Bovenaan in Google komen? Volg dit stappenplan

Natuurlijk wil je het liefst met je website op die felbegeerde eerste plaats in Google komen. Alleen kost dit vaak nogal wat tijd en misschien weet je niet goed waar je moet beginnen. Hoe kun je nu bovenaan in Google komen? Wij hebben hieronder een handig stappenplan voor je samengesteld. Volg onderstaande stappen om hoger in Google te komen met je website of webshop. Ook wanneer je het liever uitbesteed helpen we je graag!

1. Kies de juiste zoektermen

Om bovenaan in Google te komen is het eerst belangrijk dat je de juiste zoektermen kiest. Natuurlijk kun je proberen om op een veel gezochte zoekterm op de eerste plaats te komen, maar het is vaak eenvoudiger om bovenaan te komen bij meerdere zoektermen die wat minder populair zijn. Zo haal je er alsnog veel websitebezoekers uit en maak je het veel makkelijker voor jezelf.

Ga daarom op zoek naar zoektermen die in ieder geval een lage concurrentie hebben. Vaak zijn dit dus ook zoektermen waar minder vaak op wordt gezocht. Meestal bestaan deze zoektermen uit twee of meer woorden. Daarom noem we ze ook wel long tail keywords.

Je kunt verschillende keyword research tools gebruiken voor je zoekwoorden onderzoek, zoals Google Keyword Planner, Ubersuggest, SEMRush, Moz, Ahrefs en Long Tail Pro. Met tools als Answer The Public, Also Asked en Google Trends kun je inspiratie opdoen.

2. Plaats regelmatig nieuwe content

Nu je een zoekwoorden onderzoek hebt gedaan, wil je natuurlijk ook gevonden worden op deze zoektermen. Daarom is het belangrijk dat je regelmatig nieuwe content plaatst. In elk stuk content gebruik je één zoektermen als belangrijkste zoekterm. De content kan bestaan uit een stuk tekst, maar het kan ook een video, een podcast of een infographic zijn.

Vaak is het goed om verschillende soorten content met elkaar te combineren. Plaats bijvoorbeeld een blogartikel met een infographic of een blogartikel met verschillende afbeeldingen en een video. Zo maak je het stuk tekst visueel aantrekkelijker voor je bezoekers en Google zal dit ook zeker waarderen.

Bij het plaatsen van nieuwe content om bovenaan in Google te komen is het van belang dat je de belangrijkste zoekterm in de tekst verwerkt. Plaats de zoekterm in de titel, in een tussenkopje en een aantal keer in de tekst.

Google let ook steeds meer op de kwaliteit van de content. Op de hoogste plaatsen in Google vind je dan ook bijna alleen maar content die echt waardevol en relevant is. Om zelf bovenaan in Google te komen is het belangrijk om content te plaatsen van hoge kwaliteit. Je kunt het beste minimaal 1000 woorden per artikel aanhouden en het liefst zelfs minimaal 3000 woorden, mits er genoeg te vertellen is over het onderwerp.

3. Koop een linkbuilding pakket

Je hebt waarschijnlijk wel eens gehoord dat het aantal backlinks naar je website belangrijk is voor je Google rankings. Naast het aantal backlinks is trouwens ook de kwaliteit van belang. Om je website een boost te geven kun je een linkbuilding pakket kopen. Kies altijd voor een linkbuilding pakket met backlinks van hoge kwaliteit, zoals onze linkbuilding pakketten.

  • Linkbuilding

    Linkbuilding pakket Small

    159.95
    In winkelmand
  • Aanbieding! Linkbuilding

    Linkbuilding pakket Medium

    199.95
    In winkelmand
  • Aanbieding! Linkbuilding

    Linkbuilding pakket Large

    399.95
    In winkelmand
  • Aanbieding! Linkbuilding

    Linkbuilding pakket Extra Large

    999.95
    In winkelmand

4. Start met gastbloggen

Naast het kopen van een linkbuilding pakket is het ook aan te raden om zelf backlinks te verzamelen. Gastbloggen is hiervoor de beste manier. Je schrijft dan een blog voor een andere website en je plaatst hier een backlink in. De andere website krijgt dan gratis een stuk content en jij krijgt hier een gratis backlink voor terug. Win-win dus!

