Content spam: zo vind en bestrijd je negatieve SEO tactieken

Blog
4 februari 2022

Sander

SEO Specialist

Als je website ranking hard naar beneden gaat, dan kan het zijn dat je site een groot stuk van zijn zichtbaarheid verliest. Dat is zo ongeveer het ultieme horrorverhaal voor alle online marketeers. 

Inhoud artikel
Wat is content spam?
Hoe vind je content spam?
Hoe Google dubbele content signaleert
Zo kun je content spam melden bij Google
Content spam voorkomen

Het kan nog enger zijn als je de oorzaak van het dalen van je ranking niet kan vinden, of als bekende SEO tactieken niet meer werken. In dit artikel bespreken we een gecompliceerde oorzaak voor deze daling in je ranking: content spam. Het probleem wordt zo simpel mogelijk uitgelegd.

Wat is content spam?

Content spam is het ongewenst en ongeoorloofd gebruik van inhoud van de eigen website op websites van derden in verband met andere inhoud, waardoor de reputatie van je merk en website negatief wordt beïnvloed. Content spam is een van de technieken die negatieve SEO of black hat SEO worden genoemd.

Welke websites worden aangetast door content spam?

De voornaamste doelwitten van content spammers zijn sterke websites met een bepaalde niche. Daar vallen onder andere e-commerce websites vaak onder.

Spammers gebruiken bepaalde zoekwoorden die doorgaans meer dan 500 zoekopdrachten per maand opleveren. De inhoud wordt overgenomen en dus gestolen van de websites die doelwit zijn. Het wordt gepubliceerd op andere websites, met als doel hoger te scoren in Google.

De gestolen inhoud wordt vaak opnieuw gepubliceerd op gehackte pagina’s. De eigenaren van deze websites hebben vaak geen idee dat hun website voor deze vorm van bedrog wordt gebruikt.

Hoe vind je content spam?

De voornaamste manier waarop je erachter kunt komen dat je slachtoffer bent van content spam, is door een schrikbarende daling in de ranking in zoekresultaten. Het lastige daaraan is echter dat die daling ook door andere factoren kan komen. Die moet je dus eerst uitsluiten voor je kunt concluderen dat het om content spam gaat.

Analyseer je verlies in ranking

Je kunt verschillende online tools gebruiken om te controleren of je concurrenten ook verkeer hebben verloren. Als dat zo is, dan is de oorzaak vaak te vinden in een update van Google. Zo’n update kan vaak effect hebben op een complete industrie of niche.

Helaas heeft dat verlies in rangschikking ook invloed op het verkeer naar je website, en dus waarschijnlijk je verkoop. Daarom gaan veel SEO-experts en online marketeers op dit punt inzetten op defensieve maatregelen. Ze voegen bijvoorbeeld pagina’s toe, kopen backlinks, optimaliseren de techniek en meer. Wat als dat allemaal niet werkt?

De kans is dan groot dat je aan jouw website en die van je concurrent niets ongebruikelijks ziet. Daarom moet je vaak dieper graven. Semrush heeft daar onder andere een handige tool voor. Open het tabblad Posities in Organisch Verkeer en klik op de zoekwoorden met een hoog volume waar je goed op scoort.

Zie je dat hoge rankings wegvallen en worden vervangen door een andere URL die lager scoort? In plaats van een homepage voor een merk neemt nu een productpagina de plaats in. En dat voor hetzelfde zoekwoord. Dat is een signaal dat je te maken hebt met content spam.

Voer een SEO-audit van je website uit

Het is ook belangrijk om een SEO-audit van je website uit te voeren (als je dat nog niet hebt gedaan op dit punt). Dat kan met verschillende tools.

Als je een tool gebruikt om je positie in ranglijsten te volgen, dan zie je niets meer dan de verliezen in ranking. Ook als je backlinks bijhoudt zie je waarschijnlijk geen grote veranderingen.

Kortom: je controleert zo alles dat het probleem kan zijn. Als het antwoord overal ‘nee’ is, dan is de website in goede technische staat. Je hebt geen slechte backlinks en ziet ook geen grote veranderingen bij concurrenten wat effectieve backlinks betreft. Er is geen recente Google update geweest die verlies in ranking verklaart. Wat blijft er dan nog over? Juist, content spam.

