Backlinks genereren: 7 creatieve strategieën

backlinks genereren

Inhoud

Je wilt backlinks genereren voor je website en inmiddels heb je al veel e-mails verzonden naar website-eigenaren. Helaas krijg je hier maar weinig respons op. Dat is ook niet zo gek, want de website-eigenaren ontvangen waarschijnlijk vaak genoeg dit soort e-mails. Probeer daarom niet steeds om een backlink te vragen of een gratis gastblog aan te bieden, maar wees eens wat creatiever. In dit artikel vind je zeven creatieve strategieën om backlinks te genereren.

1. Laat bloggers een product reviewen

In elke branche zijn wel een aantal populaire bloggers te vinden. Een backlink vanaf hun website kan heel waardevol zijn. Een goede manier om backlinks te genereren vanaf dit soort blogs is door deze bloggers te vragen een product of dienst van jou te reviewen. Dit ontvangen zij dan gratis. Ze schrijven hier een artikel over en plaatsen een link naar jouw productpagina (of een andere pagina op je website).

2. Geef advies

In plaats van direct om een backlink te vragen, kun je beter eerst iets gratis weggeven. Dat kan ook in de vorm van advies. Je kunt de website waarvan je een backlink wilt helemaal scannen. Vervolgens stuur je de website-eigenaar een bericht waarin je aangeeft welke punten beter kunnen. Denk bijvoorbeeld aan foutmeldingen, 404 pagina’s en spelfouten.

Als de website-eigenaren deze problemen heeft opgelost, kun je hem of haar vragen om een backlink naar jouw website te plaatsen. Geef ook alvast aan op welke pagina die backlink goed zou passen.

3. Organiseer een winactie

Backlinks genereren kan ook door bedrijven in jouw branche te vragen om mee te doen aan een actie die jij organiseert. In ruil hiervoor schrijven zij iets over de actie en linken ze naar jouw website. De actie kan bijvoorbeeld een winactie zijn op social media. Elk bedrijf dat meedoet levert een klein product of een kortingsvoucher aan. Zo kun je een leuk pakket samenstellen voor de winactie. Dit is ook leuk voor je fans en zo creëer je meteen een groter bereik op social media.

4. Geef een pakket weg aan influencers

Dit is een andere mogelijkheid om backlinks te genereren. Het ligt een beetje in het verlengde van de vorige tip. Ook hierbij stel je weer een pakket samen, maar nu het liefst met alleen producten van de bedrijven die meedoen. Je maakt nu ook meerdere pakketten, bijvoorbeeld tien of twintig. Deze pakketten stuur je op naar de influencers. Zij reviewen de producten en plaatsen in het artikel een link naar jouw website. De bedrijven die deelnemen vraag je ook om een stuk te schrijven en daarin een backlink naar jouw website te plaatsen. Zo genereer je in één keer aardig wat backlinks!

5. Backlinks genereren met een infographic

Een andere manier om backlinks te verzamelen is door zeer waardevolle content aan te bieden. Dat kan natuurlijk in de vorm van een artikel, maar infographics werken helemaal goed. Hierin verwerk je data rondom een bepaald onderwerp op een aantrekkelijke manier. Zorg ervoor dat je infographic echt interessant is en steek ook wat tijd (of geld) in het ontwerp.

infographic

Zodra je de infographic online hebt gezet, kun je bedrijven voor wie dit relevant is hierop wijzen. Zij kunnen dan vanaf een bepaalde pagina of een bepaald artikel naar jouw infographic verwijzen.

6. Organiseer een award

Een award organiseren klinkt misschien moeilijk, maar dat hoeft het helemaal niet te zijn. Het is eigenlijk alleen maar een soort wedstrijd waarbij de winnaars een onderscheiding krijgen. De winnaars zijn degenen die de meeste stemmen krijgen, dus je moet ook de mogelijkheid bieden om stemmen uit te brengen.

Je kunt hiervoor een stuk of tien of twintig bedrijven of bloggers onderscheiden. Je laat hen weten dat zij hierover een stukje mogen schrijven op hun website. Ook stuur je hen een soort lintje of een badge die zij bij het artikel mogen plaatsen. Nadat de stemmen zijn uitgebracht kies je drie winnaars uit. Zij mogen op hun website vermelden dat zij de award gewonnen hebben. Eventueel kun je hiervoor ook nog een badge maken.

7. Werk samen aan een stuk content

Als je met verschillende specialisten samenwerkt, kun je uiteindelijk een veel beter stuk content creëren. Dat is natuurlijk al heel waardevol, maar het levert je waarschijnlijk ook meer backlinks op. De experts die meewerken zullen het stuk content namelijk in veel gevallen ook delen. Nodig enkele experts uit om deel te nemen aan een podcast of verwerk de visies van verschillende experts in een artikel. Je kunt ook een artikel maken met de favoriete recepten, wandelroutes, vakanties of iets anders van verschillende experts.

Extra tip: besteed tijd aan je linkbuilding mails

Je hebt een of meerdere linkbuilding strategieën bedacht en even snel een mailtje met het voorstel getypt. Dit wil je zo naar verschillende bedrijven versturen om backlinks te genereren. Je verwacht maar weinig respons en daarom wil je hier niet te veel tijd insteken.

Het is echter juist wel belangrijk om tijd te besteden aan je linkbuilding mails. Als je er even wat meer tijd in steekt, kun je namelijk een veel hogere respons verwachten. Hier moet je op letten bij het opstellen van je linkbuilding mails:

  • Trek de aandacht met een goede e-mail header. Het is slim om hierin het woord samenwerken te gebruiken. Zorg er ook voor dat je de nieuwsgierigheid van de ontvanger wekt.
  • Schrijf informeel en persoonlijk. Gebruik bijvoorbeeld altijd de naam of hun bedrijfsnaam in de e-mail en schrijf in je-vorm.
  • Begin je e-mail met een compliment. Laat bijvoorbeeld weten dat je hun website fantastisch vindt. Overdrijf het niet en houd het kort (één of maximaal twee zinnen).
  • Laat zien dat je een autoriteit bent op jouw vakgebied. Gebruik hierbij cijfers (aantal websitebezoekers, leden of volgers).
  • Leg uit waarom jouw bedrijf zo goed aansluit bij hun bedrijf of blog. Houd dit kort en krachtig en maak eventueel gebruik van bulletpoints.
  • Doe een goed voorstel. Laat hierin duidelijk weten wat het de ander oplevert.
  • Test wat wel en niet werkt. Gebruik verschillende e-mail headers en stel je mails af en toe net wat anders op. Zo ontdek je wat wel en niet werkt en kun je jouw mails in het vervolg nog beter maken.

Je hoeft niet elke e-mail helemaal apart op te stellen, want dat kost heel veel tijd. Het beste is om een standaard e-mail te gebruiken en dit bij elke aanvraag iets aan te passen. Zo maak je het alsnog persoonlijk zonder hier al te veel tijd aan te besteden. Bij echt goede websites waarvan je een backlink wilt is het echter wel slim om een echt persoonlijke e-mail te schrijven.

SEO backlinks verzamelen: do’s en dont’s

SEO backlinks

Als je de SEO van je website wilt verbeteren, hoort hier ook linkbuilding bij. Linkbuilding is zelfs een van de belangrijkste ranking factoren. Nu wil je zelf ook SEO backlinks gaan verzamelen, alleen weet je niet zo goed hoe je dat moet doen. Wat moet je wel en wat moet je juist niet doen? In dit artikel bespreken we de belangrijkste do’s en dont’s.

Wat je NIET moet doen bij het verzamelen van SEO backlinks

We willen je eerst graag uitleggen wat je niet moet doen bij het verzamelen van SEO backlinks. Om je hier een beter beeld van te geven is het belangrijk om te weten dat de zoekmachines geen fan zijn van linkbuilding. Ze willen dat jouw website op een natuurlijke wijze backlinks verdient. Oftewel: je website zou alleen backlinks moeten krijgen, doordat anderen uit zichzelf naar je website linken.

Zoekmachines zien een backlink als een soort stem voor jouw website of een specifieke pagina op je site. Zo zien zij dat anderen jouw content waardevol genoeg vinden om te delen. Natuurlijk willen zoekmachines dan niet dat we backlinks kopen of aanvragen, want dan zijn het geen echte stemmen meer. Toch doet vrijwel elke website-eigenaar wel aan linkbuilden. Je moet ook wel als je jouw concurrentie wilt bijhouden of voorbijstreven.

Echter is het belangrijk dat je ervoor zorgt dat jouw SEO backlinks wel natuurlijk lijken. Daar moet je goed op letten bij het verzamelen van SEO backlinks.

Plaats niet te veel SEO backlinks in korte tijd

Om je backlinkprofiel zo natuurlijk mogelijk te laten lijken kun je beter niet te veel SEO backlinks in één keer plaatsen. Het is namelijk niet aannemelijk dat verschillende pagina’s van jouw website ineens worden ontdekt en gedeeld en vervolgens niet meer.

Gebruik niet steeds dezelfde ankerteksten

Een ankertekst is de klikbare tekst waaronder de backlink staat. Als de ankerteksten van backlinks naar je pagina jouw belangrijkste zoekterm bevatten, begrijpen de zoekmachines dat de pagina hierover gaat. Deze pagina zal dan hoger gaan ranken op deze zoekterm.

