Slechte backlinks verwijderen: zo doe je dat!

Slechte backlinks verwijderen

Wil je weten hoe je slechte backlinks kunt verwijderen? Backlinks zijn een belangrijke ranking factor, maar meer backlinks is niet altijd beter. Sommige backlinks hebben juist een negatief effect op je SEO. En dat wil je natuurlijk niet! Gelukkig is het niet zo heel moeilijk om ervoor te zorgen dat Google deze backlinks niet meer meetelt. In dit artikel leggen we stap voor stap uit hoe je dit aanvraagt.

Is het nodig om slechte backlinks te verwijderen?

Google heeft zelf alleen aangegeven dat het goed is om een aanvraag te doen om slechte backlinks niet meer mee te tellen als je een penalty hebt gehad. Je merkt dat je website een penalty heeft gehad aan de hand van een bericht in je Google Webmaster Tools. Hierin staat aangegeven dat je website onnatuurlijke backlinks heeft. Bij een penalty worden je rankings ineens een stuk lager of je website wordt helemaal uit de zoekresultaten verwijderd.

Het is dus sterk aan te raden om je te focussen op het verwijderen van slechte backlinks, als je een Google penalty hebt gehad. Op die manier kun je jouw backlinkprofiel weer gezond maken en ervoor zorgen dat je rankings weer omhoog gaan. Maar daarnaast is het ook goed om eens in de paar maanden eens goed naar je backlinkprofiel te kijken. Als jij af en toe slechte backlinks weghaalt, houd je jouw backlinkprofiel gezond en voorkom je een Google penalty.

Goede backlinks komen van kwalitatieve websites met autoriteit. Er staat goede content op deze websites en ze worden regelmatig geüpdatet. Slechte backlinks komen van spam websites en duistere SEO websites. Vaak gaat het om links die niet natuurlijk zijn geplaatst en zijn ingekocht in bulk.

Als je zelf alleen aan white-hat SEO doet en slechts af en toe wat backlinks inkoopt van een betrouwbare partij, zit je meestal wel goed. Toch kan het zijn dat een aantal spam sites automatisch een backlink naar je website hebben geplaatst. In sommige gevallen komt dit doordat een van je concurrenten een slecht SEO pakket heeft aangeschaft voor jouw website. Hiermee probeert deze concurrent je onderuit te halen. Het blijft dus belangrijk om regelmatig je backlinkprofiel te checken.

Welk effect heeft het verwijderen van backlinks?

Het verwijderen van backlinks kan een positieve of een negatieve invloed hebben op de rankings van je website. Als je echte spamlinks verwijdert, heeft het waarschijnlijk enkel een positieve invloed. Als je echter een link verwijdert die van iets betere kwaliteit is en wel wat waarde doorgeeft, kan het zijn dat het juist een negatieve impact heeft.

Het is daarom het beste om alleen backlinks te verwijderen waarvan je zeker weet dat ze een negatieve invloed hebben op je rankings. Hierbij gaat het om links van spam websites. Links van websites met weinig verkeer of een lage domain authority website zonder spam zijn geen slechte links. Ze geven waarschijnlijk weinig waarde door, maar dragen toch iets positiefs bij aan je rankings.

Kun je een link disavow terugdraaien?

Het is wellicht mogelijk om een link disavow terug te draaien, maar dit is niet zeker. Wel kun je een disavow bestand dat je eerder hebt geüpload verwijderen. Het is echter niet duidelijk of Google hier nog een kopie van houdt. Verwijder dus niet zomaar backlinks, maar doe dit bewust en denk hier goed over na.

Hoe verwijder je backlinks via de Google Disavow Tool?

Natuurlijk kun je aan alle eigenaren van websites met slechts backlinks naar jouw website aanvragen om de links te verwijderen. De kans is echter groot dat je lang niet altijd een reactie kijkt en dit kost enorm veel moeite. Makkelijker is het om via de Google Disavow Tool een bestand aan te leveren waarin wordt aangegeven welke backlinks niet moeten worden meegeteld. Hierdoor geeft deze link geen negatieve of positieve waarde meer aan je website door.

Waarschijnlijk weet je niet precies welke backlinks er allemaal naar jouw website verwijzen. Daarom haal je eerst een lijst met jouw backlinks op via de Link Rapport pagina in Google Search Console. Op deze pagina klik je op de knop ‘Exporteert externe links’ aan de rechter bovenzijde. Kies vervolgens ‘Meer voorbeeld links’ en exporteer het bestand.

Vervolgens kun je kiezen welke backlinks je wilt verwijderen. Deze links sla je op in een tekst file die je straks gaat uploaden naar de Google Disavow Tool. Voor de URL’s moet je ‘domain:’ zetten (zonder aanhalingsteken). Elke URL zet je op een aparte regel. Het komt er dan ongeveer zo uit te zien:

domain:spamsite1.com
domain:spamsite2.com/spam

In de meeste gevallen kun je er het beste voor kiezen om het gehele domein op te geven. Soms zijn er echter wel situaties waarin je niet het gehele domein wilt blokkeren, maar alleen de backlinks vanaf een specifieke pagina.

Zodra je het bestand hebt aangemaakt, kun je dit uploaden naar de Google Disavow Tool. Je vindt deze tool onder Webmaster Tools -> Advanced. Het bestand upload je door eerst door alle waarschuwingen heen te klikken en vervolgens het bestand te uploaden via de dialoog box die in beeld komt. Google zal daarna binnen enkele dagen de backlinks van de domeinen en URL’s in de lijst niet meer meetellen.

Wat is SEO?

Wat is SEO

Inhoud

Waarschijnlijk heb je wel eens van SEO gehoord. Misschien weet je ook wel dat je dit kunt inzetten om meer bezoekers naar je website te trekken. Maar wat is SEO nu eigenlijk precies en welke SEO technieken zijn er? Wat zijn de belangrijkste ranking factoren en hoe begin je met SEO? In dit artikel geven we je antwoord op deze vragen en vind je een handig stappenplan.

Wat is SEO nu eigenlijk?

SEO is de afkorting van Search Engine Optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie. Het vat alle processen samen die bijdragen aan het hoger scoren van een webpagina in de zoekmachines. Hierbij kun je denken aan allerlei verschillende zoekmachines, zoals Google, Bing en Yahoo. De focus ligt meestal echter op Google, omdat dit veruit de meest gebruikte zoekmachine is. Hieronder een korte video waar wordt uitgelegd wat SEO nou precies is.

Waarom is SEO belangrijk?

Veel online marketeers maken gebruiken van SEO. Als je zelf een website hebt, is het ook slim om je hierop te focussen. Maar waarom is dit nu eigenlijk zo belangrijk? SEO kun je inzetten om meer bezoekers naar je website te trekken. Hiermee kun je meer verkopen of leads genereren en je naamsbekendheid vergroten.

online marketingtechniekenSEO vs. andere online marketingtechnieken

Het grote voordeel van SEO ten opzichte van de meeste andere online marketingtechnieken is dat je geen kosten betaalt per extra bezoeker. Bezoekers vanuit zoekmachines kosten je helemaal niets. Natuurlijk kost het wel tijd of geld om je website te optimaliseren en je zult dit ook moeten blijven doen. Toch betaal je met SEO – in geld of omgerekend in tijd – uiteindelijk vaak minder per bezoeker dan met andere marketingtechnieken (zoals SEA of SMA).

Het nadeel van SEO ten opzichte van veel andere marketingtechnieken is dat je hier pas op de lange termijn echt resultaten uit haalt. Je webpagina’s komen vaak niet binnen een aantal weken een stuk hoger in de zoekmachines te staan. Als je echt goede posities in de zoekmachines wilt krijgen en daarmee veel extra bezoekers op je website, ben je hier vaak wel enkele jaren mee bezig.

SEO is dus niet per se beter dan andere online marketingtechnieken, maar het heeft zeker wel voordelen. Je kunt het beste zowel SEO als andere online marketingtechnieken toepassen, zodat je op korte termijn resultaat behaalt en op de langere termijn resultaat tegen (vaak) lagere kosten. Ook bereik je op deze manier verschillende doelgroepen.

SEO termenBelangrijkste SEO termen

Als je net start met SEO en hier meer informatie over zoekt, kunnen de SEO termen je soms om de oren vliegen. Om ervoor te zorgen dat je de informatie wat beter begrijpt, hebben wij hieronder de belangrijkste SEO termen op een rijtje gezet.

Ranking: De positie van een webpagina in de zoekresultaten.

SERP: Dit is de afkorting van Search Engine Result Page, oftewel ‘zoekresultatenpagina’ in het Nederlands.

