Het is voor de meesten wel bekend dat de Google core updates van Google een website kunnen maken of breken. Maar wat als de Google cure updates zich aan het stabiliseren zijn? Wat als ze minder impactvol zijn dan voorheen? Wat betekent dat voor websites en voor de SEO-experts die eraan werken?
Het moderne tijdperk van Google core updates heeft een aantal van de meest opmerkelijke veranderingen in het algoritme van Google voortgebracht die we ooit hebben gezien. Je zou kunnen stellen dat de updates het gesprek rondom zaken als pagina- en sitekwaliteit volledig bepalen en dus hebben veranderd. Bij elke nieuwe core update uitrol lijkt het namelijk zo dat de SEO-industrie nerveus toekijkt. Die Google cure updates kunnen de zoekresultaten en je positie in die ranglijsten enorm beïnvloeden.
Maar is dat nog steeds het geval? Zijn die Google core updates die Google tegenwoordig doorvoert net zo invloedrijk en allesbepalend als in voorgaande jaren, bijvoorbeeld zoals de Medic Update in 2018? Steeds meer SEO-experts lijken te signaleren dat de meer recente updates minder impact hebben.
Om te bepalen of dit klopt, is er onderzoek uitgevoerd dat SEO-experts wijzer moet maken over het onderwerp.
De Google core updates van Google: wat kun je analyseren?
Ondanks wat je misschien denkt, is dit het belangrijkste onderdeel van het onderzoek. Zonder te begrijpen wat er is geanalyseerd en hoe het is geanalyseerd, is het niet mogelijk om voldoende context te hebben om iets goed toe te passen.
Het is bovendien goed om te realiseren dat SEO-onderzoek zo zijn beperkingen heeft, simpelweg omdat we niet alles kunnen weten. Het is goed om stil te staan bij die grenzen van onderzoek.
Over de geanalyseerde data
Het onderzoek over de Google core updates van Google houdt alleen rekening met de moderne updates. Dat is een belangrijk onderscheid. Core updates vinden waarschijnlijk al langer plaats dan experts weten of vermoeden. In dit onderzoek zijn echter alleen de volgende Google core updates van Google meegenomen:
- De Medic Update
- De maart 2019 Core Update
- De september 2019 Core Update
- De januari 2020 Core Update
- De mei 2020 Core Update
- De december 2020 Core Update
- De juni 2021 Core Update
- De juli 2021 Core Update
Dit onderzoek begint bij de 2018 Medic Update omdat het lijkt alsof deze update een nieuw tijdperk in Google core updates en SEO heeft ingeluid. Met de update begonnen veel van de opinieleiders in de branche nieuwe patronen op te merken over hoe Google site- en pagina kwaliteit profileert. Het was echt de Medic Update die Your Money Your Life (YMYL) en E-A-T in beeld bracht.
Wat uit de gegevens blijkt
Nu we weten in welke context onderzoek wordt uitgevoerd, volgen hier een aantal hoogtepunten die uit de geanalyseerde gegevens blijken:
- De algehele gemiddelde stijging van de rangschikking tijdens een kern update staat op 59,77%
- Slechts twee van de geanalyseerde kern updates produceren volatiliteit stijgingen van 100% of meer (The Medic en september 2019 Core Updates).
- Het gemiddelde niveau van volatiliteit dat tijdens een update wordt waargenomen, is sinds de Core Update van januari 2020 met 51,7% gedaald.
- Volatiliteit is nog steeds niet universeel. Rang Volatiliteit in enkele van de meest prominente industrieën kan nog steeds ongelooflijk volatiel blijven, ondanks de schijnbaar algemene afname van rang fluctuaties.
Deze gegevens moeten natuurlijk in context gezien worden, maar ze wijzen op een mogelijke afname van de potentie en invloed van core updates.
Zijn minder invloedrijke Google core updates een trend?
De vraag is: berusten de gegevens hierboven op toeval of zien we een duidelijke trend dat de updates van Google minder belangrijk worden?
