Keyword cannibalization: wat is het en hoe ga je het tegen?

Keyword cannibalization

Je kunt je misschien wel bedenken dat het niet slim is om meerdere pagina’s op dezelfde zoekterm te optimaliseren. Toch gebeurt dit vaak wel, ook al is dat meestal onbewust. We spreken dan van keyword cannibalization. Hier lees je wat dit precies inhoudt en hoe je het tegengaat.

Wat is keyword cannibalization?

Keyword cannibalization houdt dus in dat meerdere pagina’s op dezelfde zoekterm zijn geoptimaliseerd. Dit komt met name voor bij grotere websites met meerdere schrijvers. Echter ook kleinere websites die met enige regelmaat bloggen kunnen onbewust twee of meer pagina’s optimaliseren voor hetzelfde keyword.

Het nadeel van keyword cannibalization is dat je met jezelf concurreert. Hierdoor wordt waarschijnlijk vaak maar één van beide pagina’s aan de zoekmachine gebruikers getoond. De pagina die getoond wordt kan ook een wat lagere ranking hebben en is wellicht niet de pagina die het meest relevant is voor die zoekterm.

Ook is het mogelijk dat keyword cannibalization direct een nadelige invloed heeft op je conversies. Dit is bijvoorbeeld het geval als een van je salespages op dezelfde zoekterm is geoptimaliseerd als een van je blogs en de zoekmachines het blogartikel hoger ranken. Je salespage zal dan lager ranken of wordt zelfs helemaal niet getoond.

Keyword cannibalization opsporen

Om al je pagina’s goed vindbaar te maken en beter te laten ranken, is het belangrijk dat je keyword cannibalization opspoort en herstelt. Maar hoe spoor je het nu op? Hier zijn verschillende manieren voor.

Keyword-cannibalization-opsporen

Google Search Console

Een handige manier om keyword cannibalization op te sporen is met behulp van de Google Search Console. Je gaat dan naar ‘Prestaties’ en vervolgens scroll je naar de zoektermen waar je website op scoort. Selecteer een van de zoektermen en klik op ‘Pagina’s’. Hier zie je welke pagina’s worden getoond als iemand op deze zoekterm zoekt.

Het is niet zo’n groot probleem als er meerdere pagina’s bij staan met enkele vertoningen, want dit komt vaak voor. Als je echter merkt dat twee of meer pagina’s die hier staan veel vertoningen hebben, heb je waarschijnlijk wel te maken met de nadelen van keyword cannibalization. Google kan dan niet kiezen uit deze twee pagina’s.

Zie je dat een pagina die je op deze zoekterm wilde optimaliseren weinig vertoningen krijgt en een andere pagina juist meer? Dan wil je hier waarschijnlijk ook iets aan gaan doen.

Google Search Console en Google Docs

Om sneller te kunnen zoeken in je Google Search Console prestaties kun je Google Search Console en Google Docs met elkaar combineren. Dit doe je met de gratis add-on Search Analytics for Sheets. Je kunt de zoektermen waar je op scoort dan importeren naar een spreadsheet, waardoor je direct een duidelijk overzicht hebt en kunt filteren.

SEMrush of Ahrefs

Als je gebruik maakt van SemRush of Ahrefs, kun je deze tool ook gebruiken om keyword cannibalization op te sporen. Hoe je dit precies kunt doen kun je terugvinden op de websites van deze SEO tools.

Wat kun je doen tegen keyword cannibalization?

Je bent erachter gekomen dat je verschillende pagina’s hebt die geoptimaliseerd zijn op hetzelfde keyword. Nu wil je dit natuurlijk zo snel mogelijk oplossen, zodat je jouw rankings in de zoekmachines kunt verbeteren. Maar hoe doe je dat dan?

Eerst is het belangrijk om voor elke zoekterm te bepalen welke pagina hierop moet ranken. Dit kun je het beste in een Excel document verwerken, zodat je een duidelijk overzicht hebt. Vermeld hierbij ook welke andere pagina’s nu op deze zoekterm ranken. Nu je weet welke pagina’s niet meer geoptimaliseerd moeten zijn op de zoekterm, kun je gaan bepalen wat je hiermee gaat doen. Natuurlijk kun je de pagina gewoon verwijderen, maar dat is zonde van je content (mits het goede content is). Hieronder vind je een aantal andere manieren om keyword cannibalization tegen te gaan.

keyword-cannibalization-oplossen

Herschrijf de pagina

Om ervoor te zorgen dat de pagina niet meer rankt op een bepaalde zoekterm, kun je de pagina herschrijven. Hierbij zorg je er dan voor dat de zoekterm waar de pagina nu onbedoeld op rankt helemaal niet meer in de tekst voorkomt. Scoort de pagina nog niet op andere zoektermen? Dan kun je ook eerst een nieuwe zoekterm bepalen en deze term meteen in de tekst verwerken.

Stel canonical tags in

Het is ook mogelijk om beide pagina’s hetzelfde te laten en gebruik te maken van canonical tags. Dit is ideaal als de pagina’s gerelateerd zijn aan elkaar en toch beide relevant voor je bezoekers. Je kunt dan een canonical tag instellen op de pagina die niet op de zoekterm moet ranken. Daarmee geef je bij de zoekmachines aan dat deze pagina de hoofdpagina ondersteunt. Voor je bezoekers is dit relevant en je hoeft de content dan niet te herschrijven. Het biedt echter minder voordelen voor je SEO, omdat de pagina met een canonical tag niet meer wordt geïndexeerd.

Combineer de content

Je kunt er ook voor kiezen om de content van de pagina´s die op dezelfde zoekterm ranken met elkaar te combineren. Hier maak je dan dus één groot artikel van. Zoekmachines zullen dit vaak enorm waarderen en deze pagina nog hoger laten ranken. Plaats dit artikel op de belangrijkste pagina die op de zoekterm moet ranken. Bezoekers van de andere pagina kun je met een 301- redirect doorsturen naar deze pagina. Het voordeel hiervan is dat de waarde van die pagina ook wordt overgedragen.

WordPress SEO: de 10 beste SEO plugins

Steeds meer mensen kiezen ervoor om hun website zelf te bouwen in WordPress. Het is een redelijk eenvoudig systeem en met een mooi thema is het niet zo moeilijk om dit zelf te doen. Maar daarna moet je jouw website ook nog optimaliseren voor SEO, zodat je hoger in de zoekresultaten komt en meer bezoekers krijgt. Gelukkig zijn er veel SEO plugins die je hierbij kunnen helpen. In dit artikel vind je de tien beste WordPress SEO plugins.

1. Yoast SEO

Een van de meest geìnstalleerde WordPress SEO plugins is Yoast SEO. Het is eigenlijk een begrip geworden onder de WordPress ontwerpers. De belangrijkste functie van deze plugin is het instellen van meta titles en meta descriptions. Dit zijn de titels en omschrijvingen die zichtbaar zijn in de zoekresultaten.

  • Meta titles en meta descriptions invoeren
  • Pagina’s blokkeren voor zoekmachines
  • Sitemap aanmaken
  • Robots.txt en .htaccess bewerken
  • Canonical url’s instellen

2. Wp Smush

Te grote afbeeldingen zijn in de meeste gevallen de oorzaak van een langzame laadtijd. Je kunt al je afbeeldingen verkleinen voordat je ze upload en bestaande afbeeldingen downloaden, verkleinen en opnieuw uploaden. Dit kost echter veel tijd. Een andere manier om je afbeeldingen te verkleinen is met de WordPress SEO plugin WP Smush.

  • Verkleint afbeeldingen naar het gewenste formaat
  • Verwijdert ongebruikte gegevens van afbeeldingen zonder de kwaliteit te beïnvloeden
  • Met Bulk Smush kun je tot 50 afbeeldingen tegelijk optimaliseren
  • Lazy loading

3. W3 Total Cache

Een andere manier om de laadtijd van je website te verbeteren is door W3 Total Cache te installeren. In eerste instantie is dit een cache plugin die een bezochte pagina opslaat in de browser van de bezoeker. De volgende keer dat de bezoeker deze pagina bezoekt wordt deze opgeslagen versie geladen. Dit kost veel minder tijd dan het opvragen van een pagina via jouw server. Je website wordt hierdoor een stuk sneller. W3 Total Cache heeft naast caching echter nog een aantal handige functionaliteiten om je laadtijd te verbeteren.

  • Slaat cache bestanden op in de browser van de bezoeker
  • Verkleint en comprimeert HTML, CSS en Javascript
  • Kan worden geïntegreerd met verschillende CDN providers
  • Verbetert de laadtijd en de prestaties

4. Broken Link Checker

Links die niet meer werken zijn niet goed voor je bezoekers. Ze klikken hierop en komen vervolgens op een 404 pagina uit. Aangezien dit niet gebruiksvriendelijk is, vinden zoekmachines dit ook niet fijn. Websites met links die niet meer werken worden dan ook lager gewaardeerd. Hoe test je nu eenvoudig welke links niet meer werken? Hiervoor kun je de WordPress SEO plugin Broken Link Checker gebruiken.

