Waarom bruikbaarheid van een website de toekomst van SEO bepaalt

seo usability

Wat zou er gebeuren als het algoritme van Google alle content volledig zou begrijpen? Hoewel dit scenario zeer onwaarschijnlijk tot onmogelijk lijkt, is het niet volledig uitgesloten. Google boekt immers grote vooruitgang als het gaat om het begrijpen van de content op een website. Het is dus niet ondenkbaar dat deze technologie nog verder uitbreidt en dat een toekomst waarin Google content volledig begrijpt, mogelijk is. 

Backlinks kopen en het toepassen van linkbuilding is volgens ons nog lang geen verleden tijd, maar je website wordt op zijn minst steeds belangrijker. Met de komst van Multitask Unified Mode (MUM) lijkt het bovendien nog waarschijnlijker dat de trend van het verder uitwerken van algoritmes van Google blijvend is. Het is een trend die bovendien volgens sommigen de wereld van SEO volledig gaat veranderen. In die nieuwe wereld zou het voornamelijk gaan om usability ofwel bruikbaarheid van een website. Dat wordt volgens sommigen de dominante factor in SEO technologie. 

Waarom SEO geherdefinieerd wordt 

Het is misschien met de technologie van nu ondenkbaar dat Google in de toekomst content volledig kan begrijpen en analyseren. Toch wordt er door sommige experts in het werkveld al rekening mee gehouden. Dat blijkt onder andere uit de online hangout sessie met John Mueller in juli van 2021. Hij is de senior webmaster analist van Google. 

Zowel de verbetering van de technieken van Google zelf als de moderne CMS’en kunnen zomaar eens het begin zijn van deze voorspelde verandering richting bruikbaarheid. Dat heeft ongetwijfeld ook een effect op SEO. 

Hoewel ook John Mueller aangeeft dat SEO niet volledig zal ophouden te bestaan, gaat het wel drastisch veranderen als deze voorspellingen uitkomen. Oude technieken zullen niet meer relevant zijn en nieuwe aandachtspunten komen voorop te staan. 

Herdefiniëren van SEO: de rol van Google

Er is een egalisatie die optreedt naast de toegenomen mogelijkheden van Google om inhoud en de betekenis ervan te ontleden. Het rangschikkingspotentieel van inhoud die niet door een marketing professional is geoptimaliseerd neemt toe ten opzichte van het vermogen van Google om de inhoud beter te begrijpen. 

Dat betekent niet dat Google dergelijke inhoud wel of niet zal rangschikken, maar dat het nu dergelijke inhoud kan rangschikken als het dat zou willen. Wat Google heeft gerelateerd aan Passage Ranking zou representatief zijn voor deze trend. Voor de duidelijkheid: de technologie is daar nog lang niet, maar er zijn grote vorderingen gemaakt. Er kunnen echter ook nog tegenslagen voorkomen die deze toekomst onhaalbaar maken. 

Heel simpel gezegd zou deze vooruitgang betekenen dat we veel minder energie hoeven te steken in het begrijpelijk maken van content voor Google. Dat is waar nu veel energie van marketing professionals naartoe gaat. Er zijn genoeg elementen op je pagina puur om je content behapbaar voor Google te maken. Dat zou niet meer nodig zijn. 

Herdefiniëren van SEO: de rol van CMS’en

Het CMS gaat een grote rol spelen in de vernieuwing van SEO. CMS’en worden steeds geavanceerder als het gaat om SEO. Twee voorbeelden daarvan zijn Shopify en Wix, welke beide goed inspelen op de wensen als het gaat om SEO. 

De echte vooruitgang zit hem echter in alles dat je niet ziet. CMS’en bieden vaak automatische caching, de implementatie van lui laden van afbeeldingen of het converteren van afbeeldingen naar WebP. Dit is steeds relevanter als het gaat om de manier en snelheid waarmee een website kan worden gecrawld en dus geïndexeerd.

Een grote verandering in SEO

Het resultaat van deze vooruitgang is dat de gemiddelde ondernemer zelf zijn of haar website kan optimaliseren voor SEO en dus makkelijker op eigen kracht in de SERP terecht komt. Technische kennis is steeds minder nodig. Dat geldt helaas ook voor SEO specialisten tot op zekere hoogte, in ieder geval bij het middensegment. 

Dat wil zeggen dat er een grote verandering aan zit te komen. Door de vooruitgang van Google zelf en CMS’en kunnen ondernemers steeds meer zelf. Technische kennis of kennis van goede content is steeds minder belangrijk, in ieder geval om het Google naar de zin te maken. Google snapt de content beter, en site eigenaren krijgen steeds meer handvatten toegereikt om hun eigen website te optimaliseren. 

Hoe ziet de toekomst van SEO er dan uit? Wat zit eraan te komen, en hoe ziet zo’n toekomst met de nadruk op bruikbaarheid eruit? 

bruikbaarheid van een website

Waarom usability of bruikbaarheid belangrijk gaat zijn

Laten we er voor dit voorbeeld even vanuit gaan dat Google content volledig kan begrijpen. Hoe zou zo’n toekomst eruit zien?

Allereerst heeft Google niets meer nodig om een pagina te begrijpen. H1, title tags en meer van dit soort technieken worden compleet overbodig. Google heeft dit niet nodig om een pagina te lezen. Net als een echte bezoeker, dus. 

In zo’n toekomst gaat content optimalisatie voor SEO overbodig worden. Althans, zoals we het nu kennen. De focus ligt dan niet meer op het optimaliseren van de pagina in het belang van zoekmachines, maar over het aanpassen van de pagina op de gebruiker. 

Met andere woorden: alles dat we doen om ervoor te zorgen dat Google een webpagina begrijpt – inclusief zoekwoorden, paginastructuur en speciale tags – wordt compleet overbodig. Als Google de inhoud namelijk net zo goed kan begrijpen als een gebruiker, dan is alleen nog maar de bruikbaarheid van de pagina relevant. 

Daarmee kom je automatisch bij een ander vraagstuk aan: als Google alle content kan begrijpen, wat onderscheidt dan de ene pagina van de andere als beide pagina’s actueel en relevant zijn?

Het antwoord: de effectiviteit van de inhoud wordt leidend. Hoe effectief en efficiënt een pagina is in het verspreiden van de inhoud bepaalt hoe voordelig deze pagina is voor gebruikers en dus voor zoekmachines. In een wereld waar de elementen op de pagina er niet toe doen voor het begrip van Google van de pagina, wordt bruikbaarheid de onderscheidende factor.

Als Google geen aandacht meer hoeft te besteden aan het begrijpen van content, dan wordt de focus automatisch verschoven naar de bruikbaarheid van een pagina: dient deze het doel, is deze effectief in het uitdragen van de juiste boodschap?

Hoe ziet een wereld met SEO omtrent bruikbaarheid eruit?

Usability of bruikbaarheid wordt in deze geschetste toekomst dus de leidraad in al onze SEO activiteiten. Fundamenteel is de bruikbaarheid van een site of pagina als het gaat om het praten met een gebruiker. 

Neem bijvoorbeeld een wetenschappelijk artikel. Het heeft misschien wel de meest genuanceerde en nauwkeurige inhoud, maar het is vaak compleet waardeloos voor iemand zonder wetenschappelijke achtergrond. De inhoud en de presentatie daarvan bepaalt in hoeverre je een bepaald publiek bereikt. In de toekomst van bruikbaarheid wordt de onderscheidende factor van een website dan ook hoe effectief de inhoud is in het bereiken van een publiek. 

Het publiek van bepaalde content moet dan worden bepaald op basis van de aard van de vraag die ze stellen aan Google. Impliceert deze zoekopdracht een meer geavanceerde gebruiker of juist een leek? Hoe bruikbaar een pagina is hangt namelijk direct samen met het beoogde publiek. De doelgroep en in hoeverre de content daarop is toegespitst, wordt dus belangrijker dan ooit. 

SEO content optimalisatie en bruikbaarheid

Een voorbeeld: stel je hebt twee pagina’s met dezelfde informatie. Beide maken gebruik van headers of titels. De eerste pagina gebruikt willekeurige titels en de tweede pagina bevat titels die nauwkeurig zijn, de lading van de content dekken en navigatie makkelijker maken. Hoewel in een dergelijk scenario beide pagina’s gelijkelijk worden begrepen door Google, verschillen ze sterk in hoe effectief ze informatie naar de doelgroep overbrengen.

Headers, afbeeldingen en andere elementen die nu ook al een ‘goede’ paginastructuur bepalen, zullen dat in dit toekomstige scenario nog steeds doen. Dan gaat het echter niet meer om het helpen van Google in het begrijpen van de content. Het gaat om de gebruiker. Het gaat om de bruikbaarheid. 

Er zit echter een kanttekening bij in hoeverre deze bruikbaarheid beoordeeld kan worden. Hoewel elementen van de paginastructuur kunnen worden gezien als een objectief hulpmiddel voor Google om pagina-inhoud te begrijpen, zijn ze in hoge mate subjectief vanuit het oogpunt van bruikbaarheid. Afhankelijk van het publiek waarvoor de inhoud relevant is, zullen bepaalde paginastructuur elementen meer of minder relevant zijn.

Technische SEO en bruikbaarheid

Wat de technische kant van SEO betreft hebben we al een voorproefje van de toekomst gekregen. De Page Experience Update van Google heette immers niet de “De snelheid update van 2021”; het heette de Page EXPERIENCE Update. En dat heeft een reden. 

Bruikbaarheid krijgt nu al voorrang als het gaat om SEO. Technische SEO en de gebruiker worden al steeds meer samengevoegd. Het gaat steeds meer om de bruikbaarheid en toepasbaarheid van je website en steeds minder om snelheid en andere puur technische elementen. Het is niet ondenkbaar dat er meer vitale functies worden toegevoegd die technische SEO gaan veranderen. Zo zijn er al gesprekken geweest bij Google om FCP op te nemen als een van de vitale functies. 

Technische optimalisatie vanuit het oogpunt van de gebruiker is dus zeker geen tijdelijk iets, maar een blijvend fenomeen. Technische optimalisatie en gebruikerservaringen gaan bovendien steeds meer in elkaar overlopen.

De conclusie: focus je op de doelgroep en bruikbaarheid 

Hoewel de toekomst omschreven in dit artikel zeker nog geen realiteit is, kun je maar beter voorbereid zijn. Google gaat steeds beter worden in het onderscheiden van soorten content en doelgroepen. Het doel van Google is de gebruikerservaring optimaliseren en daarvoor is de bruikbaarheid van een website leidend. Zodra de techniek deze ambitie inhaalt, gaat SEO drastisch veranderen.

Zo gebruik je broodkruimelnavigatie voor de SEO van je website

broodkruimelnavigatie

Ben jij ook wel eens verdwaald geweest op een website met geen idee hoe je terug moet komen op de pagina waar alle nuttige info stond? Je bent niet de enige. Daarom is er zoiets als broodkruimelnavigatie (in het Engels breadcrumbs). 

Wat is broodkruimelnavigatie? 

Met navigatie door middel van broodkruimels op je website maak je het navigeren voor je bezoeker gemakkelijker. Broodkruimels zijn een aantal woorden of termen bovenaan de pagina, dichtbij het menu. Afhankelijk van het type broodkruimel zie je hier op welke pagina of in welke categorie van de website je bent. Door op een woord in dat broodkruimel menu te klikken kun je dan gemakkelijk terug navigeren in de website. 

Een voorbeeld: stel, je bezoekt een grote webshop zoals Bol.com. Daar staan ontzettend veel verschillende producten op. Daarom zie je vaak bovenaan de pagina welke route door de website je hebt genomen. Je gaat bijvoorbeeld van de homepage naar de categorie boeken, dan naar fictie en dan naar sci-fi fictie. Dan zou een broodkruimelpad er ongeveer zo uitzien:

home > boeken > fictie > sci-fi boeken

Door op fictie te klikken, kom je terug op de pagina met andere soorten boeken in die categorie. Klik je op home? Dan ben je weer bij het begin. Zo kun je dus een pad van broodkruimels volgen om je een weg terug te vinden in de website. 

Als je navigeren door je website of webshop gemakkelijker wil maken dan zijn die broodkruimels dus heel handig. Een van de volgende broodkruimel opties voor navigatie kan passend zijn voor je website:

  • op hiërarchie gebaseerde broodkruimels
  • op een pad gebaseerde broodkruimels
  • attributen gebaseerde broodkruimels 
broodkruimels voor seo

Op een hiërarchie gebaseerde broodkruimels

In vrijwel elk artikel dat je tegenkomt over broodkruimels wordt allereerst die op hiërarchie gebaseerde breadcrumb navigation genoemd. Het wordt ook wel locatie gebaseerde broodkruimelnavigatie genoemd. Dit is dan ook de meest voorkomende soort broodkruimels, met name voor websites met een complexe indeling bestaande uit meerdere lagen.

