blogs. Je kunt ervoor kiezen om een linkbuilding pakket te kopen en daarnaast zelf nog wat backlinks van blogs te verzamelen. Zo kun je schrijvers van relevante blogartikelen vragen een link naar jouw pagina in hun artikel op te nemen of je kunt gaan gastbloggen.
Verder is het belangrijk dat je backlinkprofiel natuurlijk lijkt en voldoende gevarieerd is. Verzamel links van verschillende soorten websites en kies steeds voor andere anchor teksten. Plaats ook niet in één keer een groot aantal links, maar maak hier een continu proces van.
7. Stel 301 redirects in voor oude productpagina’s
Als een product niet langer beschikbaar is, kun je het beste een 301 redirect instellen. Hiermee laat je de zoekmachines weten dat een pagina niet langer bestaat en is verhuisd naar een nieuwe pagina. Je stuurt de gebruikers op deze manier automatisch van de ene pagina naar de andere. Zij krijgen zo geen 404 pagina te zien en kunnen alsnog je website bezoeken.
In Shopify kun je 301 redirects toevoegen via Online winkel -> Navigatie -> URL redirects. Houd er rekening mee dat de redirect pas werkt als je de oude pagina verwijderd hebt. Hieronder een korte video over 301 redirects.
8. Voeg regelmatig nieuwe blogs toe
Een groot voordeel van een Shopify shop is dat je hier automatisch een ingebouwde blog feature bij krijgt. Door te bloggen wordt je website vindbaar op meer zoektermen, kom je hoger in de zoekresultaten te staan en krijg je meer websitebezoekers en naamsbekendheid. Voeg regelmatig nieuwe blogs toe en verwerk hier relevante zoektermen in. Zorg ervoor dat je blogs waardevol, relevant en van hoge kwaliteit zijn.
9. Installeer de gratis Shopify Product Reviews app
De Shopify Product Reviews app is een gratis app waarmee klanten product reviews in je online shop kunnen achterlaten. Positieve reviews hebben een positieve invloed op je conversiepercentage. Daarbij kun je deze review scores ook aan je Google search listings toevoegen. Zo val je meer op in de zoekresultaten, waardoor je jouw CTR kan verhogen.
Reageren
Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op een nieuwsbericht.
Inloggen