Website gedaald in de zoekresultaten? Volg dit stappenplan!

Blog
13 oktober 2020

Sander

SEO Specialist

Je hebt veel tijd in SEO geïnvesteerd en verschillende pagina’s van je website staan op de eerste pagina in de zoekresultaten. Maar ineens zie je dat je website gedaald is in de zoekresultaten….. En de volgende dag ranken ze weer lager… Je raakt een beetje in paniek en je bent bang dat al je moeite voor niets is geweest. Moet je je echt zorgen maken? Nee, dat hoeft niet, maar je moet wel actie ondernemen! Volg dit handige stappenplan om jouw website weer goed te laten ranken.

1. Check wat jouw concurrenten doen

Soms dalen verschillende pagina’s ineens een stuk in de zoekresultaten. Andere keren gaat het maar om een paar pagina’s of slechts om één pagina. Dit betekent meestal niet dat die pagina’s of je hele website minder goed is geworden. Vaak gebeurt dit als de zoekmachines vinden dat andere pagina’s of websites beter zijn. Je concurrenten voldoen beter aan de zoekopdracht of bieden meer kwaliteit.

Wat kun je hieraan doen? Heel simpel: check wat jouw concurrenten doen en doe het beter! Ga na welke websites nu hoger ranken dan jouw website en bekijk ze goed. Let in ieder geval op de volgende punten:

  • Kwaliteit en relevantie van de content
  • Laadtijd
  • Gebruiksvriendelijkheid
  • Domeinautoriteit

Daarna is het tijd om jouw website te verbeteren. Hebben jouw concurrenten een betere laadtijd? Zorg er dan voor dat jouw laadtijd nog beter is. Is hun content beter dan die van jou? Herschrijf je content dan, zodat het relevanter en beter wordt.

2. Verbeter de content op de belangrijkste pagina’s

In het vorige punt hebben we het al gehad over de kwaliteit en relevantie van je content. Ook als je denkt dat je het beter doet dan je concurrenten, is het toch slim om de content op je belangrijkste pagina’s te verbeteren.

Zorg ervoor dat jouw content heel relevant is aan de zoekopdracht van de gebruikers. Vinden ze op jouw pagina de informatie waar ze naar op zoek zijn? Los je hun probleem op? Naast relevantie is de kwaliteit van je content ook van belang. Zorg ervoor dat je tekst goed leesbaar en aantrekkelijk is. Probeer het anders te doen dan anderen door originele content te plaatsen.

Vergeet niet dat content niet alleen bestaat uit tekst. Zoekmachines kijken ook naar afbeeldingen, video’s, grafieken en tabellen op de pagina. Door de informatie in de tekst ook uit te beelden maak je het nog duidelijker en aantrekkelijker voor je bezoekers.

Relevante en kwalitatieve content verhoogt niet alleen direct je positie in de zoekresultaten. Het zorgt er ook voor dat je websitebezoekers langer op je website blijven en doorklikken naar een andere pagina. Dit heeft indirect weer een positieve invloed op je rankings. Daarnaast verhoogt het waarschijnlijk ook je conversieratio. Win-win dus!

3. Maak je meta title en meta description aantrekkelijker

Je weet waarschijnlijk wel dat het slim is om een unieke en aantrekkelijke meta title en meta description in te stellen voor elke pagina van je website. Dit zijn de titel en omschrijving die zichtbaar zijn in de zoekresultaten. Des te aantrekkelijker ze zijn, des te groter de kans dat iemand doorklikt naar jouw website.

De meta title en meta description hebben geen directe invloed op je rankings, maar wel een indirecte invloed. Klikken er meer mensen op jouw snippet? Dan merken zoekmachines dit op en wordt jouw pagina hoger gewaardeerd. Dit kan leiden tot een stijging in de zoekresultaten.

Het is dus goed om bij een daling in de rankings nog eens goed te kijken naar je meta titles en meta descriptions, zeker bij je belangrijkste pagina’s. Kijk eerst of je deze stukjes tekst nog relevanter kunt maken aan de zoekopdracht. De gebruiker moet direct zien dat jouw pagina hetgeen biedt waar hij of zij naar op zoek is. Daarom is het ook zo goed om de belangrijkste zoekterm in de titel en eventueel in de omschrijving te verwerken.