Dit type broodkruimelnavigatie komt overeen met het voorbeeld hierboven. Vanuit de homepage kies je een bepaalde categorie – vaak gaat het hier om producten – waarna je meerdere subcategorieën kunt kiezen. Door middel van de broodkruimels kun je gemakkelijk een stap terug nemen in de website. 

Op een pad gebaseerde broodkruimels

De broodkruimels die gebaseerd zijn op een bepaald pad door de website worden in het Engels ook wel history-based breadcrumbs genoemd. Je kunt dit type navigatie vergelijken met de terugknop in je browser. De broodkruimels laten jouw pad door de website in zijn geheel zien. Deze broodkruimels kunnen dan ook in elke variatie voorkomen, afhankelijk van hoe je navigeert. 

Dit type broodkruimelnavigatie is gemakkelijk als je het voor bezoekers mogelijk wil maken om snel terug te keren naar bepaalde zoekresultaten, zoals bij e-commerce websites vaak nodig is. Dit type broodkruimel kan bestaan naast het vorige type broodkruimel om navigatie nog makkelijker te maken. Deze broodkruimels worden echter ook veel gebruikt in formulieren om terug te keren naar de vorige stap. 

Attributen gebaseerde broodkruimels

Ook wel attribute-based navigation genoemd zijn deze broodkruimels vooral bedoeld om meta-informatie over een pagina te laten zien, maar dan in het format van een broodkruimel. Dat is handig als een bepaald product in meerdere categorieën valt en dus lastig is weer te geven in een op hiërarchie gebaseerde navigatie. 

Vaak kom je dit type breadcrumbs tegen op websites met zogenaamde filters, zoals een webshop voor kleding. Zoek je bijvoorbeeld op jassen, dan heb je filters zoals kleur, maat en lengte. Deze kunnen echter ook van toepassing zijn op schoenen, broeken en meer. Een filter kun je toevoegen of verwijderen en welke filters actief zijn, zie je vaak bovenaan de pagina. 

Waarom broodkruimels goed zijn voor SEO

Broodkruimelnavigatie kan een positief effect hebben op de SEO van je website. Hieronder lees je meer over een aantal voordelen van broodkruimels voor je vindbaarheid. 

  1. Je helpt bezoekers en zoekmachines de website begrijpen

Broodkruimels geven zowel bezoekers als zoekmachines de benodigde informatie om te opbouw van je website te begrijpen. Ze ontdekken zo sneller waar de content staat die zij nodig hebben. Zoekmachines begrijpen je pagina’s ook beter door deze overkoepelende vorm van navigatie. 

  1. Je komt meer voor in zoekresultaten

Google gebruikt onder andere broodkruimels om de content van een site in context te zetten en bij de juiste zoekresultaten te laten voorkomen. Broodkruimels zijn vaak zelfs in de SERPs zichtbaar om bezoekers direct te laten navigeren naar de juiste content zonder elk item in de zoekresultaten te tonen. 

  1. Crawlbots én bezoekers kunnen je pagina’s beter scannen

Omdat broodkruimels het makkelijker maken voor bezoekers om je website te begrijpen, is het bounce percentage een stuk lager. Ze zien namelijk sneller of ze op de juiste plek zijn en zo niet, hoe ze daar naartoe moeten navigeren. 

Dat geldt ook voor de crawlbots van Google. Door al die interne links en navigatie overzichten is het scannen van de website een stuk gemakkelijker. Beide hebben dus positief effect op je organische verkeer. Dit is dus iets anders dan de backlinks die we gebruiken voor linkbuilding.

Tips voor effectieve broodkruimelnavigatie

Hoe handig broodkruimelnavigatie ook is: het moet wel bij je website passen. Met de volgende vijf tips zorg je ervoor dat broodkruimels ook op jouw website de beste resultaten opleveren.

Gebruik alleen broodkruimels die logisch zijn voor jouw website

Broodkruimels zijn handig, maar pas echt nodig wanneer je website uit twee of meer lagen bestaat. Op een website met slechts een aantal pagina’s die allen in het menu voorkomen zijn ze overbodig. 

Denk goed na over de structuur van je website en via welke plek bezoekers binnenkomen. Afhankelijk daarvan kun je bepalen hoe nodig de broodkruimels zijn. Op een e-commerce website met een groot assortiment zijn ze echter vrijwel altijd een goede toevoeging. 

Gebruik de juiste broodkruimels voor de behoeften van je bezoeker

Wanneer je twijfelt over welk type broodkruimels past bij jouw website, denk dan aan hoe je bezoekers je site bekijken en gebruiken. Stel jezelf een aantal vragen om dit te bepalen:

  • Welke informatie is het meest relevant voor mijn bezoekers en moet dus het beste vindbaar zijn?
  • Welke pagina’s zijn het meest en het minst populair?
  • Welke pagina’s zijn het meest en het minst goed bereikbaar? 

Ken je andere websites die ongeveer dezelfde soort bezoekers trekken? Ga daar dan op onderzoek uit om de beste structuur van je eigen website te bepalen. 

Organiseer je broodkruimels op een logische manier 

De meeste websites maken broodkruimels bovenaan de pagina zichtbaar voor de bezoekers. Vaak vind je ze direct onder het menu of een zoekbalk voor de website. Die locatie is echter niet een standaard gegeven: de beste optie voor jouw website kan verschillen afhankelijk van je branche, je bezoeker en je website. Als je twijfelt, bekijk dan websites van concurrenten om te zien hoe zij het aanpakken.

Houd het design van broodkruimels simpel en strak

Broodkruimels moeten niet te schreeuwerig of opvallend zijn. Zorg dat ze qua design goed leesbaar en zichtbaar zijn, maar niet eruit springen. Je wil de bezoeker niet te veel afleiden van de rest van de content op de pagina. Daarom zien broodkruimels er vaak uit als normale links, zodat direct zichtbaar is waar ze voor dienen zonder dat ze de blik te veel grijpen. 

Het nut van broodkruimelnavigatie

Zoals je nu weet, kan broodkruimelnavigatie dus heel nuttig zijn voor je website. Dat is wel alleen het geval als je site uit meerdere lagen bestaat: pas dan is navigatie nodig om je bezoeker te helpen. Er zijn meerdere soorten broodkruimels en afhankelijk van het soort website gebruik je een of meerdere typen. Zorg altijd dat je de broodkruimels op de meest effectieve manier voor jouw branche inzet, zodat ze ook echt iets voor je doen op het gebied van SEO.

Zo kun je gedateerde content verwijderen uit Google

content verwijderen uit Google

Het kan voorkomen dat er content over je bedrijf op het internet te vinden is die niet meer relevant of accuraat is. Zelfs wanneer je de eigen pagina’s of afbeeldingen aanpast of verwijdert, kunnen ze nog tevoorschijn komen in de zoekresultaten van Google. Het kan weken of zelfs maanden duren voor deze content wordt aangepast.

Gelukkig heeft Google daar iets op bedacht: de Content Removal Tool (in het Nederlands: Verouderde Content Verwijderen). Je kunt een verzoek indienen bij Google om verouderde content te verwijderen. Binnen ongeveer 24 uur wordt zo’n verzoek in behandeling genomen.

Je leest in dit artikel onder andere:

Wat is de Google Remove Outdated Content Tool?

In het kort is de Tool Verouderde Content Verwijderen bedoeld om oude teksten of afbeeldingen van een pagina te verwijderen uit de zoekresultaten van Google. Je kunt deze handige tool hier gebruiken. De tool werkt op basis van een formulier en is redelijk simpel in gebruik. Je kunt ook zoeken in Google op ‘verouderde content verwijderen’ om bij dezelfde tool uit te komen. 

Wanneer je een verzoek doet om content te verwijderen dan wordt dit verzoek handmatig beoordeeld. Dat betekent dat er geen directe actie wordt ondernomen maar dat iemand je verzoek in behandeling neemt. Meestal krijg je binnen 24 uur bericht op je verzoek maar daarna kan het nog enkele dagen duren voor de content ook echt een update krijgt. 

Content Removal Tool

Wanneer de Tool Verouderde Content Verwijderen gebruiken?

Deze handige tool van Google gebruik je alleen in een aantal situaties. Allereerst kun je de content removal tool gebruiken als er content over je bedrijf op een website staat die niet in jouw bezit is. Als de webpagina wel van jou is, dan kun je een verzoek doen om de crawlbots opnieuw je pagina te laten bekijken of de pagina verbergen. 

Je kunt de tool ook gebruiken wanneer de pagina’s of afbeeldingen al verwijderd zijn of significant veranderd zijn, maar dit nog niet blijkt uit de zoekresultaten in Google. 

Waarom verouderde content verwijderen?

Oude content van het internet verwijderen kan essentieel zijn voor je bedrijf. Verkeerde of gedateerde informatie verspreiden kan je onderneming schaden en zelfs gevaren opleveren, bijvoorbeeld als je in de medische- of voedselindustrie actief bent. Up-to-date informatie is dan van groot belang. 

Een aantal specifieke voorbeelden van wanneer verouderde content een probleem kan opleveren zijn:

  • wanneer jij of een klant een product of dienst niet meer aanbiedt maar deze nog wel voorkomen in de zoekresultaten van Google;
  • wanneer het adres of de contactinformatie van je bedrijf is gewijzigd;
  • wanneer promotiemateriaal van een bepaalde actie of prijsverlaging nog zichtbaar is in de zoekresultaten;
  • wanneer de eigenaar van een externe webpagina weigert content over jouw bedrijf aan te passen of te verwijderen.

Wanneer je content niet moet verwijderen

Toch zijn er ook situaties waarin je bepaalde content beter online kunt laten staan. Dat is bijvoorbeeld wanneer de content nuttig is voor het verkeer naar je website. Als de informatie in grote lijnen nog correct is en daarnaast zorgt voor meer bezoekers op je webpagina’s dan kun je het beter laten staan. Het is dan natuurlijk wel belangrijk dat de inhoud niet foutief of gedateerd is.

Ook wanneer de content om juridische redenen verwijderd moet worden, kun je beter niet deze tool gebruiken. Daar is een aparte functie voor die je hier kunt vinden

Als jij de eigenaar bent van de pagina, dan hoef je deze tool ook niet te gebruiken. Je kunt dan zelf de aanpassingen aan de verouderde content maken of de pagina verwijderen. Hetzelfde geldt wanneer er alleen een ‘recrawl’ nodig is. Het verzoek voor een recrawl van een URL kun je zelf indienen bij Google

Wanneer je voor het eerst een verzoek tot het verwijderen van oude content gaat indienen bij Google, dan kun je het onderstaande stappenplan volgen. 

Content verwijderen: een pagina

Er is een verschil tussen het verwijderen van verouderde content en het verwijderen van een afbeelding die niet meer relevant is. We bespreken hier eerst het verwijderen van content van een pagina.

Stap 1: voer je URL in de Google Tool Verouderde Content Verwijderen

Ga naar de tool en klik op ‘new request’ of ‘nieuw verzoek’. Voer vervolgens de URL in van de pagina waar het om gaat. Klik op ‘verzenden’. De tool gaat nu kijken of de pagina nog online is.

Stap 2: voer een woord in dat voorkomt in de oude content

Om te verifiëren dat het om de juiste pagina en content gaat, moet je nu een woord of nummer invoeren dat wel voorkomt in de verouderde content maar niet meer live staat op het web. Zo kan de tool verifiëren dat het om de juiste pagina gaat. 

Stap 3: verzoek indienen

Klik vervolgens op ‘verzoek indienen’ of ‘request removal’. Je krijgt dan een melding dat Google je verzoek heeft ontvangen. In de Google Search Console kun je de status van je verzoek bijhouden. Normaal gesproken duurt het ongeveer 24 uur voor je verzoek in behandeling is. Vervolgens doorloopt het de volgende stappen van status:

  • In behandeling: het verzoek wordt beoordeeld. Dit kan een paar dagen duren.
  • Goedgekeurd: je verzoek is gehonoreerd en aangepast in de zoekresultaten.
  • Afgewezen: je verzoek is afgewezen om een van deze redenen
  • Verlopen: het verzoek is goedgekeurd maar inmiddels verlopen. Dit gebeurt na 180 dagen of als de bewuste URL niet meer bestaat.
  • Geannuleerd: het verzoek is geannuleerd door jou of de eigenaar van de webpagina.

Content verwijderen: een afbeelding

Het kan ook zijn dat je een specifieke afbeelding van een pagina wil verwijderen. Het proces is dan iets anders dan als het om een complete URL gaat. 

Stap 1: voer de URL van de site en de afbeelding in

Via de Outdated Content Removal Tool voer je de URL van de webpagina waar de afbeelding staat in. Je voert ook de URL van de afbeelding zelf in. Klik wederom op verzenden.

Stap 2: Verzoek indienen

Google gaat  wederom de pagina eerst analyseren en checken of deze nog live is. Daarna kun je klikken op ‘verzoek indienen’. Je krijgt dan een bevestiging dat Google je verzoek heeft ontvangen en ermee aan de slag gaat.  

