SEO kun je soms bijna zien als een oorlog, waar verschillende bedrijven strijden om de beste positie in Google. Omdat SEO zo belangrijk maar ook ingewikkeld is, grijpen steeds meer mensen naar black hat tactieken om concurrenten te slim af te zijn en de top van de zoekresultaten te bereiken.
Black hat SEO toepassingen zijn in feite manieren om zoekmachines opzettelijk te manipuleren. Het is niet helemaal volgens de voorwaarden van de zoekmachines of zelfs volledig tegen de regels. Maar het werkt wel. Althans, soms. White hat SEO is juist het legaal optimaliseren van je website, zonder het risico dat google je tactieken afstraft.
In dit artikel leer je over 6 veelgebruikte black hat SEO tactieken en wat de white hat versie ervan is, oftewel hoe je volgens de regels kunt spelen en toch die toppositie in zoekresultaten bereikt.
Links kopen
Uiteraard kan je bij ons links kopen, maar ook bij tal van andere website worden mogelijkheden geboden links te kopen voor je website. Zolang je dit op een veilige manier uitvoert en de links die je koopt ook een toegevoegde waarde biedt voor lezer van de betreffende website is het een prima manier om in te zetten voor de seo van je website. Betalen voor links gebeurt met geld maar ook in ruil voor goederen of diensten, denk aan influencers die in ruil voor een product en review schrijven. Je moet verstandig omgaan met het kopen van links om verschillende redenen:
- Het is in strijd met de richtlijnen van Google.
- Het kan ervoor zorgen dat je afgestraft wordt door Google.
- Betaalde links zijn duur, en worden steeds duurder.
Het betalen voor links is overigens niet illegaal.
Wat je in plaats van links kopen kunt doen
Link outreach is een goed alternatief op links kopen. Dat is wanneer je een waardevolle bron van informatie maakt van je website. Vervolgens kun je eigenaren van andere websites benaderen, om aan te geven hoe jouw website waardevol is. Verleidt als het ware mensen om te linken naar jouw website.
Link outreach is niet makkelijk. Je moet een steengoede website hebben die waardevol is voor andere gebruikers, zonder teveel te concurreren. Het levert uiteindelijk wel een stuk meer op.
Keyword stuffing
Keyword stuffing betekent dat je bepaalde relevante keywords ofwel zoektermen veel herhaalt in je content. Zo kun je een positie in Google beïnvloeden.
Relevante zoekwoorden komen als vanzelf voor in je teksten, maar keyword stuffing betekent dat je een woord onnodig veel gebruikt. Dat heeft negatieve gevolgen:
- De tekst loopt en leest niet lekker. Content vol rammen met zoekwoorden maakt het verhaal soms zelfs onleesbaar.
- Het kan ervoor zorgen dat Google je afstraft. Een uitzonderlijk hoge hoeveelheid zoekwoorden is gemakkelijk te vinden en zorgt ervoor dat je juist lager in zoekresultaten voorkomt.
Wat je in plaats van keyword stuffing kunt doen
Het tegengif voor keyword stuffing is uitgebreide inhoud. Dat kun je op twee manieren realiseren.
Allereerst schrijf je duidelijke, diepgaande content die je onderwerp volledig behandelt. Het resultaat is dat de tekst van nature de meeste zoekwoorden én longtail zoekwoorden bevat die relevant zijn voor jouw onderwerp.
Ten tweede kun je subonderwerpen bespreken die de gebruiker hoogstwaarschijnlijk ook wil ontdekken. Zo kun je een hogere positie in Google verkrijgen, omdat je content antwoord geeft op de belangrijkste vragen van gebruikers.
Je kunt die subonderwerpen onder andere vinden door te zoeken in Google en bij concurrenten te kijken. Ook kun je onderaan de zoekresultaten vaak soortgelijke zoektermen vinden onder het kopje ‘’anderen zoeken ook’’.
Blog comment spam
Spam in blogcommentaar is wanneer je irrelevante opmerkingen op blogposts van een ander plaatst met als enig doel een link naar je eigen website te realiseren. Zelfs als je even vergeet dat comment spam gewoon verschrikkelijk irritant is, dan is het nog niet goed voor SEO omdat reacties onder blogs tegenwoordig bijna niet meer worden gevolgd. Het is dus onwaarschijnlijk dat die links invloed hebben op je ranking.
Wat je kunt doen in plaats van blog comment spam
Schrijf zelf nuttige blog comments onder blogs met veel verkeer. Dat zorgt niet direct voor links met hogere waarde dan als je spam plaatst. Maar het wordt wel meer gelezen en er wordt meer op geklikt.
Dat leidt niet tot directe SEO-voordelen, maar mensen kunnen je inhoud delen en uiteindelijk weer naar je linken, dus het kan wel degelijk zorgen voor een betere ranking.
Article spinning
Article spinning wordt ook wel content spinning genoemd. Dit betekent dat je een stuk content herschrijft en verdeelt over een heleboel andere ‘nieuwe’ stukken content.