Kijk daarna of de stukjes tekst ook aantrekkelijk genoeg zijn en of ze de gebruiker uitnodigen om je pagina te bezoeken. Probeer ze nog aantrekkelijker te maken, zodat je snippet de gebruikers direct aanspreekt. Meta descriptions met een activerende call to action – zoals ‘Lees meer over…’ of ‘Bekijk onze beste tips’ doen het eigenlijk altijd goed.

4. Kijk goed naar je backlinkprofiel

Als je goede posities in de zoekmachines hebt, heb je waarschijnlijk al een aardig uitgebreid backlinkprofiel. Dat lijkt misschien alleen maar goed, maar niet alle backlinks hebben een positieve invloed op je rankings. Wellicht heb je in het verleden wat backlinks geplaatst op spammy websites of heeft je concurrent deze backlinks voor jouw website aangevraagd om jouw positie te verlagen.

Backlinks van spammy websites kunnen een negatieve invloed hebben op jouw website rankings. Het kan zijn dat er de afgelopen tijd wat spammy backlinks naar jouw website zijn toegevoegd. Of ze zijn al eerder geplaatst en de zoekmachines merken ze nu op. Dit kan een oorzaak zijn van je verlaging in de zoekresultaten. Voer daarom een backlink analyse uit zodat je hier meer inzicht in krijgt.

Daarom is het slim om nog eens goed naar je backlinkprofiel te kijken. Controleer of je backlinks ziet van spammy websites en zorg ervoor dat zoekmachines deze backlinks niet meer meetellen. In dit artikel lees je hoe je dit doet.

Nu je toch bezig bent met je backlinkprofiel is het ook goed om direct wat kwalitatieve backlinks naar je website te plaatsen. Je kunt hiervoor bijvoorbeeld een linkbuilding pakket aanschaffen of je kunt wat backlinks aanvragen bij startpagina’s en blogs. Gastbloggen is ook een goede methode om kwalitatieve backlinks te verzamelen. Plaats nu niet in één keer te veel links, want dat komt onnatuurlijk over. Vraag een aantal backlinks aan en blijf dit de komende maanden of jaren actief doen.

5. Verbeter de gebruiksvriendelijkheid van je website

Ook als je denkt dat je website gebruiksvriendelijker is dan die van je concurrenten, blijft het slim om toch te kijken hoe je jouw gebruiksvriendelijkheid te verbeteren. Vaak zijn er toch wel een aantal punten die je kunt aanpakken.

Er zijn verschillende statistieken in Google Analytics die te maken hebben met de gebruiksvriendelijkheid, namelijk:

  • Bouncepercentage. Bezoekers die niet direct denken te vinden waar ze naar op zoek zijn, haken vrijwel meteen af.
  • Gemiddelde sessieduur. Bij een hogere gebruiksvriendelijkheid blijven gebruikers over het algemeen langer op je website.
  • Pagina’s per sessie. Als bezoekers makkelijk op je website kunnen navigeren, wordt het aantal pagina’s per sessie hoger.

Zoekmachines kijken hier ook naar, maar controleren dit op een iets andere manier. Een lager bouncepercentage, een hogere sessieduur en een hoger aantal pagina’s per sessie kunnen leiden tot een hogere ranking.

Om je gebruikersvriendelijkheid te verbeteren is het aan te raden om eerst te kijken naar je content. Is het voor websitebezoekers direct duidelijk wat het onderwerp is en of zij hier een antwoord op hun vraag kunnen vinden? Controleer dit in ieder geval bij de belangrijkste pagina’s van je website en pas de content aan waar nodig.

Verder is het belangrijk dat je bezoekers makkelijk kunnen navigeren. Zorg voor een duidelijk menu, plaats interne links en zet op elke pagina een call-to-action. Maak de titels ook duidelijk, zodat bezoekers precies weten wat ze kunnen verwachten van de onderliggende pagina.

Is jouw website gedaald in de zoekresultaten en weet je niet wat je moet doen? Laat het ons gerust weten, we kijken dan graag met je mee.

Reageren

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op een nieuwsbericht.

Inloggen