Bij het zoeken van websites waar je een gastblog op kunt plaatsen moet je op een aantal punten letten. Kijk bijvoorbeeld altijd naar de DA (Domain Authority), zodat je weet of een backlink vanaf deze website waardevol is. Vraag ook naar het aantal maandelijkse bezoekers en check of de website haar blogs deelt op social media. Dit zorgt niet direct voor een hogere ranking, maar het kan je wel meer bezoekers vanuit deze website opleveren.

5. Verbeter je laadtijd

Een belangrijke ranking factor waar Google op let is de laadtijd van je website. Een snellere laadtijd is namelijk gebruiksvriendelijker. Daarbij haken je bezoekers bij een snellere laadtijd ook minder snel af, waardoor ze gemiddeld meer pagina’s bezoeken en je bouncepercentage lager is. Dit is indirect van invloed op jouw Google rankings en het heeft vaak ook een positieve invloed op je conversiepercentage.

Het verbeteren van de laadtijd is iets waar veel websitebeheerders moeite mee hebben. Misschien weet je wel hoe je de afbeeldingen moet optimaliseren, maar er zijn ook andere factoren van belang. Zo is het belangrijk om te zorgen voor caching en je moet bijvoorbeeld ook je Javascript en CSS optimaliseren. Daarnaast is de volgorde waarin de verschillende elementen van je website worden geladen van belang. Zo zijn er nog veel andere factoren die een rol spelen.

Met Google PageSpeed en GTmetrix kun je jouw laadtijd meten. Deze tools geven ook aan welke factoren ervoor zorgen dat jouw website minder snel laadt. Je vindt hier tevens handige adviezen om je laadtijd te verbeteren.

6. Zorg voor een goede navigatiestructuur

Een goede navigatiestructuur is belangrijk om bovenaan in Google te komen, maar ook voor je websitebezoekers. Het verhoogt de gebruiksvriendelijkheid en bezoekers zullen bij een goede navigatiestructuur over het algemeen meer pagina’s bezoeken. Dit kan ook weer leiden tot een hoger conversiepercentage.

Zorg allereerst voor een duidelijk menu met links naar de belangrijkste pagina’s van je website. Verwerk daarnaast call-to-actions op je pagina’s en in je blogartikelen en plaats ook relevante interne links in je teksten.

7. Blijf je content verbeteren

Je plaatst regelmatig nieuwe content en daarmee houd je jouw website up to date. Maar wist je dat het ook slim is om je huidige content te verbeteren? Dat kan heel wat tijd kosten, maar het zal je waarschijnlijk ook veel opleveren. Google waardeert het als je een stuk content wijzigt, want dan weet de zoekmachine dat de content ook echt up to date is.

Omdat het vaak te veel werk is om in één keer alle content te verbeteren, is het goed om te achterhalen waar je nu het beste kunt beginnen. Waarmee ga je het meeste resultaat behalen? Om hierachter te komen kun je het beste eens een kijkje nemen in de Google Search Console. Kijk op welke zoektermen jouw website wordt weergegeven in Google en sorteer dit op het aantal vertoningen. Schrijf op welke zoektermen veel vertoningen hebben en weinig kliks en vermeld hierbij ook je positie in de zoekmachines op deze term.

Als je op de derde tot twintigste plaats staat en nu maar weinig kliks ontvangt op deze term, kun je snel resultaat behalen door deze pagina te updaten. Lees de content goed door en pas het aan waar nodig. Breid het artikel daarnaast ook nog een stuk uit of voeg afbeeldingen, video’s of een infographic toe. De kans is groot dat je dan op deze zoekterm een aantal plaatsen stijgt in Google.

Bovenaan in Google komen: wat kun je nog meer doen?

Als je dit stappenplan volgt, zal je waarschijnlijk al merken dat je posities in Google langzaam beginnen te stijgen. Het is niet zo dat je binnen één dag al bovenaan in Google staat, maar binnen een aantal maanden merk je echt wel een verandering op. Daarnaast zijn er ook nog veel meer dingen die je kunt doen om bovenaan in Google te komen. In dit artikel vind je 115 zoekmachine optimalisatie tips waarmee je na het volgen van dit stappenplan aan de slag kunt.

Ervaring met Linkbuilding Masters