Merk je dat pagina’s van je website langzaam laden en zie je een hoog bouncepercentage in Google Analytics? Of heb je de laadtijd van jouw website getest in Google PageSpeed Insights en zie je dat er wel wat verbeterpunten zijn? Dan kan het een goed idee zijn om de PageSpeed van je website te verbeteren. In dit blog leggen wij je uit waarom dit zo belangrijk is en geven we je de drie beste manieren om je PageSpeed te verbeteren.
Waarom is een goede laadtijd zo belangrijk?
Je weet misschien wel dat de laadtijd van je website een van de vele factoren is waarmee jouw ranking in de zoekmachines wordt bepaald. De laatste jaren is deze ranking factor een steeds grotere rol gaan spelen. Dat komt omdat we graag snel willen surfen en ook steeds meer via mobiel websites bezoeken. Mobiele websitebezoekers hebben vaak maar even de aandacht en willen snel de informatie tot hun beschikking hebben.
Het verbeteren van je laadtijd is niet alleen goed voor je SEO, maar ook voor je websitebezoekers. Veel mensen haken af als het te lang duurt om een pagina te laden. Dat kan al binnen enkele seconden zijn. Door de laadtijd van je website te verbeteren houd je bezoekers langer op je website en verhoog je jouw conversieratio. Bij een studie in 2019 is zelfs aangetoond dat het conversiepercentage bij elke extra seconde laadtijd (tussen de 0 en 5 seconden) gemiddeld gezien daalt met 4,42%.
Google PageSpeed Insights
Google PageSpeed Insights is de meest gebruikte tool voor het analyseren en verbeteren van de laadtijd van websites. Je krijgt niet alleen de laadtijd van je website te zien, maar ook tips om dit te verbeteren. Het is dus niet zo vreemd dat deze tool zo populair is.
PageSpeed vs. laadtijd
Daarbij is het echter wel belangrijk dat je weet dat Google PageSpeed Insights niet alles zegt. Het meet namelijk niet de laadtijd van de pagina, maar de Google PageSpeed score. De laadtijd wordt aangegeven in seconden of milliseconden, terwijl de Google Pagespeed een score is tussen 1 en 100.
De PageSpeed wordt gemeten door de tool Lighthouse. Aan de hand van bepaalde statistieken van je pagina wordt er een score aan de pagina toegekend. Je krijgt ook een rapport te zien met deze statistieken. Aan de hand hiervan kun je verbeteringen aanbrengen aan je website. Dit betekent echter niet dat deze verbeteringen ook altijd invloed hebben op je PageSpeed score of je laadtijd.
Hoe kun je Google PageSpeed Insights het beste gebruiken?
Google PageSpeed Insights kun je het beste gebruiken voor het meten van je prestaties en het aanbrengen van verbeteringen. Deze verbeteringen helpen vaak in meer of mindere mate bij het verlagen van de laadtijd.
Wel is het belangrijk om niet te veel waarde te hechten aan je Google PageSpeed Insights score. Het kan zo zijn dat je PageSpeed score laag is en je website toch snel laadt. Het aanbrengen van de verbeteringen die worden aangegeven in de tool hebben vaak ook een positief effect op je laadtijd, maar niet altijd in dezelfde mate. Als je je Google PageSpeed Insights score verdubbelt, betekent dit dus niet dat je laadtijd ineens de helft lager wordt. Verder is het vrijwel onmogelijk om een 100/100 score te behalen in Google PageSpeed Insights, dus besteed hier niet al je tijd aan.
Hoe gebruik je Google PageSpeed Insights?
Je kunt Google PageSpeed Insights heel eenvoudig gebruiken. Het enige wat je hoeft te doen is de URL van je website of van een pagina van je website invoeren. Vervolgens krijg je de scores van je website te zien met daaronder de aanbevelingen en diagnostische gegevens.
Zoals je wellicht kunt zien krijg je in eerste instantie je scores voor mobiel te zien. Links bovenin kun je switchen naar het tabblad ‘Desktop’ om je scores voor de pc te bekijken.
3 manieren om je PageSpeed en laadtijd te verbeteren
Als je de URL van een pagina invoert in Google PageSpeed Insights, krijg je een rapport te zien met verschillende verbeterpunten. Maar welke verbeterpunten zijn nu het meest effectief én hebben ook een grote invloed op je laadtijd? Hieronder bespreken wij de drie beste manieren om je PageSpeed en laadtijd te verbeteren.
1. Afbeeldingen optimaliseren
Een van de belangrijkste oorzaken van een langzame PageSpeed én laadtijd is het niet optimaliseren van afbeeldingen. Vaak worden hier geen standaardregels voor gehanteerd, waardoor de geüploade afbeeldingen groter worden weergegeven dan nodig.
