Wil jij een SEO strategie opzetten, zodat je bovenaan in Google komt en meer klanten bereikt? Ieder bedrijf wil die felbegeerde eerste positie in de zoekresultaten bereiken. En het is mogelijk met de hulp van SEO. Je moet alleen wel weten wat je doet.
Wil jij meer weten over hoe je een goede SEO strategie maakt? In deze blog krijg je antwoord op al je vragen:
● Wat is een SEO strategie?
● Hoe kun je een succesvolle SEO strategie opzetten?
● Wat is een SEO content strategie?
● Wat is een SEO linkbuilding strategie?
● Hoe maak ik een internationale SEO strategie?
● De stappen naar een succesvolle SEO strategie (met voorbeeld)
Wat is een SEO strategie?
SEO staat voor Search Engine Optimization. Het is een term die wordt gebruikt voor alle activiteiten die ervoor zorgen dat je website hoger in de zoekresultaten van zoekmachines zoals Google verschijnt. Een SEO strategie is een uitvoerig plan dat wordt ontwikkeld om de zichtbaarheid van een website of webpagina in zoekresultaten te vergroten. Er is veel competitie op het internet. Dan is een doordachte SEO-strategie essentieel voor bedrijven en organisaties om hun online aanwezigheid te versterken en meer organisch verkeer naar hun website te leiden.
Hoe kun je een succesvolle SEO strategie opzetten?
De kern van een SEO strategie opstellen omvat verschillende aspecten, waaronder een zoekwoordenonderzoek, technische optimalisatie van je website, content en linkbuilding. In een zoekwoordenonderzoek bepaal je welke zoektermen mensen gebruiken bij het zoeken naar informatie online. Je wil namelijk dat jouw website of webpagina aansluit op die zoekvragen. Door die zoektermen vervolgens in de content van je website te implementeren, vergroot je de kans dat jouw website verschijnt wanneer gebruikers naar die specifieke termen zoeken.
Wat is een SEO content strategie?
In een succesvolle SEO strategie kan een uitvoerige SEO content strategie niet ontbreken. Content is de inhoud van je website, oftewel de tekst, foto’s en meer. Content is een essentieel onderdeel van SEO. Door hoogwaardige, relevante en boeiende content te produceren die aansluit bij de behoeften en interesses van je potentiële klant, kunnen websites hun autoriteit en geloofwaardigheid opbouwen. Content kan variëren van blogposts en artikelen tot video’s, infographics en meer.
Als we kijken naar verschillende SEO strategieën dan kunnen we nog onderscheid maken tussen twee soorten:
Off page SEO strategieën richten zich op alle SEO-activiteiten en linkbuilding die zich buiten je eigen website of webpagina afspelen. Denk dan aan linkbuilding door links vanaf andere websites naar de jouwe te verkrijgen. Bij on page SEO strategieën gaat het juist om de dingen die je op de webpagina of website kunt aanpassen op je SEO te verbeteren, zoals content optimaliseren.
Wat zijn SEO linkbuilding strategies?
Met SEO linkbuilding strategies bedoelen we de strategieën die zich focussen op linkbuilding en het toepassen daarvan voor SEO. Met linkbuilding bedoelen we het proces van het verkrijgen van links van andere websites naar de eigen website. Deze links dienen als aanbevelingen van andere sites en kunnen de geloofwaardigheid en autoriteit van je website versterken in de ogen van zoekmachines, wat kan resulteren in een hogere rangschikking in de zoekresultaten.
Hoe maak ik een internationale SEO strategie?
Een zoekwoordenonderzoek is de basis van een succesvolle SEO strategie opzetten. Maar hoe pak je het dan aan als je een internationale SEO strategie wilt maken? Bijvoorbeeld omdat je klanten van over de hele wereld bedient, of specifiek in een bepaald land? Dan moet je je strategie daarop aanpassen.
De Engelstalige markt is online nog veel meer verzadigd dan de Nederlandse. Wil je met je product of dienst dus die markt bedienen? Dan is er veel voor nodig om op te vallen. Allereerst moet je een meertalige website hebben. Je wilt immers dat mensen uit andere landen je content ook begrijpen. Daarnaast is het belangrijk dat je website in andere gebieden te vinden is en het dus duidelijk is voor Google dat jouw product of dienst niet locatie afhankelijk is.