  • Geeft aan welke links niet meer werken
  • Mogelijkheid om de links direct via de plugin te bewerken

5. Simple 301 Redirects

Zoals hierboven al aangegeven is het niet goed om niet werkende links op je website te hebben. Met Simple 301 Redirects kun je dit meteen al voorkomen. Je kunt hiermee namelijk redirects van de ene naar de andere pagina instellen. Als een bepaald product bijvoorbeeld is uitverkocht, kun je deze URL laten redirecten naar een pagina met een vergelijkbaar product. Dit verhoogt de gebruiksvriendelijkheid en de kans op een verkoop.

Het fijne aan het instellen van 301 redirects is dat niet alleen de links op je website nu weer naar een werkende pagina doorverwijzen, maar ook links die je hebt gedeeld op social media of op andere websites.

  • Simpel 301 redirects instellen

6. All in One Schema Rich Snippets

Rich snippets zijn toevoegingen aan de Google zoekresultaten die meer informatie geven. Hierbij kun je denken aan sterwaarderingen, extra informatie en afbeeldingen. Een zoekresultaat met meer gegevens valt meer op. Dit heeft een positief effect op de CTR, waardoor het kan helpen meer website bezoekers te krijgen. Je kunt jouw rich snippets instellen met codes, maar het is makkelijker om dit te doen met de WordPress SEO plugin All in One Schema Rich Snippets.

  • Eenvoudig rich snippets instellen
  • Ondersteunt snippets voor verschillende soorten content, zoals reviews, producten, en recepten.

7. Site Kit by Google

Er zijn verschillende tools van Google die je kunnen helpen om je WordPress website te optimaliseren voor SEO. Deze tools kun je eenvoudig aan je website koppelen met behulp van één handige plugin: Google Site Kit. Met deze WordPress SEO plugin koppel je Analytics, AdSense, Google Search Console, PageSpeed Insights, Tag Manager en Optimize aan je website.

  • Eenvoudig Analytics, AdSense, Google Search Console, PageSpeed Insights, Tag Manager en Optimize aan je website koppelen
  • Statistieken direct zichtbaar op je website

8. a3 Lazy Load

Lazyload is een handige techniek waarmee de afbeeldingen die nog niet zichtbaar zijn in het scherm later worden geladen. Hierdoor laden de pagina´s van jouw website een stuk sneller. Met de plugin a3 Lazy Load kun je deze techniek eenvoudig instellen.

  • Met één klik lazyload instellen
  • Mogelijkheid om lazyload voor bepaalde pagina´s uit te sluiten

9. Really Simple SSL

Zoekmachines vinden het belangrijk dat je website goed beveiligd is. Een SSL certificaat zorgt voor een veilige verbinding  waardoor gegevens van gebruikers worden beveiligd. Een website met dit certificaat is te herkennen aan https:// en een slot-icoon in de adresbalk. Het certificaat kun je bij sommige hostingproviders eenvoudig installeren, maar niet elke hostingprovider biedt dit aan. Als je hostingprovider dit niet aanbiedt, kun je hiervoor de WordPress SEO plugin Really Simple SSL gebruiken.

  • Met één klik een SSL certificaat installeren

10. Site Reviews

Met de WordPress SEO plugin Site Reviews kun je eenvoudig reviews aan je website toevoegen en weergeven in de zoekresultaten. Deze beoordelingen worden dan weergegeven als sterretjes onder het zoekresultaat. Hierdoor valt jouw pagina extra op in de zoekresultaten. Ook creëert het meer vertrouwen bij je websitebezoekers,  wat een positieve invloed heeft op je conversiepercentage.

  • Overal op je website reviews plaatsen met blokken, widgets en shortcodes
  • Beoordelingen weergeven in de zoekresultaten (als rich snippet)
  • Mogelijkheid om de beste recensies bovenaan te plaatsen

Nog meer WordPress SEO plugins?

We zijn benieuwd naar welke wordpress seo plugins jij vaak gebruikt bij het optimaliseren van je website. Deel deze in een reactie onder dit artikel. Je helpt niet alleen ons, maar ook andere lezers van ons blog hiermee.

Stappenplan: je website voorbereiden op voice search

Enkele jaren geleden werd gedacht dat voice search nu helemaal hot zou zijn. Vrijwel iedereen zou nu moeten zoeken via voice search. Ondanks de opkomst van slimme speakers wordt er nog steeds niet heel vaak gezocht via voice search. Toch neemt dit wel steeds meer toe en wordt verwacht dat we in de toekomst vrijwel alleen nog maar via voice search zullen zoeken.

Aangezien mensen vaak naar andere dingen en op andere termen zoeken via voice search, is het aan te raden om eens goed naar je website te kijken. Met een aantal aanpassingen kun je jouw website nu alvast helemaal voorbereiden op voice search. Hoe doe je dat? In dit artikel vind je een handig stappenplan.

Stap 1: Blijf doen wat je doet

Misschien logisch, maar we noemen het toch even: blijf doen wat je al doet. Ja, het is goed om je content te optimaliseren voor voice search of hiervoor nieuwe content te schrijven. Maar het is ook belangrijk dat je verder gaat met je andere SEO-activiteiten. Ook voor je voice search ranking zijn je websitestructuur en kwalitatieve backlinks van belang.

Daarbij is het ook niet goed om je qua content nu alleen maar op voice search te gaan focussen. Er zijn nu nog veel zoekopdrachten zonder voice search en die zoekopdrachten zullen er ook altijd wel zijn. Vergeet daarom niet ook blogs te blijven schrijven zoals je altijd al deed.

Stap 2: Bedenk welke vragen jouw doelgroep kan hebben

Als iemand zoekt via voice search, is dit vaak omdat hij of zij het antwoord op een bepaalde vraag wil weten. Bijvoorbeeld: ‘Hoe is het weer morgen?’ of ‘Wat is er op tv vandaag?’ Om je content hier goed op af te stemmen is het belangrijk om eerst te bedenken welke mogelijke vragen jouw doelgroep kan hebben die relevant zijn aan jouw business.

welke vragen

Je kunt hierbij denken aan vragen over:

  • Betekenis van bepaalde termen (SEO, touchscreen etc.);
  • Openingstijden of adresgegevens van je bedrijf;
  • Kosten van een product of dienst;
  • Wat de beste … (noem een product) zijn;
  • Wie, wat, waar, wanneer, hoe en waarom vragen.

Als je een sectie met veelgestelde vragen op je website hebt, zou je hier eens tussen kunnen kijken. Hier staan waarschijnlijk ook vragen bij die jouw doelgroep veel zal stellen via voice search.

Stap 3: Focus ook op lokale SEO met voice search

Heb je een lokaal bedrijf? Dan is het belangrijk om je bij het voorbereiden op voice search ook te focussen op lokale SEO. Veel mensen die zoeken via voice search zijn op zoek naar producten of bedrijven in de buurt. Doe het volgende om beter lokaal vindbaar te worden bij voice search zoekopdrachten:

  • Bedenk mogelijke vragen van je doelgroep met jouw plaatsnaam of regio;
  • Maak een pagina met een stuk tekst over je bedrijf, je adres en plaatsnaam, regio en werkgebied (of breid je ‘Over ons’-pagina uit). Vermeld op deze pagina ook duidelijk je openingstijden en hoe je bedrijf te bereiken is;
  • Verzamel een aantal backlinks bij lokale bedrijvengidsen.
lokale SEO

Stap 4: Maak voor elke vraag een aparte pagina aan

Nu je een uitgebreide lijst met vragen hebt, is het tijd om content te creëren. Verwerk niet meerdere vragen in één artikel, maar maak voor elke vraag een aparte pagina aan. Hier geef je antwoord op deze vraag. Op deze manier is elke pagina gekoppeld aan één vraag, waardoor je hier beter op vindbaar zult zijn.

Als je voor heel wat vragen een pagina hebt aangemaakt, is het slim om de pagina’s onder te verdelen in categorieën. Zo houd je het overzichtelijk voor je bezoekers en voor de zoekmachines.

Stap 5: Formuleer heldere antwoorden

Je denkt nu misschien dat het ontzettend veel werk is om al die pagina’s te vullen met antwoorden. Echter is het bij voice search niet zo dat je artikelen lang en uitgebreid moeten zijn.

Mensen die zoeken via voice search zijn vaak ook met iets anders bezig of hebben haast. Ze willen geen lange teksten horen, maar liever een kort en helder antwoord op hun vraag. Denk hierbij aan ongeveer dertig woorden per antwoord. Je hoeft ook geen afbeeldingen of video’s aan deze pagina’s toe te voegen, want dat is voor voice search niet echt van belang.

Stap 6: Verwerk de juiste zoektermen in je teksten

Zoals we al eerder hebben aangegeven, zoeken mensen via voice search vaak op complete vragen. Ze gebruiken dus niet maar één of enkele woorden. Het is dan ook belangrijk dat je jouw content hierop optimaliseert, zodat je straks goed voorbereid bent.

Bij de content die je via de stappen hierboven speciaal voor voice search opdrachten hebt gemaakt, heb je dit eigenlijk al gedaan. Maar je kunt dit ook doen bij je bestaande blogteksten en de nieuwe blogteksten die je gaat schrijven. Kijk of je hier wat relevante vragen in kunt verwerken die mensen zouden kunnen stellen via voice search. Zo optimaliseer je ook je huidige content voor deze zoekopdrachten.

