5 redenen waarom linkbuilding belangrijk is voor jouw website

5 redenen waarom linkbuilding belangrijk is

Wil je niets liever doen dan jouw website of webshop een fikse boost te geven? Is het jouw wens om stijgende trends te ontdekken in het aantal bezoekers? Meer en meer conversie te krijgen? Linkbuilding Masters is je graag van dienst. Laat jezelf overtuigen van het belang van linkbuilding met onderstaande tips die wij met zorg voor je op een rijtje hebben gezet. Na het lezen van deze 5 redenen wil je niets liever dan de kans grijpen om jouw site te boosten!

 

  1. Beoordeling website door Google

De belangrijkste reden waarom je voor linkbuilding moet kiezen is autoriteit en status. Google gebruikt de externe links naar jouw pagina als een indicatie voor het belang van jouw website. Daarbij is het zaak dat het om links gaat die kwalitatief goed zijn. Een externe link moet je eigenlijk zien als een soort aanbeveling van een andere webpagina. Kwalitatief goede links zijn dus kwalitatief goede aanbevelingen. Een hoge beoordeling van jouw website door Google zorgt voor meer bezoekers en conversie.

 

  1. Kwaliteit: sleutel tot goede linkbuilding

In het verleden werden er weleens enorme pakketten links door websites ingekocht. Daarmee werd er geprobeerd om in korte tijd snel te stijgen in de zoekresultaten van Google. Inmiddels doorziet de zoekmachine deze tactiek en daarom straft Google dit soort truckjes af. Kwaliteit is de sleutel tot goede linkbuilding geworden. We raden je aan om externe links te krijgen op relevante en belangrijke websites en landingspagina’s. Neem daarom een kijkje in onze Backlink Winkel. Het is het beste om links geleidelijk te verkrijgen en niet in één keer. Een natuurlijk verloop van dit proces is essentieel!

 

  1. Pakkende content op jouw website

Uiteraard is het schrijven en plaatsen van pakkende content (tekst en beeld) op jouw website van groot belang voor het aanspreken van de doelgroep: jouw (potentiële) klanten. Je wil mensen bereiken en inspireren. Ze aan je binden. Dat begrijpen wij. Maar pakkende en kwalitatief goede content zal zeer zeker ook een enorme impuls zijn voor de plaats waarop jij staat in de zoekresultaten van Google. Content moet goed zijn geschreven en bovendien unique zijn.

 

  1. Gastbloggen om externe links te scoren

Houd je zelf van blogs schrijven of heb je iemand in dienst met goede schrijfskills? Dan is gastbloggen zeker het overwegen waard. Met een gastblog plaats je een blog op een relevante externe website. In de blog plaats je een of meerdere links naar jouw website. Die links plaats je op een strategische plaats in de tekst. Het is belangrijk dat de link overeenkomt met het woord waarop je de link plaats, de anchor. Als je bijvoorbeeld een link plaatst op het woord ‘badkamertegels’, dan moet dat woord verwijzen naar een externe pagina waarop je badkamertegels kunt bekijken en kopen. Op deze manier stimuleer je meer clicks naar jouw pagina’s. En die clicks krijg je van een breed publiek!

5 redenen waarom linkbuilding belangrijk is

 

  1. Natuurlijk linkprofiel opbouwen

We hebben je al in het kort uitgelegd dat Google het opmerkt als je in zeer korte tijd veel backlinks verzamelt. Die manier van linkbuilding is inmiddels achterhaald. Het opbouwen van een natuurlijk linkprofiel is heel belangrijk geworden. Met een natuurlijk verloopt stijgt jouw website in de zoekmachine. Hoe je dat voor elkaar kunt krijgen? Daar kunnen wij je uiteraard bij helpen. Maak bijvoorbeeld gebruik van onze Maatwerk Linkbuilding. We geven je wel alvast een tipje van de sluier. Je moet in ieder geval links zien te scoren op verschillende relevante websites. Ook is gastbloggen een handig idee. Het kost wat tijd, maar je kunt er absoluut een mooi netwerk mee creëren!

De 5 grootste linkbuilding mythes ontmaskerd

linkbuilding mythes

Je zoekt betrouwbare informatie over linkbuilding, maar keer op keer kom je er weer achter dat er gewoon te veel info te vinden is op het internet. Sommige pagina’s zijn verouderd, andere pagina’s hebben totaal geen idee waar ze over hebben. Om het koren van het kaf te scheiden, hebben wij ons daarom verdiept in alle ins en outs van linkbuilding. Linkbuilding Masters helpt jou graag bij het realiseren van jouw wensen. Ben je benieuwd geworden naar wat we je te bieden hebben? Lees dan snel dit blog waarin de 5 grootste linkbuilding mythes ontmaskerd worden. Houd Google te vriend en maak gebruik van onze linkbuilding diensten!

 

Mythe 1: het maakt niet uit op welke plaats je een link plaatst op een pagina

Veel mensen denken dat het niet uitmaakt op welke plaats je een link plaats op een pagina. Het tegendeel is echter waar. Google kijkt wel degelijk naar de specificaties van een link. Wat is de lettergrootte? Op welke plek op de pagina staat de link? Is de link vetgedrukt of niet? Dat zijn zaken om rekening mee te houden. Plaats je meerdere links in één tekst? Bepaal van tevoren welke link je het belangrijkst vindt. Google kent de grootste waarde toe aan de link die boven aan je website staat. Houd verder goed in de gaten of de backlinks naar jouw website nog werken. Monitor dit continu.

 

Mythe 2: externe links tellen zwaarder dan interne links

Denk je dat externe links zwaarder tellen dan interne links? Je bent niet de enige. Toch is het zo dat een goede interne linkstructuur van jouw website ontzettend belangrijk is. Ten eerste kun je ervoor zorgen dat ‘zwakke’ pagina’s een boost krijgen door ernaar te linken op je ‘sterke’ pagina’s. Ten tweede kun je met interne links een soort semantisch veld creëren, een cluster van gerelateerde onderwerpen. Dat is niet alleen een handige verkooptechniek, maar ook Google zal jouw site belonen met autoriteit. Met een perfecte interne linkstructuur beschouwt de zoekmachine jou als een expert in je vakgebied.

 

Mythe 3: links van Wikipedia-achtige pagina’s geven jouw site een boost

Dit is een lastige. Natuurlijk kan het zo zijn dat een pagina met veel autoriteit jouw website een boost geeft (als je er een backlink op scoort). Er wordt vaak gedacht dat pagina’s als Wikipedia een speciale behandeling of beoordeling krijgen van Google. Dat blijkt niet waar te zijn. De zoekmachine heeft laten weten dat Wikipedia op dezelfde manier beoordeeld wordt als alle andere webpagina’s. Hoe je er dan toch achter kunt komen of je resultaat gaat bereiken met een backlink op een specifieke site? Analyseer dan de page rank van een pagina. Er bestaan speciale programma’s die jou hierbij kunnen helpen.

 

Mythe 4: links die niet relevant zijn voor jouw pagina stimuleren geen stijgende trends

Toegegeven, het blijft belangrijk om backlinks te scoren die relevant zijn voor jouw pagina. Toch kun je met links die minder relevant zijn ook stijgende trends bereiken. Komt de backlink van een niet relevante website met een hoge autoriteit? Dan hoef jij je nergens druk om te maken. Links van lokale bronnen of websites die indirect te maken hebben met jouw bedrijf kunnen er bovendien voor zorgen dat je nieuwe klanten aantrekt! Het mag duidelijk zijn dat je een specialist in de arm moet nemen die veel kennis heeft van linkbuilding. En daarbij de diensten volledig afstemt op jouw wensen. Maatwerk linkbuilding is de oplossing voor jouw probleem.

 linkbuilding mythes

Mythe 5: gastbloggen heeft geen zin meer

Er zijn mensen die beweren dat gastbloggen dood is. No follow links zouden ervoor zorgen dat gastbloggen geen zin meer heeft. Enige nuance is hier geboden. Natuurlijk is het niet de bedoeling om op een soort spamachtige manier rond te strooien met gastblogs. Wil je af en toe een kwalitatief goede blog posten op een website met een hoge autoriteit? Dat is helemaal prima. Resultaten bereik je namelijk niet alleen met linkbuilding, maar ook door andere vormen van zichtbaarheid en publiciteit. Dat doe je om jouw unieke verhaal aan je (potentiële) klanten te vertellen. Ze te inspireren en aan je te binden. Dáár gaat het om.

Hogere positie krijgen in Google? Lees de laatste trends rondom linkbuilding uitbesteden

Hogere positie krijgen in Google

Droom jij er ook van om een hogere positie te krijgen in Google? De laatste jaren zijn SEO en linkbuilding steeds belangrijker geworden. Inspelen op het algoritme van deze zoekmachine is er echter niet makkelijker op geworden. Een paar keywords en links in een tekst gepropt zorgt er niet automatisch meer voor dat je website stijgt in de zoekresultaten. Heb je zelf niet zo veel verstand van linkbuilding en SEO? De hulp van echte specialisten – zoals de Linkbuilding Masters – komt dan als geroepen. Met behulp van een grondig onderzoek gaan wij ervoor zorgen dat jouw website een flinke boost krijgt!

 

Linkbuilding: nog even in het kort

Wij snappen dat jij niets liever wil dan een website die goed scoort in Google. Meer kliks, een betere user experience en meer verkoop. Er staat veel op het spel en dan is het maar goed om te focussen op linkbuilding. Nog even in het kort wat je hiermee kunt bereiken: met linkbuilding kun je meer kwalitatieve bezoekers naar je website halen. Het gaat daarbij voorbij om kwalitatief goede links. Meer mensen komen op je domein terecht en dat heeft weer een positieve invloed op de positie die jouw site in Google krijgt. Het kan even duren voordat de zoekmachine jou laat stijgen, maar op termijn ga jij hier zeker de vruchten van plukken.

Linkbuilding

Tips voor het krijgen van meer backlinks

Allereerst is het belangrijk dat de inhoud van jouw website unique content bevat. Voor kwalitatief goede teksten kun je hulp krijgen van een SEO copywriter of SEO tekstschrijver. Zij weten hoe je een pakkende tekst schrijft die ook gericht is op zoekmachineoptimalisatie. Zorg verder voor een sterk backlinkprofiel. We geven je een paar onmisbare tips. Een ideale manier voor het krijgen van backlinks is het laten schrijven van een gastblog. Dit soort blogs gaan jouw doelgroep inspireren, dat staat vast. De bedoeling is dat er in het blog een link naar je website wordt geplaatst. Gedegen onderzoek doen naar pagina’s met autoriteit kan ook mooie resultaten opleveren. Kortom: met ons ga jij klanten binnenhalen!

 

Interne links en externe links

Wist je dat er op iedere pagina van jouw website minimaal één interne link moet staan? Interne links helpen jouw bezoekers en klanten om snel andere relevante informatie te vinden op jouw site. De kwantiteit van interne links en de kwaliteit (relevantie) spelen allebei een belangrijke rol. Mensen blijven dan ook langer op jouw pagina, wat voor Google een indicatie is dat jouw website goede content bevat. Externe links van kwalitatief goede en relevante websites kunnen jouw pagina’s ook een boost geven. Een netwerk opbouwen met veel links naar jouw pagina’s: dáár gaat het om. Dat kan bijvoorbeeld met blogs of vergelijkbare websites. Met Linkbuilding Masters ben je verzekerd van succes.

 

Verschillende bronnen van linkbuilding

Ben je nieuwsgierig naar de verschillende bronnen van linkbuilding? Wij geven je een tipje van de sluier. Het volgende wordt al veel jaren gedaan, maar werkt nog steeds goed: links ruilen met een andere webshop of website. Dat gaat gemakkelijk en snel. Startpagina’s zijn ook een ideale plek voor het plaatsen van een backlink. Net als social media, alhoewel Google zelf zegt dat linkbuilding via kanalen als Facebook, Twitter en LinkedIn niet werkt. Een andere aantrekkelijke manier om bezoekers naar jouw website te krijgen is online adverteren via blogs. Ten slotte kun je ervoor kiezen om je site of webshop aan te melden bij een bedrijvengids. Jouw URL wordt dan in een bestand opgenomen.

 

Kwalitatieve backlinks scoren met linkbuilding

Bij linkbuilding is het ontzettend belangrijk om te scoren met kwalitatief goede backlinks. Niet iedere backlink zorgt er namelijk voor dat je meer kliks krijgt. Het kan zelfs gebeuren dat je website minder populair wordt! De perfecte backlinks die jouw website gaan boosten, moeten voldoen aan een aantal criteria. Het eerste element is context. In de meest ideale situatie krijg je een backlink op een pagina die content bevat die vergelijkbaar is met de content op jouw website. De autoriteit en betrouwbaarheid van een webpagina zijn andere belangrijke criteria. Over het algemeen wordt er ook aangenomen dat de leeftijd van een website een rol speelt. Een pagina met een leeftijd van meer dan 5 jaar zorgt waarschijnlijk voor betere backlinks.

 

Aanbod: backlinks kopen

Heb je zelf al iemand in huis met verstand van websites? Dan is het misschien overbodig om alles uit handen te geven. Maak in dat geval gebruik van de optie om backlinks te kopen bij Linkbuilding Masters. Dat gaat heel gemakkelijk via onze website. Mocht je met vragen zitten, neem dan contact met ons op. Wij adviseren je dan over de beste backlinks voor jouw SEO campagne. Bijvoorbeeld content backlinks, homepage blog backlinks, linkpartner blogs backlinks en bedrijvengids backlinks. Daarbij houd jij helemaal zelf de controle over het linkbuilding proces. Goed om te weten: met al onze backlinks kun je profiteren van uitstekende kwaliteit.

backlinks

 

Aanbod: maatwerk linkbuilding

Wil je volledig ontzorgd worden bij het boosten van jouw website? Dan is maatwerk linkbuilding de ultieme oplossing! Bij maatwerk gaan we wat dieper op de materie in. Door middel van grondig onderzoek gaan wij ervoor zorgen dat jouw pagina’s gaan scoren in Google. En niet zo’n beetje ook. Of je nu een rijopleiding hebt, een bouwbedrijf hebt of werkzaam bent op de zakelijke markt: met een SEO campagne van Linkbuilding Masters is succes gegarandeerd. Je kunt al profiteren van maatwerk linkbuilding vanaf 500 euro. Maak gebruik van ons aanbod en neem contact met ons op!