Nu is het echter wel van belang dat je niet steeds dezelfde ankerteksten gebruikt. Verwerk dus niet in elke ankertekst je belangrijkste zoekterm, maar wissel dit continu af. Zo kun je beter af en toe de zoekterm gebruiken, af en toe een synoniem of je bedrijfsnaam en andere keren de url of een tekst als ‘klik hier’.

Verzamel niet alleen dofollow SEO backlinks

Op SEO-gebied kunnen we twee verschillende soorten backlinks onderscheiden, namelijk dofollow en nofollow backlinks. In principe zijn dofollow backlinks het meest waardevol. Dit soort links geven namelijk wat waarde vanaf de pagina met de link door aan de pagina waarnaar wordt gelinkt. Nofollow backlinks doen dat niet. Daarom hebben dofollow backlinks een grotere invloed op je rankings.

dofollow SEO backlinks

Echter is het wel zo dat een backlinkprofiel met alleen maar dofollow backlinks niet echt aannemelijk is en dus niet natuurlijk overkomt. Om die reden moet je ook nofollow SEO backlinks verzamelen. Het is trouwens niet zo dat dit nofollow backlinks helemaal niets voor je SEO doen. De zoekmachines zien nofollow backlinks wel als ranking signalen en ze hebben dan ook een positieve invloed op je rankings.

Laat backlinks op spammy websites aan je voorbijgaan

SEO backlinks van spammy websites hebben vaak geen positieve invloed op je rankings. Sterker nog: ze hebben in de meeste gevallen zelfs een negatieve invloed. Via Google vind je verschillende gratis en betaalde spam score checkers. Controleer elke website waarop je een backlink wilt plaatsen hier van tevoren mee. Heb je de mogelijkheid om een backlink op een spammy website te plaatsen? Laat dit dan aan je voorbijgaan.

Zo verzamel je SEO backlinks: stappenplan

Je weet nu wat je niet moet doen bij het verzamelen van SEO backlinks. Maar hoe moet je het nu wel doen? Volg deze stappen:

  1. Kies de pagina’s waarnaar je wilt linken. Dit kunnen pagina’s zijn die je graag meer in the picture wilt zetten of je meest bezochte pagina’s.
  2. Bedenk welke ankerteksten je gaat gebruiken. Doe dit voor elke pagina apart. Maak verschillende ankerteksten met de belangrijkste zoekterm en synoniemen. Dit wissel je straks af met ankerteksten met je bedrijfsnaam of url en meer algemene ankerteksten.
  3. Koop een linkbuilding pakket. Zo maak je direct een goede start.
  4. Bepaal vanaf welke websites je een SEO backlink wilt. Maak een lijst met relevante websites die van hoge kwaliteit zijn. Denk bijvoorbeeld aan startpagina’s, bedrijvengidsen, blogs en websites van bedrijven in jouw branche. Controleer ook vanaf welke websites je concurrenten een backlink hebben, zodat je hier ook een link kunt aanvragen.
  5. Plan een aantal maanden tot een half jaar vooruit. Je maakt nu dus alvast een lijst met de websites waarop je een backlink wilt plaatsen. Het is aan te raden om wekelijks ongeveer drie tot vier backlinks te laten plaatsen. Als je drie maanden vooruit wilt plannen, maak je nu een lijst met minstens vijftig websites. Dit is ongeveer vier keer zoveel dan je nodig hebt, maar je moet ook rekening houden met afwijzingen.
  6. Vraag alvast een backlink aan bij (een deel van) de websites op je lijst. Vaak werkt het goed om een gratis waardevol blog in ruil aan te bieden.
  7. Positieve reactie? Geef aan wanneer de backlink geplaatst moet worden en wat de ankertekst moet zijn.

Linkbuilding tips

  • Laat de keuze van een ankertekst soms ook over aan de website-eigenaar. Deze persoon heeft weer andere ideeën dan jij, waardoor je backlinkprofiel gevarieerder wordt.
  • Laat influencers jouw producten of diensten reviewen op hun blog en vraag hen om hierbij een backlink naar je website te plaatsen.
  • Zorg ervoor dat de content op je website echt waardevol en relevant is. Niet alleen omdat website-eigenaren je link aanvraag dan eerder goedkeuren, maar vooral omdat je content dan sneller wordt gedeeld. Je ontvangt zo backlinks op een natuurlijke wijze. Dit kost jou verder geen moeite en het is heel waardevol.

Controleer je website zo nu en dan op spammy backlinks met een spamscore checker. Merk je dat je spammy backlinks hebt? Vraag de website-eigenaren dan om ze te verwijderen. Als dat niet lukt, kun je de Disavow Links Tool van Google gebruiken. De links worden dan niet verwijderd, maar Google telt ze niet meer mee.

Keyword cannibalization: wat is het en hoe ga je het tegen?

Keyword cannibalization

Je kunt je misschien wel bedenken dat het niet slim is om meerdere pagina’s op dezelfde zoekterm te optimaliseren. Toch gebeurt dit vaak wel, ook al is dat meestal onbewust. We spreken dan van keyword cannibalization. Hier lees je wat dit precies inhoudt en hoe je het tegengaat.

Wat is keyword cannibalization?

Keyword cannibalization houdt dus in dat meerdere pagina’s op dezelfde zoekterm zijn geoptimaliseerd. Dit komt met name voor bij grotere websites met meerdere schrijvers. Echter ook kleinere websites die met enige regelmaat bloggen kunnen onbewust twee of meer pagina’s optimaliseren voor hetzelfde keyword.

Het nadeel van keyword cannibalization is dat je met jezelf concurreert. Hierdoor wordt waarschijnlijk vaak maar één van beide pagina’s aan de zoekmachine gebruikers getoond. De pagina die getoond wordt kan ook een wat lagere ranking hebben en is wellicht niet de pagina die het meest relevant is voor die zoekterm.

Ook is het mogelijk dat keyword cannibalization direct een nadelige invloed heeft op je conversies. Dit is bijvoorbeeld het geval als een van je salespages op dezelfde zoekterm is geoptimaliseerd als een van je blogs en de zoekmachines het blogartikel hoger ranken. Je salespage zal dan lager ranken of wordt zelfs helemaal niet getoond.

Keyword cannibalization opsporen

Om al je pagina’s goed vindbaar te maken en beter te laten ranken, is het belangrijk dat je keyword cannibalization opspoort en herstelt. Maar hoe spoor je het nu op? Hier zijn verschillende manieren voor.

Keyword-cannibalization-opsporen

Google Search Console

Een handige manier om keyword cannibalization op te sporen is met behulp van de Google Search Console. Je gaat dan naar ‘Prestaties’ en vervolgens scroll je naar de zoektermen waar je website op scoort. Selecteer een van de zoektermen en klik op ‘Pagina’s’. Hier zie je welke pagina’s worden getoond als iemand op deze zoekterm zoekt.

Het is niet zo’n groot probleem als er meerdere pagina’s bij staan met enkele vertoningen, want dit komt vaak voor. Als je echter merkt dat twee of meer pagina’s die hier staan veel vertoningen hebben, heb je waarschijnlijk wel te maken met de nadelen van keyword cannibalization. Google kan dan niet kiezen uit deze twee pagina’s.

Zie je dat een pagina die je op deze zoekterm wilde optimaliseren weinig vertoningen krijgt en een andere pagina juist meer? Dan wil je hier waarschijnlijk ook iets aan gaan doen.

Google Search Console en Google Docs

Om sneller te kunnen zoeken in je Google Search Console prestaties kun je Google Search Console en Google Docs met elkaar combineren. Dit doe je met de gratis add-on Search Analytics for Sheets. Je kunt de zoektermen waar je op scoort dan importeren naar een spreadsheet, waardoor je direct een duidelijk overzicht hebt en kunt filteren.

SEMrush of Ahrefs

Als je gebruik maakt van SemRush of Ahrefs, kun je deze tool ook gebruiken om keyword cannibalization op te sporen. Hoe je dit precies kunt doen kun je terugvinden op de websites van deze SEO tools.

Wat kun je doen tegen keyword cannibalization?

Je bent erachter gekomen dat je verschillende pagina’s hebt die geoptimaliseerd zijn op hetzelfde keyword. Nu wil je dit natuurlijk zo snel mogelijk oplossen, zodat je jouw rankings in de zoekmachines kunt verbeteren. Maar hoe doe je dat dan?

Eerst is het belangrijk om voor elke zoekterm te bepalen welke pagina hierop moet ranken. Dit kun je het beste in een Excel document verwerken, zodat je een duidelijk overzicht hebt. Vermeld hierbij ook welke andere pagina’s nu op deze zoekterm ranken. Nu je weet welke pagina’s niet meer geoptimaliseerd moeten zijn op de zoekterm, kun je gaan bepalen wat je hiermee gaat doen. Natuurlijk kun je de pagina gewoon verwijderen, maar dat is zonde van je content (mits het goede content is). Hieronder vind je een aantal andere manieren om keyword cannibalization tegen te gaan.

keyword-cannibalization-oplossen

Herschrijf de pagina

Om ervoor te zorgen dat de pagina niet meer rankt op een bepaalde zoekterm, kun je de pagina herschrijven. Hierbij zorg je er dan voor dat de zoekterm waar de pagina nu onbedoeld op rankt helemaal niet meer in de tekst voorkomt. Scoort de pagina nog niet op andere zoektermen? Dan kun je ook eerst een nieuwe zoekterm bepalen en deze term meteen in de tekst verwerken.

