Bovenaan in Google komen? Volg ons stappenplan

Natuurlijk wil je het liefst met je website op die felbegeerde eerste plaats in Google komen. Alleen kost dit vaak nogal wat tijd en misschien weet je niet goed waar je moet beginnen. Hoe kun je nu bovenaan in Google komen? Wij hebben hieronder een handig stappenplan voor je samengesteld. Volg onderstaande stappen om hoger in Google te komen met je website of webshop. Ook wanneer je het liever uitbesteed helpen we je graag!

Medewerker biedt hulp

Bovenaan komen in Google zorgt simpelweg voor het meest verkeer naar jouw website

Een hoge positie in Google is essentieel voor het aantrekken van meer organisch verkeer naar je website. Wanneer je website bovenaan de zoekresultaten verschijnt, vergroot je niet alleen de zichtbaarheid van je site, maar ook de kans dat potentiële klanten je vinden. Dit betekent meer bezoekers, wat direct kan leiden tot een toename in potentiële klanten en omzet.

De eerste posities in Google trekken het merendeel van het verkeer aan, omdat gebruikers meestal niet verder kijken dan de eerste pagina van de zoekresultaten. Hierdoor is het zo belangrijk om je SEO strategieën te optimaliseren om die felbegeerde topposities te bereiken. Zoekmachine optimalisatie (SEO) is echter geen eenmalige taak, maar een continu proces dat geduld, consistentie en strategische inspanningen vereist.

Door gebruik te maken van gerichte SEO technieken, zoals zoekwoordenonderzoek, hoogwaardige contentcreatie, linkbuilding, en technische optimalisaties, kun je je website’s autoriteit en relevantie verbeteren. Dit proces vergt weliswaar tijd en toewijding, maar de resultaten zijn de moeite waard. Een goed uitgevoerde SEO strategie kan je helpen om duurzame organische groei te realiseren, wat op lange termijn een significante impact kan hebben op je bedrijf.

In de volgende stappen laten we je zien hoe je met gerichte acties je positie in de zoekresultaten kunt verbeteren en jouw website naar de top kunt brengen. Van zoekwoordenonderzoek tot het optimaliseren van je content en het implementeren van technische SEO, we geven je de tools en kennis die je nodig hebt om je SEO doelen te bereiken. Volg dit stappenplan en zet de eerste stappen naar een betere online zichtbaarheid en meer succes voor je website of webshop.

1. Doe een zoekwoorden onderzoek

Om bovenaan in Google te komen is het eerst belangrijk dat je de juiste zoektermen kiest. Natuurlijk kun je proberen om op een veel gezochte zoekterm op de eerste plaats te komen, maar het is vaak eenvoudiger om bovenaan te komen bij meerdere zoektermen die wat minder populair zijn. Zo haal je er alsnog veel websitebezoekers uit en maak je het veel makkelijker voor jezelf.

Ga daarom op zoek naar zoekwoorden die in ieder geval een lage concurrentie hebben. Vaak zijn dit dus ook zoektermen waar minder vaak op wordt gezocht. Meestal bestaan deze zoektermen uit twee of meer woorden. Daarom noem we ze ook wel long tail keywords.

Je kunt verschillende keyword research tools gebruiken voor je zoekwoorden onderzoek, zoals Google Keyword Planner, Ubersuggest, SEMRush, Moz, Ahrefs en Long Tail Pro.

Tip: Met tools als Answer The Public, Also Asked en Google Trends kun je inspiratie opdoen.

afbeelding van een zoekwoorden onderzoek om bovenaan in google te komen

Afbeelding van keyword magic tool van SEMRUSH, waarmee je gemakkelijk relevante zoekwoorden kunt vinden.

1.1 Waar plaats je de relevante zoekwoorden waar je op gevonden wil worden?

  • Titel (H1): Plaats het belangrijkste zoekwoord aan het begin van de titel.
  • Meta titel: Begin de mettitel met het zoekwoord, idealiter binnen de eerste 60 tekens.
  • Meta beschrijving: Gebruik het zoekwoord in de meta beschrijving, en maak het zinvol en aantrekkelijk.
  • URL: Zorg ervoor dat het zoekwoord in de URL wordt opgenomen.
  • Eerste 100 woorden: Integreer het zoekwoord vroeg in de tekst.
  • Koppen en subkoppen (H2, H3, etc.): Gebruik zoekwoorden in tussenkopjes om de structuur te verbeteren.
  • Bestandsnamen van afbeeldingen: Gebruik zoekwoorden in de bestandsnamen van afbeeldingen.
  • Alt-tekst van afbeeldingen: Beschrijf de afbeelding met behulp van relevante zoekwoorden.
  • Titels en beschrijvingen: Voeg zoekwoorden toe in de titels en beschrijvingen van afbeeldingen, indien mogelijk.
afbeelding van een goede header om bovenaan in google te komen

Voorbeeld van een header waarin een aanvullend zoekwoord is opgenomen om het artikel meer waarde te geven. Het artikel behandelt SEO-strategieën en “SEO content strategie” fungeert hier als aanvullend zoekwoord.

