Stappenplan: zo verzamel je kwalitatieve backlinks

Blog
8 oktober 2020

Sander

SEO Specialist

Als je jouw website hoger wilt laten scoren in de zoekmachines, is het verzamelen van kwalitatieve backlinks ontzettend belangrijk. Je kunt hiervoor een linkbuilding pakket kopen om het een boost te geven en je kunt zelf links aanvragen bij startpagina’s en blogs. Maar het is ook heel belangrijk om goed te kijken naar de digitale klantreis en je backlinkprofiel aan de hand hiervan in te richten. In dit artikel leer je stap voor stap hoe je op deze manier kwalitatieve backlinks opbouwt.

De zoektocht van de gebruiker

Veel SEO-specialisten en website-eigenaren onderzoeken hoe ze goede backlinks kunnen krijgen om hoger te scoren in de zoekmachines. Je zou hier echter ook eens op een andere manier naar kunnen kijken. Vraag jezelf af hoe je backlinks kunt plaatsen om de gebruiker te helpen in zijn of haar zoektocht.

Zo help je de gebruiker en krijg je waarschijnlijk ook direct bezoekers vanuit de websites die naar jouw website linken. De backlinks zijn ook heel relevant en kwalitatief, waardoor ze je helpen om hoger te scoren in de zoekmachines.

Stap 1: Onderzoek de zoektocht van de gebruiker

Om erachter te komen op welke websites je het beste backlinks kunt plaatsen, is het belangrijk om de zoektocht van de gebruiker te onderzoeken. Hiervoor kijk je eerst naar de boodschap die je naar de gebruiker wilt overbrengen. Dat kan bijvoorbeeld zijn: ‘Wij zijn het beste Griekse restaurant in Nijmegen met originele, authentieke Griekse gerechten.’ of ‘Bij ons vind je de leukste cadeautjes voor mannen’. Link je naar een specifiek product of blogartikel? Bedenk dan wat de specifieke boodschap van deze pagina is.

Onderzoek daarna wie je met deze boodschap wilt bereiken. Wat is jouw belangrijkste doelgroep voor dit product of dit blogartikel? Probeer een duidelijk beeld te vormen van je ideale gebruikers en omschrijf dit zo specifiek mogelijk.

Laten we de eerste voorbeeldboodschap er even bij pakken. Je hebt een Grieks restaurant in Nijmegen en je serveert originele, authentieke Griekse gerechten. Je hebt onderzocht welke doelgroep je met jouw boodschap wilt bereiken. Je doelgroep bestaat uit getrouwde stellen van middelbare leeftijd die graag naar Griekenland op vakantie gaan. Pas je boodschap op deze doelgroep aan.

Heb je ook een andere doelgroep? Dan zul je hiervoor een andere boodschap moeten maken die relevant is. Stel dat je andere doelgroep bestaat uit jongeren die graag originele gerechten proberen. Dan zul je in de boodschap voor deze doelgroep hier meer de nadruk op moeten leggen, bijvoorbeeld: ‘Bij ons geniet je van originele gerechten uit Griekenland.’

Onderzoek nu hoe de zoektocht van jouw gebruiker eruit ziet. De gebruikers uit beide doelgroepen kijken misschien op websites als Eet.nu om een goed restaurant te vinden. Daarnaast zoekt je doelgroep van middelbare leeftijd waarschijnlijk via Google naar het beste Griekse restaurant of het beste Griekse restaurant in Nijmegen. Ze komen dan uit op websites met lijstjes van de beste Griekse restaurants. De jongere doelgroep die graag originele gerechten probeert zal eerder zoeken op ‘origineel restaurant’ of ‘bijzonder restaurant’. Zij komen dan waarschijnlijk terecht op websites met originele of bijzondere restaurants.

De oudere doelgroep zoekt misschien ook naar Griekse recepten die ze zelf thuis kunnen maken en de jongere doelgroep naar originele recepten. Ze komen dan op receptenwebsites terecht of op blogs van influencers die houden van koken.

Maak voor elke doelgroep een lijst van de websites die zij volgens jou tijdens hun zoektocht bezoeken. Hier ga je straks backlinks aanvragen.

2. Creëer relevante content

Je weet nu met welke boodschap(pen) je jouw gebruikers wilt benaderen. Aan de hand daarvan kun je content gaan creëren. Zo kun je bijvoorbeeld een stukje schrijven over de kwaliteit van jouw restaurant of welke Griekse gerechten het meest origineel zijn (gerechten die bijna niemand kent).

Denk bij het creëren van deze content goed na over waar de bezoeker vandaan komt. Een gebruiker van Eet.nu of een gebruiker van een website met een lijst met de beste restaurants kun je het beste direct doorverwijzen naar je homepage, omdat deze gebruiker meteen al een restaurant zoekt. Het is belangrijk dat op je homepage beide boodschappen duidelijk worden in de tekst op deze pagina.

Voor gebruikers die naar recepten zoeken kun je blogartikelen maken met Griekse recepten of originele recepten die jouw restaurant serveert. Hier kun je dan straks naar linken vanaf receptenwebsites of receptenpagina’s op blogsites.

3. Vraag kwalitatieve backlinks aan

Nu je weet op welke websites je een backlink wilt hebben en je jouw content aan je boodschappen hebt aangepast, is het tijd om backlinks aan te vragen. Het is niet altijd even makkelijk om een backlink te krijgen, zeker niet bij kwalitatieve websites. Wees dus creatief en bedenk wat jij hiervoor in ruil kunt geven. Misschien kun je een blogartikel aanleveren in ruil voor een vermelding in een lijst met de beste Griekse restaurants. Of misschien kun je een backlink terugplaatsen vanaf jouw website of vanaf een andere website die je in jouw beheer hebt. Bekijk elke website apart en maak hiervoor een persoonlijk voorstel. Stel een nette mail op met jouw voorstel en geef aan dat je ook openstaat voor andere ideeën. Niet al je aanvragen zullen succesvol zijn, maar je zult op deze manier zeker een aantal kwalitatieve backlinks opbouwen en waarschijnlijk ook direct meer bezoekers krijgen.

Op welke manier verkrijg jij kwalitatieve backlinks?

Reageren

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op een nieuwsbericht.

Inloggen