Zoekwoorden onderzoek doen voor SEO: Het belang ervan en onze tips

SEO
28 februari 2024

Boy

SEO Specialist

Aan de basis van al je SEO-activiteiten staat een goed zoekwoorden onderzoek. SEO (Search Engine Optimization) is de verzamelterm voor alle activiteiten die je uitvoert om hoger in Google te komen. Aangezien zoeken in Google gebeurt met verschillende woorden en termen, is het geen wonder dat die woorden zo belangrijk zijn voor het succes van je website.

Maar wat is een zoekwoorden onderzoek nu precies? Waarom is het zo belangrijk en waar moet je beginnen als je zo’n onderzoek uit wil voeren? Dat en meer ontdek je hier.

Wat is SEO?

Voor je kunt begrijpen wat een zoekwoorden onderzoek is, moet je snappen wat SEO is. Met SEO bedoelen we alle activiteiten die je uitvoert om ervoor te zorgen dat je webpagina goed te vinden is in Google. De meeste internetgebruikers vinden websites tegenwoordig door een zoekterm in Google te typen. Het is dus belangrijk dat als je wil dat jouw website succesvoller wordt, je hoog in de zoekresultaten van die zoekmachines verschijnt. Alles wat je doet – op je website en daarbuiten – om dat te bereiken, noemen we SEO.

Wat is een zoekwoorden onderzoek?

Een zoekwoorden onderzoek is een proces waarbij je analyseert welke zoektermen en zinnen potentiële klanten gebruiken wanneer ze op zoek zijn naar informatie, producten of diensten die gerelateerd zijn aan jouw bedrijf. Door deze zoekwoorden te identificeren en te begrijpen, kun je je website optimaliseren om beter te ranken in zoekmachines en dus meer organisch verkeer naar je site te leiden.

In een zoekwoorden onderzoek ga je dus de woorden en termen identificeren die potentiële klanten gebruiken om een bedrijf als het jouwe te vinden. Maar vergeet niet: er is tegenwoordig eindeloos veel concurrentie online. Voor het ene zoekwoord is dat meer dan voor het andere. Het is dus belangrijk om ook je concurrenten te begrijpen en je markt kleiner te maken, onder andere met longtail zoekwoorden (langere, meer gespecificeerde zoekopdrachten).

Om het makkelijker te maken of tijd te besparen kun je ook zoekwoorden onderzoek uit laten besteden door professionals.

Wat is een zoekwoord?

Het ligt voor de hand, maar toch is het goed om hier even naar te kijken: wat is een zoekwoord nu precies? Zoekwoorden zijn woorden die je gebruikt om in een zoekmachine een zoekopdracht uit te voeren. Soms is dat een enkel woord, soms een woordgroep. In dat laatste geval spreken we meestal van zoektermen. De Engelse term – keyword – wordt ook veel gebruikt in Nederlandse tekst en uitleg.

Een longtail zoekwoord is een zoekterm bestaande uit meer woorden die een meer specifieke zoekopdracht omschrijven.

Een normale zoekterm kan bijvoorbeeld zijn ‘schoenen’. Dat is een behoorlijk algemene term en je kunt je wel voorstellen dat er duizenden websites zijn waar iets te vinden is over schoenen. Zoek je echter specifieker, met bijvoorbeeld de long tail zoekterm ‘rode sportschoenen voor mannen’ dan is je concurrentie al een stuk minder.

waarom is een zoekwoorden onderzoek belangrijk

Waarom zoekwoorden onderzoek doen?

Een zoekwoorden onderzoek is de basis van je SEO. Het is ook een belangrijke manier om de vragen en behoeften van je potentiële klant te identificeren. Als je weet welke zoekwoorden zij gebruiken om jouw website te vinden, dan weet je ook welke keywords belangrijk zijn voor jouw content marketing. Die zoekwoorden en zoektermen moeten dan terugkomen op je website op verschillende plekken, zoals in titels, tekst en zelfs foto’s.

Verder zijn er nog meer redenen te noemen waarom goede SEO en vindbaarheid begint bij een zoekwoorden onderzoek.

Je bent beter zichtbaar

Een goed zoekwoorden onderzoek helpt je om de zoektermen te identificeren die het meest relevant zijn voor jouw doelgroep. Door deze termen op te nemen in je content, vergroot je de kans dat je website wordt weergegeven wanneer mensen zoeken naar informatie die jij kunt bieden.

Je ontvangt gericht verkeer

Door te begrijpen welke zoekwoorden je doelgroep gebruikt, kun je je richten op het aantrekken van bezoekers die daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in wat je te bieden hebt. Dit resulteert in een hogere conversie en een betere ROI voor je marketinginspanningen.

Je weet wat je concurrent doet

Zoekwoorden onderzoek stelt je ook in staat om te zien welke zoektermen je concurrenten gebruiken. Je kunt dan je seo strategie aanpassen en mogelijk kansen identificeren waar zij nog geen gebruik van maken.

Drie elementen van zoekwoorden onderzoek

Drie termen zijn belangrijk bij het bepalen en vinden van de juiste zoektermen voor jouw bedrijf:

Relevantie

Google heeft een algoritme dat bepaalt of de inhoud van je webpagina relevant is voor de zoeker. Je content krijgt alleen een goede positie in de zoekresultaten als je webpagina ook echt aansluit op de behoefte van die zoeker – beter dan die van je concurrent. Daarbij horen de juiste zoektermen op de juiste plekken.

