5 ultieme tips voor een slimme interne linkstructuur

5 ultieme tips voor een slimme interne linkstructuur

interne linkstructuur

Backlinks zien te scoren op externe relevante websites is erg belangrijk bij de marketingstrategie van jouw website. Maar wist je dat ook de interne linkstructuur van groot belang is voor het succes van jouw site? Dat is het totaal aan hyperlinks binnen één website. Niet alleen erg handig om bezoekers van jouw website naar verschillende pagina’s te sturen, ook voor indexatie in Google speelt het een belangrijke rol. In deze blog geven we je 5 ultieme tips voor een slimme interne linkstructuur.

 

  1. De meeste links linken naar de belangrijkste pagina’s

Als je op jouw website interne links plaatst naar andere pagina’s, dan zijn er altijd pagina’s waar je meer naar linkt en pagina’s waar je minder naar linkt. Zorg ervoor dat de pagina(‘s) die voor jou het belangrijkst zijn, de meeste aandacht krijgen. Op die manier komen de meeste bezoekers bij de informatie waar het om draait. Meer conversie en meer verkoop is het gevolg. Bij webshops is het slim om te linken naar de producten die eruit blinken.

 

  1. Links in de hoofdtekst plaatsen

De content op een pagina wordt verspreid over verschillende gedeeltes. Grofweg valt er een verdeling te maken tussen de header, sidebar, footer en de hoofdtekst. Links die in de header, sidebar of footer geplaatst worden, zijn vaak minder relevant of betaald. Het wordt aangeraden om de belangrijkste links in de hoofdtekst te plaatsen. Google zal er in vergelijking tot links die op andere plekken op de pagina geplaatst worden het meeste waarde aan hechten.

 

  1. Past de anchortekst op de bestemmingspagina?

Als je content plaatst op een pagina, dan dien je voor strategische interne links naar andere pagina’s op jouw website te zorgen. Het woord of de woorden waar de link op geplaatst wordt, wordt de anchortekst genoemd. Hierbij is het zaak dat de anchortekst aansluit op de pagina waar je naar linkt. De twee moeten een duidelijk verband met elkaar hebben. Google let er namelijk op of de context van de anchortekst en de pagina waar naar gelinkt wordt bij elkaar passen.

 

  1. interne linkstructuurVoorkom broken links

Broken links zijn links op jouw site die niet (meer) werken. Bezoekers die erop klikken krijgen een foutmelding te zien. Vervelend voor jouw klanten, die mogelijk minder vertrouwen hebben gekregen in jouw organisatie. Misschien loop je hiermee zelfs omzet mis! Een bezoeker is in zo’n geval geneigd om weg te klikken en gaat wellicht naar een van jouw concurrenten. Controleer daarom periodiek of alle links op jouw website nog werken. Vervang de broken links door goed werkende links.

 

  1. Onmisbaar: backlinks

Het kan niet vaak genoegd gezegd worden: backlinks zijn een succesfactor voor jouw website. Naast een goede interne linkstructuur moet je zorgen voor voldoende backlinks van relevante pagina’s. Linkbuilding Masters helpen jou hierbij. Of je nu kiest voor een totaaloplossing in de vorm van maatwerk linkbuilding of voor een van onze linkbuilding pakketten (verkrijgbaar in verschillende groottes). Wij bieden een passende oplossing voor iedere online ondernemer. Een hogere indexatie door Google, een hogere conversie en meer omzet liggen binnen handbereik.

jgwebmarketing