Stap 7: Zorg dat je website nog sneller laadt

De laadtijd van je website is eigenlijk altijd al een belangrijke ranking factor geweest. Als een bezoeker langer moet wachten, is de kans ook groter dat hij de pagina verlaat. Google keurt een langzame laadtijd af, omdat dit niet gebruiksvriendelijk is. Ook zorgt dit voor een hogere bounce rate wat eveneens een negatief effect heeft op je Google ranking.

Met de opkomst van voice search wordt de laadtijd nog belangrijker. Iemand die gebruikmaakt van voice search wil graag zo snel mogelijk een antwoord hebben, eigenlijk nog sneller dan iemand die een zoekopdracht invoert. Google houdt hier bij voice search opdrachten waarschijnlijk ook rekening mee. Voor een hogere ranking bij voice search opdrachten zal je dus moeten zorgen voor een super snelle laadtijd.

Stap 8: Blijf op de hoogte van ontwikkelingen

Vaak wordt nu alleen maar via voice search gezocht op bepaalde momenten, bijvoorbeeld als iemand ergens mee bezig is of snel een antwoord wil hebben. Dit zie je ook terug aan de voice search zoekopdrachten. In de toekomst kan dit echter veranderen en kan het zo zijn dat we bijna alleen nog maar zoeken via voice search. De dingen die we dan via voice search zoeken en de termen die we hiervoor gebruiken, zullen dan ook veranderen.

Het is daarom belangrijk om goed op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen van zoektermen. Houd de veranderingen in zoekvolume in de gaten en let ook op de veranderingen in de algoritmes van Google.

Product review linkbuilding: verzamel backlinks naar je product pagina’s

Product review linkbuilding

Inhoud

De belangrijkste pagina’s van je website zijn waarschijnlijk je product pagina’s. Je wilt bezoekers hierheen leiden, zodat ze een aankoop doen. Helaas scoren product pagina’s vaak niet hoog in de zoekresultaten op belangrijke zoektermen, omdat ze weinig tot geen backlinks krijgen, maar veelal ook minder content bevatten dan bijvoorbeeld een categoriepagina.

Gelukkig is er een handige manier om backlinks naar je product pagina’s te verkrijgen, namelijk door middel van product review linkbuilding. Wat dit precies inhoudt en hoe je dit soort backlinks aanvraagt lees je in dit artikel.

Wat houdt product review linkbuilding precies in?

Om van start te kunnen gaan met product review linkbuilding is het belangrijk dat je eerst weet wat dit precies inhoudt. Met product review linkbuilding geef je een product weg aan een blogger. Deze blogger schrijft hier een review over en linkt vanuit dit blogartikel naar jouw product.

Deze manier van linkbuilding is een slimme strategie om backlinks te verzamelen naar pagina’s die dit niet snel krijgen en wel de meeste omzet genereren. Als je een niet te hoog geprijsd product weggeeft, is deze manier van linkbuilding ook relatief goedkoop. Daarbij is het niet alleen goed voor je SEO, maar waarschijnlijk krijg je ook direct bezoekers vanaf de blog website (en meer naamsbekendheid!).

Wil je graag voor je categoriepagina’s meer backlinks verzamelen? Dat kan natuurlijk ook! Je vraagt de blogger dan om in plaats van een link naar de productpagina een link naar de desbetreffende categorie pagina te plaatsen.

Stappenplan

1. Kies een product om weg te geven

Om backlinks te verzamelen door middel van product review linkbuilding zal je een bepaald product moeten weggeven. Dit hoeft niet een duur product te zijn, maar het moet wel wat waarde hebben. Voor een product van een paar euro zullen de meeste bloggers niet de moeite nemen om een artikel te schrijven. Kies een product dat minstens enkele tientallen euro’s waard is.

Product om weg te geven

Het product hoeft niet per se een fysiek product te zijn. Je kunt ook een digitaal product weggeven aan de bloggers. Het grote voordeel van een digitaal product is dat het je vrijwel geen geld zal kosten. Lever je een dienst? Dan kun je dit natuurlijk ook weggeven, bijvoorbeeld een hotelovernachting of een massage.

Verkoop je alleen producten met een zeer hoge waarde? Dan kun je ook kijken of je het product alleen aan de bloggers kunt lenen. Zij kunnen het dan bijvoorbeeld een dag lang gebruiken. Denk hierbij aan een camera of een bruidsjurk. Vaak staan bloggers hier minder voor open, maar je kunt het altijd proberen.

Het is trouwens sterk aan te raden om een product te kiezen dat erg populair is en zeer goed wordt gewaardeerd. De kans is groot dat de bloggers hier ook blij mee zijn, waardoor de reviews voornamelijk positief zullen zijn.

2. Ga op zoek naar bloggers

Zodra je weet welk product je wilt gaan weggeven, kun je op zoek gaan naar bloggers. Het is slim om eerst een zo groot mogelijke lijst te maken van alle bloggers die mogelijk relevant zijn. In de volgende stap ga je deze lijst dan uitzoeken en bepalen welke bloggers je het beste kunt gaan aanschrijven.

Bloggers

Een makkelijke manier om relevante bloggers te vinden is door te zoeken via Google. Je kunt dit heel eenvoudig voor jezelf maken door specifieke parameters in je zoekopdrachten te gebruiken. Bijvoorbeeld: rugtas review + intex:blog + site:*.nl . Met intex:blog geef je aan dat Google alleen naar blogs moet zoeken en met site:*.nl geef je aan dat je alleen Nederlandse websites te zien wilt krijgen.

Verder is het slim om te zoeken naar bloggers die reviews schrijven over producten in jouw categorie, maar niet over het product dat jij levert. Als je een review wilt laten schrijven over de leren handtas die je verkoopt, kun je bijvoorbeeld zoeken op ‘rugtas review’ of ‘leren jas review’.

3. Maak een overzicht

Om de beste bloggers te selecteren en goed bij te houden wie je hebt benaderd, kun je het beste een overzicht bijhouden. Dit kun je gewoon in een Excel-bestand doen of in Google Sheets. Plaats hierin alle websites die je in de vorige stap hebt gevonden.

Vervolgens kun je de bloggers met het meeste potentieel selecteren. Geef deze websites bijvoorbeeld een kleurtje in de Excel-sheet. Let hierbij op:

  • Mogelijke bereidheid van bloggers om jouw product te reviewen (echt grote blogs zijn hier minder bereid toe of vragen een hoge prijs);
  • Autoriteit van de website;
  • Relevantie: een blog hoeft niet geheel relevant te zijn aan jouw product, zolang de blogger maar een categorie heeft die relevant is;
  • Aantal organische bezoekers per maand. Dit kun je soms vinden op een pagina met samenwerkings- of advertentiemogelijkheden.

Verder heb je natuurlijk ook nog e-mailadressen van de bloggers nodig, zodat je straks contact met hen kunt opnemen. Je vindt de e-mailadressen op de contactpagina of de pagina met samenwerkings- of advertentiemogelijkheden. Noteer deze e-mailadressen ook in je overzicht.

4. Verstuur e-mails naar bloggers

Nu je alle informatie hebt verzameld en weet welke bloggers je gaat mailen, is het tijd om je e-mail op te stellen en te versturen. Stel jezelf eerst voor in de mail en leg uit welke website je beheert. Geef een compliment over de website van de blogger en vraag naar de mogelijkheden om samen te werken. Leg uit dat je graag een product wil toesturen in ruil voor een review en geef de link naar de product pagina door. Sluit de e-mail netjes af en probeer deze persoonlijk te maken.

Houd er rekening mee dat lang niet elke blogger direct enthousiast is. Sommige bloggers zullen niet eens de moeite nemen om te reageren. Andere bloggers geven direct al aan hier niet voor open te staan. Verder zijn er bloggers die nog wat vragen hebben. Deze bloggers kun je eventueel overhalen door hun vragen goed te beantwoorden.

Een deel van de bloggers zal ook aangeven tevens een betaling te willen ontvangen. Je kunt er zelf voor kiezen of je dit wel of niet doet en zo ja, wat jouw maximum budget hiervoor is.

5. Bepaal de ankerteksten

Heb je een aantal bloggers gevonden die jouw product willen gaan reviewen? Top! Dan is het alleen nog belangrijk om met de bloggers af te spreken dat zij ook een link naar jouw productpagina plaatsen in de review. Ook kun je aangeven welke ankertekst je graag wilt. Dit is de tekst waaronder de link staat, bijvoorbeeld ‘klik hier’. Ankerteksten met belangrijke zoektermen van jouw productpagina zijn het meest waardevol. Zorg er dus voor dat je in ieder geval een aantal van dit soort ankerteksten aanvraagt.

Let er wel op dat je niet twee keer dezelfde ankertekst laat plaatsen en voldoende afwisselt (dus ook ‘klik hier’ en ankerteksten met de url van je website). Als je dit niet doet, komt dit onnatuurlijk over en dat kan weer negatief zijn voor je Google rankings.

Controleer de geplaatste backlink ook altijd goed na het plaatsen de review. Let erop dat er inderdaad een link in het artikel staat en dat deze link geen fouten bevat. Staat er geen (goede) link in het artikel? Neem dan zeker even contact op met de blogger.