 

Aanbod: linkbuilding pakketten

Linkbuilding pakketten bieden uitkomst als je linkbuilding helemaal wil uitbesteden. Zo’n pakket is eenmalig of doorlopend af te nemen. Een verstandige keuze, want linkbuilding is tegenwoordig echt een gespecialiseerde aangelegenheid aan het worden. Het wordt namelijk steeds lastiger om grip te krijgen op de algoritmes van Google. Wil jij een variatie aan backlinks ontvangen die volledig zijn afgestemd op jouw sector? Dat kan! Laat je verleiden door ons aanbod en boek mooie resultaten met jouw website of webshop. Je hebt de keuze uit verschillende soorten pakketten: small, medium, large en extra large.

Resultaat bereiken door linkbuilding uit te besteden

Resultaat bereiken door linkbuilding

Jij droomt van een hogere positie in Google. Je bent alleen niet de enige. Veel bedrijven doen er alles aan om goed zichtbaar te zijn in de zoekresultaten. Soms heeft dat succes en soms ook niet. Eén ding is zeker: als je zelf aan linkbuilding doet, dan ben je heel veel tijd kwijt. Linkbuilding Masters kan je van dienst zijn met een strategische SEO campagne en linkbuilding waar je u tegen zegt. Onze werkwijze is professioneel met een ongekend goede service. Dienstverlening en betrouwbaarheid: dáár gaat het ons om. Wij begrijpen namelijk heel goed dat jij resultaat wil bereiken door linkbuilding uit te besteden. Na het lezen van dit blog ben je overtuigd van de unieke kans die wij je bieden.

Linkbuilding: zelf doen of uitbesteden?

Misschien vraag je je af of je linkbuilding zelf kan doen of beter kan uitbesteden. Vroeger kon je met een beetje handigheid vaak zelf nog veel bereiken met een linkbuilding campagne. Tegenwoordig is het een stuk ingewikkelder geworden om invloed hierop uit te oefenen vanwege de vele algoritme updates die Google uitvoert. Als je ervoor kiest om linkbuilding uit te besteden, dan word je enorm ontlast. Bij Linkbuilding Masters ben je aan het juiste adres. Met behulp van linkbuilding tools doen wij onderzoek naar de juiste links. Dat doen wij om ervoor te zorgen dat er links aangelegd worden die passend zijn en jou helpen om hoger in Google te komen.

SEO campagne voor een betere positie in Google

Linkbuilding en zoekmachineoptimalisatie zijn dé ingrediënten voor een geslaagde cocktail. De ‘goed vindbare website cocktail’ welteverstaan. Ook met zoekmachine optimalisatie zal je resultaat bereiken. Wij weten dat door onze jarenlange ervaring met SEO. Daarom kunnen wij jou van dienst zijn met een strategische SEO campagne voor een betere positie en Google. De teksten op jouw website zullen daarna gegarandeerd beter scoren in de zoekmachine. Het is zeker aan te raden om in zee te gaan met professionals die grondige kennis van zaken hebben. Goede teksten die helemaal SEO proof zijn. Jouw klanten houden ervan, net als Google!

Linkbuilding voorbeeld: rijopleidingen, bouwbedrijven en zakelijke markt

Heb je een rijschool? Een bouwbedrijf? Of ben je werkzaam in de zakelijke markt? Het maakt niet uit wat voor soort bedrijf je hebt. Wij helpen organisaties uit iedere sector en dat is niet voor niets. De praktijk leert dat het voor iedere corporate website belangrijk is om gebruik te maken van effectieve linkbuilding. Sterke backlinks zijn essentieel, zodat Google het belang van jouw website ziet. Daarna stijg je als een speer in de zoekresultaten. Op die manier ben je verzekerd van succes. Je zult zien dat de nieuwe projecten binnenstromen.

Voor backlinks kiezen

De schatting is dat ongeveer 50 procent van jouw positie in Google bepaald wordt door backlinks. Kwalitatief goede backlinks zorgen er namelijk voor dat jouw website autoriteit uitstraalt. Je bezoekersaantallen stijgen en jouw rank in Google stijgt mee. Dit proces versterkt elkaar, zodat je op de lange termijn blijft profiteren van een stijgende trend. We raden je aan om voor een natuurlijke groei te kiezen door de aanschaf van verschillende soorten backlinks. Gevarieerde links stimuleren zo’n natuurlijke groei. Verder maakt het ook uit wat de autoriteit is van de pagina die een link plaatst naar jouw site. Bij ons kun je kiezen voor het plaatsen van backlinks op toonaangevende webpagina’s als Marktplaats en Startpagina.nl.

Backlinks

Maatwerk linkbuilding

Al onze professionals zijn echte specialisten op het gebied van linkbuilding. Daarom kunnen wij jou unieke maatwerk linkbuilding bieden en dat is bijzonder. Het draait om kwaliteit. Het bedenken en uitvoeren van een slimme strategie die jouw bedrijf verder helpt. Vraag je je af welk pakket het beste bij jouw situatie past? Dat is afhankelijk van tal van factoren. Wij luisteren goed naar je wensen. Vervolgens adviseren wij je uitgebreid bij het maken van een passende keuze. Het is het beste om geleidelijk te groeien met behulp van linkbuilding. Het goede nieuws is dus dat de juiste oplossing binnen handbereik ligt.

Linkbuilding pakketten

Bij Linkbuilding Masters heb je de keuze uit verschillende linkbuilding pakketten. Kleine en grote. Je denkt misschien: hoe uitgebreider een pakket is, hoe groter de kans op het bereiken van het gewenste resultaat. Dat is niet altijd het geval. Als je een nieuwe website hebt en ineens heel veel backlinks krijgt, dan kan dat door Google als een onnatuurlijk verloop worden gezien. En dat willen we niet hebben. Eerlijkheid en betrouwbaarheid zijn de kernwaarden die centraal staan bij ons advies. Ben je overtuigd? Of nog niet helemaal? Neem contact met ons op. Wij staan je graag te woord om jou te helpen bij een geslaagd project.

Zo wordt uw website beter vindbaar in Google

Vindbaarheid website verbeteren

Voor vrijwel ieder bedrijf is de inzet van online marketing een must om aan nieuwe klanten te komen. Een van de manieren om online nieuwe klanten te werven, is door ervoor te zorgen dat uw website in Google vindbaar is. Maar hoe krijgt u dat voor elkaar? Daarover informeert Result Internetmarketing (resultinternetmarketing.nl/) u in deze gastblog. Doe er uw voordeel mee!

Voer een zoekwoorden onderzoek uit

De basis van een vindbare website is dat in de teksten, afbeeldingen, downloads en andere content zoekopdrachten zitten verwerkt, die uw doelgroep in Google intypt. Voer daarom altijd eerst een zoekwoorden onderzoek uit, waarmee u in kaart brengt welke woorden uw doelgroep gebruikt en hoe vaak ze dat gemiddeld per maand doen.

 

Door het uitvoeren van een zoekwoorden onderzoek krijgt uw enerzijds een beeld van de taal die uw doelgroep online spreekt en anderzijds een beeld van de online marktomvang in Google voor uw product of dienst. Door de woorden in de website te verwerken is Google in staat om de zoekopdrachten van uw doelgroep te koppelen aan uw website en die in de zoekresultaten te vertonen.

Vergeet het concurrentie onderzoek niet!

Een belangrijke stap na het zoekwoorden onderzoek, is de uitvoering van het concurrentie onderzoek. Dit onderzoek kunt u het beste door een gespecialiseerd bureau laten uitvoeren, omdat de uitkomsten gevolgen hebben voor het wel/niet vindbaar worden in Google.

 

Concreet levert het concurrentie onderzoek een set zoekopdrachten op waarvoor u een reële kans maakt om op de eerste pagina in Google te komen. Kiest u zoekopdrachten zonder een concurrentie onderzoek uit te laten voeren? Dan loopt u het risico dat u, vanwege te grote concurrentie, niet op de eerste pagina in Google kunt komen en daarmee online niet goed vindbaar bent. Het gevolg is dat u veel tijd en geld heeft geïnvesteerd, maar weinig resultaat boekt.

promoten websiteCreëer content die de doelgroep aanspreekt en tot actie aanzet

Deze tip kunnen we het beste toelichten aan de hand van een voorbeeld, zodat u zelf ervaart hoe u uw doelgroep met content kunt aanspreken en hoe het vooral niet moet.

Voorbeeld 1

‘’Welkom op de website van bedrijf X. Als u een betrouwbaar administratiekantoor zoekt, dan bent u bij ons aan het juiste adres. Wij hebben kwaliteit en service hoog in het vandaal staan, dus de klant staat voorop. Maak een afspraak via het contactformulier, u kunt ons ook gerust bellen als u meer informatie wenst.”

 

Beter is om vanuit de doelgroep te schrijven, dat spreekt uw bezoeker een stuk meer aan:

Voorbeeld 2

‘’Als ondernemer bent u iedere dag druk in de weer en is de administratie vaak een sluitpost. U richt zich liever op de groei van uw bedrijf en niet op de plusjes en minnetjes en het bijhouden van de balans. Het gevolg: u zit in het weekend de administratie bij te werken…terwijl u na een week hard werken eigenlijk een leuk uitje met uw gezin of vrienden had gepland. Daarnaast heeft u geen idee of  u niet teveel belasting betaalt en of u onbedoeld aftrekposten over het hoofd ziet. Herkenbaar?

 

Wat zult u ervan vinden als we dat gaan veranderen? En maakt u zich geen zorgen, u tijd is kostbaar, dus wij komen bij u langs. In een gesprek van slechts een uur brengen wij u administratie ik kaart en krijgt u ter plekke een investeringsoverzicht zodat u weet hoeveel u erop vooruit gaat door de administratie bij ons neer te leggen.

 

Precies, het uitbesteden van de administratie is een investering, u krijgt er namelijk meer vrije tijd door en bovendien verdienen wij onszelf terug doordat wij weten hoe u zo min mogelijk belasting betaald. Interessant? Vul onderstaand formulier in! Wij bellen u binnen een werkdag terug voor het maken van een afspraak’’.

 

Naast dat het tweede voorbeeld van de tekst de bezoeker meer aanspreekt en aanzet tot actie (contact opnemen voor het maken van een afspraak), rankt de website ook beter. Omdat de tekst aanspreekt, blijft de bezoeker langer op de website. Dat is voor Google een teken dat hij een goed zoekresultaat aan de zoeker heeft gegeven. Google zal daardoor de website sneller een betere positie in de zoekresultaten geven, omdat hij als zoekmachine als uitgangspunt heeft om goede zoekresultaten te bieden aan de zoeker.

Promoot de gecreëerde content

Als u heeft vastgesteld welke zoekwoorden in uw website verwerkt moeten worden en content hebt geschreven die de doelgroep aanspreekt en aanzet tot actie, is het van belang dat uw website naamsbekendheid gaat krijgen. Zo gaat hij voor Google meer opvallen en krijgt hij sneller een betere positie in de zoekresultaten.

 

Concreet moet de website dus op het internet worden gepromoot. Dat betekent dat u persberichten, blogs op andere websites, social media berichten enzovoorts moet publiceren. In de berichten zet u hier en daar een verwijzing (ook wel link genoemd) naar uw website. Google ziet dergelijke links als een soort ‘stem’ op uw website, waardoor hij hem langzaam maar zeker hoger in de zoekresultaten zal plaatsen.

 

Het promoten van uw website is echter een tijdrovende klus en specialistisch werk. Result Internetmarketing kan diverse taken voor u uit handen nemen. Denk hierbij aan het schrijven van blogs (meer informatie over deze dienst: resultinternetmarketing.nl/blogs-laten-schrijven/). Zo houdt u meer tijd over om aan uw bedrijf te werken, in plaats van in uw bedrijf. Meer informatie over online vindbaarheid en de diensten die Result Internetmarketing daarvoor aanbied, kunt u vinden op hun website.

Online beoordelingen worden steeds belangrijker

Online beoordelingen

Zijn online beoordelingen belangrijk voor bezoekers? Heel erg belangrijk! Hoe komt dat toch dat de bezoeker meer vertrouwt op online beoordelingen en het zo belangrijk vindt dat jouw onderneming een uitgebreide collectie aan positieve reviews heeft verzameld?

 

We hechten allemaal veel aan beoordelingen, reviews, referenties ofwel wat ‘review marketing’ wordt genoemd. Het is de wijze om jouw producten of diensten zichtbaar te maken bij de consument. Uit diverse onderzoeken is al gebleken dat beoordelingen van familie, vrienden en collega’s een cruciale rol spelen in het aankoopproces van een product of dienst. Als consument zijn we geneigd sneller naar de aanbevelingen van vrienden of familie te luisteren, dan naar de overtuigende marketingboodschap van een onderneming.

 

Dat beoordelingen een nog belangrijkere rol gaan spelen op de sociale media is al zichtbaar bij Facebook. Hier is het sinds eind vorig jaar mogelijk om een onderneming of service een sterrenbeoordeling te geven, zowel positief als negatief. En aan het begin van dit heeft het een nog belangrijke rol ingenomen. De beoordelingen van de consumenten zijn nu als eerste te zien op de Facebook-pagina.