Pagerank: In het verleden gaf Google websites een cijfer met de Pagerank. Sinds 2013 wordt dit niet meer (zichtbaar) geüpdatet en deze waarde wordt dan ook vrijwel niet meer gebruikt door online marketeers. In plaats van de Pagerank worden vaak de DA en PA (Moz) of de CF en TF (Majestic) bijgehouden om de waarde van een website te bepalen.

Zoekwoord of zoekterm: Een woord of combinatie van woorden waarop mensen zoeken in de zoekmachines.

Metatags: Stukjes code die aan een pagina worden toegevoegd en alleen door zoekmachines worden gelezen. De meta title en meta description zijn de meest gebruikte meta tags. Deze titel en beschrijving worden getoond in de zoekresultaten.

Backlinks: Links die vanaf een andere website naar jouw website verwijzen.

Verschillende ranking factoren

Zoekmachines hebben een bepaald algoritme waarmee wordt bepaald op welke posities webpagina’s moeten komen te staan in de zoekresultaten. Hierbij let het algoritme op veel verschillende ranking factoren. Deze ranking factoren kunnen worden onderverdeeld in vier verschillende categorieën: gebruikerssignalen, meta structuur, content en autoriteit.

Gebruikerssignalen

De laatste jaren zijn gebruikerssignalen een steeds belangrijke rol gaan spelen in het bepalen van de website rankings. Naar verwachting wordt deze rol in toekomst nog veel groter. De belangrijkste gebruikerssignalen zijn:

  1. Dwell time: tijd die bezoekers op je website doorbrengen voordat ze terugkeren naar Google.
  2. Pogosticking: het percentage bezoekers dat bijna direct weer terugkeert naar Google.
  3. Click Through Rate: het percentage bezoekers dat ervoor kiest op jouw zoekresultaat te klikken.
  4. Aantal malen dat een artikel wordt gedeeld.

Meta structuur

De meta structuur is de complete structuur van een website. De content van de website valt hier niet onder. Als je website een duidelijke structuur heeft, kunnen zoekmachines je pagina’s makkelijker indexeren en begrijpen. Daarbij verhoogt een goede websitestructuur ook het gebruiksgemak voor je bezoekers en dat zullen zoekmachines ook erg waarderen.

Belangrijkste SEO ranking factoren voor je meta structuur:

  1. Mobielvriendelijkheid
  2. Laadtijd
  3. Aanwezigheid van een Robots.txt en een Sitemaps.xml bestand
  4. Gebruik van Google AMP
  5. HTTPS beveiligde verbinding
  6. Interne links

Content

Een bezoeker van je website is op zoek naar iets, bijvoorbeeld naar een product, informatie of contactgegevens. Als ze dit op jouw website kunnen vinden, voorzie je hen in hun contentbehoefte. En wellicht wek je hun interesse, waardoor ze nog verder gaan kijken op je website. In ieder geval biedt je jouw bezoekers dan waarde. Zoekmachines willen ook graag hun gebruikers waarde bieden. Daarom worden websites met waardevolle content hoger in de zoekresultaten geplaatst.

Content is king

Belangrijkste SEO ranking factoren voor je content:

  1. Relevantie van de content
  2. Gebruik van relevante zoektermen en zinnen
  3. Gebruik van de exacte zoekterm
  4. Laatste publicatiedatum
  5. Locatie en frequentie van gerelateerde zoektermen
  6. Totale hoeveelheid content
  7. Gebruik van unieke, relevante afbeeldingen

Autoriteit

Het verhogen van de autoriteit van je website bestaat voor een groot deel uit het verzamelen van kwalitatieve backlinks. Daarnaast valt hieronder ook het optimaliseren van je website om meer een autoriteit te worden.

Belangrijkste SEO ranking factoren voor je autoriteit:

  1. Kwaliteit van de websites die linken naar jouw website
  2. Expertise van de schrijvers
  3. Relevante bronvermeldingen
  4. Reviews en testimonials over je website
  5. Kwantiteit en diversiteit van websites die linken
  6. Anchor teksten van backlinks
  7. Leeftijd van de website
  8. Aanwezigheid van contactgegevens en social media links

white-hat en black-hatSEO technieken: white-hat en black-hat

De verschillende SEO strategieën kunnen worden onderverdeeld in white-hat SEO en black-hat SEO. In het verleden werd er veel gefocust op black-hat SEO. Dit zijn SEO technieken die enkel bedoeld zijn om de website hoger te laten ranken en waarbij niet of in ieder geval weinig gedacht wordt aan de websitebezoekers. Hierbij kun je denken aan het plaatsen van veel keywords op een pagina (keyword stuffing), links verzamelen van spammy websites van lage kwaliteit en doorway pages. Hiermee kon je in het verleden nog makkelijk en snel hoger scoren in de zoekmachines.

Inmiddels is black-hat SEO achterhaald. Sommige black-hat technieken werken nog wel, maar je moet hiermee oppassen. Het kan zijn dat het even werkt, maar dat je hier in de nabije toekomst alsnog een zogenaamde penalty voor krijgt. Je zoekmachine rankings worden dan ineens een stuk lager of je website verdwijnt helemaal uit de zoekmachines.

Je kunt beter kiezen voor white-hat SEO. Dit bestaat uit technieken die bedoeld zijn om je bezoekers meer kwaliteit en waarde te leveren. Denk hierbij aan informatieve teksten en afbeeldingen, links van betrouwbare websites met een hoge ranking en een goede navigatie op je website. Natuurlijk zet je dit soort technieken ook gedeeltelijk in om hoger te scoren in de zoekmachines, maar je levert ook echt kwaliteit aan je bezoekers. Het belangrijkste hierin is dat het voor de zoekmachines natuurlijk overkomt. Zo kun je met white-hat SEO je rankings zonder veel risico verhogen.

SEO stappenplan: zo moet je beginnen

Zoals je ziet zijn er enorm veel technieken die je kunt toepassen om je website hoger te krijgen in de zoekmachines. In dit artikel hebben we alleen de belangrijkste ranking factoren genoemd, maar er zijn er nog veel meer. We begrijpen het als je hoofd een beetje vol zit na het lezen van dit artikel. Misschien heb je geen idee meer waar je nu mee moet beginnen. Daarom vind je hieronder een handig stappenplan.

1. Verbeter je meta structuur

De eerste stap bij het optimaliseren van je website voor zoekmachines is het verbeteren van je meta structuur. Dit kost wel even tijd op het begin, maar daarna heb je een goede basis. Ga in ieder geval aan de slag met de zes belangrijkste punten die we hierboven ook al hadden genoemd:

  • Zorg ervoor dat je website op alle schermen goed leesbaar is en er mooi uitziet. Let er ook op dat alle links en knoppen nog makkelijk aan te klikken zijn.
  • Controleer de laadtijd van je website via Google Pagespeed en volg hun verbeterpunten op. Maak ook gebruik van onze Pagespeed tips om je laadtijd te verbeteren.
  • Maak een Robots.txt en een Sitemaps.xml bestaan aan.
  • Stel Google AMP in om je webpagina’s sneller te laten laden op mobiele telefoons.
  • Zorg ervoor dat je website een veilige verbinding heeft met HTTPS.
  • Maak een duidelijk navigatiemenu aan en plaats interne links in je teksten.

2. Bedenk relevante onderwerpen voor je teksten

Om je pagina- en blogteksten relevant en waardevol te maken kun je het beste eerst onderzoeken welke onderwerpen relevant zijn voor jouw bezoekers. Daarna doe je een zoektermenonderzoek om erachter te komen op welke termen jouw bezoekers zoeken.

  • Schrijf alle woorden en zinnen op die klanten volgens jou zouden kunnen gebruiken. Onderzoek ook wat er speelt op de markt en welke informatie er nu nog mist.
  • Kras alle termen door die niet voldoende relevant zijn.
  • Gebruik de relevante termen voor een zoektermenonderzoek via Google Keyword Planner. Kies zoektermen uit met een redelijk zoekvolume en lage of normale concurrentie. Zorg ervoor dat je zoektermen relevant zijn.

3. Plaats periodiek nieuwe content

Bij het plaatsen van content is het belangrijk dat je dit periodiek doet. Zo blijft je website continu actueel en word je op steeds meer zoektermen vindbaar. Plaats bijvoorbeeld eens per maand, eens per week of drie keer per week een nieuwe pagina of tekst. Volg de onderstaande stappen voor elk stuk content:

  • Gebruik een van de onderwerpen die je in de vorige stap hebt bedacht en schrijf hier een lang en waardevol stuk over (maak de tekst echter ook niet langer dan nodig). Verwerk tussenkopjes en lijstjes in de tekst.
  • Bedenk een aantrekkelijke titel.
  • Verwerk de belangrijkste zoekterm(en) en synoniemen een aantal keer in de tekst. Zorg ervoor dat dit natuurlijk overkomt en dat de tekst goed leesbaar blijft.
  • Plaats bij elke blogtekst een auteursprofiel en vermeld de bronnen onderaan het artikel.
  • Voeg aan elke pagina een meta title en meta description toe.
  • Plaats social media buttons bij elk blogartikel, zodat bezoekers je artikelen makkelijk kunnen delen.