Stel canonical tags in

Het is ook mogelijk om beide pagina’s hetzelfde te laten en gebruik te maken van canonical tags. Dit is ideaal als de pagina’s gerelateerd zijn aan elkaar en toch beide relevant voor je bezoekers. Je kunt dan een canonical tag instellen op de pagina die niet op de zoekterm moet ranken. Daarmee geef je bij de zoekmachines aan dat deze pagina de hoofdpagina ondersteunt. Voor je bezoekers is dit relevant en je hoeft de content dan niet te herschrijven. Het biedt echter minder voordelen voor je SEO, omdat de pagina met een canonical tag niet meer wordt geïndexeerd.

Combineer de content

Je kunt er ook voor kiezen om de content van de pagina´s die op dezelfde zoekterm ranken met elkaar te combineren. Hier maak je dan dus één groot artikel van. Zoekmachines zullen dit vaak enorm waarderen en deze pagina nog hoger laten ranken. Plaats dit artikel op de belangrijkste pagina die op de zoekterm moet ranken. Bezoekers van de andere pagina kun je met een 301- redirect doorsturen naar deze pagina. Het voordeel hiervan is dat de waarde van die pagina ook wordt overgedragen.

WordPress SEO: de 10 beste SEO plugins

Steeds meer mensen kiezen ervoor om hun website zelf te bouwen in WordPress. Het is een redelijk eenvoudig systeem en met een mooi thema is het niet zo moeilijk om dit zelf te doen. Maar daarna moet je jouw website ook nog optimaliseren voor SEO, zodat je hoger in de zoekresultaten komt en meer bezoekers krijgt. Gelukkig zijn er veel SEO plugins die je hierbij kunnen helpen. In dit artikel vind je de tien beste WordPress SEO plugins.

1. Yoast SEO

Een van de meest geìnstalleerde WordPress SEO plugins is Yoast SEO. Het is eigenlijk een begrip geworden onder de WordPress ontwerpers. De belangrijkste functie van deze plugin is het instellen van meta titles en meta descriptions. Dit zijn de titels en omschrijvingen die zichtbaar zijn in de zoekresultaten.

  • Meta titles en meta descriptions invoeren
  • Pagina’s blokkeren voor zoekmachines
  • Sitemap aanmaken
  • Robots.txt en .htaccess bewerken
  • Canonical url’s instellen

2. Wp Smush

Te grote afbeeldingen zijn in de meeste gevallen de oorzaak van een langzame laadtijd. Je kunt al je afbeeldingen verkleinen voordat je ze upload en bestaande afbeeldingen downloaden, verkleinen en opnieuw uploaden. Dit kost echter veel tijd. Een andere manier om je afbeeldingen te verkleinen is met de WordPress SEO plugin WP Smush.

  • Verkleint afbeeldingen naar het gewenste formaat
  • Verwijdert ongebruikte gegevens van afbeeldingen zonder de kwaliteit te beïnvloeden
  • Met Bulk Smush kun je tot 50 afbeeldingen tegelijk optimaliseren
  • Lazy loading

3. W3 Total Cache

Een andere manier om de laadtijd van je website te verbeteren is door W3 Total Cache te installeren. In eerste instantie is dit een cache plugin die een bezochte pagina opslaat in de browser van de bezoeker. De volgende keer dat de bezoeker deze pagina bezoekt wordt deze opgeslagen versie geladen. Dit kost veel minder tijd dan het opvragen van een pagina via jouw server. Je website wordt hierdoor een stuk sneller. W3 Total Cache heeft naast caching echter nog een aantal handige functionaliteiten om je laadtijd te verbeteren.

  • Slaat cache bestanden op in de browser van de bezoeker
  • Verkleint en comprimeert HTML, CSS en Javascript
  • Kan worden geïntegreerd met verschillende CDN providers
  • Verbetert de laadtijd en de prestaties

4. Broken Link Checker

Links die niet meer werken zijn niet goed voor je bezoekers. Ze klikken hierop en komen vervolgens op een 404 pagina uit. Aangezien dit niet gebruiksvriendelijk is, vinden zoekmachines dit ook niet fijn. Websites met links die niet meer werken worden dan ook lager gewaardeerd. Hoe test je nu eenvoudig welke links niet meer werken? Hiervoor kun je de WordPress SEO plugin Broken Link Checker gebruiken.

  • Geeft aan welke links niet meer werken
  • Mogelijkheid om de links direct via de plugin te bewerken

5. Simple 301 Redirects

Zoals hierboven al aangegeven is het niet goed om niet werkende links op je website te hebben. Met Simple 301 Redirects kun je dit meteen al voorkomen. Je kunt hiermee namelijk redirects van de ene naar de andere pagina instellen. Als een bepaald product bijvoorbeeld is uitverkocht, kun je deze URL laten redirecten naar een pagina met een vergelijkbaar product. Dit verhoogt de gebruiksvriendelijkheid en de kans op een verkoop.

Het fijne aan het instellen van 301 redirects is dat niet alleen de links op je website nu weer naar een werkende pagina doorverwijzen, maar ook links die je hebt gedeeld op social media of op andere websites.

  • Simpel 301 redirects instellen

6. All in One Schema Rich Snippets

Rich snippets zijn toevoegingen aan de Google zoekresultaten die meer informatie geven. Hierbij kun je denken aan sterwaarderingen, extra informatie en afbeeldingen. Een zoekresultaat met meer gegevens valt meer op. Dit heeft een positief effect op de CTR, waardoor het kan helpen meer website bezoekers te krijgen. Je kunt jouw rich snippets instellen met codes, maar het is makkelijker om dit te doen met de WordPress SEO plugin All in One Schema Rich Snippets.

  • Eenvoudig rich snippets instellen
  • Ondersteunt snippets voor verschillende soorten content, zoals reviews, producten, en recepten.

7. Site Kit by Google

Er zijn verschillende tools van Google die je kunnen helpen om je WordPress website te optimaliseren voor SEO. Deze tools kun je eenvoudig aan je website koppelen met behulp van één handige plugin: Google Site Kit. Met deze WordPress SEO plugin koppel je Analytics, AdSense, Google Search Console, PageSpeed Insights, Tag Manager en Optimize aan je website.

  • Eenvoudig Analytics, AdSense, Google Search Console, PageSpeed Insights, Tag Manager en Optimize aan je website koppelen
  • Statistieken direct zichtbaar op je website

8. a3 Lazy Load

Lazyload is een handige techniek waarmee de afbeeldingen die nog niet zichtbaar zijn in het scherm later worden geladen. Hierdoor laden de pagina´s van jouw website een stuk sneller. Met de plugin a3 Lazy Load kun je deze techniek eenvoudig instellen.

  • Met één klik lazyload instellen
  • Mogelijkheid om lazyload voor bepaalde pagina´s uit te sluiten

9. Really Simple SSL

Zoekmachines vinden het belangrijk dat je website goed beveiligd is. Een SSL certificaat zorgt voor een veilige verbinding  waardoor gegevens van gebruikers worden beveiligd. Een website met dit certificaat is te herkennen aan https:// en een slot-icoon in de adresbalk. Het certificaat kun je bij sommige hostingproviders eenvoudig installeren, maar niet elke hostingprovider biedt dit aan. Als je hostingprovider dit niet aanbiedt, kun je hiervoor de WordPress SEO plugin Really Simple SSL gebruiken.

  • Met één klik een SSL certificaat installeren

10. Site Reviews

Met de WordPress SEO plugin Site Reviews kun je eenvoudig reviews aan je website toevoegen en weergeven in de zoekresultaten. Deze beoordelingen worden dan weergegeven als sterretjes onder het zoekresultaat. Hierdoor valt jouw pagina extra op in de zoekresultaten. Ook creëert het meer vertrouwen bij je websitebezoekers,  wat een positieve invloed heeft op je conversiepercentage.

  • Overal op je website reviews plaatsen met blokken, widgets en shortcodes
  • Beoordelingen weergeven in de zoekresultaten (als rich snippet)
  • Mogelijkheid om de beste recensies bovenaan te plaatsen

Nog meer WordPress SEO plugins?

We zijn benieuwd naar welke wordpress seo plugins jij vaak gebruikt bij het optimaliseren van je website. Deel deze in een reactie onder dit artikel. Je helpt niet alleen ons, maar ook andere lezers van ons blog hiermee.

Stappenplan: je website voorbereiden op voice search

Enkele jaren geleden werd gedacht dat voice search nu helemaal hot zou zijn. Vrijwel iedereen zou nu moeten zoeken via voice search. Ondanks de opkomst van slimme speakers wordt er nog steeds niet heel vaak gezocht via voice search. Toch neemt dit wel steeds meer toe en wordt verwacht dat we in de toekomst vrijwel alleen nog maar via voice search zullen zoeken.

Aangezien mensen vaak naar andere dingen en op andere termen zoeken via voice search, is het aan te raden om eens goed naar je website te kijken. Met een aantal aanpassingen kun je jouw website nu alvast helemaal voorbereiden op voice search. Hoe doe je dat? In dit artikel vind je een handig stappenplan.

