Stappenplan: content backlinks verzamelen

content backlinks

Content backlinks verzamelen is ontzettend belangrijk voor je SEO. Vaak vinden we het echter moeilijk om dit te doen. Je website gaat ook wel hoger scoren met bijvoorbeeld alleen een linkbuilding pakket, maar content backlinks zijn zeker een goede aanvulling. Maar hoe verzamel je dit soort backlinks? Wij hebben een handig stappenplan voor je gemaakt.

Inhoud

Stap 1: Schrijf op voor welke pagina’s je content backlinks wilt

De eerste stap bij het verzamelen van content backlinks is opschrijven voor welke pagina’s je een backlink wilt  Je gaat straks namelijk zoeken naar websites die relevant zijn aan deze pagina’s. Het is altijd slim om sowieso een aantal content backlinks te verzamelen die verwijzen naar je homepage.

Hoe kies je nu verder uit voor welke pagina’s je een content backlink wilt? Dat is eigenlijk heel simpel. Je kunt hiervoor het beste pagina’s kiezen die al redelijk hoog ranken op populaire zoektermen. Als deze pagina’s een paar plekken stijgen, krijg je waarschijnlijk direct al veel meer bezoekers. Pagina’s die lager ranken in de zoekmachines, komen met een paar backlinks misschien niet eens op pagina één te staan. Je krijgt dan misschien wel iets meer bezoekers op deze pagina’s, maar niet ineens een stuk meer.

Daarnaast kun je jezelf ook afvragen welke pagina’s volgens jou hoger zouden moeten ranken. Dit zijn pagina’s die voor jou meer waarde hebben. Denk bijvoorbeeld aan product- of categoriepagina’s, pagina’s om leads te verzamelen of pagina’s die over het algemeen het beste converteren.

content backlinks verzamelen

Stap 2: Bedenk welke anchor teksten je wilt

De tweede stap is bedenken welke anchor teksten je wilt. Een anchor tekst is de zichtbare tekst waaronder de link staat. Dat kan bijvoorbeeld ‘op deze website’ of ‘hier’ zijn, maar het kan ook een heel andere tekst zijn. Zoekmachines gebruiken de anchor teksten om te bepalen waar de pagina waarnaar wordt verwezen over gaat.

Je kunt je voorstellen dat anchor teksten als ‘op deze website’ je niet hoger laten scoren op je zoektermen. Het is veel beter om je zoektermen in de anchor teksten te verwerken. Blijf hier echter wel in variëren, zodat het voor de zoekmachines nog steeds natuurlijk over komt. Naast anchor teksten met je belangrijkste zoektermen kun je ook anchor teksten met synoniemen, algemene teksten als ‘op deze website’ en de url van je website of pagina gebruiken.

Stap 3: Maak een lijst met potentiële linkpartners

Nu kun je op zoek gaan naar potentiële linkpartners. Maar hoe vind je die? Je kunt het beste eerst bepalen welke content backlinks er in het algemeen voor zorgen dat je website beter vindbaar wordt. Het gaat hierbij dus niet om je vindbaarheid in de zoekmachines, maar je vindbaarheid via andere websites. Hier krijg je dan ook direct bezoekers uit en de backlinks zijn logisch.

Stel dat je dekbedden verkoopt. Dan kan het goed zijn om een content backlink te laten plaatsen in een top 10 lijst met de beste dekbedden. Ook kun je kijken of je een gastblog mag aanleveren voor een website die matrassen of boxsprings levert. Dit soort backlinks leveren vaak al direct meer bezoekers op en de websites zijn ook relevant.

Verder kan je op zoek gaan naar populaire bedrijven en bloggers in jouw branche. Je kunt hen aanbieden om een gastblog aan te leveren. Bloggers staan er vaak ook wel voor open om een product of dienst van jou te reviewen. Ze plaatsen dit review dan op hun blog met een backlink van jouw website. Ook kun je bloggers vragen om een winactie te organiseren op hun blog met een van jouw producten of diensten.

Het hoeft dus helemaal niet zo moeilijk te zijn om goede linkpartners te vinden. Probeer wel in één keer een lijst te maken met minimaal honderd websites. Stel dat twintig procent hiervan een backlink voor je wil plaatsen, dan heb je twintig backlinks verzameld. Het is aan te raden om ongeveer drie tot vier backlinks per week te plaatsen. Met twintig backlinks kun je dus ongeveer zes weken vooruit.

Stap 4: Schrijf enkele standaard e-mails

Om het jezelf een stuk makkelijk te maken, kun je het beste eerst een aantal standaard e-mails schrijven. Voor elk soort voorstel dat je wilt gaan doen schrijf je een standaard e-mail. Zo schrijf je bijvoorbeeld een standaard e-mail met een voorstel om een gastblog aan te leveren en een standaard e-mail voor het organiseren van een winactie.

Stap 5: Check de website van de linkpartner

Het is niet slim om potentiële linkpartners alleen maar een standaard e-mail te sturen. Je kunt zeker wel gebruik maken van je standaard e-mails, maar maak ze wel wat persoonlijker. Hiervoor kijk je eerst goed naar de website van de linkpartner. Over welke onderwerpen heeft het bedrijf of de blogger nog niet geschreven? Welke onderwerpen kunnen nog wat meer uitgediept worden? Kun je winacties of reviews vinden op het blog?

Stap 6: Doe een (semi) persoonlijk voorstel

Nu je wat meer informatie hebt, kun je een (semi) persoonlijk voorstel doen. Vermeld altijd de naam van de persoon die je mailt of de bedrijfsnaam. Begin je mail met een compliment en leg uit waarom je denkt dat jullie goed kunnen samenwerken.

persoonlijk voorstel

Heb je winacties of reviews op het blog gezien? Dan staat dit bedrijf of deze persoon waarschijnlijk ook wel open voor meer winacties of reviews. Je kunt dan voorstellen om samen een winactie te organiseren of gratis een product of dienst te leveren in ruil voor een review.

Als dit niet op de website staat of als je sowieso liever een gastblog stuurt, kun je een voorstel doen om een gastblog aan te leveren. Bedenk titels voor drie onderwerpen die je in de vorige stap hebt uitgezocht en vermeld deze in je e-mail. Laat de linkpartner zelf een onderwerp kiezen.

Stap 7: Controleer of de backlink goed is geplaatst

Als de linkpartner akkoord is gegaan met je voorstel, moet jij natuurlijk eerst leveren. Dit aan een product of dienst zijn voor de winactie of review of een gratis gastblog. Zodra je dit hebt gedaan en de linkpartner geeft aan het artikel en de content backlink te hebben geplaatst, is het belangrijk om dit te controleren.

Check of de link werkt en naar de juiste pagina linkt en controleer of de juiste anchor tekst is gebruikt. Ga ook na of de content backlink dofollow of nofollow is. Is er iets niet goed aan de backlink? Neem dan contact op met de linkpartner en vraag of hij / zij dit kan veranderen.

Koop je liever content backlinks voor je linkbuidling campagne? Wij leveren content backlinks op PBN’s en op echte blogs.

Google Keyword Planner gebruiken: 5 handige tips

Google Keyword Planner gebruiken

Wil jij weten hoe je Google Keyword Planner kunt gebruiken voor je SEO campagne? Veel website-eigenaars zijn wel bekend met de Google Keyword Planner. Dit is een handige tool waarmee je zoektermen kunt vinden die je op je website kunt gebruiken. Hoe haal je nu het meeste uit de Google Keyword Tool? Wij delen hieronder vijf handige tips.

Inhoud

1. Geef de url van je website op

Bij het ontdekken van nieuwe zoektermen met de Google Keyword Planner kun je ook de url van je website opgeven. Niet veel mensen maken hier al gebruik van, maar het is zeker een handige optie. Hiermee maak je de zoekresultaten specifieker. De tool gaat dan op zoek naar zoektermen die goed bij jouw website passen. Andere zoektermen die minder passend zijn worden weg gefilterd.

2. Let op de concurrentie

Helaas staren we ons nog vaak genoeg blind op het aantal maandelijkse zoekopdrachten van een bepaalde zoekterm. Als dit erg hoog is en de zoekterm relevant is, zijn we geneigd om al snel deze zoekterm te kiezen. Het is echter ook belangrijk om te letten op de concurrentie die je hebt bij deze zoekterm.