4. Verbeter de autoriteit van je website

Als je de bovenstaande stappen volgt bij het plaatsen van je teksten, verbeter je al voor een groot deel de autoriteit van je website. Er zijn echter nog een paar dingen die je kunt doen om je autoriteit te verhogen:

  • Plaats je contactgegevens en social media links op je contactpagina en/of in de footer.
  • Probeer reviews en testimonials te verzamelen over jouw website of producten. Dit kun je doen door je klanten hierom te vragen.

Backlinks5. Plaats periodiek nieuwe backlinks

Het plaatsen van nieuwe backlinks is ook iets wat je periodiek moet doen. Dit wordt ook wel linkbuilding genoemd. Zo komt dit het meest natuurlijk over voor zoekmachines. Als je goede content schrijft, zullen websites op een gegeven moment automatisch naar je gaan linken. Op het begin is dat vaak echter wat lastiger.

Hieronder vind je verschillende manieren die je kunt toepassen om toch aan backlinks te komen. Je kunt het beste meerdere manieren combineren, zodat je een gevarieerd backlinkprofiel krijgt. Zorg er ook voor dat je backlinks opbouwt naar verschillende pagina’s van je website en varieer met de anchor teksten.

  • Vraag backlinks aan op startpagina’s.
  • Schrijf gastblogs voor andere websites en verwijs hierin naar jouw website.
  • Vraag schrijvers van een relevant stuk content op een andere website om te linken naar jouw artikel.
  • Bestel een linkbuilding pakket met kwalitatieve backlinks van Linkbuildingmasters.nl.

Na het lezen van dit artikel kan je het antwoord op de vraag ”Wat is SEO?” wel geven, maar kan je hem ook toepassen?

Wat is keyword stuffing?

wat is Keyword stuffing

Misschien heb je wel eens gehoord van keyword stuffing. Maar wat is dit nu eigenlijk precies? Kun je hiermee hoger in Google komen? In dit artikel lees je hier alles over en leer je hoe jij de beste resultaten behaalt.

De betekenis van keyword stuffing

Keyword stuffing is in het Nederlands vertaald letterlijk ‘zoekwoorden proppen’. Het is een term die je wellicht vaker bent tegengekomen bij online marketing, maar het kan zijn dat je niet precies weet wat het inhoudt. Wat is het nu eigenlijk?

Bij keyword stuffing komen een of meerdere zoekwoorden vaak op een pagina voor. Zo vaak dat het niet meer natuurlijk overkomt. Er zijn meerdere manieren waarop ‘zoekwoorden proppen’ wordt toegepast:

  • Een bepaalde zoekterm overmatig vaak in een tekst verwerken;
  • Tekstblokken aanmaken met zoekwoorden, zoektermen, steden en/of regio’s waarop de webpagina moet ranken. Deze blokken worden vaak klein gemaakt, waardoor ze niet opvallen voor bezoekers;
  • Bepaalde zoektermen vaak op de pagina verwerken en dezelfde kleur geven als de achtergrond, zodat bezoekers ze niet zien;
  • Veel zoektermen opgeven als meta keywords.

Hoger in Google door keyword stuffing?

Veel online marketeers en website-eigenaren hebben in het verleden keyword stuffing gebruikt om hoger in Google te komen. Zoekmachines waren toen nog niet zo slim en met keyword stuffing kon je ze om de tuin leiden. Ze keken voornamelijk naar de tekst en niet naar de rest van de pagina. Ook konden zoekmachines toen nog niet zien of een tekst goed leesbaar was. Door gebruik te maken van keyword stuffing kon je in het verleden je rankings in de zoekmachines sterk verbeteren.

Inmiddels zijn zoekmachines een stuk verder. Ze besteden nu nog wel aandacht aan de tekst, maar ook aan verschillende andere ranking factoren. Daarbij kunnen de algoritmes nu steeds beter de context van een tekst begrijpen. Zo kunnen ze zien of een tekst goed leesbaar is en niet alleen is geschreven om zoektermen in te verstoppen. Ook tekstblokken en zoektermen die verdeeld staan over de pagina worden nu sneller als keyword stuffing herkend.

Als je nu nog gebruikmaakt van ‘zoekwoorden proppen’, is de kans groot dat je hiervoor gestraft wordt door Google. Je zal dan merken dat je pagina’s lager gaan ranken in de zoekmachine. Keyword stuffing helpt je tegenwoordig dus eerder aan een lagere positie dan aan een hogere positie in de zoekmachines.

Keyword stuffing vorkomenKeyword stuffing voorkomen

Je wilt natuurlijk niet gestraft worden door Google, omdat je – al dan niet onbewust – gebruikmaakt van keyword stuffing. Daarbij is het voor je bezoekers ook niet fijn om teksten vol met zoektermen te lezen. Vaak leidt dit ook tot een hoger bouncepercentage en een lagere conversieratio.

Maak je op dit moment gebruik van deze manier van zoekterm gebruik? Verwijder deze onderdelen dan van je website of pas je teksten aan.

Ben je bang dat je onbewust gebruikmaakt of gebruik gaat maken van keyword stuffing? In principe hoef je hier niet echt bang voor te zijn, zolang je jouw teksten maar op een natuurlijk manier schrijft. Je kunt dan altijd nog even controleren of er niet te veel zoektermen in de tekst staan. Merk je dat een bepaalde term opvallend vaak voorkomt in de tekst? Probeer je zinnen dan anders te formuleren, zodat je de term een aantal keer uit de tekst kunt verwijderen. Ook zou je de term een aantal keer kunnen vervangen door een synoniem.

Een techniek die ook regelmatig onbewust wordt toegepast is het toevoegen van een tag cloud. Een tag cloud kan worden ingezet om het navigeren eenvoudiger te maken voor je bezoekers. Echter kunnen grotere tag cloud met enkele honderden links ook als keyword stuffing worden gezien. Ook meerdere tag clouds op een website kunnen worden afgestraft door Google. Let hier dus op als je een tag cloud op je websidte wilt plaatsen.

Hier lees je meer over de voor- en nadelen van tag clouds ->

Hoger in Google zonder keyword stuffing

Keyword stuffing gaat je dus zeer waarschijnlijk niet helpen om hoger in Google te komen. Het kan zelfs een nadelig effect hebben op je rankings. Maar hoe kom je dan wel hoger in Google? Hieronder vind je onze beste tips:

  • Schrijf lange, relevante en goed leesbare teksten van hoge kwaliteit;
  • Verwerk één of enkele zoektermen in je teksten op een natuurlijke wijze;
  • Zorg voor een kwalitatief backlinkprofiel;
  • Breid je teksten uit met afbeeldingen, tabellen, grafieken en infographics;
  • Maak gebruik van interne links;
  • Plaats je adres- en contactgegevens op je website;
  • Maak gebruik van auteursprofielen;
  • Zorg er altijd voor dat je echt waarde levert aan je bezoekers.

Wat zijn doorway pages?

Wat zijn doorway pages

Doorway pages: een term waar je wellicht nog nooit van hebt gehoord. Toch kan het zijn dat je onbewust ook doorway pages op je website hebt staan. Wat zijn doorway pages nu eigenlijk en wat doen ze voor je SEO? In dit artikel kun je hier meer over lezen.

Dit zijn doorway pages

Een doorway page of brugpagina is een website of een pagina die bedoeld is om op een specifieke zoekterm een hogere ranking te krijgen in de zoekmachines. Vaak worden er meerdere doorway pages gemaakt om gebruikers naar een bepaalde pagina te leiden. Deze pagina’s zijn meestal niet erg relevant aan de eindbestemming. De belangrijkste zoektermen staan hier een groot aantal keer op, zichtbaar of onzichtbaar voor gebruikers. Verder bevat de pagina vaak een korte of een langere tekst met een link naar de eindbestemming. Meestal zie je weinig andere content op dit soort pagina’s, dus geen foto’s, video’s e.d.

Het kan dus zijn dat een doorway page een compleet andere website is die direct doorverwijst naar een andere website. Een brugpagina kan echter ook een pagina op je website zijn. Een goed voorbeeld van doorway pages zijn pagina’s met verschillende lokale zoektermen met een regio of plaatsnaam.

Black hat SEO

Het gebruik van doorway pages is een vorm van black hat SEO. Hiermee manipuleer je eigenlijk de zoekmachines. Je leidt bezoekers namelijk naar een pagina die niet echt relevant is aan hun zoekopdracht. Daarmee creëer je geen waarde voor de bezoekers en zoekmachines zijn hier niet zo fan van. Vandaar ook dat hier steeds meer op wordt gecontroleerd. Als Google doorheeft dat je gebruikmaakt van doorway pages, kun je een penalty krijgen. Je website zal dan juist lager gaan ranken in de zoekmachine.