Stap 1: Blijf doen wat je doet

Misschien logisch, maar we noemen het toch even: blijf doen wat je al doet. Ja, het is goed om je content te optimaliseren voor voice search of hiervoor nieuwe content te schrijven. Maar het is ook belangrijk dat je verder gaat met je andere SEO-activiteiten. Ook voor je voice search ranking zijn je websitestructuur en kwalitatieve backlinks van belang.

Daarbij is het ook niet goed om je qua content nu alleen maar op voice search te gaan focussen. Er zijn nu nog veel zoekopdrachten zonder voice search en die zoekopdrachten zullen er ook altijd wel zijn. Vergeet daarom niet ook blogs te blijven schrijven zoals je altijd al deed.

Stap 2: Bedenk welke vragen jouw doelgroep kan hebben

Als iemand zoekt via voice search, is dit vaak omdat hij of zij het antwoord op een bepaalde vraag wil weten. Bijvoorbeeld: ‘Hoe is het weer morgen?’ of ‘Wat is er op tv vandaag?’ Om je content hier goed op af te stemmen is het belangrijk om eerst te bedenken welke mogelijke vragen jouw doelgroep kan hebben die relevant zijn aan jouw business.

welke vragen

Je kunt hierbij denken aan vragen over:

  • Betekenis van bepaalde termen (SEO, touchscreen etc.);
  • Openingstijden of adresgegevens van je bedrijf;
  • Kosten van een product of dienst;
  • Wat de beste … (noem een product) zijn;
  • Wie, wat, waar, wanneer, hoe en waarom vragen.

Als je een sectie met veelgestelde vragen op je website hebt, zou je hier eens tussen kunnen kijken. Hier staan waarschijnlijk ook vragen bij die jouw doelgroep veel zal stellen via voice search.

Stap 3: Focus ook op lokale SEO met voice search

Heb je een lokaal bedrijf? Dan is het belangrijk om je bij het voorbereiden op voice search ook te focussen op lokale SEO. Veel mensen die zoeken via voice search zijn op zoek naar producten of bedrijven in de buurt. Doe het volgende om beter lokaal vindbaar te worden bij voice search zoekopdrachten:

  • Bedenk mogelijke vragen van je doelgroep met jouw plaatsnaam of regio;
  • Maak een pagina met een stuk tekst over je bedrijf, je adres en plaatsnaam, regio en werkgebied (of breid je ‘Over ons’-pagina uit). Vermeld op deze pagina ook duidelijk je openingstijden en hoe je bedrijf te bereiken is;
  • Verzamel een aantal backlinks bij lokale bedrijvengidsen.
lokale SEO

Stap 4: Maak voor elke vraag een aparte pagina aan

Nu je een uitgebreide lijst met vragen hebt, is het tijd om content te creëren. Verwerk niet meerdere vragen in één artikel, maar maak voor elke vraag een aparte pagina aan. Hier geef je antwoord op deze vraag. Op deze manier is elke pagina gekoppeld aan één vraag, waardoor je hier beter op vindbaar zult zijn.

Als je voor heel wat vragen een pagina hebt aangemaakt, is het slim om de pagina’s onder te verdelen in categorieën. Zo houd je het overzichtelijk voor je bezoekers en voor de zoekmachines.

Stap 5: Formuleer heldere antwoorden

Je denkt nu misschien dat het ontzettend veel werk is om al die pagina’s te vullen met antwoorden. Echter is het bij voice search niet zo dat je artikelen lang en uitgebreid moeten zijn.

Mensen die zoeken via voice search zijn vaak ook met iets anders bezig of hebben haast. Ze willen geen lange teksten horen, maar liever een kort en helder antwoord op hun vraag. Denk hierbij aan ongeveer dertig woorden per antwoord. Je hoeft ook geen afbeeldingen of video’s aan deze pagina’s toe te voegen, want dat is voor voice search niet echt van belang.

Stap 6: Verwerk de juiste zoektermen in je teksten

Zoals we al eerder hebben aangegeven, zoeken mensen via voice search vaak op complete vragen. Ze gebruiken dus niet maar één of enkele woorden. Het is dan ook belangrijk dat je jouw content hierop optimaliseert, zodat je straks goed voorbereid bent.

Bij de content die je via de stappen hierboven speciaal voor voice search opdrachten hebt gemaakt, heb je dit eigenlijk al gedaan. Maar je kunt dit ook doen bij je bestaande blogteksten en de nieuwe blogteksten die je gaat schrijven. Kijk of je hier wat relevante vragen in kunt verwerken die mensen zouden kunnen stellen via voice search. Zo optimaliseer je ook je huidige content voor deze zoekopdrachten.

Stap 7: Zorg dat je website nog sneller laadt

De laadtijd van je website is eigenlijk altijd al een belangrijke ranking factor geweest. Als een bezoeker langer moet wachten, is de kans ook groter dat hij de pagina verlaat. Google keurt een langzame laadtijd af, omdat dit niet gebruiksvriendelijk is. Ook zorgt dit voor een hogere bounce rate wat eveneens een negatief effect heeft op je Google ranking.

Met de opkomst van voice search wordt de laadtijd nog belangrijker. Iemand die gebruikmaakt van voice search wil graag zo snel mogelijk een antwoord hebben, eigenlijk nog sneller dan iemand die een zoekopdracht invoert. Google houdt hier bij voice search opdrachten waarschijnlijk ook rekening mee. Voor een hogere ranking bij voice search opdrachten zal je dus moeten zorgen voor een super snelle laadtijd.

Stap 8: Blijf op de hoogte van ontwikkelingen

Vaak wordt nu alleen maar via voice search gezocht op bepaalde momenten, bijvoorbeeld als iemand ergens mee bezig is of snel een antwoord wil hebben. Dit zie je ook terug aan de voice search zoekopdrachten. In de toekomst kan dit echter veranderen en kan het zo zijn dat we bijna alleen nog maar zoeken via voice search. De dingen die we dan via voice search zoeken en de termen die we hiervoor gebruiken, zullen dan ook veranderen.

Het is daarom belangrijk om goed op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen van zoektermen. Houd de veranderingen in zoekvolume in de gaten en let ook op de veranderingen in de algoritmes van Google.

Product review linkbuilding: verzamel backlinks naar je product pagina’s

Product review linkbuilding

Inhoud

De belangrijkste pagina’s van je website zijn waarschijnlijk je product pagina’s. Je wilt bezoekers hierheen leiden, zodat ze een aankoop doen. Helaas scoren product pagina’s vaak niet hoog in de zoekresultaten op belangrijke zoektermen, omdat ze weinig tot geen backlinks krijgen, maar veelal ook minder content bevatten dan bijvoorbeeld een categoriepagina.

Gelukkig is er een handige manier om backlinks naar je product pagina’s te verkrijgen, namelijk door middel van product review linkbuilding. Wat dit precies inhoudt en hoe je dit soort backlinks aanvraagt lees je in dit artikel.

Wat houdt product review linkbuilding precies in?

Om van start te kunnen gaan met product review linkbuilding is het belangrijk dat je eerst weet wat dit precies inhoudt. Met product review linkbuilding geef je een product weg aan een blogger. Deze blogger schrijft hier een review over en linkt vanuit dit blogartikel naar jouw product.

Deze manier van linkbuilding is een slimme strategie om backlinks te verzamelen naar pagina’s die dit niet snel krijgen en wel de meeste omzet genereren. Als je een niet te hoog geprijsd product weggeeft, is deze manier van linkbuilding ook relatief goedkoop. Daarbij is het niet alleen goed voor je SEO, maar waarschijnlijk krijg je ook direct bezoekers vanaf de blog website (en meer naamsbekendheid!).

Wil je graag voor je categoriepagina’s meer backlinks verzamelen? Dat kan natuurlijk ook! Je vraagt de blogger dan om in plaats van een link naar de productpagina een link naar de desbetreffende categorie pagina te plaatsen.

Stappenplan

1. Kies een product om weg te geven

Om backlinks te verzamelen door middel van product review linkbuilding zal je een bepaald product moeten weggeven. Dit hoeft niet een duur product te zijn, maar het moet wel wat waarde hebben. Voor een product van een paar euro zullen de meeste bloggers niet de moeite nemen om een artikel te schrijven. Kies een product dat minstens enkele tientallen euro’s waard is.

Product om weg te geven

Het product hoeft niet per se een fysiek product te zijn. Je kunt ook een digitaal product weggeven aan de bloggers. Het grote voordeel van een digitaal product is dat het je vrijwel geen geld zal kosten. Lever je een dienst? Dan kun je dit natuurlijk ook weggeven, bijvoorbeeld een hotelovernachting of een massage.

Verkoop je alleen producten met een zeer hoge waarde? Dan kun je ook kijken of je het product alleen aan de bloggers kunt lenen. Zij kunnen het dan bijvoorbeeld een dag lang gebruiken. Denk hierbij aan een camera of een bruidsjurk. Vaak staan bloggers hier minder voor open, maar je kunt het altijd proberen.