Bij populaire zoektermen is de concurrentie vaak hoog. Als jij dan alleen een redelijk lang blogartikel schrijft met deze zoekterm en enkele backlinks opbouwt, behaal je waarschijnlijk geen toppositie. Soms kan het echter wel interessant zijn om te proberen te ranken op een populaire zoekterm, mits deze zoekterm echt relevant is. Je moet er dan ook tijd en moeite in willen steken om hoog te scoren.

Om te bepalen hoeveel moeite je hier in moet steken, kun je kijken naar de websites die op de drie eerste plaatsen staan op deze zoekterm. Check hoeveel backlinks zij hebben, zodat je weet hoeveel jij er zelf moet verzamelen om hierboven te komen staan.

Wil je liever op de kortere termijn topposities in de zoekmachines behalen? Dan kun je beter kiezen voor zoektermen met een lage concurrentie. Hier kun je eventueel ook op filteren. Wel hebben deze zoektermen vaak veel minder maandelijkse zoekopdrachten. Je krijgt dus niet ineens ontzettend veel websitebezoekers als je met bij een van deze zoektermen bovenaan staat. Als je echter een toppositie hebt bij enkele tientallen minder populaire zoektermen, nemen je bezoekersaantallen toch al heel wat toe.

3. Check het voorgestelde bod

Waar website-eigenaren vaak niet echt naar kijken bij het kiezen van zoektermen voor hun SEO is het voorgestelde bod voor onderaan en bovenaan de pagina. Ze denken immers dat ze dit niet hoeven te weten, omdat ze op dat moment niet op zoek zijn naar advertentiemogelijkheden.Je hebt echter zeker wel iets aan het voorgestelde CPC bod bij het zoeken naar de beste zoektermen voor je SEO.

cost per click

Hieraan kun je namelijk zien wat adverteerders ongeveer bereid zijn om te betalen voor een bepaalde zoekterm. Ze doen natuurlijk alleen een hoog bod als ze veel winst maken op deze zoekterm. De kans is dus groot dat de conversie en/of het gemiddelde aankoopbedrag bij een zoekterm met een hoog voorgesteld CPC hoger is dan bij een zoekterm met een laag bod. Zo kun je inschatten of het ranken op een bepaalde zoekterm jou veel gaat opleveren.

Er is trouwens ook een filter waarmee je een minimaal voorgesteld CPC bod kunt opgeven. Zo kun je alle zoektermen met lagere biedingen wegfilteren, waardoor je makkelijker de juiste zoektermen vindt.

4. Bekijk welke zoektermen je concurrenten gebruiken

Het ontdekken van nieuwe zoektermen door zoekwoorden in te vullen is waarschijnlijk wel de meest gebruikte functie in de Google Keyword Tool. Maar weet je dat je het ook heel goed kunt gebruiken om te zien wat je concurrenten doen? Je kunt natuurlijk zelf veel tijd besteden aan een goed zoekwoordenonderzoek, maar je kunt ook gewoon kijken naar de zoektermen waar je concurrenten op scoren.

Dit doe je door in de Google Keyword Planner bij ‘Nieuwe zoekwoorden ontdekken’ te klikken op ‘Beginnen met een website’. Hier vul je de website van een van je concurrenten in. Vervolgens laat de Google Keyword Tool welke zoektermen gerelateerd zijn aan de content op de website van je concurrent.

5. Geef uitsluitingszoekwoorden op

Een goede manier om de resultaten van de zoekwoordenplanner specifieker is uitsluitingszoekwoorden opgeven. Dit zijn zoekwoorden waarvoor je juist geen suggesties wilt ontvangen. Denk bijvoorbeeld aan zoektermen zijn waarmee je niet geassocieerd wilt worden, maar ook zoektermen die je al eens hebt gebruikt. Je hoeft deze zoektermen dan niet zelf uit de lijst te halen, waardoor je tijd bespaart.

Wil je de Google Keyword Planner gebruiken voor je seo campagne, maar kom je er niet helemaal uit na het lezen van dit artikel? Vraag ons gerust om hulp of vraag ons een goed zoektermonderzoek te doen.

Backlinks plaatsen: zo verzamel je de juiste links

backlinks plaatsen

Je weet dat backlinks plaatsen een belangrijk onderdeel zijn van je SEO strategie. Nu wil je backlinks plaatsen en dat wil je graag zo goed mogelijk doen. Hoe pak je dit aan en waar moet je op letten? Hieronder delen wij vijf handige tips.

Bedenk welke route jouw klanten volgen

Voor je SEO zijn eigenlijk vooral de kwaliteit en de relevantie van je backlinks belangrijk. Maar het is natuurlijk wel fijn als je met een backlink ook meteen bezoekers vanuit de verwijzende website krijgt. Daarom is het aan te raden om hier ook op te letten bij het zoeken naar websites voor het plaatsen van backlinks.

Je wilt eerst een goed beeld krijgen van de websites die direct waardevol voor je kunnen zijn. Breng daarom de route die je potentiële klanten volgen in kaart. Dit doe je door te zoeken op zoektermen die je potentiële klanten mogelijk gebruiken.

Kom je dan ergens bovenaan de zoekresultaten een bedrijvengids of een vergelijkingssite tegen? Dan is het slim om hier een backlink te plaatsen. Heb je een restaurant in de buurt van een parkeerplaats bij het centrum van de stad? Dan kan een backlink vanaf een pagina over het parkeren bij het centrum ook veel bezoekers opleveren. Je klanten kunnen dus heel verschillende routes volgen, maar uiteindelijk wel bij jou terecht komen.

Kies kwalitatieve en relevante websites uit om backlinks te plaatsen

Je hebt waarschijnlijk een aantal websites gevonden waarop je een backlink wilt plaatsen. Nu is het belangrijk om ook naar de kwaliteit en de relevantie van deze websites te kijken. Onderzoek daarom wat de DA, PA, TF en CF van deze websites zijn. Kijk ook hoe relevant deze websites zijn. Het is van belang dat in ieder geval de pagina die verwijst naar een pagina op jouw website relevant is. Vervolgens kies je de meest kwalitatieve en relevante websites uit.

Zijn er websites met een lage kwaliteit of die niet echt relevant zijn, maar waarschijnlijk wel direct veel extra bezoekers opleveren? Dan kun je hier ook een link aanvraag doen. Doe dit echter niet als het een spammy website is met duplicate content of veel externe links.

Nu heb je waarschijnlijk nog een redelijk korte lijst met websites. Kijk daarom verder. Zoek naar websites die zoektermen bevatten waarop je wilt scoren. Ga na wat de grote bedrijven zijn in jouw branche en wie populaire bloggers zijn. Let hierbij ook weer op de kwaliteit en de relevantie van de websites.

Varieer met je anchor teksten

Anchor teksten kunnen je helpen om hoger te ranken op een bepaalde zoekterm. Een anchor tekst is de tekst waaronder de link staat. Dit is dus de tekst die zichtbaar is, zoals ‘klik hier’. Zoekmachines gebruiken anchor teksten om te bepalen waarover een pagina gaat. De juiste anchor teksten kunnen je dan ook helpen om hoger te ranken op bepaalde zoektermen.

Het is daarom verleidelijk om altijd je belangrijkste zoekterm als anchor tekst te gebruiken. Echter is dit toch niet aan te raden. Voor de zoekmachines is dit namelijk een signaal dat je jouw backlinks niet op een natuurlijke wijze hebt verdient. Daarvoor kunnen ze je straffen met een verlaging van je rankings, wat je natuurlijk niet wilt. Varieer daarom altijd in je anchor teksten. Gebruik af en toe exact de belangrijkste zoekterm, af en toe een synoniem en af een toe een langere anchor tekst met de belangrijkste zoekterm erin verwerkt. Wissel dit af met anchor teksten als ‘klik hier’ en anchor teksten met je bedrijfsnaam of merknaam.