Black hat SEO

Hoe controleert Google doorway pages?

In 2015 heeft Google een algoritme update gedaan om het gebruik van doorway pagina’s tegen te gaan. Google heeft toen ook aangegeven welke punten ze gebruiken om brugpagina’s te selecteren en de zoekmachine heeft een aantal vragen opgesteld. Aan de hand van jouw antwoorden op deze vragen kun je erachter komen of je zelf gebruikmaakt van doorway pagina’s.

  • Is de pagina enkel ontworpen voor zoekmachines en stuurt het gebruikers door naar een ander deel van de website of een compleet andere website?
  • Zijn de pagina’s voornamelijk ingericht om te ranken op zoekwoorden?
  • Gaat het om (gedeeltelijke) duplicaten van bestaande pagina’s?
  • Zijn de pagina’s alleen ontwikkeld om gebruikers direct door te sturen naar een andere bestemming, zonder dat de pagina’s een meerwaarde aan inhoud of functionaliteit bieden?
  • Is het niet mogelijk of lastig om deze pagina’s te bezoeken vanaf andere delen van de website?
  • Heeft de pagina alleen backlinks die bedoeld zijn voor de zoekmachines?

Heeft het gebruik van doorway pages zin?

Doorway pagina’s werden vroeger veel gebruikt om hoger te scoren in de zoekmachines. Inmiddels hebben zoekmachines hun algoritmes hierop geüpdatet en kan het gebruik van doorway pages worden afgestraft. Toch zijn er nog veel websites die hier gebruik van maken. Ook lijkt het erop dat het zelfs nu nog kan werken. Uit een onderzoek van Frankwatching is gebleken dat ongeveer 30% van de top resultaten in zoekmachines doorway pages zijn.

Je zou er dus voor kunnen kiezen om alsnog gebruik te maken van brugpagina’s. Dit zou een tijdje goed voor je SEO kunnen werken. Hiermee kun je op meerdere zoektermen snel hoog scoren en meer bezoekers naar je website leiden.

Aan de andere kant is het ook maar de vraag of dit echt zin heeft. Vroeg of laat ontdekken de zoekmachines dat het doorway pages zijn en dan word je waarschijnlijk bestraft. Je rankings zullen dan meestal een stuk omlaag gaan.

Daarbij is het ook nog eens zo dat het conversiepercentage van bezoekers die binnenkomen via een doorway pagina vaak een stuk lager is. Dat is ook niet zo vreemd, want bezoekers moeten nog een keer klikken voordat ze op de bestemming komen. Als die bestemming dan niet zo relevant is, is de kans een stuk kleiner dat ze iets kopen of zich aanmelden. Doorway pagina’s zien er vaak ook niet zo betrouwbaar uit, waardoor bezoekers dit snel wegklikken.

Al met al levert het gebruik van doorway pages je waarschijnlijk weinig op, maar het zou nog wel kunnen werken. Wij denken echter dat het beter is om gewoon goede artikelen te schrijven, aan de structuur van je website te werken en kwalitatieve backlinks te verzamelen.

6 tips om journalisten te stimuleren jouw blogs te delen

journalisten

Je hebt een fantastisch blogartikel geschreven en urenlang e-mails naar journalisten verstuurd. Maar elke dag weer zie je dat je geen enkele reactie hebt en niemand er iets mee heeft gedaan. Heeft het allemaal wel zin? Hoe doen anderen dit dan? Veel marketeers hebben hier last van, omdat ze niet voldoende effort steken in het schrijven van de e-mail en het maken van de connectie. Wij hebben daarom onze 6 beste tips op een rijtje gezet waarmee je jouw e-mails kunt optimaliseren en kunt opvallen bij journalisten.

Tip 1: Bedenk een opvallend onderwerp

Als je honderden e-mails met linkaanvragen hebt verstuurd en de statistieken goed hebt geanalyseerd, zal je merken dat lang niet alle e-mails geopend worden. Dat komt doordat journalisten dagelijks veel van dit soort e-mails krijgen en niet alles willen of kunnen lezen. Jouw e-mail moet dus interessant genoeg zijn om te openen. Je kunt de interesse van een journalist wekken door een opvallend onderwerp te bedenken.

De volgende punten zijn in ieder geval belangrijk bij het schrijven van het onderwerp:

  • Zet de naam van de persoon die je mailt in het onderwerp;
  • Gebruik de woorden ’story tip’ en/of ‘data’ en/of een soortgelijke term in het onderwerp;
  • Maak gebruik van woorden als ‘beste’, ‘slechtste’, ‘nieuwste’, ‘onthuld’ en ’statistieken’;
  • Zorg dat het direct duidelijk is waar je tekst over gaat.

Tip 2: Vermeld de titel vetgedrukt en in kleur

Als het goed is, heb je al een aansprekende titel bedacht voor je blogartikel. Aan de hand hiervan zouden lezers ook meteen moeten kunnen zien waar de tekst over gaat. Dit geldt natuurlijk ook voor de journalist die je nu een e-mail stuurt. Daarom is het belangrijk dat je deze titel bijna helemaal bovenaan de e-mail vermeldt en opvallend maakt. Dat laatste doe je door de titel een kleur te geven en vetgedrukt te maken.

Tip 3: Vermeld de belangrijkste punten uit het artikel

Je kan de journalisten die je mailt snel de belangrijkste informatie over het artikel geven door de belangrijkste statistieken of punten te vermelden (direct na de titel). Doe dat met drie of vijf bulletpoints en in korte zinnen. Zo kan de journalist direct scannen of het voor hem of haar interessant is.

Tip 4: Houd de e-mail kort

Na de aanhef, titel en de belangrijkste punten uit het artikel, kun je de e-mail het beste al direct afsluiten. Zo houd je de e-mail kort, waardoor de ontvanger sneller de moeite zal nemen om het te lezen. Natuurlijk voeg je wel extra informatie toe, zoals links, afbeeldingen/infographics en eventueel persmateriaal. Als je de interesse van de journalist hebt gewekt met een korte e-mail met de belangrijkste punten, zal die persoon waarschijnlijk zelf al verder gaan kijken.

5. Gebruik emojis om meer op te vallen

Emojis zijn een speelse aanvulling op je tekst. Door emojis toe te voegen trek je meer de aandacht en maak je het leuker om je e-mail te lezen. Natuurlijk is het niet de bedoeling dat je hiermee overdrijft, maar enkele emojis in je e-mail kunnen zeker helpen. Kies emojis uit die relevant zijn aan de content in je e-mail en de branche waar de journalist voornamelijk over schrijft. Het kan ook helpen om één of enkele emoji(s) in het onderwerp te zetten.

emojis

6. Bouw een relatie op via social media

Voordat je een nieuw blogartikel gaat plaatsen en zomaar journalisten gaat mailen voor linkaanvragen, kun je alvast een relatie opbouwen met de journalisten die je wilt benaderen. Social media is hier ideaal voor. Een paar weken voor de publicatie van het blogartikel kun je wat social media posts van journalisten liken en hierop reageren. Natuurlijk is het hierbij ook niet de bedoeling dat je overdrijft. Ga niet elke post liken, maar alleen af en toe een post die relevant is. Op deze manier bouw je een relatie met hen op.

Verder kun je journalisten van tevoren via social media alvast laten weten dat je binnenkort een blogartikel gaat publiceren met een onderwerp dat voor hen interessant is. Ze weten dan dat er iets aankomt en het kan zelfs zo zijn dat ze een plekje voor je vrijhouden. Als je de journalist vervolgens mailt zodra het artikel is geplaatst, kennen ze jouw (bedrijfs)naam al en weten ze van het artikel af. Ze staan er dan meer voor open om de e-mail te lezen en iets met het artikel te doen. Ontvang je geen reactie op je e-mail? Dan kun je ze een week later nog eens een berichtje sturen via social media zonder opdringerig over te komen.

Tag cloud plaatsen: wel of niet doen?

Tag cloud plaatsen

Een tag cloud is een lijst met tags die verwijzen naar verschillende pagina’s of categorieën. Het bestaat uit een aantal links die in een soort wolk zijn geplaatst. Tag clouds worden met name gebruikt op blogs en vind je vaak in de sidebar. Soms worden de tags waar vaak op wordt geklikt wat uitvergroot weergegeven. Heeft het zin om een tag cloud op je website te plaatsen of kun je dit beter niet doen? In dit artikel bespreken we de voor- en nadelen.

Makkelijker navigerenMakkelijker navigeren

Veel websitebeheerders plaatsen een tag cloud om het navigeren voor bezoekers makkelijker te maken. Ze kunnen zo makkelijk doorklikken naar een onderwerp dat hen interesseert. Hier heb je natuurlijk ook categorieën voor, maar die zijn vaak net iets anders opgebouwd.