Wil je een product in het buitenland verkopen? Dan zijn er nog veel meer elementen in je internationale SEO strategie van belang. Maar de focus moet liggen op je website gereed maken voor gebruik door mensen van over de hele wereld. Daar moet je je content op aanpassen. Zorg dus in ieder geval dat:
● je website in meerdere talen te lezen is.
● prijzen in verschillende valuta te zien zijn.
● eventuele verschillende maatsystemen vindbaar zijn (bijvoorbeeld cm en ft).
● je verschillende betaalmethoden aanbiedt – in het geval van een webshop.
Is je website helemaal klaar voor gebruik door mensen van over de hele wereld? Dan komt het echte werk, want je wil je SEO ook zo toepassen dat je internationaal vindbaar bent. Focus je op de internationale markt en zorg dat je interessant bent voor verschillende doelgroepen.
De stappen naar een succesvolle SEO strategie
Een SEO content strategie, SEO marketing strategies of SEO linkbuilding strategies: eigenlijk zijn ze allemaal onderdeel van dat grotere plan voor je vindbaarheid. Hieronder lopen we een aantal stappen door die jou wellicht helpen bij het opzetten van je plan.
Stap 1: kies je markt en doe je research
Het kiezen van de juiste markt en het uitvoeren van grondig zoekwoordenonderzoek vormen een essentieel fundament voor een effectieve SEO strategie. Door een specifieke markt te kiezen en te begrijpen, kun je je richten op relevante doelgroepen en je content afstemmen op de behoeften en interesses van die specifieke doelgroepen.
Stap 2: Maak een overzicht van alle content die je wil creëren en een content kalender
Na zorgvuldig je zoekwoordenonderzoek afgerond te hebben, is het nu tijd om een gestructureerd plan op te zetten voor de content die je gaat creëren. Om alles naadloos te laten verlopen en ervoor te zorgen dat je consistent waardevolle informatie aan je publiek levert, is het opstellen van een contentkalender een slimme volgende stap.
Stap 3: creëer SEO content
Het creëren van sterke SEO-content voor een website vereist een uitgebalanceerde benadering die zowel zoekmachines als gebruikers aanspreekt. Allereerst is het essentieel om hoogwaardige en relevante content te produceren die de behoeften, vragen en interesses van de doelgroep aanspreekt.
Stap 4: optimaliseer
Optimaliseer je pagina’s, je social media, content en meer op basis van je zoekwoordenonderzoek en het doel van je SEO strategie. Zorg dat Google weet waar je over schrijft. Zorg daarnaast dat je content leesbaar, bereikbaar en begrijpbaar is voor lezers.
Stap 5: pas linkbuilding toe
Kijk buiten je webpagina’s om en pas linkbuilding toe. Met linkbuilding verkrijg je meer autoriteit en betrouwbaarheid. Dat valt in goede aarde bij het algoritme van Google. Moeilijk om links te krijgen? Nee, dat valt erg mee. Bij betrouwbare partijen, zoals Linkbuilding Masters, kun je tegen goede prijzen kwalitatieve backlinks kopen.
Stap 6: zorg dat je resultaten meetbaar zijn
Analyseer je voortgang zoveel als het kan. Verschillende tools en analytics-platforms worden ingezet om de prestaties van de website te monitoren, zoals Google Analytics voor verkeersanalyses, Google Search Console voor zoekprestaties en andere SEO-tools voor rankinggegevens en concurrentieanalyse.
Aan de slag met je SEO strategie?
SEO wordt met de dag ingewikkelder. Geen wonder dus dat jij misschien twijfelt of je wel de tijd en vaardigheden hebt om van jouw SEO een daverend succes te maken. Zeker wanneer je je in een markt bevindt met veel concurrentie, is opvallen door middel van SEO een uitdaging.
Met de hulp van Linkbuilding Masters bereik je die felbegeerde eerste pagina aan zoekresultaten en wordt jouw website het eerste waar je potentiële klant aan denkt!
Reageren
Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op een nieuwsbericht.
Inloggen