Maak waardevolle content

Een van de beste manieren om goede backlinks te krijgen is door waardevolle content te maken. Sowieso is waardevolle content al een belangrijke SEO factor, dus je spendeert hier zeker niet voor niets tijd aan. Daarbij laat je hiermee ook echt je waarde zien, waardoor je websitebezoekers sneller een product of dienst zullen afnemen.

waardevolle content

Verder wordt waardevolle content ook vaker gedeeld. Je denkt dan misschien dat het alleen maar op social media wordt gedeeld, maar het kan ook worden gedeeld op bedrijfswebsites en blogs. Besteed daarom tijd aan het creëren van goede content en probeer echt waarde te bieden. Dat kan bijvoorbeeld met een uitgebreid artikel, een podcast, een infographic of een bepaalde tool.

Nodig bezoekers uit om je content te delen

Nu je waardevolle content hebt gemaakt wil je natuurlijk ook graag dat het wordt gedeeld. Daarom is het belangrijk om je bezoekers uit te nodigen je content te delen. Dat kan natuurlijk met de welbekende social media knoppen. Echter is een social media link geen echte backlink. Het geeft geen waarde door.

Wel lijkt het erop dat zoekmachines een social media link zien als een ranking signaal. Het kan dus wel een positieve invloed hebben op je rankings en het kan natuurlijk ook direct meer bezoekers opleveren. Daarom raden wij altijd aan om social media knoppen bij je blogartikelen te plaatsen.

content delen

Maar hoe zorg je er nu ook voor dat jouw content wordt gedeeld op andere websites en blogs? Je kunt jouw bezoekers onderaan het stuk content uitnodigen om het te delen. Bijvoorbeeld met een stukje tekst als: ‘Waardevol artikel? Deel dit artikel op jouw website of blog met deze link: ….”

Je kunt ook actiever op zoek gaan naar mensen die een nieuw stuk content van jou willen delen. Stuur bijvoorbeeld een mailtje naar alle influencers in je netwerk met de mededeling dat je een nieuwe waardevolle blog, podcast of video hebt geplaatst. Laat hen weten dat ze vrij zijn dit te delen op hun blog en geef hierbij de link door. Weet je niet zo goed welke influencers je moet benaderen. Kijk dan eens op je social media profielen welke influencers jouw content vaak delen.

Heb jij nog andere ideeën om backlinks plaatsen makkelijker te maken? Deel ze dan gerust hieronder in een reactie op dit artikel.

Linkbuilding software: dit zijn de 10 beste tools

Linkbuilding software

Je bent al even bezig met linkbuilden of je wilt hier mee gaan beginnen. Nu vraag je je af of er misschien wat handige tools zijn die je hierbij kunnen helpen. Wij hebben gekeken wat de beste linkbuilding software is en hieronder hebben we de tien beste tools voor je op een rij gezet.

Majestic SEO

Waarschijnlijk heb je wel eens gehoord van Majestic. Dit bedrijf heeft ook de Trust Flow en Citation Flow uitbracht. Met deze linkbuilding software kun je veel verschillende waarden tegelijk inzien. Zo zie je bijvoorbeeld de backlinks, de anchor teksten, de trust flow en verwijzende domeinen. Je krijgt een schat aan informatie die je goed kunt gebruiken bij je linkbuilding.

In vergelijking met andere backlink checkers die erg populair zijn – zoals Ahrefs en Moz – is Majestic SEO relatief betaalbaar. De laatste jaren komen er ook steeds meer functionaliteiten bij en kun je deze tool ook op meerdere gebieden gebruiken voor je SEO.

Majestic SEO

Ahrefs

Net als Majestic SEO is Ahrefs een goede backlink checker. Op linkbuilding gebied is dit misschien wel een van de beste SEO tools. Deze software geeft je veel informatie en is erg betrouwbaar.

Een nadeel van Ahrefs is dat het prijzig is. Voor de uitgebreide informatie en kwaliteit die je ervoor terugkrijgt is dit eigenlijk helemaal niet duur, maar niet iedereen kan dit betalen. Heb je hier het budget niet voor? Probeer dan in ieder geval de gratis variant van deze backlink checker, want hier kun je ook veel informatie uit halen.

MozBar

Moz is ook bij veel website-eigenaren wel bekend vanwege onder andere de Domain Authority en de Page Authority. Een account bij Moz is erg prijzig, maar het is zeker een goed idee als je veel aan SEO doet.

Hier willen we echter vooral even de MozBar bespreken. Dit is een ontzettend handige en gratis linkbuilding tool. Je kunt deze bar in je browser installeren. Vervolgens kun je bij elke website die je bezoekt direct inzien wat de DA is. Zo weet je meteen of een backlink vanaf die website de moeite waard is.

SEOJet

Veel marketeers vinden het moeilijk om een goed evenwicht te vinden bij het plaatsen van backlinks. Hoe zorg je er nu voor dat je steeds naar andere pagina’s blijft linken? Hoeveel variatie moet er in je anchor teksten zitten om het natuurlijk te laten overkomen?

Je kunt natuurlijk gokken en gewoon wat variëren. Vaak werkt dat ook wel, maar we vinden het toch lastig. Je wilt natuurlijk ook niet het risico lopen om straks een penalty te krijgen van Google. Gelukkig is er de tool SEOJet. Hiermee maak je jouw linkbuilding proces een stuk overzichtelijker, waardoor je het ook veel makkelijker maakt voor jezelf.

SEOJet laat jou weten voor welke volgende pagina je een backlink moet verzamelen. Ook zorgt de linkbuilding software ervoor dat je een goede balans hebt in je anchorteksten.

SEO Review Tools

Als je op zoek bent naar een goede backlink checker die gratis is, kun je kiezen voor SEO Review Tools. Deze linkbuilding software of SEO software bestaat uit verschillende SEO tools die bij elkaar zijn verzameld. Met de backlink checker van SEO Review Tools kun je zien welke backlinks jouw website (of de website van je concurrent) heeft. Ook zie je hoeveel verwijzende domeinen er zijn, vanaf welke IP adressen de backlinks komen en hoeveel links dofollow zijn.

LinkPizza

Ook als je een goede strategie hebt kan het lastig zijn om goede backlinks te vinden. Er gaat vaak ook enorm veel tijd in zitten. Je moet veel e-mails opmaken en verzenden. Vervolgens krijg je vaak maar van een klein deel een reactie. Daarmee moet je soms ook weer nieuwee afspraken gaan maken, omdat ze het niet eens zijn met jouw voorstel.

Met LinkPizza wordt het verzamelen van goede backlinks een stuk eenvoudiger. Je kunt in deze tool een campagne plaatsen waarin je aanbiedt om een gratis gastblog in ruil voor een backlink aan te leveren. De bloggers die zich hebben aangemeld bij LinkPizza hebben vaak blogs van hoge kwaliteit. Backlinks van deze blogs zijn dus waardevol en leveren je vaak ook direct extra bezoekers op.

Google

Google is natuurlijk niet echt bedoeld als linkbuilding software, maar je kunt dit zeker goed gebruiken bij je linkbuilding. Vaak zoeken we naar blogs die relevant zijn met zoektermen als ´afvallen blog´ of ´fotografie blog´ Je kunt echter ook specifiek zoeken naar blogs die openstaan voor gastbloggers. De kans is dan een stuk groter dat ze jouw gastblog willen plaatsen, waardoor je meer positieve reacties zult krijgen op je linkaanvragen.

Hoe zoek je nu via Google naar blogs die openstaan voor gastbloggers? Dat kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld:

afvallen + intitle:”schrijf voor ons”

afvallen + insite:”gastbloggers”

Zo vind je pagina’s met blogs over afvallen in titel “schrijf voor ons” of de term “gastbloggers” ergens op de website.met in de titel “schrijf voor ons” of blogs met de term “gastbloggers” ergens op de site.

Wat is een backlink en hoe kom je eraan?

Wat is een backlink

Je hebt misschien wel eens van backlinks gehoord. Maar wat is een backlink nu eigenlijk en hoe kom je eraan? In dit artikel leggen we je hier alles over uit.

Wat is een backlink?