6. Verstuur een follow-up mail

Je hebt waarschijnlijk aardig wat tijd besteed aan het maken van je lijst met bloggers. Hier wil je natuurlijk zoveel mogelijk uithalen. Daarom is het slim om de bloggers die niet hebben gereageerd nog een follow-up mail te sturen. Het kan zijn dat de blogger je eerste mailtje heeft gezien en dat het hem of haar even is ontschoten. Of misschien is je eerste mail wel automatisch in de spambox belandt.

follow up

In de follow-up mail hoef je niet veel informatie te zetten. Je vraagt alleen of de blogger je eerdere mail heeft gezien en hier interesse in heeft. Eventueel kun je de tekst uit de eerste mail kopiëren en hieronder vermelden. Stuur de follow-up niet te snel na de eerste mail, maar wacht ongeveer vijf dagen.

Website gedaald in de zoekresultaten? Volg dit stappenplan!

Website gedaald in de zoekresultaten

Inhoud artikel

Je hebt veel tijd in SEO geïnvesteerd en verschillende pagina’s van je website staan op de eerste pagina in de zoekresultaten. Maar ineens zie je dat je website gedaald is in de zoekresultaten….. En de volgende dag ranken ze weer lager… Je raakt een beetje in paniek en je bent bang dat al je moeite voor niets is geweest. Moet je je echt zorgen maken? Nee, dat hoeft niet, maar je moet wel actie ondernemen! Volg dit handige stappenplan om jouw website weer goed te laten ranken.

1. Check wat jouw concurrenten doen

Soms dalen verschillende pagina’s ineens een stuk in de zoekresultaten. Andere keren gaat het maar om een paar pagina’s of slechts om één pagina. Dit betekent meestal niet dat die pagina’s of je hele website minder goed is geworden. Vaak gebeurt dit als de zoekmachines vinden dat andere pagina’s of websites beter zijn. Je concurrenten voldoen beter aan de zoekopdracht of bieden meer kwaliteit.

Wat kun je hieraan doen? Heel simpel: check wat jouw concurrenten doen en doe het beter! Ga na welke websites nu hoger ranken dan jouw website en bekijk ze goed. Let in ieder geval op de volgende punten:

  • Kwaliteit en relevantie van de content
  • Laadtijd
  • Gebruiksvriendelijkheid
  • Domeinautoriteit

Daarna is het tijd om jouw website te verbeteren. Hebben jouw concurrenten een betere laadtijd? Zorg er dan voor dat jouw laadtijd nog beter is. Is hun content beter dan die van jou? Herschrijf je content dan, zodat het relevanter en beter wordt.

2. Verbeter de content op de belangrijkste pagina’s

In het vorige punt hebben we het al gehad over de kwaliteit en relevantie van je content. Ook als je denkt dat je het beter doet dan je concurrenten, is het toch slim om de content op je belangrijkste pagina’s te verbeteren.

Zorg ervoor dat jouw content heel relevant is aan de zoekopdracht van de gebruikers. Vinden ze op jouw pagina de informatie waar ze naar op zoek zijn? Los je hun probleem op? Naast relevantie is de kwaliteit van je content ook van belang. Zorg ervoor dat je tekst goed leesbaar en aantrekkelijk is. Probeer het anders te doen dan anderen door originele content te plaatsen.

Vergeet niet dat content niet alleen bestaat uit tekst. Zoekmachines kijken ook naar afbeeldingen, video’s, grafieken en tabellen op de pagina. Door de informatie in de tekst ook uit te beelden maak je het nog duidelijker en aantrekkelijker voor je bezoekers.

Relevante en kwalitatieve content verhoogt niet alleen direct je positie in de zoekresultaten. Het zorgt er ook voor dat je websitebezoekers langer op je website blijven en doorklikken naar een andere pagina. Dit heeft indirect weer een positieve invloed op je rankings. Daarnaast verhoogt het waarschijnlijk ook je conversieratio. Win-win dus!

3. Maak je meta title en meta description aantrekkelijker

Je weet waarschijnlijk wel dat het slim is om een unieke en aantrekkelijke meta title en meta description in te stellen voor elke pagina van je website. Dit zijn de titel en omschrijving die zichtbaar zijn in de zoekresultaten. Des te aantrekkelijker ze zijn, des te groter de kans dat iemand doorklikt naar jouw website.

De meta title en meta description hebben geen directe invloed op je rankings, maar wel een indirecte invloed. Klikken er meer mensen op jouw snippet? Dan merken zoekmachines dit op en wordt jouw pagina hoger gewaardeerd. Dit kan leiden tot een stijging in de zoekresultaten.

meta title en meta description

Het is dus goed om bij een daling in de rankings nog eens goed te kijken naar je meta titles en meta descriptions, zeker bij je belangrijkste pagina’s. Kijk eerst of je deze stukjes tekst nog relevanter kunt maken aan de zoekopdracht. De gebruiker moet direct zien dat jouw pagina hetgeen biedt waar hij of zij naar op zoek is. Daarom is het ook zo goed om de belangrijkste zoekterm in de titel en eventueel in de omschrijving te verwerken.

Kijk daarna of de stukjes tekst ook aantrekkelijk genoeg zijn en of ze de gebruiker uitnodigen om je pagina te bezoeken. Probeer ze nog aantrekkelijker te maken, zodat je snippet de gebruikers direct aanspreekt. Meta descriptions met een activerende call to action – zoals ‘Lees meer over…’ of ‘Bekijk onze beste tips’ doen het eigenlijk altijd goed.

4. Kijk goed naar je backlinkprofiel

Als je goede posities in de zoekmachines hebt, heb je waarschijnlijk al een aardig uitgebreid backlinkprofiel. Dat lijkt misschien alleen maar goed, maar niet alle backlinks hebben een positieve invloed op je rankings. Wellicht heb je in het verleden wat backlinks geplaatst op spammy websites of heeft je concurrent deze backlinks voor jouw website aangevraagd om jouw positie te verlagen.

Backlinks van spammy websites kunnen een negatieve invloed hebben op jouw website rankings. Het kan zijn dat er de afgelopen tijd wat spammy backlinks naar jouw website zijn toegevoegd. Of ze zijn al eerder geplaatst en de zoekmachines merken ze nu op. Dit kan een oorzaak zijn van je verlaging in de zoekresultaten. Voer daarom een backlink analyse uit zodat je hier meer inzicht in krijgt.

Daarom is het slim om nog eens goed naar je backlinkprofiel te kijken. Controleer of je backlinks ziet van spammy websites en zorg ervoor dat zoekmachines deze backlinks niet meer meetellen. In dit artikel lees je hoe je dit doet.

backlinkprofiel

Nu je toch bezig bent met je backlinkprofiel is het ook goed om direct wat kwalitatieve backlinks naar je website te plaatsen. Je kunt hiervoor bijvoorbeeld een linkbuilding pakket aanschaffen of je kunt wat backlinks aanvragen bij startpagina’s en blogs. Gastbloggen is ook een goede methode om kwalitatieve backlinks te verzamelen. Plaats nu niet in één keer te veel links, want dat komt onnatuurlijk over. Vraag een aantal backlinks aan en blijf dit de komende maanden of jaren actief doen.

5. Verbeter de gebruiksvriendelijkheid van je website

Ook als je denkt dat je website gebruiksvriendelijker is dan die van je concurrenten, blijft het slim om toch te kijken hoe je jouw gebruiksvriendelijkheid te verbeteren. Vaak zijn er toch wel een aantal punten die je kunt aanpakken.

Er zijn verschillende statistieken in Google Analytics die te maken hebben met de gebruiksvriendelijkheid, namelijk:

  • Bouncepercentage. Bezoekers die niet direct denken te vinden waar ze naar op zoek zijn, haken vrijwel meteen af.
  • Gemiddelde sessieduur. Bij een hogere gebruiksvriendelijkheid blijven gebruikers over het algemeen langer op je website.
  • Pagina’s per sessie. Als bezoekers makkelijk op je website kunnen navigeren, wordt het aantal pagina’s per sessie hoger.

Zoekmachines kijken hier ook naar, maar controleren dit op een iets andere manier. Een lager bouncepercentage, een hogere sessieduur en een hoger aantal pagina’s per sessie kunnen leiden tot een hogere ranking.

Om je gebruikersvriendelijkheid te verbeteren is het aan te raden om eerst te kijken naar je content. Is het voor websitebezoekers direct duidelijk wat het onderwerp is en of zij hier een antwoord op hun vraag kunnen vinden? Controleer dit in ieder geval bij de belangrijkste pagina’s van je website en pas de content aan waar nodig.

Verder is het belangrijk dat je bezoekers makkelijk kunnen navigeren. Zorg voor een duidelijk menu, plaats interne links en zet op elke pagina een call-to-action. Maak de titels ook duidelijk, zodat bezoekers precies weten wat ze kunnen verwachten van de onderliggende pagina.

Is jouw website gedaald in de zoekresultaten en weet je niet wat je moet doen? Laat het ons gerust weten, we kijken dan graag met je mee.

