Alleen een mooie website is niet meer genoeg om mensen te bereiken. Het is belangrijk dat je potentiële klant je website kan vinden. Zoekmachines zijn daarom belangrijker dan ooit voor wie zichtbaar wil zijn op het internet. Wie gevonden wil worden, moet vindbaar zijn in zoekmachines. Hoe zorg je daarvoor? Met content marketing.
Google is de meest gebruikte zoekmachine van Nederland. Bij zoekmachine optimalisatie – het aanpassen van je website zodat deze goed te vinden is in Google – is het belangrijk om een goed plan van aanpak te hebben. Alleen zo ben je goed zichtbaar in de zoekresultaten en dus beter vindbaar voor bezoekers, potentiële klanten en opdrachtgevers.
Die hoge positie in de zoekresultaten behalen is niet eenvoudig. Je moet eerst goed je doel en je doelgroep bepalen én op welke manier je je bezoekers gaat vinden. Welke zoektermen gebruiken ze en welke andere websites en sociale media bezoeken ze? En hoe gaan andere website eigenaren daarmee om? Dit en meer leg je vast in een content marketing plan.
Wat is content marketing?
Een sluitende content marketing betekenis is er eigenlijk niet omdat de term veelomvattend is. In grote lijnen kun je het zo samenvatten:
Content marketing is het maken en verspreiden van waardevolle, relevante content. Het doel daarvan is om bezoekersaantallen van je website te laten groeien, nieuwe mensen aan te trekken en je publiek vast te houden.
Dat is een zeer brede content marketing betekenis, maar het is natuurlijk op allerlei niveaus toe te passen. Van een webshop voor schoenen tot een influencer op TikTok of een logodesigner: allemaal hebben ze baat bij goede content marketing. In een content marketing plan leg je vast welke content je gaat delen, wanneer, via welk platform en met welk doel. Zorg ook dat je content marketing plan meetbaar is – wanneer is het een succes en hoe ga je dat controleren?
Soorten content waar het om kan gaan in een content marketing plan:
● Blogs
● E-mails
● Nieuwsbrieven
● Video’s
● Podcasts
● Social media posts
● E-boeken
Voor een succesvol content marketing plan hoef je niet alle bovenstaande vormen van content aan te bieden. Kies het soort content dat past bij jou en je doelgroep en pas die vormen toe.
Waarom content marketing toepassen?
Content marketing biedt tal van voordelen van bedrijven en andere organisaties. Denk dan aan:
● Meer zichtbaarheid – Door regelmatig waardevolle content te publiceren, vergroot je de zichtbaarheid van je merk en versterk je de band met je doelgroep.
● Meer leads – Door content te bieden die inspeelt op de behoeften van je doelgroep, kun je leads aantrekken die geïnteresseerd zijn in je producten of diensten.
● Autoriteit opbouwen – Door te laten zien dat je kennis hebt van je vakgebied en waardevolle inzichten te delen, kun je jezelf positioneren als een autoriteit binnen je branche.
● Betrokkenheid van je publiek vergroten – Door boeiende content te delen die inspeelt op de interesses en problemen van je doelgroep, kun je de betrokkenheid vergroten en een gemeenschap rondom je merk opbouwen.
Content marketing uitbesteden: wel of niet doen?
Content marketing uitbesteden is soms een slimme zet. Vooral voor kleine bedrijven of organisaties die niet over de nodige middelen beschikken, is het een aanrader. Door een content marketing bureau in te huren, kun je profiteren van hun expertise, creativiteit en middelen, wat kan leiden tot betere resultaten en een hoger rendement op je investering. Het is echter belangrijk om een partner te kiezen die jouw merk begrijpt en in staat is om content te creëren die aansluit bij je doelgroep en bedrijfsdoelstellingen.
De wereld van content marketing verandert bijna dagelijks. Het is dus belangrijk om een partner te kiezen die de markt begrijpt en op de hoogte is van alle actuele kennis.
Het begin van een content marketing plan: zoekwoorden
Kies je er toch voor om zelf aan de slag te gaan in plaats van content marketing uit te besteden? Voor je een content marketing plan kunt maken dat ook echt succesvol gaat zijn, moet je een zoekwoorden onderzoek uitvoeren. In zo’n onderzoek ontdek je welke woorden of termen belangrijk zijn voor jouw vindbaarheid online. Dat wil zeggen: welke termen of woorden gebruiken zoekers wanneer ze op zoek zijn naar jouw product of dienst? Door die termen in je content op te nemen, word je beter vindbaar in zoekmachines.
Na grondig onderzoek naar de zoektermen die voor jouw website belangrijk zijn, kijk je hoe je deze zoektermen kunt gebruiken. Wervende content met zoektermen, synoniemen en verwante woorden maken de content makkelijk te lezen voor bezoekers en informatief voor de zoekmachines. En, zoals je weet, lezen mensen niet echt op internet, maar scrollen ze door een tekst heen. Al met al blijft er maar weinig tijd over om de bezoeker te overtuigen.