Allereerst geven we je antwoord op de vraag ‘Wat is een backlink?’ Een backlink is een link van een andere website naar jouw website. Heel simpel dus eigenlijk en toch wordt er zoveel waarde aan gehecht. Hoe dat nu precies zit leggen we je verderop in dit artikel uit.

Waaruit bestaat een backlink?

Een backlink bestaat uit een aantal verschillende onderdelen. Een van die onderdelen is natuurlijk de link zelf die naar een pagina op jouw website leidt. De tekst waaronder de link staat is een ander onderdeel. Dit noemen we ook wel de ankertekst. De ankertekst kan bijvoorbeeld ‘Klik hier’ zijn of de url van je website. Maar soms is het juist de belangrijkste zoekterm van de pagina waarnaar de link verwijst.

Verder kan een backlink dofollow of nofollow zijn. Een dofollow backlink geeft wat waarde van de linkpagina door aan de pagina waarnaar hij verwijst. Dit heeft een positieve invloed op je SEO. Nofollow backlinks geven geen waarde door, maar zijn desondanks ook een ranking signaal.

Een backlink kan uit nog meer onderdelen bestaan. Zo kan je bijvoorbeeld instellen of een backlink in hetzelfde tabblad of in een ander tabblad opent. De andere onderdelen zijn niet echt van belang voor je SEO en bespreken we daarom ook verder niet.

Waarom zijn backlinks zo belangrijk?

Als je je een beetje hebt verdiept in zoekmachine optimalisatie, ben je er waarschijnlijk wel achter gekomen dat backlinks een belangrijke ranking factor zijn. Sterker nog: backlinks zijn zelfs een van de belangrijkste ranking factoren. Als je meer kwalitatieve backlinks hebt, zal jouw website waarschijnlijk een hogere plaats krijgen in de zoekmachines.

Waarom zijn backlinks zo belangrijk

De zoekmachines zien backlinks als een soort positieve beoordeling voor jouw website. Als een andere website naar een pagina op jouw website linkt, betekent dit waarschijnlijk dat deze website-eigenaar jouw content waardevol en relevant vindt. Daarom gebruiken zoekmachines backlinks als indicator om de waarde en relevantie van een pagina te bepalen.

Als je hoger in de zoekmachines staat, krijg je eigenlijk ook altijd meer websitebezoekers. En meer websitebezoekers betekent vaak meer kopers en dus meer omzet. Aangezien backlinks een grote invloed hebben op je rankings in de zoekmachines, zijn ze ook zo belangrijk.

Wat is de waarde van een backlink?

In het verleden was het nog mogelijk om je rankings te verhogen door zoveel mogelijk backlinks te verzamelen. De kwaliteit was toen niet echt belangrijk. De zoekmachines zijn echter steeds beter geworden en hechten nu ook waarde aan de kwaliteit. Als je veel backlinks van lage kwaliteit verzamelt, zullen je rankings niet echt hoger worden. Het is zelfs zo dat backlinks vanaf spammy websites vaak een negatieve invloed hebben op je rankings.

De waarde van een backlink is dus belangrijk. Je kunt de waarde bepalen door te kijken naar de kwaliteit en de relevantie van de backlink. Er zijn verschillende methoden om de kwaliteit van een backlink te meten. Zo kun je kijken naar de DA en PA (waarden van MOZ) of de CF en TF (waarden van Majestic).De relevantie bepaal je door te checken of de website goed aansluit op het onderwerp van jouw pagina. Is dat niet het geval? Zorg er dan in ieder geval voor dat de pagina waarop de backlink komt te staan relevant is aan de pagina op jouw website.

Hoe kom je aan backlinks?

Je hebt dus backlinks nodig om hoger te scoren in de zoekmachines. Maar hoe kom je nu aan backlinks? De beste manier (en hoe de zoekmachines het eigenlijk bedoeld hebben) is door waardevolle content te creëren. Bedenk hoe je anderen echt verder kunt helpen met je content. Schrijf lange artikelen, maak waardevolle podcasts en video’s en ontwerp interessante infographics. Zorg ervoor dat jouw content zo waardevol is dat anderen het graag willen delen.

Naast het creëren van waardevolle content is het ook van belang om zelf om backlinks te vragen. Ook al is je content nog zo waardevol, backlinks komen niet vanzelf. Je zult eerst genoeg bezoekers op je website moeten hebben, zodat je content ook wordt opgemerkt door de juiste personen. Daarom is het zeker op het begin (maar ook later) belangrijk om backlinks te verzamelen.

Hoe kom je aan backlinks

Hoe verzamel je nu zelf backlinks? Allereerst is het aan te raden om af en toe een linkbuilding pakket te kopen. Daarnaast kun je ook backlinks verzamelen door website-eigenaren te vragen om te linken naar relevante artikelen. Ook kun je voorstellen om een gratis gastblog met een backlink aan te leveren. Of je kunt een gratis product of dienst weggeven aan een blogger in ruil voor een review op hun blog met een backlink.

Wil je het verzamelen van backlinks helemaal uitbesteden? Dan kun je kiezen voor linkbuilding op maat. Onze specialisten doen dan al het werk voor je. Hierbij gebruiken zij hun jarenlange kennis en ervaring, waardoor je verzekerd bent van hoge kwaliteit.

Waar moet je op letten bij het verzamelen van backlinks?

Als je zelf backlinks gaat verzamelen, is het slim om op een aantal dingen te letten. We hadden het eerder al over de waarde van de backlinks. Je behaalt veel betere resultaten met backlinks die een hoge waarde hebben, dus let goed op de kwaliteit en de relevantie. Zorg er ook voor dat een groot deel van je backlinks dofollow zijn, maar maak ook een aantal backlinks nofollow. Je backlinkprofiel moet namelijk wel natuurlijk lijken, want anders vertrouwen de zoekmachines het niet.

Ga er trouwens niet vanuit dat elke linkaanvraag een succes wordt. Waarschijnlijk krijg je veel afwijzingen en sommige website-eigenaren reageren gewoon helemaal niet. Maak daarom eerst een uitgebreide lijst met websites waarvan je een backlink wilt. Vraag hier vervolgens een backlink aan of stel voor om een gratis gastblog te leveren. Als je een mailtje stuur naar een stuk of honderd website-eigenaren, zal je zeker wel een aantal positieve reacties krijgen.

Check ook altijd of je backlink of je gastblog echt is geplaatst en of de link werkt. Kijk ook of de website-eigenaar de juiste ankertekst heeft geplaatst, als je die hebt aangeleverd. En check ook even of de link volgens afspraak wel dofollow of nofollow is.

Backlinks genereren: 7 creatieve strategieën

backlinks genereren

Inhoud

Je wilt backlinks genereren voor je website en inmiddels heb je al veel e-mails verzonden naar website-eigenaren. Helaas krijg je hier maar weinig respons op. Dat is ook niet zo gek, want de website-eigenaren ontvangen waarschijnlijk vaak genoeg dit soort e-mails. Probeer daarom niet steeds om een backlink te vragen of een gratis gastblog aan te bieden, maar wees eens wat creatiever. In dit artikel vind je zeven creatieve strategieën om backlinks te genereren.

1. Laat bloggers een product reviewen

In elke branche zijn wel een aantal populaire bloggers te vinden. Een backlink vanaf hun website kan heel waardevol zijn. Een goede manier om backlinks te genereren vanaf dit soort blogs is door deze bloggers te vragen een product of dienst van jou te reviewen. Dit ontvangen zij dan gratis. Ze schrijven hier een artikel over en plaatsen een link naar jouw productpagina (of een andere pagina op je website).

2. Geef advies

In plaats van direct om een backlink te vragen, kun je beter eerst iets gratis weggeven. Dat kan ook in de vorm van advies. Je kunt de website waarvan je een backlink wilt helemaal scannen. Vervolgens stuur je de website-eigenaar een bericht waarin je aangeeft welke punten beter kunnen. Denk bijvoorbeeld aan foutmeldingen, 404 pagina’s en spelfouten.

Als de website-eigenaren deze problemen heeft opgelost, kun je hem of haar vragen om een backlink naar jouw website te plaatsen. Geef ook alvast aan op welke pagina die backlink goed zou passen.

