Op het gebied van SEO richt men zich over het algemeen op Google. Hoe zorg je voor een hogere positie in Google? Hoe krijg ik meer verrijkte snippets ofwel uitgelichte onderwerpen op mijn positie in Google? Alle SEO-gerichte activiteiten hebben de focus op Google.
Dat is niet gek: Google is immers de meest gebruikte zoekmachine ter wereld. Maar het is zeker niet de enige zoekmachine. Zo zijn er bepaalde landen waar men meer gebruik maakt van andere opties. Ook heeft elke zoekmachine eigen voor- en nadelen. Als je dus een website optimaliseert, dan mis je een groot deel van de markt als je alles inricht op Google.
Ontdek hier welke andere zoekmachines wereldwijd veel gebruikt worden. Zo kun je tevens ontdekken of het de moeite waard is om je SEO en website daarop in te richten.
De meest gebruikte zoekmachines vandaag de dag
Om te concluderen welke zoekmachines naast Google het meest populair zijn, is ruim onderzoek gedaan. Daar is een top tien van zoekmachines uitgekomen. Deze top 10 van meest gebruikte zoekmachines in 2021 richt zich met name op de Verenigde Staten, maar er zijn meer landen maar deze andere zoekmachines populair zijn:
- Amazon
- Yahoo!
- Bing
- DuckDuckGo
- AOL
- Baidu
- Ask.com
- Ecosia
- Yandex
Het is ongetwijfeld geen verrassing dat Google, Yahoo! en Amazon bovenaan staan. Samen met Bing zijn dit zo ongeveer de meest bekende zoekmachines, hoewel Amazon vooral in de VS erg populair is en in Nederland minder.
Zoekmachines zoals DuckDuckGo, Ecosia, Baidu en Yandex worden misschien een stuk minder gebruikt, maar zijn nog altijd relevant om een aantal redenen. Zo zet DuckDuckGo heel erg in op de privacy van de gebruiker. Ecosia is een zoekmachine waarvan een deel van de opbrengst naar liefdadigheid gaat. En Baidu is vooral ontzettend populair in China.
Ken je markt
Welke zoekmachines je op in moet zetten hangt dus van je markt af. Zo zien we dat Google wellicht in de meeste landen nog marktleider is, maar dat de tweede en derde plek sterk verschillen afhankelijk van het land waar je op richt.
Richt je op de Chinese markt? Dan mag je Baidu absoluut niet overslaan in je SEO en optimalisatie. Baidu is de meest gebruikte zoekmachine in China en ligt flink voor op Google. In Rusland is dat Yandex. Yandex heeft een Russische oorsprong en wordt na Google het meeste gebruikt.
De Duitse zoekmachine Ecosia is dan weer niet een van de meest populaire zoekmachines in Duitsland. Met name bij Rusland en China is het dus van belang je respectievelijk op Baidu en Yandex te richten, maar de oorsprong van een zoekmachine speelt niet altijd een rol.
Welke zoekmachine is het meest populair op social media?
Het zal je niet verbazen dat ook op social media vooral Google en Amazon erg populair zijn. Er is echter een opvallende trend waar we zien dat niet Bing of Yahoo! maar juist DuckDuckGo op de derde plek staat als het gaat om socials in de meeste landen. Met name in de Verenigde Staten is dat het geval. Baidu is in dat opzicht weer veel minder populair, ongetwijfeld omdat social media gebruik in China beperkt is ten opzichte van bijvoorbeeld de VS.
De voordelen en nadelen van verschillende zoekmachines
Hoe verklaar je dat grote verschil in marktaandeel van verschillende zoekmachines, met name wanneer je kijkt naar verschillende landen? En hoe staat dit in relatie met social media gebruik, beoordelingen en meer? Elke zoekmachine heeft unieke eigenschappen die het meer of minder populair maken in gebruik.
Voordelen:
- Google heeft een goede reputatie;
- Google is groot; met een marktaandeel van 87,76% zelfs de grootste ter wereld;
- Google heeft extra functies zoals Maps, Books en Scholar;
- Google werkt perfect met Google accounts voor alles van Youtube tot Analytics.
Nadelen:
- Google verkoopt data aan derden;
- Google verzamelt data uit je e-mails.
DuckDuckGo
Voordelen:
- DuckDuckGo heeft privacy van de gebruiker voorop staan en verzamelt niet zomaar data voor derden of voor eigen gewin;
- DuckDuckGo is groot, ook in vergelijking met Google, en groeit elke dag;
- DuckDuckGo is transparant over de werking en samenstelling van zoekresultaten;
- DuckDuckGo is gemakkelijk aan te passen wat de interface betreft.