Autoriteit

Je krijgt al gauw een hogere ranking als Google je ziet als een bron met autoriteit. Daarvoor moet niet alleen je content behulpzaam en duidelijk zijn. Anderen moeten dat ook vinden. Dat kan je bereiken met onder andere backlinks en aandacht via socials.

Volume

Zoekvolume is essentieel voor het bepalen van je belangrijkste zoekwoorden. Je kunt wel heel hoog verschijnen in de zoekresultaten bij een bepaalde term, maar als niemand op die term zoekt dan heb je er nog niets aan. Het is dus belangrijk om in je zoekwoorden onderzoek een balans te vinden tussen veel verkeer op een bepaalde term en veel concurrentie.

zoekwoorden onderzoek stappen

Hoe doe je zoekwoorden onderzoek?

De grote vraag is natuurlijk: hoe voer je een zoekwoorden onderzoek uit? Dat hangt er vanaf. Heb je de middelen ervoor? Dan is het slim om je keyword research uit te besteden. Het is een specialistische klus die door de complexe wereld van SEO niet zomaar te doorgronden is. Wil je toch zelf aan de slag? Dan hebben we hier een algemene handleiding voor zoekwoorden onderzoek.

Stap 1: Brainstormen

Het begin van een zoekwoorden onderzoek uitvoeren is misschien wel het leukste: je gaat brainstormen. Bedenk welke termen potentiële klanten gebruiken als ze op zoek zijn naar jouw product, dienst of informatie. Begin met het maken van een lijst van relevante onderwerpen en termen die verband houden met je bedrijf. Dit kan onder meer je producten, diensten, branchespecifieke termen of problemen waar je doelgroep mee te maken heeft zijn.

Je kan ongetwijfeld al een hoop bedenken door zelf goed na te denken. Daarnaast zijn er een aantal hulpmiddelen die je in kunt zetten. Gebruik bijvoorbeeld suggesties uit Google. die vind je in Google onderaan de pagina als je een bepaald zoekwoord intypt. Google geeft dan een aantal voorbeelden van dingen waar andere mensen op zoeken als ze deze term gebruiken. Hetzelfde geldt voor het intikken van een woord in de zoekbalk; Google geeft je dan gelijk een paar voorbeelden van zaken waar andere mensen op zoeken met betrekking tot jouw woord.

Stap 2: De concurrent bekijken

Beter goed gejat dan slecht verzonnen. Dat is natuurlijk niet altijd de meest morele werkhouding, maar bij een zoekwoorden onderzoek kan je het absoluut gebruiken. Kijk naar je concurrent, zowel de grote als de kleine. Wat hebben zij op hun pagina’s staan? Welke termen komen in hun content vaak terug? En is er nog een gemiste kans ergens, een zoekterm waar zij de focus juist niet op leggen en waar jij iets mee kan? Bij zoekwoorden onderzoek is het belangrijk om altijd te blijven kijken naar je concurrent en waar het meeste zoekvolume zit.

Stap 3: Tools gebruiken

Er zijn allerlei handige tools die je kunt gebruiken om zoekwoorden te vinden, volume op die zoekwoorden in kaart te brengen en het succes van je onderzoek te meten. Gebruik bijvoorbeeld Google Search Console om zoekwoorden te vinden en te analyseren, Google Analytics om resultaten te monitoren of de betaalde app Ahrefs om je onderzoeken van begin tot eind uit te voeren.

Stap 4: Analyseren

Bekijk de zoekvolumes en concurrentie van de geselecteerde zoekwoorden om te bepalen welke het meest relevant zijn voor je doelstellingen. Focus op zoekwoorden met een hoog zoekvolume en een redelijk niveau van concurrentie. Gebruik niet te veel zoekwoorden in je content, dat werkt averechts en heet ”keyword stuffing”.

Stap 5: Toepassen en optimaliseren

Nu ga je de gekozen zoekwoorden toepassen in je content. Pas webpagina’s aan, (her)schrijf blogs en metadata en zorg dat de zoekwoorden aan de juiste pagina’s worden gekoppeld. Nu is het een kwestie van wachten en resultaten meten door onder andere bezoekersaantallen.

De kosten van zoekwoorden onderzoek

De kosten van een zoekwoorden onderzoek kunnen variëren afhankelijk van de tools die je gebruikt en of je ervoor kiest om het zelf te doen of uit te besteden aan een professioneel bureau. Er zijn ook gratis tools of deels gratis tools, zoals die van Google. Je kunt het complete onderzoek of delen ervan ook uitbesteden. Dit is zeker aan te raden als je er de middelen voor hebt en je in een verzadigde markt bevindt met je bedrijf.

Zoekwoorden onderzoek en SEO gaan hand in hand

Het is dus nu wel duidelijk dat je zonder een gedegen zoekwoorden onderzoek niet verder komt met SEO. Keywords – ook wel zoektermen – zijn de kern van je vindbaarheid op het internet. Ze op de juiste manier toepassen is een vaardigheid waarvoor je de tijd moet nemen.

Liever SEO en zoekwoorden onderzoeken uitbesteden? Dat kan bij Linkbuilding Masters.

Reageren

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op een nieuwsbericht.

Inloggen