3. Organiseer een winactie

Backlinks genereren kan ook door bedrijven in jouw branche te vragen om mee te doen aan een actie die jij organiseert. In ruil hiervoor schrijven zij iets over de actie en linken ze naar jouw website. De actie kan bijvoorbeeld een winactie zijn op social media. Elk bedrijf dat meedoet levert een klein product of een kortingsvoucher aan. Zo kun je een leuk pakket samenstellen voor de winactie. Dit is ook leuk voor je fans en zo creëer je meteen een groter bereik op social media.

4. Geef een pakket weg aan influencers

Dit is een andere mogelijkheid om backlinks te genereren. Het ligt een beetje in het verlengde van de vorige tip. Ook hierbij stel je weer een pakket samen, maar nu het liefst met alleen producten van de bedrijven die meedoen. Je maakt nu ook meerdere pakketten, bijvoorbeeld tien of twintig. Deze pakketten stuur je op naar de influencers. Zij reviewen de producten en plaatsen in het artikel een link naar jouw website. De bedrijven die deelnemen vraag je ook om een stuk te schrijven en daarin een backlink naar jouw website te plaatsen. Zo genereer je in één keer aardig wat backlinks!

5. Backlinks genereren met een infographic

Een andere manier om backlinks te verzamelen is door zeer waardevolle content aan te bieden. Dat kan natuurlijk in de vorm van een artikel, maar infographics werken helemaal goed. Hierin verwerk je data rondom een bepaald onderwerp op een aantrekkelijke manier. Zorg ervoor dat je infographic echt interessant is en steek ook wat tijd (of geld) in het ontwerp.

infographic

Zodra je de infographic online hebt gezet, kun je bedrijven voor wie dit relevant is hierop wijzen. Zij kunnen dan vanaf een bepaalde pagina of een bepaald artikel naar jouw infographic verwijzen.

6. Organiseer een award

Een award organiseren klinkt misschien moeilijk, maar dat hoeft het helemaal niet te zijn. Het is eigenlijk alleen maar een soort wedstrijd waarbij de winnaars een onderscheiding krijgen. De winnaars zijn degenen die de meeste stemmen krijgen, dus je moet ook de mogelijkheid bieden om stemmen uit te brengen.

Je kunt hiervoor een stuk of tien of twintig bedrijven of bloggers onderscheiden. Je laat hen weten dat zij hierover een stukje mogen schrijven op hun website. Ook stuur je hen een soort lintje of een badge die zij bij het artikel mogen plaatsen. Nadat de stemmen zijn uitgebracht kies je drie winnaars uit. Zij mogen op hun website vermelden dat zij de award gewonnen hebben. Eventueel kun je hiervoor ook nog een badge maken.

7. Werk samen aan een stuk content

Als je met verschillende specialisten samenwerkt, kun je uiteindelijk een veel beter stuk content creëren. Dat is natuurlijk al heel waardevol, maar het levert je waarschijnlijk ook meer backlinks op. De experts die meewerken zullen het stuk content namelijk in veel gevallen ook delen. Nodig enkele experts uit om deel te nemen aan een podcast of verwerk de visies van verschillende experts in een artikel. Je kunt ook een artikel maken met de favoriete recepten, wandelroutes, vakanties of iets anders van verschillende experts.

Extra tip: besteed tijd aan je linkbuilding mails

Je hebt een of meerdere linkbuilding strategieën bedacht en even snel een mailtje met het voorstel getypt. Dit wil je zo naar verschillende bedrijven versturen om backlinks te genereren. Je verwacht maar weinig respons en daarom wil je hier niet te veel tijd insteken.

Het is echter juist wel belangrijk om tijd te besteden aan je linkbuilding mails. Als je er even wat meer tijd in steekt, kun je namelijk een veel hogere respons verwachten. Hier moet je op letten bij het opstellen van je linkbuilding mails:

  • Trek de aandacht met een goede e-mail header. Het is slim om hierin het woord samenwerken te gebruiken. Zorg er ook voor dat je de nieuwsgierigheid van de ontvanger wekt.
  • Schrijf informeel en persoonlijk. Gebruik bijvoorbeeld altijd de naam of hun bedrijfsnaam in de e-mail en schrijf in je-vorm.
  • Begin je e-mail met een compliment. Laat bijvoorbeeld weten dat je hun website fantastisch vindt. Overdrijf het niet en houd het kort (één of maximaal twee zinnen).
  • Laat zien dat je een autoriteit bent op jouw vakgebied. Gebruik hierbij cijfers (aantal websitebezoekers, leden of volgers).
  • Leg uit waarom jouw bedrijf zo goed aansluit bij hun bedrijf of blog. Houd dit kort en krachtig en maak eventueel gebruik van bulletpoints.
  • Doe een goed voorstel. Laat hierin duidelijk weten wat het de ander oplevert.
  • Test wat wel en niet werkt. Gebruik verschillende e-mail headers en stel je mails af en toe net wat anders op. Zo ontdek je wat wel en niet werkt en kun je jouw mails in het vervolg nog beter maken.

Je hoeft niet elke e-mail helemaal apart op te stellen, want dat kost heel veel tijd. Het beste is om een standaard e-mail te gebruiken en dit bij elke aanvraag iets aan te passen. Zo maak je het alsnog persoonlijk zonder hier al te veel tijd aan te besteden. Bij echt goede websites waarvan je een backlink wilt is het echter wel slim om een echt persoonlijke e-mail te schrijven.

SEO backlinks verzamelen: do’s en dont’s

SEO backlinks

Als je de SEO van je website wilt verbeteren, hoort hier ook linkbuilding bij. Linkbuilding is zelfs een van de belangrijkste ranking factoren. Nu wil je zelf ook SEO backlinks gaan verzamelen, alleen weet je niet zo goed hoe je dat moet doen. Wat moet je wel en wat moet je juist niet doen? In dit artikel bespreken we de belangrijkste do’s en dont’s.

Wat je NIET moet doen bij het verzamelen van SEO backlinks

We willen je eerst graag uitleggen wat je niet moet doen bij het verzamelen van SEO backlinks. Om je hier een beter beeld van te geven is het belangrijk om te weten dat de zoekmachines geen fan zijn van linkbuilding. Ze willen dat jouw website op een natuurlijke wijze backlinks verdient. Oftewel: je website zou alleen backlinks moeten krijgen, doordat anderen uit zichzelf naar je website linken.

Zoekmachines zien een backlink als een soort stem voor jouw website of een specifieke pagina op je site. Zo zien zij dat anderen jouw content waardevol genoeg vinden om te delen. Natuurlijk willen zoekmachines dan niet dat we backlinks kopen of aanvragen, want dan zijn het geen echte stemmen meer. Toch doet vrijwel elke website-eigenaar wel aan linkbuilden. Je moet ook wel als je jouw concurrentie wilt bijhouden of voorbijstreven.

Echter is het belangrijk dat je ervoor zorgt dat jouw SEO backlinks wel natuurlijk lijken. Daar moet je goed op letten bij het verzamelen van SEO backlinks.

Plaats niet te veel SEO backlinks in korte tijd

Om je backlinkprofiel zo natuurlijk mogelijk te laten lijken kun je beter niet te veel SEO backlinks in één keer plaatsen. Het is namelijk niet aannemelijk dat verschillende pagina’s van jouw website ineens worden ontdekt en gedeeld en vervolgens niet meer.

Gebruik niet steeds dezelfde ankerteksten

Een ankertekst is de klikbare tekst waaronder de backlink staat. Als de ankerteksten van backlinks naar je pagina jouw belangrijkste zoekterm bevatten, begrijpen de zoekmachines dat de pagina hierover gaat. Deze pagina zal dan hoger gaan ranken op deze zoekterm.

Nu is het echter wel van belang dat je niet steeds dezelfde ankerteksten gebruikt. Verwerk dus niet in elke ankertekst je belangrijkste zoekterm, maar wissel dit continu af. Zo kun je beter af en toe de zoekterm gebruiken, af en toe een synoniem of je bedrijfsnaam en andere keren de url of een tekst als ‘klik hier’.