Online beoordelingen en winkelen

Dat online beoordelingen ook bij Nederlandse winkelaars één van de belangrijkste factoren zijn voor het aankopen van een product of dienst, blijkt wel uit het review marketing-onderzoek van “naam onderzoeker” (2011). Enkele cijfers die naar voren komen uit dit onderzoek:

  • 20% van de Nederlandse consumenten schrijft wel eens een beoordeling op het internet.
  • 75% van de consumenten leest beoordelingen op het internet.
  • 25% van de aankopen hangt af van een beoordeling.

 

Het is dus voor ondernemingen nog belangrijker geworden om een perfect product neer te zetten en een service aan te bieden die betrouwbaar is. Gebeurt dit niet? Dan kun je dit terugzien in de beoordelingen die nu bovenaan je Facebookpagina te zien zijn. Een voordeel voor ondernemingen is dat zij sinds februari 2014 de mogelijkheid hebben om te reageren op deze beoordelingen. Zo kun je als onderneming ook nog een gepaste oplossing vinden voor een negatieve recensie. Je kunt er natuurlijk ook nog voor kiezen om de reviews op Facebook uit te schakelen, maar dan volgt de vraag: heb je iets te verbergen?

 

Veel mensen bekijken twee tot tien beoordelingen. Dit houdt niet in dat je klaar bent met tien beoordelingen want meer beoordelingen geeft bezoekers meer vertrouwen in de betrouwbaarheid van de beoordeling en de hoeveelheid beoordelingen die ze echt lezen.

 

Off-page SEO toepassen

Off-page SEO toepassen

Hoe kan ik off-page SEO toepassen? Op deze vraag is geen simpel antwoord te geven. Off-page SEO bestaat namelijk uit verschillende facetten. Je kunt zelf bepalen welke off-page methodes je wilt toepassen en welke niet. Sommige methodes kosten namelijk behoorlijk wat geld. Een aantal methodes die gaan over off-page SEO toepassen willen wij graag belichten. Je kunt vervolgens zelf aan de slag met off-page SEO.

Off-page SEO toepassen: een mooi linkprofiel

Zoekmachines kijken naar een aantal zaken om te bepalen op welke plek je komt te staan in de zoeknoteringen. Het linkprofiel is daar één van. Hoeveel links wijzen er naar je website toe? De stelling “Hoe meer links er naar je website toe verwijzen, des te beter” is in de meeste gevallen waarheid. Het is daarbij wel belangrijk dat deze links op gerelateerde websites staan. Als je een website over auto’s hebt is het dus belangrijk om links te verkrijgen op andere auto-gerelateerde websites. Off-page SEO toepassen kan dus door middel van links verkrijgen. Het verkrijgen van links is iets wat je zelf kunt doen. Heb je een website gevonden waar je jouw link op wilt hebben? Neem contact op met de website eigenaar en vraag naar de mogelijkheden. Niet alle website eigenaren zullen je verzoek inwilligen, maar soms is het raak. Een mooi linkprofiel verkrijgen doe je niet in één week of maand, het is een kwestie van maanden of jaren.

Social MediaOff-page SEO toepassen: Social Media

Maak je gebruik van Social Media zoals Facebook en Twitter? Off-page SEO toepassen kan eenvoudig door deze twee Social Media te gebruiken. Google heeft in het verleden al eens aangegeven dat het gebruik van Social Media medebepalend is voor de notering in de zoekresultaten. Gebruik maken van Facebook, Twitter of andere Social Media is vrij eenvoudig. Maak een account aan en plaats regelmatig een bericht. Door zogenaamde Social Media buttons op je website te zetten krijg je vanzelf likes en volgers. Bezoekers van je website kunnen artikelen die ze interessant vinden leuk vinden of delen. Andere Social Media gebruikers zien dit. Op deze manier komen er weer nieuwe bezoekers naar je website.

Off-page SEO toepassen met een groot budget

Heb je voldoende geld te besteden en wil je snel een stijging in het aantal bezoekers tegemoet zien? In dat geval kun je off-page SEO toepassen tegen betaling. Valt dit nu onder de noemer off-page SEO of marketing? De meningen verschillen hierover. Een ding is zeker, je kunt tegenwoordig op verschillende manieren adverteren. Als je een Facebook pagina hebt kun je eenvoudig een advertentie aanmaken. Bepaal van tevoren of je met de advertentie bezoekers naar je website wilt trekken of dat je meer likes op je Facebook pagina wilt. Je kunt vervolgens een dagbudget instellen, zo betaal je nooit meer dan je wilt. Tegen betaling off-page SEO toepassen kan ook door middel van links naar je website te kopen, dit is echter niet aan te raden. Google heeft aangegeven dat het kopen van links niet wordt getolereerd. Je loopt dan ook het risico dat je website geblokkeerd wordt. Het gevolg hiervan is dat je website niet meer te vinden is in de zoekresultaten. Als je off-page SEO toepassen gaat door links te kopen neem je dus wel een risico.

Zoekmachine optimalisatie

linkbuilding uurtarief

115 (SEO) Zoekmachine Optimalisatie Tips

 

Op het internet vinden we tal van lijstjes en tips die allemaal iets te zeggen hebben over hoe zoekmachine optimalisatie kan worden uitgevoerd. Doordat je soms door het bos de bomen niet meer ziet en soms lang moet zoeken om juist dat stukje informatie te vinden die je zoekt, hebben we besloten een lijst samen te stellen waarin je vrijwel alle antwoorden kunt vinden op de vragen die je hebt als het gaat om zoekmachine optimalisatie. Zo hebben we maar liefst 115 zoekmachine optimalisatie tips beschreven in dit artikel. We hebben voor het gemak deze 115 tips verdeeld in een aantal categorieën zodat je snel door deze tips kunt navigeren. Tevens is het mogelijk om de tips GRATIS te DOWNLOADEN zodat je deze eens rustig op de bank kunt doorlezen.

 

 

Categorieën: 120 Zoekmachine Optimalisatie Tips

 

Je hebt een mooie website of webshop, maar je begrijpt maar niet waarom andere websites hoger scoren in Google? Door het lezen van deze 115 zoekmachine optimalisatie tips zal ook jij de mogelijkheid hebben om op elke zoekterm binnen jouw markt op nummer #1 te komen in Google.

 

Het lezen van 115 tips doe je niet even binnen een paar minuten. We hebben deze tips dan ook voor het gemak in een Ebook verwerkt zodat je deze als naslagwerk altijd kunt doorlezen wanneer het jou uitkomt.

 

 


Website optimalisatie tips

Als het gaat om zoekmachine optimalisatie dan is je website en of webshop de basis van alles! Als je website niet goed geoptimaliseerd is dan zal je nooit het gewenste resultaat behalen. Dat is dan ook de reden waarom we beginnen bij het begin: Je website optimaliseren.

 

Tip 1: Zorg dat je het verdient om op #1 te staan

Stel jezelf de vraag of je het verdient om op de eerste positie te staan op een bepaalde zoekterm. Wat maakt dat jouw website het verdient om op nummer 1 te staan? Hierbij moet je vooral kunnen reflecteren en de vergelijking kunnen maken tussen jouw website en die van je concurrenten. Denk hierbij aan het volgende:

  1. Bied jij betere informatie?
  2. Bied jij meer informatie?
  3. Zijn jouw producten/diensten beter?
  4. Is jouw assortiment uitgebreider of juist selectiever?

 

Tip 2: Een overzichtelijke website

Zorg ervoor dat jouw website overzichtelijk is ingericht. Als de website niet overzichtelijk is zullen bezoekers niet snel genoeg kunnen vinden waarnaar zij op zoek zijn en je website binnen enkele seconden weer verlaten.

 

Tip 3: Maak jouw website visueel

Zorg ervoor dat jouw website veel visuele aspecten heeft en een bezoeker hierdoor een fijne ervaring beleeft op je website. Je kan hierbij denken aan het toevoegen van video’s en afbeeldingen die je tekst ondersteunen.

 

Tip 4: Wek vertrouwen

Doordat je een bezoeker het vertrouwen wekt, zal deze langer op je website blijven en tevens sneller een actie doen in de vorm van een aankoop of het achterlaten van gegevens. Vertrouwen wekken bij bezoeker kan op verschillende manieren. Denk hierbij aan het toevoegen van social media kanalen, contactgegevens en keurmerken.

 

Tip 5: Correcte teksten schrijven

Schrijf teksten die geschreven zijn voor de lezer, niet met zoekmachine optimalisatie doeleinden. Op het moment dat Google merkt dat jouw teksten worden gewaardeerd door de lezers zal dit meer waarde bieden dan teksten die vol gestopt zijn met zoektermen. Uiteraard kan je wel rekening houden met bepaalde zoektermen, maar overdrijf hier niet in.

 

Tip 6: Beantwoord de vragen van je bezoekers

Veel website bezoekers zijn op zoek naar antwoorden. Zorg er dus voor dat je jouw bezoekers antwoorden geeft op de vragen die ze hebben. Let op: het kan zijn dat je door het geven van antwoorden meer vragen opwekt bij bezoekers. Dat is niet per definitie een probleem, maar zorg er in dat geval voor dat je die vragen ook kan beantwoorden op je website.

zoekmachine optimalisatie vragen beantwoorden

 

Tip 7: Maak gebruik van een zoekfunctie

Door het toevoegen van een zoekformulier op je website bied je jouw bezoekers de mogelijkheid om vragen, diensten of producten te vinden waar hij of zij naar op zoek was. Het is vaak onmogelijk om op één pagina alle vragen te beantwoorden van een bezoeker. Met een zoekfunctie los je dit probleem op. Je moet er dan natuurlijk wel voor zorgen dat alle informatie te vinden is op je website via de zoekfunctie.

 

Tip 8: Blijf kort en bondig

Let op bij het schrijven van teksten dat je niet teveel informatie biedt en dit teveel uitwerkt. Blijf gefocust op de vraag van je bezoekers door to the point te komen. Doordat je alles tot in de diepte omschrijft krijg je lange teksten die niet alleen afschrikken voor je bezoekers maar ook lastig zijn om te lezen.

 

Tip 9: Een duidelijke navigatie

De navigatie is voor Google als voor bezoekers van cruciaal belang. Google wil namelijk makkelijk en snel jouw pagina’s kunnen vinden. Je bezoekers willen niet te veel klikken om te vinden waarnaar ze op zoek zijn. Zorg dat je dus een duidelijke navigatie hanteert in je website.

 

Tip 10: Doorverwijzen

Wanneer je op een bepaalde pagina informatie biedt over bijvoorbeeld een ronde plantenbak, dan kan het goed zijn dat je bezoekers ook meer informatie willen over een vierkante plantenbak. Je kan hiervoor een interne link gebruiken om door te verwijzen naar een andere pagina binnen je website. Dit noemen we in zoekmachine optimalisatie termen ook wel intern linkbuilden.

 

Tip 11: Extern linken

Maak jij weleens een link naar een externe website die gigantisch goede informatie bied of autoritair bekend staat? Bezoekers maar ook Google waardeert het erg als je vanuit je website verwijst naar een website met diepergaande informatie. Stel je bied op jouw website een lijst met 10 tips over zoekmachine optimalisatie aan, dan zou je naar dit artikel kunnen linken om je bezoekers het genot te geven van maar liefst 115 zoekmachine optimalisatie tips ;)…..

 

Tip 12: Duidelijke opbouw

Zorg ervoor dat je website duidelijk is opgebouwd. Wat bedoelen we hier mee? Nou, als je elke pagina anders inricht dan moet je bezoeker steeds zoeken naar de informatie. Zorg daarom dat je jouw content steeds op dezelfde positie plaatst en je dezelfde kleuren laat terug komen in je website. Wat je dus niet moet doen is de ene keer je content onderaan je pagina plaatsen en de andere keer bovenaan. Of wat je ook niet zou moeten doen is op elke pagina andere kleuren gebruiken, houd je aan een vaste huisstijl.

 

Tip 13: Wees uniek

Als ondernemer moet je uniek zijn, zo ook met je website. Wanneer je uniek bent zal je sneller opvallen en eerder gewaardeerd worden. Uniek zijn kan op verschillende manieren, denk hierbij vooral aan de informatie die je bied maar ook het visuele aspect hierin zijn belangrijk.

 

Tip 14: Blijf up to date

Up to date blijven op je website wordt nog weleens onderschat, maar is een erg belangrijke factor als het gaat om zoekmachine optimalisatie. Het kan zijn dat je vandaag een artikel schrijft die geheel up to date is voor nu, maar over een jaar niet meer klopt. Zorg ervoor dat je deze content aanpast zodat je de juiste informatie blijft bieden. Je zal hierbij dan ook merken dat Google je artikel opnieuw zal beoordelen.

 

SEO actief blijvenTip 15: Blijf actief

Actief blijven is net zoals tip 14 een onderschat punt bij zoekmachine optimalisatie. Actief blijven op een zakelijke website is soms wat lastiger dan een webshop, maar zeker niet onmogelijk. Actief blijven heeft meerdere voordelen voor Google en je bezoekers. Actief blijven kan bijvoorbeeld door een blog op je website en hier informatie bieden over jouw markt en wat hierin gebeurt.

 

Tip 16: Maak je website persoonlijk

Wanneer je jezelf kan onderscheiden door je website persoonlijk te maken heb je een streepje voor op je concurrenten. Met persoonlijk bedoelen we vooral het koppelen van je content aan jouw als persoon. Google wil graag weten wie er achter bepaalde informatie zit en tevens biedt dit vertrouwen richting bezoekers.

 

Tip 17: Nodig bezoekers uit tot actie

Betrek je bezoekers bij je website door ze uit te nodigen om een reactie te plaatsen op een artikel of door ervaringen te delen op jouw website. Je laat Google hiermee zien dat je bezoekers zich betrokken voelen bij jouw content en dus waardevol zou moeten zijn. Daarnaast bied je jouw bezoekers een fijne ervaring op je website.

