Als je wel eens een zoekwoorden onderzoek hebt gedaan, ben je waarschijnlijk wel bekend met de Google Keyword Planner. Dit is de meest gebruikte tool op dit gebied en nog gratis ook. Maar wist je dat er ook andere goede gratis keyword research tools zijn die jou kunnen helpen bij je zoektocht? Wij hebben hier 9 gratis keyword research tools voor je verzameld.
1. Answer The Public
Een heel ander soort tool dan de Google Keyword Planner is Answer The Public. Je kunt hierbij niet zien hoeveel zoekverkeer en concurrentie een zoekterm heeft. Toch is dit een ontzettend goede keyword research tool die je kunt gebruiken om ideeën op te doen.
Je geeft een bepaalde term op en de tool laat je vragen, vergelijkingen en andere gerelateerde zoektermen zien. Je krijgt een lijst met long tail keywords en hiermee doe je meteen inspiratie op voor onderwerpen die je in een artikel kunt bespreken. De zoekresultaten kun je eventueel kopiëren naar een andere keyword research om het zoekvolume en de concurrentie te bekijken.
Let wel op: de gratis versie van Answer The Public is nu beperkt tot een beperkt aantal zoekopdrachten per dag. Het is daarom belangrijk goed over de term na te denken die je wil onderzoeken. Ons advies is om een term te kiezen die niet te lang is en waarop veel variaties mogelijk zijn, zoals bijvoorbeeld: linkbuilding, SEO of marketing in de context van onze website.
2. Google
Wellicht heb je hier nooit aan gedacht, maar ook Google kun je gebruiken als keyword research tool. Google heeft namelijk een handige box met gerelateerde zoekopdrachten. Deze box wordt onderaan de pagina zichtbaar als je een zoekopdracht uitvoert.
Het fijne is dat je een gerelateerde zoekopdracht kunt aanklikken en vervolgens weer nieuwe gerelateerde zoekopdrachten van deze nieuwe zoekopdracht te zien krijgt.
Bepalen welke content het beste past
Daarnaast kun je Google ook gebruiken om te bepalen wat voor soort content je moet maken om te ranken op een bepaalde zoekterm. Met de juiste content geef je de gebruiker ook waar hij of zij naar op zoek is.
Als je zoekt op ‘schoenen’, zie je dat de zoekresultaten voornamelijk bestaan uit categoriepagina’s van webshops. Daaruit kun je afleiden dat gebruikers die hierop zoeken in een koopmodus zijn. Je kunt dan het beste proberen te ranken op deze zoekterm met een categoriepagina of winkelpagina.
Zoek je op ‘schoenen poetsen’? Dan zie je bovenaan wel wat advertenties met producten, maar daaronder zie je vrijwel alleen informatieve pagina’s. Gebruikers die hierop zoeken willen leren hoe ze hun schoenen moeten schoonmaken en dus niet (direct) iets kopen. Maak in dit geval een blogartikel met een stappenplan of tips voor het poetsen van je schoenen, zodat je op deze term kunt ranken. Vanuit dit artikel kun je weer linken naar producten voor het poetsen van schoenen.
3. Keyword Sheeter
Met Keyword Sheeter kun je in één keer duizenden zoektermen gerelateerd aan een bepaald onderwerp ophalen. De gevonden zoektermen kun je gratis exporteren. De tool laat niet het zoekvolume, de trends of de concurrentie zien en er zitten wellicht ook zoekwoorden tussen zonder zoekvolume.
Wel is een groot voordeel van deze tool ten opzichte van andere gratis keyword research tools dat je kan filteren. Je kunt aangeven welk woord of welke woorden de zoektermen wel moeten bevatten of juist niet. Zo wordt je zoekopdracht veel relevanter en hoef je deze zoektermen er niet zelf uit te filteren.
4. Keyword Surfer
Keyword Surfer is een handige- en gratis Chrome extensie die je bij een zoekopdracht in Google direct handige data laat zien. Je ziet het maandelijkse zoekvolume, de concurrentie en de kosten per klik (CPC). De tool haalt deze gegevens op uit Google Ads en Clickstream Data.
Ook laat deze gratis keyword research tool tien relevante zoektermen zien, waarbij ook weer het zoekvolume, de concurrentie en de kosten worden weergegeven.
Recentelijk zijn er updates doorgevoerd die de nauwkeurigheid van de gegevens hebben verbeterd en extra functionaliteiten hebben toegevoegd, zoals het opslaan van zoekwoorden in collecties en het exporteren van deze lijsten voor verdere analyse.
5. Google Trends
Met Google Trends kun je zien hoe populair een zoekterm is gedurende een bepaalde periode. Zo kan een bepaalde zoekterm elk jaar weer populair zijn in een bepaalde maand. Ook kan het zo zijn dat de populariteit van een bepaalde zoekterm in het afgelopen jaar is verminderd, terwijl een andere zoekterm juist populairder is geworden.