Verzamel niet alleen dofollow SEO backlinks

Op SEO-gebied kunnen we twee verschillende soorten backlinks onderscheiden, namelijk dofollow en nofollow backlinks. In principe zijn dofollow backlinks het meest waardevol. Dit soort links geven namelijk wat waarde vanaf de pagina met de link door aan de pagina waarnaar wordt gelinkt. Nofollow backlinks doen dat niet. Daarom hebben dofollow backlinks een grotere invloed op je rankings.

dofollow SEO backlinks

Echter is het wel zo dat een backlinkprofiel met alleen maar dofollow backlinks niet echt aannemelijk is en dus niet natuurlijk overkomt. Om die reden moet je ook nofollow SEO backlinks verzamelen. Het is trouwens niet zo dat dit nofollow backlinks helemaal niets voor je SEO doen. De zoekmachines zien nofollow backlinks wel als ranking signalen en ze hebben dan ook een positieve invloed op je rankings.

Laat backlinks op spammy websites aan je voorbijgaan

SEO backlinks van spammy websites hebben vaak geen positieve invloed op je rankings. Sterker nog: ze hebben in de meeste gevallen zelfs een negatieve invloed. Via Google vind je verschillende gratis en betaalde spam score checkers. Controleer elke website waarop je een backlink wilt plaatsen hier van tevoren mee. Heb je de mogelijkheid om een backlink op een spammy website te plaatsen? Laat dit dan aan je voorbijgaan.

Zo verzamel je SEO backlinks: stappenplan

Je weet nu wat je niet moet doen bij het verzamelen van SEO backlinks. Maar hoe moet je het nu wel doen? Volg deze stappen:

  1. Kies de pagina’s waarnaar je wilt linken. Dit kunnen pagina’s zijn die je graag meer in the picture wilt zetten of je meest bezochte pagina’s.
  2. Bedenk welke ankerteksten je gaat gebruiken. Doe dit voor elke pagina apart. Maak verschillende ankerteksten met de belangrijkste zoekterm en synoniemen. Dit wissel je straks af met ankerteksten met je bedrijfsnaam of url en meer algemene ankerteksten.
  3. Koop een linkbuilding pakket. Zo maak je direct een goede start.
  4. Bepaal vanaf welke websites je een SEO backlink wilt. Maak een lijst met relevante websites die van hoge kwaliteit zijn. Denk bijvoorbeeld aan startpagina’s, bedrijvengidsen, blogs en websites van bedrijven in jouw branche. Controleer ook vanaf welke websites je concurrenten een backlink hebben, zodat je hier ook een link kunt aanvragen.
  5. Plan een aantal maanden tot een half jaar vooruit. Je maakt nu dus alvast een lijst met de websites waarop je een backlink wilt plaatsen. Het is aan te raden om wekelijks ongeveer drie tot vier backlinks te laten plaatsen. Als je drie maanden vooruit wilt plannen, maak je nu een lijst met minstens vijftig websites. Dit is ongeveer vier keer zoveel dan je nodig hebt, maar je moet ook rekening houden met afwijzingen.
  6. Vraag alvast een backlink aan bij (een deel van) de websites op je lijst. Vaak werkt het goed om een gratis waardevol blog in ruil aan te bieden.
  7. Positieve reactie? Geef aan wanneer de backlink geplaatst moet worden en wat de ankertekst moet zijn.

Linkbuilding tips

  • Laat de keuze van een ankertekst soms ook over aan de website-eigenaar. Deze persoon heeft weer andere ideeën dan jij, waardoor je backlinkprofiel gevarieerder wordt.
  • Laat influencers jouw producten of diensten reviewen op hun blog en vraag hen om hierbij een backlink naar je website te plaatsen.
  • Zorg ervoor dat de content op je website echt waardevol en relevant is. Niet alleen omdat website-eigenaren je link aanvraag dan eerder goedkeuren, maar vooral omdat je content dan sneller wordt gedeeld. Je ontvangt zo backlinks op een natuurlijke wijze. Dit kost jou verder geen moeite en het is heel waardevol.

Controleer je website zo nu en dan op spammy backlinks met een spamscore checker. Merk je dat je spammy backlinks hebt? Vraag de website-eigenaren dan om ze te verwijderen. Als dat niet lukt, kun je de Disavow Links Tool van Google gebruiken. De links worden dan niet verwijderd, maar Google telt ze niet meer mee.

Keyword cannibalization: wat is het en hoe ga je het tegen?

Keyword cannibalization

Je kunt je misschien wel bedenken dat het niet slim is om meerdere pagina’s op dezelfde zoekterm te optimaliseren. Toch gebeurt dit vaak wel, ook al is dat meestal onbewust. We spreken dan van keyword cannibalization. Hier lees je wat dit precies inhoudt en hoe je het tegengaat.

Wat is keyword cannibalization?

Keyword cannibalization houdt dus in dat meerdere pagina’s op dezelfde zoekterm zijn geoptimaliseerd. Dit komt met name voor bij grotere websites met meerdere schrijvers. Echter ook kleinere websites die met enige regelmaat bloggen kunnen onbewust twee of meer pagina’s optimaliseren voor hetzelfde keyword.

Het nadeel van keyword cannibalization is dat je met jezelf concurreert. Hierdoor wordt waarschijnlijk vaak maar één van beide pagina’s aan de zoekmachine gebruikers getoond. De pagina die getoond wordt kan ook een wat lagere ranking hebben en is wellicht niet de pagina die het meest relevant is voor die zoekterm.

Ook is het mogelijk dat keyword cannibalization direct een nadelige invloed heeft op je conversies. Dit is bijvoorbeeld het geval als een van je salespages op dezelfde zoekterm is geoptimaliseerd als een van je blogs en de zoekmachines het blogartikel hoger ranken. Je salespage zal dan lager ranken of wordt zelfs helemaal niet getoond.

Keyword cannibalization opsporen

Om al je pagina’s goed vindbaar te maken en beter te laten ranken, is het belangrijk dat je keyword cannibalization opspoort en herstelt. Maar hoe spoor je het nu op? Hier zijn verschillende manieren voor.

Keyword-cannibalization-opsporen

Google Search Console

Een handige manier om keyword cannibalization op te sporen is met behulp van de Google Search Console. Je gaat dan naar ‘Prestaties’ en vervolgens scroll je naar de zoektermen waar je website op scoort. Selecteer een van de zoektermen en klik op ‘Pagina’s’. Hier zie je welke pagina’s worden getoond als iemand op deze zoekterm zoekt.

Het is niet zo’n groot probleem als er meerdere pagina’s bij staan met enkele vertoningen, want dit komt vaak voor. Als je echter merkt dat twee of meer pagina’s die hier staan veel vertoningen hebben, heb je waarschijnlijk wel te maken met de nadelen van keyword cannibalization. Google kan dan niet kiezen uit deze twee pagina’s.

Zie je dat een pagina die je op deze zoekterm wilde optimaliseren weinig vertoningen krijgt en een andere pagina juist meer? Dan wil je hier waarschijnlijk ook iets aan gaan doen.

Google Search Console en Google Docs

Om sneller te kunnen zoeken in je Google Search Console prestaties kun je Google Search Console en Google Docs met elkaar combineren. Dit doe je met de gratis add-on Search Analytics for Sheets. Je kunt de zoektermen waar je op scoort dan importeren naar een spreadsheet, waardoor je direct een duidelijk overzicht hebt en kunt filteren.

SEMrush of Ahrefs

Als je gebruik maakt van SemRush of Ahrefs, kun je deze tool ook gebruiken om keyword cannibalization op te sporen. Hoe je dit precies kunt doen kun je terugvinden op de websites van deze SEO tools.

Wat kun je doen tegen keyword cannibalization?

Je bent erachter gekomen dat je verschillende pagina’s hebt die geoptimaliseerd zijn op hetzelfde keyword. Nu wil je dit natuurlijk zo snel mogelijk oplossen, zodat je jouw rankings in de zoekmachines kunt verbeteren. Maar hoe doe je dat dan?