Het is trouwens sterk aan te raden om een product te kiezen dat erg populair is en zeer goed wordt gewaardeerd. De kans is groot dat de bloggers hier ook blij mee zijn, waardoor de reviews voornamelijk positief zullen zijn.

2. Ga op zoek naar bloggers

Zodra je weet welk product je wilt gaan weggeven, kun je op zoek gaan naar bloggers. Het is slim om eerst een zo groot mogelijke lijst te maken van alle bloggers die mogelijk relevant zijn. In de volgende stap ga je deze lijst dan uitzoeken en bepalen welke bloggers je het beste kunt gaan aanschrijven.

Bloggers

Een makkelijke manier om relevante bloggers te vinden is door te zoeken via Google. Je kunt dit heel eenvoudig voor jezelf maken door specifieke parameters in je zoekopdrachten te gebruiken. Bijvoorbeeld: rugtas review + intex:blog + site:*.nl . Met intex:blog geef je aan dat Google alleen naar blogs moet zoeken en met site:*.nl geef je aan dat je alleen Nederlandse websites te zien wilt krijgen.

Verder is het slim om te zoeken naar bloggers die reviews schrijven over producten in jouw categorie, maar niet over het product dat jij levert. Als je een review wilt laten schrijven over de leren handtas die je verkoopt, kun je bijvoorbeeld zoeken op ‘rugtas review’ of ‘leren jas review’.

3. Maak een overzicht

Om de beste bloggers te selecteren en goed bij te houden wie je hebt benaderd, kun je het beste een overzicht bijhouden. Dit kun je gewoon in een Excel-bestand doen of in Google Sheets. Plaats hierin alle websites die je in de vorige stap hebt gevonden.

Vervolgens kun je de bloggers met het meeste potentieel selecteren. Geef deze websites bijvoorbeeld een kleurtje in de Excel-sheet. Let hierbij op:

  • Mogelijke bereidheid van bloggers om jouw product te reviewen (echt grote blogs zijn hier minder bereid toe of vragen een hoge prijs);
  • Autoriteit van de website;
  • Relevantie: een blog hoeft niet geheel relevant te zijn aan jouw product, zolang de blogger maar een categorie heeft die relevant is;
  • Aantal organische bezoekers per maand. Dit kun je soms vinden op een pagina met samenwerkings- of advertentiemogelijkheden.

Verder heb je natuurlijk ook nog e-mailadressen van de bloggers nodig, zodat je straks contact met hen kunt opnemen. Je vindt de e-mailadressen op de contactpagina of de pagina met samenwerkings- of advertentiemogelijkheden. Noteer deze e-mailadressen ook in je overzicht.

4. Verstuur e-mails naar bloggers

Nu je alle informatie hebt verzameld en weet welke bloggers je gaat mailen, is het tijd om je e-mail op te stellen en te versturen. Stel jezelf eerst voor in de mail en leg uit welke website je beheert. Geef een compliment over de website van de blogger en vraag naar de mogelijkheden om samen te werken. Leg uit dat je graag een product wil toesturen in ruil voor een review en geef de link naar de product pagina door. Sluit de e-mail netjes af en probeer deze persoonlijk te maken.

Houd er rekening mee dat lang niet elke blogger direct enthousiast is. Sommige bloggers zullen niet eens de moeite nemen om te reageren. Andere bloggers geven direct al aan hier niet voor open te staan. Verder zijn er bloggers die nog wat vragen hebben. Deze bloggers kun je eventueel overhalen door hun vragen goed te beantwoorden.

Een deel van de bloggers zal ook aangeven tevens een betaling te willen ontvangen. Je kunt er zelf voor kiezen of je dit wel of niet doet en zo ja, wat jouw maximum budget hiervoor is.

5. Bepaal de ankerteksten

Heb je een aantal bloggers gevonden die jouw product willen gaan reviewen? Top! Dan is het alleen nog belangrijk om met de bloggers af te spreken dat zij ook een link naar jouw productpagina plaatsen in de review. Ook kun je aangeven welke ankertekst je graag wilt. Dit is de tekst waaronder de link staat, bijvoorbeeld ‘klik hier’. Ankerteksten met belangrijke zoektermen van jouw productpagina zijn het meest waardevol. Zorg er dus voor dat je in ieder geval een aantal van dit soort ankerteksten aanvraagt.

Let er wel op dat je niet twee keer dezelfde ankertekst laat plaatsen en voldoende afwisselt (dus ook ‘klik hier’ en ankerteksten met de url van je website). Als je dit niet doet, komt dit onnatuurlijk over en dat kan weer negatief zijn voor je Google rankings.

Controleer de geplaatste backlink ook altijd goed na het plaatsen de review. Let erop dat er inderdaad een link in het artikel staat en dat deze link geen fouten bevat. Staat er geen (goede) link in het artikel? Neem dan zeker even contact op met de blogger.

6. Verstuur een follow-up mail

Je hebt waarschijnlijk aardig wat tijd besteed aan het maken van je lijst met bloggers. Hier wil je natuurlijk zoveel mogelijk uithalen. Daarom is het slim om de bloggers die niet hebben gereageerd nog een follow-up mail te sturen. Het kan zijn dat de blogger je eerste mailtje heeft gezien en dat het hem of haar even is ontschoten. Of misschien is je eerste mail wel automatisch in de spambox belandt.

follow up

In de follow-up mail hoef je niet veel informatie te zetten. Je vraagt alleen of de blogger je eerdere mail heeft gezien en hier interesse in heeft. Eventueel kun je de tekst uit de eerste mail kopiëren en hieronder vermelden. Stuur de follow-up niet te snel na de eerste mail, maar wacht ongeveer vijf dagen.

Website gedaald in de zoekresultaten? Volg dit stappenplan!

Website gedaald in de zoekresultaten

Inhoud artikel

Je hebt veel tijd in SEO geïnvesteerd en verschillende pagina’s van je website staan op de eerste pagina in de zoekresultaten. Maar ineens zie je dat je website gedaald is in de zoekresultaten….. En de volgende dag ranken ze weer lager… Je raakt een beetje in paniek en je bent bang dat al je moeite voor niets is geweest. Moet je je echt zorgen maken? Nee, dat hoeft niet, maar je moet wel actie ondernemen! Volg dit handige stappenplan om jouw website weer goed te laten ranken.

1. Check wat jouw concurrenten doen

Soms dalen verschillende pagina’s ineens een stuk in de zoekresultaten. Andere keren gaat het maar om een paar pagina’s of slechts om één pagina. Dit betekent meestal niet dat die pagina’s of je hele website minder goed is geworden. Vaak gebeurt dit als de zoekmachines vinden dat andere pagina’s of websites beter zijn. Je concurrenten voldoen beter aan de zoekopdracht of bieden meer kwaliteit.

Wat kun je hieraan doen? Heel simpel: check wat jouw concurrenten doen en doe het beter! Ga na welke websites nu hoger ranken dan jouw website en bekijk ze goed. Let in ieder geval op de volgende punten:

  • Kwaliteit en relevantie van de content
  • Laadtijd
  • Gebruiksvriendelijkheid
  • Domeinautoriteit

Daarna is het tijd om jouw website te verbeteren. Hebben jouw concurrenten een betere laadtijd? Zorg er dan voor dat jouw laadtijd nog beter is. Is hun content beter dan die van jou? Herschrijf je content dan, zodat het relevanter en beter wordt.

2. Verbeter de content op de belangrijkste pagina’s

In het vorige punt hebben we het al gehad over de kwaliteit en relevantie van je content. Ook als je denkt dat je het beter doet dan je concurrenten, is het toch slim om de content op je belangrijkste pagina’s te verbeteren.

Zorg ervoor dat jouw content heel relevant is aan de zoekopdracht van de gebruikers. Vinden ze op jouw pagina de informatie waar ze naar op zoek zijn? Los je hun probleem op? Naast relevantie is de kwaliteit van je content ook van belang. Zorg ervoor dat je tekst goed leesbaar en aantrekkelijk is. Probeer het anders te doen dan anderen door originele content te plaatsen.

Vergeet niet dat content niet alleen bestaat uit tekst. Zoekmachines kijken ook naar afbeeldingen, video’s, grafieken en tabellen op de pagina. Door de informatie in de tekst ook uit te beelden maak je het nog duidelijker en aantrekkelijker voor je bezoekers.

Relevante en kwalitatieve content verhoogt niet alleen direct je positie in de zoekresultaten. Het zorgt er ook voor dat je websitebezoekers langer op je website blijven en doorklikken naar een andere pagina. Dit heeft indirect weer een positieve invloed op je rankings. Daarnaast verhoogt het waarschijnlijk ook je conversieratio. Win-win dus!

3. Maak je meta title en meta description aantrekkelijker

Je weet waarschijnlijk wel dat het slim is om een unieke en aantrekkelijke meta title en meta description in te stellen voor elke pagina van je website. Dit zijn de titel en omschrijving die zichtbaar zijn in de zoekresultaten. Des te aantrekkelijker ze zijn, des te groter de kans dat iemand doorklikt naar jouw website.