Er zijn dus een aantal stappen van SEO-analyse die je doorloopt om te concluderen dat je slachtoffer bent van content spam:

  • je eigen domein analyseren/controleren;
  • concurrenten analyseren/controleren;
  • je technische en on-page SEO controleren;
  • controleren of er Google updates zijn uitgevoerd.

 

Hoe Google dubbele content signaleert

Geloof het of niet: Google is eigenlijk best wel goed in het signaleren van gedupliceerde content. Google kan zelfs ontdekken welke pagina de content als eerste publiceerde en dus de bron is. Hoe komt het dan dat zoveel spam sites nog goed ranken en mee worden genomen in zoekresultaten?

Bij Google vindt men dat gekopieerde content niet altijd fout is en soms zeker wel een plek verdient in de zoekresultaten. Het kan soms zelfs effectiever zijn op een ander domein dan de originele pagina waar het is geplaatst. Dat zorgt er echter ook voor dat content spam nog steeds effectief is en originele, autoritatieve websites naar beneden kan duwen in de zoekresultaten.

Hoe wordt gedupliceerde content gebruikt op content spam websites?

Gestolen content wordt niet alleen gebruikt om websites van spammers hoog in de zoekresultaten te laten plaatsen. Er worden ook wel eens fragmenten van gestolen inhoud op sociale media geplaatst. Dit kan zorgen voor snelle SEO-winsten.

Backlinks voorzien van bekende, relevante content die op social media worden geplaatst met een link naar een compleet ander domein zijn een makkelijke manier om dat domein een duw in de rug te geven in de zoekresultaten.

Dit doen content spammers omdat de autoritatieve content van jouw website waardevol is. Deze is al bewezen effectief en kan dus snel de eigen content opkrikken, of het nu op social media of op een ander domein is.

Het is ook nog eens heel moeilijk om juridisch hard te maken dat het om plagiaat gaat als er maar een fractie van je content wordt gestolen. Als de daders worden aangesproken, worden content en posts vaak snel verwijderd, nog voor je juridische hulp kunt inschakelen.

Op welke websites wordt de gestolen content geplaatst?

Vaak wordt gestolen content simpelweg gedeeld via bekende websites als Blogspot en WordPress, welke het opzetten van een site versimpelen en over vrijwel de hele wereld bekend zijn. Daarnaast gebruiken content spammers vaak buitenlandse domeinen die actief zijn in andere landen dan waar het domein van de originele content actief is.

De spammers gebruiken vaak ook nog Google Search Console om hun gestolen content te plaatsen. Via deze weg worden miljoenen websites, afbeeldingen en meer in de gehackte Search Console geïmplementeerd via de sitemap van je website. Ze werken snel, effectief en vaak onder de radar.

Je kunt dit soort websites waarop de gestolen content vaak wordt geplaatst wel herkennen. Vaak hebben ze vage domeinnamen en directories met termen als ‘domein’, ‘naam’ en willekeurige letters en cijfers. Maar de daders zijn slim; ze vermommen deze websites steeds beter.

 

Zo kun je content spam melden bij Google

Om een einde te maken aan content spam is het belangrijk dat je een melding maakt bij Google. Alle spam websites vinden is nagenoeg onmogelijk maar een specifieke website uit de lucht halen kan, mits je laat weten welke website je content steelt.

Google heeft een handige pagina waar je gemakkelijk melding kunt maken van spam. Vul het formulier in het Engels in want dan wordt je verzoek vaak sneller behandeld. Leg uit waarom de website geclassificeerd moet worden als spam en eventueel hoe je daar achter bent gekomen. Je kunt bijvoorbeeld aangeven dat de inhoud niet relevant/niet correct is.

Als de website malware verspreidt of gegevens probeert te stelen, dan kun je deze via een andere weg melden: bij Google Safe Browsing. Het melden van spam kost helaas tijd. Je kunt het ook (nog) niet automatiseren.

Content spam voorkomen

Het is dus behoorlijk lastig om content spam te vinden, laat staan te voorkomen. Er zijn manieren om er meldingen van te maken en dat moet je ook altijd doen. Daarnaast kun je content spam eigenlijk alleen maar goed voorkomen met de juiste (betaalde) tools. Het kost je echter nooit zoveel als het kwijtraken van je autoriteit in Google, dus het is zeker de moeite waard.

Reageren

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op een nieuwsbericht.

Inloggen