Net als bij het verwijderen van content kun je de status van je verzoek bijhouden in de Google Search Console. 

Je eigen content monitoren

Volledige controle over wat anderen over je producten en diensten schrijven heb je nooit. Je kunt er wel voor zorgen dat je eigen content up-to-date en relevant is. Daarvoor kun je een content audit tool gebruiken. Er zijn meerdere programma’s die je hierbij helpen. Enkele voorbeelden zijn Google Analytics, Web Gnomes en SiteAnalyzer. 

Het is van groot belang om te zorgen dat in ieder geval je eigen content actueel en relevant is. Je bouwt zo meer autoriteit en vertrouwen op tussen jou en je klant. Bovendien voorkom je dat je bezoekers kwijtraakt omdat informatie niet relevant is voor hen. 

Conclusie: gedateerde content verwijderen

Het is dus erg belangrijk dat je gedateerde of foutieve informatie over je bedrijf verwijdert van het web. Wanneer deze content te vinden is op pagina’s die niet in jouw bezit zijn, dan kun je daar de Google Verouderde Content Verwijderen Tool voor gebruiken (ook wel de Remove Outdated Content Tool).

Een verzoek indienen en monitoren kan via de Google Search Console. Daar kun je zowel een verzoek voor het verwijderen van content als het verwijderen van een afbeelding indienen. Beoordeling van een bezoek gebeurt vaak binnen 24 uur maar houd er rekening mee dat het een aantal dagen kan duren voor de content ook echt verwijderd is. Wil je de content op je eigen webpagina’s monitoren? Dan gebruik je het beste een content audit tool. 

Above the fold content gebruiken om de aandacht te trekken

Above the fold content gebruiken

Webdesigners gebruiken de term above the fold om het stuk van je website aan te duiden dat je als eerste ziet. Dat is dus het bovenste deel van je site, voor je begint met scrollen. De meningen erover zijn verdeeld, maar nog altijd is de meerderheid van de branche ervan overtuigd dat de informatie die je daar vindt groot effect heeft op de gebruiker. Daarmee heeft het dus ook effect op je bouncepercentage en SEO.

Inhoud artikel:

Wat betekent above the fold?

De term above the fold vindt oorsprong in de wereld van kranten. Above the fold refereerde naar de verhalen die boven de vouw in de pagina stonden. Daar stonden de belangrijkste, meest sensationele verhalen: op de plek waar lezers ze als eerste zien, zonder de krant open te slaan.

Met webdesign is ditzelfde principe aan de orde op je landingspagina. Wanneer iemand een pagina bezoekt, dan is de above the fold content het eerste dat ze zien zonder te scrollen.

Er zijn een aantal regels waaraan deze above the fold content moet voldoen. Het moet interne links bevatten om navigatie door de website makkelijker te maken. Het moet ook SEO geoptimaliseerd zijn. Daarnaast moet je in één oogopslag kunnen zien waar de pagina over gaat met een duidelijke header, ondertitel en eventuele afbeeldingen.

Waarom is above the fold content zo belangrijk?

De content bovenaan je pagina is het eerste wat een gebruiker ziet. Als je direct kunt laten zien dat de bezoeker op een pagina is waar hij ook daadwerkelijk naar op zoek is, dan is de kans groot dat hij blijft en dus niet wegklikt naar een concurrent.

Ook voor banners is de above the fold de ideale plek. Een advertentie die daar geplaatst is, wordt vaak het meeste bekeken. Bovendien blijkt uit onderzoek dat gebruikers naarmate ze scrollen steeds minder advertenties echt bekijken.

Belangrijke content op mobiel en desktop

Nu mobiele apparaten steeds meer worden gebruikt om websites te bezoeken is er ook een nieuwe kanttekening bij above the fold. Apparaten verschillen in formaat en resolutie waardoor er niet meer een makkelijke oplossing is voor je website op elk type apparaat.

Door Google’s Core Web Vitals update is de laadtijd van je website op mobiele apparaten zeer belangrijk voor je positie in Google. Het is dus alsnog een goed idee om above the fold content voor je mobiele website te optimaliseren en te zorgen voor de beste laadtijd.

Kies voor de meest algemene content die werkt op zoveel mogelijk apparaten. Layout, afbeeldingen en responsive design kun je inrichten op mobiel gebruik, zodat het op de meeste apparaten goed zichtbaar is.

Het effect van above the fold op SEO

De above the fold content is dus nog altijd de meest bekeken content op je webpagina. Zowel gebruikers als de crawl bots van Google gebruiken dit deel van de pagina om de rest van de pagina te analyseren en begrijpen. Is je above the fold content niet duidelijk? Dan kun je rekenen op een hoger bouncepercentage, wat een negatief effect heeft op je SEO.

Sterke content, knoppen en duidelijke layout zijn essentieel voor je above the fold. Pas wel op dat het niet te druk wordt: te veel advertenties, keywords of andere content kan door Google worden afgestraft.

De Google Core Web Vitals Update

De Core Web Vitals Update van Google is een update in het algoritme welke een aantal veranderingen met zich mee heeft gebracht. De nadruk ligt nu op laadtijden en gebruikerservaringen. Ook de above the fold content wordt in deze update van het algoritme meegenomen: het is bovendien het eerste deel van de pagina dat zichtbaar is tijdens het laden.

Om uit te zoeken hoe lang het duurt voor de content bovenaan de pagina wordt geladen, kun je Largest Contentful Paint gebruiken. Een goede LCP score is onder de 2.5 seconden. Je kunt de content bovenaan de pagina zo upgraden dat de laadtijd wordt vergroot.

Om lange laadtijden te voorkomen kun je bovendien aanpassingen doen in het CSS en Javascript op de pagina. Je kunt bijvoorbeeld:

  • Critical CSS implementeren. Deze techniek geeft voorrang aan de above the fold content als het om laden gaat.
  • Hero afbeeldingen als eerste laden. Zo zorg je ervoor dat de hoofdafbeeldingen als eerste geladen zijn. Gebruik “link rel=preload” om de laadtijd van afbeeldingen aanzienlijk te verlagen.
Core Web Vitals

De Core Web Vitals van je website meten

Wanneer je bezig gaat met het optimaliseren van je above the fold content dan is het belangrijk dat je resultaten meet. Dat kun je doen met site auditing tools. Je kunt daarmee niet alleen je algehele score zien maar ook zien waar het probleem met laadtijden zich bevindt.

Niet alleen de snelheid maar ook het verdere functioneren van een webpagina kun je monitoren door middel van deze auditing tools.

Above the fold content verbeteren

Het is dus van essentieel belang dat de content bovenaan je pagina geoptimaliseerd is voor zowel gebruikers als crawl bots van Google. Dat doe je door ervoor te zorgen dat het snel duidelijk is waar de pagina over gaat. Als een bezoeker niet snapt waar de pagina over gaat of het te rommelig vindt, dan is hij weg.

Een informatieve maar ook opvallende titel mag absoluut niet ontbreken. Afbeeldingen of andere visuele prikkelingen zijn ook van waarde voor de pagina. Een directe doorverwijzing naar een andere pagina of ander deel van de pagina in de vorm van een CTA kan bovendien ook positief effect hebben.

Ben wel zuinig met CTA’s: teveel kan afschrikken en het tegengestelde effect hebben van wat je wil. Twee CTA’s, bijvoorbeeld naar een andere pagina of naar een contactformulier, is vaak perfect.

Als het de bedoeling is dat mensen contact met je opnemen, zorg dan dat deze knoppen direct zichtbaar zijn bovenaan de pagina. Als de gebruiker hiernaar moet zoeken, haakt hij sneller af.

Above the fold content: conclusie

Above the fold content is dus de content bovenaan je webpagina, en het eerste dat bezoekers zien. Een snelle laadtijd is belangrijk, maar ook duidelijke titels, ondertitels en afbeeldingen. Spaarzaam zijn met content is essentieel, dus zorg dat het niet te druk is bovenaan je pagina. Teveel content schrikt bezoekers af.

Met een paar kleine aanpassingen kun je de above the fold content dus vaak al optimaliseren. Omhoog kruipen in de posities in Google wordt zo een stuk makkelijker.

21 gratis Chrome extensies voor SEO

gratis Chrome extensies voor SEO

Werk je graag met Google Chrome? Dan kun je gebruikmaken van verschillende handige Chrome extensies die je helpen met je SEO. Wij hebben de 21 beste gratis Chrome extensies voor SEO voor je op een rij gezet.

Inhoud artikel:

SEO Chrome extensies voor website optimalisatie

Als je start met SEO, begin je met het optimaliseren van je website. Zo zorg je voor een goede basis en behaal je direct al resultaat.

1. SEOInfo

Deze handige extensie controleert je pagina op veel voorkomende SEO problemen. Het laat je zien hoeveel problemen er zijn. Met de extensie kun je deze problemen ook verder onderzoeken. Enkele punten waarop de pagina wordt gecheckt zijn meta tags, structured data, laadtijd en canonicals.

2. OpenLink Structured Data Sniffer

Met de OpenLink Structured Data Sniffer zie je direct de structured metadata van een pagina. 

3. Google Lighthouse

Deze Chrome extensie is van Google zelf. Het is een makkelijk te gebruiken extensie die jouw pagina beoordeelt. Aan de hand van de beoordeling geeft de extensie je suggesties om de pagina te verbeteren. Denk hierbij aan verbeteringen op het gebied van prestaties, toegankelijkheid en SEO.

4. Link Redirect Trace

Met Link Direct Trace kun je snel en eenvoudig de gehele redirect chain van een pagina inzien. Zo kun je eenvoudig lange chains vinden en deze vervolgens verkorten. Veel redirects zorgen er namelijk voor dat je linkjuice verliest.

5. AMP Validator

Een AMP versie van een website laadt sneller en zoekmachines geven hier dan ook de voorkeur aan. Met AMP Validator zie je snel of een pagina een AMP versie heeft.

6. Free Backlink Checker by LRT

Deze tool checkt niet de inkomende backlinks, maar juist de uitgaande links op een pagina. Links die niet meer werken worden rood gemarkeerd. Ook kun je met deze tool alle links op een pagina exporteren naar een XLSX of CSV bestand. In dit document worden de HTTP status, de anchor tekst en het ‘rel’ attribuut opgenomen.

7. ObservePoint TagDebugger

Met de ObservePoint TagDebugger kun je jouw website analytics en marketing tags – zoals Tag Manager en Google Analytics – beoordelen en debuggen. Het laat ook zien welke events er zijn als je klikt op een link.

8. Hreflang Tag Checker

Zoals je al kunt zien aan de naam is dit een Chrome extensie waarmee je de hreflang tags kunt checken. De tool laat deze data niet alleen zien, maar onderzoekt ook naar welke URL’s de tags leiden.

SEO Chrome extensies voor zoektermen onderzoek

Voor het optimaliseren van je website heb je ook de juiste zoektermen nodig. Deze 5 Chrome extensies maken het makkelijker om de juiste zoektermen te vinden.

9. Keyword Surfer

Met Keyword Surfer kun je eenvoudig tijdens het zoeken via Google zien welke zoektermen voor jou interessant zijn. De tool geeft namelijk bij een zoekopdracht in de zoekmachine het zoekvolume, de hoeveelheid concurrentie en de CPC aan. Ook komt de gratis Chrome extensie met een aantal relevante zoektermen en laat hiervan ook belangrijke gegevens zijn.

10. SEOStack Keyword Tool

Heb je een tool nodig die je inspireert en veel ideeën geeft? Dan is SEOStack Keyword Tool de juiste Chrome extensie voor jou. Hiermee krijg je per zoekopdracht duizenden relevante zoektermen te zien. De tool haalt deze gegevens uit de autocomplete suggesties van verschillende zoekmachines. Je kunt deze data vervolgens met één klik op de knop exporteren naar een CSV-bestand.

11. TextOptimizer

De Chrome extensie TextOptimizer gebruik je tijdens het schrijven van een artikel. Het analyseert of je relevante termen die zoekmachines verwachten in je artikel gebruikt en geeft je suggesties.

SEO Chrome extensies voor linkbuilding

Het aanvragen van backlinks is een heel proces. Gelukkig kunnen verschillende gratis Chrome extensies dit makkelijker voor je maken.

12. SimilarWeb

Met SimilarWeb kun je heel snel en eenvoudig verschillende gegevens van elke website inzien. Denk hierbij aan de rankings op zoektermen, het verwachte verkeer en de verkeersbronnen. Zo kun je bepalen of een backlink van een bepaalde website voor jou waardevol is.

13. NoFollow Simple

Deze gratis Chrome extensie is ideaal voor het vinden van backlink mogelijkheden op websites die al naar jouw website linken. NoFollow Simple markeert nofollow links, waardoor je direct weet of de link naar jouw website nofollow is. Je kunt de website-eigenaar dan verzoeken om de link dofollow te maken.