De meta title en meta description hebben geen directe invloed op je rankings, maar wel een indirecte invloed. Klikken er meer mensen op jouw snippet? Dan merken zoekmachines dit op en wordt jouw pagina hoger gewaardeerd. Dit kan leiden tot een stijging in de zoekresultaten.

meta title en meta description

Het is dus goed om bij een daling in de rankings nog eens goed te kijken naar je meta titles en meta descriptions, zeker bij je belangrijkste pagina’s. Kijk eerst of je deze stukjes tekst nog relevanter kunt maken aan de zoekopdracht. De gebruiker moet direct zien dat jouw pagina hetgeen biedt waar hij of zij naar op zoek is. Daarom is het ook zo goed om de belangrijkste zoekterm in de titel en eventueel in de omschrijving te verwerken.

Kijk daarna of de stukjes tekst ook aantrekkelijk genoeg zijn en of ze de gebruiker uitnodigen om je pagina te bezoeken. Probeer ze nog aantrekkelijker te maken, zodat je snippet de gebruikers direct aanspreekt. Meta descriptions met een activerende call to action – zoals ‘Lees meer over…’ of ‘Bekijk onze beste tips’ doen het eigenlijk altijd goed.

4. Kijk goed naar je backlinkprofiel

Als je goede posities in de zoekmachines hebt, heb je waarschijnlijk al een aardig uitgebreid backlinkprofiel. Dat lijkt misschien alleen maar goed, maar niet alle backlinks hebben een positieve invloed op je rankings. Wellicht heb je in het verleden wat backlinks geplaatst op spammy websites of heeft je concurrent deze backlinks voor jouw website aangevraagd om jouw positie te verlagen.

Backlinks van spammy websites kunnen een negatieve invloed hebben op jouw website rankings. Het kan zijn dat er de afgelopen tijd wat spammy backlinks naar jouw website zijn toegevoegd. Of ze zijn al eerder geplaatst en de zoekmachines merken ze nu op. Dit kan een oorzaak zijn van je verlaging in de zoekresultaten. Voer daarom een backlink analyse uit zodat je hier meer inzicht in krijgt.

Daarom is het slim om nog eens goed naar je backlinkprofiel te kijken. Controleer of je backlinks ziet van spammy websites en zorg ervoor dat zoekmachines deze backlinks niet meer meetellen. In dit artikel lees je hoe je dit doet.

backlinkprofiel

Nu je toch bezig bent met je backlinkprofiel is het ook goed om direct wat kwalitatieve backlinks naar je website te plaatsen. Je kunt hiervoor bijvoorbeeld een linkbuilding pakket aanschaffen of je kunt wat backlinks aanvragen bij startpagina’s en blogs. Gastbloggen is ook een goede methode om kwalitatieve backlinks te verzamelen. Plaats nu niet in één keer te veel links, want dat komt onnatuurlijk over. Vraag een aantal backlinks aan en blijf dit de komende maanden of jaren actief doen.

5. Verbeter de gebruiksvriendelijkheid van je website

Ook als je denkt dat je website gebruiksvriendelijker is dan die van je concurrenten, blijft het slim om toch te kijken hoe je jouw gebruiksvriendelijkheid te verbeteren. Vaak zijn er toch wel een aantal punten die je kunt aanpakken.

Er zijn verschillende statistieken in Google Analytics die te maken hebben met de gebruiksvriendelijkheid, namelijk:

  • Bouncepercentage. Bezoekers die niet direct denken te vinden waar ze naar op zoek zijn, haken vrijwel meteen af.
  • Gemiddelde sessieduur. Bij een hogere gebruiksvriendelijkheid blijven gebruikers over het algemeen langer op je website.
  • Pagina’s per sessie. Als bezoekers makkelijk op je website kunnen navigeren, wordt het aantal pagina’s per sessie hoger.

Zoekmachines kijken hier ook naar, maar controleren dit op een iets andere manier. Een lager bouncepercentage, een hogere sessieduur en een hoger aantal pagina’s per sessie kunnen leiden tot een hogere ranking.

Om je gebruikersvriendelijkheid te verbeteren is het aan te raden om eerst te kijken naar je content. Is het voor websitebezoekers direct duidelijk wat het onderwerp is en of zij hier een antwoord op hun vraag kunnen vinden? Controleer dit in ieder geval bij de belangrijkste pagina’s van je website en pas de content aan waar nodig.

Verder is het belangrijk dat je bezoekers makkelijk kunnen navigeren. Zorg voor een duidelijk menu, plaats interne links en zet op elke pagina een call-to-action. Maak de titels ook duidelijk, zodat bezoekers precies weten wat ze kunnen verwachten van de onderliggende pagina.

Is jouw website gedaald in de zoekresultaten en weet je niet wat je moet doen? Laat het ons gerust weten, we kijken dan graag met je mee.

Stappenplan: zo verzamel je kwalitatieve backlinks

Stappenplan kwalitatieve backlinks

Als je jouw website hoger wilt laten scoren in de zoekmachines, is het verzamelen van kwalitatieve backlinks ontzettend belangrijk. Je kunt hiervoor een linkbuilding pakket kopen om het een boost te geven en je kunt zelf links aanvragen bij startpagina’s en blogs. Maar het is ook heel belangrijk om goed te kijken naar de digitale klantreis en je backlinkprofiel aan de hand hiervan in te richten. In dit artikel leer je stap voor stap hoe je op deze manier kwalitatieve backlinks opbouwt.

De zoektocht van de gebruiker

Veel SEO-specialisten en website-eigenaren onderzoeken hoe ze goede backlinks kunnen krijgen om hoger te scoren in de zoekmachines. Je zou hier echter ook eens op een andere manier naar kunnen kijken. Vraag jezelf af hoe je backlinks kunt plaatsen om de gebruiker te helpen in zijn of haar zoektocht.

Zo help je de gebruiker en krijg je waarschijnlijk ook direct bezoekers vanuit de websites die naar jouw website linken. De backlinks zijn ook heel relevant en kwalitatief, waardoor ze je helpen om hoger te scoren in de zoekmachines.

Stap 1: Onderzoek de zoektocht van de gebruiker

Om erachter te komen op welke websites je het beste backlinks kunt plaatsen, is het belangrijk om de zoektocht van de gebruiker te onderzoeken. Hiervoor kijk je eerst naar de boodschap die je naar de gebruiker wilt overbrengen. Dat kan bijvoorbeeld zijn: ‘Wij zijn het beste Griekse restaurant in Nijmegen met originele, authentieke Griekse gerechten.’ of ‘Bij ons vind je de leukste cadeautjes voor mannen’. Link je naar een specifiek product of blogartikel? Bedenk dan wat de specifieke boodschap van deze pagina is.

Onderzoek daarna wie je met deze boodschap wilt bereiken. Wat is jouw belangrijkste doelgroep voor dit product of dit blogartikel? Probeer een duidelijk beeld te vormen van je ideale gebruikers en omschrijf dit zo specifiek mogelijk.

Onderzoek

Laten we de eerste voorbeeldboodschap er even bij pakken. Je hebt een Grieks restaurant in Nijmegen en je serveert originele, authentieke Griekse gerechten. Je hebt onderzocht welke doelgroep je met jouw boodschap wilt bereiken. Je doelgroep bestaat uit getrouwde stellen van middelbare leeftijd die graag naar Griekenland op vakantie gaan. Pas je boodschap op deze doelgroep aan.

Heb je ook een andere doelgroep? Dan zul je hiervoor een andere boodschap moeten maken die relevant is. Stel dat je andere doelgroep bestaat uit jongeren die graag originele gerechten proberen. Dan zul je in de boodschap voor deze doelgroep hier meer de nadruk op moeten leggen, bijvoorbeeld: ‘Bij ons geniet je van originele gerechten uit Griekenland.’

Onderzoek nu hoe de zoektocht van jouw gebruiker eruit ziet. De gebruikers uit beide doelgroepen kijken misschien op websites als Eet.nu om een goed restaurant te vinden. Daarnaast zoekt je doelgroep van middelbare leeftijd waarschijnlijk via Google naar het beste Griekse restaurant of het beste Griekse restaurant in Nijmegen. Ze komen dan uit op websites met lijstjes van de beste Griekse restaurants. De jongere doelgroep die graag originele gerechten probeert zal eerder zoeken op ‘origineel restaurant’ of ‘bijzonder restaurant’. Zij komen dan waarschijnlijk terecht op websites met originele of bijzondere restaurants.

De oudere doelgroep zoekt misschien ook naar Griekse recepten die ze zelf thuis kunnen maken en de jongere doelgroep naar originele recepten. Ze komen dan op receptenwebsites terecht of op blogs van influencers die houden van koken.

Maak voor elke doelgroep een lijst van de websites die zij volgens jou tijdens hun zoektocht bezoeken. Hier ga je straks backlinks aanvragen.

2. Creëer relevante content

Je weet nu met welke boodschap(pen) je jouw gebruikers wilt benaderen. Aan de hand daarvan kun je content gaan creëren. Zo kun je bijvoorbeeld een stukje schrijven over de kwaliteit van jouw restaurant of welke Griekse gerechten het meest origineel zijn (gerechten die bijna niemand kent).

relevante content

Denk bij het creëren van deze content goed na over waar de bezoeker vandaan komt. Een gebruiker van Eet.nu of een gebruiker van een website met een lijst met de beste restaurants kun je het beste direct doorverwijzen naar je homepage, omdat deze gebruiker meteen al een restaurant zoekt. Het is belangrijk dat op je homepage beide boodschappen duidelijk worden in de tekst op deze pagina.

