SEMRush studie: zo zorg je ervoor dat jouw artikel goed presteert

Blog
13 maart 2020

Sander

SEO Specialist

Als je veel tijd steekt in het schrijven van een goed blogartikel, wil je natuurlijk graag dat dit artikel veel gelezen wordt. Maar hoe zorg je er nu voor dat jouw artikel veel websiteverkeer aantrekt en vaak wordt gedeeld? Volgens SEMRush is er geen speciale formule die geldt voor elk blog of merk, maar er zijn wel een aantal kenmerken die in verband staan met de prestaties van een artikel. Hieronder lees je meer over de bevindingen uit deze studie van SEMRush.

1. Lengte van een blogartikel

Je wilt regelmatig een blogartikel posten, maar je wilt ook dat je blogs lang genoeg zijn. Waarmee trek je meer websitebezoekers aan? Met drie blogs van 1000 woorden of met één blog van 3000 woorden? Uit een eerdere studie van SEMRush is gebleken dat langere artikelen over het algemeen hoger scoren in de zoekresultaten.

Nu kijken we echter naar de algehele prestaties van een artikel: websiteverkeer, social engagement en backlinks. Dit zijn de bevindingen van SEMrush:

  • Lange artikelen (3.000+ woorden) hebben 3 keer zoveel websiteverkeer, 4 keer meer shares en 3,5 keer meer backlinks dan gemiddelde artikelen (901 – 1200 woorden);
  • Korte artikelen (300 – 900 woorden) worden in vergelijking met lange artikelen (3.000+ woorden) 4,5 keer zo vaak 0 keer gedeeld;
  • Artikelen met minder dan 3.000 woorden hebben slechts 50% kans om gedeeld te worden op social media.

Aan de hand van deze data blijkt dus dat het net iets effectiever is om één artikel van 3.000 woorden te schrijven in plaats van drie artikelen van 1.000 woorden. Het totale websiteverkeer blijft hetzelfde, maar het aantal shares en het aantal backlinks is wel wat meer.

2. Lengte van de titel

De titel van een blog laat lezers zien waar het artikel overgaat. Ook voor zoekmachines is het schrijven van een goede titel belangrijk. SEMRush heeft de volgende bevindingen gedaan over de lengte van de titel:

 

  • Artikelen met langere titels (14+ woorden) krijgen gemiddeld 3 keer zoveel websiteverkeer, 2 keer meer shares en 5 keer meer backlinks dan artikelen met gemiddelde headlines (7 – 10 woorden);
  • Artikelen met korte titels (minder dan 7 woorden) krijgen gemiddeld 2 keer minder websiteverkeer en shares dan artikelen met gemiddelde headlines (7 – 10 woorden).

Zoals je ziet presteren blogs met langere titels dus beter. Dit komt waarschijnlijk doordat langere titels meer informatie geven over de inhoud van het artikel.

3. Type titel

Naast de lengte van de titel is ook het type titel belangrijk. SEMRush heeft titels met vragen, gidsen, lijstjes, how-to’s en overige titels met elkaar vergeleken:

  • Artikelen met lijstjes (‘3 dingen’, ‘5 tips’), how-to’s en gidsen krijgen gemiddeld 2 keer zoveel websiteverkeer en 2 keer zoveel shares als artikelen met andere titels.

Dit is waarschijnlijk te verklaren aan het feit dat dit soort titels de lezers laten zien wat voor resultaat ze kunnen verwachten.

4. Verschillende soorten headings

Je brengt structuur aan in je blogartikel met behulp van headings. Naast H2 headings kun je ook H3, H4, H5 en H6 headings gebruiken. Welke headings kun je nu het beste gebruiken als we kijken naar het effect op de prestaties? Dit zijn de bevindingen van SEMRush:

  • 36% van de artikelen met H2 en H3 headings presteert over het algemeen beter;
  • Slechts 11% van de artikelen met H4 headings presteert goed.

Uit deze bevindingen blijkt dat het goed is om in je artikelen H2 én H3 headings te gebruiken. Je moet ook weer niet een te diepe structuur aanbrengen. Artikelen met H4 headings scoren namelijk over het algemeen minder goed dan artikelen met H2 en H3 headings.

5. Gebruik van lijsten

In een eerdere studie concludeerde SEMRush al dat de aanwezigheid van lijsten (met <ul> en <ol> tags) de prestaties van een blogartikel verhoogt. Maar hoeveel lijstjes kun je nu het beste gebruiken in een artikel? Uit de studie van SEMRush blijkt het volgende:

  • Artikelen met 5 lijstjes per 500 woorden krijgen 4 keer zoveel websiteverkeer en 2 keer zoveel social shares.

Conclusie

Volgens de bevindingen uit deze SEMRush studie kun je dus het beste blogartikelen schrijven met:

  • 3000+ woorden
  • Een titel van 14+ woorden met een lijstje, how to of gids
  • H2 en H3 headings
  • 5 lijstjes per 500 woorden

Deze bevindingen zijn echter slechts een gemiddelde en hoeven voor jouw branche niet precies zo te gelden. Het is echter wel een goede richtlijn.

Moeten al je artikelen 3.000+ woorden zijn?

Het is belangrijk om te weten dat niet elk artikel 3.000+ woorden hoeft te zijn. Als er weinig over een onderwerp te vertellen valt, moet je niet proberen de content op te rekken. De kwaliteit en de waarde van het artikel zijn ook belangrijk en moeten eigenlijk zelfs bovenaan je lijst staan.

Zoals je ook in het artikel ‘Hoe kom je bovenaan in Google?’ kunt lezen is het voor je positie in de zoekresultaten ook niet altijd nodig om een artikel van 3.000+ woorden te schrijven. Dit hangt maar net af van de concurrentie op een bepaalde zoekterm.

Effectiviteit en tijdsduur

Als je kijkt naar de effectiviteit in vergelijking met de tijdsduur, kun je je beter focussen op de titels en de headings in plaats van op de lengte van je blogartikelen. Met langere en betere titels en een goed gebruik van headings zullen je blogartikelen ook al veel beter presteren.

Zeker als je eerder geplaatste blogs wilt gaan verbeteren, is het slim om hier eerst op de focussen. Zonder hier veel tijd aan te besteden kun je eerder geplaatste blogs dan al snel beter laten presteren. Vervolgens kun je de meest waardevolle artikelen uitbreiden en nieuwe artikelen over belangrijke onderwerpen of met belangrijke zoektermen wel 3.000+ woorden lang maken.

Reageren

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op een nieuwsbericht.

Inloggen