 

Tip 18: Maak je content deelbaar

Zorg ervoor dat bezoekers je content kunnen delen met hun netwerk. Denk aan deel mogelijkheden via social media kanalen en e-mail. Zorg ervoor dat je pagina ook als men hem zou delen goed overkomt op deze kanalen.

 

Tip 19: Kies de juiste zoektermen

Het kiezen van de juiste zoektermen bij zoekmachine optimalisatie is erg belangrijk om het gewenste resultaat te behalen. Zo moet je kijken naar het nut van het scoren op een bepaalde zoekterm. Vaak zijn de zoektermen met een lager zoekvolume namelijk veel belangrijker dan zoektermen met een hoog zoekvolume. Hieronder een voorbeeld die wat kenmerken hierover weergeeft.

Voorbeeld zoektermen zoekmachine optimalisatie

 

Tip 20: Maak een content plan

Een content plan is een lijst met zoektermen die belangrijk zijn voor jouw business. In dit plan zet je alle zoektermen waarop je wilt dat bezoekers jou gaan vinden (d.m.v. zoekmachine optimalisatie). Maak hier een onderscheid in door langere- en korte termijn zoektermen. De langere termijn zoektermen zullen zoektermen zijn die je niet binnen enkele maanden kan behalen en als hoofd- zoekterm zullen fungeren. Korte termijn zoektermen zijn de zoektermen waar je verwacht wel te kunnen scoren binnen enkele maanden en dienen als sub zoektermen die je onder de hoofd- zoektermen plaatst.

 

Tip 21: Juiste indeling

Zorg dat je content de juiste indeling heeft. Gebruik koptitels om je content te verdelen in verschillende alinea’s.

structuur zoekmachine optimalisatie

Tip 22: Gebruik aanverwante zoektermen (LSI)

Google herkent bepaalde woorden als een soort van synoniemen. Dit helpt bij het schrijven van zoekmachine optimalisatie teksten. Je hoeft hierdoor niet iedere keer het exacte zoekwoord te gebruiken maar is een synoniem net zoveel waard. Dit is natuurlijk fijn als je wilt schrijven voor de bezoeker en niet voor (Google). Het toevoegen van lidwoorden tussen zoektermen is ook geen enkel probleem.

 

Tip 23: Relevantie

Relevantie is misschien wel de meest belangrijke tip die we je kunnen bieden in deze lange reeks aan zoekmachine optimalisatie tips. Zorg er te allen tijde voor dat je relevante informatie biedt aan je bezoekers. Het heeft geen zin om teveel af te wijken van je doel.

 

Tip 24: Zorg voor terugkerende bezoekers

Het is zonde om bezoekers na een bezoek aan je website uit het oog te verliezen. Probeer daarom deze bezoekers aan je te binden en ervoor te zorgen dat ze terug zullen keren op je website als je bijvoorbeeld een nieuw product aanbiedt of een nieuw artikel hebt geschreven.

 

Tip 25: Inzetten van nofollow links

Zoals je wellicht weet zijn er twee verschillende linkvormen. Zo is de meest voorkomende link dofollow. Maar wanneer moet je een link nofollow maken? Google geeft hierin aan dat advertenties op je website die verwijzen naar een externe website een nofollow moet hebben. Houd je hier dus ook aan en zet banners naar externe website op nofollow. Een link kan je een nofollow meegeven door rel=noffolow toe te voegen aan je link.

Technisch zoekmachine optimalisatieTechnisch optimaliseren

Nu we weten waar je website aan moet voldoen m.b.t. zoekmachine optimalisatie en wil je natuurlijk weten hoe je dit zoekmachine technisch moet inrichten en waar je het verschil mee kunt maken door de juiste techniek toe te passen. Met de tips hieronder willen we je uitleggen waar je op moet letten en hoe je bepaalde zaken zoekmachine technisch correct inricht voor je zoekmachine optimalisatie campagne.

 

Tip 26: Koptitels gebruiken

Eerder gaven we je aan dat het goed is om koptitels in te zetten, maar hoe doe je dit dan en welke regels gelden er hier? Hieronder een lijstje met aandachtspunten als het gaat om koptitels.

  • Per pagina slechts één h1 koptitel gebruiken.
  • De h1 koptitel vat de pagina en de intro alinea samen.
  • Elke volgende koptitel heeft een h2, h3 etc. koptitel.
  • h2 en h3 koptitels vatten de alinea eronder samen.

 

Tip 27: Een sitemap aan je website toevoegen

Een sitemap is noodzakelijk op een website die goed gevonden dient te worden. Let op! Er is een verschil tussen een sitemap voor bezoekers en voor zoekmachines. We hebben het hier uiteraard over de sitemap voor zoekmachines. Een sitemap zorgt ervoor dat zoekmachines je pagina’s binnen je website snel kunnen vinden en indexeren. Er zijn tal van plugins en tools te krijgen waarin je een sitemap.xml kunt aanmaken voor Google.

 

Tip 28: Gebruik een alt= tag

Afbeeldingen geven je bezoekers een fijne ervaring om je content te lezen. Echter wil Google ook graag weten wat er op de afbeeldingen wordt weergegeven. Door een alt= tag aan je afbeeldingen mee te geven weet Google wat er op de afbeelding wordt weergegeven. Zorg dus dat de alt= tag altijd relevant is ingevuld voor je zoekmachine optimalisatie.

 

Tip 29: Bestandsnaam afbeeldingen relevant maken

Net als tip 28 wil Google graag weten wat er op de afbeelding wordt weergegeven. Het is naar mijn weten nog niet bewezen dat Google de bestandsnamen leest en dit meetelt in de positionering van jouw website, maar wij doen het in alle gevallen wel. Noem je afbeelding daarom altijd relevant aan de pagina waar de afbeelding komt te staan.

Mocht iemand hier meer informatie over hebben laat dit dan even weten d.m.v. een reactie onderaan de pagina.

 

Tip 30: Gebruik een robots.txt

Een robots.txt gebruik je om Google bots opdrachten te geven. In dit tekstbestand geef je een Google bot aan welke pagina’s binnen je website hij kan overslaan omdat deze bijvoorbeeld een dubbele content bevat. Daarnaast kan je de Google bot aangeven waar je sitemap te vinden is.

 

Tip 31: Lengte van teksten

De meest voorkomende vraag die wij krijgen is ‘’Hoe lang moet een tekst op mijn website zijn?’’. Op deze vraag is geen enkel antwoord altijd correct. Wat we wel kunnen aangeven is de richting waar je aan moet denken. Een productomschrijving is vrijwel altijd een korte tekst van rond de 150 woorden. Een landingspagina of categorie omschrijving binnen een gemiddelde concurrerende markt is vaak rond de 250 woorden. Echter zullen we je adviseren om binnen een zeer concurrerende markt voor een langere tekst te kiezen (als deze ook wat bijdraagt) om zo een stapje voor te zijn op je concurrentie binnen je zoekmachine optimalisatie campagne.

teksten schrijven zoekmachine optimalisatie

Tip 32: Meta omschrijving

Een meta omschrijving op de juiste manier inrichten kan soms best een moeilijke taak zijn. Hieronder een aantal punten waaraan je moet denken bij een meta omschrijving.

  • Minimale lengte van 140 tekens.
  • Maximale lengte van 160 tekens.
  • Voeg het zoekwoord zo ver mogelijk vooraan de meta omschrijving.
  • Zorg dat de meta omschrijving je pagina goed samenvat.
  • Zorg dat hij wervend is om zo je ctr omhoog te krijgen.

 

Tip 33: Verwijder zoveel mogelijk irrelevante externe verwijzingen

Externe verwijzingen die niet relevant zijn aan jouw website doen meer kwaad dan goed. Verwijder dan ook verwijzingen die deze omschrijving hebben. Onderstaande externe verwijzingen komen we vaak tegen.

  • Verwijzing naar de webdesigner.
  • Verwijzing naar het marketing bureau.
  • Verwijzingen naar privacy verklaringen.
  • Verwijzingen naar de website van het cms.
  • Irrelevante verwijzingen naar partners of betaalde vermeldingen.

 

Tip 34: Intern linking

Interne links zorgen ervoor dat Google bots je content en dus al je pagina’s goed kunnen vinden en zo ook meer relevante pagina’s vinden van je content. Je moet het Google bots zo makkelijk mogelijk maken. Voeg in je content tussen de 1 en 5 interne verwijzingen toe. Let er hierbij wel op dat de content waarnaar je linkt ook relevant is aan de content op deze pagina.

 

Tip 35: Maak lijstjes

Bezoekers en daarmee ook Google is gek op lijstjes en opsommingen. Door opsommingen ofwel lijstjes toe te voegen aan je content maak je jouw content makkelijker leesbaar en zal ook Google je content meer waarderen.

 

Tip 36: Een silo structuur inzetten

Een silo is een manier om je website een duidelijke structuur te geven als het gaat om content verdeling. Een website heeft het kenmerk om vaak onderverdeeld te zijn in verschillende categorieën. Door deze relevante content met elkaar in verbinding te leggen zal je website in de ogen van Google veel duidelijker en meer relevant zijn. Hoe je dit precies doet kan je terugvinden in de video hieronder.

 

Tip 37: Zoekterm verhouding in je content

Wanneer je op een bepaalde zoekterm wilt scoren met een pagina binnen je website zal deze pagina een relevante content moeten hebben rondom dit zoekterm, maar hoe vaak moet je deze zoekterm nou eigenlijk terug laten komen? Binnen je tekst kan je tussen de 2 en 5% de gewenste zoekterm terug laten komen. Let er hierbij wel op dat dit niet een negatief effect heeft op de leesbaarheid van de tekst. Het is ook mogelijk om synoniemen te gebruiken van je target zoekterm. Deze mag je dan mee te tellen in het aantal procent. Tevens is het geen probleem als je lidwoorden gebruikt tussen zoektermen welke bestaan uit meerdere woorden.

 

Tip 38: Gebruik nette url’s

We zien het nog dagelijks gebeuren dat er websites zijn die hun url structuur niet netjes voor elkaar hebben. Stel dat je zoekterm ‘’Batavus fiets kopen’’ is dan zou je url er als volgt uit moeten zijn: www.jouwwebsite.nl/batavus-fiets-kopen. Wat we dus nog vaak zien is dat de url er als volgt uit ziet: www.jouwwebsite.nl/pagina/content/id=15. Dit is dus niet correct!

 

Tip 39: Gebruik je zoekterm in sub koptitels

Wanneer je h2, h3 etc koptitels inzet op je pagina kan je overwegen om hierin ook je zoekterm een keer in voor te laten komen. Dit heeft niet heel veel effect, maar alle kleine beetjes helpen toch….. Let wel op dat je hier niet in overdrijft en het bij alle koptitels inzet.

 

Tip 40: Gebruik je zoekterm in je eerste alinea

Je zoekterm zal in de eerste alinea van je tekst moeten voorkomen. Hierdoor heeft Google direct door waar de pagina over gaat en zal hij hem hier ook op beoordelen.

 

Tip 41: Gebruik je zoekterm slechts 1x!

Stel dat je wilt scoren op een zoekterm als “zoekmachine optimalisatie’’ dan mag je maar 1 locatie voor dit zoekterm inrichten. Het heeft geen zin om 5 pagina’s te maken gericht op dezelfde zoekterm. Je kan in een dergelijk geval beter de 5 pagina’s samenvoegen tot 1 grote pagina.

 

Tip 42: Controleer regelmatig de content op je website

Het zo nu en dan controleren van je content is van groot belang. Google wil namelijk alleen websites weergeven die correcte content/informatie bieden. Het kan namelijk soms mogelijk zijn dat informatie die op je website staat niet meer klopt of is veranderd.

 

Tip 43: Republish je content

Het is bewezen dat pagina’s of berichten op je website opnieuw publiceren effect kan hebben op je posities in Google. Dit komt doordat Google nieuws/verse content graag bovenaan in Google weergeeft en zo meegaat met de tijd. Zo zie je dat nieuwssites vaak direct scoren op nieuwsitems. Wij adviseren wel iets op je pagina aan te passen of te veranderen voordat je hem opnieuw publiceert.

 

Tip 44: Voeg een blog toe aan je website

Zoals hierboven al aangegeven houdt Google van vernieuwende content en waardeert dit erg. Het toevoegen van een blog zorgt ervoor dat je website actief blijft en up to date in de ogen van Google. Daarnaast is het een middel om goed te scoren op vele long tail zoektermen en je bezoekers betrokken te maken met jouw website.

 

Tip 45: Snelle laadtijd

Een snelle website is niet alleen gebruikersvriendelijk, maar is ook voor Google beter. De snelheid/laadtijd van je website heeft invloed op je resultaten. Zorg er daarom voor dat de code goed voor elkaar is en dat er geen onnodige zaken worden geladen en dat afbeeldingen gecomprimeerd zijn. Een goede webhosting partij is hierbij ook van groot belang. Voor WordPress websites is Savvii een goede aanbieder van WordPress hosting.

 

Tip 46: Mobiel vriendelijk zijn

Vandaag de dag surfen steeds meer mensen via mobiele apparaten. Niet alleen Google zal je website niet goed indexeren als je website niet mobielvriendelijk is, maar ook je bezoekers zullen geen goede ervaring hebben met je website. Als je wilt weten of jouw website mobielvriendelijk is, bezoek dan deze tool: https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/?hl=nl

 

Tip 47: Gebruik vetgedrukte of schuingedrukte zoekwoorden

Door een <b> of <i> tag toe te voegen aan enkele woorden op je pagina die verband hebben met je zoekterm of de zoekterm zelf, leg je hier de nadruk op en maak je Google duidelijk waar je pagina over gaat en wat hierin belangrijk is.