14. Hunter

Hunter is een Chrome extensie die je tijdens het linkbuilden goed kunt gebruiken om e-mailadressen te verzamelen. Als je een website bezoekt, geeft deze extensie aan welke e-mailadressen met deze website in verband worden gebracht. Het is trouwens geen volledig gratis Chrome extensie. Je krijgt 50 credits per maand. Wil je meer e-mailadressen verzamelen? Dan moet je overschakelen op de premium versie.

15. Scraper

Deze gratis Chrome extensie kun je gebruiken om gegevens van een website te scrapen. Dit kun je bij het linkbuilden inzetten om websites uit de Google zoekresultaten of van een verzamelwebsite te scrapen en te exporteren.

16. gInfinity

gInfinity is een handige tool om makkelijker door de Google zoekresultaten heen te gaan. Je hoeft niet meer op de volgende pagina te klikken voor meer zoekresultaten, maar alleen maar naar beneden te scrollen. De volgende zoekresultaten worden automatisch aan het einde van de pagina geladen. Dit is ideaal als je de zoekresultaten wilt scrapen.

SEO Chrome extensies voor analyses

Natuurlijk wil je na al dat harde werken wel weten wat dit je oplevert. Met de onderstaande Chrome extensies analyseer je jouw rankings.

17. SERPTrends SEO Extension

Met de SERPTrends SEO Extension kun je inzien hoeveel een bepaalde pagina van jouw website is gestegen of gedaald in de zoekresultaten. De tool laat de bewegingen in zoekresultaten zien ten opzichte van je vorige zoekopdracht op deze zoekterm.

18. SEO Search Simulator by Nightwatch

Deze handige gratis SEO Chrome extensie gebruik je om te zien hoe rankings variëren in verschillende delen van de wereld. Je geeft een URL op en de extensie controleert vervolgens of deze pagina in de top 100 staat vanaf welke locatie dan ook.

All-in-one SEO Chrome extensies

Waarom zou je meerdere extensies installeren als het ook met één Chrome extensie kan? Deze all-in-one SEO Chrome extensies kun je voor verschillende SEO taken gebruiken.

19. Ahrefs SEO Toolbar

De Ahrefs SEO toolbar maakt een SEO rapport als je een pagina bezoekt en laat direct ook de niet-werkende links, nofollow links en redirects zien. Daarbij zie je ook verschillende gegevens over een pagina, domeinnaam en de zoektermen wanneer je een pagina bezoekt en in de zoekresultaten.

20. SEO Minion

Ook SEO Minion beoordeelt de SEO op een pagina en laat de niet-werkende links zien. Daarnaast geeft deze Chrome extensie je ook een preview van de SERP en je kunt de SERP’s van twee verschillende landen met elkaar vergelijken.

21. MozBar

De MozBar is een extensie waarmee je de Domain Authority, Page Authority en spam score direct kunt inzien bij elke pagina die je bezoekt. Daarnaast kun je deze tool gebruiken om on-page SEO problemen te ontdekken, SERP resultaten in te zien en nog veel meer.

Zoals je ziet zijn er heel wat gratis SEO Chrome extensies die je kunt gebruiken. Dit zijn trouwens ook niet de enige; er zijn er nog veel meer. Weet wel dat elke extensie die je installeert je browser minder snel maakt. Dat betekent niet dat je helemaal geen Chrome extensies moet installeren, maar installeer er niet te veel. Kies bewust een aantal Chrome extensies uit die je goed kunt gebruiken en verwijder extensies die je niet meer gebruikt.

9 gratis keyword research tools

gratis keyword research tools

Als je wel eens een zoekwoorden onderzoek hebt gedaan, ben je waarschijnlijk wel bekend met de Google Keyword Planner. Dit is de meest gebruikte tool op dit gebied en nog gratis ook. Maar wist je dat er ook andere goede gratis keyword research tools zijn die jou kunnen helpen bij je zoektocht? Wij hebben hier 9 gratis keyword research tools voor je verzameld.

1. Answer The Public

Een heel ander soort tool dan de Google Keyword Planner is Answer The Public. Je kunt hierbij niet zien hoeveel zoekverkeer en concurrentie een zoekterm heeft. Toch is dit een ontzettend goede keyword research tool die je kunt gebruiken om ideeën op te doen.

Je geeft een bepaalde term op en de tool laat je vragen, vergelijkingen en andere gerelateerde zoektermen zien. Je krijgt een lijst met long tail keywords en hiermee doe je meteen inspiratie op voor onderwerpen die je in een artikel kunt bespreken. De zoekresultaten kun je eventueel kopiëren naar een andere keyword research om het zoekvolume en de concurrentie te bekijken.

2. Google

Wellicht heb je hier nooit aan gedacht, maar ook Google kun je gebruiken als keyword research tool. Google heeft namelijk een handige box met gerelateerde zoekopdrachten. Deze box wordt onderaan de pagina zichtbaar als je een zoekopdracht uitvoert.

Het fijne is dat je een gerelateerde zoekopdracht kunt aanklikken en vervolgens weer nieuwe gerelateerde zoekopdrachten van deze nieuwe zoekopdracht te zien krijgt.

Bepalen welke content het beste past

Daarnaast kun je Google ook gebruiken om te bepalen wat voor soort content je moet maken om te ranken op een bepaalde zoekterm. Met de juiste content geef je de gebruiker ook waar hij of zij naar op zoek is. 

Als je zoekt op ‘schoenen’, zie je dat de zoekresultaten voornamelijk bestaan uit categoriepagina’s van webshops. Daaruit kun je afleiden dat gebruikers die hierop zoeken in een koopmodus zijn. Je kunt dan het beste proberen te ranken op deze zoekterm met een categoriepagina of winkelpagina.

content bepalen

Zoek je op ‘schoenen poetsen’? Dan zie je bovenaan wel wat advertenties met producten, maar daaronder zie je vrijwel alleen informatieve pagina’s. Gebruikers die hierop zoeken willen leren hoe ze hun schoenen moeten schoonmaken en dus niet (direct) iets kopen. Maak in dit geval een blogartikel met een stappenplan of tips voor het poetsen van je schoenen, zodat je op deze term kunt ranken. Vanuit dit artikel kun je weer linken naar producten voor het poetsen van schoenen.

3. Keyword Sheeter

Met Keyword Sheeter kun je in één keer duizenden zoektermen gerelateerd aan een bepaald onderwerp ophalen. De gevonden zoektermen kun je gratis exporteren. De tool laat niet het zoekvolume, de trends of de concurrentie zien.

Een groot voordeel van deze tool ten opzichte van andere gratis keyword research tools is dat je kan filteren. Je kunt aangeven welk woord of welke woorden de zoektermen wel moeten bevatten of juist niet. Zo wordt je zoekopdracht veel relevanter en hoef je deze zoektermen er niet zelf uit te filteren.

4. Keyword Surfer

Keyword Surfer is een handige Chrome extensie die je bij een zoekopdracht in Google direct handige data laat zien. Je ziet het maandelijkse zoekvolume, de concurrentie en de kosten per klik (CPC). De tool haalt deze gegevens op uit Google Ads en Clickstream Data.

Ook laat deze gratis keyword research tool tien relevante zoektermen zien, waarbij ook weer het zoekvolume, de concurrentie en de kosten worden weergegeven.

5. Google Trends

Met Google Trends kun je zien hoe populair een zoekterm is gedurende een bepaalde periode. Zo kan een bepaalde zoekterm elk jaar weer populair zijn in een bepaalde maand. Ook kan het zo zijn dat de populariteit van een bepaalde zoekterm in het afgelopen jaar is verminderd, terwijl een andere zoekterm juist populairder is geworden.

Google Trends helpt jou om te bepalen welke zoektermen nu relevant zijn, op welke zoekterm je de komende tijd het beste kan focussen en in welke periode van het jaar je iets moet plaatsen over bepaalde zoektermen.

6. Keyword Generator

Keyword Generator is een gratis keyword research tool van Ahrefs. Hiermee kun je tot 150 zoektermen vinden per zoekopdracht. De tool laat je ook het maandelijkse zoekvolume van deze zoektermen zien en bij de eerste tien resultaten eveneens de ranking moeilijkheid. Deze meetwaarde wordt wel alleen afgeleid van het aantal backlinks dat je concurrenten hebben.

Naast relevante zoektermen krijg je ook een lijst met vijftig relevante vragen te zien. Daarnaast kun je deze gratis keyword research tool gebruiken om zoekwoord ideeën op te doen om te ranken in Bing, YouTube of Amazon.

7. Google Search Console

Een andere handige tool van Google voor je zoekwoorden onderzoek is Google Search Console. Hiermee kun je inzien op welke zoektermen je nu al rankt. Als je veel klikken krijgt op een bepaalde zoekterm en nog niet op de eerste plaats staat, kun je de gerelateerde pagina optimaliseren om wel op de eerste plaats te komen. Ook kun je zien welke pagina’s weinig klikken krijgen terwijl ze wel hoog ranken. In dat geval kun je de titel of meta description aantrekkelijker en relevanter maken.

Je kunt Google Search Console ook gebruiken om onderwerpen voor nieuwe artikelen of pagina’s te vinden. Wellicht vind je een aantal zoektermen die veel weergaven krijgen, maar heel weinig klikken. Je pagina die bij deze zoekterm wordt weergegeven in de zoekresultaten is dan wellicht niet relevant genoeg. Je kunt er dan voor kiezen om voor deze zoekterm een nieuw artikel te schrijven of een nieuwe pagina aan te maken.

8. Ubersuggest

Ubersuggest is een handige keyword research tool waarmee je ideeën kunt opdoen voor nieuwe zoektermen. Je krijgt hierbij ook het maandelijkse zoekvolume en de concurrentie te zien. Deze cijfers zijn specifieker dan in de Google Keyword Planner, waardoor veel mensen het fijn vinden om voor deze gegevens Ubersuggest te gebruiken.

Wel is het zo dat er een beperking geldt op de gratis versie van Ubersuggest. Je kunt dagelijks maar drie gratis zoekopdrachten doen.

9. Bulk Keyword Generator

Bulk Keyword Generator is een gratis keyword research tool die makkelijk in gebruik is. Je hoeft hierbij alleen op te geven in welke industrie je werkzaam bent. Aan de hand daarvan geeft de tool je een lijst met relevante zoektermen.

In een tweede stap kun je ook een locatie opgeven. De tool geeft je dan een lijst met relevante zoektermen met deze locatie erin. Dit kan handig zijn, maar lang niet iedereen zoekt op een zoekterm met een locatie. Wil je dit voor lokale SEO gebruiken? Dan kun je beter de zoektermen die je krijgt kopiëren naar Google Keyword Planner en hierbij een locatie opgeven. Zo zie je hoe vaak er wordt gezocht op bepaalde zoektermen in een regio.

De beste linkbuilding tools

De 15 beste linkbuilding tools

Je wilt goede backlinks gaan verzamelen voor je linkbuilding campagne, alleen weet je niet hoe je dit nu precies moet aanpakken. Gelukkig zijn er een aantal goede linkbuilding tools die je hierbij kunnen helpen. Zo werk je efficiënter en verzamel je relevante, kwalitatieve backlinks. Hieronder vind je de beste linkbuilding tools.

Hoe verzamel je backlinks?

Het verzamelen van backlinks gaat eigenlijk altijd op dezelfde manier:

  1. Je zoekt een pagina uit waarvoor je backlinks wilt verzamelen. Dit kan je homepage zijn, maar ook een blogpost of een productpagina.
  2. Je gaat op zoek naar relevante en kwalitatieve websites.
  3. Je doet onderzoek om zeker te weten dat een backlink van die website waarde heeft.
  4. Je gaat op zoek naar de contactgegevens.
  5. Je stuurt een gepersonaliseerde e-mail met een link aanvraag.
  6. Je houdt bij waar je een backlink hebt aangevraagd, je stuurt follow-up mails en je controleert of backlinks zijn geplaatst.

Zoals je ziet zijn dit best wel wat stappen en het gehele proces kost ook aardig wat tijd. Linkbuilding tools kunnen dit makkelijker maken en zelfs wat werk uit handen nemen. Hiermee bespaar je tijd en houd je het overzichtelijk.

Linkbuilding tools om te bepalen voor welke pagina’s je backlinks moet verzamelen

Het is niet aan te raden om alleen maar backlinks te verzamelen voor één of enkele pagina’s. Om een gezond backlink profiel te creëren is het belangrijk dat je backlinks op een logische wijze zijn verdeeld over de verschillende pagina’s.

Je kunt natuurlijk zelf kijken welke backlinks je al hebt en onderzoeken voor welke pagina’s je nu het beste links kunt gaan verzamelen. Maar er is gelukkig ook een tool die je hierbij kan helpen, zodat je het juiste evenwicht creëert.

1. SEOJet

SEOJet

SEOJet is een handige tool die jou helpt om te bepalen voor welke pagina’s je backlinks moet verzamelen. Het helpt je ook met het samenstellen en bepalen van je anchor teksten.