Eerst is het belangrijk om voor elke zoekterm te bepalen welke pagina hierop moet ranken. Dit kun je het beste in een Excel document verwerken, zodat je een duidelijk overzicht hebt. Vermeld hierbij ook welke andere pagina’s nu op deze zoekterm ranken. Nu je weet welke pagina’s niet meer geoptimaliseerd moeten zijn op de zoekterm, kun je gaan bepalen wat je hiermee gaat doen. Natuurlijk kun je de pagina gewoon verwijderen, maar dat is zonde van je content (mits het goede content is). Hieronder vind je een aantal andere manieren om keyword cannibalization tegen te gaan.

keyword-cannibalization-oplossen

Herschrijf de pagina

Om ervoor te zorgen dat de pagina niet meer rankt op een bepaalde zoekterm, kun je de pagina herschrijven. Hierbij zorg je er dan voor dat de zoekterm waar de pagina nu onbedoeld op rankt helemaal niet meer in de tekst voorkomt. Scoort de pagina nog niet op andere zoektermen? Dan kun je ook eerst een nieuwe zoekterm bepalen en deze term meteen in de tekst verwerken.

Stel canonical tags in

Het is ook mogelijk om beide pagina’s hetzelfde te laten en gebruik te maken van canonical tags. Dit is ideaal als de pagina’s gerelateerd zijn aan elkaar en toch beide relevant voor je bezoekers. Je kunt dan een canonical tag instellen op de pagina die niet op de zoekterm moet ranken. Daarmee geef je bij de zoekmachines aan dat deze pagina de hoofdpagina ondersteunt. Voor je bezoekers is dit relevant en je hoeft de content dan niet te herschrijven. Het biedt echter minder voordelen voor je SEO, omdat de pagina met een canonical tag niet meer wordt geïndexeerd.

Combineer de content

Je kunt er ook voor kiezen om de content van de pagina´s die op dezelfde zoekterm ranken met elkaar te combineren. Hier maak je dan dus één groot artikel van. Zoekmachines zullen dit vaak enorm waarderen en deze pagina nog hoger laten ranken. Plaats dit artikel op de belangrijkste pagina die op de zoekterm moet ranken. Bezoekers van de andere pagina kun je met een 301- redirect doorsturen naar deze pagina. Het voordeel hiervan is dat de waarde van die pagina ook wordt overgedragen.

WordPress SEO: de 10 beste SEO plugins

Steeds meer mensen kiezen ervoor om hun website zelf te bouwen in WordPress. Het is een redelijk eenvoudig systeem en met een mooi thema is het niet zo moeilijk om dit zelf te doen. Maar daarna moet je jouw website ook nog optimaliseren voor SEO, zodat je hoger in de zoekresultaten komt en meer bezoekers krijgt. Gelukkig zijn er veel SEO plugins die je hierbij kunnen helpen. In dit artikel vind je de tien beste WordPress SEO plugins.

1. Yoast SEO

Een van de meest geìnstalleerde WordPress SEO plugins is Yoast SEO. Het is eigenlijk een begrip geworden onder de WordPress ontwerpers. De belangrijkste functie van deze plugin is het instellen van meta titles en meta descriptions. Dit zijn de titels en omschrijvingen die zichtbaar zijn in de zoekresultaten.

  • Meta titles en meta descriptions invoeren
  • Pagina’s blokkeren voor zoekmachines
  • Sitemap aanmaken
  • Robots.txt en .htaccess bewerken
  • Canonical url’s instellen

2. Wp Smush

Te grote afbeeldingen zijn in de meeste gevallen de oorzaak van een langzame laadtijd. Je kunt al je afbeeldingen verkleinen voordat je ze upload en bestaande afbeeldingen downloaden, verkleinen en opnieuw uploaden. Dit kost echter veel tijd. Een andere manier om je afbeeldingen te verkleinen is met de WordPress SEO plugin WP Smush.

  • Verkleint afbeeldingen naar het gewenste formaat
  • Verwijdert ongebruikte gegevens van afbeeldingen zonder de kwaliteit te beïnvloeden
  • Met Bulk Smush kun je tot 50 afbeeldingen tegelijk optimaliseren
  • Lazy loading

3. W3 Total Cache

Een andere manier om de laadtijd van je website te verbeteren is door W3 Total Cache te installeren. In eerste instantie is dit een cache plugin die een bezochte pagina opslaat in de browser van de bezoeker. De volgende keer dat de bezoeker deze pagina bezoekt wordt deze opgeslagen versie geladen. Dit kost veel minder tijd dan het opvragen van een pagina via jouw server. Je website wordt hierdoor een stuk sneller. W3 Total Cache heeft naast caching echter nog een aantal handige functionaliteiten om je laadtijd te verbeteren.

  • Slaat cache bestanden op in de browser van de bezoeker
  • Verkleint en comprimeert HTML, CSS en Javascript
  • Kan worden geïntegreerd met verschillende CDN providers
  • Verbetert de laadtijd en de prestaties

4. Broken Link Checker

Links die niet meer werken zijn niet goed voor je bezoekers. Ze klikken hierop en komen vervolgens op een 404 pagina uit. Aangezien dit niet gebruiksvriendelijk is, vinden zoekmachines dit ook niet fijn. Websites met links die niet meer werken worden dan ook lager gewaardeerd. Hoe test je nu eenvoudig welke links niet meer werken? Hiervoor kun je de WordPress SEO plugin Broken Link Checker gebruiken.

  • Geeft aan welke links niet meer werken
  • Mogelijkheid om de links direct via de plugin te bewerken

5. Simple 301 Redirects

Zoals hierboven al aangegeven is het niet goed om niet werkende links op je website te hebben. Met Simple 301 Redirects kun je dit meteen al voorkomen. Je kunt hiermee namelijk redirects van de ene naar de andere pagina instellen. Als een bepaald product bijvoorbeeld is uitverkocht, kun je deze URL laten redirecten naar een pagina met een vergelijkbaar product. Dit verhoogt de gebruiksvriendelijkheid en de kans op een verkoop.

Het fijne aan het instellen van 301 redirects is dat niet alleen de links op je website nu weer naar een werkende pagina doorverwijzen, maar ook links die je hebt gedeeld op social media of op andere websites.

  • Simpel 301 redirects instellen

6. All in One Schema Rich Snippets

Rich snippets zijn toevoegingen aan de Google zoekresultaten die meer informatie geven. Hierbij kun je denken aan sterwaarderingen, extra informatie en afbeeldingen. Een zoekresultaat met meer gegevens valt meer op. Dit heeft een positief effect op de CTR, waardoor het kan helpen meer website bezoekers te krijgen. Je kunt jouw rich snippets instellen met codes, maar het is makkelijker om dit te doen met de WordPress SEO plugin All in One Schema Rich Snippets.

  • Eenvoudig rich snippets instellen
  • Ondersteunt snippets voor verschillende soorten content, zoals reviews, producten, en recepten.

7. Site Kit by Google

Er zijn verschillende tools van Google die je kunnen helpen om je WordPress website te optimaliseren voor SEO. Deze tools kun je eenvoudig aan je website koppelen met behulp van één handige plugin: Google Site Kit. Met deze WordPress SEO plugin koppel je Analytics, AdSense, Google Search Console, PageSpeed Insights, Tag Manager en Optimize aan je website.

  • Eenvoudig Analytics, AdSense, Google Search Console, PageSpeed Insights, Tag Manager en Optimize aan je website koppelen
  • Statistieken direct zichtbaar op je website

8. a3 Lazy Load

Lazyload is een handige techniek waarmee de afbeeldingen die nog niet zichtbaar zijn in het scherm later worden geladen. Hierdoor laden de pagina´s van jouw website een stuk sneller. Met de plugin a3 Lazy Load kun je deze techniek eenvoudig instellen.

  • Met één klik lazyload instellen
  • Mogelijkheid om lazyload voor bepaalde pagina´s uit te sluiten

9. Really Simple SSL

Zoekmachines vinden het belangrijk dat je website goed beveiligd is. Een SSL certificaat zorgt voor een veilige verbinding  waardoor gegevens van gebruikers worden beveiligd. Een website met dit certificaat is te herkennen aan https:// en een slot-icoon in de adresbalk. Het certificaat kun je bij sommige hostingproviders eenvoudig installeren, maar niet elke hostingprovider biedt dit aan. Als je hostingprovider dit niet aanbiedt, kun je hiervoor de WordPress SEO plugin Really Simple SSL gebruiken.