Stappenplan: zo verzamel je kwalitatieve backlinks

Stappenplan kwalitatieve backlinks

Als je jouw website hoger wilt laten scoren in de zoekmachines, is het verzamelen van kwalitatieve backlinks ontzettend belangrijk. Je kunt hiervoor een linkbuilding pakket kopen om het een boost te geven en je kunt zelf links aanvragen bij startpagina’s en blogs. Maar het is ook heel belangrijk om goed te kijken naar de digitale klantreis en je backlinkprofiel aan de hand hiervan in te richten. In dit artikel leer je stap voor stap hoe je op deze manier kwalitatieve backlinks opbouwt.

De zoektocht van de gebruiker

Veel SEO-specialisten en website-eigenaren onderzoeken hoe ze goede backlinks kunnen krijgen om hoger te scoren in de zoekmachines. Je zou hier echter ook eens op een andere manier naar kunnen kijken. Vraag jezelf af hoe je backlinks kunt plaatsen om de gebruiker te helpen in zijn of haar zoektocht.

Zo help je de gebruiker en krijg je waarschijnlijk ook direct bezoekers vanuit de websites die naar jouw website linken. De backlinks zijn ook heel relevant en kwalitatief, waardoor ze je helpen om hoger te scoren in de zoekmachines.

Stap 1: Onderzoek de zoektocht van de gebruiker

Om erachter te komen op welke websites je het beste backlinks kunt plaatsen, is het belangrijk om de zoektocht van de gebruiker te onderzoeken. Hiervoor kijk je eerst naar de boodschap die je naar de gebruiker wilt overbrengen. Dat kan bijvoorbeeld zijn: ‘Wij zijn het beste Griekse restaurant in Nijmegen met originele, authentieke Griekse gerechten.’ of ‘Bij ons vind je de leukste cadeautjes voor mannen’. Link je naar een specifiek product of blogartikel? Bedenk dan wat de specifieke boodschap van deze pagina is.

Onderzoek daarna wie je met deze boodschap wilt bereiken. Wat is jouw belangrijkste doelgroep voor dit product of dit blogartikel? Probeer een duidelijk beeld te vormen van je ideale gebruikers en omschrijf dit zo specifiek mogelijk.

Onderzoek

Laten we de eerste voorbeeldboodschap er even bij pakken. Je hebt een Grieks restaurant in Nijmegen en je serveert originele, authentieke Griekse gerechten. Je hebt onderzocht welke doelgroep je met jouw boodschap wilt bereiken. Je doelgroep bestaat uit getrouwde stellen van middelbare leeftijd die graag naar Griekenland op vakantie gaan. Pas je boodschap op deze doelgroep aan.

Heb je ook een andere doelgroep? Dan zul je hiervoor een andere boodschap moeten maken die relevant is. Stel dat je andere doelgroep bestaat uit jongeren die graag originele gerechten proberen. Dan zul je in de boodschap voor deze doelgroep hier meer de nadruk op moeten leggen, bijvoorbeeld: ‘Bij ons geniet je van originele gerechten uit Griekenland.’

Onderzoek nu hoe de zoektocht van jouw gebruiker eruit ziet. De gebruikers uit beide doelgroepen kijken misschien op websites als Eet.nu om een goed restaurant te vinden. Daarnaast zoekt je doelgroep van middelbare leeftijd waarschijnlijk via Google naar het beste Griekse restaurant of het beste Griekse restaurant in Nijmegen. Ze komen dan uit op websites met lijstjes van de beste Griekse restaurants. De jongere doelgroep die graag originele gerechten probeert zal eerder zoeken op ‘origineel restaurant’ of ‘bijzonder restaurant’. Zij komen dan waarschijnlijk terecht op websites met originele of bijzondere restaurants.

De oudere doelgroep zoekt misschien ook naar Griekse recepten die ze zelf thuis kunnen maken en de jongere doelgroep naar originele recepten. Ze komen dan op receptenwebsites terecht of op blogs van influencers die houden van koken.

Maak voor elke doelgroep een lijst van de websites die zij volgens jou tijdens hun zoektocht bezoeken. Hier ga je straks backlinks aanvragen.

2. Creëer relevante content

Je weet nu met welke boodschap(pen) je jouw gebruikers wilt benaderen. Aan de hand daarvan kun je content gaan creëren. Zo kun je bijvoorbeeld een stukje schrijven over de kwaliteit van jouw restaurant of welke Griekse gerechten het meest origineel zijn (gerechten die bijna niemand kent).

relevante content

Denk bij het creëren van deze content goed na over waar de bezoeker vandaan komt. Een gebruiker van Eet.nu of een gebruiker van een website met een lijst met de beste restaurants kun je het beste direct doorverwijzen naar je homepage, omdat deze gebruiker meteen al een restaurant zoekt. Het is belangrijk dat op je homepage beide boodschappen duidelijk worden in de tekst op deze pagina.

Voor gebruikers die naar recepten zoeken kun je blogartikelen maken met Griekse recepten of originele recepten die jouw restaurant serveert. Hier kun je dan straks naar linken vanaf receptenwebsites of receptenpagina’s op blogsites.

3. Vraag kwalitatieve backlinks aan

Nu je weet op welke websites je een backlink wilt hebben en je jouw content aan je boodschappen hebt aangepast, is het tijd om backlinks aan te vragen. Het is niet altijd even makkelijk om een backlink te krijgen, zeker niet bij kwalitatieve websites. Wees dus creatief en bedenk wat jij hiervoor in ruil kunt geven. Misschien kun je een blogartikel aanleveren in ruil voor een vermelding in een lijst met de beste Griekse restaurants. Of misschien kun je een backlink terugplaatsen vanaf jouw website of vanaf een andere website die je in jouw beheer hebt. Bekijk elke website apart en maak hiervoor een persoonlijk voorstel. Stel een nette mail op met jouw voorstel en geef aan dat je ook openstaat voor andere ideeën. Niet al je aanvragen zullen succesvol zijn, maar je zult op deze manier zeker een aantal kwalitatieve backlinks opbouwen en waarschijnlijk ook direct meer bezoekers krijgen.

Op welke manier verkrijg jij kwalitatieve backlinks?

Structured data: 5 meest gestelde vragen + stappenplan

Structured data

Waarschijnlijk heb je wel eens gehoord van structured data. Steeds meer websites maken hier gebruik van. Inmiddels is het eigenlijk onmisbaar voor je SEO. Maar hoe werkt dit nu precies en hoe pas je dit toe? In dit artikel geven wij antwoord op de 5 meest gestelde vragen over structured data en vind je een handig stappenplan. Zo kun je hier direct zelf mee aan de slag!

1. Hoe beïnvloedt structured data jouw rankings?

Soms wordt gedacht dat structured data een ranking factor is. Dat is echter niet helemaal het geval. Structured data zorgen er niet per se voor dat je normale SERP resultaat hoger in de zoekmachines komt te staan. Wel kun je er met structured data voor zorgen dat je pagina als een feature wordt weergegeven in de SERP. Hierbij kun je denken aan een featured snippet, een carousel of een direct antwoord. Deze resultaten worden normaal gesproken bovenaan de zoekresultaten geplaatst. Hierdoor komt je pagina dus hoger in de zoekresultaten te staan én neemt het meer ruimte in beslag. Over het algemeen zorgt dit voor een hogere CTR en dus meer bezoekers op je website.

Wat doet Google dan precies met structured data? Als je structured data aan je pagina toevoegt, zal Google je website niet daardoor meer gaan waarderen. Structured data helpen Google echter wel om de content op de pagina beter te begrijpen.

2. Kunnen structured data ook een negatieve invloed hebben?

Structured data zorgen niet altijd voor meer verkeer. Sommige website geven direct alle informatie weg in hun structured data. De bezoeker hoeft de pagina dan niet meer te bezoeken en dit kan zorgen voor een daling in de bezoekersaantallen. Dat wil je natuurlijk het liefst voorkomen. Denk daarom goed na over de invulling van je structured data. Laat niet direct alle informatie zien. Een uitgebreide uitleg toevoegen die slechts voor een deel in de zoekresultaten past is ook aan te raden. Blijf hiermee stapje voor stapje experimenteren, zodat je uiteindelijk optimaal resultaat behaalt.

3. Hoe kan structured data de time on page verhogen?

time on page

Veel online marketeers merken dat hun gemiddelde time on page hoger wordt na het toevoegen van structured data. Dit is heel eenvoudig te verklaren. Door de toevoeging van structured data begrijpt Google beter waar de pagina over gaat. Hierdoor kan de zoekmachine de pagina aan meer gebruikers laten zien voor wie dit echt relevant is. De bounce rate wordt lager en de time on page wordt hoger (soms tot wel 1.5 keer zo hoog). De bezoekers zijn meer geïnteresseerd en zullen ook sneller lead of klant worden.

4. AMP of structured data: waar kun je beter op focussen?

Je hebt misschien maar een beperkte tijd om je website te optimaliseren en je wilt weten waar je het beste mee kunt beginnen. Kun je je het beste eerst focussen op AMP of op structured data? AMP is een functionaliteit waarmee bezoekers snel informatie tot zich kunnen krijgen. Een AMP pagina wordt een stuk sneller geladen op mobiele telefoons. Dit zorgt voor meer gebruiksvriendelijkheid, een lagere bounce rate en meer geïnteresseerde bezoekers. Daarbij komen AMP pagina’s vaak wat hoger in de mobiele zoekresultaten te staan.

