Zo gebruik je geavanceerd zoeken in Google voor je linkbuilding strategie

Zo gebruik je geavanceerd zoeken in Google voor je linkbuilding strategie

geavanceerd zoeken in Google

Of je nu professioneel met SEO bezig bent of gewoon geïnteresseerd bent: je kunt veel nut halen uit geavanceerd zoeken in Google (ook wel Google-zoekoperators of advanced search operators genoemd). Leren hoe je effectief een geavanceerd zoekopdracht in Google uitvoert kan veel positieve invloed op je linkbuilding hebben.

Wat is Google advanced search? 

Google advanced search gebruikt speciale zoekoperators om te zoekresultaten af te bakenen. Je kunt ze onder andere gebruiken om te zoeken per domein, op een bepaalde volgorde van woorden en meer. 

Wat je ook zoekt: geavanceerde operators van Google helpen je het sneller te vinden. Als je eenmaal weet hoe je deze zoekoperators goed inzet, zijn ze simpel in gebruik.

Zo voer je een geavanceerde zoekopdracht uit

Om de geavanceerde zoekfunctie van Google te gebruiken hoef je alleen maar een zoekoperator toe te voegen aan je zoekwoord(en). 

Een voorbeeld: als je wil lezen over het laatste seizoen van de serie Great British Bake Off maar je wil alleen berichten van de officiële website van het programma lezen, dan kun je de zoektocht beperken door de domeinnaam toe te voegen waar je op wil zoeken.

Je voert dan bijvoorbeeld dit in Google:

site:www.bbc.com Great British Bake Off

In dit voorbeeld is site: de zoekoperator. Dit zorgt ervoor dat je alleen maar zoekresultaten krijgt van de officiële website van BBC, waar het programma wordt uitgezonden. Er zijn overigens nog veel meer geavanceerde operators die je kunt gebruiken behalve site: 

Zo gebruik je geavanceerd zoeken in Google voor linkbuilding

De optie voor geavanceerd zoeken met operators wordt steeds vaker ingezet voor content marketing, SEO en meer. Deze operators worden misschien nog niet algemeen gebruikt voor linkbuilding maar dat zou wel het geval moeten zijn. 

Er zijn een aantal geavanceerde zoekoperators die je kunnen helpen om je linkbuilding strategie te verbeteren. Google geavanceerd zoeken kan bijvoorbeeld:

  1. de relevantie van een website controleren;
  2. gastblogs vinden;
  3. bronnenlijsten vinden;
  4. links naar een website lokaliseren;
  5. mogelijkheden voor intern linken zichtbaar maken.
  1. De relevantie van een website controleren

In een ideale situatie zijn je backlinks afkomstig van een site in dezelfde branche of over hetzelfde onderwerp. Hoe beter die andere website bij jouw domein past, hoe meer impact backlinks hebben. Controleer de relevantie van websites altijd voor je ze opneemt in je backlink strategie. 

Gebruik bijvoorbeeld de zoekoperator site: om websites te doorzoeken op relevante zoekwoorden en onderwerpen. Het is geen waterdicht systeem, maar geeft wel een manier om irrelevante sites uit je strategie te elimineren. Het is nog altijd aan te raden om al je vooruitzichten in het linken uitvoerig te onderzoeken, ook met andere tools voor het bouwen van een linkprofiel. 

  1. Gastblogs vinden

Nog altijd kan een gastblog een goede strategie bieden voor het bouwen van links. Je moet er wel voor zorgen dat je bericht relevant is en te vinden is op een website met hoge autoriteit. 

Gastblogs vinden

Die websites kun je vinden met behulp van de zoekoperator (” “). Je gebruikt deze operator om alleen maar resultaten te tonen met een exacte match, ofwel resultaten met precies jouw zoektermen of volledige zin. Synoniemen, afwijkingen en content die lijkt op jouw zoektermen verschijnen niet in de resultaten. 

  1. Vind bronnenlijsten

Een snelle manier om backlinks te genereren is door je website toe te voegen aan online bronnenlijsten. Die bronnenlijsten linken naar websites met waardevolle bronnen en informatie voor lezers. Startpagina.nl is een goed voorbeeld daarvan. 

Om je website in zo’n bronlijst op te laten nemen, moet je wel eerst een relevante bronlijst voor jouw onderwerpen vinden. Daarvoor kun je een operator gebruiken. Een voorbeeld: 

  • Tik je onderwerp in de zoekbalk in tussen “ “ (bijvoorbeeld “gitaren”)
  • Gebruik de operator inurl: om pagina’s te vinden die je zoekwoord in de URL bevatten (dus “gitaren” inurl:links)

Zo vind je websites met relevante links over gitaren. Vanuit daar kun je contact opnemen met de websites en jouw domein aan hun bronnenlijsten toevoegen. Houd er rekening mee dat deze methode alleen werkt als jouw link een echt nuttige en relevante bron voor in de lijst is. 

Vind links naar concurrenten
  1. Vind links naar concurrenten

Tenminste een deel van je linkstrategie bestaat meestal uit het bijhouden van de backlinks van concurrenten. Door deze concurrenten in de gaten te houden, kun je linkmogelijkheden voor je eigen site ontdekken. Ook zie je waar je concurrenten voornamelijk op inzetten en kun je wellicht ideeën opdoen voor je eigen domein. 

Je kunt de link: zoekoperator gebruiken om backlinks van concurrenten te vinden:

  • tik link: en het domein van je concurrent in de zoekbalk (bijvoorbeeld link: www.gibson.nl)
  • verwijder de homepage uit je zoekresultaten door “-gibson.com” in de zoekbalk toe te voegen (link: www.gibson.com -gibson.com)

Het kan zijn dat stap 1 geen relevante resultaten oplevert. Stap 2 is nuttiger omdat het alle backlinks terugstuurt naar elke pagina op de site van je concurrent, behalve de startpagina.

  1. Vind mogelijkheden voor interne linkbuilding

Hoewel interne links niet altijd onderdeel hoeven te zijn van een backlink strategie, zijn ze toch een belangrijk onderdeel van je complete linkprofiel. Een sterke interne linkstructuur zorgt voor een solide basis. 

Je kunt Google geavanceerde zoekoperators gebruiken om een manier te vinden om je interne links te verbeteren. Dat doe je door pagina’s te vinden die over hetzelfde onderwerp gaan:

  • Tik de operator site: met een domein in de zoekbalk (bijvoorbeeld site:www.fender.com)
  • Voeg de operator intext: en een onderwerp toe (bijvoorbeeld site:www.fender.com intext: les paul junior)

Google laat nu alle pagina’s op je site zien die jouw onderwerp in de inhoud vermelden. Koppel deze pagina’s aan elkaar om je interne linkprofiel te verbeteren. Het is ook aan te raden om tussendoor geregeld de status van je interne links te controleren, zodat je zeker weet dat je linkprofiel optimaal blijft presteren. 

Google geavanceerde zoekoperators

De geavanceerde operators van Google search kunnen je dus helpen om zoekopdrachten te specificeren. Dat is niet alleen praktisch voor zoeken in het algemeen maar ook in te zetten om je linkbuilding te verbeteren. Het geeft je bovendien de meest bruikbare resultaten met de meest nuttige informatie. Je kunt ook meerdere zoekoperators combineren om resultaten nog meer te verfijnen. Heb jij zelf ervaring met geavanceerd zoeken in Google? En heb je zelf handige operators gevonden? Laat het ons weten in een reactie op dit blog.

GRATIS SEO EBOOK >>>