 

Tip 48: Overweeg een beveiligde verbinding (ssl)

Websites met een ssl certificaat zijn niet af te luisteren of te tracken waardoor de beveiliging van deze websites beter is. Je herkent deze websites aan het slotje in je browserbalk en de https:// in de url van deze websites. Doordat je website veiliger is geeft Google een klein streepje voor in de zoekresultaten.

ssl certificaat

 

Tip 49: Zorg voor een correcte 404 pagina

Wanneer een pagina niet bestaat krijg je een wit scherm te zien. Google ziet graag dat je een standaard pagina instelt voor deze melding om bezoekers weer het goede pad te wijzen binnen je website en beloont je hiervoor.

 

Tip 50: Gebruik een favicon

Een favicon is een kleine afbeelding die je bovenaan (vaak links) in het tabblad ziet van je website. Ook zie je deze favicon wanneer men je website in zijn/haar favorieten zet. Een schoonheidsfoutje dat vaak wordt gemaakt, maar minimaal meetelt voor de resultaten in Google.

 

Tip 51: Gebruik een redirect voor www

Een website kan op twee manieren worden aangeroepen. Dat kan namelijk met www. of zonder www. zorg ervoor dat één van de twee naar de ander redirect.

 

Tip 52: Redirect verwijderde pagina’s naar vervangende content

Soms kan het zijn dat een pagina niet meer nodig is op een website en hierdoor verwijderd wordt. De URL die bij deze pagina hoort dien je te redirecten naar een andere pagina binnen je website om verschillende redenen. Een reden kan bijvoorbeeld zijn dat bezoekers deze URL vaker bezoeken en nu ineens niet meer kunnen aanroepen. Ook kan het zijn dat je hier mooie backlinks naartoe hebt verwijzen (intern/extern) en dus zal verliezen wanneer je geen redirect aanmaakt.

 

Tip 53: kies een passende domeinnaam

Bij het kiezen van een domeinnaam moet je de afweging maken of je hier je zoekterm in wilt verwerken of niet. Wanneer je dit doet zal dit wel meehelpen aan betere posities, maar een korte en pakkende domeinnaam wordt beter onthouden.

 

Tip 54: Gebruik geen flash

Websites gemaakt in of met flash zullen niet goed gevonden worden. Google kan namelijk geen flashbestanden lezen of de inhoud hiervan inzien. In flash kan je jouw website dus ook nooit relevant maken.

 

Tip 55: Apple touch icon

Een apple touch icon moet je toevoegen voor mobiele apple gebruikers. De Apple touch icon maakt namelijk een snelkoppeling naar je mobiele website voor deze gebruikers.

 

Jasper Gunsing

Jasper Gunsing

Tip 56: Koppel je content aan een auteur

Google wil graag weten wie de content heeft geschreven en de informatie geeft. Dit biedt vertrouwen en zal een kleine verbetering kunnen opleveren voor je posities binnen Google en dus helpen bij je zoekmachine optimalisatie. Koppel je content dus aan een auteur van je website.

 

Tip 57: Voeg social media toe

Door social media toe te voegen aan je website geef je aan dat je website ook actief is op social media, iets wat voor Google vertrouwen geeft dat je website ook daadwerkelijk actief is en bestaat.

Linkbuilding tips

 

Wanneer je website technisch goed in elkaar zit wil dit nog niet direct zeggen dat je ook op al je zoektermen scoort, maar de basis is gereed. Door externe verwijzingen naar je website zal de autoriteit van de website gaan stijgen en hiermee gepaard ook je posities in Google. Als we het hebben over zoektermen met een beetje concurrentie is het krijgen van externe verwijzingen (backlinks) onmisbaar binnen een zoekmachine optimalisatie campagne. Maar hoe zorg je er nou voor dat externe websites naar jouw website gaan linken en waar moet je op letten? Hieronder vind je tal van mooie linkbuilding tips waarmee je dit kan verwezenlijken en je posities kan gaan verbeteren.

 

Tip 58: Maak een linkbuilding plan

Een linkbuilding plan helpt je om je doelen te bereiken. Het is fijn om te werken met een plan naast je zodat je ook kunt zien of bepaalde technieken wel/niet werken en je weet wat je doet. Het is namelijk zo dat veel linkbuilders of mensen die met linkbuilding aan de slag gaan, maar wat doen en elke link die ze kunnen krijgen plaatsen wanneer ze de mogelijkheid hebben. Dit is geen goede manier van werken, want dit zal namelijk betekenen dat bij de start van je campagne het heel makkelijk gaat en er veel links geplaatst worden en dit na verloop van tijd steeds minder worden. Zorg dus voor een goed plan waarin je beschrijft hoe, waar, waarheen en wanneer je backlinks gaat plaatsen.

linkbuilding plan

 

Tip 59: Gebruik voldoende variatie in linktekst

Door linkbuilding in te zetten en zelf backlinks te plaatsen zijn we eigenlijk de resultaten van Google aan het manipuleren. Zorg er daarom voor dat je natuurlijk overkomt. Backlinks met alleen maar zoektermen in de linktekst zullen gaan opvallen. Wij hanteren in veel gevallen de volgende verhoudingen:

  1. 40% zoekterm anchors.
  2. 30% branded anchors.
  3. 30% naked anchors.

 

Tip 60: Gebruik verschillende backlinks

Om een mooi gevarieerd linkprofiel te maken moet je niet alleen letten op de linktekst, maar ook op het soort links die je plaatst. Zorg dat je bijvoorbeeld links plaatst binnen een artikel, binnen een bedrijfsvermelding en marktplaatsadvertentie of een losstaande link op een partnerpagina. Er zijn verschillende manieren waarop je een backlink kan plaatsen t.b.v. je zoekmachine optimalisatie. Naast een tekstlink kun je ook links verwerken achter een afbeelding.

 

Tip 61: Controleer regelmatig je linkprofiel

Doordat je veel tijd kwijt bent aan het vergaren van backlinks voor je SEO campagne wil het nog weleens voorkomen dat je vergeet te controleren wat je doet. Controleer daarom regelmatig of je linkprofiel er nog geloofwaardig uit ziet en of alle verhoudingen nog kloppen. Denk hierbij aan voorgaande tips.

 

Tip 62: Verwijs je backlinks naar de juiste pagina’s

We hebben binnen de zoekmachine optimalisatie tips afgesproken dat we voor elk zoekwoord een aparte pagina hebben. Zorg dat de links verwijzen naar de juiste pagina’s met de juiste linktekst/anchor.

 

Tip 63: Linkbuilding tip voor websites zonder bestaand linkprofiel

Wanneer je een nieuwe website hebt waar je SEO op wilt gaan toepassen en backlinks naartoe wilt gaan plaatsen, moet je rekening houden met de geloofwaardigheid. Je moet in een dergelijk geval je linkbuilding campagne voorzichtig starten met enkele links per maand richting de homepage en dit steeds verder uitbreiden richting dieperliggende pagina’s met meerdere backlinks.

 

Tip 64: Constante linkbuilding

Linkbuilding is een techniek die je gelijkmatig moet toepassen. Het is niet verstandig om binnen één dag 100 backlinks te plaatsen. Wanneer je 100 backlinks wilt plaatsen naar je website kan je dit beter doen door elke dag 3 à 4 backlinks te plaatsen over een periode van een maand. Daarnaast moet je er rekening mee houden dat je deze inzetten dan niet ineens stopt maar regelmatig nieuwe backlinks werft voor je website.

 

Social media bij zoekmachine optimalisatieTip 65: Social links inzetten

Wanneer je een nieuw artikel hebt geschreven en deze hebt gepubliceerd, zorg er dan voor dat anderen je artikel delen op social media. Vraag vrienden, kennissen en collega’s een reactie te geven op je artikel en hem te delen via social media. Social signals zijn ook backlinks. Maak deelbare content!

 

Tip 66: Marktplaats backlinks

Er zijn tal van marktplaatsen te vinden op het internet. Uiteraard kennen we allemaal marktplaats.nl, maar er zijn veel meer soortgelijke websites waar je gratis of tegen een kleine vergoeding een advertentie kunt plaatsen. In veel van deze gevallen kan je hier jouw website in vermelden. Dit is een mooie manier van het vergaren van backlinks. Dit omdat het twee voordelen heeft om een advertentie te plaatsen op al deze marktplaatsen. Het komt namelijk niet alleen ten goede aan je zoekmachine optimalisatie, maar het levert in veel gevallen ook directe bezoekers op. Vooral voor B2C websites is dit een mooie manier van linkbuilding.

 

Hieronder een paar voorbeelden:

Tip 67: Meld je aan bij bedrijvengidsen

Net zoals marktplaatsen kun je behoorlijk veel bedrijvengidsen vinden op het internet. Deze bedrijvengidsen verlenen zich vaak om je bedrijfsprofiel kenbaar te maken. Tevens heb je in de meeste gevallen de mogelijkheid om hier je website op te vermelden.

 

Hieronder ook een paar voorbeelden van bedrijvengidsen:

 

Tip 68: Maak een combinatie van do & nofollow links

Een backlink kan op verschillende manieren worden geplaatst. Zo kan een link do-follow zijn en tevens ook no-follow. Wanneer een advertentie of een betaalde link wordt geplaatst, geeft Google aan dat dit een no-follow vermelding moet zijn. Om je geloofwaardigheid hoog te houden is het daarom verstandig om zo nu en dan ook een no-follow link te plaatsen. Dit kan je doen door aan je link het volgende toe te voegen: rel=nofollow.

 

Tip 69: Gebruik startpagina’s

Er zijn tal van startpagina’s te vinden op het net. Hier kan je gebruik van maken binnen je linkbuilding campagne. Er zijn verschillende manieren waarop je op deze startpagina’s een link kunt krijgen. Zo kun je zelf een pagina binnen deze startpagina’s aanmaken en beheren, maar kan je ook contact opnemen met de beheerders van bestaande pagina’s.

 

Een aantal voorbeelden van startpagina’s:

frisoverzicht.nl
frisseverzameling.nl
goedstart.nl
overzichtdirect.nl
frisbegin.eu
beginfris.eu
startfris.eu
goedestart.eu
startgoed.eu
klassestart.nl
startsuccespagina.nl
startperfectpagina.nl
klassestartpagina.nl
prostartpagina.nl
startpaginadirect.nl
jouw-start.nl
jouw-startpagina.nl
coole-start.nl
coole-startpagina.nl
start-plein.nl
frisseverzameling.be
goedstart.be
beginfris.be
frisbegin.be
overzichtdirect.be
startfris.be
goedestart.be
startgoed.be
directoverzicht.be
frisoverzicht.be

 

 

Gastartikel linkbuildingTip 70: Gastartikelen schrijven

Op het internet zijn veel bedrijven te vinden die in uw sector regelmatig artikelen schrijven. Deze blogs worden vaak veel bezocht door het juiste publiek en beheerders van deze blogs staan in veel gevallen open voor gastartikelen. Door deze bloggers te benaderen met een mooi voorstel kan je wellicht een gastartikel schrijven op deze blogs, om zo in dit gastartikel een linkvermelding te maken naar jouw website.

 

Tip 71: Vind relevante websites voor een linkruil

Net als u willen ook uw concurrenten/concullega’s of andere relevante sites goed scoren in de zoekmachines. Je kunt een win/win situatie creëren door backlinks te ruilen met deze websites. Maar hoe vind je deze websites? Uiteraard kan je in Google zoeken op zoektermen en deze websites benaderen voor een linkruil. Je kan echter ook iets specifieker zoeken in Google door direct websites te vinden die actief zijn met het ruilen van backlinks. Hieronder vind je footprints die je kunt gebruiken om in Google beter en specifieker te zoeken.

 

Footprints:

  1. incontent: ”linkpartners” ”zoekterm”
  2. incontent: ”partners” ”zoekterm”
  3. incontent: ”links” ”zoekterm”
  4. inurl: ”linkpartners” ”zoekterm”
  5. inurl: ”partners” ”zoekterm”
  6. inurl: ”links” ”zoekterm”

 

Tip 72: Maak een minisite voor linkruils

Wanneer je linkruils wilt gaan maken met derden is het handig om een kleine kopie te maken van je huidige website. Eigenlijk een kleine website met wat korte informatie over je bedrijf. Deze website kan je dan gebruiken om links op te plaatsen van de andere partij. Zo voorkom je dat de ‘’main’’ website niet vol komt te staan met verwijzingen naar andere websites en verlies je hier geen waarde door.

 

Tip 73: Controleer potentiële linklocaties op waarde

Wanneer je een link wilt gaan plaatsen op een website, controleer deze dan eerst op een aantal waardes. Zo kun je bijvoorbeeld gebruik maken van waardekenmerken als DA/PA (MOZ) en TF/CF (Majesticseo). Zorg ervoor dat deze waardes gelijk of hoger zijn dan jouw eigen website.

 

Tip 74: Controleer potentiële linklocaties op relevantie

Wanneer je een link wilt gaan plaatsen dient deze altijd relevant te zijn en dus aan te sluiten bij jouw eigen website. Bekijk dus of de website relevante informatie biedt en of dit past bij jouw website. Wanneer je een link plaatst die niet relevant is aan die van jou, zal dit namelijk eerder een negatieve invloed hebben. Zorg dus altijd voor een stukje relevantie.

 

backlinks analyseren voor zoekmachine optimalisatieTip 75: Controleer potentiële linklocaties op uitgaande links

Wanneer je een website hebt gevonden waar je een link op kunt plaatsen, controleer dan of de website veel uitgaande links heeft. Wanneer een website veel uitgaande links heeft, zal de waarde van deze website verspreid worden over al deze uitgaande verwijzingen. Dit houdt in dat een link minder waarde zal toevoegen aan je linkprofiel.