Verklein je afbeeldingen
Op veel websites staan afbeeldingen die groter zijn dan ze zouden moeten zijn. Zo zijn er bijvoorbeeld afbeeldingen die worden weergegeven als 200 x 100 pixels, terwijl het originele bestand dat wordt gedownload 1000 x 500 pixels is. Het verkleinen van de afbeelding naar 200 x 100 pixels voordat je hem uploadt, bespaart veel downloadtijd en verbetert je PageSpeed score en laadtijd.
Comprimeer je afbeeldingen
Om de bestanden nog kleiner te maken kun je ze comprimeren. Hiermee maak je het bestand kleiner zonder kwaliteitsverlies. Je kunt dit met bepaalde tools doen, zoals ImageMagick of TinyPNG. Sommige plugins kunnen al je geüploade afbeeldingen comprimeren, maar het is vaak beter om dit (ook) al voor het uploaden te doen.
Maak gebruik van Lazyload
Als je gebruikmaakt van Lazyload, worden alleen de afbeeldingen gedownload die bij de gebruiker zichtbaar zijn. De afbeeldingen die verderop op de pagina staan worden pas geladen zodra de bezoeker naar beneden scrollt. De pagina hoeft dus niet in één keer alle afbeeldingen te laden en dat heeft een positief effect op je PageSpeed en laadtijd.
Er zijn verschillende manieren waarop je dit kunt instellen. Je kunt hiervoor bijvoorbeeld het advies van Google PageSpeed Insights volgen. Als je een WordPress website hebt, kun je Lazyload instellen met behulp van een plugin.
Gebruik Next-gen beeldformaten
Als laatste is het aan te raden om gebruik te maken van next-gen beeldformaten, zoals WebP. Dit kan ervoor zorgen dat de afbeeldingsgrootte nog meer wordt verkleind. Wel wordt WebP nog niet ondersteund door alle browsers. Het is daarom aan te raden om PNG of JPG afbeeldingen te leveren aan browsers die dit niet ondersteunen.
2. Serverreactietijd verlagen (TTFB)
Als een bezoeker op je pagina komt, stuurt zijn of haar browser een request naar jouw server. De server ontvangt dit request en stuurt de pagina content naar de browser. De tijd waarin de browser van de gebruiker de eerste byte content ontvangt noemen we de serverreactietijd of TTFB.
Kies de juiste host
De serverreactietijd is voor het grootste deel afhankelijk van je host. Je host plaatst jouw website op een server met een bepaalde snelheid. Het is daarom belangrijk dat je bij het kiezen van een host goed op de ruimte en de snelheid van de server let.
Stel browser caching in
Met browser caching zorg je ervoor dat de pagina content wordt opgeslagen in de browser van je websitebezoekers. Zodra ze de pagina voor een tweede keer bezoeken, wordt de content geladen vanuit hun browser. Dit zorgt voor een snellere laadtijd en PageSpeed. Je kunt browser caching eenvoudig instellen via de FTP-files of met een WordPress plugin.
Verwijder onnodige content
Op veel websites staat onnodige content die niet wordt gebruikt.. Hierbij kun je denken aan thema’s, programma’s, apps en plugins. Ondanks dat dit niet gebruikt wordt, maakt het je website helaas wel trager. Schoon dus zo nu en dan je website op en verwijder alles wat je niet gebruikt.
Combineer en minimaliseer CS- en JS-bestanden
Als de server minder (grote) resources hoeft te laden, wordt de serverreactietijd lager. Daarom is het slim om je CS- en JS-bestanden te combineren en te minimaliseren. Dit kun je handmatig doen of je kunt dit – als je een WordPress website hebt – instellen via een plugin.
Schoon redirects op
Verwijzen sommige pagina’s op je website meerdere keren door? De browser moet dan meerdere HTTP requests maken, waardoor deze pagina’s minder snel laden. Als je veel redirects hebt, kan het daarom goed zijn om dit eens op te schonen.
3. CDN gebruiken
Een CDN (Content Delivery Network) verdeelt de content van een website over verschillende servers. Als een browser de content opvraagt, wordt dit geleverd vanuit de dichtstbijzijnde server. Hiermee wordt de afstand die de data moet afleggen verkleind, waardoor de TTFB wordt verlaagd. Dit zorgt weer voor een verlaging van de PageSpeed en de laadtijd.
Je kunt een CDN daarnaast vaak ook gebruiken voor andere optimalisatiemogelijkheden voor je laadtijd, zoals:
- Browser caching
- GZIP of Brotli compressie
- HTTP/2
Kom je er zelf niet helemaal uit? Binnen onze maatwerk campagnes bieden we de mogelijkheid om dit voor je uit te voeren.
Reageren
Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op een nieuwsbericht.
Inloggen