Enkele jaren geleden werd gedacht dat voice search nu helemaal hot zou zijn. Vrijwel iedereen zou nu moeten zoeken via voice search. Ondanks de opkomst van slimme speakers wordt er nog steeds niet heel vaak gezocht via voice search. Toch neemt dit wel steeds meer toe en wordt verwacht dat we in de toekomst vrijwel alleen nog maar via voice search zullen zoeken.
Aangezien mensen vaak naar andere dingen en op andere termen zoeken via voice search, is het aan te raden om eens goed naar je website te kijken. Met een aantal aanpassingen kun je jouw website nu alvast helemaal voorbereiden op voice search. Hoe doe je dat? In dit artikel vind je een handig stappenplan.
Stap 1: Blijf doen wat je doet
Misschien logisch, maar we noemen het toch even: blijf doen wat je al doet. Ja, het is goed om je content te optimaliseren voor voice search of hiervoor nieuwe content te schrijven. Maar het is ook belangrijk dat je verder gaat met je andere SEO-activiteiten. Ook voor je voice search ranking zijn je websitestructuur en kwalitatieve backlinks van belang.
Daarbij is het ook niet goed om je qua content nu alleen maar op voice search te gaan focussen. Er zijn nu nog veel zoekopdrachten zonder voice search en die zoekopdrachten zullen er ook altijd wel zijn. Vergeet daarom niet ook blogs te blijven schrijven zoals je altijd al deed.
Stap 2: Bedenk welke vragen jouw doelgroep kan hebben
Als iemand zoekt via voice search, is dit vaak omdat hij of zij het antwoord op een bepaalde vraag wil weten. Bijvoorbeeld: ‘Hoe is het weer morgen?’ of ‘Wat is er op tv vandaag?’ Om je content hier goed op af te stemmen is het belangrijk om eerst te bedenken welke mogelijke vragen jouw doelgroep kan hebben die relevant zijn aan jouw business.
Je kunt hierbij denken aan vragen over:
- Betekenis van bepaalde termen (SEO, touchscreen etc.);
- Openingstijden of adresgegevens van je bedrijf;
- Kosten van een product of dienst;
- Wat de beste … (noem een product) zijn;
- Wie, wat, waar, wanneer, hoe en waarom vragen.
Als je een sectie met veelgestelde vragen op je website hebt, zou je hier eens tussen kunnen kijken. Hier staan waarschijnlijk ook vragen bij die jouw doelgroep veel zal stellen via voice search.
Stap 3: Focus ook op lokale SEO met voice search
Heb je een lokaal bedrijf? Dan is het belangrijk om je bij het voorbereiden op voice search ook te focussen op lokale SEO. Veel mensen die zoeken via voice search zijn op zoek naar producten of bedrijven in de buurt. Doe het volgende om beter lokaal vindbaar te worden bij voice search zoekopdrachten:
- Bedenk mogelijke vragen van je doelgroep met jouw plaatsnaam of regio;
- Maak een pagina met een stuk tekst over je bedrijf, je adres en plaatsnaam, regio en werkgebied (of breid je ‘Over ons’-pagina uit). Vermeld op deze pagina ook duidelijk je openingstijden en hoe je bedrijf te bereiken is;
- Verzamel een aantal backlinks bij lokale bedrijvengidsen.
Stap 4: Maak voor elke vraag een aparte pagina aan
Nu je een uitgebreide lijst met vragen hebt, is het tijd om content te creëren. Verwerk niet meerdere vragen in één artikel, maar maak voor elke vraag een aparte pagina aan. Hier geef je antwoord op deze vraag. Op deze manier is elke pagina gekoppeld aan één vraag, waardoor je hier beter op vindbaar zult zijn.
Als je voor heel wat vragen een pagina hebt aangemaakt, is het slim om de pagina’s onder te verdelen in categorieën. Zo houd je het overzichtelijk voor je bezoekers en voor de zoekmachines.
Stap 5: Formuleer heldere antwoorden
Je denkt nu misschien dat het ontzettend veel werk is om al die pagina’s te vullen met antwoorden. Echter is het bij voice search niet zo dat je artikelen lang en uitgebreid moeten zijn.
Mensen die zoeken via voice search zijn vaak ook met iets anders bezig of hebben haast. Ze willen geen lange teksten horen, maar liever een kort en helder antwoord op hun vraag. Denk hierbij aan ongeveer dertig woorden per antwoord. Je hoeft ook geen afbeeldingen of video’s aan deze pagina’s toe te voegen, want dat is voor voice search niet echt van belang.
Stap 6: Verwerk de juiste zoektermen in je teksten
Zoals we al eerder hebben aangegeven, zoeken mensen via voice search vaak op complete vragen. Ze gebruiken dus niet maar één of enkele woorden. Het is dan ook belangrijk dat je jouw content hierop optimaliseert, zodat je straks goed voorbereid bent.
Bij de content die je via de stappen hierboven speciaal voor voice search opdrachten hebt gemaakt, heb je dit eigenlijk al gedaan. Maar je kunt dit ook doen bij je bestaande blogteksten en de nieuwe blogteksten die je gaat schrijven. Kijk of je hier wat relevante vragen in kunt verwerken die mensen zouden kunnen stellen via voice search. Zo optimaliseer je ook je huidige content voor deze zoekopdrachten.
Stap 7: Zorg dat je website nog sneller laadt
De laadtijd van je website is eigenlijk altijd al een belangrijke ranking factor geweest. Als een bezoeker langer moet wachten, is de kans ook groter dat hij de pagina verlaat. Google keurt een langzame laadtijd af, omdat dit niet gebruiksvriendelijk is. Ook zorgt dit voor een hogere bounce rate wat eveneens een negatief effect heeft op je Google ranking.
Met de opkomst van voice search wordt de laadtijd nog belangrijker. Iemand die gebruikmaakt van voice search wil graag zo snel mogelijk een antwoord hebben, eigenlijk nog sneller dan iemand die een zoekopdracht invoert. Google houdt hier bij voice search opdrachten waarschijnlijk ook rekening mee. Voor een hogere ranking bij voice search opdrachten zal je dus moeten zorgen voor een super snelle laadtijd.
Stap 8: Blijf op de hoogte van ontwikkelingen
Vaak wordt nu alleen maar via voice search gezocht op bepaalde momenten, bijvoorbeeld als iemand ergens mee bezig is of snel een antwoord wil hebben. Dit zie je ook terug aan de voice search zoekopdrachten. In de toekomst kan dit echter veranderen en kan het zo zijn dat we bijna alleen nog maar zoeken via voice search. De dingen die we dan via voice search zoeken en de termen die we hiervoor gebruiken, zullen dan ook veranderen.
Het is daarom belangrijk om goed op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen van zoektermen. Houd de veranderingen in zoekvolume in de gaten en let ook op de veranderingen in de algoritmes van Google.
Reageren
Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op een nieuwsbericht.
Inloggen