12 SEO tips voor meer verkeer naar je website in 2022

12 SEO tips voor meer verkeer naar je website in 2022

SEO tips 2022

Iedereen wil de hoogste positie in de zoekresultaten van Google bereiken. Maar in 2022 is dat een stuk minder eenvoudig dan voorheen. Dat betekent niet dat het onmogelijk is. Veel websites bewijzen dat je met de juiste aandacht en maatregelen een website een enorme boost in de ranking kunt geven.

Er zijn een aantal trucs die je kunt toepassen om met SEO het verkeer naar je website aanzienlijk te vergroten. In dit artikel vind je 12 tips om met SEO een betere positie in Google te verkrijgen.

De tips in het kort:

1. Houd op met focussen op de verkeerde dingen

De realiteit van 2022? De helft van wat je online leest over SEO is onzin of niet meer relevant. Dat is geen wonder, maar kan wel een probleem zijn. Het is namelijk makkelijk om je te richten op het verkeerde en zo je tijd te verspillen aan SEO tactieken die niet werken. 

Laten we een aantal van de vaak gegeven tips even onder de loep nemen:

  • Gebruik LSI keywords. Die zien we vaak. Maar volgens Googles John Mueller bestaan LSI zoekwoorden helemaal niet
  • Zorg voor groene bolletjes in Yoast. Het kan geen kwaad om te streven naar perfectie in de Yoast plugin maar de kans is groot dat het ook amper helpt. Zonde van je tijd. 
  • Schrijf lange content omdat dit beter is voor je ranking. Dit is een absolute mythe. Het gaat om de inhoud, en niet het oprekken van je tekst. 
  • Gebruik een domeinnaam die exact overeenkomt met je bedrijfsnaam of merk. Dit advies is zo oud dat het thuishoort in de vorige eeuw. Herkenbare, op marketingdoeleinden gerichte domeinnamen zijn veel effectiever. 

Als je SEO naar een nieuw niveau wilt tillen, richt je dan op wat er echt toe doet. Laat tijd verspillende onzin zoals LSI zoekwoorden links liggen.

on-page seo

2. Zoekintentie moet het eerste punt van aandacht zijn

Als je een goede positie in Google wilt dan is het belangrijk dat je de inhoud van je pagina’s aansluit op wat de zoekintentie van de bezoeker is. Kort gezegd: je content moet aansluiten op de zoekintentie. Volgens deskundigen is dit het allerbelangrijkste aspect van SEO.

Een voorbeeld: stel, je verkoopt games online en je wil een goede positie in Google voor de zoektermen ‘enge videogames’. Je denkt misschien dat het slim is om een productcategorie pagina te maken waar je al deze enge videogames verkoopt. 

Dat is echter niet de beste manier om aan de zoekintentie van je bezoeker te voldoen.

Als je kijkt naar de best scorende pagina’s in Google wat deze zoekterm betreft, dan zie je dat het allemaal blogposts zijn. Google weet dat de zoeker iets wil leren of ontdekken, en niet kopen. Daar wordt de ranking dan ook op bepaald. Het is in dit geval dus een veel beter idee om een blog te schrijven over dit onderwerp waarin je tips geeft en eventueel doorlinkt. 

3. Schrijf prikkelende titel tags

In augustus 2021 kondigde Google wijzigingen aan in de manier waarop het web paginatitels in zoekresultaten genereert. Het vertrouwt nu minder op titel tags en meer op andere tekst op de pagina, zoals H1-tags.

Hoeveel minder? Uit onderzoek blijkt dat de kans bijna 33 procent meer is dat Google een title tag herschrijft. Het is echter ook bekend dat dit slechts in 33,4 procent van de gevallen ook echt gebeurt. 

Met andere woorden: de titel die te zien is in Google, is vrijwel altijd de titel die ook de title tag van de pagina is. Het is daarom nog altijd belangrijk om echt goede, meeslepende en prikkelende titel tags te schrijven. 

4. Ververs oude en slecht scorende inhoud

Zelfs als je organische verkeer gigantisch hoog is, bestaat de kans dat een deel van je content veroudert en verslechtert. Dat is simpelweg hoe het werkt; posities in Google zijn niet een gegeven een je moet moeite doen om ze te behouden. 

Zo vind je slecht scorende content met Google Search Console:

  • Ga naar het Search Results of Zoekresultaten rapport. 
  • Klik op het filter voor de Datum en het filter voor Vergelijken.
  • Kies ‘laatste zes maanden vergelijken met voorgaande periode’.
  • Klik op het tabblad ‘pagina’s’.
  • Sorteer de resultaten van laag tot hoog in Verschil in kliks. 

Nu kun je zien welke pagina’s verouderd zijn of helemaal niks meer doen voor je website. 

5. Geef belangrijke pagina’s een duwtje in de rug

Interne links zijn links die van de ene pagina binnen je website naar de andere gaan. Ze helpen bezoekers zich een weg te navigeren door de pagina’s en helpen Google tevens de inhoud van je website beter te begrijpen.

Er zijn meerdere tools die je kunnen helpen om goede kansen voor intern linken op te sporen. Ahrefs’ Site Audit Report is er eentje van. 

Intern linken is een relatief eenvoudige manier om je website een boost te geven in ranking én deze gebruiksvriendelijk te maken. 

6. Gebruik meerdere zoekwoorden en meerdere zoekintenties

Niet alle zoekers zijn op zoek naar hetzelfde wanneer ze een zoekwoord typen in Google. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de zoekresultaten bij de zoekterm ‘on page SEO’ dan zie je een mix van handleidingen, definities en lijstjes. 