AMP

Met structured data verlaag je ook je bounce rate en trek je meer geïnteresseerde bezoekers naar je website. Als je pagina een featured snippet of een rich card wordt, komt het bovenaan in de zoekresultaten te staan. Dit kan direct veel meer bezoekers opleveren.

Het is dus goed om zowel AMP als structured data toe te voegen. In het ene geval zal AMP meer effect hebben en in het andere geval structured data. Gespecialiseerde websites – zoals websites van lokale bedrijven, receptenwebsites en webshops – kunnen meestal het beste starten met structured data. Dit heeft voor hen vaak het meeste effect. Heb je een meer algemene website? Dan kan het beter zijn om eerst te starten met AMP.

5. Hoe ziet structured data eruit in de toekomst?

De laatste jaren is structured data steeds verder uitgebreid en naar verwachting zullen de ontwikkelingen nog wel even doorgaan. Maar hoe zal structured data er dan uitzien in de toekomst? Blijft het altijd belangrijk om dit toe te voegen?

Zoekmachines zijn tegenwoordig steeds beter in het begrijpen van de content van een pagina. Over een aantal jaren zullen de zoekmachines pagina’s nog veel beter begrijpen. Op een gegeven moment zal het dan niet meer nodig zijn om structured data toe te voegen. Dit zal niet binnen enkele jaren zo zijn, maar het is zeker dat dit moment op een gegeven moment zal komen. Toch is het heel goed om nu alsnog te focussen op structured data, zodat je de komende jaren ook kunt profiteren van een betere positie in de zoekresultaten.

Stappenplan: structured data toevoegen aan je website

1. Verdiep je in rich snippets, rich cards en featured snippets

Voordat je aan de slag gaat met structured data is het belangrijk om hier wat meer vanaf te weten. Er zijn drie verschillende vormen van structured data:

  • Rich snippets zijn kleine stukjes extra informatie die worden toegevoegd aan de bestaande zoekresultaten. Hierbij kun je denken aan openingstijden of review-sterren.
  • Rich cards zijn opvallende vertoningen in de zoekresultaten, zoals in een carousel. Denk hierbij aan recepten en films.
  • Featured snippets worden weergegeven boven de organische én betaalde zoekresultaten. Ze geven een direct antwoord op de ingevoerde zoekopdracht.

2. Onderzoek welke structured data voor jou belangrijk zijn

Er zijn verschillende structured data types die je zou kunnen gebruiken. Je vindt hier een complete lijst met alle structured data die door Google worden ondersteund. Het is aan te raden om dit eerst eens goed te bekijken en vervolgens per pagina te kiezen welke structured data hierbij passen.

Er zijn drie structured data-types die in ieder geval belangrijk zijn om te gebruiken, mits het relevant is voor de betreffende pagina:

  • Lokaal bedrijf. Als je een lokaal bedrijf hebt, versterk je met dit structured data-type de signalen over jouw locatie en werkgebied. Je kunt hier verder onder andere je openingstijden en de bereikbaarheid van je klantenservice mee tonen.
  • Product. Met dit structured data-type kun je ervoor zorgen dat Google uitgebreide informatie over jouw product vertoont. In sommige gevallen wordt dit ook in Google Afbeeldingen gebruikt.
  • Service. Een dienst die je aanbiedt kun je opmaken met dit structured data-type. Hiermee kun je in de zoekresultaten weergeven welke dienst je levert en wat je werkgebied is.

3. Voeg structured data toe

Nu je weet welke structured data types er zijn, kun je dit aan je pagina’s gaan toevoegen. Er zijn twee simpele manieren waarop je dit kunt doen:

4. Test je pagina’s

Als laatste is het nog belangrijk om je pagina’s te testen. Zo kun je onderzoeken of je de structured data op de juiste manier hebt ingesteld. Je kunt dit doen met de Structured data testing tool van Google. Hiervoor hoef je alleen maar de url of broncode in te voeren.

Met deze structured data generator voeg je in enkele klikken foutloze structured data toe aan jouw website. Zo ga je te werk:

  1. Kies het type structured data
  2. Geef de voor jou relevante informatie in
    1. Elementen die voor jou niet relevant zijn kan je weglaten. Let er wel op dat de verplichte gegevens ingevuld zijn
  3. Controleer je code, rechtstreeks vanuit de tool
  4. Kopieer en plak je structured data op jouw website

Met deze generator hoef je je niet wakker te liggen van foute code of ontbrekende gegevens. Je krijgt een makkelijk overzicht van de vereiste data die je onmiddellijk kan invullen.

Dankzij deze tool kan je dus sneller aan de slag, maak je geen fouten en ben je zeker dat je een goede start hebt met je structured data. Een technische optimalisatie makkelijk gemaakt.

Voor e-commerce websites raden we aan te werken met een plug-in die dit automatisch toevoegt. Zo hoef je niet iedere keer je product en je data aan te passen.

SEO voor je Wix website: 10 handige tips

Analytics

Wix is een gratis websitebuilder waarmee je simpel en snel je eigen website kunt bouwen. Het is ideaal voor kleine bedrijven die zonder hoge kosten online vindbaar willen worden. In het verleden kon je een Wix website niet goed optimaliseren voor SEO, maar de laatste jaren is dit enorm verbeterd. Hoe kun jij het meeste uit je Wix website halen en hoog ranken in de zoekmachines? In dit artikel geven wij je tien handige tips om je Wix website te optimaliseren voor SEO.

Voor- en nadelen van Wix voor je SEO

Als je een klein bedrijf hebt of een blog wilt starten, kan de Wix websitebuilder ideaal zijn voor jou. Voor je SEO biedt Wix zowel voor- als nadelen:

Voordelen

  • Coderen is niet nodig. Je kunt je Wix website volledig ontwerpen met de drag-and-drop builder. Via deze builder kun je ook je website optimaliseren voor SEO.
  • Wix SEO Wizard tool. Hiermee kun je een SEO plan voor je website maken. Dit is ideaal voor beginners die nog weinig van SEO weten.
  • Makkelijke integratie met Google Search Console en Google Analytics. Deze twee tools zijn onmisbaar voor het meten van je SEO resultaten.

Nadelen

  • Geen uitgebreide SEO mogelijkheden. Dit komt doordat Wix geen uitgebreid platform is. Je hebt ook geen toegang tot de bestanden en templates.
  • Geen AMP ondersteuning. Het is niet mogelijk om een AMP versie van je website te maken met Wix.

Wel of niet kiezen voor Wix?

Als je een uitgebreide website wilt ontwerpen, is Wix niet de juiste builder voor jou. WordPress kan dan een betere keuze zijn. Ook als je heel specifieke designwensen hebt, kun je beter een ander systeem gebruiken. Weet je weel van SEO en wil je jouw website geheel optimaliseren? Dan kun je ook beter kiezen voor een ander platform.

Wix kan wel een goede websitebuilder zijn als je een klein bedrijf hebt of wilt gaan bloggen en snel wilt starten voor een lage prijs. Je kunt eenvoudig met de builder je website ontwikkelen en je hebt vrijwel geen kennis van SEO nodig om je website onpage te optimaliseren.

Wix SEO functionaliteiten

In de laatste jaren heeft Wix verschillende SEO functionaliteiten toegevoegd, waarmee je jouw website goed kunt optimaliseren. Wix biedt nu de volgende mogelijkheden:

  • Titel tags en meta descriptions wijzigen
  • H tags wijzigen (H1, H2 enz.)
  • Pagina URL’s aanpassen
  • Alt tags van afbeeldingen wijzigen
  • SEO patronen voor standaard instellingen voor verschillende pagina’s
  • Redelijke PageSpeed score
  • Mobielvriendelijke templates
  • HTTPS
  • Google Search Console en Google Analytics integratie
  • 301 redirects implementeren
  • Canonical tags instellen
  • XML sitemap (niet aan te passen)
  • Structured data

10 Wix SEO tips om je rankings te verhogen

Heb je een Wix website of heb je besloten om je website met Wix te ontwerpen? Volg dan de onderstaande tien tips om de SEO van je website te verbeteren.

Wix SEO Wizard
Wix.com

1. Stel de Wix SEO Wizard in

Met de Wix SEO Wizard kun je snel en eenvoudig een SEO plan maken voor je website. Je vindt deze wizard in het Instellingen-menu. De tool stelt je een aantal vragen. Aan de hand van jouw antwoorden, krijg je een SEO plan op maat met een handige taken checklist. Volg deze taken op om jouw websitestructuur te optimaliseren.

2. Stel Google Search Console en Analytics in

Met de Google Search Console en Google Analytics kun je inzicht krijgen in je SEO resultaten. Voordat je hiermee aan de slag kunt, moet je dit wel eerst aan je website koppelen. Als je Wix Premium hebt, kun je dit doen met een druk op de knop in je Wix builder.

Heb je de gratis versie van Wix? Dan moet je Google Search Console en Analytics handmatig koppelen. Hiervoor meld je je eerst aan bij Google Search Console. Vervolgens moet je jouw website verifiëren. Dit kun je doen door de HTML-tag te kopiëren en te plakken in de header code meta tags (via de SEO tab in Wix). Google Analytics stel je in door je hier aan te melden en de tracking code te plakken in je marketing integratie menu (kan alleen als je een eigen domein hebt).