Dat is iets dat niemand die niet voor Google werkt met zekerheid kan zeggen. Het feit blijkt echter dat we in bijna twee jaar geen Google core updates hebben gezien met een 100% toename van volatiliteit. Dat is een aanzienlijk lange periode. Wat betreft de afname van volatiliteit sinds de core update van december 2020: steeds meer experts vermoeden dat de updates in de loop van tijd minder krachtig worden.
Rang Volatiliteit op brancheniveau blijft hoog
Naast de algemene trends in rang volatiliteit die door de kern updates worden getoond, is het ook relevant te kijken naar de verschillende niches en hoe deze zich in de loop van de tijd hebben gedragen. Zijn bepaalde industrieën volatieler dan vroeger of omgekeerd? Zijn er daarin nieuwe patronen te herkennen?
Uit onderzoek blijkt dat veel niches inmiddels een hoger dan gemiddelde volatiliteit vertonen. Dat wil zeggen dat hun volatiliteit stijgingen soms aanzienlijk hoger waren dan het gemiddelde in andere sectoren. Dat geldt onder andere voor sectoren als boeken en literatuur, vastgoed, reizen, wetenschap en winkelen.
De niches komen niet noodzakelijk overeen met het algemene patroon van verminderde volatiliteit. Er zijn nog steeds niches die zowel ongelooflijk volatiel als statisch zijn in hun niveaus van algehele volatiliteit.
Consistentie in niches bij verschillende Google core updates
Uit data blijkt bovendien dat specifieke industrieën zich anders gedragen dan anderen. Er is dus geen universeel patroon te achterhalen dat hetzelfde is in bijvoorbeeld de reisbranche en de literatuurbranche. Dat wil echter niet zeggen dat er in de loop van de tijd geen consistentie is geweest tussen de verschillende industrieën.
Met uitzondering van de Core Update van juli 2021, heeft de huis- en tuinsector bijvoorbeeld altijd minder volatiliteit in rang getoond dan de gemiddelde niche. De wetenschapsindustrie vertoont altijd een volatiliteit die een beetje hoger is dan gemiddeld, met soms wel 30 tot 40 procent verschil. Je kunt dus vaststellen dat de inconsistenties tussen niches eigen zijn aan elke bedrijfstak zelf, aangezien elke zich volgens een bepaald traject beweegt.
Waarom zijn Google core updates wellicht minder invloedrijk dan voorheen?
We kunnen constateren dat er iets veranderd is in de Google core updates. Het moderne tijdperk van updates staat voor een dramatische verandering in het algoritme. Die verandering is absoluut het onderwerp van gesprek. Het lijkt erop dat Google steeds beter wordt in het begrijpen van content op een pagina en kwaliteit van een website.
Hoe je het ook wil interpreteren: er is iets veranderd sinds de Medic Update van 2018. Het is in dat geval ook niet vreemd om te concluderen dat de eerste veranderingen in dat algoritme van Google de meeste impact hebben gehad. Dat blijkt namelijk uit de data. Is dit de kalmte voor de storm, en komen er op lange termijn nog meer grote veranderingen aan? Of kunnen we er nu vanuit gaan dat core updates inderdaad steeds minder impact gaan hebben?
Onderzoeken en bijhouden
Volgens veel experts wordt er in het algemeen te weinig nadruk gelegd op het ontdekken hoe het huidige systeem van de SERPs eruit ziet. Als wat de gegevens tot nu toe hebben aangetoond klopt, kan dit betekenen dat we een unieke rustige periode doormaken binnen SEO. Die rust kunnen we even van genieten, want het zal niet lang duren.
Google heeft MUM al toegepast op de echte wereld, wat op zichzelf de SERP fundamenteel zou kunnen veranderen. Aan de andere kant: wie weet wat Google in petto heeft terwijl het blijft experimenteren met waanzinnig complexe leermodellen? Alleen de tijd zal het leren.
Reageren
Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op een nieuwsbericht.
Inloggen