Dit fenomeen noemen we mixed intent keyword. Sommige zoekers willen immers alleen maar weten wat on page SEO is en anderen willen het leren toepassen. 

Als je niet al een goede ranking hebt op een mixed intent keyword, dan is dat aan te raden. Maak een pagina waarvan de inhoud aansluit op de zogenaamde dominantie zoekintentie. In dit voorbeeld is dat een handleiding voor het toepassen van on page SEO.

zoektermen

Heb je al een ranking voor een zogenaamd mixed intent keyword? Dan is er wellicht een kans om daar meer van de profiteren door je content aan te passen. Dit kun je onder andere doen door sitelinks naar een specifiek deel van je pagina te gebruiken in de content. Daarmee is het mogelijk om op meerdere posities in de ranking te staan met dezelfde pagina. 

7. Voeg een FAQ toe

Is het je opgevallen dat wanneer je zoekt op een onderwerp, je steeds vaker een lijst met aanverwante vragen over dit onderwerp te zien krijgt? Daar kun je van profiteren.

Het is lastig om antwoord te geven op alle vragen die een potentiële bezoeker heeft over het onderwerp. Met een FAQ kun je er wel een heleboel toevoegen en zo vragen wegnemen. 

Gebruik een FAQ om vragen te beantwoorden die je niet in de verdere inhoud van de pagina beantwoordt. De FAQ (Frequently Asked Questions) plaats je vaak tegen het einde van de pagina.

8. Voeg quotes van experts toe

Niemand weet alles over alles. Je hebt misschien wel de kennis om veel inhoud te schrijven over een onderwerp, maar er zullen altijd nog gaten in je kennis zijn. Om dat op te lossen kun je een aantal quotes van experts toevoegen aan je content. 

De SEO voordelen daarvan zijn:

  • Verbeteren van E-A-T. Dit staat voor expertise, authority en trust (ofwel deskundigheid, autoriteit en vertrouwen). Volgens vertegenwoordigers van Google is dit misschien niet een directe factor in je ranking maar zijn er wel meerdere signalen die worden opgepikt die voortkomen uit een goede E.A.T.
  • Meer links. Quotes van mensen in je content worden vaker gedeeld door hen of mensen om hen heen, bijvoorbeeld op social media. Wees ook niet bang om daar om te vragen. 

9. Upgrade backlinks van je afbeeldingen

Wanneer je aangepaste illustraties, infographics of andere afbeelden op je site hebt, dan kunnen anderen deze in hun eigen content insluiten. Ze linken dan meestal terug naar de afbeeldingsbron, maar niet altijd. Soms linken ze naar het afbeeldingsbestand zelf. 

Dit is niet ideaal vanuit een SEO-perspectief, omdat elke “autoriteit” van die link nergens meer nuttig is. Het zou beter zijn als de link naar de bronpagina zou verwijzen in plaats van naar het afbeeldingsbestand.

Vraag mensen die je afbeeldingen insluiten daarom te linken naar een pagina of blogpost en niet het afbeeldingsbestand zelf. Je kunt deze afbeeldingen terugvinden via tools als een Site Explorer. 

backlinks

Backlinks die leiden naar een ‘dode’ pagina hebben absoluut geen nut. Ze helpen de pagina niet in de ranking en hebben ook een negatief effect op andere pagina’s. Met die reden is het slim om zogenaamde doodlopende links te verwijderen of herstellen. 

Zorg ervoor dat je een dode pagina verwijdert of linkt naar een andere logische pagina. Zo hoef je niet alle backlinks afzonderlijk te herstellen. 

11. Voer elk jaar een content audit uit

Een content audit is een soort evaluatie van alle inhoud op je website. Je analyseert de pagina’s en bekijkt hoe ze scoren op het moment. Je maakt vervolgens beslissingen op basis van die analyse. Dat kan zijn om een pagina te updaten, inkorten, vernieuwen of verwijderen. 

Er zijn verschillende tools waarmee je een content audit uit kunt voeren. Online zijn de opties eindeloos. Zorg wel dat je pagina’s die nog niet lang bestaan even buiten beschouwing laat. De content is namelijk waarschijnlijk nog niet geranked door Google. 

Zorg voor meer backlinks in het algemeen d.m.v. linkbuilding. Backlinks staan in de top 3 van ranking factors volgens Google, dus het zal geen verrassing zijn dat er een direct verband is tussen organisch verkeer en het aantal (en de waarde van) backlinks.

Dit betekent niet dat je een pagina vol moet rammen met backlinks. Ze moeten namelijk wel iets toevoegen, en het succes ervan hangt bovendien af van de concurrentie op dit bewuste zoekwoord. Maak dus ook altijd een afweging of dit het waard is. Als concurrenten gemiddeld 500 backlinks hebben in hun content en jij hebt er nog maar 10, dan ga je veel tijd nodig hebben om in te halen.

Vaak kun je echter al wel een aantal plekken in de ranking groeien door simpelweg een paar slim geplaatste backlinks toe te voegen. 

Maak een begin met SEO tips

Geen tijd om al deze technieken in SEO tips toe te passen? Dat is geen probleem. Begin simpelweg met een aantal maatregelen en kijk hoe de pagina’s groeien. Succes met SEO krijg je niet in een dag, dus heb geduld!

GRATIS SEO EBOOK >>>