2. Plaats regelmatig nieuwe content

Nu je een gedegen zoekwoorden onderzoek hebt afgerond, wil je natuurlijk zichtbaar zijn op deze zoektermen. Daarom is het erg belangrijk om regelmatig nieuwe content te publiceren. Elke stuk van je content moet iets toevoegen aan het geheel en bij voorkeur aanvullende zoekwoorden bevatten, die in het verlengde staan van het hoofdzoekwoord. Voorbeeld: een blog over auto’s kopen, kan secties hebben over: ”welke verzekering schaf je naast je auto aan” of ”wat zijn de voordelen van een auto kopen ten opzichte van een auto leasen”.

De content kan uiteenlopen van teksten tot video’s, podcasts en infographics. Diversificatie van contenttypen is een slimme strategie. Combineer bijvoorbeeld een blogartikel met een infographic, of een blog met zowel afbeeldingen als een video. Dit maakt je content visueel aantrekkelijker voor bezoekers en Google waardeert dit ook.

Daarnaast is kwaliteit van de content erg belangrijk geworden voor Google. De topposities in de zoekresultaten zijn voorbehouden aan content die echt waardevol en relevant is. Om zelf die top te bereiken, moet je content van hoge kwaliteit publiceren. Streef naar minimaal 1000 woorden per artikel , en bij voorkeur zelfs naar 3000 woorden, mits het onderwerp dit toelaat.

Let op: Het is wel belangrijk dat elk deel van de content erg informatief is en dat je niet in herhaling valt. Indien je niet informatief kunt blijven, dan is het wel beter om een korter artikel te schrijven.

2.1 Enkele content strategieën die je helpen bovenaan in Google te komen

Regelmatige publicatie: Houd een consistent schema aan voor het publiceren van nieuwe content.

  • Tips: publiceer minimaal wekelijks en houd een kalender bij.
  • Voordelen: Verhoogt je zichtbaarheid en houdt je publiek betrokken.

Variatie in contenttypen: Combineer verschillende soorten content om je publiek te boeien en je SEO te verbeteren.

  • Tips: Gebruik een mix van blogposts, video’s, podcasts en infographics.
  • Voordelen: Spreekt verschillende segmenten van je publiek aan en verbetert je SEO.

Strategisch gebruik van zoektermen: Verwerk je hoofdzoekterm in titels, tussenkopjes en door de tekst heen.

  • Tips: Plaats zoektermen in de eerste 100 woorden, titels en relevante tussenkopjes.
  • Voordelen: Optimaliseert je content voor zoekmachines en verhoogt je kans op hogere rankings.

Kwaliteit boven kwantiteit: Zorg voor diepgaande, waardevolle content die daadwerkelijk bijdraagt aan de kennis van de lezer.

  • Tips: Streef naar minimaal 1000 woorden per artikel, en nog liever 2000-3000 woorden als het onderwerp dit toelaat.
  • Voordelen: Levert waarde aan je publiek en verhoogt je autoriteit in je vakgebied.

Visuele elementen: Voeg infographics, video’s en afbeeldingen toe om de leesbaarheid en aantrekkelijkheid te verhogen.

  • Tips: Gebruik visuele elementen om complexe informatie te verduidelijken en de tijd die bezoekers op je pagina doorbrengen te verlengen.
  • Voordelen: Verhoogt de betrokkenheid van gebruikers en maakt je content toegankelijker.

Zorg voor voldoende ”topical authority”: Bouw een diepgaande kennisbasis binnen je niche om als expert erkend te worden.