Analytics

3. Voer een zoekwoordenonderzoek uit

Het toevoegen van zoekwoorden aan je website is een enorm belangrijk onderdeel van je SEO. Aan de hand van deze zoekwoorden kunnen zoekmachines begrijpen waar je website over gaat. Hierdoor laten ze jouw website zien in relevante zoekopdrachten. Je kunt een zoekwoordenonderzoek doen met de Google Keyword Planner. Kies voor elke pagina op je website één of twee relevante zoekwoorden uit met een redelijk hoog zoekvolume en het liefst lage concurrentie.

4. Schrijf goede content

Om hoger te ranken is het enorm belangrijk om goede content te schrijven. Maak goede paginateksten en voeg in ieder geval maandelijks of liever nog wekelijks een nieuw blogartikel toe. Zoek in Google op de zoekwoorden waar je op wilt ranken en bekijk de top 5 pagina’s. Zorg ervoor dat jouw teksten langer, beter en relevanter zijn dan deze pagina’s.

5. Optimaliseer je H tags

Met de H tags kun je jouw stuk tekst in stukjes opbreken. Hierdoor leest het makkelijker en het is ook nog eens goed voor je SEO. Gebruik in ieder geval een H1 tag voor je titel en H2 tags als tussenkopjes. Het is ook aan te raden om daarnaast H3 tags te gebruiken. Zorg ervoor dat je de juiste volgorde hanteert (H1 tag bovenaan, H3 tags onder de H2 tags). Verwerk het belangrijkste zoekwoord in ieder geval in de H1 tag en eventueel nog eens in een tussenkopje.

6. Voeg interne links toe

Interne links verwijzen van de ene pagina naar de andere pagina op jouw eigen website. Hiermee geef je wat PageRank door. Als je vanaf verschillende pagina’s naar een belangrijke pagina op je website linkt, kan dit een positief effect hebben op de ranking van deze pagina. Bedenk wat de belangrijkste pagina’s op je website zijn en voeg interne links naar deze pagina’s toe.

7. Stel title tags en meta descriptions in

De title tag en meta description van een pagina zijn de titel en omschrijving die in de zoekresultaten zichtbaar zijn. Als je deze zelf instelt, nemen zoekmachines ze in de meeste gevallen over. Zijn je title tag en meta description aantrekkelijk en staat de belangrijkste zoekterm hierin? Dan is de kans groot dat de CTR hoger wordt, waardoor je meer bezoekers naar je website krijgt. Stel dus een relevante, aantrekkelijke en unieke title tag en meta description voor elke pagina.

8. Optimaliseer je pagina URL’s

Ook je pagina URL’s dragen bij aan je SEO. Het is dus belangrijk om ze te optimaliseren. Probeer ze in te korten door woorden te verwijderen die niets zeggen en zorg ervoor dat het belangrijkste zoekwoord erin staat. Gebruik ook nooit underscores (_) in je URL’s, maar gebruik de hyphens (-) tussen woorden.

9. Optimaliseer je afbeeldingen

De laadtijd van je website is belangrijk voor de gebruiksvriendelijkheid voor je bezoekers. Met een langere laadtijd is de kans groot dat je bounce rate hoger wordt en dat bezoekers minder snel doorklikken op je site. Daarbij is het ook een directe ranking factor voor de zoekmachines.

Grote afbeeldingen zijn de grootste veroorzaker van een lange laadtijd. Zorg er daarom voor dat je afbeeldingen niet te groot zijn (dus geen 1300 pixels voor een frame van 1000 pixels) en maak de bestanden daarna nog wat kleiner met TinyPNG.

Verder kun je jouw SEO verbeteren door alt tags aan je afbeeldingen toe te voegen. Hiermee laat je zoekmachines weten waar je afbeelding over gaat, waardoor ze het aan relevante gebruikers kunnen tonen.

10. Plaats backlinks naar je website

Ook in 2020 blijven backlinks een belangrijke ranking factor. Je komt er nu echter niet meer mee weg om honderden backlinks tegelijk te plaatsen op sites van slechte kwaliteit. Inmiddels kun je veel beter gaan voor kwaliteit dan kwantiteit. Dit geeft je veel meer waarde ne het voorkomt dat je een penalty krijgt.

Je kunt een backlink pakket inkopen met startpagina- en bloglinks. Daarnaast is het goed om zelf ook nog een aantal backlinks te laten plaatsen. Je kunt bijvoorbeeld gaan gastbloggen voor een andere site of aan de schrijver van een relevant artikel vragen om jouw link erin te plaatsen.

7 manieren om jouw afbeeldingen te optimaliseren

afbeeldingen optimaliseren
  1. Verklein je afbeeldingen naar het weergaveformaat
  2. Verlaag de kwaliteit om je afbeeldingen nog meer te verkleinen
  3. Geef je afbeeldingen een goede naam
  4. Maak een sitemap voor je afbeeldingen
  5. Host afbeeldingen op een CDN
  6. Maak gebruik van lazy loading
  7. Sla afbeeldingen op in de browser van je bezoekers

Het instellen van de alt tag is een goede manier om je afbeeldingen te optimaliseren voor SEO. Maar er zijn daarnaast nog meer manieren die niet vaak worden genoemd. In dit artikel bespreken we zeven manieren om je afbeeldingen hoger te laten ranken in de Google Image Search.

1. Verklein je afbeeldingen naar het weergaveformaat

Veel afbeeldingen op websites staan in een frame en hebben daardoor een maximum formaat (ook bij een hogere schermresolutie). Voor deze afbeeldingen is het belangrijk om het bestand even groot te maken als het weergaveformaat, bijvoorbeeld 600 bij 600 pixels. Op die manier neemt het laden van de afbeeldingen niet onnodig veel tijd in beslag.

Je kunt je afbeeldingen verkleinen in Photoshop, Canva of met een andere (online) tool. Gebruik je WordPress? Dan kun je de afbeeldingen die je al hebt geüpload verkleinen met een plugin als Resize Image After Upload.

2. Verlaag de kwaliteit om je afbeeldingen nog meer te verkleinen

Naast het verkleinen van het formaat van de afbeeldingen is er ook een andere manier om het bestand kleiner te maken, namelijk: de kwaliteit van je afbeelding verlagen. Vaak kun je de kwaliteit een heel stuk verlagen zonder dat dit te zien is voor bezoekers.

Je kunt de kwaliteit van je afbeelding verlagen met tools als Gutezli, TinyPNG en Optimizilla. Als je een WordPress website hebt, kun je ook de Smush plugin hiervoor gebruiken.

3. Geef je afbeeldingen een goede naam

Vaak voegen we afbeeldingen direct toe aan onze website zonder hierbij te letten op de naam van de afbeelding. We stellen de alt tag in en denken dat dat voldoende is. Google raadt echter aan om je afbeeldingen ook een goede naam te geven voordat je ze uploadt. Doe dit daarom standaard voordat je een afbeelding toevoegt aan je website.

Heb je al afbeeldingen geüpload zonder ze eerst een naam te geven? Download ze dan, verander de namen en upload ze weer opnieuw. Dit kost even tijd, maar het is de moeite zeker waard!

Afbeeldingen sitemap

4. Maak een sitemap voor je afbeeldingen

Google indexeert meestal wel je complete website, maar toch kan het zijn dat niet al je afbeeldingen worden geïndexeerd. Wil je er zeker van zijn dat alle afbeeldingen door Google worden opgemerkt en aan de Google Image Search worden toegevoegd? Dan kun je een speciale sitemap aanmaken voor je afbeeldingen. In deze sitemap plaats je de URL’s van alle afbeeldingen op je website.

In een standaard sitemap kun je geen externe links plaatsen. Dit kan wel in een sitemap voor je afbeeldingen. Als je een CDN gebruikt voor het hosten van je afbeeldingen, kun je deze URL’s dus alsnog in de sitemap plaatsen.

Het onderstaande format van Google kun je gebruiken voor het creëren van je afbeeldingen sitemap:

<?xml version=”1.0″ encoding=”UTF-8″?>

<urlset xmlns=”http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9″

xmlns:image=”http://www.google.com/schemas/sitemap-image/1.1″>

<url>

<loc>http://example.com/sample.html</loc>

<image:image>

<image:loc>http://example.com/image.jpg</image:loc>

</image:image>

<image:image>

<image:loc>http://example.com/photo.jpg</image:loc>

</image:image>

</url>

</urlset>

CDN

5. Host afbeeldingen op een CDN

Met de twee bovenstaande tips om je afbeeldingen te verkleinen kun je de laadtijd van je website al een stuk verlagen. Je kunt daarnaast ook je laadtijd verbeteren met het hosten van je afbeeldingen op een CDN server. Dit is voornamelijk van toepassing als jouw doelgroep zich in meerdere landen bevindt.

Stel dat iemand uit Australië jouw website bezoekt. De afbeeldingen laden dan traag (en dus ook de website), omdat ze een langere route moeten afleggen. Als je gebruikmaakt van een CDN is dit niet het geval. Een CDN slaat jouw afbeeldingen namelijk op servers op verschillende locaties in de wereld op. Zodra een bezoekers uit Australië jouw website bezoekt, worden de afbeeldingen dan geladen vanaf de server dat het dichtstbij deze persoon is.