 

Tip 76: Controleer potentiële linklocaties op inkomende links

Om te kunnen bepalen of de waardes die je hebt achterhaald ook daadwerkelijk kloppen van een potentiële linklocatie kan je een aantal inkomende links achterhalen om zo de betrouwbaarheid van deze website te bepalen. Wanneer er veel schimmige links naar deze website verwijzen is het niet aan te raden een verwijzing te maken vanaf deze website.

 

Tip 77: Houd een blog bij

Wanneer je een blog begint over jouw onderwerp dan kan je zeer relevante backlinks creëren die waarde toevoegen aan je linkprofiel. Dit blog zou je dan wel op ander domein moeten plaatsen of op een open source locatie. Hierbij kan je denken aan bijvoorbeeld een blog als WordPress.

 

Tip 78: Maak waardevolle content

Wanneer je waarde toevoegt aan de informatie die je geeft op je website zullen andere websites vanzelf naar je gaan linken. Zo geven ze hun eigen bezoekers immers extra waarde, omdat ze naar jouw informatie verwijzen. Een aantal zaken die hiervoor goed werken zijn als volgt:

 

  1. Lijstjes/opsommingen.
  2. Tips (zoals dit artikel).
  3. Nieuwsitems.
  4. Feitjes.

 

Tip 79: Maak deelbare content

Zorg dat de content die je op je website schrijft ook deelbaar is door middel van share icoontjes. Wanneer een bezoeker je informatie waardevol acht zal hij/zij dit wellicht willen delen op bijvoorbeeld social media. Wanneer deze persoon je content deelt zal dit ook een link opleveren binnen een social media kanaal. Dit is vandaag de dag een belangrijk onderdeel binnen je zoekmachine optimalisatie campagne.

 

Tip 80: Wees actief op Fora

Vrijwel in elke branche is wel een actief forum te vinden waar je een account kunt aanmaken. Door hier eens per week een uurtje aan te besteden en actief te zijn op fora heeft u een nieuw marketing kanaal gecreëerd. Hier kun je niet alleen opdrachten uithalen, maar ook kun je mooie relevante verwijzingen bemachtigen. Op een forum heeft u vrijwel altijd ruimte om te verwijzen naar uw website of een onderschrift toe te voegen aan uw reactie’s of berichten waardoor u verwijzingen maakt naar uw website. Zorg er wel voor dat dit fora zijn die relevant zijn voor jouw branche/website. Daarnaast moet je ervoor zorgen dat je niet als spammer overkomt. Maak dus niet een account aan om links te maken maar om eens in de week het forum te volgen en hier serieus actief in te zijn. Mijn advies zou dan ook zijn om eerst wat berichten te plaatsen voordat je vermeldingen maakt naar je website.

 

Tip 81: Volg bloggers in jouw branche

Door bloggers te volgen die op regelmatige basis een nieuwe post plaatsen kun je hierin actief zijn en vermeldingen maken. Zo heb je vaak bij het schrijven van een reactie de mogelijkheid je website te vermelden welke dan actief wordt onder je naam. Gebruik geen zoekwoorden als je naam, maar vul gewoon je naam in. Zo kom je serieus over en zal de blogger je reactie eerder accepteren en online plaatsen.

Reactie geven op artikelen

 

Tip 82: Meld je aan bij beoordeling gerelateerde sites

Op het internet vind je allerlei sites waar je een account kunt aanmaken en vervolgens je bedrijfsprofiel kunt toevoegen zodat je klanten hier een recensie achter kunnen laten over jouw diensten of producten. Wanneer je dit doet heb je in veel gevallen ook de mogelijkheid om hier jouw website in te vermelden. Zorg er, na het aanmaken van een profiel op een dergelijke site, ook voor dat klanten een recensie kunnen geven. Dit geeft meer body aan je profiel binnen deze sites. Een voorbeeld van een dergelijke site is bijvoorbeeld www.reviewspot.nl.

 

Tip 83: Zorg voor een aantal keurmerken

Online kan je met name voor webshops een keurmerk aanvragen. Dit keurmerk krijg je uiteraard alleen wanneer jouw webshop aan hun eisen voldoet. Wanneer je bent goedgekeurd door deze keurmerken zullen bezoekers van je website niet alleen meer vertrouwen krijgen, ook zal het keurmerk jouw website opnemen in hun lijst met webshops die zijn aangesloten. Een voorbeeld van een dergelijke site is webwinkelkeur.nl.

 

Tip 84: Ga samenwerkingen aan met derden

Een mogelijkheid om mooie backlinks te krijgen voor je linkbuilding campagne is het aangaan van samenwerkingen met derden. Zo kan je bijvoorbeeld een korting aanbieden voor klanten van een derde partij of diensten/producten uitwisselen. Zodra je een dergelijke samenwerking aangaat kan je dit ook melden op elkaars website en zo een win/win situatie creëren waar beide partijen baat bij hebben.

 

Tip 85: Creëer nieuws

In veel gevallen wordt nieuws gecreëerd met voorbedachte rade. Uiteraard heb ik het dan niet over ongevallen, ongelukken et cetera. Ook jij kan in het nieuws komen en zo onder de aandacht komen binnen jouw sector. Maar hoe kom je dan in het nieuws? In eerste instantie moet je nieuwswaardig zijn. In veel gevallen ben je nieuwswaardig als je iets veroorzaakt of iets doet dat voor jouw markt heel uniek is. Denk aan een uniek product of dienst die je hebt ontwikkeld of een ludiek actie die je hebt gedaan. Op het moment dat je nieuwswaardig bent kan je dit nieuws kenbaar maken bij verschillende nieuwsportalen waar journalisten dagelijks op zoek zijn naar nieuws. Een voorbeeld hiervan is persberichten.com.

 

Tip 86: Je linkbuilding uitbesteden

Je zult begrijpen dat het bijhouden en uitvoeren van een linkbuilding campagne erg veel tijd in beslag neemt en soms iets meer kennis vereist dan je vooraf had ingeschat. Vandaag de dag is linkbuilding echt een vak apart geworden. Dit komt met name door de vele Google algoritme updates die door worden gevoerd door Google en de daarmee gepaarde veranderingen in de markt. Linkbuilding wordt dan ook steeds vaker uitbesteed aan bedrijven zoals ons. Zorg dat de partij waar je de linkbuilding aan uitbesteed ervaring heeft en dit ook kan aantonen. Vraag bijvoorbeeld om eerdere projecten die zijn gedaan en test eventueel hun kennis door een aantal vragen te stellen uit deze tips. Ik zeg dit omdat er veel studenten/bedrijfjes zijn die zich aanprijzen als professionele linkbuilder en vervolgens naar school gaan. Zij zijn vaak beperkt in kennis en mogelijkheden (uiteraard niet allemaal).

Zoekmachine optimalisatie tools

Er zijn tal van handige zoekmachine optimalisatie tools die je kunt gebruiken om bepaalde zaken makkelijker te maken en te automatiseren. Waar je deze zoekmachine optimalisatie tools voor kunt gebruiken en hoe je deze optimaal kunt inzetten, zal ik hieronder uitleggen in de laatste reeks met zoekmachine optimalisatie tips.

zoekmachine optimalisatie tools

 

Tip 87: Google zoekwoordplanner

Google heeft voor zijn Google Adwords een mooie tool waarmee je kan inzien hoeveel er wordt gezocht op bepaalde zoektermen die je zelf invoert, maar geeft daarnaast ook suggesties die wellicht ook van belang kunnen zijn. Google zoekwoordplanner kun je binnen je zoekmachine optimalisatie gebruiken om te onderzoeken of het zinvol is om op bepaalde zoektermen in te zetten. Binnen de zoekwoordplanner kun je ook zoektermen ophalen vanuit een opgegeven URL. Hierdoor kun je ook achterhalen waar online concurrenten hun zoekmachine optimalisatie op focussen. Een misvatting binnen deze tool is dat je kan zien hoe hoog de concurrentie is. De aangegeven concurrentie binnen de zoekwoordplanner is bedoeld voor Adwords campagnes en geeft dus slechts een indicatie over de concurrentie binnen de ‘’gratis’’ resultaten.

 

Tip 88: Google suggest

Vandaag de dag worden we bij het gebruik van Google een handje geholpen om de juiste resultaten te vinden door middel van Google suggest. Google suggest geeft bij het intypen van je zoekopdracht al een aantal mogelijke zoekopdrachten. Tevens vind je onderaan de pagina ook een aantal suggesties die je verder helpen, mocht je niet kunnen vinden waar je naar op zoek was. Deze suggesties worden door Google gegeven op basis van wat gebruikers nog meer zochten toen ze een bepaalde zoekopdracht invoerden. Hierdoor kun je zien welke zoektermen je wellicht zou moeten toevoegen aan je campagne.

 

Tip 89: Google zoeken

Wanneer je een zoekopdracht invoert bij Google zoeken zie je altijd links bovenin het aantal resultaten van je zoekopdracht. Aan de hand van deze informatie weet je hoeveel pagina’s/resultaten er op deze zoekopdracht binnen Google gevonden zijn en dit kun je meenemen in je concurrentieanalyse.

 

Tip 90: Google PageSpeed Insights

Google wil graag resultaten tonen met een fijne surfervaring. Zo is de snelheid van een website ook erg belangrijk voor je zoekmachine optimalisatie. Google vindt dit erg belangrijk en biedt dan ook een tool aan om de snelheid van je website te testen. Deze tool heet Google PageSpeed Insights. Google test je website dan op snelheid op zowel desktop als mobiel. Google PageSpeed Insights geeft een cijfer tussen de 0 en 100 waarbij 100 optimaal is.

 

Tip 91: Google mobielvriendelijke test

Vandaag de dag surfen mensen steeds meer via een mobiel. Dit betekent dat een website die gevonden wordt in Google er dan ook goed uit moet zien en de gebruiksvriendelijkheid in orde moet zijn. Dit is uiteraard belangrijk voor de bezoekers, maar ook voor Google. Om te testen of dit in de ogen van Google goed is hebben ze hier ook een tool voor uitgebracht. Door je website in te voeren in de tool zal Google je website beoordelen op mobielvriendelijkheid.

mobiel vriendelijkheids test

 

Tip 92: Google Search Console

Google Search Console is een tool die bijhoudt of alle zoekmachine optimalisatie facetten op je website goed zijn. Zodra er een fout wordt herkend door Google Search Console zal je hier een melding van krijgen zodat je hierop kan inspringen. Daarnaast vind je wat beperkte gegevens over het aantal weergaven en kliks in Google van jouw website. Tevens is het een fijne tool om te gebruiken omdat eventuele virussen in je site snel worden opgemerkt. Ook hier kijkt Google Search Console dus naar.

 

Tip 93: Google Analytics

Google Analytics is misschien wel de meest bekende tool van Google waarin je kan zien hoeveel bezoekers er op je website komen, wat die bezoekers doen op je website en waar deze bezoekers vandaan komen. Na alle uren die je aan een zoekmachine optimalisatie campagne hebt besteed wil je uiteraard weten of het wat oplevert en of uw doelen ook behaald worden. Dit zijn gegevens die je terug kunt vinden in Google Analytics.

 

Tip 94: Google Trends

Google Trends is een tool van Google waarin je kunt zien waar de zoektrends liggen binnen Google. Zo kan je zien waar er op dit moment een trend ontstaat of in welke maanden er bijvoorbeeld meer wordt gezocht op een bepaald zoekterm. Uit Google Trends kan je de volgende gegevens halen:

  1. Het aantal zoekopdrachten over de afgelopen 10 jaar op zoektermen naar keuze.
  2. Regionale interesses op deze zoekterm.
  3. Gerelateerde trends op basis van je ingegeven zoekterm(en).

 

Tip 95: Serpfox

Serpfox is een tool waarmee je bij kunt houden waar je zoektermen te vinden zijn in Google of andere zoekmachines. Op basis van zoektermen die je zelf opgeeft controleert Serpfox in het opgegeven land en indien gewenst locatie waar je zoektermen te vinden zijn. We hebben in het verleden verschillende gelijkwaardige tools gebruikt. Echter zijn wij erg te spreken over deze tool omdat hij goede gegevens geeft en daarnaast ook richting klanten succesvol werkt. Je kunt namelijk, indien je een reseller bent, je klant zijn eigen inloggegevens geven als onderdeel van jouw account. Hierin kan de klant zijn gegevens 24/7 bijhouden.

 

Tip 96: Rank Tracker (Seo PowerSuite)

Rank Tracker (affiliatelink) is te vergelijken met de tool Serpfox. Rank Tracker controleert net zoals Serpfox de posities in Google en de veranderingen hierin. Rank Tracker is onderdeel van Seo PowerSuite, dat meerdere tools aanbiedt voor zoekmachine optimalisatie doeleinden. In het verleden hebben wij deze tool ook gebruikt. Wat wij tegen vonden vallen, is dat de posities niet nauwkeurig genoeg waren en soms veel afweken van de werkelijkheid. De mogelijkheden voor het opmaken van rapportages waren daarentegen wel erg netjes geregeld.

 

Tip 97: Website Auditor (Seo PowerSuite)

Net als Rank Tracker is Website Auditor (affiliatelink) een tool van Seo PowerSuite. Deze tool controleert jouw website optimalisatie op verschillende technische punten en geeft je hierin advies. Hieronder een aantal mogelijkheden en functies die je kunt verwachten binnen deze tool.