  • Tips: Creëer uitgebreide content clusters rond specifieke onderwerpen en zorg dat je alle onderwerpen binnen jouw niche op je website besproken hebt. Dit houdt in dat je zoekwoorden onderzoek doet en alle mogelijke zoekwoorden op je website bespreekt.
  • Voordelen: Verhoogt je geloofwaardigheid en autoriteit binnen je vakgebied, waardoor je beter scoort in zoekresultaten. Zoekmachines zijn hier gek op.

afbeelding van mensen die hun artikel bovenaan in google krijgen

3. Gebruik goede interne linking

Interne links zijn een cruciaal element in een effectieve SEO strategie. Ze verbeteren niet alleen de navigatie voor gebruikers, maar helpen ook zoekmachines om de structuur van je website beter te begrijpen. Door linkwaarde door te geven, kunnen interne links bijdragen aan hogere rankings voor meerdere pagina’s. Bovendien verhogen ze de sessieduur en betrokkenheid van bezoekers door hen naar gerelateerde content te leiden.

3.1 Tips voor het correct toepassen van interne links:

  • Plaats interne links naar relevante en gerelateerde content om gebruikers langer op je site te houden.
  • Zorg dat je meest belangrijke pagina’s de meeste interne links ontvangen: zo help je Google je belangrijkste pagina’s te herkennen.
  • Gebruik beschrijvende anker teksten die duidelijk maken waar de link naartoe leidt.
  • Probeer zoveel mogelijk links op een natuurlijke manier in het artikel te verwerken, maar zorg dat het natuurlijk blijft ogen en voorkom niet relevant geplaatste links.

4. Start met gastbloggen

Naast het kopen van een linkbuilding pakket is het ook aan te raden om zelf backlinks te verzamelen. Gastbloggen is hiervoor de beste manier. Je schrijft dan een blog voor een andere website en je plaatst hier een backlink in. De andere website krijgt dan gratis een stuk content en jij krijgt hier een gratis backlink voor terug. Win-win dus!

Bij het zoeken van websites waar je een gastblog op kunt plaatsen moet je op een aantal punten letten. Kijk bijvoorbeeld altijd naar de DA (Domain Authority), AS (Authority Score) en/of DR (Domain Rating)  zodat je weet of een backlink vanaf deze website waardevol is. Vraag ook naar het aantal maandelijkse bezoekers of check dit zelf in één van je SEO tools. Een domein met meer verkeer en een hogere waarde (zoals DA, AS en DR) is vaak waardevoller om je te helpen bovenaan in Google te komen.

Let op: er zijn nog meer belangrijke indicatoren voor het beoordelen van een kwalitatieve gastblog of andere mogelijke backling. Indien je hier uitkomt, mag je altijd contact met ons opnemen.

afbeelding van metrics die aangeven hoe sterk een domein is

Hier zie je een overzicht van een domein in SEMRUSH, waarop je de AS (Authority Score), het verkeer en het aantal backlinks van dit domein kunt zien. Een gastblog met backlinks vanaf dit domein naar jouw website is erg waardevol.

 

5. Verbeter je laadtijd

Een belangrijke ranking factor waar Google op let is de laadtijd van je website. Een snellere laadtijd is namelijk gebruiksvriendelijker. Daarbij haken je bezoekers bij een snellere laadtijd ook minder snel af, waardoor ze gemiddeld meer pagina’s bezoeken en je bouncepercentage lager is. Dit is indirect van invloed op jouw Google rankings en het heeft vaak ook een positieve invloed op je conversiepercentage.

Het verbeteren van de laadtijd is iets waar veel websitebeheerders moeite mee hebben. Misschien weet je wel hoe je de afbeeldingen moet optimaliseren, maar er zijn ook andere factoren van belang. Zo is het belangrijk om te zorgen voor caching en je moet bijvoorbeeld ook je Javascript en CSS optimaliseren. Daarnaast is de volgorde waarin de verschillende elementen van je website worden geladen van belang. Zo zijn er nog veel andere factoren die een rol spelen.

Met Google PageSpeed en GTmetrix kun je jouw laadtijd meten. Deze tools geven ook aan welke factoren ervoor zorgen dat jouw website minder snel laadt. Je vindt hier tevens handige adviezen om je laadtijd te verbeteren.

afbeelding van een snelle website die bovenaan in google staat

Niet elke website zal even snel laden, maar dit is een voorbeeld van een site die profiteert van zijn snelle laadtijd. Deze score is gemeten in Google Pagespeed Insights.