Zo kunnen de categorieën van je blog bijvoorbeeld zijn: ‘Webdesign’, ‘Social media’ en ‘SEO’. Terwijl je tags bijvoorbeeld zijn: ‘Backlinks’, ‘Interviews’, ‘Social advertising’ en ‘Matt Cutts’. Deze tags zou je ook als subcategorieën kunnen instellen, maar zoals je ziet gaat dat niet even makkelijk bij elke tag. Kijk maar naar de tags ‘Interviews’. Als hierin interviews over social media en SEO staan, kun je dit niet goed indelen als subcategorie.

Een tag cloud kan dus handig zijn om bezoekers makkelijker te laten navigeren. Dit geldt wel alleen voor blogs of websites met veel verschillende onderwerpen. Anders is dit eigenlijk niet echt nodig. Tag clouds waren in het verleden erg populair, maar dat is in de loop der jaren steeds minder geworden. Daarom zie je ze nu ook steeds minder terug.

Het effect op SEO

Een tag cloud met enkele tientallen links kan zowel een positief als een negatief effect hebben op je SEO. De links in de tag cloud geven wat linkwaarde door aan de pagina’s waarnaar wordt verwezen. Dit betekent ook dat de pagina waarop de tag cloud staat wat minder waarde krijgt (want hij geeft wat van zijn waarde door). Dat kan een voordeel zijn, maar ook een nadeel. Je kunt zo namelijk niet goed bepalen welke pagina’s extra waarde moeten krijgen. Alle pagina’s waarop de tag cloud staat geven wat waarde weg aan de tag pagina’s. Is dat niet wat je wilt? Dan kun je beter geen tag cloud online plaatsen.

Verder is het zo dat meerdere tag clouds op één website of een tag cloud met enkele honderden links door zoekmachines kan worden gezien als keyword stuffing. Zoekmachines zullen de links in de tag cloud dan geen waarde meer meegeven. Keyword stuffing zou zelfs een penalty tot gevolg kunnen hebben. Dat is natuurlijk niet wat je wilt, dus maak niet te grote tag clouds en plaats er niet meer dan één op je website.

Wel of geen tag cloudWel of geen tag cloud plaatsen?

Je kunt beter geen tag cloud plaatsen als je:

  • De tag cloud wilt gebruiken voor keyword stuffing;
  • Enkele honderden tags hebt en dit niet kunt verlagen naar enkele tientallen;
  • Waarde wilt doorgeven aan specifieke pagina’s op je website. Je kunt dan beter alleen naar die betreffende pagina’s linken;
  • De waarde van de pagina’s wilt behouden en niet wilt doorgeven aan tag pagina’s.

Alleen als je denkt dat de tag cloud het navigeren op je website makkelijker maakt voor je bezoekers, zou je eventueel een tag cloud kunt plaatsen. Weeg echter van tevoren goed af of dit voordeel zwaarder weegt dan het effect op je SEO.

Waar moet je op letten als je een tag cloud plaatst?

  • Plaats niet meer dan één tag cloud;
  • Gebruik niet meer dan enkele tientallen tags;
  • Zet de tag cloud liever niet op pagina’s die echt hun waarde moeten behouden;
  • Zorg ervoor dat de tag pagina’s voor jou waardevol zijn, bijvoorbeeld door hier ook een call to action of product op te plaatsen;
  • Controleer of bezoekers echt gebruikmaken van de tag cloud. Als dat niet het geval is, kun je vaak beter weer verwijderen.

Advertorial plaatsen: dit zijn de regels

Advertorial plaatsen

Steeds meer bloggers en influencers plaatsen advertorials op hun website. Misschien doe jij dit ook wel. Hier zijn echter wel een aantal regels aan verbonden. In dit artikel kijken we naar de regels met betrekking tot SEO en de regels van onze wetgeving.

Redactionele content vs. advertorials

Het grootste deel van de artikelen op een website is vaak redactionele content. Deze content is gemaakt en gepubliceerd enkel en alleen om anderen te informeren of inspireren. De redactie vindt deze content zelf interessant of leuk genoeg voor plaatsing.

Een advertorial is een vorm van adverteren. Je wordt betaald om deze content op je website te plaatsen. Dit betekent ook dat je de content niet meer (alleen) plaatst omdat je dit zelf leuk vindt of je doelgroep wilt inspireren, maar (ook) omdat je hiervoor betaald krijgt. Het kan dan nog steeds een product of website zijn die je zelf waardeert, maar er speelt nu ook een ander belang mee.

SEO regels

Google ziet een link naar een andere website als een soort stem. Als je een link naar een andere website plaatst, is dit normaal gesproken omdat je deze website waardeert. Door de links naar een website te tellen en te waarderen ziet Google hoe goed een website gewaardeerd wordt. Dit is een van de factoren die Google helpen om te bepalen hoe goed een website is. Als een website beter is dan een andere website, wordt deze site hoger geplaatst in de zoekresultaten. Op deze manier zorgt Google ervoor dat haar gebruikers de beste resultaten te zien krijgen.

Een linkplaatsing waarvoor is betaald is eigenlijk geen echte stem. Je plaatst deze link omdat je er geld voor krijgt en niet per se omdat je de website zo waardeert. Dit soort links zorgen voor een oneerlijke ranking van websites, waardoor de zoekresultaten niet meer goed kunnen bepalen wat de beste websites zijn. Het is ook niet eerlijk tegenover andere websitebeheerders.

Mogen er dan helemaal geen links meer in advertorials staan? Zeker wel! Het is alleen niet de bedoeling dat Google dit soort links als een stem gaat tellen. Je kunt dit voorkomen door er nofollow links van te maken. De zoekmachine geeft dan geen linkwaarde door, waardoor dit niet wordt meegenomen in de ranking.

Sinds kort zijn daar 2 nieuwe tags aan toegevoegd, namelijk;

  • rel=“sponsored”: voor links die voortkomen uit advertenties of gesponsorde content.
  • rel=“ugc”: voor links die voort komen uit zogenoemde ”user generated content”. Denk hierbij aan links bij comments op blogs of forums.

Meer informatie hierover vindt je op https://www.searchenginejournal.com/google-nofollow-link-attributes/

SEO regelsWetgeving

Bij het plaatsen van een advertorial moet je niet alleen de regels voor SEO volgen, maar ook de regels van onze wetgeving. Er is hier namelijk een regel over vastgelegd in de Wet Oneerlijke Handelspraktijken. Volgens deze wet moet je bij een advertorial altijd vermelden dat het om een gesponsord artikel gaat. Zo is het voor de lezer duidelijk dat er betaald is voor het artikel en weet de lezer dat het geen redactionele content is.

Tips

Wil je een advertorial plaatsen op jouw website? Volg dan de onderstaande tips:

  • Maak alle links in de advertorial nofollow.
  • Vermeld in het artikel dat het om een advertorial gaat. Dit kun je eventueel alleen in een afbeelding vermelden, zodat Google dit (nog) niet ziet. Zo heeft het geen negatief effect op de ranking van het artikel en voldoe je toch aan de wetgeving.
  • Plaats een disclaimer op je website om hierin vast te leggen hoe je met samenwerkingen omgaat. Zo maak je het voor je lezer nog duidelijker en transparanter.

Hoe zit het met betaalde linkbuilding?

Een link in een advertorial moet je dus nofollow maken. Maar hoe zit het dan met links waarvoor je direct betaalt of links met gastblogs waarvoor je betaalt? Hiervoor gelden in principe dezelfde regels. Echter is het lastig om zonder betaalde links een uitgebreid linkbuildingprofiel op te bouwen. Je zult eigenlijk altijd wel een aantal links moeten inkopen.

Vrijwel elke websitebeheerder koopt links in. Als koper zul je hier ook meestal niet echt op afgestraft worden. De websites waarop je links staan kunnen – naarmate Google slimmer wordt – wel een penalty krijgen. Als jouw website ook een gevarieerd backlinkprofiel heeft en waardevolle backlinks waarvoor je niet hebt betaald, hoef je je eigenlijk niet druk te maken. Stel dat een aantal websites waarop backlinks naar jouw website staan een penalty krijgen, dan zal jij hier weinig van merken. Alleen zullen de backlinks vanaf deze pagina(‘s) geen waarde meer doorgeven aan jouw website.

Heb je echter een eenzijdig backlinkprofiel met vrijwel alleen maar betaalde links vanaf websites van lage kwaliteit? In dat geval kan je website – als Google hierachter komt – wel een penalty krijgen. Daarom is het zo belangrijk om te zorgen voor een gevarieerd backlinkprofiel met slechts een deel betaalde links en de rest onbetaald. Probeer er ook voor te zorgen dat deze betaalde links gevarieerd zijn. Denk hierbij aan blog-, homepage- en startpaginalinks, dofollow en nofollow links en verschillende anchorteksten.