  • Analyseert jouw website structuur.
  • Checkt iedere pagina op HTML code factoren.
  • Helpt bij laadproblemen op de pagina.
  • Houdt je op de hoogte van gebroken links.
  • Controleert de HTML code op fouten.
  • Helpt pagina titelproblemen ontdekken en oplossen.
  • Volledige controle over de linkstructuur.
  • Verdeelt Google PageRank over jouw pagina’s.
  • Monitoren van de pagina populariteit op social media.
  • Genereert XML Sitemaps van alle belangrijke pagina’s.
  • Laadt de Sitemap naar jouw website en meldt ze aan bij de zoekmachines.
  • Maakt robots.txt regels die de zoekmachines helpen bij het “crawlen” van jouw website.
  • Uploadt het robots.txt bestand naar de website via FTP.
  • Optimaliseert de inhoud van iedere pagina.
  • Optimalisatie advies voor verschillende zoekmachines.
  • Ondersteuning voor pagina’s in verschillende talen (ondersteund UTF-8).
  • Bepaalt de ideale “keyword density” voor jouw specifieke zoekwoorden.
  • Analyseert zoekwoord optimalisatie voor ieder HTML element.
  • Geeft een complete analyse van het zoekwoordgebruik.
  • Indicatie van de probleemgebieden op jouw pagina’s.
  • Vergelijkt jouw pagina’s met de top 10 concurrentie in de zoekmachine naar keuze.
  • Onthult de onpage optimalisatie strategie van de concurrentie.
  • Eenvoudige optimalisatie adviezen.
  • Snelle check van jouw pagina veranderingen.
  • Geavanceerde analyses voor SEO experts.

 

Tip 98: Seo SpyGlass (Seo PowerSuite)

Ook Seo SpyGlass (affiliatelink) is een tool die onderdeel is van Seo PowerSuite. Deze tool is meer gericht op de linkbuilding binnen je zoekmachine optimalisatie campagne. Seo SpyGlass helpt je bij het analyseren van je concurrenten op basis van hun linkprofiel en helpt je bij het opzetten van jouw linkprofiel. Daarnaast controleert hij je linkprofiel zodat deze goed in verhouding blijft en je alarmeert wanneer er slechte backlinks binnen je linkprofiel opduiken. Hieronder een aantal functies die je kunt verwachten binnen deze tool.

  • Bepaalt de beste backlinks van de concurrentie.
  • Analyseert de ankerteksten van de concurrentie.
  • Controleert of websites wel echt linken.
  • Analyseert tot méér dan 1000 backlinks.
  • Bepaal een backlink strategie aan de hand van de concurrentie.

 

Tip 99: Link Assistant (Seo PowerSuite)

Link Assistant (affiliatelink) is ook onderdeel van Seo PowerSuite en helpt je bij het bijhouden van linkruils die je hebt gemaakt en maakt dit proces makkelijker door het te automatiseren. Hieronder weer een aantal functies die je binnen deze tool aantreft.

  • Alle linkbuiliding activiteiten in 1 programma.
  • Vind belangrijke linkpartners en contactinformatie.
  • Genereer jouw eigen link directory.
  • E-mail meerdere linkpartners tegelijk.
  • Manage reciprical links, 1-weg, 3-weg en 4-weg links.
  • Scan automatisch jouw linkpartners en controleer of ze nog wel linken.

 

Tip 100: Site Explorer (Majesticseo)

Site Explorer is een analyse tool van Majesticseo, een SEO tool die wij veel gebruiken. Site Explorer geeft je zeer gedetailleerd weer wat de status van je website is voor zoekmachines. Zo hebben ze een eigen formule om een waarde te hechten aan je website en zijn er nog vele andere toepassingen inzichtelijk gemaakt. Hieronder een lijstje met belangrijke zaken die je hierin terug kunt vinden.

  • Trust flow (TF).
  • Citation flow (CF).
  • Het totaal aantal inkomende links.
  • Het aantal inkomende links vanaf unieke domeinnamen.
  • Het aantal inkomende links vanaf unieke IP adressen.
  • De branches van de websites waar je links van afkomstig zijn en de trustflow hiervan.
  • Het verloop van nieuwe en verloren backlinks.
  • Ankertekst verhoudingen.
  • Linkvormen die gebruikt zijn.
  • De waardes van je backlinks.

 

Majesticseo

 

Tip 101: Bulk Backlink Checker (Majesticseo)

De Bulk Backlink Checker doet eigenlijk exact hetzelfde als de Site Explorer, maar dan in bulk niveau. Met de Bulk Backlink Checker kan je namelijk tot wel 100 000 URL’s controleren waardoor je heel snel een goed beeld kan krijgen van bijvoorbeeld het linkprofiel van jouw concurrenten.

Majesticseo backlink checker

Tip 102: Comparator (Majesticseo)

De Comparator tool van Majesticseo maakt het mogelijk om in één oogopslag de verschillen te bekijken van jouw eigen website en die van vier concurrenten. Zo kan je in één oogopslag de volgende gegevens ophalen van deze vijf websites of URL’s:

  1. Trust flow (TF).
  2. Citation flow (CF).
  3. Verwijzende domeinen.
  4. Externe backlinks.
  5. Geïndexeerde URL’s.
  6. Class C subnetten.
  7. Verwijzende ip adressen.

Majesticseo comparator

Tip 103: Search Explorer (Majesticseo)

Met de Search Explorer van Majesticseo zoek je in de index van majesticseo op basis van zoektermen waarop je wilt scoren. Majestic laadt dan jouw concurrenten met de bijbehorende gegevens en waardes van deze concurrenten. Zo kan je met deze tool de volgende gegevens direct inzien van je concurrenten:

  1. De titel die is gebruikt.
  2. De target url.
  3. De gemiddelde trust flow van de meest belangrijke linkende websites.
  4. De search score volgens Majestic (afgaande van inTitle + inAnchor + inURL + Other) x Multiplier).
  5. Het aantal tekens in de titel.
  6. Het aantal gebruikte ankerteksten.
  7. Het aantal URL’s waar naar gelinkt wordt.

 

Tip 104: Clique Hunter (Majesticseo)

Met de Clique Hunter van Majestic seo kan je heel mooi linkprofielen vergelijken en zo ook nieuwe linklocaties vinden voor je website. Door minimaal twee verschillende websites uit dezelfde branche (liefst concurrenten) in de tool te gooien, zal Clique Hunter op zoek gaan naar links die verwijzen naar alle opgegeven websites. Zo zie je waar je concurrenten links hebben staan en kan je vergelijkingen maken.

 

Tip 105: Majestic Million (Majesticseo)

Majestic Million van Majesticseo is een overzicht van de 1000000 (1 miljoen) best scorende sites volgens Majesticseo. De top 10 websites heb ik hieronder even voor je opgesomd.

  1. Google.com
  2. Facebook.com
  3. Youtube.com
  4. Twitter.com
  5. Microsoft.com
  6. Wikipedia.org
  7. Adobe.com
  8. Plus.google.com
  9. Linkedin.com
  10. Apple.com

Majestic Million

Tip 106: Url Submitter (Majesticseo)

Met de Url Submitter van Majesticseo kan je Majesticseo aangeven welke URL’s je graag opgenomen zou willen hebben bij hun volgende crawl, waardoor de gegevens die je in hun tools kunt achterhalen een goed en vooral recent beeld geven. Je kunt bij deze tool maximaal 100 URL’s toevoegen voor een crawl, daarna betaal je voor extra URL’s.

 

Tip 107: Keyword Checker (Majesticseo)

We kennen natuurlijk allemaal de zoekwoordplanner van Google Adwords. Hiermee kunnen we achterhalen hoe vaak er op bepaalde zoektermen gezocht wordt en wat de concurrentie is voor adverteerders binnen Adwords. Majestic heeft een vergelijkbare tool gemaakt die alle informatie put uit hun indexen en data. Hierdoor krijg je een beter beeld van de concurrentie op zoekmachine optimalisatie gebied i.p.v. die van adverteerders binnen Google Adwords.

 

Tip 108: Neighbourhood Checker (Majesticseo)

Met de Neighbourhood Checker kun je achterhalen welke websites er nog meer zijn gehost op het IP-adres van bijvoorbeeld jouw website. Niet alleen krijg je resultaten te zien van jouw exacte IP-adres, hij zal je ook de websites geven van subnetten van jouw IP-adres. Met de informatie die je hieruit haalt kan je beoordelen of het een zogenoemde bad neighbourhood omgeving is waar jouw website op staat gehost. Bekijk hiervoor de websites uit de resultaten en kijk of je hier iets van spam kunt ondervinden. Mochten er veel websites tussen staan die je als spam beoordeelt, door de website zelf of het linkprofiel achter deze website, dan zou ik willen adviseren je website te verhuizen naar een ander IP-adres (neighbourhood).

 

Tip 109: Link Profile Fight (Majesticseo)

Met Link Profile Fight kun je een grafische vergelijking maken van twee websites. Dit kan je op twee manieren doen.

  1. Referring domains
  2. External backlinks

Wanneer je dit doet krijg je een grafiek te zien met daarin het verloop van de inkomende backlinks van deze twee websites en kan je de verschillen goed zien. Zo kan je de totalen inzien, maar ook de waardes hiervan analyseren.

 

Tip 110: Moz Pro (MOZ)

Moz pro is één van de vier tools die moz te bieden heeft op het gebied van online marketing. Moz pro is een tool die ingezet kan worden voor zoekmachine marketing en is zeer uitgebreid met veel verschillende mogelijkheden die eigenlijk elke andere tool ook te bieden heeft. Moz gaat in veel gevallen net even een stapje verder en heeft net zoals Majestic zijn eigen formule voor de waardes van websites. Deze gegevens zijn dan ook op te halen uit deze tool (DA en PA).

 

Tip 111: Moz Local (MOZ)

Met Moz Local kan je de mobiele en lokale zoekresultaten optimaliseren en managen. Vandaag de dag zoeken we steeds meer via mobiele apparaten en zijn we vaker op zoek naar bijvoorbeeld een restaurant, hotel of uitgaansgelegenheid in de buurt. Met Moz Local zorg je ervoor dat je ook vindbaar wordt daar waar men zoekt. Door het eenmalig invoeren van jouw bedrijfsgegevens zorgt Moz local ervoor dat je wordt weergegeven op alle belangrijke locaties en zullen klanten je makkelijk vinden.

 

Tip 112: Moz Content (MOZ)

Moz Content is een tool die je kan inzetten bij je content marketing. Zo helpt de tool je bij het maken van een goede content marketing strategie. Daarnaast helpt de tool je bij het geven van advies waar je over zou moeten schrijven en kan je concurrenten analyseren. Zo kun je hierop inspringen bij je eigen content marketing strategie. Ook kan je uiteraard bijhouden wat de resultaten zijn van de content marketing campagne die je voert.

 

Tip 113: Followerwonk (MOZ)

Followerwonk is een social media tool die ingezet kan worden op Twitter. Deze tool is handig bij het automatiseren van je social media en daarnaast kan je een goed beeld krijgen van je publiek en wie jij zou moeten volgen en tevens wie jou zou moeten volgen. Een aantal van de functies die Followerwonk je te bieden heeft noem ik hieronder.

  • Wie zijn je volgers?
  • Waar bevinden deze volgers zich?
  • Wanneer zijn ze actief op Twitter?
  • Zoek potentiële nieuwe volgers.

 

Tip 114: Google Algorithm Change History (MOZ)

Moz heeft een mooi overzicht samengesteld waarin alle Google Algoritme updates worden bijgehouden. Zo kan je zien wanneer welke updates zijn geweest. Op deze manier kan je snel genoeg inspringen op veranderingen in je aanpak en structuur wat betreft je zoekmachine optimalisatie campagne.

 

Tip 115: Copyscape

Copyscape is een tool die je kunt gebruiken om de content van je website te controleren op uniekheid. Google houdt niet van dubbele content en zal dit dan ook niet positief beoordelen. Door het invoeren van een url in de zoekbalk zal Copyscape controleren of er ergens anders dezelfde content wordt gevonden. Mijn tip zal zijn om eens in de zoveel tijd je website hier eens in te zetten ter controle. Het komt nog weleens voor dat andere websites je content stelen.

 

Naast deze tools zijn er nog veel meer tools die eigenlijk vrijwel hetzelfde voor je kunnen bewerkstelligen. Omdat het artikel al gigantisch groot is geworden zal ik het hier dan ook bij houden. Een tool die wellicht ook nog interessant kan zijn om eens te bekijken is Screaming Frog Spider.

Laat gerust een reactie achter met nog meer handige tips voor andere lezers van dit artikel.

 

Yoast SEO WordPress plugins

Yoast SEO wordpress plugins

Voor de mensen die WordPress op regelmatige basis gebruiken hebben vast en zeker weleens gehoord van Yoast.com. Yoast heeft een aantal geweldig mooie WordPress plugins gemaakt die de s.e.o. van je WordPress website naar een hoger niveau kan brengen als het gaat om zoekmachine optimalisatie.

De meeste WordPress gebruikers kennen met name de ”Yoast seo plugin” welke dan ook bijna 25 miljoen keer gedownload is wereldwijd.

Wat of wie is Yoast?

Yoast is een bedrijf dat gerund word door de Nederlander Joost de Valk. Hij is geïnteresseerd in WordPress / web development en bovenal S.E.O. techniek. Hij geeft regelmatig lezingen i.s.m. Savvii WordPress webhosting waar hij zijn kennis met veel overgave deelt. Naast zijn werk is zijn gezin erg belangrijk voor hem.

 

Yoast seo plugin

Yoast SEO WordPress plugins

Yoast heeft inmiddels al zes verschillende seo plugins gemaakt voor WordPress gebruikers. De meest bekende plugin is wel de ”yoast seo plugin met bijna 25 miljoen downloads. Hieronder een opsomming van alle Yoast seo plugins verkrijgbaar.