Nadelen
- Je krijgt geen gepersonaliseerde advertenties want DuckDuckGo verzamelt geen data;
- Je zoekgeschiedenis wordt niet bewaard;
- DuckDuckGo heeft weinig aanvullende functies en bijvoorbeeld geen mail integratie.
Yahoo!
Voordelen:
- Yahoo is groot en is na Google de derde grootste wereldwijd;
- Yahoo heeft een prettige interface met alles dat je nodig hebt van nieuws tot weerberichten en sport.
- Yahoo heeft een aantal gespecialiseerde zoekfuncties, zoals wanneer je zoekt op eten en gelijk recepten te zien krijgt.
Nadelen:
- Yahoo werkte tot voor kort samen met Bing en er zijn dus veel overeenkomstige zoekresultaten;
- Yahoo heeft een homepage vol met advertenties;
- In de zoekresultaten staan ook advertenties welke moeilijk te onderscheiden zijn van de organische resultaten.
- Yahoo verkoopt ook data aan derden, net als Google.
Ecosia
Voordelen:
- Ecosia is een liefdadigheidsorganisatie. Je doet dus iets goeds voor de wereld door bij te dragen aan het succes;
- Ecosia heeft een ontzettend goede reputatie;
- Ecosia is transparant over de werking en bedrijfsvoering;
- Ecosia verkoopt geen data aan derden;
- Ecosia heeft een rustige, overzichtelijke homepage;
- Ecosia heeft een aantal handige add-ons van onder andere Youtube.
Nadelen:
- Ecosia is simpelweg minder relevant als het gaat om zoekresultaten;
- Advertenties zijn vaak niet persoonlijk of gebonden aan je zoekgeschiedenis;
Bing
Voordelen:
- Elke keer dat je Bing gebruikt, verzamel je punten die naar cadeaubonnen gaan;
- Bing heeft een geavanceerde zoekfunctie voor afbeeldingen, waarmee gebruikers trending zoekopdrachten voor verschillende onderwerpen kunnen zien, evenals een visuele zoekfunctie;
- Bing biedt een speciale muziek zoekfunctie. Dit presenteert je de muziekvideo als een featured snippet, de tekst aan de linkerkant, samen met wat biografische informatie van de artiest.
Nadelen:
- Bing houdt de activiteit bij en verkoopt je gegevens aan adverteerders, wat gebruikers zou kunnen afschrikken;
- Het ontbreken van gesproken zoekopdrachten zorgt voor duidelijke toegankelijkheidsproblemen voor gebruikers met een handicap;
- Vanwege de hoeveelheid informatie die op het startscherm wordt weergegeven, kan de interface voor sommige gebruikers rommelig lijken.
Amazon
Voordelen:
- Amazon is groot – 63% van de online product zoekopdrachten vond plaats op Amazon in 2020;
- Als we YouTube buiten beschouwing laten, is Amazon technisch gezien de op één na grootste zoekmachine ter wereld;
- Als je een e-commercebedrijf beheert, moet je bij Amazon zijn. De meeste Amazon-gebruikers zijn in feite klaar om te converteren;
- Producten en prijzen vergelijken is makkelijk.
Nadelen:
- Amazon is groot: hoog komen in de zoekresultaten is moeilijk;
- De kosten van adverteren in Amazon zijn hoog;
Het gebruik van zoekmachines behalve Google
Elke zoekmachine heeft zo voor- en nadelen die afhankelijk van je product, dienst en markt interessant zijn. Naast de zoekmachines hierboven zijn er nog veel meer die misschien interessant zijn voor jouw organisatie. Wat je in ieder geval moet onthouden, is dat optimaliseren voor Google altijd belangrijk blijft, zeker nu. Zit je in de e-commerce? Dan moet je bij Amazon zijn, zeker voor de Amerikaanse markt. De Chinese markt bereik je via Baidu en de Russische met Yandex.
Het is dus zeker zo dat Google nog altijd de meest interessante zoekmachine is om je website voor te optimaliseren. Maar de andere spelers op de markt zijn zeker de moeite waard om in de gaten te houden!
Wil je beter gevonden worden in deze zoekmachines? Dan is linkbuilding een goede bijdrage hieraan, vraag ons naar de mogelijkheden!
Reageren
Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op een nieuwsbericht.
Inloggen