Misschien heb je wel eens gehoord van keyword stuffing. Maar wat is dit nu eigenlijk precies? Kun je hiermee hoger in Google komen? In dit artikel lees je hier alles over en leer je hoe jij de beste resultaten behaalt.
De betekenis van keyword stuffing
Keyword stuffing is in het Nederlands vertaald letterlijk ‘zoekwoorden proppen’. Het is een term die je wellicht vaker bent tegengekomen bij online marketing, maar het kan zijn dat je niet precies weet wat het inhoudt. Wat is het nu eigenlijk?
Bij keyword stuffing komen een of meerdere zoekwoorden vaak op een pagina voor. Zo vaak dat het niet meer natuurlijk overkomt. Er zijn meerdere manieren waarop ‘zoekwoorden proppen’ wordt toegepast:
- Een bepaalde zoekterm overmatig vaak in een tekst verwerken;
- Tekstblokken aanmaken met zoekwoorden, zoektermen, steden en/of regio’s waarop de webpagina moet ranken. Deze blokken worden vaak klein gemaakt, waardoor ze niet opvallen voor bezoekers;
- Bepaalde zoektermen vaak op de pagina verwerken en dezelfde kleur geven als de achtergrond, zodat bezoekers ze niet zien;
- Veel zoektermen opgeven als meta keywords.
Hoger in Google door keyword stuffing?
Veel online marketeers en website-eigenaren hebben in het verleden keyword stuffing gebruikt om hoger in Google te komen. Zoekmachines waren toen nog niet zo slim en met keyword stuffing kon je ze om de tuin leiden. Ze keken voornamelijk naar de tekst en niet naar de rest van de pagina. Ook konden zoekmachines toen nog niet zien of een tekst goed leesbaar was. Door gebruik te maken van keyword stuffing kon je in het verleden je rankings in de zoekmachines sterk verbeteren.
Inmiddels zijn zoekmachines een stuk verder. Ze besteden nu nog wel aandacht aan de tekst, maar ook aan verschillende andere ranking factoren. Daarbij kunnen de algoritmes nu steeds beter de context van een tekst begrijpen. Zo kunnen ze zien of een tekst goed leesbaar is en niet alleen is geschreven om zoektermen in te verstoppen. Ook tekstblokken en zoektermen die verdeeld staan over de pagina worden nu sneller als keyword stuffing herkend.
Als je nu nog gebruikmaakt van ‘zoekwoorden proppen’, is de kans groot dat je hiervoor gestraft wordt door Google. Je zal dan merken dat je pagina’s lager gaan ranken in de zoekmachine. Keyword stuffing helpt je tegenwoordig dus eerder aan een lagere positie dan aan een hogere positie in de zoekmachines.
Keyword stuffing voorkomen
Je wilt natuurlijk niet gestraft worden door Google, omdat je – al dan niet onbewust – gebruikmaakt van keyword stuffing. Daarbij is het voor je bezoekers ook niet fijn om teksten vol met zoektermen te lezen. Vaak leidt dit ook tot een hoger bouncepercentage en een lagere conversieratio.
Maak je op dit moment gebruik van deze manier van zoekterm gebruik? Verwijder deze onderdelen dan van je website of pas je teksten aan.
Ben je bang dat je onbewust gebruikmaakt of gebruik gaat maken van keyword stuffing? In principe hoef je hier niet echt bang voor te zijn, zolang je jouw teksten maar op een natuurlijk manier schrijft. Je kunt dan altijd nog even controleren of er niet te veel zoektermen in de tekst staan. Merk je dat een bepaalde term opvallend vaak voorkomt in de tekst? Probeer je zinnen dan anders te formuleren, zodat je de term een aantal keer uit de tekst kunt verwijderen. Ook zou je de term een aantal keer kunnen vervangen door een synoniem.
Een techniek die ook regelmatig onbewust wordt toegepast is het toevoegen van een tag cloud. Een tag cloud kan worden ingezet om het navigeren eenvoudiger te maken voor je bezoekers. Echter kunnen grotere tag cloud met enkele honderden links ook als keyword stuffing worden gezien. Ook meerdere tag clouds op een website kunnen worden afgestraft door Google. Let hier dus op als je een tag cloud op je websidte wilt plaatsen.
Hier lees je meer over de voor- en nadelen van tag clouds ->
Hoger in Google zonder keyword stuffing
Keyword stuffing gaat je dus zeer waarschijnlijk niet helpen om hoger in Google te komen. Het kan zelfs een nadelig effect hebben op je rankings. Maar hoe kom je dan wel hoger in Google? Hieronder vind je onze beste tips:
- Schrijf lange, relevante en goed leesbare teksten van hoge kwaliteit;
- Verwerk één of enkele zoektermen in je teksten op een natuurlijke wijze;
- Zorg voor een kwalitatief backlinkprofiel;
- Breid je teksten uit met afbeeldingen, tabellen, grafieken en infographics;
- Maak gebruik van interne links;
- Plaats je adres- en contactgegevens op je website;
- Maak gebruik van auteursprofielen;
- Zorg er altijd voor dat je echt waarde levert aan je bezoekers.
Reageren
Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op een nieuwsbericht.
Inloggen