  1. Yoast SEO plugin
  2. Yoast SEO premium
  3. Video SEO for WordPress
  4. Local SEO plugin
  5. News SEO
  6. Yoast WooCommerce SEO

Yoast SEO plugin

Met de Yoast SEO plugin optimaliseer je jouw website heel simpel en volgens alle bekende richtlijnen. Dit is de meest gebruikte seo plugin voor WordPress met bijna 25 miljoen downloads en dat is niet voor niks. De plugin helpt je de pagina’s binnen je website te optimaliseren op content en meta gegevens zodat deze optimaal worden ingericht. Daarnaast helpt de plugin je een correcte xml sitemap aan te maken voor Google. Dit zijn slechts een greep uit de mogelijkheden van deze plugin. Bekijk hier alle mogelijkheden.

Yoast SEO premium

De Yoast SEO premium is een uitbreiding van de Yoast SEO plugin. Met de premium versie worden je mogelijkheden nog groter al heeft de gratis versie al een berg aan mogelijkheden in zich. Een aantal toevoegingen van de premium versie op de gratis versie zijn als volgt:

  • Redirect mogelijkheden
  • Meerdere zoektermen tegelijk optimaliseren op 1 pagina/bericht
  • Premium support

De kosten voor een premium versie zijn voor de gemiddelde WordPress gebruiker zeer betaalbaar. Zo betaal je voor 1 licentie $69, voor 5 licenties $129, 20 licenties $249, 50 licenties $499 en voor 100 licenties $799.

Video SEO for WordPress

Met de Video SEO for WordPress plugin zorg je ervoor dat je video’s goed worden gevonden in Google video’s en zoekmachines zoals Google. Deze plugin helpt je bij het optimaliseren van de video’s waardoor deze beter vindbaar zijn. Met deze plugin stel je gemakkelijk de meta data van de video in en kun je aangeven welke tags er aan de video moeten worden gekoppeld en in welke categorie de video thuis hoort. Deze plugin is een betaalde plugin met dezelfde kosten als de premium seo plugin.

Local SEO plugin

Met de Local SEO plugin zorg je ervoor dat je lokaal goed gevonden word en je contactpagina optimaal inzet. Bekijk hier alle specificaties van deze plugin. De plugin is ook een betaalde plugin met dezelfde prijzen als de Yoast SEO premium plugin.

News SEO

De naam van deze plugin zegt het natuurlijk al. Deze plugin zorgt ervoor dat je nieuwsberichten beter en sneller worden opgepakt door Google. De plugin zorgt ervoor dat je gevonden word in de nieuws sectie van Google. De plugin creëert een xml news sitemap en geeft je de mogelijkheid om de rss feed aan te passen, maakt gebruik van de standout tag mogelijk en geeft je de mogelijkheid om de meta news tags aan te passen. Heb je een nieuwssite? Dan is deze plugin voor jouw! Ook deze plugin is alleen tegen betaling te gebruiken.

Yoast WooCommerce SEO plugin

Heb je een WordPress webshop met WooCommerce? Dan is deze premuim plugin van Yoast een zeer nuttige toevoeging. Deze plugin zorgt ervoor dat je producten goed worden gevonden in Google, maar er is meer! Hieronder een aantal opties die deze plugin het waard maakt op hem aan te schaffen.

  • Social Sharing zal deze plugin beter maken, met name Pinterest herkend hierdoor jouw product ipv dat Pinterest hem herkend als artikel.
  • Zorgt ervoor dat zaken die niet in de sitemap moeten eruit worden gehaald en de zaken die hierin wel zichtbaar moeten zijn er in worden gezet.
  • Geeft je de mogelijkheid om breadcrumps te gebruiken van Yoast.
  • Het zorgt ervoor dat in je dashboard de WooCommerce content blok boven de Yoast seo plugin staat.

Het is met name een plugin die ervoor zorgt dat je producten goed worden gedeeld op social media en daarnaast het gebruik van de WooCommerce in samenwerking met de Yoast SEO plugin word geoptimaliseerd.

 

Heb jij ervaring met één van deze plugins en heb je nog iets toe te voegen aan dit artikel? Laat het dan weten middels een reactie hieronder.

Linkbuilding in 2016

linkbuilding 2016

Linkbuilding in 2016, waar je op moet letten en wat er veranderd. Bij het ingaan van een nieuw jaar worden mensen vaak heel gedreven om in het nieuwe jaar nieuwe doelstellingen te bereiken. Met name ondernemers zoals u en ik gaan op zoek naar nieuwe mogelijkheden, ideeën en ambities om het jaar een goede drive te geven. Zo zijn wij 2016 gestart met een nieuwe frisse website en nieuwe linkbuilding diensten, waarmee we in 2016 direct goed en ambitieus het nieuwe jaar starten, maar waar moeten we eigen op letten in 2016 als het gaat om linkbuilding en zoekmachine optimalisatie? Doorgaans ben ik en mijn team het hele jaar door actief met het verbeteren en het uitbreiden van onze dienstverlening. Dit om verschillende redenen, namelijk het beste resultaat voor onze klanten als het gaat om linkbuilding en zoekmachine optimalisatie. Daarnaast om bij te blijven in deze zeer bewegende markt.

10 tips om uw linkbuilding in 2016 goed te starten

Om je een idee te geven en je hersenen aan het werk te zetten om in 2016 een goed plan van aanpak te maken als het gaat om jouw linkbuilding campagne heb ik hieronder 10 tips geplaatst. Deze 10 tips kunnen je helpen bij het maken van jouw 2016 plan.

 

Tip 1: Check je website nog een keer op verbeterpunten in 2016.

Wij lopen wekelijks tegen meerdere nieuwe websites aan van bedrijven die bij ons een aanvraag doen voor een linkbuilding campagne. Bij vrijwel geen enkele website zijn er geen verbeterpunten te vinden. Er zijn dus altijd verbeterpunten te vinden op je website om deze zoekmachine technisch beter te optimaliseren.  Er zijn online verschillende s.e.o. checks te vinden, maar ik vind de handmatige controle het meest waardevol.

 

Tip 2: Verbeter de snelheid van je website in 2016.

De snelheid van je website is steeds vaker een struikelpunt. Het heeft niet alleen een positief effect op je vindbaarheid in Google, maar ook op je conversies. Het verbeteren van de snelheid van je website kan op verschillende manieren. Loop al je media eens na op je website en bekijk of de grote van deze media misschien verkleint kan worden. Ook een goede webhosting is van belang voor een snelle website. Wanneer je een wordpress website gebruikt kan ik Savvii  erg aanraden.

 

Tip 3: Controleer je huidige linkprofiel in 2016.

We vergeten door de drukte weleens te controleren hoe ons huidige linkprofiel ervoor staat. Dit is echter een belangrijk onderdeel van een goede s.e.o. strategie waarbij je moet controleren wat je doet. Controleer eens per maand je linkprofiel door er goed doorheen te bladeren met een tool als majesticseo. Waar moet je dan op letten? Hieronder een aantal punten waar je op moet letten bij het periodiek controleren van je linkprofiel.

 

  • Controleer nieuw binnengekomen backlinks.
  • Controleer evt verloren backlinks.
  • Controleer of je anchor verhoudingen nog mooi in verhouding zijn.
  • Bekijk of je tf (trust flow) en cf (citation flow) zijn gestegen of gedaald.
  • Bekijk of je backlinks in de afgelopen maand gelijkmatig zijn binnengekomen.
  • Bekijk of de backlinks die zijn binnengekomen relevant zijn.
  • Ga na of de nieuwe backlinks een hogere of lagere tf en cf hebben als je eigen website.
  • Ga na of de verhouding in linkvormen, no/dofollow, tekst/image link goed zijn.

 

Linkbuilding in 2016

 

 

Tip 4: Maak een korte termijn doelstelling voor 2016.

Bedenk wat op korte termijn realistisch haalbaar is om te bereiken met je website en maak hier een duidelijk linkbuilding plan voor. Wanneer je weet wat je op korte termijn kan en wil bereiken is het voor jezelf duidelijk wat er moet gebeuren om dit doel te bereiken. Maak voor dit korte termijn plan ook een begroting zodat je weet wat de mogelijke kosten en je r.o.i. zal zijn van je inzet. Mijn advies zal zijn om op ongv. 3 maanden een korte termijn doelstelling te maken. Als je korte termijn doelstelling is behaald maak je een nieuwe.

 

Tip 5: Maak een langere termijn doelstelling voor 2016.

Maak voor jezelf een langere termijn doelstelling en een bijbehorende linkbuilding campagne. In een langere termijn doelstelling zet je zoektermen die een grote concurrentie hebben en waar je aanzienlijk langer werk aan zal hebben dan een korte termijn doelstelling. Een langere termijn doelstelling kan je bijvoorbeeld inzetten voor 6 tot 12 maanden. Bekijk goed of zoektermen die je hierin zet ook daadwerkelijk nut hebben. Veel ondernemers krijgen eurotekens in hun ogen van het zien van zoektermen met hoge maandelijkse zoekopdrachten, echter zijn dit vaak zoektermen die een laag conversieratio kennen.

 

Tip 6: Linkbuilding is als vissen in een vijver vol vis.

Vis je weleens in je vrije tijd? Goed, dan zal deze tip je wellicht aanspreken. Wanneer je vist op snoek en je hebt brood aan je haak zul je nooit een snoek vangen. Gebruik het juiste aas bij het verkrijgen van links om de juiste backlinks naar je website te krijgen. Wat ik hiermee bedoel? Wanneer je websites gaat benaderen om een link te kunnen bemachtigen moet je jezelf verdiepen in de persoon achter de website om een aantrekkelijk aanbod te doen. Zorg dat je weet waar de interesses van deze persoon liggen en hoe hoog de kennis van deze persoon is op het gebied van s.e.o.. Wij krijgen namelijk via ons pn (private network) dagelijks honderden linkruil aanvragen binnen van webmasters om een link te ruilen. Vaak leggen ze in deze mail uit dat de website meer waarde zal krijgen wanneer we een link zouden uitwisselen, maar zit een fashion blogger echt te wachten op een link uitwisseling? Nee, die zal het leuker vinden om een testproduct te ontvangen en daar een review over te schrijven.

 

Tip 7: Netwerken in 2016.

Linkbuilding is vandaag de dag zeer onpersoonlijk, maar waarom eigenlijk? Wellicht ga je weleens naar netwerkborrels van ondernemersverenigingen bij jouw in de buurt of kom je in een cafe waar veel ondernemers komen. Indien dit het geval is, probeer dan eens je passie te delen met deze mensen ”je onderneming”. Wanneer mensen zien dat je gepassioneerd en ambitieus bent zullen ze veel sneller zaken met je doen dan als je op de achtergrond aanwezig bent. Ga een samenwerking aan met andere ondernemers en probeer ze te overtuigen van de kracht hiervan. Doordat je een goede verhouding hebt met ondernemers uit jouw omgeving zijn de lijnen veel korter om bijvoorbeeld eens een stuk te schrijven over elkaars onderneming of een partnerschap aan te gaan.

 

Tip 8: Sponsoring in 2016.

Word jij als ondernemer ook weleens gebeld door een lokaal blad of vereniging met de vraag of je wilt sponsoren? Laat me raden, die kap je in de meeste gevallen direct af, omdat je denkt dat het geen toegevoegde waarde heeft voor je bedrijf? Helemaal fout! Als ik deze telefoontjes krijg ben ik juist heel blij en zit ik op het puntje van mijn stoel! Deze verenigingen bieden vaak voor sponsoren een advertentie aan in hun magazine of op het scherm in de kantine van deze vereniging. Mijn reactie op deze telefonische verkopers? Als wij een permanente vermelding krijgen op jullie website doen we mee aan deze sponsoring. Vaak blijft het dan even stil en weten ze niet goed wat ze hierop moeten antwoorden ”stond niet in hun belscript” ;). In de meeste gevallen moeten ze dan even overleggen en bellen ze een half uur later terug met een akkoord en krijg ik het hele sponsoringspakket met een gratis linkvermelding als toevoeging. Je kan uiteraard zelf ook op zoek gaan naar verenigingen die op zoek zijn naar sponsoren.

 

Tip 9: Wees selectief.

Wat we erg veel gemerkt hebben in 2015 is dat veel mensen vooral zijn gegaan voor kwantiteit en niet kwaliteit. Dat is erg jammer, maar wel begrijpelijk. Als je namelijk 500 mailtjes verstuurd hebt naar websites om een linkruil te maken en er reageren er 2 dan wil je die natuurlijk niet afslaan ook al had je liever een link gehad op andere websites met meerwaarde. Mijn tip? Besteed je tijd selectief en benader alleen de websites waar je echt een link op wil hebben omdat deze van grote waarde is. Bel ze desnoods om kennis te maken of een afspraak te maken. Ik rijd liever naar de andere kant van het land om kennis te maken met de eigenaar van een website waarvan ik weet dat hij/zei dit zal waarderen en een link zal plaatsen dan dat ik een hele dag kwijt ben om 2 kwantiteit backlinks te bemachtigen.

 

Tip 10: Besteed je linkbuilding uit aan de professional.

Nee, ik wil met dit artikel niet de lezers overhalen om hun linkbuilding campagne bij ons onder te brengen, maar juist overtuigen dat linkbuilding in 2016 steeds meer een vak is geworden. Als we kijken naar begin jaren 2000 toen ik starte in deze business kon iedereen nog goed zelf zijn linkbuilding campagne neerzetten en uitvoeren. Het was toen der tijd met name een kwestie van veel backlinks plaatsen. Vandaag de dag moet je rekening houden met veel bijkomende zaken en is de kans op negatieve resultaten veel groter geworden. Ik zou bijna zeggen dat je als onervaren linkbuilder sneller iets fout doet dan goed.

 

Ik hoop dat je wat aan deze tips hebt gehad en daarmee voor 2016 goede ideeën hebt gekregen om jouw linkbuilding campagne naar een hoger niveau te brengen. Mocht je zelf een goede tip hebben of een toevoeging op die van mij zet ze dan gerust hieronder in een reactie.