  • Bepalen welke pagina van je website de volgende backlink nodig heeft;
  • Zorgen voor een goed evenwicht in je anchor teksten;
  • Automatisch anchor teksten genereren;
  • Je concurrenten analyseren.

Linkbuilding tools om relevante websites vinden

Er zijn verschillende strategieën die je kunt inzetten om backlinks te verzamelen. Zo kun je vragen of je een gastblog mag plaatsen. Of je kunt op zoek gaan naar niet-werkende links en vragen of website-eigenaren de links vervangen door links naar jouw website. Een andere optie is om te onderzoeken welke backlinks je concurrenten hebben en op deze websites ook een backlink aan te vragen.

Elk van deze strategieën neemt aardig wat tijd in beslag, maar er zijn linkbuilding tools die je hierbij kunnen helpen. Hieronder vind je een overzicht van de vijf beste tools op dit gebied.

2. Ahrefs Site Explorer

Ahrefs

Met de Ahrefs Site Explorer kun je heel eenvoudig een concurrentie analyse doen en zo bepalen bij welke websites je een backlink gaat aanvragen. Websites die naar je concurrenten linken hebben mogelijk ook een reden om naar jou te linken. Belangrijk is dat je erachter komt waarom zij linken naar je concurrent. Zodra je dit weet, kun je een gepersonaliseerde e-mail opstellen met een relevante link aanvraag.

Je kunt met deze tools ook zien naar welke niet-werkende pagina’s van je concurrent backlinks verwijzen. De verwijzende websites kun je op de hoogte stellen van de niet-werkende link en verzoeken om hier een link te plaatsen naar een relevante pagina op jouw website.

  • Onderzoeken welke backlinks je concurrent heeft;
  • Ontdekken naar welke niet-werkende pagina’s van je concurrent backlinks verwijzen;
  • Ideaal voor een broken linkbuilding campagne.

3. Citation Labs Link Prospector

Citation Labs Link Prospector

Waarschijnlijk heb je zelf wel eens gezocht naar link mogelijkheden via Google. Dat werkt vaak ook goed, alleen kost het veel tijd om de resultaten zelf te kopiëren naar een bestand. Gelukkig kan dat proces ook worden geautomatiseerd.

Citation Labs Link Prospector is een handige linkbuilding tool waarmee je Google zoekopdrachten kunt uitvoeren en de resultaten kunt opslaan. Je kunt een aantal verschillende zoektermen invoeren. Verder kun je kiezen uit verschillende soorten link mogelijkheden, zoals gastblogs, linkpagina´s, reviews en bedrijvengidsen.

  • Zoekresultaten uit Google automatisch opslaan in een bestand;
  • Zoeken op verschillende soorten link mogelijkheden, zoals gastblogs en linkpagina’s;
  • Filteren op regio en taal.

4. Ahrefs Content Explorer

Met Ahrefs Content Explorer kun je eigenlijk hetzelfde als met Citation Labs Link Prospector, alleen zoek je hiermee in de database van Ahrefs. Je kunt bijvoorbeeld relevante blogs vinden voor het plaatsen van gastblogs of je kunt zoeken naar vermeldingen van jouw bedrijf of je concurrenten. De zoekresultaten exporteer je met één klik op de knop.

  • Zoeken in de Ahrefs database met miljoenen websites;
  • Filteren op o.a. zoekverkeer, domeinwaarde en aantal woorden;
  • Filteren op regio en taal.

5. Google Alerts

Je kunt natuurlijk steeds gaan gastbloggen, maar het aanvragen van backlinks kan ook veel simpeler. Zo kun je bedrijven of personen die jouw bedrijf of naam noemen vragen of ze hier een backlink bij willen plaatsen. Maar dan moet je natuurlijk wel weten waar jouw bedrijf of naam wordt genoemd…

Met Google Alerts kun je dit makkelijk bijhouden. Dit is een gratis tool die jou een melding geeft als je bedrijf of naam ergens online wordt genoemd. Je kunt zelf aangeven hoe vaak je dit soort meldingen wilt ontvangen, bijvoorbeeld per direct of slechts eens per dag. Ook kun je met Google Alerts bijhouden waar je concurrenten worden genoemd, want dit soort websites zijn wellicht ook interessante link mogelijkheden voor jou.

  • Automatisch een melding ontvangen als je bedrijf of naam online wordt genoemd;
  • Automatisch een melding ontvangen als je concurrent online wordt genoemd;
  • Zelf bepalen hoe vaak je meldingen wilt ontvangen.

6. HARO

HARO is een service waarmee journalisten en bronnen met elkaar in contact worden gebracht. Je kunt je hiervoor inschrijven en dagelijks meldingen ontvangen van journalisten met relevante vragen. Als jij een journalist van een antwoord kan voorzien, noemt de journalist jou in het artikel. Dit levert niet alleen een backlink op, maar je laat zo ook je deskundigheid zien.

  • Automatisch meldingen ontvangen van journalisten met relevante vragen;
  • Mogelijkheid om een bron te worden van een artikel;
  • Je laat jouw deskundigheid zien.

Linkbuilding tools om websites te onderzoeken

Misschien heb je inmiddels een aantal lijsten met potentiële link mogelijkheden. Alleen nu moet je nog prioriteiten gaan stellen. Bij sommige tools die we eerder hebben genoemd kun je de resultaten zelf al filteren op bepaalde waarden, zoals bij Citation Labs Link Prospector en bij Ahrefs Content Explorer.

Hoe kun je de resultaten nu filteren zonder hier zelf al te veel tijd aan te besteden? Normaal gesproken zou je waarschijnlijk bij elke website apart checken wat de SEO waarden zijn. Er zijn gelukkig enkele linkbuilding tools die je hierbij kunnen helpen.

7. URL Profiler

URL Profiler

Met URL Profiler haal je een groot aantal SEO meetwaarden op uit veel verschillende tools, zoals Moz, Majestic, Ahrefs, Google Analytics en Google Search Console. Met één klik op de knop haal je dit soort data op van wel duizenden URL’s. Deze data wordt opgeslagen in een CSV bestand, waardoor je het makkelijk kunt sorteren en filteren.

  • SEO meetwaarden ophalen uit veel verschillende tools;
  • Gegevens worden opgeslagen in een CSV bestand;
  • Tot wel 1.000.000 URL’s per keer.

8. Ahrefs Batch Analysis Tool

Met de Ahrefs Batch Analysis Tool kun je de Ahrefs SEO waarden van tot wel 200 websites in één keer ophalen. Je plaatst de URL’s in de tool en haalt vervolgens de resultaten op. Je krijgt dan onder andere de domeinwaarde, het geschatte organische zoekverkeer en het geschatte aantal zoektermen waarvoor de website rankt te zien.

  • Ahrefs SEO waarden ophalen;
  • Resultaten sorteren;
  • Tot wel 200 URL’s per keer.

Linkbuilding tools om contactgegevens te vinden

Je hebt bepaald van welke websites je een backlink wilt. Nu is het tijd om de contactgegevens op te zoeken. Zeker als je enkele honderden websites hebt uitgezocht kan dat heel wat werk zijn. Wat zou het fijn zijn als dit automatisch kon… Gelukkig kan dat ook met de linkbuilding tools die je hieronder ziet.

9. Hunter.io

Hunter.io

Een handige linkbuilding tool om te ontdekken welke e-mailadressen er bij een website horen is Hunter.io. Het is ook mogelijk om met deze tool e-mailadressen te vinden van specifieke personen die bij een bedrijf werken. Hiervoor geef je de volledige naam van een persoon op.

  • Ontdekken welke e-mailadressen er bij een site horen;
  • E-mailadressen vinden van specifieke personen die bij bedrijven werken;
  • Per maand kun je gratis 25 zoekopdrachten uitvoeren.

10. Scrapebox Whois Scraper

Je kunt ook ontdekken wie de eigenaar van een website is met de Whois checker. In deze tool kan je individuele URL´s invoeren. Maar wat nu als je een grote hoeveelheid websites wilt controleren? Dan gebruik je de Whois Scraper in de linkbuilding tool Scrapebox. Zo haal je snel de contactgegevens op en zie je ook hoe oud een website is. Je kunt op deze maier ook Private Blog Networks ontdekken.

  • Contactgegevens van websites ophalen;
  • Controleren hoe oud websites zijn;
  • Private Blog Networks ontdekken.

Linkbuilding tools om e-mails te verzenden

Nu je weet hoe je de website-eigenaren kunt benaderen, is het tijd om e-mails op te stellen. Je kunt het beste gepersonaliseerde e-mails sturen, ook al kost dat aardig wat tijd. De kans dat een website-eigenaar met je wil samenwerken is dan namelijk veel groter. Om dit proces wat makkelijker te maken en statistieken in te zien, kun je gebruik maken van een CRM. Hieronder vind je de drie beste CRM systemen voor het verzenden van link aanvragen.

11. Streak

Streak

Werk je graag met Gmail en wil je dit ook blijven doen bij het verzenden van link aanvragen? Dan is de Chrome extensie Streak ideaal voor jou. Hiermee verander je jouw Gmail inbox namelijk in een CRM systeem. Zo kun je via je Gmail inbox makkelijk gepersonaliseerde e-mails sturen en inplannen. Daarnaast zie je ook statistieken van de e-mails die je hebt verzonden, bijvoorbeeld of de ontvanger de e-mail heeft geopend.

  • Je Gmail inbox veranderen in een CRM systeem;
  • E-mails inplannen;
  • Verschillende statistieken inzien.

12. Buzzstream

Buzzstream

Een ander goed CRM systeem voor het verzenden van je link aanvragen is Buzzstream. Dit is echt een opzichzelfstaande linkbuilding tool met een uitgebreid e-mailsysteem en een CRM. Je ziet niet alleen je e-mail interacties met een persoon, maar ook tweets en andere interacties. Verder zie je verschillende statistieken, zoals het aantal geopende e-mails, kliks en reacties.

Buzzstream heeft ook een handige Chrome extensie, genaamd de Buzzstream Buzzmarker. Hiermee kun je heel eenvoudig potentiële linkpartners aan Buzzstream toevoegen terwijl je aan het browsen bent.

  • Uitgebreid e-mailsysteem en CRM;
  • Naast e-mail interacties zie je ook tweets en andere interacties met een persoon;
  • Verschillende statistieken inzien;
  • Uit te breiden met een Chrome extensie waarmee je tijdens het browsen potentiële linkpartners kunt toevoegen.

13. Mailshake

Mailshake

Mailshake is een CRM systeem dat ontzettend gebruiksvriendelijk en simpel te gebruiken is. Vind je het normaal gesproken lastig om met een CRM systeem te gaan werken? Dan is Mailshake echt iets voor jou. Je kunt e-mailadressen individueel invoeren of een bestand met meerdere e-mailadressen importeren. Je e-mails kun je heel makkelijk vormgeven en versturen. Daarna houdt Mailshake de statistieken bij, zoals het aantal geopende e-mails en het aantal kliks.

  • Heel gebruiksvriendelijk en simpel te gebruiken;
  • E-mailadressen individueel invoeren of een bestand importeren;
  • Makkelijk e-mails vormgeven en versturen;
  • Verschillende statistieken inzien.

Last but not least: het overzicht bewaren

Zoals je ziet hebben we voor elke stap in het linkbuilding proces een of meerdere tools gevonden, behalve voor de laatste stap. Hier zijn geen goede linkbuilding tools voor, maar er zijn wel genoeg andere tools die je hiervoor kunt gebruiken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Microsoft Excel, Google Sheets of Trello. Kies een tool waar jij graag mee werkt en houd hierin het linkbuilding proces bij.

Dit zijn de 50 beste gratis SEO tools

50 beste seo tools

Er zijn ontzettend veel SEO tools die jou kunnen helpen om hoger te scoren in Google, ook als je maar een klein of zelfs helemaal geen budget hebt. De 50 beste gratis SEO tools hebben wij hieronder voor jou op een rij gezet.

We hebben de tools onderverdeeld in 8 verschillende categorieën:

Keyword research tools

Met keyword research tools kun je ontdekken op welke onderwerpen jouw doelgroep zoekt. Deze zoektermen kun je verwerken in onder andere titels, teksten, meta’s en alt teksten om je website beter vindbaar te maken op deze termen.

1. Google Keyword Planner

De Google Keyword Planner is een tool die je wellicht wel kent. Het is een van de meest bekende tools om nieuwe zoektermen ontdekken. Je kunt nieuwe ideeën opdoen door enkele zoektermen op te geven of een website of een specifieke pagina.

Bij elk van de gevonden zoektermen geeft de Google Keyword Planner het maandelijkse zoekvolume en de hoeveelheid concurrentie aan. Helaas is dit niet zo specifiek als andere tools. Daarom wordt de Google Keyword Planner vaak gebruikt om ideeën op te doen en gebruiken website-eigenaren daarnaast een andere keyword research tool voor specifieke inzichten in het zoekvolume en de concurrentie.