Linkbuildingmasters.nl helpt jou graag bij het opbouwen van een goed en gevarieerd backlinkprofiel. Onze linkbuilding pakketten bestaan uit kwalitatieve backlinks van verschillende soorten websites, waaronder blogs, startpagina’s en bedrijvengidsen. Liever een plan op maat? Laat ons jou dan helpen met een maatwerk linkbuilding campagne!

 

Canonical URL: waarom is dit belangrijk en hoe stel je het in?

Waarschijnlijk heb je wel eens gehoord van een canonical URL, maar misschien heb je hier nog niet veel mee gedaan. Een canonical URL – ook wel rel=”canonical” genoemd – adviseert zoekmachines over de pagina’s die zij moeten indexeren. Als je website identieke of sterk op elkaar lijkende pagina’s heeft, kun je de zoekmachines met een canonical URL laten weten welke pagina het belangrijkst is. Deze pagina wordt dan als enige geïndexeerd, waardoor je duplicate content voorkomt. Bezoekers van je websites zien hier niets van.

Voordelen van canonical URL’s

Waarom zou je eigenlijk canonical URL’s moeten instellen? Hieronder lees je meer over de voordelen.

Je voorkomt duplicate content

Met canoncial URL’s voorkom je interne en externe duplicate content voorkomt. In de meeste gevallen is het wel of niet aanwezig zijn van duplicate content geen ranking factor voor de zoekmachines, behalve als je website spammy lijkt. Als je echter twee of meer pagina’s hebt die op elkaar lijken, zal er slechts een van deze pagina’s goed geïndexeerd worden. Soms kan dit ook wisselen, waardoor de ene pagina eerst hoger rankt en de andere pagina een tijdje later juist hoger in de zoekresultaten staat.

Met een canonical URL laat je zoekmachines zien welke pagina geïndexeerd moet worden, waardoor je voorkomt dat meerdere pagina’s in de zoekresultaten komen te staan. Dit heeft vaak een positieve invloed op je ranking.

Staat je website vol met duplicate content? Dan kan het zijn dat een deel van je website niet wordt geïndexeerd. Als de zoekmachine crawler steeds maar dubbele content blijft tegenkomen, is je website niet interessant genoeg om te blijven crawlen. De crawler kan de tijd die het heeft dan beter besteden aan het crawlen van een site met unieke content. Hierdoor kan de crawler vroegtijdig je website verlaten, waardoor wellicht niet alle pagina’s worden geïndexeerd.

Je bepaalt zelf welke pagina’s moeten worden geïndexeerd

Door het toevoegen van canonical URL’s zien zoekmachines welke pagina’s van je website in de zoekresultaten moeten worden opgenomen. Een canonical URL is slechts een advies, maar het wordt wel vaak door de zoekmachines opgevolgd. Je kunt dan zelf bepalen welke pagina het belangrijkst is en het hoogst moet ranken. Zo heb je meer controle over jouw aanwezigheid in de zoekresultaten.

Canonical url instellenWanneer heb je een canonical URL nodig?

Eigenlijk is het altijd goed om een canonical URL te gebruiken voor elke pagina op je website. De zoekmachines Google, Bing en Yahoo hechten hier veel waarde aan en gebruiken dit vaak om te bepalen welke pagina’s wel en niet in de zoekresultaten moeten worden weergegeven.

Waarschijnlijk is niet elke pagina op je website duplicate content. Toch is het goed om voor elke pagina een canonical URL in te stellen. Als een pagina geen (vrijwel) identieke versie heeft, kun je een zogenaamde zelfverwijzende canonical URL instellen. Hiermee zien zoekmachines direct dat dit de enige versie van de pagina is, waardoor ze weten dat deze pagina geïndexeerd moet worden.

Het is dus aan te raden om altijd een canonical URL te gebruiken. Er zijn echter een aantal situaties waarin je dit zeker aan te raden, omdat de kans groot is dat er anders sprake is van duplicate content:

  • Als er query parameters in de URL staan voor bijvoorbeeld de taal, categorie, kleur etc. Als de parameters in een andere volgorde staan, kom je ook op dezelfde pagina uit. De URL’s zijn wel verschillend, waardoor er sprake is van duplicate content.
  • Als pagina’s vrijwel hetzelfde zijn. Dit komt vaak voor bij producten die maar net iets verschillen. Denk bijvoorbeeld aan een jas in de kleur rood en zwart. Deze pagina’s hebben waarschijnlijk dezelfde tekst en zijn vrijwel identiek. Alleen de aangegeven kleur is verschillend en wellicht ook de afbeelding. De canonical URL die je hiervoor instelt kan het beste verwijzen naar de URL zonder kleur (als dat kan) en anders naar de populairste kleur.
  • Bij het testen van verschillende landingspagina’s die vrijwel identiek zijn.
  • Als de desktop- en mobiele pagina een aparte URL hebben.
  • Als je een stuk content van een andere website hebt gekopieerd (met toestemming uiteraard) of als een andere website een stuk content van jouw website plaatst. Hierbij gebruik je de zogenaamde cross-domain canonical tag om aan te geven welke pagina moet worden geïndexeerd.

301 redirect of canonicalCanonical URL of 301 redirect

Soms wordt een canonical URL verward met een 301 redirect, maar dit zijn echt twee verschillende dingen. Een canoncial URL gebruik je als verschillende versies van een pagina beschikbaar moeten zijn, maar er slechts één versie door de zoekmachines moet worden geïndexeerd. Bij een 301 redirect is de URL die je redirect niet meer beschikbaar, maar worden bezoekers doorgestuurd naar een andere versie van de pagina.

In het geval van duplicate content kun je zowel met canonical URL’s als 301 redirects werken. Wel hebben 301 redirects enkele voor- en nadelen ten opzichte van canonical URL’s. Er wordt gedacht dat er met een 301 redirect meer linkjuice wordt doorgegeven dan met een canonical URL. Daarentegen zorgt een 301 redirect er wel voor dat een pagina minder snel laadt. Dit is negatief voor de gebruiksvriendelijkheid. Ook kost het crawlers meer tijd om de hele website te crawlen, waardoor ze wellicht een deel van je pagina’s niet indexeren.

Over het algemeen kun je het beste canonical URL’s gebruiken om duplicate content te voorkomen. Toch kun je in sommige situaties beter kiezen voor 301 redirects, bijvoorbeeld:

  • Als de pagina die niet geïndexeerd moet worden een aantal sterke backlinks heeft. Met een 301 redirect wordt er dan waarschijnlijk meer linkjuice doorgegeven.
  • Voor een HTTP naar HTTPS verwijzing.
  • Als een pagina via meerdere domeinen of subdomeinen bereikbaar is, terwijl dit geen specifiek doel heeft.

Ook als je een 301 redirect instelt, is het aan te raden om alsnog een canonical URL in te stellen. Als de redirect niet meer werkt, kan de canonical URL duplicate content voorkomen.

Hoe stel je een canonical URL in?

Canonical URls kun je bij veel CMS systemen instellen via een plugin of extensie. Je kunt het echter ook zelf via de broncode instellen in de <HEAD>-sectie. Voorbeeld:

<head>

<link rel=”canonical” href=”https://linkbuildingmasters.nl/” />

</head>

Ander type content

Gaat het om een ander type content dan een pagina (bijvoorbeeld een PDF)? Dan kun je de canonical URL instellen in de HTTP header. Voorbeeld:

HTTP/1.1 200 OK

Server: nginx

Date: Thu, 28 Apr 2016 11:54:25 GMT

Content-Type: application/pdf

Content-Length: 23629

Last-Modified: Fri, 29 Apr 2016 17:47:17 GMT

Link: <https://linkbuildingmasters.nl/downloads/voorbeeld.pdf>; rel=”canonical”

Desktop en mobiel

Als de desktop- en mobiele versie van een pagina aparte pagina’s zijn, stel je in de <HEAD>-sectie van de desktop-pagina zowel de canonical als de alternate URL in. Voorbeeld:

<head>

<link rel=”canonical” href=”https://linkbuildingmasters.nl/>

<link rel=”alternate” href=”https://m.linkbuildingmasters.nl/” />

</head>

In  de <HEAD>-sectie op de mobiele pagina neem je de canonical URL op:

<head>

<link rel=”canonical” href=”https://linkbuildingmasters.nl/” />

</head>

Waar moet je rekening mee houden?

Je weet nu hoe je een canonical URL instelt. Er zijn echter nog een aantal punten waar je rekening mee moet houden:

  • Stel per pagina maximaal één canonical URL in.
  • Zorg ervoor dat de pagina waarnaar je verwijst indexeerbaar is.
  • Laat geen twijfel bestaan over de pagina die geïndexeerd moet worden en gebruik daarom altijd de complete URL, dus inclusief HTTP of HTTPS, het eventuele supdomein en het domein.
  • Neem alleen de versie waarnaar je verwijst op in de XML sitemap.