Content marketing tips: de basis
Heb je de middelen op dit moment niet om content marketing uit te besteden? Dan kom je met deze content marketing tips hopelijk al een eind.
Ken je doelgroep
Voordat je begint met het creëren van content, is het belangrijk om een grondig inzicht te hebben in je doelgroep. Ken hun behoeften, voorkeuren en pijnpunten en stem je marketing daarop af.
Wees consistent
Consistentie is van cruciaal belang voor succesvolle content marketing. Publiceer regelmatig nieuwe content en op vaste momenten. Zo blijft je doelgroep betrokken.
Zorg dat je waardevol bent
Zorg ervoor dat je content waardevol en relevant is voor je doelgroep. Los problemen op, beantwoord vragen en bied inzichten.
Gebruik verschillende soorten content
Varieer je soorten content om verschillende soorten gebruikers aan te spreken. Denk aan blog posts, video’s, infographics, podcasts en meer.
Meten is weten
Gebruik analysetools om de prestaties van je content te volgen en te analyseren. Leer van je successen en mislukkingen en optimaliseer je seo strategie waar nodig. Onder andere Google Analytics is een nuttig (en gratis) tool om dat mee te doen.
Content marketing: linkearning
Backinks naar je website of webpagina toe zijn ontzettend waardevol en onmisbaar voor succesvolle content marketing. Of je nu kiest voor content marketing uitbesteden of zelf aan de slag gaat: zorg dat je niet vergeet te werken aan links naar je pagina. Er zijn een aantal manieren waarop je backlinks kunt verkrijgen.
Als je een website hebt met veel informatieve content linken andere webmasters sneller door naar je site. Je verdient op deze manier een link: de zogenaamde linkearning. Het is een proces dat veel tijd in beslag neemt en waar je geduld op de proef wordt gesteld.
Een andere methode is om zelf webmasters te benaderen en een link op hun site aan te vragen. Ook dat is tijdrovend, want je zult eerst moeten uitvinden welke pagina’s een goede ranking hebben en bruikbaar zijn voor jouw website. Ook op homepages kun je een link plaatsen, wat een goed idee is want op deze manier bouw je deskundigheid op en zorg je voor linkbuilding.
Actief zijn op sociale media kan uiterst nuttig zijn. Zorg voor pakkende titels in je blogs en deel ze op sociale media. Dit zijn allemaal onderdelen van linkbuilding, maar je moet wel weten wat je doet en het is tijdrovend. Een praktische oplossing hiervoor is interessante inhoudelijke blogs schrijven en die op diverse relevante sites zetten.
Content marketing kosten
De kosten van content marketing variëren. Het is afhankelijk van verschillende factoren, waaronder de complexiteit van de content, het gekozen format, de frequentie van publicatie en of je ervoor kiest om het intern te beheren of uit te besteden. Over het algemeen kunnen de kosten bestaan uit het salaris van interne medewerkers, freelance tarieven en eventuele kosten voor tools en promotie.
Goed om te weten: content marketing goed toepassen zal altijd kosten met zich meebrengen. Als je het goed doet, dan verdient deze investering zich makkelijk terug.
Content marketing: een cruciaal onderdeel van SEO
Content marketing is een cruciaal onderdeel van het hele proces omtrent zoekmachine optimalisatie. Het gaat hierbij dus echt om linkearning en niet om het kopen van links. Webmasters linken pas naar jouw website als daar nuttige content op staat. Commerciële teksten zijn meestal niet zo geschikt om naar te linken, objectieve blogs wel. Uiteraard zijn goed leesbare blogs en SEO (zoekwoorden) hierbij van belang. Je kunt daarna webmasters benaderen of ze een link willen plaatsen, dit kost veel tijd en het resultaat is vaak minimaal.
Een andere methode is om te zoeken naar nuttige websites waar je blogs op kunt plaatsen. Het gaat hierbij om relevante websites met een goede pagerank en autoriteit. Een extra voordeel daarbij is dat ook de zichtbaarheid van je dienst of product wordt vergroot, de mogelijkheid om de artikelen en blogs te delen op de sociale media en de uitbreiding van de content van de website
Linkbuilding Masters: jouw content marketing specialist
Content marketing is onmisbaar voor wie bekend en succesvol wil zijn op het internet. Een mooie website alleen is niet meer voldoende. Je kunt content marketing op veel manieren toepassen en via veel platforms. Onthoud in ieder geval dat zoekwoorden, backlinks en verschillende vormen van content de basis zijn van een goed content marketing plan. SEO zoekmachine optimalisatie kan niet zonder.
Meer weten over goede content marketing of wil je content marketing uitbesteden? Neem contact op met Linkbuilding Masters.
Reageren
Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op een nieuwsbericht.
Inloggen