Onbeperkt gratis gebruiken.

Lees ook deze 5 tips om de Google Keyword Planner te gebruiken ->

2. Answer The Public

Answer The Public is een handige tool om ideeën op te doen voor nieuwe blogonderwerpen. Hiermee worden vragen en andere zoektermen opgehaald uit de autocomplete resultaten van Google.

Je krijgt dagelijks twee zoekopdrachten gratis.

Answer The Public
Voorbeeld van Answer The Public op zoekterm ”linkbuilding”

3. Google Trends

Met Google Trends kun je de trend van een bepaalde zoekterm analyseren. Je ziet in een grafiek wanneer hier juist meer of minder op wordt gezocht. Dit kan handig zijn voor seizoensproducten, maar ook als je op zoek bent naar onderwerpen die op dit moment een trend zijn.

Onbeperkt gratis gebruiken.

4. Ubersuggest

Dit is een goede tool om een gedetailleerd inzicht te krijgen in het maandelijkse zoekvolume en de concurrentie van zoektermen. Je krijgt ook verschillende ideeën voor andere zoektermen te zien en je krijgt inzicht in de trends. Een zeer complete keyword research tool dus!

Je krijgt dagelijks drie zoekopdrachten gratis en per zoekopdracht kun je maximaal 30 ideeën voor zoektermen weergeven.

5. Ahrefs Keyword Generator

Ahrefs biedt een compleet SEO pakket, maar daar zijn wel kosten aan verbonden. Gelukkig komt het bedrijf ook met verschillende gratis SEO tools, zoals een gratis Keyword Generator. Hiermee krijg je een top 100 zoekterm ideeën en 50 gerelateerde vragen te zien als je zoekt op een zoekterm. Ook krijg je een gedetailleerd inzicht in de maandelijkse zoekvolumes en concurrentie. 

Onbeperkt gratis gebruiken.

6. Keyword Sheeter

Met de Keyword Sheeter kun je aan de hand van een of meerdere zoektermen nieuwe ideeën opvragen. Deze nieuwe zoektermen kun je gebruiken als blogonderwerpen. Of om te bepalen wat er in ieder geval in een artikel over een bepaald onderwerp moet komen te staan. Alleen tegen betaling kun je een rapport aanmaken met meer gegevens, zoals het maandelijkse zoekvolume of de moeilijkheid om op een zoekterm te scoren.

Onbeperkt gratis gebruiken om ideeën op te halen. Aan rapporten met meer data – zoals het zoekvolume of de concurrentie – zijn kosten verbonden.

7. Keyword Surfer

Als je in de zoekresultaten van Google onderzoek doet naar je concurrentie, kan het handig zijn om direct ook zoekvolumes en relevante zoektermen te kunnen bekijken. Met Keyword Surfer is dat mogelijk. Je krijgt met deze Chrome extensie bij je zoekterm in de zoekbalk het maandelijkse zoekvolume te zien. En in de sidebar zie je een lijst met relevante zoektermen.

Onbeperkt gratis gebruiken.

Technische SEO tools

Met technische SEO tools kun je de technische delen van je website analyseren op het gebied van SEO. Ook helpen sommige technische SEO tools om deze delen te optimaliseren.

8. Google Search Console

De bekendste SEO tool voor het analyseren van de technische delen van je website is weer een tool van Google, namelijk de Google Search Console. Met deze tool analyseer je hoe jouw website in de zoekresultaten wordt weergegeven en kun je technische problemen oplossen. Via de Search Console kun je onder andere ook sitemaps verzenden naar Google en problemen met structured data analyseren.

Richt je je ook op jouw zoekresultaten in de zoekmachine Bing? Bing heeft ook een eigen versie om je te helpen met je technische SEO, namelijk Bing Webmasters tools.

Onbeperkt gratis gebruiken.

9. Ahrefs Webmaster Tools

Een goede tool van Ahrefs met veel functionaliteiten om technische problemen op te lossen is Ahrefs Webmaster Tools. Je website wordt gecheckt op meer dan 100 verschillende SEO problemen. Daarnaast zie je alle zoektermen waarop je rankt en je kunt ook al je backlinks inzien. Verder zie je hoeveel verkeer je pagina’s ontvangen en de tool geeft interne link mogelijkheden aan.

Je krijgt elke maand 5.000 crawl credits gratis.

10. Cloudflare

Om je website te versnellen en kwaadaardige aanvallen te voorkomen is het aan te raden om een CDN te installeren. Dit is een netwerk van verschillende servers. Na installatie wordt je content vanuit dit netwerk geleverd. Cloudflare is een van de beste en meest bekende CDN’s die gratis te gebruiken is.

Bepaalde functies zijn alleen beschikbaar in de premium versie.

11. Screaming Frog

Een andere tool om technische problemen te analyseren is Screaming Frog. Hiermee analyseer je trouwens ook direct eventuele on-page SEO problemen. Je kunt deze tool onder andere gebruiken om niet-werkende links te vinden, redirects te analyseren en XML sitemaps aan te maken.

Je kunt elke crawl maximaal 500 URL’s gratis crawlen.

12. Smush

Als je een WordPress website hebt, is het zeker aan te raden om de plugin Smush te installeren. Deze plugin comprimeert, verkleint en optimaliseert je afbeeldingen. Dit zorgt voor een snellere laadtijd.

Je kunt per keer 50 afbeeldingen optimaliseren. Daarna moet je weer op de ‘resume’ knop klikken om de volgende 50 te optimaliseren.

13. Google PageSpeed Insights

Een snelle laadtijd wordt steeds belangrijker voor je SEO. Als je website sneller laadt, verhoogt dit de gebruiksvriendelijkheid. Dat is natuurlijk ook goed om je gebruikers op je website te houden en je conversiepercentage te verhogen.

Met Google PageSpeed Insights kun je analyseren hoe snel een pagina van jouw website laadt. Je ziet hier ook hoe deze score is opgebouwd en je ziet aanbevelingen om je laadtijd te verbeteren.

Onbeperkt gratis gebruiken.

Bekijk de 3 beste manieren om je PageSpeed te verbeteren ->

14. GTMetrix

Naast de welbekende Google PageSpeed Insights tool is er ook een andere goede SEO tool die je kunt gebruiken voor het analyseren van je laadtijd: GTMetrix. De scores worden hier anders berekend. Naast de scores zie je ook een overzicht met de acties die je kunt ondernemen om je site sneller te laten laden.

Je kunt elke dag 1 URL gratis blijven monitoren en wekelijks kun je 50 gratis aanvragen doen. Aan bepaalde functionaliteiten zijn kosten verbonden.

15. Google Mobile-Friendly Test

Google focust zich op mobile first en dat zou jij ook moeten doen voor een hoge positie in de zoekresultaten. Het is in ieder geval belangrijk dat je website is geoptimaliseerd voor mobiel gebruik.

De gebruiksvriendelijkheid van je mobiele website kan je testen met de Google Mobile-Friendly Test. Deze tool analyseert ook of veelvoorkomende problemen betreft mobiele  gebruiksvriendelijkheid bij jouw website voorkomen. Denk hierbij aan tekst die te klein is om te lezen of het gebruik van plugins die niet compatibel zijn.

Onbeperkt gratis gebruiken.

16. Where Goes?

Dit is een handige gratis SEO tool te ontdekken welke redirect paden een URL heeft. Zodra je een URL opgeeft, laat de tool het soorts redirects zien en het aantal redirects in de chain. 

Redirects vertragen je website en zorgen daarmee voor een minder goede gebruikservaring en een lagere positie in de zoekresultaten. Ook kunnen veel redirects een negatieve invloed hebben op je crawl budget. Met deze tool kun je snel alle redirects inzien en bepalen welke niet nodig zijn. Deze redirects kun je vervolgens verwijderen.

Onbeperkt gratis gebruiken.

17. HEADMasterSEO

HeadMasterSEO is een SEO tool waarmee je URL’s in bulk kunt analyseren. Je krijgt de status codes, redirect details, headers en reactietijd te zien. Het is een programma dat je moet downloaden.

Je kunt per keer 500 URL’s analyseren.

18. HTTPstatus.io

Als je liever URL’s analyseert in je browser, kun je gebruik maken van HTTPstatus.io. Dit is eenzelfde soort SEO tool als HeadMasterSEO, alleen kun je hiermee per keer maar 100 URL’s analyseren.

Onbeperkt gratis gebruiken.

19. Supple Keep-alive Validation SEO Tool

Met de Supple Keep-alive Validation SEO Tool is het mogelijk om te zien of aanhoudende verbindingen wel of niet is ingeschakeld voor jouw website. Als dit is ingeschakeld, worden meerdere bestanden in één verbinding overgedragen. Een gebruiker hoeft dan maar eenmalig verbinding te maken met jouw server in plaats van meerdere keren. Dit heeft een positieve invloed op de laadtijd.

Onbeperkt gratis gebruiken.

20. Ryte Robots.txt Generator

Deze SEO tool maakt het eenvoudig om binnen enkele seconden een robots.txt bestand te creëren. Je hoeft hiervoor slechts enkele gegevens in te vullen. Met een robots.txt bestand kun je zoekmachines laten weten welke pagina’s, bestanden of mappen wel of juist niet geïndexeerd mogen worden.

Onbeperkt gratis gebruiken.

21. Chrome DevTools

Dit is een SEO tool die je kunt gebruiken voor het debuggen van je website. Denk hierbij aan het opsporen van laadtijd problemen of het verbeteren van de rendering prestaties. Chrome DevTools is ingebouwd in de Chrome browser

Onbeperkt gratis gebruiken.

22. Geo Targetly Hreflang Tag Generator

Met deze SEO tool geneer je hreflang tags om de taal en de geografische targeting van een pagina te specificeren. Het enige wat je hoeft te doen is je URL’s invoeren en het land en de taal van je doelgroep te selecteren.

Onbeperkt gratis gebruiken.

23. View Rendered Source

Deze Chrome Extensie laat zien hoe de HTML van een pagina wordt weergegeven in de DOM inclusief eventuele wijzigingen die zijn gedaan door JavaScript. Zo zie je hoe zoekmachines een pagina zien.

Onbeperkt gratis gebruiken.

On-page SEO Tools

Dit soort tools helpen je om jouw pagina’s te optimaliseren, zodat ze hoger in de zoekresultaten komen te staan.

24. Yoast SEO

Yoast SEO is een bekende WordPress plugin voor het optimaliseren van je on-page SEO. Met deze tool zie je hoe een pagina eruit ziet in de zoekresultaten. De meta title en de meta description kun je aanpassen. Je kunt ook schema markup en breadcrumbs toevoegen en je kunt instellen welke pagina’s cornerstone content zijn.

Bepaalde functies zijn alleen beschikbaar in de premium versie.

Lees meer over Yoast SEO WordPress plugins ->

25. Rank Math

Rank Math is ook een WordPress plugin en heeft veel weg van Yoast SEO. De plugin is wel minder populair, maar hij bestaat ook veel minder lang. Een voordeel ten opzichte van Yoast is dat Rank Math meer functies heeft, zoals lokale SEO, afbeeldingen optimaliseren en het beheren van redirects. Met name in de gratis versie vind je meer functies dan in de gratis versie van Yoast.

Bepaalde functies zijn alleen beschikbaar in de premium versie.

26. Google’s Rich Results Test

Met de Google’s Rich Results Testing Tool kun je ontdekken of de ingestelde structured data op je pagina geschikt zijn voor rich snippets in de zoekresultaten.

Onbeperkt gratis gebruiken.

26. Google’s Structured Data Testing tool

Google’s Structured Data Testing tool is een gratis SEO tool waarmee je kunt controleren of je structured data geschikt en geldig zijn.

Onbeperkt gratis gebruiken.

27. SERPSim

Deze gratis SEO tool laat zien hoe jouw pagina eruit ziet in de zoekresultaten. Ook vertelt SERPSim je of je titel en beschrijving te lang zijn. Je moet wel zelf je meta title, meta description en URL invullen.

Onbeperkt gratis gebruiken.

28. Merkle’s Schema Markup Generator

Wil je structured data toevoegen aan je pagina’s en heb je geen idee hoe je dat moet doen? Met Merkle’s Schema Markup Generator genereer je automatisch de structured data die je nodig hebt in JSON-LD formaat. Je hoeft alleen maar te kiezen welk soort structured data je wilt en het formulier in te vullen. De gegenereerde code voeg je vervolgens toe aan je website.

Onbeperkt gratis gebruiken.

Lees meer over structured data ->

29. Ahrefs SEO Toolbar

De Ahrefs SEO Toolbar is een extensie waarmee je de SEO meetwaarden van Ahrefs direct in je browser kunt zien. Het controleert de pagina ook op niet-werkende links, markeert nofollow links en geeft inzicht in redirect chains. Daarbij genereert deze gratis SEO tool voor elke bezochte pagina een rapport met de belangrijkste elementen, zoals het aantal woorden, de titel, meta descriptions en canonical tags.