 

Heb je hulp nodig bij het instellen van je canonical tags? Neem dan gerust contact met ons op!

 

De 3 beste manieren om je PageSpeed te verbeteren

PageSpeed verbeteren

Merk je dat pagina’s van je website langzaam laden en zie je een hoog bouncepercentage in Google Analytics? Of heb je de laadtijd van jouw website getest in Google PageSpeed Insights en zie je dat er wel wat verbeterpunten zijn? Dan kan het een goed idee zijn om de PageSpeed van je website te verbeteren. In dit blog leggen wij je uit waarom dit zo belangrijk is en geven we je de drie beste manieren om je PageSpeed te verbeteren.

Waarom is een goede laadtijd zo belangrijk?

Je weet misschien wel dat de laadtijd van je website een van de vele factoren is waarmee jouw ranking in de zoekmachines wordt bepaald. De laatste jaren is deze ranking factor een steeds grotere rol gaan spelen. Dat komt omdat we graag snel willen surfen en ook steeds meer via mobiel websites bezoeken. Mobiele websitebezoekers hebben vaak maar even de aandacht en willen snel de informatie tot hun beschikking hebben.

Het verbeteren van je laadtijd is niet alleen goed voor je SEO, maar ook voor je websitebezoekers. Veel mensen haken af als het te lang duurt om een pagina te laden. Dat kan al binnen enkele seconden zijn. Door de laadtijd van je website te verbeteren houd je bezoekers langer op je website en verhoog je jouw conversieratio. Bij een studie in 2019 is zelfs aangetoond dat het conversiepercentage bij elke extra seconde laadtijd (tussen de 0 en 5 seconden) gemiddeld gezien daalt met 4,42%.

Google PageSpeed Insights

Google PageSpeed Insights is de meest gebruikte tool voor het analyseren en verbeteren van de laadtijd van websites. Je krijgt niet alleen de laadtijd van je website te zien, maar ook tips om dit te verbeteren. Het is dus niet zo vreemd dat deze tool zo populair is.

Google PageSpeed Insights

PageSpeed vs. laadtijd

Daarbij is het echter wel belangrijk dat je weet dat Google PageSpeed Insights niet alles zegt. Het meet namelijk niet de laadtijd van de pagina, maar de Google PageSpeed score. De laadtijd wordt aangegeven in seconden of milliseconden, terwijl de Google Pagespeed een score is tussen 1 en 100.

De PageSpeed wordt gemeten door de tool Lighthouse. Aan de hand van bepaalde statistieken van je pagina wordt er een score aan de pagina toegekend. Je krijgt ook een rapport te zien met deze statistieken. Aan de hand hiervan kun je verbeteringen aanbrengen aan je website. Dit betekent echter niet dat deze verbeteringen ook altijd invloed hebben op je PageSpeed score of je laadtijd.

Hoe kun je Google PageSpeed Insights het beste gebruiken?

Google PageSpeed Insights kun je het beste gebruiken voor het meten van je prestaties en het aanbrengen van verbeteringen. Deze verbeteringen helpen vaak in meer of mindere mate bij het verlagen van de laadtijd.

Wel is het belangrijk om niet te veel waarde te hechten aan je Google PageSpeed Insights score. Het kan zo zijn dat je PageSpeed score laag is en je website toch snel laadt. Het aanbrengen van de verbeteringen die worden aangegeven in de tool hebben vaak ook een positief effect op je laadtijd, maar niet altijd in dezelfde mate. Als je je Google PageSpeed Insights score verdubbelt, betekent dit dus niet dat je laadtijd ineens de helft lager wordt. Verder is het vrijwel onmogelijk om een 100/100 score te behalen in Google PageSpeed Insights, dus besteed hier niet al je tijd aan.

Hoe gebruik je Google PageSpeed Insights?

Je kunt Google PageSpeed Insights heel eenvoudig gebruiken. Het enige wat je hoeft te doen is de URL van je website of van  een pagina van je website invoeren. Vervolgens krijg je de scores van je website te zien met daaronder de aanbevelingen en diagnostische gegevens.

Zoals je wellicht kunt zien krijg je in eerste instantie je scores voor mobiel te zien. Links bovenin kun je switchen naar het tabblad ‘Desktop’ om je scores voor de pc te bekijken.

Hoe gebruik je Google PageSpeed Insights

3 manieren om je PageSpeed en laadtijd te verbeteren

Als je de URL van een pagina invoert in Google PageSpeed Insights, krijg je een rapport te zien met verschillende verbeterpunten. Maar welke verbeterpunten zijn nu het meest effectief én hebben ook een grote invloed op je laadtijd? Hieronder bespreken wij de drie beste manieren om je PageSpeed en laadtijd te verbeteren.

1. Afbeeldingen optimaliseren

Een van de belangrijkste oorzaken van een langzame PageSpeed én laadtijd is het niet optimaliseren van afbeeldingen. Vaak worden hier geen standaardregels voor gehanteerd, waardoor de geüploade afbeeldingen groter worden weergegeven dan nodig.

Verklein je afbeeldingen

Op veel websites staan afbeeldingen die groter zijn dan ze zouden moeten zijn. Zo zijn er bijvoorbeeld afbeeldingen die worden weergegeven als 200 x 100 pixels, terwijl het originele bestand dat wordt gedownload 1000 x 500 pixels is. Het verkleinen van de afbeelding naar 200 x 100 pixels voordat je hem uploadt, bespaart veel downloadtijd en verbetert je PageSpeed score en laadtijd.

Comprimeer je afbeeldingen

Om de bestanden nog kleiner te maken kun je ze comprimeren. Hiermee maak je het bestand kleiner zonder kwaliteitsverlies. Je kunt dit met bepaalde tools doen, zoals ImageMagick of TinyPNG. Sommige plugins kunnen al je geüploade afbeeldingen comprimeren, maar het is vaak beter om dit (ook) al voor het uploaden te doen.

Maak gebruik van Lazyload

Als je gebruikmaakt van Lazyload, worden alleen de afbeeldingen gedownload die bij de gebruiker zichtbaar zijn. De afbeeldingen die verderop op de pagina staan worden pas geladen zodra de bezoeker naar beneden scrollt. De pagina hoeft dus niet in één keer alle afbeeldingen te laden en dat heeft een positief effect op je PageSpeed en laadtijd.

Er zijn verschillende manieren waarop je dit kunt instellen. Je kunt hiervoor bijvoorbeeld het advies van Google PageSpeed Insights volgen. Als je een WordPress website hebt, kun je Lazyload instellen met behulp van een plugin.

WebpGebruik Next-gen beeldformaten

Als laatste is het aan te raden om gebruik te maken van next-gen beeldformaten, zoals WebP. Dit kan ervoor zorgen dat de afbeeldingsgrootte nog meer wordt verkleind. Wel wordt WebP nog niet ondersteund door alle browsers. Het is daarom aan te raden om PNG of JPG afbeeldingen te leveren aan browsers die dit niet ondersteunen.

2. Serverreactietijd verlagen (TTFB)

Als een bezoeker op je pagina komt, stuurt zijn of haar browser een request naar jouw server. De server ontvangt dit request en stuurt de pagina content naar de browser. De tijd waarin de browser van de gebruiker de eerste byte content ontvangt noemen we de serverreactietijd of TTFB.

Kies de juiste host

De serverreactietijd is voor het grootste deel afhankelijk van je host. Je host plaatst jouw website op een server met een bepaalde snelheid. Het is daarom belangrijk dat je bij het kiezen van een host goed op de ruimte en de snelheid van de server let.

Stel browser caching in

Met browser caching zorg je ervoor dat de pagina content wordt opgeslagen in de browser van je websitebezoekers. Zodra ze de pagina voor een tweede keer bezoeken, wordt de content geladen vanuit hun browser. Dit zorgt voor een snellere laadtijd en PageSpeed. Je kunt browser caching eenvoudig instellen via de FTP-files of met een WordPress plugin.

Verwijder onnodige content

Op veel websites staat onnodige content die niet wordt gebruikt.. Hierbij kun je denken aan thema’s, programma’s, apps en plugins. Ondanks dat dit niet gebruikt wordt, maakt het je website helaas wel trager. Schoon dus zo nu en dan je website op en verwijder alles wat je niet gebruikt.

Combineer en minimaliseer CS- en JS-bestanden

Als de server minder (grote) resources hoeft te laden, wordt de serverreactietijd lager. Daarom is het slim om je CS- en JS-bestanden te combineren en te minimaliseren. Dit kun je handmatig doen of je kunt dit – als je een WordPress website hebt – instellen via een plugin.