6. Zorg voor een goede navigatiestructuur en gebruikerservaring

Een goede navigatiestructuur en gebruikerservaring zijn belangrijk om bovenaan in Google te komen, maar ook voor je websitebezoekers. Het verhoogt de gebruiksvriendelijkheid en bezoekers zullen bij een goede navigatiestructuur over het algemeen meer pagina’s bezoeken. Dit kan ook weer leiden tot een hoger conversiepercentage.

6.1 tips voor een goede navigatiestructuur

  • Call-to-actions (CTA’s) plaatsen: Gebruik duidelijke en aansprekende CTA’s op strategische plekken, zoals in de header, aan het einde van artikelen en op productpagina’s, om bezoekers aan te moedigen actie te ondernemen.
  • Interne links gebruiken: Verwerk interne links in je teksten om bezoekers door te sturen naar gerelateerde artikelen of producten. Dit verhoogt de tijd die bezoekers op je site doorbrengen en verbetert de linkstructuur.
  • Heldere en intuïtieve layout: Zorg voor een visueel aantrekkelijke en intuïtieve layout die gebruikers zonder moeite naar de belangrijkste content leidt.
  • Gebruik een broodkruimel navigatie: Dit helpt gebruikers te zien waar ze zich bevinden op je website en maakt het eenvoudig om terug te keren naar eerder bezochte pagina’s.
  • Categoriseer content logisch: Groepeer gerelateerde pagina’s samen in duidelijke categorieën en subcategorieën.
  • Beperk het aantal menu-items: Houd je hoofdmenu overzichtelijk door niet te veel opties toe te voegen; focus op de belangrijkste secties.
  • Zorg voor een zoekfunctie: Een prominente zoekbalk helpt gebruikers snel te vinden wat ze zoeken, vooral op grotere websites.
  • Optimaliseer voor mobiele apparaten: Zorg ervoor dat je navigatie eenvoudig te gebruiken is op mobiele apparaten, met duidelijke knoppen en een intuïtieve lay-out.
  • Maak gebruik van een footer menu: Plaats links naar belangrijke pagina’s, zoals contactinformatie, privacybeleid en andere secundaire pagina’s, in de footer.
  • Consistente navigatie op alle pagina’s: Houd de navigatiebalk consistent op elke pagina om verwarring te voorkomen.
  • Test de navigatie: Voer gebruikerstests uit om te zien hoe eenvoudig het is voor bezoekers om door je site te navigeren en pas aan waar nodig.

afbeelding van alles wat hoort bij een goede gebruikers ervaring in Google

7. Blijf je content verbeteren

Je plaatst regelmatig nieuwe content en daarmee houd je jouw website up to date. Maar wist je dat het ook slim is om je huidige content te verbeteren? Dat kan heel wat tijd kosten, maar het zal je waarschijnlijk ook veel opleveren. Google waardeert het als je een stuk content wijzigt, want dan weet de zoekmachine dat de content ook echt up to date is.

Omdat het vaak te veel werk is om in één keer alle content te verbeteren, is het goed om te achterhalen waar je nu het beste kunt beginnen. Waarmee ga je het meeste resultaat behalen? Om hierachter te komen kun je het beste eens een kijkje nemen in de Google Search Console. Kijk op welke zoektermen jouw website wordt weergegeven in Google en sorteer dit op het aantal vertoningen. Schrijf op welke zoektermen veel vertoningen hebben en weinig kliks en vermeld hierbij ook je positie in de zoekmachines op deze term.

Als je op de derde tot twintigste plaats staat en nu maar weinig kliks ontvangt op deze term, kun je snel resultaat behalen door deze pagina te updaten. Lees de content goed door en pas het aan waar nodig. Breid het artikel daarnaast ook nog een stuk uit of voeg afbeeldingen, video’s of een infographic toe. De kans is groot dat je dan op deze zoekterm een aantal plaatsen stijgt in Google.

Bovenaan in Google komen: wat kun je nog meer doen?

Als je dit stappenplan volgt, zal je waarschijnlijk al merken dat je posities in Google langzaam beginnen te stijgen. Het is niet zo dat je binnen één dag al bovenaan in Google staat, maar binnen een aantal maanden merk je echt wel een verandering op. Daarnaast zijn er ook nog veel meer dingen die je kunt doen om bovenaan in Google te komen. In dit artikel vind je erg veel zoekmachine optimalisatie tips waarmee je na het volgen van dit stappenplan aan de slag kunt.

Professionele hulp nodig? Dan mag je ook contact met ons opnemen en wellicht kunnen we je nog verder ondersteunen, bijvoorbeeld op het gebied van linkbuilding.