Deze toolbar kun je toevoegen aan Chrome of Firefox.

Onbeperkt gratis gebruiken.

Lokale SEO tools

Deze tools helpen je om hoger te ranken in de lokale zoekresultaten.

30. Google My Business

Met Google My Business kun je aanpassingen aanbrengen in het zoekresultaat van jouw bedrijf in Google Zoeken en in Google Maps. Eigenlijk is het voor elk bedrijf aan te raden om dit te doen, maar al helemaal als je doelgroep lokaal is.

Onbeperkt gratis gebruiken.

31. Whitespark Local Citation Finder

Deze gratis SEO tool helpt jou om mogelijkheden voor vermeldingen te vinden voor jouw bedrijf. Hierbij wordt ook gekeken naar de vermeldingen die je al hebt en de vermeldingen die je concurrenten hebben.

Je kunt dagelijks 3 gratis zoekopdrachten doen.

32. Whitespark Google Business Review Link Generator

Reviews op je Google Mijn bedrijf profiel zijn ontzettend belangrijk voor je lokale SEO. Whitespark maakt het een stuk makkelijker om reviews te krijgen van je klanten en fans met hun Google Business Review Link Generator. Hiermee kun je een deelbare link maken die je kunt delen met je klanten en fans via je website, e-mail en social media. Zij kunnen zo heel eenvoudig een review achterlaten op je Google Mijn Bedrijf profiel.

Analytics tools

Deze tools helpen je om jouw website data te meten en te analyseren.

33. Google Analytics

Google Analytics is de meest bekende tool voor het meten en analyseren van je website data. Je kunt hierin heel veel data vinden en verschillende rapporten aanmaken. Aan de hand van deze data kun je jouw SEO en marketing strategieën verbeteren.

Onbeperkt gratis gebruiken.

34. Keyword Hero

Deze gratis SEO tool probeert de “(not provided)” gegevens in Google Analytics zoveel mogelijk te vervangen door zoektermen. Zo krijg je een veel beter inzicht in de zoektermen waarop gebruikers zoeken en op jouw website komen.

Je kunt gratis 10 URL’s en 2.000 sessies per maand analyseren.

35. Ahrefs WordPress SEO Plugin

Met de Ahrefs WordPress SEO plugin kun je jouw content analyseren en je backlinks bijhouden. Je krijgt adviezen om je content te verbeteren aan de hand van je Google Analytics data en je backlinks.

Onbeperkt gratis gebruiken.

36. Google Data Studio

Google Data Studio kun je koppelen aan verschillende andere Google tools, zoals Google Analytics en de Google Search Console. Het haalt hieruit data op waarmee jij interactieve dashboards en rapporten kunt creëren.

Onbeperkt gratis gebruiken.

Linkbuilding tools

Deze gratis SEO tools helpen jou om je backlinks te controleren en meer backlinks naar je website te krijgen.

37. Scraper

Scraper is een extensie voor Google Chrome waarmee je automatisch data van een pagina in een bestand kunt zetten. Je kunt deze tool gebruiken om link prospects uit de Google zoekresultaten of van een andere website te halen.

Onbeperkt gratis gebruiken.

38. Ahrefs Broken Link Checker

Deze SEO tool laat zien wat de top tien niet-werkende interne en externe links zijn van een domein, een subdomein of een URL. Hiermee kun je mogelijke linkbuilding mogelijkheden vinden op andere websites.

Het is trouwens ook een goede tool voor on-page SEO. Je kunt hiermee niet-werkende interne en externe links op je eigen website vinden. Deze links kun je dan vervangen door werkende links, wat een positieve invloed heeft op je SEO.

Onbeperkt gratis gebruiken.

39. Help a Reporter (HARO)

Dit is een gratis service waarbij nieuwsbronnen aan journalisten worden gekoppeld. Een journalist heeft vragen voor een stuk waaraan hij werkt en is op zoek naar een bron. HARO stuur een e-mail met deze vragen naar alle personen die zijn ingeschreven. Als je ingeschreven staat, kun je hierop reageren en een bron worden voor het artikel.

Onbeperkt gratis gebruiken.

40. Ahrefs’ Backlink Checker

Met deze SEO tool van Ahrefs zie je de backlinks van een website of een pagina. Zo kun je zien welke websites er naar jouw website verwijzen, maar je kunt ook onderzoeken welke backlinks de concurrent heeft. Je ziet eveneens de waarde van de pagina, het aantal verwijzende domeinen en het verkeer.

Je krijgt per website of pagina gratis de top 100 backlinks te zien.

41. Hunter.io

Deze gratis SEO tool kun je gebruiken om e-mailadressen te vinden die bij een website horen. Eventueel kun je naast een domeinnaam ook de naam van een persoon invullen om het e-mailadres van die persoon te vinden.

Je kunt 25 gratis verzoeken per maand doen.

42. Streak

Streak is een gratis Chrome extensie waarmee je jouw Gmail inbox kunt veranderen in een CRM systeem. Je kunt hiermee veel gepersonaliseerde e-mails sturen en inplannen. Ook kun je zien of de ontvanger de e-mail heeft geopend. Daarnaast heeft de extensie nog veel andere functionaliteiten.

Je kunt per dag 50 gratis e-mails versturen.

43. Google alerts

Met Google Alerts kun je bijhouden wanneer jouw naam of bedrijf online wordt genoemd. Je kunt het bedrijf of de persoon die jou noemt vragen om een backlink te plaatsen. Ook kun je met deze tool ontdekken waar jouw concurrenten worden genoemd.

Onbeperkt gratis gebruiken.

Ranking tools

Met deze gratis SEO tools kun je jouw rankings controleren.

44. Ahrefs SERP Checker

De Ahrefs SERP checker laat je de top 10 zoekresultaten zien van een zoekwoord in verschillende landen. Je ziet ook verschillende SEO gegevens staan in de eerste drie resultaten, zoals het aantal backlinks, het aantal verwijzende domeinen en het verwachte zoekverkeer.

Je krijgt alleen een top 10 te zien en enkel bij de eerste 3 zoekresultaten zie je belangrijke SEO gegevens. Met een premium account krijg je een compleet overzicht.

45. MobileMoxie SERPerator

Met deze gratis SEO tool kun je de mobiele rankings op een bepaalde locatie zien. Hierbij kun je zelfs een stad, een postcode of een adres opgeven. Ook is het mogelijk om de zoekresultaten op verschillende apparaten met elkaar te vergelijken, zoals iOs en Android.

Je kunt 3 gratis zoekopdrachten per maand doen.

Overige tools

46. Wayback Machine

De Wayback Machine is een handige tool om te zien hoe een pagina eruit zag in het verleden. Dit kun je bijvoorbeeld gebruiken als je wilt weten welk element of welke tekst je in het verleden op een pagina van je eigen website had staan. Je kunt het ook gebruiken voor andere websites, bijvoorbeeld om te zien wat er eerst op een pagina stond waarnaar werd gelinkt.

Onbeperkt gratis gebruiken.

47. SEMRush Sensor

Met SemRush Sensor kun je fluctuaties zien in de Google zoekresultaten. Dit is onderverdeeld in verschillende categorieën. Veel fluctuaties kunnen een teken zijn van een Google algoritme update.

Onbeperkt gratis gebruiken.

Google Core Web Vitals: dit moet je weten

Google Core Web Vitals

Inhoud

Heb je al gehoord over Google Core Web Vitals? De afgelopen jaren is de gebruikservaring van websites steeds belangrijker geworden voor Google. Websites die snel laden en van goede kwaliteit zijn krijgen een hogere plek in de zoekresultaten. Google gebruikt verschillende ranking factoren om dit te meten. In juni worden hier een aantal factoren aan toegevoegd, namelijk de Google Core Web Vitals. Wat moet je hierover weten en hoe zorg je ervoor dat jouw website hoog scoort op dit gebied? Hieronder vind je een uitgebreide uitleg en praktische tips.

Wat zijn Google Core Web Vitals?

De Google Core Web Vitals zijn op dit moment al belangrijke metrics voor de gebruikerservaring. Bij de komende update in juni worden deze drie metrics ook ranking factoren en dus nog belangrijker voor je SEO. Er worden drie scores voor gehanteerd: ‘goed’, ‘verbetering nodig’ en ‘slecht’.

LCP

Largest Contentful Paint (LCP)

Dit gaat over het meten van de laadprestaties van een pagina. Hierbij meet Google hoe lang het duurt voordat het grootste element op de pagina is geladen. Dat kan een video of foto zijn, maar soms ook een stuk tekst.

FID

First Input Delay (FID)

Hierbij wordt gekeken naar de interactiviteit en de responsiviteit tijdens het laden van de pagina. Dit kan worden vertraagd door JavaScript, waardoor de bezoeker nog geen handelingen kan verrichten. 

Cumulative Layout Shift (CLS)

Dit gaat over het meten van de visuele stabiliteit. Als bepaalde elementen later worden geladen, kan de inhoud of de indeling verspringen. Dat komt de gebruikerservaring niet ten goede.

Belangrijke feiten

  1. Alleen de mobiele signalen worden meegenomen voor het ranken in de zoekresultaten. Dit is ook logisch, want Google is inmiddels volledig overgegaan op mobile-first indexing.
  2. Je hebt een goede score als meer dan 75% van je gebruikers in de categorie ‘goed’ valt. Als maar  70% in de categorie ‘goed’ valt en 30% in de categorie ‘verbetering nodig’, wordt de pagina dus nog steeds beoordeeld als ‘verbetering nodig’.
  3. Als er niet genoeg data is, wordt data van andere secties van de website of van de gehele website gebruikt.

3 tools om jouw Core Web Vitals te analyseren

Er zijn verschillende SEO tools waarmee je jouw score op de Core Web Vitals inzichtelijk kunt krijgen. 

Google PageSpeed Insights

Je hebt waarschijnlijk wel eens eerder je PageSpeed gemeten met Google PageSpeed Insights. Dit is tevens een ontzettend goede tool om je score op de Core Web Vitals te bekijken. Hier vind je ook meteen tips om je scores te verbeteren.

Google Search Console

Wil je direct inzien hoeveel pagina’s van jouw website goed of juist minder goed scoren? Dan is het slim om Google Search Console te gebruiken. Als je in het linker menu klikt op ‘Site-vitaliteit’, krijg je te zien welke pagina’s wel en niet goed scoren. Je kunt hier dan op klikken voor meer informatie over je scores.

Google Chrome Lighthouse

Met een scan via de Lighthouse tool kun je verschillende factoren analyseren, zoals prestaties, toegankelijkheid en SEO. Je kunt deze scan het beste uitvoeren in een incognito tabblad. Met de Lighthouse Scoring Calculator kun je zien welke onderdelen de meeste impact hebben op je score.

Waarom Core Web Vitals zo belangrijk zijn

Er zijn meer dan 200 ranking factoren, dus de Core Web Vitals zijn zeker niet de enige factoren die belangrijk zijn. Als je op alle andere factoren goed scoort en op de Core Web Vitals iets minder goed, hoeft dat niet een groot probleem te zijn. Veel van deze meetwaarden werden ook al door Google gebruikt om de rankings te bepalen.

Toch is het wel goed om jouw Core Web Vitals te analyseren en waar nodig te verbeteren. Niet alleen voor je SEO, maar ook voor de gebruikerservaring van je bezoekers. Uit onderzoek is gebleken dat bezoekers bij websites die hieraan voldoen voor 24% meer geneigd zijn om op de pagina’s te blijven. Bezoekers ervaren ook minder drempels en frustraties, waardoor ze het bezoek als plezieriger ervaren. De kans is groter dat ze jouw website vaker bezoeken én langer blijven, waardoor je conversieratio waarschijnlijk ook verbetert.

Daarbij zijn Core Web Vitals ook belangrijk voor de rest van je marketing. Andere online kanalen hechten hier namelijk ook waarde aan. Zo wordt de mobiele snelheidsscore nu ook gebruikt door Google Ads om de kwaliteit van een pagina vast te stellen. Een hogere kwaliteit zorgt voor lagere advertentiekosten, waardoor je betere resultaten uit een campagne haalt. Het is niet zeker of Google Ads ook de Core Web Vitals gaat gebruiken om de kwaliteit van een pagina te bepalen, maar die verwachting is er wel.

