Content marketing

Content marketing

Content marketing als onderdeel van de SEO zoekmachine optimalisatie

Het hebben van een mooie website is zeker niet genoeg. Het is ook belangrijk dat jouw potentiële klanten jouw website kunnen vinden. De zoekmachines worden steeds belangrijker om goed zichtbaar te zijn op het internet. De Google zoekmachine wordt in Nederland het meest gebruikt voor zoekopdrachten.

Bij zoekmachine optimalisatie is het dus belangrijk om een goed plan van aanpak te hebben om hoger in de zoekresultaten van je bezoekers of opdrachtgevers te komen. Dit is niet eenvoudig want je moet eerst goed je doel en je doelgroep bepalen én op welke manier je je bezoekers gaat vinden. Welke zoektermen gebruiken ze en welke andere websites en sociale media bezoeken ze? En hoe gaan andere website eigenaren daarmee om?

Na een grondig onderzoek naar de zoektermen kijk je hoe je deze zoektermen kunt gebruiken. Wervende content met zoektermen, synoniemen en verwante woorden maken de content makkelijk te lezen voor bezoekers en informatief voor de zoekmachines. En, zoals je weet, lezen mensen niet echt op internet, maar scrollen ze door een tekst heen. Al met al blijft er maar weinig tijd over om de bezoeker te overtuigen.

Content trekt aanContent marketing

Als je een website hebt met veel informatieve content linken andere webmasters sneller door naar je site. Je verdient op deze manier een link: de zogenaamde linkearning. Het is een proces dat veel tijd in beslag neemt en waar je geduld op de proef wordt gesteld.

Een andere methode is om zelf webmasters te benaderen en een link op hun site aan te vragen. Ook dat is tijdrovend, want je zult eerst moeten je uitvinden welke pagina’s een goede ranking hebben en bruikbaar zijn voor jouw website. Ook op homepages kun je een link plaatsen wat een goed idee is want op deze manier bouw je deskundigheid op en zorg je voor linkbuilding.

Actief zijn op sociale media kan uiterst nuttig zijn. Zorg voor pakkende titels in je blogs en deel ze op sociale media. Dit zijn allemaal onderdelen van linkbuilding, maar je uiteraard moet je wel weten wat je doet en het is tijdrovend. Een praktische oplossing hiervoor is interessante inhoudelijke blogs schrijven en die op diverse relevante sites zetten.

Content marketing: een cruciaal onderdeel van SEO

Content marketing is een cruciaal onderdeel van het hele proces omtrent zoekmachine optimalisatie. Het gaat hierbij dus echt om linkearning en niet om het kopen van links. Webmasters linken pas naar jouw website als daar nuttige content op staat. Commerciële teksten zijn meestal niet zo geschikt om naar te linken, objectieve blogs wel. Uiteraard zijn goed leesbare blogs en SEO (zoekwoorden) hierbij van belang. Je kunt daarna webmasters benaderen of ze een link willen plaatsen, dit kost veel tijd en het resultaat is vaak minimaal.

Een andere methode is om te zoeken naar nuttige websites waar je blogs op kunt plaatsen. Het gaat hierbij om relevante websites met een goede pageranking en autoriteit. Een extra voordeel daarbij is dat ook de zichtbaarheid van je dienst of product wordt vergroot, de mogelijkheid om de artikelen en blogs te delen op de sociale media en de uitbreiding van de content van de website.

 

Jasper Gunsing

Jasper Gunsing, Online marketeer sinds 2009. Met JG Webmarketing & Linkbuilding Masters helpen we jouw om de beste resultaten te behalen in jouw online marketing strategie.

    GRATIS SEO EBOOK >>>