Voor gebruikers die naar recepten zoeken kun je blogartikelen maken met Griekse recepten of originele recepten die jouw restaurant serveert. Hier kun je dan straks naar linken vanaf receptenwebsites of receptenpagina’s op blogsites.

3. Vraag kwalitatieve backlinks aan

Nu je weet op welke websites je een backlink wilt hebben en je jouw content aan je boodschappen hebt aangepast, is het tijd om backlinks aan te vragen. Het is niet altijd even makkelijk om een backlink te krijgen, zeker niet bij kwalitatieve websites. Wees dus creatief en bedenk wat jij hiervoor in ruil kunt geven. Misschien kun je een blogartikel aanleveren in ruil voor een vermelding in een lijst met de beste Griekse restaurants. Of misschien kun je een backlink terugplaatsen vanaf jouw website of vanaf een andere website die je in jouw beheer hebt. Bekijk elke website apart en maak hiervoor een persoonlijk voorstel. Stel een nette mail op met jouw voorstel en geef aan dat je ook openstaat voor andere ideeën. Niet al je aanvragen zullen succesvol zijn, maar je zult op deze manier zeker een aantal kwalitatieve backlinks opbouwen en waarschijnlijk ook direct meer bezoekers krijgen.

Op welke manier verkrijg jij kwalitatieve backlinks?

Structured data: 5 meest gestelde vragen + stappenplan

Structured data

Waarschijnlijk heb je wel eens gehoord van structured data. Steeds meer websites maken hier gebruik van. Inmiddels is het eigenlijk onmisbaar voor je SEO. Maar hoe werkt dit nu precies en hoe pas je dit toe? In dit artikel geven wij antwoord op de 5 meest gestelde vragen over structured data en vind je een handig stappenplan. Zo kun je hier direct zelf mee aan de slag!

1. Hoe beïnvloedt structured data jouw rankings?

Soms wordt gedacht dat structured data een ranking factor is. Dat is echter niet helemaal het geval. Structured data zorgen er niet per se voor dat je normale SERP resultaat hoger in de zoekmachines komt te staan. Wel kun je er met structured data voor zorgen dat je pagina als een feature wordt weergegeven in de SERP. Hierbij kun je denken aan een featured snippet, een carousel of een direct antwoord. Deze resultaten worden normaal gesproken bovenaan de zoekresultaten geplaatst. Hierdoor komt je pagina dus hoger in de zoekresultaten te staan én neemt het meer ruimte in beslag. Over het algemeen zorgt dit voor een hogere CTR en dus meer bezoekers op je website.

Wat doet Google dan precies met structured data? Als je structured data aan je pagina toevoegt, zal Google je website niet daardoor meer gaan waarderen. Structured data helpen Google echter wel om de content op de pagina beter te begrijpen.

2. Kunnen structured data ook een negatieve invloed hebben?

Structured data zorgen niet altijd voor meer verkeer. Sommige website geven direct alle informatie weg in hun structured data. De bezoeker hoeft de pagina dan niet meer te bezoeken en dit kan zorgen voor een daling in de bezoekersaantallen. Dat wil je natuurlijk het liefst voorkomen. Denk daarom goed na over de invulling van je structured data. Laat niet direct alle informatie zien. Een uitgebreide uitleg toevoegen die slechts voor een deel in de zoekresultaten past is ook aan te raden. Blijf hiermee stapje voor stapje experimenteren, zodat je uiteindelijk optimaal resultaat behaalt.

3. Hoe kan structured data de time on page verhogen?

time on page

Veel online marketeers merken dat hun gemiddelde time on page hoger wordt na het toevoegen van structured data. Dit is heel eenvoudig te verklaren. Door de toevoeging van structured data begrijpt Google beter waar de pagina over gaat. Hierdoor kan de zoekmachine de pagina aan meer gebruikers laten zien voor wie dit echt relevant is. De bounce rate wordt lager en de time on page wordt hoger (soms tot wel 1.5 keer zo hoog). De bezoekers zijn meer geïnteresseerd en zullen ook sneller lead of klant worden.

4. AMP of structured data: waar kun je beter op focussen?

Je hebt misschien maar een beperkte tijd om je website te optimaliseren en je wilt weten waar je het beste mee kunt beginnen. Kun je je het beste eerst focussen op AMP of op structured data? AMP is een functionaliteit waarmee bezoekers snel informatie tot zich kunnen krijgen. Een AMP pagina wordt een stuk sneller geladen op mobiele telefoons. Dit zorgt voor meer gebruiksvriendelijkheid, een lagere bounce rate en meer geïnteresseerde bezoekers. Daarbij komen AMP pagina’s vaak wat hoger in de mobiele zoekresultaten te staan.

AMP

Met structured data verlaag je ook je bounce rate en trek je meer geïnteresseerde bezoekers naar je website. Als je pagina een featured snippet of een rich card wordt, komt het bovenaan in de zoekresultaten te staan. Dit kan direct veel meer bezoekers opleveren.

Het is dus goed om zowel AMP als structured data toe te voegen. In het ene geval zal AMP meer effect hebben en in het andere geval structured data. Gespecialiseerde websites – zoals websites van lokale bedrijven, receptenwebsites en webshops – kunnen meestal het beste starten met structured data. Dit heeft voor hen vaak het meeste effect. Heb je een meer algemene website? Dan kan het beter zijn om eerst te starten met AMP.

5. Hoe ziet structured data eruit in de toekomst?

De laatste jaren is structured data steeds verder uitgebreid en naar verwachting zullen de ontwikkelingen nog wel even doorgaan. Maar hoe zal structured data er dan uitzien in de toekomst? Blijft het altijd belangrijk om dit toe te voegen?

Zoekmachines zijn tegenwoordig steeds beter in het begrijpen van de content van een pagina. Over een aantal jaren zullen de zoekmachines pagina’s nog veel beter begrijpen. Op een gegeven moment zal het dan niet meer nodig zijn om structured data toe te voegen. Dit zal niet binnen enkele jaren zo zijn, maar het is zeker dat dit moment op een gegeven moment zal komen. Toch is het heel goed om nu alsnog te focussen op structured data, zodat je de komende jaren ook kunt profiteren van een betere positie in de zoekresultaten.

Stappenplan: structured data toevoegen aan je website

1. Verdiep je in rich snippets, rich cards en featured snippets

Voordat je aan de slag gaat met structured data is het belangrijk om hier wat meer vanaf te weten. Er zijn drie verschillende vormen van structured data:

  • Rich snippets zijn kleine stukjes extra informatie die worden toegevoegd aan de bestaande zoekresultaten. Hierbij kun je denken aan openingstijden of review-sterren.
  • Rich cards zijn opvallende vertoningen in de zoekresultaten, zoals in een carousel. Denk hierbij aan recepten en films.
  • Featured snippets worden weergegeven boven de organische én betaalde zoekresultaten. Ze geven een direct antwoord op de ingevoerde zoekopdracht.

2. Onderzoek welke structured data voor jou belangrijk zijn

Er zijn verschillende structured data types die je zou kunnen gebruiken. Je vindt hier een complete lijst met alle structured data die door Google worden ondersteund. Het is aan te raden om dit eerst eens goed te bekijken en vervolgens per pagina te kiezen welke structured data hierbij passen.

Er zijn drie structured data-types die in ieder geval belangrijk zijn om te gebruiken, mits het relevant is voor de betreffende pagina:

  • Lokaal bedrijf. Als je een lokaal bedrijf hebt, versterk je met dit structured data-type de signalen over jouw locatie en werkgebied. Je kunt hier verder onder andere je openingstijden en de bereikbaarheid van je klantenservice mee tonen.
  • Product. Met dit structured data-type kun je ervoor zorgen dat Google uitgebreide informatie over jouw product vertoont. In sommige gevallen wordt dit ook in Google Afbeeldingen gebruikt.
  • Service. Een dienst die je aanbiedt kun je opmaken met dit structured data-type. Hiermee kun je in de zoekresultaten weergeven welke dienst je levert en wat je werkgebied is.

3. Voeg structured data toe

Nu je weet welke structured data types er zijn, kun je dit aan je pagina’s gaan toevoegen. Er zijn twee simpele manieren waarop je dit kunt doen:

4. Test je pagina’s

Als laatste is het nog belangrijk om je pagina’s te testen. Zo kun je onderzoeken of je de structured data op de juiste manier hebt ingesteld. Je kunt dit doen met de Structured data testing tool van Google. Hiervoor hoef je alleen maar de url of broncode in te voeren.

Met deze structured data generator voeg je in enkele klikken foutloze structured data toe aan jouw website. Zo ga je te werk:

  1. Kies het type structured data
  2. Geef de voor jou relevante informatie in
    1. Elementen die voor jou niet relevant zijn kan je weglaten. Let er wel op dat de verplichte gegevens ingevuld zijn
  3. Controleer je code, rechtstreeks vanuit de tool
  4. Kopieer en plak je structured data op jouw website

Met deze generator hoef je je niet wakker te liggen van foute code of ontbrekende gegevens. Je krijgt een makkelijk overzicht van de vereiste data die je onmiddellijk kan invullen.