Praktische tips om jouw Google Core Web Vitals score te verbeteren

Als je goed wilt scoren op de Core Web Vitals, moet je zorgen voor:

  • Een LCP van minder dan 2,5 seconden
  • Een FID van minder dan 100 milliseconden
  • Een CLS van minder dan 0,1

LCP verbeteren

  • Verbeter de reactietijd van je server
    • Optimaliseer je server
    • Maak gebruik van een CDN
    • Stel caching in
  • Verminder de hoeveelheid JavaScript en CSS die de weergave blokkeert
    • Stel niet-kritieke CSS uit
    • Plaats kritieke CSS inline
    • Verklein CSS
    • Verminder de blokkeertijd van JavaScript
  • Verlaag de laadtijd van resources
    • Optimaliseer en comprimeer afbeeldingen
    • Comprimeer tekstbestanden
    • Laad belangrijke verzoeken als eerste
  • Optimaliseer een client-side gerenderde site
    • Verminder kritieke JavaScript
    • Maak gebruik van pre-rendering
    • Maak gebruik van server-side rendering

FID verbeteren

  • Laat zien dat er iets geladen wordt
  • Verminder de laadtijd van codes van derden
  • Zorg voor minder verzoeken
  • Verklein de overdracht formaten
  • Verminder het ‘main thread’ werk
  • Verkort de JavaScript-uitvoeringstijd

CLS verbeteren

  • Specificeer de afmetingen van afbeeldingen en advertenties
  • Zorg dat elementen in de juiste volgorde worden geladen
  • Voorkom het verplaatsen van content als gevolg van het laden van een lettertype

Verhoog jouw crawl budget met deze 8 praktische tips

crawl budget

Je blogt regelmatig, maar het lijkt zo lang te duren voordat Google je nieuwe blogartikelen opmerkt. Zeker als het om een actueel onderwerp gaat kan dit ertoe leiden dat je hier minder uithaalt. Hoe vaak jouw website wordt gecrawld en welke pagina’s worden geïndexeerd hangt af van jouw crawl budget. Dit kun je verhogen door een aantal aanpassingen te doen. Wat is crawl budget nu precies, wat voor effect heeft het op je SEO en hoe kun je jouw crawl budget verhogen? In dit artikel lees je hier alles over.

Direct door naar de tips?

  1. Boost je website snelheid
  2. Kies voor dedicated hosting
  3. Sluit zoekfilters uit van indexatie
  4. Verwijder duplicate content
  5. Voorkom 404 pagina’s en redirect chains
  6. Zorg voor een goede websitestructuur
  7. Update je sitemap regelmatig
  8. Analyseer je server log

Wat is crawl budget eigenlijk?

Het crawl budget van Google is het aantal URL’s dat Google kan en wil crawlen. Bij het bepalen van het crawl budget houdt Google rekening met twee factoren:

  • Crawl rate limit: Google checkt hoeveel crawling een website aan kan. Als het crawlen de laadtijd van je website negatief beïnvloedt en dus ook de gebruikerservaring, zal Google minder crawlen. Je kunt ook zelf eventueel een lagere crawl rate limit instellen in Google Search Console. Google houdt hier dan rekening mee.
  • Crawl demand: hierbij kijkt Google welke URL’s het populairst zijn en vaak worden geüpdatet. Deze URL’s worden vaker gecrawld.

Simpel gezegd worden de pagina’s op je website vaker gecrawld als je server veel aankan en je de pagina’s regelmatig update.

Van crawling tot indexing

Een gecrawlde pagina wordt niet meteen geïndexeerd. Na het crawlen komt eerst nog het rendering proces. Tijdens dit proces probeert Google zo goed mogelijk de structuur en lay-out van je website te begrijpen aan de hand van de gecrawlde URL’s. Zodra de zoekmachine een goed beeld heeft gekregen van de website worden de URL’s geïndexeerd. 

Soms worden gecrawlde URL’s niet geïndexeerd door Google. Het gaat dan om pagina’s met content van lage kwaliteit en/of te weinig waarde voor je bezoekers. Dit wil je natuurlijk voorkomen, dus probeer altijd te zorgen voor waardevolle content.

Is het nodig om op je crawl budget te letten?

Er zijn al zoveel SEO factoren waar je rekening mee moet houden. Moet je nu ook nog op je crawl budget letten? Als jouw website minder dan 1000 pagina’s heeft, is dat eigenlijk niet nodig.

Heeft jouw website meer dan 1000 pagina’s, houd je jouw website actief en heb je jouw interne SEO op orde? Dan is het ook niet zo nodig om veel tijd aan je crawl budget te besteden. Je bouwt dan namelijk vaak al automatisch een gezond crawl budget op. Het kan echter nooit kwaad om eens te kijken hoe het ervoor staat met jouw crawl budget, zeker als je merkt dat je nieuwe en gewijzigde pagina’s niet snel of minder snel worden geïndexeerd.

Analyseer jouw crawl budget

Hoe weet je nu of jouw crawl budget in orde is of moet worden verhoogd? Als je crawl budget laag is, merk je dit vaak aan het feit dat nieuwe pagina’s en wijzigingen op pagina’s niet zo snel geïndexeerd worden. Je kunt echter ook jouw crawl budget bekijken in de crawlstatistieken in Google Search Console. Dit rapport vind je onder ‘Instellingen’ -> ‘Crawl statistieken’.

Je kunt in dit rapport het totaal aantal crawlverzoeken en het aantal crawlverzoeken per dag (datum) zien. Als je crawl budget lager is geworden of juist hoger in de afgelopen paar maanden, zie je dit in de grafiek terug. Onder de grafiek zie je nog verschillende andere gegevens staan. Aan de hand hiervan kun je bepaalde issues ontdekken en oplossen en zo je crawlbudget verhogen.

Bekijk deze video van Google over het crawl budget en de vernieuwde crawlstatistieken:

Het is dus niet altijd nodig om aandacht te besteden aan je crawl budget, maar het is nooit verkeerd om dit te doen. Het crawl budget is voornamelijk afhankelijk van de mate waarin je jouw website technisch hebt geoptimaliseerd voor SEO. Dit heeft niet alleen invloed op je crawl budget, maar ook op andere ranking factoren.

8 praktische tips om je crawl budget te verhogen

Je weet nu wat crawl budget is en hoe je het aantal crawlverzoeken voor jouw website analyseert. Maar hoe kun je nu jouw crawl budget verhogen? Hieronder vind je 8 praktische tips.

website snelheid

1. Boost je website snelheid

Als je website langzaam laadt, doet een crawler er langer over om alle pagina’s van je website te crawlen. Helaas hebben de Google crawlers maar een beperkte tijd. Heb je een grote website en laden je pagina’s niet snel? Dan is de kans groot dat bij een bezoek van een Google crawler niet al je pagina’s gecrawld worden. Check daarom je laadtijd in de Google PageSpeed Insights en verbeter je laadtijd als dit nodig is.

Bekijk de 3 beste manieren om je PageSpeed te verbeteren ->

2. Kies voor dedicated hosting

De crawl limit van Google wordt bepaald op host niveau. Als jouw website op een shared hosting server staat, betekent dit dat je ook de crawl limit deelt met veel andere websites die op deze server staan. Heb je een redelijk grote website? Dan kun je beter kiezen voor dedicated hosting, zodat je de crawl limit niet meer hoeft te delen. Dit heeft waarschijnlijk ook een positieve invloed op je laadtijd en op de gebruikservaring van je bezoekers.

3. Sluit zoekfilters uit van indexatie

Als je een e-commerce website hebt met veel verschillende producten, heb je waarschijnlijk ook een zoekfunctie met filters. Ontzettend handig voor je websitebezoekers, maar helemaal niet fijn voor Google crawlers. Verschillende product en categorie filters zorgen namelijk voor veel verschillende URL’s. Zo kunnen de filters bijvoorbeeld aparte URL’s maken voor zwarte winterjassen, bruine winterjassen, witte winterjassen, zwarte zomerjassen etc…

Voor Google zijn deze URL’s eigenlijk helemaal niet relevant. Het kan wel zijn dat Google de URL’s indexeert, maar vaak komen ze niet hoog in de resultaten staan. Ook kan het zijn dat de URL’s conflicteren met je categoriepagina’s, waardoor deze pagina’s lager worden gewaardeerd. Dat wil je natuurlijk voorkomen.

Om ervoor te zorgen dat Google geen tijd en aandacht besteed aan het crawlen en indexeren van deze URL’s voeg je de twee onderstaande regels toe aan je robots.txt:

noindex:

Disallow:

Hierachter zet je een deel uit de URL dat bij elk zoekfilter voorkomt, bijvoorbeeld ‘?search’ of ‘?zoeken’.

4. Verwijder duplicate content

Op veel websites komt duplicate content voor, terwijl de website-eigenaren zich hier vaak niet eens van bewust zijn. Bij duplicate content is er sprake van twee of meer pagina’s die precies dezelfde content hebben, maar een andere URL. Dit kan bijvoorbeeld voorkomen als een blogartikel in twee verschillende categorieën staat of als een product in een hoofdcategorie en een subcategorie staat. 

Je kunt controleren of er duplicate content op je website staat door in Google te zoeken op:

site:jouwwebsite.nl “Productnaam”

of:

site:jouwwebsite.nl “Titel van het blogartikel”

Er zijn ook verschillende online tools die je kunnen helpen met het opsporen van duplicate content.

duplicate content verwijderen

Het heeft geen nut om de Google crawler verschillende pagina’s te laten crawlen die hetzelfde zijn. Google zal een van de pagina’s normaal indexeren en de andere(n) laag in de zoekresultaten plaatsen. Doordat Google deze pagina’s crawlt is er minder tijd over om andere pagina’s op je website te crawlen. Dit kun je beter voorkomen. Geef daarom in je robots.txt aan welke pagina’s niet gecrawld en geïndexeerd moeten worden met ‘noindex’ en ‘disallow’.

5. Voorkom 404 pagina’s en redirect chains

Het crawlen van 404 pagina’s en het continu redirecten naar andere pagina’s is niet efficiënt. Dit kost de crawler veel tijd, waardoor er minder tijd overblijft om de rest van je website te crawlen. Probeer 404 pagina’s en redirect chains daarom zoveel mogelijk te voorkomen.

Je kunt in de crawlstatistieken zien welke URL’s naar een 404-pagina leiden. Pas de interne link van deze URL’s aan naar een werkende pagina of maak eventueel een 301 redirect naar een andere pagina aan.

Een redirect chain is een loop van redirects, waardoor een crawler continu wordt doorgeleid. Uiteindelijk komt de crawler nooit op een werkende pagina terecht, dus er gaat alleen maar kostbare tijd verloren. Gelukkig komt dit niet heel vaak voor, maar het is wel goed om dit te checken. Je kunt dit bijvoorbeeld doen met de tool Screamingfrog. Heb je een redirect chain gevonden? Zorg er dan voor dat de eerste pagina in de chain direct naar de juiste pagina leidt met een nieuwe 301 redirect.

6. Zorg voor een goede websitestructuur

Het crawlen van je website is eenvoudiger als je websitestructuur logisch en niet te uitgebreid is. Sowieso is het belangrijk om je website structuur niet te diep te maken. Probeer ervoor te zorgen dat elke pagina in maximaal drie klikken vanaf de homepage te bereiken is. Je creëert dus maximaal vier niveaus.

Daarnaast is het ook van belang om ervoor te zorgen dat de Google crawler nieuwe pagina’s snel kan vinden. Dit kan bijvoorbeeld met een blog feed of een product feed en door interne links toe te voegen naar nieuwe pagina’s.

7. Update je sitemap regelmatig

Je kunt Google ook op de hoogte stellen van nieuwe pagina’s door je sitemap continu bij te werken. Zorg ervoor dat je nieuwe pagina’s die belangrijk zijn hier steeds in opneemt. Zo weet de Googlebot van tevoren welke pagina’s erbij zijn gekomen.

8. Analyseer je server log

Een laatste mogelijkheid om je crawl budget te verhogen is door je server log eens goed te analyseren en aan de hand hiervan veranderingen aan te brengen. Server logs zijn vaak wel wat lastiger te begrijpen en daarom is dit alleen aan te raden als je een gevorderde gebruiker bent.

Er zijn verschillende tools waarmee je deze analyse kunt uitvoeren. Je krijgt dan verschillende data te zijn, zoals de responstijd en het aantal keer dat een URL is gecrawld. Aan de hand hiervan kun je ontdekken welke pagina’s de meeste aandacht krijgen van de Google crawler. Als minder belangrijke pagina’s meer aandacht krijgen dan belangrijke pagina’s, kun je kijken wat je hieraan kunt doen.

Verzoek tot recrawling

Heb je een aantal van onze tips gebruikt om je crawl budget te verhogen? Heel goed! Nu kun je eventueel ook een verzoek voor recrawling indienen bij Google. Je kunt dit indienen voor een enkele specifieke URL of voor je gehele website.

  • Verzoek tot recrawling van een specifieke URL: dit doe je via de URL inspectie tool in Google Search Console. Je geeft de URL op, drukt op ‘Enter’ op je toetsenbord en vervolgens op ‘Indexering aanvragen’.
  • Verzoek tot recrawling van je gehele website: dit doe je door je nieuwe sitemap in te dienen. Veranderingen in je sitemap markeer je met <lastmod>.

Je kunt beide opties ook gebruiken als je een verandering op een pagina of meerdere veranderingen op je website hebt aangebracht. Of als je een nieuw blogartikel, product of pagina hebt toegevoegd en wilt dat dit snel geïndexeerd wordt.

GRATIS SEO EBOOK >>>