Google Trends helpt jou om te bepalen welke zoektermen nu relevant zijn, op welke zoekterm je de komende tijd het beste kan focussen en in welke periode van het jaar je iets moet plaatsen over bepaalde zoektermen.
6. Keyword Generator (Ahrefs)
Keyword Generator is een gratis keyword research tool van Ahrefs. Hiermee kun je tot 150 zoektermen vinden per zoekopdracht. De tool laat je ook het maandelijkse zoekvolume van deze zoektermen zien en bij de eerste tien resultaten eveneens de ranking moeilijkheid. Deze meetwaarde wordt wel alleen afgeleid van het aantal backlinks dat je concurrenten hebben.
Naast relevante zoektermen krijg je ook een lijst met vijftig relevante vragen te zien. Daarnaast kun je deze gratis keyword research tool gebruiken om zoekwoord ideeën op te doen om te ranken in Bing, YouTube of Amazon.
Let wel, de gratis versie van Ahrefs Keyword Generator is beperkt in vergelijking met de volledige Ahrefs-tool, maar het biedt meer dan genoeg waarde om een sterke basis te leggen voor het doen van je zoekwoorden onderzoek.
7. Google Search Console
Google Search Console is misschien geen klassieke keyword tool, maar het is een zeer handig- en gratis tool om je website verder optimaliseren voor bepaalde zoektermen. In plaats van nieuwe zoekwoorden te ontdekken, biedt Search Console inzicht in de prestaties van je website op zoektermen waarop je al rankt. Je ziet precies hoeveel vertoningen, klikken en welke gemiddelde positie je pagina’s hebben voor bepaalde zoekopdrachten.
Met deze data kun je gericht aanpassingen maken om je zichtbaarheid te vergroten. Bijvoorbeeld door pagina’s met veel vertoningen maar weinig klikken te verbeteren met een scherpere titel of meta description. Ook ontdek je zoektermen die al potentieel verkeer opleveren maar nog beter kunnen scoren met wat optimalisatie.
Hieronder zie je een voorbeeld overzicht van zoekwoorden die je kunt vinden in Google Search Console. In dit voorbeeld heb ik gefilterd op een specifieke pagina.
8. Ubersuggest
Ubersuggest is een handige keyword research tool waarmee je ideeën kunt opdoen voor nieuwe zoektermen. Je krijgt hierbij ook het maandelijkse zoekvolume, CPC (cost per click) en de concurrentie te zien. Deze cijfers zijn specifieker dan in de Google Keyword Planner, waardoor veel mensen het fijn vinden om voor deze gegevens Ubersuggest te gebruiken.
Wel is het zo dat er een beperking geldt op de gratis versie van Ubersuggest. Je kunt dagelijks maar drie gratis zoekopdrachten doen. Wel is het zo dat de betaalde versie van Ubersuggest relatief goedkoop is in vergelijking met concurrenten.
9. Bulk keyword generator
Bulk Keyword Generator is een gratis keyword research tool die makkelijk in gebruik is. Je hoeft hierbij alleen op te geven in welke industrie je werkzaam bent. Aan de hand daarvan geeft de tool je een lijst met relevante zoektermen.
In een tweede stap kun je ook een locatie opgeven. De tool geeft je dan een lijst met relevante zoektermen met deze locatie erin. Dit kan handig zijn, maar lang niet iedereen zoekt op een zoekterm met een locatie. Wil je dit voor lokale SEO gebruiken? Dan kun je beter de zoektermen die je krijgt kopiëren naar Google Keyword Planner en hierbij een locatie opgeven. Zo zie je hoe vaak er wordt gezocht op bepaalde zoektermen in een regio.
10. Bol.com / Amazon Autocomplete
Met Bol.com en Amazon Autocomplete kun je snel vinden op welke zoektermen vaak wordt gezocht in deze webshops. Je hoeft alleen maar je zoekterm in de zoekbalk in te voeren en vervolgens krijg je suggesties voor andere zoektermen. Zo kun je zien welke producten en zoektermen populair zijn.
Waarvoor gebruik je Bol.com / Amazon Autocomplete?
- Ideeën opdoen voor nieuwe producten
- Zoektermen vinden die je kunt toevoegen aan je productpagina’s
11. SEMrush
De SEMrush keyword research tool kun je gratis gebruiken voor 10 zoekopdrachten per dag en je krijgt dan 10 resultaten te zien in het rapport. De tool geeft je nieuwe ideeën voor zoektermen met een match en gerelateerde zoektermen. Bij elke zoekterm krijg je ook het zoekvolume en de hoeveelheid concurrentie.
Waarvoor gebruik je SEMrush?
- Zoektermen vinden met hoog zoekvolume en weinig concurrentie
- Ideeën opdoen voor nieuwe blogartikelen
Reageren
Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op een nieuwsbericht.
Inloggen