Dankzij deze tool kan je dus sneller aan de slag, maak je geen fouten en ben je zeker dat je een goede start hebt met je structured data. Een technische optimalisatie makkelijk gemaakt.

Voor e-commerce websites raden we aan te werken met een plug-in die dit automatisch toevoegt. Zo hoef je niet iedere keer je product en je data aan te passen.

SEO voor je Wix website: 10 handige tips

Analytics

Wix is een gratis websitebuilder waarmee je simpel en snel je eigen website kunt bouwen. Het is ideaal voor kleine bedrijven die zonder hoge kosten online vindbaar willen worden. In het verleden kon je een Wix website niet goed optimaliseren voor SEO, maar de laatste jaren is dit enorm verbeterd. Hoe kun jij het meeste uit je Wix website halen en hoog ranken in de zoekmachines? In dit artikel geven wij je tien handige tips om je Wix website te optimaliseren voor SEO.

Voor- en nadelen van Wix voor je SEO

Als je een klein bedrijf hebt of een blog wilt starten, kan de Wix websitebuilder ideaal zijn voor jou. Voor je SEO biedt Wix zowel voor- als nadelen:

Voordelen

  • Coderen is niet nodig. Je kunt je Wix website volledig ontwerpen met de drag-and-drop builder. Via deze builder kun je ook je website optimaliseren voor SEO.
  • Wix SEO Wizard tool. Hiermee kun je een SEO plan voor je website maken. Dit is ideaal voor beginners die nog weinig van SEO weten.
  • Makkelijke integratie met Google Search Console en Google Analytics. Deze twee tools zijn onmisbaar voor het meten van je SEO resultaten.

Nadelen

  • Geen uitgebreide SEO mogelijkheden. Dit komt doordat Wix geen uitgebreid platform is. Je hebt ook geen toegang tot de bestanden en templates.
  • Geen AMP ondersteuning. Het is niet mogelijk om een AMP versie van je website te maken met Wix.

Wel of niet kiezen voor Wix?

Als je een uitgebreide website wilt ontwerpen, is Wix niet de juiste builder voor jou. WordPress kan dan een betere keuze zijn. Ook als je heel specifieke designwensen hebt, kun je beter een ander systeem gebruiken. Weet je weel van SEO en wil je jouw website geheel optimaliseren? Dan kun je ook beter kiezen voor een ander platform.

Wix kan wel een goede websitebuilder zijn als je een klein bedrijf hebt of wilt gaan bloggen en snel wilt starten voor een lage prijs. Je kunt eenvoudig met de builder je website ontwikkelen en je hebt vrijwel geen kennis van SEO nodig om je website onpage te optimaliseren.

Wix SEO functionaliteiten

In de laatste jaren heeft Wix verschillende SEO functionaliteiten toegevoegd, waarmee je jouw website goed kunt optimaliseren. Wix biedt nu de volgende mogelijkheden:

  • Titel tags en meta descriptions wijzigen
  • H tags wijzigen (H1, H2 enz.)
  • Pagina URL’s aanpassen
  • Alt tags van afbeeldingen wijzigen
  • SEO patronen voor standaard instellingen voor verschillende pagina’s
  • Redelijke PageSpeed score
  • Mobielvriendelijke templates
  • HTTPS
  • Google Search Console en Google Analytics integratie
  • 301 redirects implementeren
  • Canonical tags instellen
  • XML sitemap (niet aan te passen)
  • Structured data

10 Wix SEO tips om je rankings te verhogen

Heb je een Wix website of heb je besloten om je website met Wix te ontwerpen? Volg dan de onderstaande tien tips om de SEO van je website te verbeteren.

Wix SEO Wizard
Wix.com

1. Stel de Wix SEO Wizard in

Met de Wix SEO Wizard kun je snel en eenvoudig een SEO plan maken voor je website. Je vindt deze wizard in het Instellingen-menu. De tool stelt je een aantal vragen. Aan de hand van jouw antwoorden, krijg je een SEO plan op maat met een handige taken checklist. Volg deze taken op om jouw websitestructuur te optimaliseren.

2. Stel Google Search Console en Analytics in

Met de Google Search Console en Google Analytics kun je inzicht krijgen in je SEO resultaten. Voordat je hiermee aan de slag kunt, moet je dit wel eerst aan je website koppelen. Als je Wix Premium hebt, kun je dit doen met een druk op de knop in je Wix builder.

Heb je de gratis versie van Wix? Dan moet je Google Search Console en Analytics handmatig koppelen. Hiervoor meld je je eerst aan bij Google Search Console. Vervolgens moet je jouw website verifiëren. Dit kun je doen door de HTML-tag te kopiëren en te plakken in de header code meta tags (via de SEO tab in Wix). Google Analytics stel je in door je hier aan te melden en de tracking code te plakken in je marketing integratie menu (kan alleen als je een eigen domein hebt).

Analytics

3. Voer een zoekwoordenonderzoek uit

Het toevoegen van zoekwoorden aan je website is een enorm belangrijk onderdeel van je SEO. Aan de hand van deze zoekwoorden kunnen zoekmachines begrijpen waar je website over gaat. Hierdoor laten ze jouw website zien in relevante zoekopdrachten. Je kunt een zoekwoordenonderzoek doen met de Google Keyword Planner. Kies voor elke pagina op je website één of twee relevante zoekwoorden uit met een redelijk hoog zoekvolume en het liefst lage concurrentie.

4. Schrijf goede content

Om hoger te ranken is het enorm belangrijk om goede content te schrijven. Maak goede paginateksten en voeg in ieder geval maandelijks of liever nog wekelijks een nieuw blogartikel toe. Zoek in Google op de zoekwoorden waar je op wilt ranken en bekijk de top 5 pagina’s. Zorg ervoor dat jouw teksten langer, beter en relevanter zijn dan deze pagina’s.

5. Optimaliseer je H tags

Met de H tags kun je jouw stuk tekst in stukjes opbreken. Hierdoor leest het makkelijker en het is ook nog eens goed voor je SEO. Gebruik in ieder geval een H1 tag voor je titel en H2 tags als tussenkopjes. Het is ook aan te raden om daarnaast H3 tags te gebruiken. Zorg ervoor dat je de juiste volgorde hanteert (H1 tag bovenaan, H3 tags onder de H2 tags). Verwerk het belangrijkste zoekwoord in ieder geval in de H1 tag en eventueel nog eens in een tussenkopje.

6. Voeg interne links toe

Interne links verwijzen van de ene pagina naar de andere pagina op jouw eigen website. Hiermee geef je wat PageRank door. Als je vanaf verschillende pagina’s naar een belangrijke pagina op je website linkt, kan dit een positief effect hebben op de ranking van deze pagina. Bedenk wat de belangrijkste pagina’s op je website zijn en voeg interne links naar deze pagina’s toe.

7. Stel title tags en meta descriptions in

De title tag en meta description van een pagina zijn de titel en omschrijving die in de zoekresultaten zichtbaar zijn. Als je deze zelf instelt, nemen zoekmachines ze in de meeste gevallen over. Zijn je title tag en meta description aantrekkelijk en staat de belangrijkste zoekterm hierin? Dan is de kans groot dat de CTR hoger wordt, waardoor je meer bezoekers naar je website krijgt. Stel dus een relevante, aantrekkelijke en unieke title tag en meta description voor elke pagina.

8. Optimaliseer je pagina URL’s

Ook je pagina URL’s dragen bij aan je SEO. Het is dus belangrijk om ze te optimaliseren. Probeer ze in te korten door woorden te verwijderen die niets zeggen en zorg ervoor dat het belangrijkste zoekwoord erin staat. Gebruik ook nooit underscores (_) in je URL’s, maar gebruik de hyphens (-) tussen woorden.

9. Optimaliseer je afbeeldingen

De laadtijd van je website is belangrijk voor de gebruiksvriendelijkheid voor je bezoekers. Met een langere laadtijd is de kans groot dat je bounce rate hoger wordt en dat bezoekers minder snel doorklikken op je site. Daarbij is het ook een directe ranking factor voor de zoekmachines.

Grote afbeeldingen zijn de grootste veroorzaker van een lange laadtijd. Zorg er daarom voor dat je afbeeldingen niet te groot zijn (dus geen 1300 pixels voor een frame van 1000 pixels) en maak de bestanden daarna nog wat kleiner met TinyPNG.

Verder kun je jouw SEO verbeteren door alt tags aan je afbeeldingen toe te voegen. Hiermee laat je zoekmachines weten waar je afbeelding over gaat, waardoor ze het aan relevante gebruikers kunnen tonen.

10. Plaats backlinks naar je website

Ook in 2020 blijven backlinks een belangrijke ranking factor. Je komt er nu echter niet meer mee weg om honderden backlinks tegelijk te plaatsen op sites van slechte kwaliteit. Inmiddels kun je veel beter gaan voor kwaliteit dan kwantiteit. Dit geeft je veel meer waarde ne het voorkomt dat je een penalty krijgt.

Je kunt een backlink pakket inkopen met startpagina- en bloglinks. Daarnaast is het goed om zelf ook nog een aantal backlinks te laten plaatsen. Je kunt bijvoorbeeld gaan gastbloggen voor een andere site of aan de schrijver van een relevant artikel vragen om jouw link erin te plaatsen.

GRATIS SEO EBOOK >>>