Wat is local SEO en hoe werkt het?

SEO
30 augustus 2023

Hugo

Een website werkt pas echt voor je bedrijf als je ook echt gevonden wordt. Dat wil zeggen: als mensen bij jouw website en webpagina’s uitkomen wanneer ze zoeken in Google of een andere zoekmachine. Om daarvoor te zorgen, zet je SEO in. Local SEO is daarvan de geografische component. Met local SEO bereik je bezoekers uit het door jou vooraf bepaalde geografische gebied.

In dit artikel krijg je antwoord op de volgende vragen:

  • Wat is SEO?
  • Wat is local SEO?
  • Waar moet je op letten bij local SEO?

 

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization. In het Nederlands noemen we dat zoekmachineoptimalisatie. Het is een verzamelterm voor alle maatregelen die je treft om ervoor te zorgen dat je website goed gevonden wordt via zoekmachines. De basis van SEO-maatregelen zijn voor jouw website relevante zoektermen. Verkoop je bijvoorbeeld rode sneakers voor vrouwen? Dan zijn relevante zoektermen bijvoorbeeld ‘sneakers’, ‘rode sneakers’ en ‘rode sneakers dames’.

Vormen van SEO zijn bijvoorbeeld het optimaliseren van je landingspagina’s, het versnellen van de laadtijd van je website, maar ook maatregelen buiten je eigen website om, zoals linkbuilding.

 

Wat is local SEO?

Local SEO is het toespitsen van SEO-activiteiten op een bepaald geografisch gebied. Het verschil zit hem vaak in de zoekwoorden die aan de basis liggen van je SEO. Een algemene zoekterm kan bijvoorbeeld zijn ‘Mexicaans restaurant’. De local SEO-variant daarvan kan dan zijn ‘Mexicaans restaurant Amsterdam’ of zelfs ‘Mexicaans restaurant Amsterdam-Noord’. Je kunt local SEO zo specifiek maken als je zelf wilt.

Local-seo

Waar moet je op letten bij local SEO?

Local SEO kan zeer effectief zijn. Google besteedt tegenwoordig meer aandacht aan local SEO. Bovendien verklein je zo de markt en heb je dus minder concurrentie op je zoektermen. De bezoekers die je uiteindelijk op je website ontvangt zijn vaak ook relevanter en vinden sneller wat ze zoeken. Ook zorgt local SEO ervoor dat je ook te vinden bent in zowel organische resultaten als Google Maps en Google Mijn Bedrijf.

46% van alle Google zoekopdrachten zijn met een bepaalde geografische locatie toegespitst. Daar valt dus best wat te halen! Het is allereerst belangrijk dat je bedrijf te vinden is in Google Mijn Bedrijf. Dat zijn die kaders rechts in de zoekresultaten waar je bedrijfsnaam, adresgegevens, korte omschrijving en reviews kunt zien. Je kunt ook posts plaatsen via die pagina die bijdragen aan je vindbaarheid. Daarnaast kun je landingspagina’s lokaal maken door de juiste zoektermen te gebruiken. Dat noemen we on-page local SEO. Lokale linkbuilding is daarnaast een zeer effectieve manier om meer lokale bezoekers naar je website te trekken.

 

Je local SEO specialist

Je begrijpt het al: local SEO is – net als algemene SEO – een vak apart en kan op veel manieren succesvol worden toegepast. Zoek jij een local SEO specialist om je website naar een nieuw niveau te tillen op die lokale markt? Bij Linkbuilding Masters hebben we jaren ervaring met SEO op alle fronten. Neem contact op. We vertellen graag wat we voor jou kunnen betekenen.

Reageren

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op een nieuwsbericht.

Inloggen