Een aantal populaire CDN servers zijn Cloudflare, KeyCDN, Amazon CloudFront en Fastly. Je kunt ze eenvoudig instellen met behulp van de installatiegids van de CDN provider.

6. Maak gebruik van lazy loading om je afbeeldingen te optimaliseren

Lazy loading is een andere manier om de laadtijd van je website te verbeteren. Met deze functionaliteit worden de afbeeldingen pas geladen op het moment dat het nodig is, oftewel op het moment dat de afbeelding in het scherm komt. Er hoeven dan minder afbeeldingen geladen te worden, waardoor de pagina sneller is geladen. Zeker als je lange pagina’s hebt met meerdere afbeeldingen is lazy loading aan te raden.

Er zijn verschillende manieren om lazy loading in te stellen op je website. In deze gids wordt het op een eenvoudige manier uitgelegd.

lazy loading

7. Sla afbeeldingen op in de browser van je bezoekers

De laatste manier om je afbeeldingen te optimaliseren is ook gericht op de laadtijd. Het gaat hierbij om het opslaan van de afbeeldingen in de browser van je bezoekers, oftewel browser caching. Als een bezoeker dan nog een keer dezelfde pagina bezoekt, worden de afbeeldingen gedownload via de browser en weergegeven in het scherm. Browser caching is alleen effectief als een bezoeker meerdere malen dezelfde pagina bezoekt, anders heeft het geen invloed op de laadtijd. Je kunt browser caching zelf instellen met deze handige gids van GMetrix. Of je kunt een cache plugin downloaden, als je WordPress gebruikt.

9 SEO tips voor jouw Shopify webshop

SEO Shopify webshop

In dit artikel geven we je 9 seo tips voor jouw Shopify webshop. Scroll direct naar de tip die je aanspreekt door hieronder te klikken op deze top.

  1. Plaats links naar je collecties op de homepage
  2. Verbeter de structuur van je website
  3. Verwijder duplicate content
  4. Optimaliseer je afbeeldingen met alt tags
  5. Voeg unieke title tags en meta descriptions toe
  6. Verzamel kwalitatieve backlinks naar je shop
  7. Stel 301 redirects in voor oude productpagina’s
  8. Voeg regelmatig nieuwe blogs toe
  9. Installeer de gratis Shopify Product Reviews app

Shopify is een handig en uitgebreid e-commerce systeem met ingebouwde SEO functionaliteiten. De SEO kan bij Shopify wel iets anders zijn dan je gewend bent. Daarom geven wij je in dit artikel negen handige SEO tips voor jouw Shopify webshop.

1. Plaats links naar je collecties op de homepage

Een van de makkelijkste manieren om snel de SEO van je Shopify webshop te verbeteren is links plaatsen naar je collecties op de homepage. Dit is het centrum van je website en daardoor ook de meest waardevolle pagina. Door te linken naar je collecties geef je veel waarde door, waardoor zoekmachines begrijpen dat dit belangrijke pagina’s zijn. Dit kan ervoor zorgen dat deze pagina’s hoger in de zoekresultaten komen te staan.

Heb je slechts een aantal producten (niet meer dan tien)? Dan is het wellicht beter om vanaf de homepage direct naar je producten te linken.

2. Verbeter de structuur van je website

Er zijn verschillende functionaliteiten die je kunnen helpen om je website structuur en je SEO te verbeteren:

  • Gebruik tools als Google’s PageSpeed Insights en GTMetrix om de laadtijd van je website te meten en volg de adviezen op.
  • Installeer en koppel Google Analytics.
  • Zorg voor een goede robots.txt file en maak een sitemap.xml.
  • Maak een Google Search Console account aan en koppel dit aan je website. Voeg je sitemap hieraan toe.
  • Corrigeer eventuele crawl errors en redirect problemen.
  • Valideer je HTML en CSS.
  • Maak op de juiste manier gebruik van H tags (eerst H1, dan H2 en H3 etc.).
website structuur

3. Verwijder duplicate content

Het kan zijn dat jouw website duplicate content bevat, ook al ben je je daar misschien niet bewust van. Dit betekent dat er op een pagina van je website dezelfde content staat als op een andere pagina van jouw website of die van iemand anders. Duplicate content kan een negatieve impact hebben op je rankings, zeker als het gaat om content die gekopieerd is van een andere site. Je kunt hierdoor zelfs een penalty krijgen.

Duplicate content wil je dus het liefst voorkomen. Maar hoe weet je nu of er duplicate content op je website staat? Heel simpel: voer een test uit met een tool als Copyscape plagiarism checker. Hiermee kun je direct duplicate content opsporen.

Er zijn ook vormen van duplicate content die geen negatieve impact hebben, namelijk:

  • Items in je webshop die via meerdere URL’s te bereiken zijn
  • Printversies van je pagina’s
  • Reguliere en uitgeklede pagina’s voor mobiel van discussieforums

Externe duplicate content kun je tegengaan door de tekst voldoende te bewerken. Denk je dat iemand anders jouw content heeft gekopieerd? Dan kun je de website-eigenaar vragen de content te verwijderen. Als dit niet lukt, kun je alsnog jouw stuk tekst veranderen.

Interne duplicate content kun je voorkomen en tegengaan door canonical tags te gebruiken en 301 redirects in te stellen.

duplicate content

4. Optimaliseer je afbeeldingen met alt tags

De alt tag is een stukje tekst dat je aan een afbeelding toevoegt. Zoekmachines gebruiken dit stukje tekst om te begrijpen wat er op de afbeelding staat. Daarnaast wordt de alt tag ook opgelezen bij personen met een verminderd zicht die een screen reader gebruiken.

Je past de alt tags in je Shopify shop aan door over een afbeelding te gaan met je muis. Vervolgens klik je op de drie puntjes en dan op ‘Alt tekst bewerken’. Voeg een alt tag toe aan elke afbeelding op je website.

Het is aan te raden om een zoekterm in de alt tag verwerken, maar alleen als dit ook relevant is. Het stukje tekst moet wel de afbeelding goed beschrijven. Gebruik hier slechts enkele woorden voor. Zorg er ook voor dat elke alt tag uniek is.

5. Voeg unieke title tags en meta descriptions toe

De title tag en meta description van een pagina zijn de titel en omschrijving die in de zoekresultaten staan. Als je deze gegevens invult, nemen zoekmachines dit meestal over. Een unieke en aantrekkelijke title tag en meta description kunnen zorgen voor een hogere CTR. Dit levert je dan meer websitebezoekers op. Daarnaast helpen title tags en meta descriptions de zoekmachines ook om je pagina’s beter te begrijpen.

Zorg ervoor dat elke title tag en meta description uniek, relevant en aantrekkelijk is. Verwerk hier ook altijd minstens eenmaal de belangrijkste zoekterm van de pagina in. Je kunt deze data in je Shopify shop aanpassen via Online winkel -> Voorkeuren..

6. Verzamel kwalitatieve backlinks naar je shop

Om hoger te ranken in de zoekmachines is een kwalitatief backlinkprofiel nog steeds enorm belangrijk. Verzamel daarom kwalitatieve backlinks van relevante startpagina’s en blogs. Je kunt ervoor kiezen om een linkbuilding pakket te kopen en daarnaast zelf nog wat backlinks van blogs te verzamelen. Zo kun je schrijvers van relevante blogartikelen vragen een link naar jouw pagina in hun artikel op te nemen of je kunt gaan gastbloggen.

Verder is het belangrijk dat je backlinkprofiel natuurlijk lijkt en voldoende gevarieerd is. Verzamel links van verschillende soorten websites en kies steeds voor andere anchor teksten. Plaats ook niet in één keer een groot aantal links, maar maak hier een continu proces van.

7. Stel 301 redirects in voor oude productpagina’s

Als een product niet langer beschikbaar is, kun je het beste een 301 redirect instellen. Hiermee laat je de zoekmachines weten dat een pagina niet langer bestaat en is verhuisd naar een nieuwe pagina. Je stuurt de gebruikers op deze manier automatisch van de ene pagina naar de andere. Zij krijgen zo geen 404 pagina te zien en kunnen alsnog je website bezoeken.

In Shopify kun je 301 redirects toevoegen via Online winkel -> Navigatie -> URL redirects. Houd er rekening mee dat de redirect pas werkt als je de oude pagina verwijderd hebt. Hieronder een korte video over 301 redirects.

8. Voeg regelmatig nieuwe blogs toe

Een groot voordeel van een Shopify shop is dat je hier automatisch een ingebouwde blog feature bij krijgt. Door te bloggen wordt je website vindbaar op meer zoektermen, kom je hoger in de zoekresultaten te staan en krijg je meer websitebezoekers en naamsbekendheid. Voeg regelmatig nieuwe blogs toe en verwerk hier relevante zoektermen in. Zorg ervoor dat je blogs waardevol, relevant en van hoge kwaliteit zijn.

9. Installeer de gratis Shopify Product Reviews app

De Shopify Product Reviews app is een gratis app waarmee klanten product reviews in je online shop kunnen achterlaten. Positieve reviews hebben een positieve invloed op je conversiepercentage. Daarbij kun je deze review scores ook aan je Google search listings toevoegen. Zo val je meer op in de zoekresultaten, waardoor je jouw CTR kan verhogen.

GRATIS SEO EBOOK >>>