  • Met één klik een SSL certificaat installeren

10. Site Reviews

Met de WordPress SEO plugin Site Reviews kun je eenvoudig reviews aan je website toevoegen en weergeven in de zoekresultaten. Deze beoordelingen worden dan weergegeven als sterretjes onder het zoekresultaat. Hierdoor valt jouw pagina extra op in de zoekresultaten. Ook creëert het meer vertrouwen bij je websitebezoekers,  wat een positieve invloed heeft op je conversiepercentage.

  • Overal op je website reviews plaatsen met blokken, widgets en shortcodes
  • Beoordelingen weergeven in de zoekresultaten (als rich snippet)
  • Mogelijkheid om de beste recensies bovenaan te plaatsen

Nog meer WordPress SEO plugins?

We zijn benieuwd naar welke wordpress seo plugins jij vaak gebruikt bij het optimaliseren van je website. Deel deze in een reactie onder dit artikel. Je helpt niet alleen ons, maar ook andere lezers van ons blog hiermee.

Stappenplan: je website voorbereiden op voice search

Enkele jaren geleden werd gedacht dat voice search nu helemaal hot zou zijn. Vrijwel iedereen zou nu moeten zoeken via voice search. Ondanks de opkomst van slimme speakers wordt er nog steeds niet heel vaak gezocht via voice search. Toch neemt dit wel steeds meer toe en wordt verwacht dat we in de toekomst vrijwel alleen nog maar via voice search zullen zoeken.

Aangezien mensen vaak naar andere dingen en op andere termen zoeken via voice search, is het aan te raden om eens goed naar je website te kijken. Met een aantal aanpassingen kun je jouw website nu alvast helemaal voorbereiden op voice search. Hoe doe je dat? In dit artikel vind je een handig stappenplan.

Stap 1: Blijf doen wat je doet

Misschien logisch, maar we noemen het toch even: blijf doen wat je al doet. Ja, het is goed om je content te optimaliseren voor voice search of hiervoor nieuwe content te schrijven. Maar het is ook belangrijk dat je verder gaat met je andere SEO-activiteiten. Ook voor je voice search ranking zijn je websitestructuur en kwalitatieve backlinks van belang.

Daarbij is het ook niet goed om je qua content nu alleen maar op voice search te gaan focussen. Er zijn nu nog veel zoekopdrachten zonder voice search en die zoekopdrachten zullen er ook altijd wel zijn. Vergeet daarom niet ook blogs te blijven schrijven zoals je altijd al deed.

Stap 2: Bedenk welke vragen jouw doelgroep kan hebben

Als iemand zoekt via voice search, is dit vaak omdat hij of zij het antwoord op een bepaalde vraag wil weten. Bijvoorbeeld: ‘Hoe is het weer morgen?’ of ‘Wat is er op tv vandaag?’ Om je content hier goed op af te stemmen is het belangrijk om eerst te bedenken welke mogelijke vragen jouw doelgroep kan hebben die relevant zijn aan jouw business.

welke vragen

Je kunt hierbij denken aan vragen over:

  • Betekenis van bepaalde termen (SEO, touchscreen etc.);
  • Openingstijden of adresgegevens van je bedrijf;
  • Kosten van een product of dienst;
  • Wat de beste … (noem een product) zijn;
  • Wie, wat, waar, wanneer, hoe en waarom vragen.

Als je een sectie met veelgestelde vragen op je website hebt, zou je hier eens tussen kunnen kijken. Hier staan waarschijnlijk ook vragen bij die jouw doelgroep veel zal stellen via voice search.

Stap 3: Focus ook op lokale SEO met voice search

Heb je een lokaal bedrijf? Dan is het belangrijk om je bij het voorbereiden op voice search ook te focussen op lokale SEO. Veel mensen die zoeken via voice search zijn op zoek naar producten of bedrijven in de buurt. Doe het volgende om beter lokaal vindbaar te worden bij voice search zoekopdrachten:

  • Bedenk mogelijke vragen van je doelgroep met jouw plaatsnaam of regio;
  • Maak een pagina met een stuk tekst over je bedrijf, je adres en plaatsnaam, regio en werkgebied (of breid je ‘Over ons’-pagina uit). Vermeld op deze pagina ook duidelijk je openingstijden en hoe je bedrijf te bereiken is;
  • Verzamel een aantal backlinks bij lokale bedrijvengidsen.
lokale SEO

Stap 4: Maak voor elke vraag een aparte pagina aan

Nu je een uitgebreide lijst met vragen hebt, is het tijd om content te creëren. Verwerk niet meerdere vragen in één artikel, maar maak voor elke vraag een aparte pagina aan. Hier geef je antwoord op deze vraag. Op deze manier is elke pagina gekoppeld aan één vraag, waardoor je hier beter op vindbaar zult zijn.

Als je voor heel wat vragen een pagina hebt aangemaakt, is het slim om de pagina’s onder te verdelen in categorieën. Zo houd je het overzichtelijk voor je bezoekers en voor de zoekmachines.

Stap 5: Formuleer heldere antwoorden

Je denkt nu misschien dat het ontzettend veel werk is om al die pagina’s te vullen met antwoorden. Echter is het bij voice search niet zo dat je artikelen lang en uitgebreid moeten zijn.

Mensen die zoeken via voice search zijn vaak ook met iets anders bezig of hebben haast. Ze willen geen lange teksten horen, maar liever een kort en helder antwoord op hun vraag. Denk hierbij aan ongeveer dertig woorden per antwoord. Je hoeft ook geen afbeeldingen of video’s aan deze pagina’s toe te voegen, want dat is voor voice search niet echt van belang.

Stap 6: Verwerk de juiste zoektermen in je teksten

Zoals we al eerder hebben aangegeven, zoeken mensen via voice search vaak op complete vragen. Ze gebruiken dus niet maar één of enkele woorden. Het is dan ook belangrijk dat je jouw content hierop optimaliseert, zodat je straks goed voorbereid bent.

Bij de content die je via de stappen hierboven speciaal voor voice search opdrachten hebt gemaakt, heb je dit eigenlijk al gedaan. Maar je kunt dit ook doen bij je bestaande blogteksten en de nieuwe blogteksten die je gaat schrijven. Kijk of je hier wat relevante vragen in kunt verwerken die mensen zouden kunnen stellen via voice search. Zo optimaliseer je ook je huidige content voor deze zoekopdrachten.

Stap 7: Zorg dat je website nog sneller laadt

De laadtijd van je website is eigenlijk altijd al een belangrijke ranking factor geweest. Als een bezoeker langer moet wachten, is de kans ook groter dat hij de pagina verlaat. Google keurt een langzame laadtijd af, omdat dit niet gebruiksvriendelijk is. Ook zorgt dit voor een hogere bounce rate wat eveneens een negatief effect heeft op je Google ranking.

Met de opkomst van voice search wordt de laadtijd nog belangrijker. Iemand die gebruikmaakt van voice search wil graag zo snel mogelijk een antwoord hebben, eigenlijk nog sneller dan iemand die een zoekopdracht invoert. Google houdt hier bij voice search opdrachten waarschijnlijk ook rekening mee. Voor een hogere ranking bij voice search opdrachten zal je dus moeten zorgen voor een super snelle laadtijd.

Stap 8: Blijf op de hoogte van ontwikkelingen

Vaak wordt nu alleen maar via voice search gezocht op bepaalde momenten, bijvoorbeeld als iemand ergens mee bezig is of snel een antwoord wil hebben. Dit zie je ook terug aan de voice search zoekopdrachten. In de toekomst kan dit echter veranderen en kan het zo zijn dat we bijna alleen nog maar zoeken via voice search. De dingen die we dan via voice search zoeken en de termen die we hiervoor gebruiken, zullen dan ook veranderen.

Het is daarom belangrijk om goed op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen van zoektermen. Houd de veranderingen in zoekvolume in de gaten en let ook op de veranderingen in de algoritmes van Google.

GRATIS SEO EBOOK >>>