Artikelspinners gebruiken zelden die gesponnen inhoud op hun eigen blogs. In plaats daarvan gebruiken ze het om veel ‘unieke’ gastposts te maken om op meerdere andere sites te publiceren. Zo kunnen ze snel en gemakkelijk backlinks bouwen.
Artikelspinning of content spinning is slecht voor SEO omdat:
- Het zelden resulteert in een nuttig artikel dat interessant is om te lezen. Het leest vaak moeilijk en lijkt niet te kloppen. De kwaliteit is matig.
- Het zorgt ook voor backlinks van lage kwaliteit.
Wat je kunt doen in plaats van article spinning
Gebruik de perspectieftechniek om unieke variaties op een gastpost te creëren vanuit verschillende perspectieven.
Stel dat je bijvoorbeeld een gastpost schrijft met de titel ‘De toekomst van linkbuilding’. Je kunt het perspectief van dat bericht gemakkelijk veranderen om meerdere unieke en waardevolle gastposts te maken:
- De toekomst van linkbuilding voor startups.
- de toekomst van linkbuilding voor lokale bedrijven.
- de toekomst van linkbuilding voor non-profit organisaties.
- de toekomst van linkbuilding voor kleine ondernemers.
- de toekomst van linkbuilding voor e-commerce websites.
Is dit meer werk dan het simpelweg spinning van artikelen. Ja. Maar het is veel minder werk dan het schrijven van gastberichten over geheel ongerelateerde onderwerpen omdat het meeste onderzoek al gedaan is.
Negatieve SEO
Negatieve SEO is elke kwaadaardige praktijk die gericht is op het saboteren van de zoekresultaten van de website van de concurrent. Er zijn meerdere redenen waarom deze techniek beter vermeden kan worden:
- Het is soms illegaal maar in ieder geval onethisch. Tactieken zoals het achterlaten van negatieve reviews of slechte kwaliteit backlinks genereren is gewoon niet netjes. Hacking en andere vormen van cyberaanvallen zijn zelfs gewoon illegaal.
- Het werkt bijna nooit.
- Het is een oplossing voor de korte termijn. Het heeft wellicht negatieve impact op 1 concurrent, maar de volgende staat alweer in de rij.
Wat je in plaats van negatieve SEO kunt doen
Zorg gewoon dat je goede content hebt die het echt verdient om bovenaan te staan. Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan, maar doorgaans doe je dit door twee elementen in de gaten te houden:
- Zorg dat je inhoud aansluit op de zoekvraag van gebruiker.
- Zorg dat je waardevolle backlinks hebt.
Search intent ofwel de zoekvraag is dus de vraag die een gebruiker heeft wanneer hij via Google op zoek gaat. Het is de kern van alle content op een pagina. Je kan de zoekintentie voor een trefwoord identificeren door de pagina’s met de hoogste rangorde te analyseren voor de drie C’s van zoekintentie:
- Content type: zijn de meest bekeken resultaten blogs, productpagina’s of iets anders?
- Content format: zijn de meest bekeken resultaten lijstjes, tutorials, opiniestukken of iets anders?
- Content invalshoek: hebben de meest bekeken zoekresultaten en bepaalde invalshoek, zoals ‘’dit jaar’’ of ‘’voor beginners’’?
Houd rekening met de drie C’s in je eigen content en beter scoren wordt een stuk makkelijker.
Rich snippets spam
Rich snippets spam is wanneer je gestructureerde gegevens gebruikt om een voorsprong te krijgen in de zoekresultaten. Wanneer er bij een zoekresultaat meer informatie wordt weergegeven dan slechts een koppeling met een beschrijving spreken we van rich snippets. Je kunt daar dus spam onderbrengen, maar dat is af te raden om een aantal redenen:
- Google kan het afstraffen.
- Het kan zorgen voor rich snippet ineligibility, oftewel dat Google bepaalt dat jouw website nooit geschikt is voor in de snippets van de zoekresultaten.
- Het werkt simpelweg meestal niet.
Wat je in plaats van rich snippets spam kunt doen
Neem waar relevant nauwkeurige gestructureerde gegevens op je pagina’s op door de richtlijnen voor gestructureerde gegevens van Google te volgen. Google zegt dat dit hen helpt om “de inhoud van de pagina te begrijpen”. Als je je aan die regels houdt, dan vergroot je ook de kans om in de snippets opgenomen te worden (alsmede andere speciale functies voor de verbetering van zoekresultaten).
Conclusie over black hat en white hat SEO
Black Hat SEO technieken zijn dus niet alleen onethisch of zelfs illegaal. Ze zijn ook gewoon vaak de moeite niet waard. Het resultaat dat je ermee behaalt is beperkt en tijdelijk. Een eerlijke, white hat SEO techniek toepassen heeft langdurig effect, ook als Google de regels verandert.
Reageren
Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op een nieuwsbericht.
Inloggen