Schoon redirects op

Verwijzen sommige pagina’s op je website meerdere keren door? De browser moet dan meerdere HTTP requests maken, waardoor deze pagina’s minder snel laden. Als je veel redirects hebt, kan het daarom goed zijn om dit eens op te schonen.

3. CDN gebruiken

Een CDN (Content Delivery Network) verdeelt de content van  een website over verschillende servers. Als een browser de content opvraagt, wordt dit geleverd vanuit de dichtstbijzijnde server. Hiermee wordt de afstand die de data moet afleggen verkleind, waardoor de TTFB wordt verlaagd. Dit zorgt weer voor een verlaging van de PageSpeed en de laadtijd.

Je kunt een CDN daarnaast vaak ook gebruiken voor andere optimalisatiemogelijkheden voor je laadtijd, zoals:

  • Browser caching
  • GZIP of Brotli compressie
  • HTTP/2

Kom je er zelf niet helemaal uit? Binnen onze maatwerk campagnes bieden we de mogelijkheid om dit voor je uit te voeren.

Zo kies je de juiste zoektermen: 11 gratis keyword research tools

keyword research tools

Vaak zoeken we naar de juiste zoektermen om beter vindbaar te worden in zoekmachines. Maar wist je dat het zoeken naar keywords ook om andere redenen heel handig kan zijn? Je ontdekt welke content je doelgroep wel en niet interessant vindt, waardoor je weet welke onderwerpen je kunt bespreken in je content. Daarbij kan het vinden van zoektermen ook helpen bij het ontwikkelen van een paid advertising strategie.

Hoe vind je nu de juiste keywords? Wij hebben voor jou uitgezocht wat de 11 beste gratis keyword research tools zijn.

1. Google Trends

Google Trends is een goede keyword research tool om te ontdekken welke onderwerpen nu op dit moment populair zijn. Hiermee kun je inspiratie doen voor nieuwe blogartikelen. Het voordeel van het schrijven over een actueel onderwerp is het hoge zoekvolume (ook al is dit vaak wel tijdelijk) en de vaak lagere concurrentie. Dit is met name het geval als het gaat om een nieuwe trend, innovatie of onderzoek.

Ook kun je met deze tool zien in welke perioden er meer of minder op een bepaalde zoekterm wordt gezocht. Hier kun je op inspelen met je content en je aanbod.

Waarvoor gebruik je Google Trends?

  • Ontdekken welke zoektermen nu populair zijn
  • Terugkomende trends onderzoeken

Google Trends

2. AnswerThePublic

Wil je ideeën opdoen voor nieuwe blogartikelen of wil je een lang artikel over een bepaald onderwerp schrijven? Dan is AnswerThePublic een goede keyword research tool om inspiratie op te doen. Deze tool laat je allemaal vragen, voorzetsels, vergelijkingen en woorden zien rondom de zoekterm die je hebt ingevoerd.

Waarvoor gebruik je AnswerThePublic?

  • Ideeën voor nieuwe blogartikelen
  • Inspiratie opdoen voor lange artikelen over een bepaald onderwerp

AnswerThePublic

3. Google Keyword Planner

De Google Keyword Planner ken je waarschijnlijk wel. Eigenlijk is deze tool bedoeld voor paid advertising. De tool laat je aan de hand van een bod voor laag bereik en een bod voor hoog bereik inzien wat de verwachte kosten zullen zijn. Ook zie je hierbij de hoogte van het zoekvolume en de concurrentie staan. Daarom wordt deze tool ook veel gebruikt om te ontdekken met welke zoektermen je veel verkeer kunt aantrekken en toch hoog kun ranken.

Waarvoor gebruik je de Google Keyword Planner?

  • Paid advertising via Google AdWords
  • Zoektermen vinden met hoog zoekvolume en weinig concurrentie

4. Keyword Sheeter

Keyword Sheeter is een handige keyword research tool om ideeën op te doen voor nieuwe zoektermen. Je geeft één of meerdere zoektermen op en de tool maakt vervolgens een lijst van allerlei zoektermen. Tegen betaling kun je ook gebruikmaken van andere functies, zoals het inzien van zoekvolume en concurrentie of het checken van de 100 websites die het hoogst ranken op de zoekterm.

Waarvoor gebruik je Keyword Sheeter?

  • Ideeën opdoen voor nieuwe zoektermen
  • Zoektermen vinden met hoog zoekvolume en weinig concurrentie (betaald)
  • Concurrentieanalyse (betaald)

5. Soovle

Wil je weten hoe de interesses over een bepaald onderwerp per platform verschillen? Met Soovle kun je eenvoudig en snel inzien op welke termen wordt gezocht op Wikipedia, Google, Amazon, answers.com, YouTube, Bing en Yahoo. Als je zoekt op Nederlandse zoektermen, worden alleen relevante zoektermen voor Google, Bing en Yahoo weergegeven.

Waarvoor gebruik je Soovle?

  • Ideeën opdoen voor nieuwe zoektermen
  • Verschil in interesses bij verschillende platformen inzien

Soovle

6. YouTube concurrentieanalyse

Via YouTube kun je eenvoudig bekijken welke onderwerpen van je concurrenten populair zijn. Hiermee kun je inspiratie opdoen voor nieuwe video’s of blogartikelen. Je gaat hiervoor naar de algemene kanaalpagina van je concurrent. Vervolgens ga je naar het tabblad ‘Video’s’, klik je op ‘Sorteren op’ en selecteer je ‘Populairst’.

Waarvoor gebruik je YouTube concurrentieanalyse?

  • Ideeën opdoen voor video’s en blogs
  • Concurrentieanalyse

7. WordTracker

Veel zoekwoordentools die het zoekvolume weergeven kijken alleen naar het zoekvolume van de afgelopen één of twee maanden. Aangezien er soms pieken en dalen zijn in bepaalde seizoenen, geeft dit geen goede weergave van het maandelijks gemiddelde per jaar. WordTracker kijkt wel naar het zoekvolume over het gehele jaar en weergeeft het gemiddelde zoekvolume per maand.

Ook kun je bij deze keyword research tool inzien hoe hoog de concurrentie is en bij hoeveel websites de zoekterm in de title tag en de tekst van een backlink staat.

Waarvoor gebruik je WordTracker?

  • Zoektermen vinden met hoog zoekvolume en weinig concurrentie

8. Side-by-Side SEO Comparison Tool

 

Als je weten waarom je concurrenten hoger ranken, kun je de Side-by-Side SEO Comparison Tool gebruiken. Je geeft een aantal URLs op en de tool vergelijkt deze vervolgens met elkaar. In het rapport vind je onder andere informatie over de woorden en zinnen die het meest worden gebruikt, de headings en de links.

Waarvoor gebruik je de Side-by-Side SEO Comparison Tool?

  • Concurrentieanalyse
  • Ideeën opdoen voor nieuwe zoektermen en pagina-indeling

9. Bol.com / Amazon Autocomplete

Met Bol.com en Amazon Autocomplete kun je snel vinden op welke zoektermen vaak wordt gezocht in deze webshops. Je hoeft alleen maar je zoekterm in de zoekbalk in te voeren en vervolgens krijg je suggesties voor andere zoektermen. Zo kun je zien welke producten en zoektermen populair zijn.

Waarvoor gebruik je Bol.com / Amazon Autocomplete?

  • Ideeën opdoen voor nieuwe producten
  • Zoektermen vinden die je kunt toevoegen aan je productpagina’s

Bol.com autocomplete

10. SEMrush

De SEMrush keyword research tool kun je gratis gebruiken voor 10 zoekopdrachten per dag en je krijgt dan 10 resultaten te zien in het rapport. De tool geeft je nieuwe ideeën voor zoektermen met een match en gerelateerde zoektermen. Bij elke zoekterm krijg je ook het zoekvolume en de hoeveelheid concurrentie.

Waarvoor gebruik je SEMrush?

  • Zoektermen vinden met hoog zoekvolume en weinig concurrentie
  • Ideeën opdoen voor nieuwe blogartikelen

SEMrush

11. Ubersuggest

Met Ubersuggest kun je ook het zoekvolume en de hoogte van de concurrentie van zoektermen bepalen. Daarnaast  krijg je een overzicht te zien met keyword ideeën en een overzicht met content ideeën. Dit laatste overzicht bestaat uit de meest populaire relevante artikelen van verschillende websites. Verder kun je met Ubersuggest ook controleren hoe hoog je rankt op bepaalde zoektermen en wat jouw best scorende pagina’s zijn.

Waarvoor gebruik je Ubersuggest?

  • Zoektermen vinden met hoog zoekvolume en weinig concurrentie
  • Ideeën opdoen voor nieuwe blogartikelen
  • Eigen website (of van de concurrent) analyseren

 

GRATIS SEO EBOOK >>>